Allround PC +/- €1500

Pagina: 1
Acties:

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-01 06:52

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Na 2 jaar te hebben uitgesteld, vind ik het nu eens echt tijd worden voor een nieuwe pc. Een die geschikt is voor alles wat iedereen zoal doet. Denk aan foto/filmbewerking, mp3's luisteren, gamen, office applicaties enzovoorts. Ik ben van mening dat wanneer je een degelijke game pc hebt, dat de rest van de applicaties daaronder vallen. Wat games betreft, ben ik een fanatieke bf2 gamer.

Aan geluid irriteer ik me een beetje dus ik wil een pc die lekker stil is. Een goede koeler voor je videokaart en voor de processor is niet zo moeilijk te regelen, maar hoe houd je een hdd stil? Koelers moeten wel stil zijn, liever een heatsink voor zo weinig mogelijk geluid, maar het moet wel goed koelen. Zo goed dat de stabieliteit van het geheel op maat blijft. Overklokken? Neuh...
Voor wat betreft BF2 wil ik alle grafische instelling zo hoog mogelijk. Eigenlijk wil ik ook een dx 10 videokaart maar € 650 heb ik er niet voor over. Ik wil nu een zo goedkoop mogelijke kaart, maar wel een die goede performance kan produceren in bf2 zodat ik over een halfjaar of iets dergelijks een goede dx10 kaart kan aanschaffen. Met goed bedoel ik een met een goede prijs/prestatie verhouding. Prestatie in het bijzonder. Verder wil ik een RAID1 opstelling omdat dat sneller is (totaal geen ervaring met RAID opstellingen)
Sleutelwoorden voor deze nieuwe pc zijn: stabiel, stil, allround krachtig. Dat moet lukken! :)

Onlangs heb ik een nieuwe monitor gekocht, namelijk de Dell 2407WFP. Een heerlijk scherm en natuurlijk wil ik optimaal genieten van dit scherm, alleen die hoge resolutie is ietwat te zwaar voor de huidige videokaart (9800pro) als ik onder Vista van alle eyecandy wil genieten.
Het gaat dus alleen om de systeemkast. Misschien nog een nieuw toetsenbord, maar dat zie ik echt niet als prio nummer 1. Een muis heb al wel, namelijk de Logitech G7. Ook een heerlijk apparaat :)

Check deze link om te zien wat ik nu heb staan.
Tweakers Winkelmandje

Het volgende heb ik uitgekozen en ik denk dat het geheel zo een beetje een systeem vormt waar ik naar zoek:

Afbeeldingslocatie: http://eduweb.hesasd.nl/252123/tweakers/img/boodschappenlijst.jpg

Verantwoording

Geheugen Link naar OCZ
2x 1GB reepjes voor in een dual channel opstelling vond ik wel een goed idee aangezien BF2 er wel wat van lust. Ook met het oog op Vista. Deze reepjes zijn niet de snelste, maar lopen wel synchroom met de processor. De latency is trouwens niet echt fantastisch, aangezien ze op 533Mhz lopen, CL 4-4-4-12. Dat kan met zo'n snelheid wel lager.

Moederbord Link naar Asus
Ik heb altijd Asus gehad en weet dat ze gewoon goede moederborden maken. Verschillende reviews vertellen mij dat dit bord niet gemaakt is om mee te overclocken, maar is meer voor allround gebruik (hé!). Dit bord is standaard al geschikt voor C2D dus een firmware update is bij verschillende borden van Asus en ongetwijfeld ook andere merken, niet nodig. Verder vind ik al die extra features wel interessant.

Behuizing Link naar CoolerMaster
Nou jah... Dit vind ik gewoon een mooie kast... :)

Processor Link naar Intel
Momenteel een met de beste prijs/prestatie verhouding. Waarom ik deze heb gekozen hoef ik denk ik niet te zeggen he? :)

Videokaart Link naar info over de kaart want op msi.comp.. is ie niet te vinden
Deze was redelijk goedkoop en redelijk snel. Eigenlijk weinig ondezoek gedaan naar welke kaart ik het beste zou moeten nemen. Dit vond ik een nogal moeilijk hoofdstuk.

DVD Brander Link naar Newegg
Ook zomaar een uitgepikt. Die dingen doen het altijd wel. Waar ik me wel aan irriteer is het geluid dat die dingen maken. Iemand die me er een aan kan raden die weinig geluid produceert?

HDD Link naar seagate
Dit schijnen snelle, stille hdd te zijn. Ze presteren ook nog eens goed in RAID1 opstellingen. 5 jaar garantie is ook niet mis Correct me if i am wrong, maar ongeveer op dit punt is mijn onderzoek gestrand... Tips en adviezen zijn dus van harte welkom

PSU Link naar Zalman
Dit is er een die naar alle waarschijnlijkheid voldoende krachtig is voor dit systeem. Verder heeft deze efficientie van 80%. Hoe hoger hoe beter. Alleen jammer dat je die kabels niet los kan koppelen dus een andere misschien???

Zoals ik hem nu samengesteld heb, vind ik nog iets hebben van een ruwe diamant dat geslepen moet worden. Hier en daar zijn nog zaakjes te verbeteren. Zie het geheugen, de CL kan makkelijk lager met deze snelheid. Wat ik me afvraag trouwens, is dat het moederbord een soort van AI overclock functie heeft. Als het geheugen het niet toestaat, omdat het op zijn max loopt, dan werkt die AI overclock niet optimaal. Is het daarom verstandig om alsnog sneller geheugen te nemen? Verder wil ik weten welke videokaart ik op dit moment het beste kan nemen. Ik wil er zo wie zo net zolang mee doen totdat er wat meer/beter ontwikkelde dx10 kaarten op de markt komen. Voor wat betreft RAID1. Dit wil ik omdat meestal die irritante HDD's de bottleneck vormen en ik dus de snelheid van die dingen op wil voeren.

:)

...en waarom?

• debeer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-01 08:10
Je vergeet de aandrijving :) (voeding)
Ziet er verder goed uit

debeerzietzevliegen.nl

• Shivan_20
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-01 13:10
Verder wil ik een RAID1 opstelling omdat dat sneller is (totaal geen ervaring met RAID opstellingen)
Daarmee bevestig je het al, RAID1 is mirroring, alles wordt op beide schijven gezet. Die schijven zijn dus identiek, hierdoor heb je al je data nog als 1 schijf uitvalt. RAID0 is striping, bij deze instelling wordt data willekeurig op 1 van de 2 schijven gezet waardoor elke schijf een gedeelte van de lees- en schrijfacties overneemt, resultaat: snelheidswinst. Let wel op dat als er bij RAID0 1 schijf uitvalt je ALLE data kwijt bent.
Zelf draai ik al geruime tijd RAID0 en heb daar nooit problemen mee gehad. De snelheid is wel behoorlijk hoger dan normaal.

Verder prima systeem, eventueel een Seasonic voeding (aangezien de huidige DX10 kaarten al stroomvreters zijn zou het wattage beter 500W kunnen zijn imho)

• Aapiethaaap
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-11-2025
haal er een leuke voeding bij: 400-450 wat is ruim voldoende. Luister niet naar de mensen die blijven zeuren dat je 700 wat moet heben voor een dx10 kaart, in principe doet die het al op 300 wat(hele systeem)
geheugen is goed zo, ai spul is maar weinig performance winst, kan je beter handmatig doen.
je wil trouwens raid0 doen, zorg dat je mobo dat ondersteunt, als je geen crossfire wilt zou ik niet voor dit mobo gaan maar voor de p5b deluxe ofzo, ook al gebruik je de overclock functies niet. Want hij is erge compleet en de p965 is meestal toch wat sneller.
Met de 7900gto kan je waarschijnlijk wel meer dan een half jaar vooruit, en als je overclockt wel VEEL meer. als je echt iets zoekt voor een paar maanden kijk dan naar iets anders.

BUH

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Kennelijk weten jullie niet wat PSU betekent? Het lijkt erop dat jullie niet echt goed kijken. :)

...en waarom?

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:49
Ik heb twee weken geleden dit systeem samengesteld en besteld:

1x Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)
1x Asus P5W DH Deluxe, 975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a)
1x Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed)
1x Kingston KVR800D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz
1x MSI GeForce 7900 GTO 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) NX7900GTO-T2D512E
1x Seagate Barracuda 7200.10 320GB HDD SATA II 16 MB
1x NEC AD-7173 18x (Dual-layer, Labelflash, Zwart)

Kosten € 1200,- (exclusief het assembleren, maar dat doe ik zelf)

Naar mijn mening het meeste 'value' voor geld.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Jumpman schreef op woensdag 22 november 2006 @ 14:44:
Ik heb twee weken geleden dit systeem samengesteld en besteld:

1x Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)
1x Asus P5W DH Deluxe, 975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a)
1x Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed)
1x Kingston KVR800D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz
1x MSI GeForce 7900 GTO 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) NX7900GTO-T2D512E
1x Seagate Barracuda 7200.10 320GB HDD SATA II 16 MB
1x NEC AD-7173 18x (Dual-layer, Labelflash, Zwart)

Kosten € 1200,- (exclusief het assembleren, maar dat doe ik zelf)

Naar mijn mening het meeste 'value' voor geld.
Die Antec is zo te zien inclusief voeding. Verder heb jij maar 1 hdd en 1 brander. Dat maakt waarschijnlijk het verschil. Mijn opstelling zal waarschijnlijk sneller zijn omdat er een RAID0 opstelling in zit. (Niet op feiten gebasseerd hoor)

...en waarom?

• Jumpman
Ik denk dat het kwa snelheid niet zoveel scheelt. Het voordeel van jou boven mijn opstelling is, is dat je Raid 0 draait en dit je schrijf en leessnelheid iets ten goede komt.

Ik heb wel PC6400 geheugen omdat ik de machine stabiel op 3,1~3,6 GHz 24/7 wil laten draaien.

Mijn Artic Freezer 7 Pro staat er trouwens niet bij.

Weet iemand toevallig hoeveel Raid 0 scheelt t.o.v. een enkele harddisk in praktijk?

[ Voor 21% gewijzigd door Jumpman op 22-11-2006 15:47 ]

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-01 21:33
Je zegt binnenkort een Dx 10 kaart te willen gaan halen. Even er van uit gaande dat dit een 8800GTX word, deze heeft nodig een voeding die minimaal 30amphere kan leveren op de 12v lijn.

De Zalman heeft, zoals te zien op de door jou opgegeven link in de TS onder het kopje "Electrical & Physical Characteristics" maar 22amphere.

vind het schema`tje een beetje onoverzichtelijk, dus ik zou het fout kunnen hebben.
Jumpman schreef op woensdag 22 november 2006 @ 15:43:
Ik denk dat het kwa snelheid niet zoveel scheelt. Het voordeel van jou boven mijn opstelling is, is dat je Raid 0 draait en dit je schrijf en leessnelheid iets ten goede komt.

Ik heb wel PC6400 geheugen omdat ik de machine stabiel op 3,1~3,6 GHz 24/7 wil laten draaien.

Mijn Artic Freezer 7 Pro staat er trouwens niet bij.

Weet iemand toevallig hoeveel Raid 0 scheelt t.o.v. een enkele harddisk in praktijk?
in theorie 100%, bij mij in de praktijk scheelde het 95% :)

[ Voor 40% gewijzigd door magiel op 22-11-2006 15:56 ]

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• Jumpman
magiel schreef op woensdag 22 november 2006 @ 15:55:
Je zegt binnenkort een Dx 10 kaart te willen gaan halen. Even er van uit gaande dat dit een 8800GTX word, deze heeft nodig een voeding die minimaal 30amphere kan leveren op de 12v lijn.

De Zalman heeft, zoals te zien op de door jou opgegeven link in de TS onder het kopje "Electrical & Physical Characteristics" maar 22amphere.

vind het schema`tje een beetje onoverzichtelijk, dus ik zou het fout kunnen hebben.

[...]

Dus 95% sneller als één enkele harddisk?

Verwijderd

Jumpman schreef op woensdag 22 november 2006 @ 16:00:
[...]

Dus 95% sneller als één enkele harddisk?
en wat met 1 van 10,000 rpm vs 2 in raid0 ?

en waarin merkt men dan snelheidswinst?

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2006 @ 16:41:
[...]

en wat met 1 van 10,000 rpm vs 2 in raid0 ?

en waarin merkt men dan snelheidswinst?
Iemand? Ik ben namelijk ook geinteresseerd in het antwoord. :)

Verder gaat niemand echt in op de gekozen onderdelen. Het gaat mij erom dat ik een zo snel mogelijk en stil mogelijk systeem aanschaf. Niemand die kritiek heeft? Daarvoor open ik eigenlijk dit topic... :)

...en waarom?

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:35
de sequentiele leessnelheid van 2 schijven in raid 0 is hoger, echter de access time van de 10K rpm schijf is lager. (beter). Dus grote files lezen raid 0, en bij heel veel random access op kleine files 10K rpm. Hier zijn ook wel benchmarks van te vinden.

[ Voor 37% gewijzigd door asfaloth_arwen op 23-11-2006 19:55 ]

Specs

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
magiel schreef op woensdag 22 november 2006 @ 15:55:

[...]

Als aanvulling meer informatie hierover. Het gaat dan wel over de 7800GTX in SLI, maar dat is enigzins te vergelijken, dacht ik.
http://www.nvidia.com/object/slizone_ask_mmm001.html

Ik denk dat de voeding wel mee kan, want de 2 12V-lijnen van de voeding leveren samen 34 tot 41 ampere.
Zover ik die pagina van Nvidia begrijp, mag je de 2 lijnen bij elkaar optellen, dus is er geen probleem. Voeding is goed genoeg.

OVerigens zeg ik eerlijk dat ik er nooit van gehoord had, maar omdat ik t vrij logisch vond klinken, ben ik even verder gaan zoeken...

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:05

Thandor

SilverStreak

[Discussie] Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon - Welk geheugen kan ik het beste nemen?
Waarom dan toch sneller geheugen kiezen?
Omdat tests laten zien dat sneller geheugen (dat a-synchroon loopt t.o.v. de FSB) betere prestaties neerzet. Zoals WinRAR en FarCry laten zien is er een klein verschil. Of dit verschil de meerprijs van duurder geheugen rechtvaardigt is een tweede.

Een ander aspect is het overclocken. Als men graag een FSB van 333MHz (QDR1333) wil draaien is het ook nodig om DDR2-SDRAM te hebben dat de bandbreedte van 10,6GB/s kan leveren. Als de FSB nog verder opgevoerd gaat worden is nóg sneller geheugen nodig. Of de meerprijs dit uiteindelijk waard is is altijd nog de vraag. Vergeet echter niet dat geheugen óók opgevoerd kan worden.
  • [ul]
  • Sneller geheugen (en a-synchroom van de bus) levert betere prestaties op in dit geval. (i.t.t. bv. een nForce2 systeem.)
  • Upgradebaarheid. In de quote wordt gesproken over overclocken en het draaien van een 333MHz (QDR1333) FSB. Bekijk echter deze resultaten op The BalusC Server. Daar staan processoren - die op het moment van schrijven nog niet uit zijn - welke een 333MHz (QDR1333) FSB gaan gebruiken. Wil je later upgraden naar dergelijke processoren dan is het fijn om te weten dat je geheugen in handen hebt dat voldoende bandbreedte kan leveren.
  • [/ul]
Wellicht is het dus verstandig om te investeren in sneller geheugen. Zie de eerstgenoemde link voor informatie omtrent bandbreedtes e.d. :)
De latency is trouwens niet echt fantastisch, aangezien ze op 533Mhz lopen, CL 4-4-4-12. Dat kan met zo'n snelheid wel lager.
Ze draaien niet op 533MHz maar op 266MHz. Let hier op om verwarring te voorkomen. In menig BIOS zullen de waardes van de FSB zonder 'het DDR/QDR'-verhaal worden weergegeven. In geval van een Intel Core 2 Duo E6600 zal dat 266MHz zijn. Echter zal het geheugen in het BIOS zomaar als 'DDR533' aangegeven kunnen worden. Om het rijtje compleet te maken:
FSB = 266MHz = QDR1066
RAM = 266MHz = DDR2-533 (PC2-4200)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Nog even iets heel anders, weet je wel dat je twee DVD- branders in je winkelwagentje hebt zitten? ;)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Jaap-Jan schreef op donderdag 23 november 2006 @ 22:25:
Nog even iets heel anders, weet je wel dat je twee DVD- branders in je winkelwagentje hebt zitten? ;)
Ja dat klopt. Handig voor als je een cd wil copieren. Waarom niet een brander en een speler apart dan? omdat de prijzen niet zo heel erg hoog zijn en naar mijn gevoel leest een brander beter dan een speler. (want die schrijft immers ook)

...en waarom?

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
The_Alchemist schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 10:30:
[...]

Ja dat klopt. Handig voor als je een cd wil copieren. Waarom niet een brander en een speler apart dan? omdat de prijzen niet zo heel erg hoog zijn en naar mijn gevoel leest een brander beter dan een speler. (want die schrijft immers ook)
das echt onzin. Het gaat om de leessnelheid.
Als de leessnelheid bij je huidige brander sneller is dan bij je huidige speler, dan is de brander inderdaad sneller. Maar anders dus echt niet hoor.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

CPU-koeler CoolerMaster Hyper-TX is ook aan te raden: niet duur en koelt goed !

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Quacka schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 12:01:
[...]

das echt onzin. Het gaat om de leessnelheid.
Als de leessnelheid bij je huidige brander sneller is dan bij je huidige speler, dan is de brander inderdaad sneller. Maar anders dus echt niet hoor.
Het gaat mij vooral om het beter kunnen lezen van een cd. Vooral wanneer deze lichtelijk bekrast is. Verder lijkt het logisch dat, wanneer je een hele snelle lezer hebt, dat ie dan wat minder goed leest, maar vast wel beter leest dan wanneer de cd wat rustiger gaat draaien, maar dat hoor je bij sommige bekrast cd's dat ie wat rustiger gaat draaien omdat ie t niet goed kan lezen.

...en waarom?

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Is de X1900XT trouwens niet sneller dan de 7900GTO?

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter

...en waarom?

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ah ik had geen tijd voor een review gisteren de film ging verder, maar ik heb mijn X1900XT voor 240 euro gekocht bij 4Launch, helaas is deze nu overal niet meer te verkrijgen.

De X1950 Pro komt er wel dicht bij in de buurt, http://www.thetechzone.com/?m=show&id=638&page=6
kost maar 191 euro pricewatch: Asus Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) EAX1950PRO CrossFire/HTDP/256M
:)

• Limit-NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-01 11:29
Aapiethaaap schreef op woensdag 22 november 2006 @ 07:50:
Luister niet naar de mensen die blijven zeuren dat je 700 wat moet heben voor een dx10 kaart, in principe doet die het al op 300 wat(hele systeem).
Dat noem ik een flame richting mij.
En dit is mijn antwoord:
l1m1t schreef op zondag 26 november 2006 @ 13:30:
En even voor al die mensen die zeggen dat ik zeg dat 700W nodig is voor het huidige systeem:
'DAT IS DIKKE ONZIN!'. Dat heb ik ook nergens gezegd. Ik geef toe dat 400W genoeg is, meestal neem je dan voor de zekerheid 450W of 500W.
Ik neem 700W omdat ik heel lang met een computer doe en ik niet hou van het vervangen van de PSU. Niet iedereen deelt die mening, dat snap ik, maar geen dingen over mij zeggen die ik niet heb gezegd, he...? Of je leert mijn post gewoon lezen.
Pagina: 1