Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wisselspanning gelijkgericht, maar te veel spanning

Pagina: 1
Acties:
  • 484 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Ik heb een 400 VA trafo gekregen,en heb de 28volt uitgang gelijkgericht volgens het volgende schema, waar ik trouwens 2 extra diodes en 2 extra condensatoren heb gebruikt. Waar staat Marklin trafo heb ik dus een adere gebruikt.
Afbeeldingslocatie: http://www.felix.8s.nl/schema.jpg
Nu is het probleem dat de uitgangsspanning +40 volt en -40 volt is, en ik moet deze tussen de 23 en de 30 volt hebben. Hij moet trouwens 10 A leveren, dus met een spanningsregelaar is niet zomaar te werken. Ik vind het erg vreemd dat de spanning opeens omhoog gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Felixje op 21-11-2006 18:41 ]

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Felixje schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 18:41:
Ik vind het erg vreemd dat de spanning opeens omhoog gaat.
Dan moet je je eens inlezen in de verschillen tussen gelijk- en wisselspanning ;)

Sowieso geeft je schema al een trafo-uitgangsspanning van 16 V aan en jij hebt er eentje van 28 V, erg verbaasd dat jouw spanning niet overeen komt met de "20...30V" uit het schema? :P

Verwijderd

Extra componenten? Kun je het juiste schema plaatsen?

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47
Hoe heb je gemeten, onbelast?

Het kan zijn dat de spanning belast een eindje in elkaar zakt.

@Osiris, dat denk ik bij nader inzien ook...

[ Voor 20% gewijzigd door rdfeij op 21-11-2006 18:47 ]

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:24
lijkt mij prima te kloppen,
Uin * wortel(2) = Uuit
28 * 1.4 = 40

https://f1nerd.nl

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:03
Ueffectief, Umax, enz zoals ^^ idd :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Indien mogelijk kun je de trafo wat afwikkelen of extra wikkelingen leggen in tegengestelde richting.

• sebastius
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

belast hem maar, dan stort die spanning nog flink in.

• Part

Part

Helemaal niets.....

sebastius schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 19:08:
belast hem maar, dan stort die spanning nog flink in.
Het is een 400VA trafo waar een paar model treintjes op komen. Ik denk niet dat de spanning veel gaat instorten.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Modbreak:Dit is je derde topic over hetzelfde probleem, terwijl alles perfect in een topic had gekund:
10 a op modelbaan erg?
Kan iemand wat over deze trafo vertellen?
Je kan mij of mijn medemod's aanspreken om de titel van je topic aan te passen indien dat nodig is, en je kan gerust meerdere vragen over hetzelfde onderwerp plaatsen in hetzelfde topic, gelieve alles dus nu in dit topic te houden! De andere gaan op slot.

[ Voor 18% gewijzigd door naftebakje op 21-11-2006 19:43 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Maar met wat extra onderdelen is het niet voor elkaar te krijgen?

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Verwijderd

zeker wel:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/32

als je van deze schakeling de condensator voor de lm317 en de rest erachter(naar rechts) koppelt achter je gelijkspanning die je nu hebt kun je deze omlaag regelen.
ik zou hem regelbaar laten odat ik denk dat je geen 28vac maar 24vac hebt, de spanning zakt dus in als je hem belast.

ps. per schaleling maximaal 1,5 ampere voeden.

lezen is een kunst: Voor zover ik weet kun je de schakeling veelvuldig parallel zetten, zodat je veelvouden van 1,5 ampere kunt voeden, raad ik je wel aan een weerstand in serie met deze schakeling te zetten van (1 of) een paar ohm ofzo(per schakeling), om eventuele spanningsverschillen tussen de verschillende schakelingen op te vangen.

Je kunt ook twee weerstanden in serie zetten, waarvan je de spanning van 1 van de twee uitrekent op de gewenste waarde, en daarvan aftakt, nadeel is dat er continu stroom loopt.
Niet aan te bevelen

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2006 21:50 . Reden: lezen is een kunst ]

• Part

Part

Helemaal niets.....

Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 21:40:
zeker wel:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/32

als je van deze schakeling de condensator voor de lm317 en de rest erachter(naar rechts) koppelt achter je gelijkspanning die je nu hebt kun je deze omlaag regelen.
ik zou hem regelbaar laten odat ik denk dat je geen 28vac maar 24vac hebt, de spanning zakt dus in als je hem belast.

ps. per schaleling maximaal 1,5 ampere voeden.

lezen is een kunst: Voor zover ik weet kun je de schakeling veelvuldig parallel zetten, zodat je veelvouden van 1,5 ampere kunt voeden, raad ik je wel aan een weerstand in serie met deze schakeling te zetten van (1 of) een paar ohm ofzo(per schakeling), om eventuele spanningsverschillen tussen de verschillende schakelingen op te vangen.

Je kunt ook twee weerstanden in serie zetten, waarvan je de spanning van 1 van de twee uitrekent op de gewenste waarde, en daarvan aftakt, nadeel is dat er continu stroom loopt.
Niet aan te bevelen
En de negative spanning dan?
Het kan natuurlijk wel met lineaire regelaars maar vergeet niet dat het om 10A gaat.
2x 10 volt aan spanning is dan al 200watt die je aan vermogen staat te verstoken.
Schakelende regelaars zou beter zijn maar eenvoudiger is het de trafo aan te passen of een andere trafo zoeken.
Of met een tweede trafo van 60 volt (of iets meer) de 230 volt naar beneden schroeven.
Netjes is anders natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Part op 21-11-2006 22:17 ]

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Probeer de trafo af te wikkelen tot je bijna de juiste spanning hebt. (Wikkelingen tellen ! )
Belast met een stel autolampen voor de test.
Daarna kun je bepalen hoeveel er nog af moet.

Het nadeel van een liniare regelaar is het energieverlies.
Op zich niet zo erg, maar het wordt omgezet in warmte.
En daar kan de regelaar niet zo goed tegen.
Ook heb je aangepaste regelaars nodig.
Er is overigens ook een "negatief" broertje van de LM317. (LM337 als ik me goed herinner)

Voordeel van een schakelende regelaar is dat er minder verlies is.
Ook kun je dan nog meer stroom uit de trafo krijgen.
Erg groot nadeel is dat een regelaar voor die stroom niet zo simpel is.
Nog veel ingewikkelder dan met de LM317.
Het is namelijk erg lastig om die schakeling stabiel te krijgen.
Er is erg snel oscillatie. Dat is onstabiel gedrag dat meestal tot rookwolken leidt.

Guus Assmann

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Gebruik deze schakeling: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/62 met een LM7824 (of LM317). Voor de negatieve kant neem je deze http://www.circuitsonline.net/circuits/view/135. Omdat je een zo hoge inspanning hebt wordt de transistor waarschijnlijk zeer warm, dus moet je misschien meerder transistoren parallel zetten.

• Part

Part

Helemaal niets.....

AcouSE schreef op woensdag 22 november 2006 @ 14:27:
Gebruik deze schakeling: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/62 met een LM7824 (of LM317). Voor de negatieve kant neem je deze http://www.circuitsonline.net/circuits/view/135. Omdat je een zo hoge inspanning hebt wordt de transistor waarschijnlijk zeer warm, dus moet je misschien meerder transistoren parallel zetten.
Alleen al voor de prijs van het grote koelblok (-+ 200 watt aan warmte) koop je een nieuwe trafo.
Daarbij de 78xx en de 79xx mogen maximaal 40 volt hebben en die werken dus op hun grens. Als het even niet mee zit staat er net iets meer voltage op het net en de boel is stuk.

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Part schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 22:14:
[...]
Het kan natuurlijk wel met lineaire regelaars maar vergeet niet dat het om 10A gaat.
2x 10 volt aan spanning is dan al 200watt die je aan vermogen staat te verstoken.
Jah hey bij een rendement van 0% :|

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
JuuL20 schreef op woensdag 22 november 2006 @ 17:02:
[...]

Jah hey bij een rendement van 0% :|
Nee, de TS wil 30V, hij heeft 40V dus het verschil is 10V en die moet weggestookt worden.

Als ik niets doms over het hoofd zie.

[ Voor 10% gewijzigd door lemming_nl op 22-11-2006 17:04 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Oke excuses, dan heeft hij gelijk (had geen zin om het hele topic door te lezen)

• Part

Part

Helemaal niets.....

lemming_nl schreef op woensdag 22 november 2006 @ 17:03:
[...]
Nee, de TS wil 30V, hij heeft 40V dus het verschil is 10V en die moet weggestookt worden.

Als ik niets doms over het hoofd zie.
Het is een beetje lastig zonder het schema.
Zoek maar eens op EDiTS dan kom je hem wel tegen.
De booster heeft een uitgang van 18 volt (klasse B versterker).
De voeding mag 23 tot 30 volt zijn.

Het verschil van 18 en 40 volt verstook je dus aan warmte (bij een blokgolf).
Totaal dus 220 watt als de voeding niet in zou zakken.

Het is dus de schakeling + de regelaar die samen een verlies hebben van 200 watt en dat is een groot koelblok.
Wel lekker voor in de winter om je handen aan op te warmen. 8)

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik denk dat een andere transformator of een variac de beste oplossing is. Het aardige aan een variac is dat hij de spanning kan regelen en je daar dus mooi de snelheden mee aan kan passen. Helaas is een 10A trafo/variac redelijk groot/duur.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Krijg je met een variac ook niet een veel grotere rimpel?

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

• guus.assmann
Een variac zit aan de primaire kant van de trafo.
Je regelt daarmee dus de ingansspanning omlaag.
En aan de ingang is 2,5 Ampére al meer dan genoeg. (Niet zo duur)
De rimpel wordt op die manier niets groter.

Maar waarom duur als het goedkoop kan?
Afwikkelen. (En het koper verkopen, tegen 5 to 7 Euro per kilo.)

Guus Assmann

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
guus.assmann schreef op woensdag 22 november 2006 @ 23:33:
Een variac zit aan de primaire kant van de trafo.
Je regelt daarmee dus de ingansspanning omlaag.
Ik ben niet zo'n electronica held, maar als ik de spanning aan de primaire kant van een trafo ga afkappen krijg ik aan de secundaire kant toch nog veel lastigere verschijnselen?

Ispoel = L . dU / dt

Bij het afkappen van de spanning krijg je dus een stroompiek, die op zijn beurt weer een spanningspiek op de secundaire kant veroorzaakt. Of zit ik helemaal mis?

8)7

Uspoel = L . dI / dt

[ Voor 4% gewijzigd door Alain op 23-11-2006 00:01 ]

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

• guus.assmann
Na nog een keer lezen zag ik het variac verhaal op een andere manier :?
Je kunt met een variac inderdaad een instalbare wisselspanning krijgen.
Maar de meeste variac's hebben geen galvanische scheiding tussen de ingang en de uitgang.
Gevolg is dan dat je 230V, vole de fase, aan de treinbaan kunt krijgen. Niet doen dus. |:(

Als je de variac voor de vaste trafo aansluit, kun je deze terugregelen.
En dan krijg je niet meer rimpel.
Ook heb je dan geen grote stroom nodig.
Als voorbeeld, om 10A bij 23V te krijgen, loopt er bij 230V aan de primaire kant maar 1A.
(Als een trafo 100% rendement zou hebben O-) )

Guus Assmann

Pagina: 1