Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

10 a op modelbaan erg?

Pagina: 1
Acties:
  • 374 views sinds 30-01-2008

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Ik ben van plan om een booster (versterker) te bouwen voor een modelspoorbaan (schaal h0), en nu heb ik op internet gezien dat een booster van 10A te veel is op zo'n baan.
Zou dit echt gevaarlijk zijn?
Het gaat om een editsbooster: Knip!. Het is natuurlijk wel handig om op deze manier in een keer klaar te zijn.
Iemand een idee?

[ Voor 8% gewijzigd door Sprite_tm op 15-11-2006 14:52 ]

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Hij gaat er natuurlijk geen 10A opknallen als dat niet gevraagd wordt.

Als die treintjes van je 1 ampere vragen dan gaat er maar 1 amp over de rails en niet meer natuurlijk.

Er staat toch ook bij dat hij geschikt is voor Märklin H0. Als je Fleischmann hebt gaat het niet werken natuurlijk...

[ Voor 25% gewijzigd door Megamind op 15-11-2006 14:46 ]

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Als je 10A te veel vind dan kun je R12 tm R15 aanpassen en zo iedere gewenste maximale waarde instellen.
Indien je 5A of minder genoeg vind zou ik 2 eind torren weg laten

• Felixje
Megamind schreef op woensdag 15 november 2006 @ 14:45:
Hij gaat er natuurlijk geen 10A opknallen als dat niet gevraagd wordt.

Als die treintjes van je 1 ampere vragen dan gaat er maar 1 amp over de rails en niet meer natuurlijk.

Er staat toch ook bij dat hij geschikt is voor Märklin H0. Als je Fleischmann hebt gaat het niet werken natuurlijk...
Ja, maar er staat ook weer dat het te veel is. En als ik dan perongeluk kortsluiting maak, dan gaat er ook geen 10A lopen?

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb je artikeltje even weggeedit. Afaik heeft Elektuur daar nog steeds copyright op, en iirc zijn ze best fel op schendingen ervan. Het maakt het bespreken ervan lastiger, daarvan ben ik me bewust, maar 't is niet anders :/

[ Voor 25% gewijzigd door Sprite_tm op 15-11-2006 14:53 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-11 15:54
als je een beetje veel treinen hebt rijden is 10A zeker niet te veel ! En met digitaal worden ook de wissels en alles via de rails gestuurd en van spanning voorzien. Ik zou het lekker 10A laten....

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Felixje
DaNiEl KuNsT schreef op woensdag 15 november 2006 @ 14:53:
als je een beetje veel treinen hebt rijden is 10A zeker niet te veel ! En met digitaal worden ook de wissels en alles via de rails gestuurd en van spanning voorzien. Ik zou het lekker 10A laten....
Ja, ik dacht ook al: lekker makkelijk, maar toen kwam ik weer tegen dat het gevaarlijk zou zijn. Maar als jullie zeggen dat het niet te veel is doe ik het denk ik maar gewoon.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-11 15:02

empy

Rijdt rondjes

Ik denk dat ze daarmee bedoelt hebben dat als er sluiting ontstaat oid, dat er dan een veel grotere stroom gaat lopen dan zonder booster, dan kan het gevaarlijk zijn.
Maar ik zie verder geen bezwaar waarom niet :)

• 571Pro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-10 17:01
is die 10A niet op die 12volt? (ben niet zeker van de spanning) dan is dit nog steeds maar 120watt

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 18:16

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ik heb verder geen verstand van modelbouw maar ik weet wel dat 10A wel enigsinds gevaar met zich mee brengt. Niet zozeer voor als je het aan raakt want de spanning is vrij laag. Maar als er bv een koper draadje of iets anders wat gelijd kortsluiting maakt dan heb je grote kans op brand. Met 10A kun je bv een stukje ijzerdraad flink laten gloeien.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 21:12

DaWaN

'r you wicked ??

Er zit toch wel kortsluitings beveiliging op die schakeling ?
Mja, er staat swieso niet echt 10A op de modelbaan, de voeding kan het leveren, de spanning blijft ongevaarlijk.
Meer ampere is altijd handig als je later nog wilt uitbreiden :) Ik zie het probleem niet echt.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Megamind
Er zit toch een spanningsbeveiliging in, ik zie het probleem niet echt, als je kortsluiting maakt knalt die er echt wel uit voordat je brand krijgt.

• Felixje
Er zit idd wel een kortsluitbeveiliging in.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Je kunt ook kiezen om meerdere kleinere (4A,6A) boosters te gebruiken en je baan op te delen in meerde baanvakken/secties

www.elecdev.nl

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Jongen, jongens.
Stroom loopt door een geleider. Spanning staat erover.
Bij een kortsluitbeveiliging beveilig je de electronica zodat de stromen die er kunnen gaan lopen niet te groot worden bij kortsluiting.

Een booster van 10A? (of hoe jullie het noemen)
Als je een versterker maakt zodat deze meer stroom kan geven gaat die stroom er pas lopen als dat ook wordt gevraagt! Als je een voeding hebt van 12V die 10000A (voor het idee) kan leveren en je sluit een treintje aan met een weerstand (in principe is het geen zuivere weerstand, maargoed) van -stel- 1000 Ohm dan kan er maximaal een stroom lopen van I=U/R = 12/1000 = 12mA! (vergelijk dat maar eens met die 10000A)
Je treintje gaat echt geen 10A trekken.
Te hoge spanningen kunnen wel kwaad! Want de weerstand blijft hetzelfde en hierdoor kan er volgens de formule I=U/R (wet van ohm) een grotere stroom lopen, aangezien de weerstand van je treintje hetzelfde is gebleven.

Dus als die booster alleen maar meer stroom kan leveren kan het geen kwaad, gebruikt het te hoge spanningen dan is het mogelijk dat er te grote stromen gaan lopen.

[ Voor 19% gewijzigd door JuuL20 op 16-11-2006 16:40 ]

• Megamind
JuuL20 schreef op donderdag 16 november 2006 @ 16:34:
Jongen, jongens.
Bij een kortsluitbeveiliging beveilig je de electronica zodat de stromen die er kunnen gaan lopen niet te groot worden bij kortsluiting.

Als je een versterker maakt zodat deze meer stroom kan geven gaat die stroom er pas lopen als dat ook wordt gevraagt! Als je een voeding hebt van 12V die 10000A (voor het idee) kan leveren en je sluit een treintje aan met een weerstand (in principe is het geen zuivere weerstand, maargoed) van -stel- 1000 Ohm dan kan er maximaal een stroom lopen van R=U/I = 12/1000 = 12mA! (vergelijk dat maar eens met die 10000A)
Te hoge spanningen kunnen wel kwaad! Want de weerstand blijft hetzelfde en hierdoor kan er volgens de formule R=U/I (wet van ohm) een grotere stroom lopen, aangezien de weerstand van je treintje hetzelfde is gebleven.

Dus als die booster alleen maar meer stroom kan leveren kan het geen kwaad, gebruikt het te hoge spanningen dan is het mogelijk dat er te grote stromen gaan lopen.
Klopt, maar we hadden het over kortsluiting :)

Geen weerstand dus 1000A over je baan ;)

• JuuL20
Megamind schreef op donderdag 16 november 2006 @ 16:37:
[...]
Geen weerstand dus 1000A over DOOR je baan ;)
Nope, wel weerstand. Orde grootte 0,5 Ohm oid. Elke geleider -hoe dik die ook is- zal een weerstand hebben, tenzij je het over supergeleiders bij het absolute nulpunt (ongeveer -275 C ofzo) hebt.
Dus stroom van I=U/R=12/0,5=24A

Overigens had ik de formule verkeerd opgeshreven zie ik: geedit.

[ Voor 32% gewijzigd door JuuL20 op 16-11-2006 16:45 ]

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

JuuL20 schreef op donderdag 16 november 2006 @ 16:34:
Jongen, jongens.

Als je een versterker maakt zodat deze meer stroom kan geven gaat die stroom er pas lopen als dat ook wordt gevraagt! Als je een voeding hebt van 12V die 10000A (voor het idee) kan leveren en je sluit een treintje aan met een weerstand (in principe is het geen zuivere weerstand, maargoed) van -stel- 1000 Ohm dan kan er maximaal een stroom lopen van I=U/R = 12/1000 = 12mA! (vergelijk dat maar eens met die 10000A)
Te hoge spanningen kunnen wel kwaad! Want de weerstand blijft hetzelfde en hierdoor kan er volgens de formule I=U/R (wet van ohm) een grotere stroom lopen, aangezien de weerstand van je treintje hetzelfde is gebleven.

Allemaal goed en wel maar daarom dien je nog wel rekening te houden met de maximale stroom.
Treintjes kunnen ontsporen en zo sluiting veroorzaken. In het meest ongunstige geval gaat er nu precies10A lopen (de kortsluitbeveiliging doet dan nog net niets). Bij een spanning van 16 volt is dat dan wel 160 watt aan warmte vonken en lichteffecten. Ik weet niet hoe brandveilig al dat papier, triplex kunstof enz is maar er is dus wel degelijk een grens wat nog aanvaardbaar is en wat niet aan maximale stroom.

Een booster van 10A omdat hij dat maximaal kan leveren. Net zo als een trafo van bv 120watt ook voor minder als 120watt gebruikt kan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Part op 16-11-2006 18:15 ]

• JuuL20
Ja tuurlijk, daar heb je gelijk in. Zekering of andere kortsluitbeveiliging kan wel eens handig zijn :P
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.