Geheugen te zwaar voor... processor?

Pagina: 1
Acties:

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Specs:
A8N-E
A64 3200+
OCZ 2 gig, dual channel, 2-3-2-5, Platinum (DDR 1, PC 3200)
ATI 850pro
Tagan 420 watt

Toen ik dit geheugen aanschafte was het een hele klus om het werkend te krijgen. Single-channel pakte hij hem meteen, maar dual-channel was pure geluk (moest 3 keer resetten voordat hij hem pakte). Mijn oc'ed proc (2,0 -> 2,6 gig) moest ook naar standaard en het geheugen draait maar op 333 Mhz.

Wat is de bottleneck in mijn systeem? Voeding lijkt me nog wel genoeg en me mobo moet 4 gig aankunnen, dus ik denk dat mijn proc te slecht is. Daarom zit ik eraan te denken om een X2 4600+ te bestellen, maar zal dit het probleem oplossen, en kan ik die overclocken, of moet ik die standaard runnen?

Alvast bedankt!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:39
Ik denk dat je beter eerst memtest86 kan draaien, want het zal niet aan je processor liggen.

The devil is in the details.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Wat is nu je probleem? Als het geheugen niet naar behoren werkt zou je kunnen kijken of dit op de QVL van je MB staat. Ik zou sowieso even kijken naar ervaring met dit MB en ander geheugen.

Als je een sneller systeem wilt kun je dit posten in Het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" topic - part 13

ARME AOW’er

• Flowmo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
Dit heb ik ook gehad met mijn systeem dat erg veel op de jouwe lijkt, op de cpu na dan. Ik heb dit opgelost door de settings handmatig in te stellen in de bios, gewoon op 400mhz zetten, timings er goed bij zetten en klaar was ik.

Probeer het gewoon eens te forceren in je bios dat ie alle juiste timings en instellingen pakt, mocht dit niet werken, rebooten en iets minder aggressieve timings proberen.

• WingsOfFury
Hij pakt sowieso 400 Mhz al niet. Ook al staat de prov op auto (of handmatig op 2 gig).

Het probleem is, dat ik duidelijk een snelheids vermindering merk -> CPU usage staat heel snel op 100%, terwijl het geheugen dan pas op 1 gig staat. Het verschil tussen 2,6 gig en 2 gig is zo groot, dat het lijkt (zal vast niet zo zijn) alsof mijn 2,6 gig met 512 MB sneller is dan 2 gig met 2 gig.

Als ik iets zoek op internet en zon 20-30 vensters heb, is mijn CPU usage al 100%, dit was niet toen hij 2,6 gig was, toen was mijn geheugen altijd de bottleneck.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem dit eens door: PMG FAQ » Mijn PC is traag, de CPU verbruik is 100%, hoe komt dat? :)

Wat betreft het geheugenprobleem: laat gewoon memtest op je geheugen los, dikke kans dat het geheugen gaar aan het worden is. Zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter voor enkele tips.

[ Voor 37% gewijzigd door BalusC op 21-11-2006 07:51 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hou er rekening mee dat vage overclockgeheugen als dit vaak hogere voltages eist dan standaard 2.5V. Aangezien voltage niet in SPD staat kan een BIOS niet ruiken dat het op een hogere voltage moet staan, maar het neemt wel automatisch de strakkere timings over. Goede kans dat als je de voltage instelt op wat aanbevolen is door de geheugenboer (2.7V komt vaak voor) dat het wel stabiel loopt.

Moet wel gezegd worden dat Asus het zelfs met Athlon64/Opteron borden waar de geheugencontroller nota bene in de CPU zit het voor elkaar krijgt om nogal kieskeurig te zijn qua geheugen en soms gewoon sommige DIMMs niet (goed) slikt. Daarom *altijd* QVL volgen als je Asus koopt. Geen zin daarin? Neem dan gewoon een even goede bord van een andere fabrikant die minder kieskeurig is :z

Oslik blyat! Oslik!

• WingsOfFury
Geheugen moest inderdaad al naar 2.85 volt voordat hij het uberhaupt dual-channel deed. Ik zal die topics doornemen en dan hoop ik dat het is op te lossen.

Bedankt!
Pagina: 1