Toon posts:

Amd 2000 vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hallo ik heb een probleem, ik heb een amd processor die doet het nou niet mij pc start wel, alles werkt maar het geeft geen beeld, videokaart is in orde enz. maar mijn moederbord heeft een socket A (462) maar nu wilde ik een nieuwe processor gaan halen het is een 2800 kan ik die dan gewoon plaatsen hierin

weet iemand wat het probleem is en of ik 'm kan vervangen met een AMD 2800, of ie dan niet crash ofzo

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-05 08:20
wat zijn je systemspecs? Dus onderdelen plus typenummers?

Verwijderd

Topicstarter
van mijn moederbord?

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Nofi, maar weet je zeker dat het je processor is? Zou je voeding niet gewoon gestopt kunnen zijn?
Nee, gewoon alles. Mobo, processor, video, voeding, ...

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:28
Ja lijkt me handig... Maar als je een Socket A moederbord hebt kan je je proc gewoon vervangen door een anders Socket A procje...

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Rigi schreef op maandag 20 november 2006 @ 17:48:
Nofi, maar weet je zeker dat het je processor is? Zou je voeding niet gewoon gestopt kunnen zijn?

[...]

Nee, gewoon alles. Mobo, processor, video, voeding, ...
^^

Een AMD2000+ processor gaat niet zo snel kapot hoor. Hij heeft geen interne beveiliging maar als je de koeler er niet vanaf gehaald hebt en geen rare dingen met het systeem hebt gedaan lijkt het me sterk dat hij zomaar kapot is.

Ik zou ook doorzoeken naar wat de oorzaak kan zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Viper® schreef op maandag 20 november 2006 @ 17:49:
[...]

^^

Een AMD2000+ processor gaat niet zo snel kapot hoor. Hij heeft geen interne beveiliging maar als je de koeler er niet vanaf gehaald hebt en geen rare dingen met het systeem hebt gedaan lijkt het me sterk dat hij zomaar kapot is.

Ik zou ook doorzoeken naar wat de oorzaak kan zijn.
ik heb inderdaad de koeler er een keertje van los gehaald en daarna deed hij het niet meer, maar op de processor staat dus AMD Athlon AX2000DMT3C mijn koeler draait ook gewoon, voeding doet het natuurlijk, mijn moederbord-type Micro-star model MS-6330, maar mijn pc is compleet geleverd het is een Fujitsu Scaleo

Verwijderd

Topicstarter
jwtje schreef op maandag 20 november 2006 @ 17:48:
Ja lijkt me handig... Maar als je een Socket A moederbord hebt kan je je proc gewoon vervangen door een anders Socket A procje...
maar hoe weet ik of die Amd sempron 2800 op een socket A 462 kan,

Verwijderd

kijken op amd.com......

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

SocketA chips zijn nauwelijks meer te krijgen.
Ik denk dat je 2dehands moet gaan zoeken naar wat anders, of je PC upgraden.

Anyway, de kans dat je CPU stuk is, is heel klein. Dat is zo ongeveer 1 van de duurzaamste onderdelen van een PC.
Als je PC niet meer start, is de eerste verdachte de voeding, en anders het moederbord.

edit: Nog even je beschrijving van het probleem gelezen en het lijkt me dat er geen "power good" signaal wordt gegeven (e.g. de voltages kloppen niet dus komt er geen signaal dat het systeem door mag starten).
Andere optie is dat het moederbord defect is. Daar lijkt het echt het meeste op.

Wat ik zou doen om te testen, is even ergens een oude AMD Duron of iets dergelijks opscharrelen. Kost geen drol en is wel goed testmateriaal. (heb er 2 liggen, bij interesse, mail me maar of stuur een DM).
Als het systeem daar mee wel werkt, is de CPU defect. Zo niet, dan is het het moederbord.
jwtje schreef op maandag 20 november 2006 @ 17:48:
Dat is helemaal afhankelijk van het moederbord (chipset en bios).
Als je geen ondersteuning hebt voor een bepaald core type, zal zo'n chip ook echt niet werken op het betreffende moederbord.
Ook de frontside bus speelt mee. Als je moederbord die niet op een goede snelheid kan leveren, al de processor minder goed presteren omdattie dan op een lagere snelheid draait.

[ Voor 71% gewijzigd door McKaamos op 20-11-2006 18:13 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op maandag 20 november 2006 @ 18:05:
SocketA chips zijn nauwelijks meer te krijgen.
Ik denk dat je 2dehands moet gaan zoeken naar wat anders, of je PC upgraden.

Anyway, de kans dat je CPU stuk is, is heel klein. Dat is zo ongeveer 1 van de duurzaamste onderdelen van een PC.
Als je PC niet meer start, is de eerste verdachte de voeding, en anders het moederbord.

edit: Nog even je beschrijving van het probleem gelezen en het lijkt me dat er geen "power good" signaal wordt gegeven (e.g. de voltages kloppen niet dus komt er geen signaal dat het systeem door mag starten).
Andere optie is dat het moederbord defect is. Daar lijkt het echt het meeste op.

[...]

Dat is helemaal afhankelijk van het moederbord (chipset en bios).
Als je geen ondersteuning hebt voor een bepaald core type, zal zo'n chip ook echt niet werken op het betreffende moederbord.
Ook de frontside bus speelt mee. Als je moederbord die niet op een goede snelheid kan leveren, al de processor minder goed presteren omdattie dan op een lagere snelheid draait.
Mijn pc start wel maar hij geeft geen beeld, videokaart is in orde dus daar ligt het niet aan, en mijn voeding werkt ook, maar ik heb er aan gezeten ik heb het een keer losgehaald de koeler en chip en daarna zet ik het terug en werkt het niet meer, comuter start wel maar geeft geen beeld dus, ik sta op het punt om een Athlon XP1800+ of een Sempron 2800 + te kopen welke is geschikt voor mijn Moederbord van micro-star model ms-6330
help!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Of het werkt kan je gewoon opzoeken bij MicroStar.
www.msi.com.tw en daar zoek je het moederbord gewoon even op. Dan kan je daar wel ergens een CPU Compatibility List vinden (of iets van gelijke strekking)

• maurice_thalen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-11-2025
en hoe weet je nou dan dat je videokaart en je voeding niet kapot is ??? heb je dat getest door het in een andere computer te proberen of wat??

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Die MSI K7 bordjes zijn berucht om hun lekkende condensatoren, heb je daar al op gecontroleerd?

🖥️ | 🚗

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

* McKaamos stemt mee met MadMarky
Daarom gokte ik dus ook al op het moederbord.

Maja Jack moet et zelf weten... Als hij er van overtuigd is dat het de CPU is, dan zal hij een andere moeten kopen...
Mijn advies om eerst even een goedkope oude CPU er in te proppen en te kijken of de voeding wel OK is blijft staan.

Verwijderd

Topicstarter
MadMarky schreef op maandag 20 november 2006 @ 18:22:
Die MSI K7 bordjes zijn berucht om hun lekkende condensatoren, heb je daar al op gecontroleerd?
die zijn nog goed, tenminste ze zijn niet ontploft

Verwijderd

Ik heb dit moederbord ook gehad en gaf ook geen beeld meer.Denk eerder dat het je moederbord is.

Verwijderd

Topicstarter
maurice_thalen schreef op maandag 20 november 2006 @ 18:19:
en hoe weet je nou dan dat je videokaart en je voeding niet kapot is ??? heb je dat getest door het in een andere computer te proberen of wat??
ja maar m'n voeding werkt toch, ik bedoel mijn pc gaat aan maar geen beeld

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-05 23:19

djidee

Mr. Slungel

zelfs als je je koeler eraf hebt gaat hij nog niet dood (eigen ervaring), start op, gaat opstarten en 10 sec later valt hij weer uit... Eens kijken, waarom valt ie uit, oh, ligt nog een cpu koeler op de kast (mijn amd2000+ draait nu nog steeds)

Tips: Videokaart even goed aandrukken, desnoods even andere proberen, bios reset, ander geheugenreepje proberen...

[ Voor 19% gewijzigd door djidee op 20-11-2006 18:27 ]

"Mekker, blaat"

• maurice_thalen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2006 @ 18:25:
[...]

ja dan is ie nog hardstikke goed als je pc aan gaat........ 8)7 en je videokaart???? daar gaat de koeler van draaien dus die is ook toppie

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op maandag 20 november 2006 @ 18:25:
[...]

Heb je wel gelezen wat ik schreef? Als je voeding geen goede voltages geeft draait alles wel maar start het niet. Er zit een verschil tussen stroom krijgen en genoeg goed gestabiliseerde stroom krijgen om ook serieus werk te gaan verrichten. (net zoals een mens wel een tijd kan blijven leven op puur water, maar serieus werk verrichten gaat niet zonder vast voedsel te krijgen omdat je teveel verzwakt)
Zelfde geld voor brakke condensators.
Ontploft hoeven ze niet te zijn om kapot te zijn.
Al staan ze maar een ietsjepietsje bol, dan zijn ze al niet goed meer.

[ Voor 22% gewijzigd door McKaamos op 20-11-2006 18:34 ]

• Aapiethaaap
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-11-2025
luister nou maar naar al deze behulpzame mensen die waarschijnlijk veel meer kennis over deze zaken hebben dan jij hebt!

En ik krijg het idee dat je gewoon graag een andere cpu wilt hebben, koop er dan gewoon een maar verwacht niet dat je pc het weer doet.

BUH

Verwijderd

Topicstarter
hoe kan ik goede voltages geven

maar ik heb dus gisteren lopen kloten ik heb namelijk een andere processor erin gezet waarvan ik wilde zien of hij werkte (van m'n neefje) zijn pc had dus hetzelfde probleem als wat ik nu heb alleen zijn pc ging toen aan en uit zonder beeld, maar mijn pc blijft dus aan maar geen beeld

gisterenavond deed mijn pc het nog voordat ik de processor eruit haalde daarna plaatste ik een andere processor en sinds toen deed hij het niet meer dus voeding enz ligt het niet aan denk ik

Verwijderd

Topicstarter
Aapiethaaap schreef op maandag 20 november 2006 @ 18:50:
luister nou maar naar al deze behulpzame mensen die waarschijnlijk veel meer kennis over deze zaken hebben dan jij hebt!

En ik krijg het idee dat je gewoon graag een andere cpu wilt hebben, koop er dan gewoon een maar verwacht niet dat je pc het weer doet.
ik ga ook niks kopen na deze informatie, ik heb ook het een en ander getest, batterij eruit en terug gedaan, video kaart getest op een andere pc en deed het goed, en nog steeds geen beeld krijg ik

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Piept ie uberhaupt nog als je opstart zonder videokaart of geheugen?

🖥️ | 🚗

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Het zou kunnen dat de processor van je neefje stuk is, en je met zijn processor jouw moederbord naar de eeuwige jachtvelden hebt geholpen.
Wat ook een optie is, is statische elektriciteit. Daarmee kan je meerdere dingen gemold hebben.

Heb je toevallig spullen om mee te testen?
Ik zou in ieder geval eerst eens proberen zo kaal mogelijk te booten.
Dus niets meer dan het moederbord, processor, videokaart (liefst een andere waarvan je absoluut zeker bent dat die werkt), 1 reepje geheugen en je voeding.
Verder alles afkoppelen. Geen harddisks, geen CD/DVD's, geen floppydrive.
Als dat niet werkt heb je het probleem geisoleerd naar: geheugen, CPU, moederbord, videokaart, voeding.

Ga dan eens kijken wat je aan reserveonderdelen hebt of kan lenen ergens.
Dan vervang je 1 voor 1 de onderdelen en kijkt waneer de PC het weer doet.
Als je PC het bijvoorbeeld weer doet bij een andere videokaart, dan weet je dat het probleem in je videokaart zat en dat die dus vervangen moet worden.
MadMarky schreef op maandag 20 november 2006 @ 18:54:
Piept ie uberhaupt nog als je opstart zonder videokaart of geheugen?
Good one! alssie niet piept is er waarschijnlijk een probleem met het moederbord.
Sowieso zou ik de boven beschreven testprocedure doorlopen.
Je videokaart heb je al getest, dus daarvan kan je zeker zijn.

Trouwens, voordat je gaat sleutelen, zorg dat je op schoenen staat (liefst met rubber zool) en ontlaad je eigen statische elektriciteit even via een kaal stukje van een verwarmingsbuis of een kraan.
Puur ter bescherming van je apparatuur, zodat je geen statische lading hebt waarmee je iets om zeep kan helpen.

[ Voor 26% gewijzigd door McKaamos op 20-11-2006 18:59 ]

Verwijderd

eigen cpu: werkt

andere cpu erin: werkt niet

eigen cpu erin: werkt niet meer

ik ben er voor 99% zeker van dat je moederbord naar zn grootje is (zeker gezien het feit dat je er een stukke processor ingezet hebt).

Wijze les: stop geen vermoedelijk stukke hardware in je pc, maar laat het testen @ de lokale pcboer.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle geheugen eruit gehaald en opgestart en ik hoor geen piep, dat betekent dus dat mijn mobo kapot is toch

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Die kans is groot ja.
Ik zou sowieso voor alle zekerheid even de testprocedure doorlopen die ik eerder al aangaf.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik mis een heleboel inzet en research in je topicstart. In de FAQ van dit subforum kun je vinden welke processors je allemaal wel niet op je moederbord kunt prikken: PMG FAQ » Welke processors kan ik allemaal op mijn moederbord prikken? Doe er je voordeel mee :)

Dit topic gaat in ieder geval dicht met een verwijzing naar de [faq]registratievoorwaarden[/] voor een uitleg over de werking van GoT.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.