Aangezien het een Nvidia kaart is, zou ik eerder voor de programmaatjes als RivaTuner enzo gaan ( deze zijn volgens mij namelijk gebouwd voor Nvidia kaarten, dus kun je er misschien betere clockings mee verwachten ).
Dat van je prestatie en hoever je hem over kan klokken is héél verschillend per kaart en koeling. Als je een kaart hebt die goed over te klokken valt, kun je met dezelfde koeling ervoor zorgen dat hij beter overgeclockt wordt dan een kaart die minder makkelijk over te klokken valt. Ik weet niet hoe dit met de 7300GS zit, maar het lijkt mij dat deze toch wel wat over te klokken valt MITS je goede koeling hebt. Als je werkt met stockkoeling en stockkoeling die de warmte uit je kast voert, kun je niet verwachten dat de kaart bij hoge prestaties goed gekoeld wordt, dus zal hij ook eerder "artifacts" geven ( dus vage strepen, niet kloppende texturen, allemaal vage dingen in het beeld ). Dit geeft aan dat je kaart te hoog is overgeclocked, dus moet je een paar tandjes terug. Je moet daarom ook altijd stap voor stap je core en memory omhoog draaien, zodat je weet bij welke waarde hij nog stabiel loopt en bij welke waarde hij problemen krijgt.
Hoeveel verschil je merkt qua prestatie is natuurlijk heel applicatie EN overclocking-gebonden. Als je je kaart hoger overclocked, dan kun je ook verwachten dat je het verschil veel beter merkt ( logisch

). Ook is het zo dat je bij het ene spel/applicatie het verschil beter zal merken dan bij de andere. Dus hoever je het verschil zal merken is afhankelijk van hoever je hem overclocked en welk spel of programma je gebruikt
Zowieso, als je je videokaart overclocked, vervalt je garantie. Als je hem dus net nieuw hebt, en je kan de spellen redelijk goed draaien, raad IK je niet aan om het te doen ( ikzelf doe zowieso niet veel aan overclocken, dus ik kan niet echt spreken uit ervaring ). Ikzelf zou het alleen doen als het écht nodig was om het verschil te maken tussen een vloeiend beeld ( dus 30 fps of hoger ), aangezien het anders qua beeld zowieso maar weining uitmaakt. Als je de spellen al boven 60 fps draait, heeft het eigenlijk helemaal geen nut, want voor zover ik heb begrepen nemen je ogen zelf maar 60 fps waar, dus om een framerate van 125 te halen is bij sommige dingen alleen maar om ervoor te zorgen dat je PC weer nét wat beter reageert op klikken enzo ( zoals bij shooters ). Voor de rest heb je het vaak niet eens nodig ( ook hier spreek ik weer niet helemaal uit ervaring, omdat ik zelf spellen nooit heb kunnen draaien op framerates van 200 ofzo

).
Ik zou eerst even tegen elkaar opwegen ofdat het wel écht nodig is, en als het écht nodig is, hoeveel je dan wilt overclocken, en of je kaart daar wel goed genoeg voor gekoeld is. Als je zeker weet dat je de kaart wil overclocken en hij is goed gekoeld, dan zou je het kunnen proberen, maar wel in kleine stapjes, zodat je weet waar de grens van de kaart ligt.
Maar nogmaals, ik ben niet de expert op het gebied van overclocken, maar dit is wat ik er ondertussen allemaal van ( denk ) te weten, dus hopelijk heb je hier ook al een hoop aan.
[EDIT]
Ik raad je trouwens ook aan om
dit te lezen en te kijken bij het kopje "Overclockmogelijkheden". Staat effetjes in het kort wat over Overclocken enzo.
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 20-11-2006 16:44
]