Toon posts:

7300GS overklokken

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik wil mischien mijn videokaart nvidia 7300GS gaan overklokken.
Maar als ik dit doe merk ik dan veel prestatie verschil en hoeveel mhz moet ik verwachten hem hoger te krijgen?
Kan ik hem zo ver doen als ik wil omdat hij automatisch vertraagd als hij te warm wordt of moet ik uitkijken dat hij niet te warm wordt?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Je kunt met AtiTool em de limiet laten zoeken, maar je kunt het ook zelf doen en de temperatuur in de gaten houden. Hoeveel prestatieverschil en hoeveel mhz hoger je em krijgt merk je vanzelf aangezien elke kaart weer anders is.

Verwijderd

Topicstarter
hoe zoekt atitool de limiet?
en kan mijn kaart beschadigen?

Verwijderd

Aangezien het een Nvidia kaart is, zou ik eerder voor de programmaatjes als RivaTuner enzo gaan ( deze zijn volgens mij namelijk gebouwd voor Nvidia kaarten, dus kun je er misschien betere clockings mee verwachten ).

Dat van je prestatie en hoever je hem over kan klokken is héél verschillend per kaart en koeling. Als je een kaart hebt die goed over te klokken valt, kun je met dezelfde koeling ervoor zorgen dat hij beter overgeclockt wordt dan een kaart die minder makkelijk over te klokken valt. Ik weet niet hoe dit met de 7300GS zit, maar het lijkt mij dat deze toch wel wat over te klokken valt MITS je goede koeling hebt. Als je werkt met stockkoeling en stockkoeling die de warmte uit je kast voert, kun je niet verwachten dat de kaart bij hoge prestaties goed gekoeld wordt, dus zal hij ook eerder "artifacts" geven ( dus vage strepen, niet kloppende texturen, allemaal vage dingen in het beeld ). Dit geeft aan dat je kaart te hoog is overgeclocked, dus moet je een paar tandjes terug. Je moet daarom ook altijd stap voor stap je core en memory omhoog draaien, zodat je weet bij welke waarde hij nog stabiel loopt en bij welke waarde hij problemen krijgt.

Hoeveel verschil je merkt qua prestatie is natuurlijk heel applicatie EN overclocking-gebonden. Als je je kaart hoger overclocked, dan kun je ook verwachten dat je het verschil veel beter merkt ( logisch :P ). Ook is het zo dat je bij het ene spel/applicatie het verschil beter zal merken dan bij de andere. Dus hoever je het verschil zal merken is afhankelijk van hoever je hem overclocked en welk spel of programma je gebruikt

Zowieso, als je je videokaart overclocked, vervalt je garantie. Als je hem dus net nieuw hebt, en je kan de spellen redelijk goed draaien, raad IK je niet aan om het te doen ( ikzelf doe zowieso niet veel aan overclocken, dus ik kan niet echt spreken uit ervaring ). Ikzelf zou het alleen doen als het écht nodig was om het verschil te maken tussen een vloeiend beeld ( dus 30 fps of hoger ), aangezien het anders qua beeld zowieso maar weining uitmaakt. Als je de spellen al boven 60 fps draait, heeft het eigenlijk helemaal geen nut, want voor zover ik heb begrepen nemen je ogen zelf maar 60 fps waar, dus om een framerate van 125 te halen is bij sommige dingen alleen maar om ervoor te zorgen dat je PC weer nét wat beter reageert op klikken enzo ( zoals bij shooters ). Voor de rest heb je het vaak niet eens nodig ( ook hier spreek ik weer niet helemaal uit ervaring, omdat ik zelf spellen nooit heb kunnen draaien op framerates van 200 ofzo :P ).

Ik zou eerst even tegen elkaar opwegen ofdat het wel écht nodig is, en als het écht nodig is, hoeveel je dan wilt overclocken, en of je kaart daar wel goed genoeg voor gekoeld is. Als je zeker weet dat je de kaart wil overclocken en hij is goed gekoeld, dan zou je het kunnen proberen, maar wel in kleine stapjes, zodat je weet waar de grens van de kaart ligt.

Maar nogmaals, ik ben niet de expert op het gebied van overclocken, maar dit is wat ik er ondertussen allemaal van ( denk ) te weten, dus hopelijk heb je hier ook al een hoop aan.

[EDIT]

Ik raad je trouwens ook aan om dit te lezen en te kijken bij het kopje "Overclockmogelijkheden". Staat effetjes in het kort wat over Overclocken enzo.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2006 16:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kun je het aantal fps meten in een spel?

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:22
sommige spellen hebben er 1 ingebouwt maar er zijn ook tooltjes voor.
namen weet ik niet meer.
maar als je overclockt zou ik bij elke overclock ff een benchmark programma zoals 3dmark.
als je dan artifacts krijgt zie je dat daarin vrij gouw dan is die te hoog geklokt.
heb zelf mijn 6800gt geclockt naar 420 mhz core 1250mhz geheugen.
standaard 350 core 1000 geheugen.
6800 ultra 400core bij 1200 geheugen

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2006 @ 16:27:
Aangezien het een Nvidia kaart is, zou ik eerder voor de programmaatjes als RivaTuner enzo gaan ( deze zijn volgens mij namelijk gebouwd voor Nvidia kaarten, dus kun je er misschien betere clockings mee verwachten ).
Dat is zo, maar AtiTool werkt prima met Nvidia kaarten en is een programma bij uitstek voor de noob :) Ik heb er mijn 7900GTO ook mee overgeklokt en dat ging perfect, ook het detecteren van de maximale clocks. Aangezien de TS vast niet die hard wil overklokken lijkt me AtiTool wel te voldoen.

Verwijderd

ik heb dezelfde kaart (van asus) en de mem zit bij mij standaard op 810.. deze kan ik ietsjes opkrikken maar niet veel..
De core zit bij mij standaard op 510. deze loopt bij mij stabiel op 600.

Maar ik moet erbij zeggen dat m'n kaart defect :'( geleverd werd en artifacts gaf toen ik hem net 1uur had ofzo.Ik wist er toen niets vanaf dus heb ik een zalman 700-cu (koeler) ervoor gekocht. Artifacts bleven.
Maar nu hebbik wel minder herrie en blijft ie lekker koel op standaard temperaturen (38graden@510 idle) stressed (bij gamen) komt hij rond de 42graden max.
Als je artifacts krijgt moet je dus het geheugen meer koelen. 8)7 dat wistik toen nog niet helaas en ook niet dat als je de standaard koeler vervangt, de garantie verliest :'(
ik overklok zelf met atitool, werkt prima ;)

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Je kan het beste gewoon goed je temps in de gaten houden en beginnen met overklocken,
want als je het in kleine stapjes doet met bijvoorbeeld automatisch de max opzoeken met behulp van coolbits 2.0 of Atitool kan er niet veel mis gaan.

www.koopeendroom.nl

Pagina: 1