AM2 systeem assembleren, MSI K9NGM2-FID geeft geen beeld

Pagina: 1
Acties:

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-05 23:39
Ik kocht een nieuw systeem, en dit krijg ik niet aan de praat.

MOBO: MSI K9NGM2-FID
CPU: Athlon 64 3500+ socket AM2
RAM: DDR2 Corsair Value 512MB PC4200 CL4

Rest van de hardware lijkt me momenteel minder belangrijk. Ik heb veel dingen geprobeert, echter als ik het systeem inschakel, beginnen de fans + cpu fan wel te draaien, maar dat is dan ook alles wat de PC doet. Het scherm blijft nl zwart. Ik geraak dus ook niet eens in de BIOS.

Nu had ik al 1 vraagje, kan ik tot in de BIOS geraken met defect geheugen?

Wat heb ik nog geprobeert:

- Proberen booten met zo weinig mogelijk randapparatuur
- BIOS gereset met jumper
- Alle connectors uitgeplugged en terug aangesloten

Nu vroeg ik mij af waarvoor deze connector precies dient (cpu power das duidelijk, maar gaat het hier om additionele stroom zoals bij een zware videokaart, of is het de primaire stroombron van de CPU) en vooral is dit plugje inpluggen essentieel om het systeem aan de praat te krijgen?

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/spaaskevin/K9NGM2.png

In de manual staat, JPW1, 4 Pin, for CPU Power

Voor sommige mensen mag dit misschien een domme vraag zijn, maar het laatste systeem dat is samenstelde (AMD socket 754) had dit volgens mij niet, ook de Athlon XP's niet. Een vriend van mij, zegt dat hij het wel eens ziet op Intel systemen, maar bij AMD nog niet gezien heeft.

Dank voor de hulp!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 00:27

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

een vierpolige geel+zwart stekkertje is inderdaad extra power voor de cpu en ja, als die aansluiting er op zit is het tegenwoordig meestal nodig om die aan te sluiten ja... De vraag over defect geheugen staat hier verder lijkt me compleet los van en het antwoord is: soms :)

Maar een goed advies, koop eerst een voeding die afdoende is en waar je cpu-power connector ook aan zit...

[ Voor 38% gewijzigd door hufkes op 20-11-2006 10:08 ]

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 14:24
Dat is idd noodzakelijk ja, ook AMD's hebben die 4 pins connector nodig om een constant stabiele stroomtoevoer te kunnen krijgen.

/edit
Als je defect geheugen hebt, kan het voorkomen dat je geen beeld krijgt. Als je je geheugen eruit haalt, moet je óf een beepcode horen van de BIOS, óf je krijgt beeld met de tekst dat er geen memory is gevonden.

[ Voor 46% gewijzigd door Mint op 20-11-2006 10:08 ]

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-05 08:52

TommyGun

Stik er maar in!

Lijkt me vrij logisch dat die connector aangesloten dient te worden he. Zit er niet voor niks op.

(Bestaat idd al jaren bij P4 systemen. AMD weet ik zo niet)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Klinkt als cpu probleem. Het kan dus zijn dattie brak is of bv. je de connector niet hebt aangesloten. :)

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:22
Als het goed is heb je een 24 pins atx voeding, die bestaat uit twee delen -> 20 pin + 4 pin
deze moet je gewoon zo laten zitten
Verder heb je ook nog een aparte "P4" stekker deze is als het goed is wit. en deze moet je aansluiten op je "JPW1, 4 Pin, for CPU Power"

Verwissel deze 2 stekkers niet met elkaar ! pas hier mee op

My favorite programming language is solder.

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 14:24
Puch-Maxi schreef op maandag 20 november 2006 @ 10:16:
Als het goed is heb je een 24 pins atx voeding, die bestaat uit twee delen -> 20 pin + 4 pin
deze moet je gewoon zo laten zitten
Verder heb je ook nog een aparte "P4" stekker deze is als het goed is wit. en deze moet je aansluiten op je "JPW1, 4 Pin, for CPU Power"

Verwissel deze 2 stekkers niet met elkaar ! pas hier mee op
Die voeding hoeft niet per se 24-pins te zijn, die 4 extra pinnetjes zijn om bepaalde voedingslijnen (12+ V lijn bijvoorbeeld) wat stabieler te krijgen. Als je er een 20-pins ATX stekker op prikt zal ie ook werken :)

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Ook voor AMD's is dit al "jaren" nodig.. vanaf de late athlon XP boarden tot vandaag de dag, wel een paar uitzonderingen in de 754 series, maar zonder deze stroomvoorziening zal je systeem het niet doen.

• Galactic
Oke ik ga die connector straks zeker eens proberen, en hoop dat dan het probleem is opgelost. Vervelde is dat ik thuis momenteel niet over internet beschik, en de manual bij het moederbord echt heel magertjes is, want dit stond er bv al niet in :|

• killer_mac
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-12-2023

killer_mac

Life's better when you do RTS

Hmm

Misschien ben ik het, maar je hebt DDR2 geheugen en maar 1 reepje 512?
volgens mij heb je er 2 nodig

Leven is mooier dan je denkt, dus kom achter je pc vandaan en geniet

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 19:06
Da's onzin. Een reepje werkt wel hoor, alleen dan dus niet in dual-channel. Mits het natuurlijk geen brak geheugen is.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• killer_mac
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-12-2023

killer_mac

Life's better when you do RTS

Joba schreef op maandag 20 november 2006 @ 10:50:
Da's onzin. Een reepje werkt wel hoor, alleen dan dus niet in dual-channel. Mits het natuurlijk geen brak geheugen is.
--Off topic
Maar volgens mij heb je dan niet echt het voordeel van DDR2 te pakken als je een enkele gebruikt
--/offtopic

Harddisks goed aangesloten??

[ Voor 4% gewijzigd door killer_mac op 20-11-2006 11:03 ]

Leven is mooier dan je denkt, dus kom achter je pc vandaan en geniet

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

killer_mac: ik raad je aan om jezelf eens te verdiepen in het fenomeen "Dual Channel". Dit kan met behulp van de PMG FAQ :)

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-03 17:18
Nu had ik al 1 vraagje, kan ik tot in de BIOS geraken met defect geheugen?

Licht eraan hoe defect het is. als het helemaal niks doet zal de pc niet eens tot de bios komen volgens mij. geeft het enkel veel fouten moet dat wel lukken.

is dit plugje inpluggen essentieel om het systeem aan de praat te krijgen?

Yup. tegenwoordig start een pc gewoon niet op zonder die in te pluggen :)

ow en @ killer_mac DDR2 heeft echt geen hond te maken of je nou 1 of 2 reepjes gebruikt. Dual Channel is wel snellermaar het is dus absolut niet nodig om 2 reepjes te gebruiken weet niet waar je die info vandaan haalt ?

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• Galactic
Ja ik heb het plugje dus ingeplugged, en nu werkt hij perfect, er was dus gelukkig niets stuk :)
Pagina: 1