[Debian/Etch]Nvidia driver werkt niet na reboot

Pagina: 1
Acties:

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Mijn probleem lijkt op het probleem dat hier wordt beschreven:
[Debian] nvidia driver dood na reboot

De situatie is als volgt:
Ik draai hier Debian/Etch een paar maanden geleden heb ik daar met wat kunstgrepen naar unstable met behulp van de 'normale methode' (apt-get/dpkg) de nvidia drivers geinstalleerd. Die zijn recent (of minder recent maar dat ik nu pas heb geupdate) door een nieuwe X.org gebroken.
Helaas zijn ook de nvidia packages zoals ze nu aanwezig zijn in Unstable gebroken (dependencies die afwezig zijn), dus heb ik nu naar de installer van nVidia zelf gegrepen.

Deze heb ik (na het installeren van xorg-dev en aanverwanten) met succes kunnen uitvoeren, daarna heb ik de driver in xorg.conf verander naar nvidia, X.org opnieuw gestart en alles werkte als een zonnetje.

Maar toen zette ik de computer uit en toen ik hem de volgende dag weer startte wilde X.org niet starten. Het gekke was dat de logfiles verder ook geen EE (error) meldingen bevatten.
Wat ik zie gebeuren is dat de nVidia driver zijn logo probeert weer te geven maar er komen allemaal geel/groene lijnen op het scherm to gdm het opgeeft.

De nv driver werkt wel, maar ik wil graag 3D kunnen gebruiken.

De nvidia kernel module wordt 'gewoon' geladen (als ik lsmod mag geloven).

Hoe het ook zij, als ik de installer weer draai en weer kernel-module bouw werkt het allemaal weer prima tot de reboot.

• The-Hi_End
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-01 13:45
heb hier exact het zelfde probleem. ik heb wel nog geen oplossing gevonden.
draai hier trouwens de x86-1.0-8776...

• Keeper of the Keys
Ik heb de laatste versie van nVidia (1.0-9629).
Met de package manager zat ik op versie 1.0-8762 die werkte dus goed...
De videokaart is overigens een Geforce FX-5200 (128MB, AGP8x van MSI).

Verwijderd

Keeper of the Keys schreef op maandag 20 november 2006 @ 02:09:
Ik heb de laatste versie van nVidia (1.0-9629).
Met de package manager zat ik op versie 1.0-8762 die werkte dus goed...
De videokaart is overigens een Geforce FX-5200 (128MB, AGP8x van MSI).
Zelf draai ik ook Debian Testing en heb ik ook een Geforce FX-5200 met dezelfde specs als jij. De drivers deden het altijd goed, en ook de nieuwe versie (1.0-9629) doet het zonder problemen. Het nieuwe logo komt gewoon tevoorschijn en X start zoals het hoort, ook na diverse reboots.

Niet dat het iets oplost, maar het geeft in elk geval aan dat het niet aan de combinatie van videokaart en driver ligt.

• Keeper of the Keys
Dat sluit dan al 1 mogelijkheid uit.
Heb je hiervoor ooit debian packages gebruikt om de nvidia-driver geinstalleerd te krijgen (ik zit te denken dat dat misschien wel de clash is) of heb je altijd de nvidia-installer gebruikt?

[ Voor 11% gewijzigd door Keeper of the Keys op 20-11-2006 13:09 ]

Verwijderd

Keeper of the Keys schreef op maandag 20 november 2006 @ 13:07:
Heb je hiervoor ooit debian packages gebruikt om de nvidia-driver geinstalleerd te krijgen (ik zit te denken dat dat misschien wel de clash is) of heb je altijd de nvidia-installer gebruikt?
Ik heb altijd met de Nvidia-installer gewerkt.

• The-Hi_End
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-01 13:45
gisteren bij het opstarten weer het zelfde probleem, maar ik heb de x86-1.0-9629 maar meteen geinstalleerd. vandaag opnieuw geboot en geen probleem meer.

ik weet totaal niet hoe het komt, maar met deze nieuwere versie werkt het dus wel voor mij...

• Keeper of the Keys
Ik heb weer eens wat tijd genomen om hier wat meer naar te kijken, het draaien van
nvidia-installer --sanity
laat zien dat ik 1 bestand en 1 symlink mis, te weten:
bestand: /usr/lib/tls/libnvidia-tls.so.1.0.9629
symlink: /usr/lib/tls/libnvidia-tls.so.1 (verwijst vermoedelijk naar het hiervoor genoemde bestand, zal ik zometeen na het opnieuw draaien van de nvidia-installer melden)

Kennelijk leegt Debian om de een of andere reden de map /usr/lib/tls (want de map zelf bestaat wel) bij reboot. Waarom dat gebeurt weet ik (nog) niet, maar ik heb op Ubuntu een keer een zelfde probleem gehad toen met NSCD [Name Service Caching Deamon], die moest zijn PID en andere informatie kwijt in /var/run/nscd maar die map werd bij reboot altijd verwijderd.
Toen heb ik dat 'gewoon' opgelost door een scriptje aan init toe te voegen dat voor nscd werd geladen de map weer aanmaakte.
Maar ik zou eigenlijk graag willen weten hoe ik dit kan voorkomen.

(Voorlopig ga ik denk ik de 'init-script-truuk' maar toepassen maar ik zou het graag op een mooiere manier oplossen)

edit:

De symlink wijst inderdaad naar het bestand.

Edit2:
Toen ik op het punt stond mijn init-scriptje toe te voegen aan rc2 viel me het nvidia-glx script op, aangezien ik wilde weten of ik dat script voor moest zijn of niet bekeek ik dat.
Het lijkt erop dat dat script verantwoordlijk is voor het verdwijnen van de bestanden, het is nog over van de Debian versie van de driver die ik had (1.0.8762) dus ik heb alle symlinks uit de verschillende rc's gehaalden ga nu kijken wat dat uithaald.

[ Voor 18% gewijzigd door Keeper of the Keys op 29-11-2006 23:12 ]

• Keeper of the Keys
/* Ik zet dit in een apparte reactie zodat mensen die hier al hadden gekeken voor al mijn vooruitgang niet
* zullen denken dat er niets is gebeurd (door de onveranderde hoeveelheid reacties). Als dat verkeerd
* gedrag is mijn excuses.
*/
Na de reboot werkt de nvidia-driver nu als een zonnetje, het probleem was dus het nvidia-glx script dat bij de Debian versie van de driver hoorde.
Het verwijderen van de symlinks naar /etc/init.d/nvidia-glx uit de verschillende rc's (bij mij steeds S20nvidia-glx of K20nvidia-glx) lost het probleem op.
Uiteraard kan /etc/init.d/nvidia-glx ook naar /dev/null aangezien het niet bij de nvidia versie van de driver hoort.
Pagina: 1