Toon posts:

Hulp koop van io controller, HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede tweakers,

Ik wil wat nieuwe opslagruimte voor mijn PC, en we gaan even goed uitpakken.
Nu wou ik niet zozeer preformance maar wel stability en veeeeeeel ruimte voor zo min mogelijk pieken. Dus ik ga voor de Hardwarematige RAID 5.
Mijn specs zijn nu:
Moederbord: Asus A8N-E
lekker grote kast

Nu eerst het probleem WELKE fuckin HD moet ik hebben, iedere HD is wel getest op hoeveel ms hij nodig heeft om iets op te zoeken en dat soort scheit. Maar hoe de fack kom ik erachter welke het na 4 jaar nog wel doet, daar gaat het mij nu om. moet ik dan gaan voor de 7200.10 omdat hij een leuke garantie van 5 jaar heeft?(ook tegen slijten :? ) of gewoon voor een maxline 10, omdat het allemaal toch niet zoveel uitmaakt?
Ieder idee is welkom over dit probleem...
Ook nog het probleem als je later een HD wil vervangen of je RAID wil uitbreiden moet je HD nog steeds op de markt zijn? toch?

Nu de IO controller:

Stel dat ik een 8x sata koop en 4 of 5 HD's :9~ . Dan wil je hem later wel natuurlijk uitbreiden. Ik vroeg me af of dat kon zonder dat ik een backup hoef te maken (dat is onmogelijk nl. er is geen HD ruimte om al je data te backupen OMDAT alles vol zat en daarom koop je een nieuwe HD's... (logica toch) :P

Nu is er deze post.

Maar dat zijn scsi dingetjes dus weet niet of het ook lukt *veilig* met mijn sata RAID...

Nu zit ik te twijfelen tussen een paar IO controllers...'
Hier mijn moederbord specs:Asus A8N-E
HighPoint RocketRaid 2220 Retail
OF
HighPoint RocketRAID 2320
OF
Promise SuperTrak EX8350 (8x SATA300 RAID, 128MB, PCI-e x4)
OF
Promise SuperTrak SX8300 (8x SATA300 RAID, 64MB, PCI-X 64/133)

Vraag is of ze op mijn moederbord passen... en dan welke beter is (promise of highpoint)
In benchmarks maakt het niet al teveel uit

HEEEEEEEEEEEL ERG veel bedankt alvast voor eventuele posts!!!!

Gegroet, Die_Hard!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 14:51

Shaggy

Misantroop pur sang

Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 11:49:
Hallo mede tweakers,

Ik wil wat nieuwe opslagruimte voor mijn PC, en we gaan even goed uitpakken.
Nu wou ik niet zozeer preformance maar wel stability en veeeeeeel ruimte voor zo min mogelijk pieken. Dus ik ga voor de Hardwarematige RAID 5.
Mijn specs zijn nu:
Moederbord: Asus A8N-E
lekker grote kast

Nu eerst het probleem WELKE fuckin HD moet ik hebben, iedere HD is wel getest op hoeveel ms hij nodig heeft om iets op te zoeken en dat soort scheit. Maar hoe de fack kom ik erachter welke het na 4 jaar nog wel doet, daar gaat het mij nu om. moet ik dan gaan voor de 7200.10 omdat hij een leuke garantie van 5 jaar heeft?(ook tegen slijten :? ) of gewoon voor een maxline 10, omdat het allemaal toch niet zoveel uitmaakt?
Ieder idee is welkom over dit probleem...
Ook nog het probleem als je later een HD wil vervangen of je RAID wil uitbreiden moet je HD nog steeds op de markt zijn? toch?
Welkom op GoT.
Mmhh, let even op je taalgebruik. CAPS is schreeuwen, en Fucking/scheit etc. is voor ons niet interessant.

ok, verder dan...

Wat voor array wil je maken? Hoe groot moeten je hdd's zijn, wat voor effective opslag wil je hebben etc.
Heb je zelf al een s gekeken wat jouw in specs aanspreekt van hdd's? Wil je 7200rpm schijven? 10.000rpm? S-ATA, S-ATAII noem maar op.
Maar dat zijn scsi dingetjes dus weet niet of het ook lukt *veilig* met mijn sata RAID...
Ik denk dat je eens even de OM FAQ / Beleid moet doorlezen om erachter te komen dat dat idd niet helemaal lekker zal gaan werken.
Nu de IO controller:

Stel dat ik een 8x sata koop en 4 of 5 HD's :9~ . Dan wil je hem later wel natuurlijk uitbreiden. Ik vroeg me af of dat kon zonder dat ik een backup hoef te maken (dat is onmogelijk nl. er is geen HD ruimte om al je data te backupen OMDAT alles vol zat en daarom koop je een nieuwe HD's... (logica toch) :P
Je belangrijke data moet je altijd backuppen. RAID 5 is wel veilig, maar natuurlijk niet onfeilbaar.

Afhankelijk van je gekozen controller kan je meerdere array's maken, en/of uitbreiden. Maar meestal moet je bij RAID 5 toch wel even de arry verbreken om er een paar schijven bij te plaatsen.
Lees dit eerst eens even door: RAID FAQ

Als je het verschil tussen PCI-X en PCI-E niet weet zou ik me ook daar eerst eens even in verdiepen. Als je je boekje of specs van je moederbord erbij pakt zal je meteen zien dat je geen PCI-X sloten hebt en dit dus niet zal werken.
Welke prijs had je zelf in gedachten? €100? €500 of €1000 voor een hw controller?

Kijk hier maar eens voor een geweldige review reviews: Mega roundup van Serial ATA RAID 5-adapters van RAID 5 controllers.
HEEEEEEEEEEEL ERG veel bedankt alvast voor eventuele posts!!!!

Gegroet, Die_Hard!
De groeten hoef je hier echt niet te doen hoor :)

Je hebt denk ik wel de klok horen luiden maar weet nog niet helemaal waar de klepel hangt. Stel eerst eens een lijstje op met je eisen. Zoveel opslag wil ik, dus zoveel schijven van ...GB, in RAID 5 op een controller van €... Dan ben je al een heel eind verder. Als je dat hebt uitgezocht en je twijfelt wat te doen of vragen hebt na het bekijken van de vergelijkende benchmarks kunnen we je beter helpen.

Maar je laat het nu overkomen dat we alles even moeten kiezen voor jou, lijkt me niet je bedoeling toch?

RAID is erg leuk, maar je moet je er wel eerst even in verdiepen wat je nu precies wil doen met het geheel.

Making an ass of myself since the 70's

Verwijderd

Topicstarter
Heey shaggy
-exscuses voor het taalgebruik(jeugd van tegenwoordig hè..)
-mijn doel was
  1. Veel GB
  2. min moglijk geld (600-800)
  3. hardware matige raid 5 (ik had al de raid faq doorgelezen en het is niet echt belangrijke data (mp3) maar als er een HD uitvalt wil ik wel alles nog hebben)
Dat pci verhaal was inderdaad dom( ik heb gewoon nog een pci-e 4x dus dat is ook van de baan)

Nu mijn vragen eigenlijk:
Vraag 1
ik wil 4-5 HD kopen voor de RAID 5 array van 300-400 GB per disk. Wat moet ik hebben? mijn eisen aan HD zijn:
  1. benchmarks boeien me niet zoveel (ongeveer zijn ze allemaal evensnel)
  2. ze moeten rond de ,25 - ,35 euro per gb zijn (dus geen 10000 toeren)
  3. ze moeten het lang doen (dus welke zijn betrouwbaar) en daar zijn geen benchmarks voor, misschien wist iemand die al langer in dit vak meegaat dat bijvoorbeeld dit of dat type/merk zeer goed is.
  4. 300-400 GB per disk
  5. stel dat ik later meer van deze HD's wil kopen moeten ze wel nog te koop zijn...
Vraag 2
Ik wil van mijn RAID 5 met 5 HD's op een controller van 8x sata een RAID 5 met 8 HD's maken.
Gaat er dan data verloren? (maakt dus niets uit of mijn data niet aanspreekbaar is...) of hoe kom ik hierachter. of is dat type / merk gebonden?

En dan als laatste:
Vraag 3
Welke IO kaart moet ik hebben (ik wil een 8x sata voor onder de €400 dus dan zijn er maar 2 opties:
  1. HighPoint RocketRAID 2320
  2. Promise SuperTrak EX8350 (8x SATA300 RAID, 128MB, PCI-e x4)
qua preformance is het verschil niet zo groot... dus welke is beter qua merk?
eigenlijk komt het erop neer: welke zou de grootste kans hebben om het over 4-5 jaar nog steeds zonder problemen te doen?
shaggy8675 schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 12:46:
Maar je laat het nu overkomen dat we alles even moeten kiezen voor jou, lijkt me niet je bedoeling toch?

RAID is erg leuk, maar je moet je er wel eerst even in verdiepen wat je nu precies wil doen met het geheel.
Dit was absoluut niet de bedoeling maar mijn typkunsten zijn zoo beneden maat dat het misschien zo leek...

Bedankt alvast Die_Hard

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 14:37:
Heey shaggy
-exscuses voor het taalgebruik(jeugd van tegenwoordig hè..)
-mijn doel was
  1. Veel GB
  2. min moglijk geld (600-800)
  3. hardware matige raid 5 (ik had al de raid faq doorgelezen en het is niet echt belangrijke data (mp3) maar als er een HD uitvalt wil ik wel alles nog hebben)
Dat pci verhaal was inderdaad dom( ik heb gewoon nog een pci-e 4x dus dat is ook van de baan)

Nu mijn vragen eigenlijk:
Vraag 1
ik wil 4-5 HD kopen voor de RAID 5 array van 300-400 GB per disk. Wat moet ik hebben? mijn eisen aan HD zijn:
  1. benchmarks boeien me niet zoveel (ongeveer zijn ze allemaal evensnel)
  2. ze moeten rond de ,25 - ,35 euro per gb zijn (dus geen 10000 toeren)
  3. ze moeten het lang doen (dus welke zijn betrouwbaar) en daar zijn geen benchmarks voor, misschien wist iemand die al langer in dit vak meegaat dat bijvoorbeeld dit of dat type/merk zeer goed is.
  4. 300-400 GB per disk
  5. stel dat ik later meer van deze HD's wil kopen moeten ze wel nog te koop zijn...
AFAIK zijn er zo goed als geen objectieve maatstaven voor betrouwbaarheid van harde schijven. Fabrikanten geven wel een MBTF op, wat een indicatie kan zijn van te verwachten levensduur. Als betrouwbaarheid zo belangrijk is, zou ik vooral letten op de garantie die je krijgt, dan heb je toch een nieuwe als er wat mis gaat :)
Beschikbaarheid van dezelfde disks in de toekomst is nooit te garanderen, in tegendeel: ik garandeer je dat de kans klein is dat je binnen 2 jaar nog dezelfde disks vindt ;)
Vraag 2
Ik wil van mijn RAID 5 met 5 HD's op een controller van 8x sata een RAID 5 met 8 HD's maken.
Gaat er dan data verloren? (maakt dus niets uit of mijn data niet aanspreekbaar is...) of hoe kom ik hierachter. of is dat type / merk gebonden?
afaik is bij alle gangbare RAID 5 controllers het mogelijk je volume uit te breiden zonder eerst alles leeg te maken, maar dat vind je zeker terug in de handleiding van je controller naar keuze.
extenden is echter sowieso gepaard met een zeker risico... dus een backup is altijd welkom ;)
En dan als laatste:
Vraag 3
Welke IO kaart moet ik hebben (ik wil een 8x sata voor onder de €400 dus dan zijn er maar 2 opties:
  1. HighPoint RocketRAID 2320
  2. Promise SuperTrak EX8350 (8x SATA300 RAID, 128MB, PCI-e x4)
qua preformance is het verschil niet zo groot... dus welke is beter qua merk?
eigenlijk komt het erop neer: welke zou de grootste kans hebben om het over 4-5 jaar nog steeds zonder problemen te doen?
Electronica gaat normaal sowieso wel langer mee dan 4-5 jaar, dus dat is niet de vraag. Imho laat je je voor deze keuze in de eerste plaats leiden door performance en dan door je portefeuille
[...]

Dit was absoluut niet de bedoeling maar mijn typkunsten zijn zoo beneden maat dat het misschien zo leek...

Bedankt alvast Die_Hard
Alles is hier graag gedaan ;) bedanken hoeft niet steeds, das maar nutteloze databasevulling ;)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Software RAID is geen optie begrijp ik?

* Borromini vraagt zich af waarom - hij draait al een half jaar software RAID 5 op Linux en dat loopt als een tiet

Voor mp3'tjes lijk je me geen enorme performance nodig te hebben... En een deftige controller kost toch ook al gauw wat euro's.

reviews: Windows software RAID opnieuw bekeken

[ Voor 5% gewijzigd door Borromini op 18-11-2006 15:08 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

the_stickie schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 14:59:

afaik is bij alle gangbare RAID 5 controllers het mogelijk je volume uit te breiden zonder eerst alles leeg te maken, maar dat vind je zeker terug in de handleiding van je controller naar keuze.
extenden is echter sowieso gepaard met een zeker risico... dus een backup is altijd welkom ;)
Bij alle duurdere/professionele typen wel.
maar bij de goedkopere entry lvl lang niet altijd.

Iig kan mijn RR 1820a (8 disk sata raid5) het iig niet

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1