[VGA] Asus 7600GT met vreemde vlekken op pcb

Pagina: 1
Acties:

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-07 08:01

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Zoals in onderstaand topic te lezen is heb ik ernstige stabiliteitsproblemen met een computer.
Asus p5b, 1024 corsair valueselect pc5300, Intel C2D E6400, 350W Aopen voeding.

[MOB] intel C2D, asus P5B systeem valt uit, boot na tijdje

In mijn laatste post daar heb ik diverse voltages in de bios aangepast wat leidde tot meer stabiliteit. Helaas was dit niet de hoofdoorzaak, want de pc is van de week weer totaal vastgelopen en wilde zelfs vaak niet meer opstarten of kwam niet verder dan tot net voor het windows xp laadscherm.

Toen ben ik me gaan richten op de 2 meest voorkomende oorzaken, namelijk:

- Een te zwakke (of defecte) voeding
- Defect geheugen.

Aangezien ik geen vervangende voeding had liggen en geen vervangend geheugen heb ik besloten om een minder energieslurpende grafische kaart te plaatsen, namelijk een nvidia 7300GS, om een te zwakke voeding uit te kunnen sluiten of mogelijk bevestigen. Met voorlopig succes, want voor het vervangen bootte de pc NIET, na het vervangen direct!

Dus ik inspecteer de 7600GT met het blote oog en wat schetst mijn verbazing, er zitten allemaal ondefinieerbare vlekken op de achterkant. De kaart is direct uit de doos de PC in gegaan en er is niet mee ge-OC'ed.

Iemand enig idee waar die vlekken vandaan kunnen komen? Ik heb er zelf niet mee lopen modden namelijk en wil daar ook niet de schuld van krijgen als de kaart echt defect blijkt!

De foto's

Achterkant
Afbeeldingslocatie: http://xs209.xs.to/xs209/06466/IMG_1240.jpg.xs.jpg
Achterkant Close-up
Afbeeldingslocatie: http://xs309.xs.to/xs309/06466/IMG_1241.jpg.xs.jpg
Voorkant (spiegelbeeld zo kun je makkelijk plaats van vlekken vergelijken)
Afbeeldingslocatie: http://xs209.xs.to/xs209/06466/IMG_1242.jpg.xs.jpg

[ Voor 1% gewijzigd door zandpaddo op 18-11-2006 11:59 . Reden: Topiclink vergeten ]

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Ik kan uit de foto niet goed afleiden of het gaat om een beschadiging van je PCB, of dat er iets op zit.

Hoe dan ook lijkt het me reden genoeg om met kaart even terug te gaan naar de winkel waar je deze hebt gehaald. Je hebt al aardig wat geprobeerd om het probleem te analyseren. En ik zou denken dat je voeding je systeem wel zou moeten kunnen trekken.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
MediJack schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 11:51:
Ik kan uit de foto niet goed afleiden of het gaat om een beschadiging van je PCB, of dat er iets op zit.
Het ligt op het pcb, het lijken net koelpasta resten, maar dat kan het niet wezen. Heb nog even een zijwaartse close-up gemaakt van dezelfde plek, misschien geeft dat een beter beeld

Afbeeldingslocatie: http://xs309.xs.to/xs309/06466/closer_up.jpg.xs.jpg
MediJack schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 11:51:
Hoe dan ook lijkt het me reden genoeg om met kaart even terug te gaan naar de winkel waar je deze hebt gehaald. Je hebt al aardig wat geprobeerd om het probleem te analyseren. En ik zou denken dat je voeding je systeem wel zou moeten kunnen trekken.
Ja dat dacht ik ook, Aopen heeft goede voedingen en het is een redelijk eenvoudig systeem zonder veel energieslurpende componenten dus 350W zou voldoende moeten zijn.

Nadeel is dat het een via internet gekocht exemplaar is dus kan enkel opsturen, niet langsgaan. Maar zal ze eens bellen als systeem nu stabiel blijft.

Maar dat neemt niet weg dat ik graag zou weten wat het is......

Wat mij ook opvalt is dat het zit op plaatsen waar groepjes "gewone" componenten zitten die "gewoon" gesoldeerd zijn. Rond de SMD componenten zitten de vlekken niet.

[ Voor 6% gewijzigd door zandpaddo op 18-11-2006 12:10 ]

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:41

Cheezus

Luiaard

zandpaddo schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 12:07:
[...]

Wat mij ook opvalt is dat het zit op plaatsen waar groepjes "gewone" componenten zitten die "gewoon" gesoldeerd zijn. Rond de SMD componenten zitten de vlekken niet.
Het lijkt op opgedroogd vocht. Het feit dat het rond 'gewone' componenten zit en niet rond smd duidt er misschien op dat het een residu/uitslag is van soldeerflux oid die ze daarbij gebruikt hebben?

Het lijkt me iniedergeval niet schadelijk voor de kaart.

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-07 14:39

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

primusz schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 20:48:
[...]Het feit dat het rond 'gewone' componenten zit en niet rond smd duidt er misschien op dat het een residu/uitslag is van soldeerflux oid die ze daarbij gebruikt hebben?

Het lijkt me iniedergeval niet schadelijk voor de kaart.
Ja, ook volgens mij is het soldeerflux. Een vraag die regelmatig gesteld word. (Dit verschijnsel 'bekend maken' in de F.A.Q. B) ?).

Kun je de videokaart in een ander systeem testen? :9

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Ondertussen is het duidelijk dat de random freezes niet door de videokaart komen, aangezien het systeem met een 7300GS nogsteeds vastloopt. Dus vermoedelijk is deze aanslag op de kaart niet schadelijk.

Heb ondertussen de pc weer hier staan, en mijn aandacht gaat nu voorlopig uit naar het geheugen. Maar het blijft nog steeds vaag.

Verdere bevindingen worden gepost in het [MOB] intel C2D, asus P5B systeem valt uit, boot na tijdje topic
Pagina: 1