[MOB] intel C2D, asus P5B systeem valt uit, boot na tijdje

Pagina: 1
Acties:

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2025

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Ik heb onlangs voor iemand een nieuwe computer gebouwd op basis van de volgende componenten:

AOpen QF50D (ATX, 350W, Zilver⁄Zwart)
NEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash, Zwart)
Corsair 1024MB DDR2 (2x512MB) PC5300 CL4 (VS1GBKIT667D2)
Samsung 250GB SATA II 7200RPM 8MB
Asus P5B, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
Intel Core 2 E6400 (2,13GHz. , 266MHz. QDR FSB, 64Kb. L1, 2MB L2) Boxed
Asus GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) EN7600GT⁄2DHT
Logitech Cordless desktop rechargeable Black
Nec 1,44 mb Floppydrive Zwart
Canon IP4200 Printer

Overige aangesloten onderdelen:
Usb wireless lan kaartje (siemens 11n??) van kpn internetten + bellen
Maxtor externe usb2.0 schijf

Deze computer had in het begin wat stabiliteitsproblemen, maar dat was na een biosupdate over en heeft 2 maanden zonder problemen gedraaid. Maar nu valt dit systeem soms plotseling uit en boot dan niet voor een tijdje. Dit is sinds vorige week. Na een halfuurtje ofzo start computer weer op alsof er niets gebeurt is.

Het lijkt een beetje op deze problemen, waarbij moederboard defect was:
P5B Boot niet heeft wel stroom.
Pc met P5B Deluxe boot niet meer

Ik heb weer een biosupdate geprobeerd, maar computer viel weer uit. De voeding zou opzich voldoende moeten wezen voor dit systeem toch?

Voltages:

Vcore: 1.16v
+3.3 Volt: 3.25v
+5 Volt: 5.07v
+12 Volt: 12.09v
CPU 38 graden C
Mobo: 32 graden C
CPU fan: 1704 rpm
Chassis fan: 1442 rpm

Wie weet er meer mogelijke oorzaken/kent dit probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door zandpaddo op 11-11-2006 15:28 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Je zou eens een kijkje kunnen nemen in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.
Wellicht is het de voeding. Koppel wat onnodige hardware los en probeer het opnieuw. :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
r00n schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 15:26:
Je zou eens een kijkje kunnen nemen in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.
Wellicht is het de voeding. Koppel wat onnodige hardware los en probeer het opnieuw. :)
Heb ik al in gekeken, maar heb weinig testonderdelen beschikbaar (ben zelf student en heb niet zo'n nieuwe pc nodig ;)).

Heb heatsink zo ie zo ook ff opnieuw geplaatst, vind dat nieuwe kliksysteem maar vaag, maar die leek gewoon goed te zitten.

Ik wil nu eerst het probleem zelf meemaken vanuit windos, heb het gisteren alleen gezien toen het in de bios gebeurde toen ik settingssave'de na bios-update

heb in beginpost nu ook voltages gezet,maar die lijken in orde

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Net weer vastloper gehad, was tijdens sisoftsandra burn-in test na 8 cycles cpu-arithmatic en cpu-multimedia test op 99%, nu starte ie wel weer opnieuw op. Cpu werd niet warmer dan 50 graden dus warmte lijkt het niet te zijn.

Heb CPU voltage iets omhooggezet, tijd voor poging 2

[ Voor 11% gewijzigd door zandpaddo op 11-11-2006 16:21 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
zandpaddo schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 15:32:
[...]
Heb ik al in gekeken, maar heb weinig testonderdelen beschikbaar (ben zelf student en heb niet zo'n nieuwe pc nodig ;)).
Prima, maar je hebt nog niet de eerdergenoemde onnodige onderdelen losgekoppeld om een voedingprobleem uit te sluiten dan wel vast te stellen. Als het systeem met minder hardware naar behoren functioneert ligt het óf aan één van die onderdelen, óf aan de voeding.

Kleine moeite om dit te proberen, lijkt me? Baat het niet dan schaadt het niet.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
r00n schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 17:30:
[...]

Prima, maar je hebt nog niet de eerdergenoemde onnodige onderdelen losgekoppeld om een voedingprobleem uit te sluiten dan wel vast te stellen. Als het systeem met minder hardware naar behoren functioneert ligt het óf aan één van die onderdelen, óf aan de voeding.

Kleine moeite om dit te proberen, lijkt me? Baat het niet dan schaadt het niet.
Oke, dat is het volgende wat ik ga proberen,indien nodig. Heb nu vcore iets aangepast (ipv auto op vaste waarde gezet die net iets hoger ligt dan aanbevolen (1,275v) (overigens meet pcprobe maar 1,21 volt), maar wel ruim binnen de grenzen volgens intel valt). Systeem is nog niet weer gecrashed, maar de tijd zal het leren.....

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Bovenstaande maatregelen blijken dus niet te werken. Heb ondertussen ook getest met een andere lichtere videokaart. Namelijk een 7300GS ipv 7600GT. Mocht ook niet baten, want het probleem bleef aanwezig.

Nu heb ik gisteren een andere voeding en ander geheugen besteld, waarmee ik van de week ga testen. Mocht dit niet baten dan gaat het moederboard RMA.

Voorlopig kijk ik eerst naar het geheugen. Gisteren de volgende bevindingen gedaan:

Reepje 1 erin (512 MB): Booten -> pcmark05 gedraait, succesvol met 5690 punten

Reepje 1 + Reepje 2 (1024 MB Dual Channel): geen beeld
Reepje 1 + Reepje 2 (1024 MB Single Channel): geen beeld

Alleen Reepje2 (512 MB): Geen beeld
Alleen Reepje1 (512 MB): Booten

Reepje 1 + Reepje 2 (1024 MB Dual Channel): Booten -> pcmark05 gedraait, succesvol met 5343 punten (-6%)

Voorlopig wijs ik reepje 2 als hoofdverdachte aan gezien de lagere score en de problemen die tot nu toe alleen aanwezig zijn als reepje 2 in het systeem zit, het wordt tijd voor een langdurige memtest met alleen reepje 2!
Pagina: 1