Nieuwe Grafische Media/Game pc

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-07 21:38
Doel: een pc samenstellen,die krachtig genoeg is voor mijn multimedia toepassingen. Daarnaast moet die vrijwel stil zijn, dus geen blazende coolers voor videokaart en processor, maar een passieve cooling systeem. Het zou mooi zijn als het budget zo rond de 1200/1300€ blijft

Waarom: Mijn laptop is nu 3,5 jaar oud en voldoet niet meer aan de eisen. Helemaal kan ik als vormgever niet meer werken met de zware applicaties van tegenwoordig. Laat staan dat ik ze tegelijk kan runnen. Zelfs de nieuwste Microsoft programma’s vragen meer dan mijn laptop aankan. (Alleen IE7 & Live messenger slurpen tegenwoordig zoveel geheugen, dat mijn laptop het niet meer aankan).

Wat doe ik zoal op mijn pc: multitasking, veel media gebruik, grafisch werk, gamen. Heb veel verstand van vormgeving, maar heb geen hardware kennis.

Wanneer ga ik deze pc kopen: eind november 2006 (HCC dagen in Utrecht of direct daarna)

Deze onderdelen heb ik met een vriend samengesteld:
- Moederbord: Weten we nog niet...
- Voeding: SWEEX POWER SUPPLY 650W ATX GOLD
- Processor: INTEL CORE 2 DUO E6600 2,4GHZ BOX 775
- Geheugen: Kingston (KVR800D2N5K2/2G) DDR2 2048MB (2X1GB) PC800 CL5 DDR2 2048MB (2X1GB) PC800 CL5 NON-ECC KIT OF 2 NS (NMS)
- Videokaart: Asus Radeon X1900 XT 256MB DDR3 (2xDVI) EAX1900XT/HTVDP/256M
- Harde schijf: Hitachi Deskstar T7K500, 400GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS)
- DVD speler: NEC 5170 DVD +/- Rewriter 18x + software (zwart)

Mijn vragen zijn dan ook:
- Kunnen jullie mij deze pc aanraden voor multimedia gebruik/grafisch vormgeven/games?
- Bovendien heb ik niet zoveel verstand van videokaarten en moederborden, waar moet ik bij deze onderdelen op gaan letten?
- Klopt het dat je beter 2 geheugentabletten van 1024MB kan nemen, dan 1 geheugentablet van 2048MB?

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Wat mij meteen opvalt is de Sweex voeding. Die zou ik toch echt niet doen als ik jou was :).
En qua die geheugenvraag: je kunt beter 2x1 GB RAM kopen dan 1x2 GB RAM. Dit komt door het gebruik van dual channel wat je met één latje niet hebt :). Van die andere vraag heb ik niet zoveel verstand :P.

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

Verwijderd

Vergeet je het scherm niet?

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ziet er leuk uit, maar vervang die voeding voor eentje die wel stabiel is.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 14:01
wcduck schreef op donderdag 16 november 2006 @ 20:20:
Ziet er leuk uit, maar vervang die voeding voor eentje die wel stabiel is.
Inderdaad, nu meteen uit je lijstje halen! :X Kijk eens in Welke voeding heb ik nodig? Deel 15. Daar wordt er ook aangeraden geen cheap-ass spul als Sweex te kopen. Ga oor zalman, enermax etc, dat zijn goede merken. En ook stil, want die Sweex maakt een herrie.

Dat geheugen, dat is toch pc6400? Dat heb je niet nodig en is uberhaupt duur. Dus je kan beter kaan voor pc 4200 geheugen in dual-channel. En een geheugenreepje van 2 GB is nogal duur ;) .

Voor het moederbord kan je bijvoorbeeld gaan voor de asus p5b, of msi p965 neo-f. Dat zijn allebeide goede moederborden.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
- Kunnen jullie mij deze pc aanraden voor multimedia gebruik/grafisch vormgeven/games?
Wees eens wat specifieker.
- Bovendien heb ik niet zoveel verstand van videokaarten en moederborden, waar moet ik bij deze onderdelen op gaan letten?
Videokaarten: benchmarks. moederbord: features die je nodig hebt en reviews.
- Klopt het dat je beter 2 geheugentabletten van 1024MB kan nemen, dan 1 geheugentablet van 2048MB?
Ja, ivm dual channel. Zie ook de RAM FAQ in PMG.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Gooi de Sweex eruit en overweeg ook eens de 8800GTS ivm DX10 :)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dutch_Razor schreef op donderdag 16 november 2006 @ 22:39:
Gooi de Sweex eruit en overweeg ook eens de 8800GTS ivm DX10 :)
Het zou mooi zijn als het budget zo rond de 1200/1300€ blijft
Lijkt me niet handig, zo'n dure videokaart op een relatief laag budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
ReZ1987 zei: Wat mij meteen opvalt is de Sweex voeding. Die zou ik toch echt niet doen als ik jou was :)
Waarom dan niet? Andere reacties van Tweakers zeggen dat de voeding niet stabiel is en herrie maakt, bedoel jij dit ook?
justshootit zei:Vergeet je het scherm niet?
Beeldscherm heb ik al.
hello_moto zei: Dat geheugen, dat is toch pc6400? Dat heb je niet nodig en is uberhaupt duur. Dus je kan beter kaan voor pc 4200 geheugen in dual-channel.
Wat is het evrschil tussen pc6400 en pc4200, behalve de prijs?
Rod zei: Wees eens wat specifieker over: "Kunnen jullie mij deze pc aanraden voor multimedia gebruik/grafisch vormgeven/games?"
Ik maak tijdens het vormgeven gebruik van 3Ds Max & photoshop tegelijk. Toch wil ik tijdens het werken muziek kunnen luisteren en informatie opzoeken op een internet explorer. Deze 4 multitaskings kunnen zeker niet tegelijk op m'n huidige laptop. Daarnaast wil ik in m'n vrije tijd en tijdens LAN-partys goed kunnen gamen en niet steeds uren wachten voordat de game uberhaupt is opgestart
Rod zei: Lijkt me niet handig, zo'n dure videokaart op een relatief laag budget.
Klopt, ik wil zo rond niet meer als 300€ voor een videokaart neerleggen en hij hoeft niet hoger als DirectX9 aan te kunnen aangezien dat alleen nog maar mogelijk is op Vista(dat voor de consument nog niet eens uit is). Dan kan ik beter wachten over een jaartje of 2 en dan een DirectX10 kaart kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 14:01
Wat is het evrschil tussen pc6400 en pc4200, behalve de prijs?
PC 6400 geheugen kan een hogere snelheid aan, handig dus als je wilt overklokken. De systeem bus van een core 2 duo is 1066MHz, dat deel je door 2 omdat je dual channel hebt, en dan doe je dat(533) keer acht. Dan kom je op pc 4200 uit. Dat is dus ideaal als je niet wilt overklokken.

Maar als je overklokt, dan doe je de fsb omhoog. Dus heb je ook meer bandbreedte nodig. Dan is pc 5300 of pc 6400 dus handig. :)

Ik heb het misschien niet helemaal goed uitgelegd, maar hier komt het wel op neer :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReZ1987
  • Nu online
Djerique schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 16:38:
[...]

Waarom dan niet? Andere reacties van Tweakers zeggen dat de voeding niet stabiel is en herrie maakt, bedoel jij dit ook?
Yep. Ik heb ervaring met merken als Sweex en Q-Tec en mijn ervaring daarmee is ook dat deze voedingen het op zich wel doen, maar zodra je ze erg stressed, of naarmate ze ouder worden, dat deze het minder gaan doen en/of voor vreemde klachten gaan zorgen ;) (Denk dan aan een instabiel systeem bijvoorbeeld. Een systeem met een budgetmerk voeding draait over het algemeen een stuk minder goed dan één met een goede voeding).
Dus bespaar je de ellende met deze merken en spendeer een paar tientjes meer voor een kwalitatief goede voeding die stabiele stroom spanning levert :)

[ Voor 0% gewijzigd door ReZ1987 op 17-11-2006 18:36 . Reden: Stroom =/= spanning... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ReZ1987 schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 16:53:
[...]

Yep. Ik heb ervaring met merken als Sweex en Q-Tec en mijn ervaring daarmee is ook dat deze voedingen het op zich wel doen, maar zodra je ze erg stressed, of naarmate ze ouder worden, dat deze het minder gaan doen en/of voor vreemde klachten gaan zorgen ;) (Denk dan aan een instabiel systeem bijvoorbeeld. Een systeem met een budgetmerk voeding draait over het algemeen een stuk minder goed dan één met een goede voeding).
Dus bespaar je de ellende met deze merken en spendeer een paar tientjes meer voor een kwalitatief goede voeding die stabiele stroom levert :)
Stabiele spanning ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReZ1987
  • Nu online
Zeurpiet :P. Heb het al gefikst hoor :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
UPDATE
Na Tweakertips en vriendentips ben ik tot nu toe tot de volgende pc gekomen:

- Moederbord: GigaByte GA-9695P-DQ6(Best getest Computer totaal november2006)
- Voeding: Antec NeoHE 550 Watt(hardware.info beste getest)
- Processor: INTEL CORE 2 DUO E6600 2,4GHZ BOX 775
- Geheugen: Kingston (KVR800D2N5K2/2G) DDR2 2048MB (2X1GB)
- Videokaart: Asus Radeon X1900 XT 256MB DDR3 (2xDVI) EAX1900XT/HTVDP/256M
- Harde schijf: Seagate Barracuda 7200:10 400GB(Best getest Computer totaal november2006)
- DVD speler: NEC 5170 DVD +/- Rewriter 18x + software zwart
- kast: Thermaltake Tsunami+window zwart

Als het is goed heb ik nu een:
snelle&geruisloze game pc, waarmee ik ook mijn multimedia toepassingen kan multitasken. 8)
Kosten rond de €1500,-

Ziet iemand misschien nog belemmeringen of kunnen sommige apparaten/behuizing niet met elkaar werken?
Ik las in de productsurvey van de kast dat de ventilatoren lawaai maken. Kunnen deze ook worden uitgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De PC ziet er zo prima uit. Maar als je met geruisloze game PC bedoelt dat ie ook stil is dan is dat zeker niet zo. De fan op de X1900XT maakt veel herrie en de boxed CPU koeler is ook niet echt stil.

De fans in de kast moeten wel aan blijven staan. Je zou ze wel wat zachter kunnen laten draaien maar helemaal uit is niet aan te raden omdat de temp in de kast dan flink zal op lopen. Eventueel zou je ze kunnen vervangen door fans van een beter merk die stiller zijn zoals Papst fans.

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 20-11-2006 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Ziet er goed uit, maar ik zou wel nog een schijfje bijkopen.

Een schijf waar je OS op is geinstalleerd samen met photoshop etc... en dan de andere schijf als opslag (daar zet je je bestanden waarmee je werkt).

Eventueel een raptor-schijf. Zal je toch wel merken aan snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
PilatuS schreef op maandag 20 november 2006 @ 23:22:De fan op de X1900XT maakt veel herrie en de boxed CPU koeler is ook niet echt stil.
Kan ik de fan op mijn grafische kaart ook vervangen net zoals die in m'n kast?
Wat bedoel je precies met boxed CPU cooler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je zei zelf dat je geen uren wilde wachten op het laden van maps etc, is raid0 geen alternatief?
deze pc wordt btw alles behalve stil als je het met deze coolers wilt koelen, zoek es op bijvoorbeeld zalman, artic cooling producten in de pricewatch voor graka en proc coolers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
0X55AA schreef op maandag 20 november 2006 @ 23:28:
Ziet er goed uit, maar ik zou wel nog een schijfje bijkopen.

Een schijf waar je OS op is geinstalleerd samen met photoshop etc... en dan de andere schijf als opslag (daar zet je je bestanden waarmee je werkt).
Bedankt voor je complimentjes :) Maar wat is hiervan het voordeel van een aparte HD voor data en een HD voor het OS?
Eventueel een raptor-schijf. Zal je toch wel merken aan snelheid.
Ik heb juist voor de Baracude gekozen, omdat deze het beste uit de test kwam volgens de nieuwste Computer Totaal 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
De fan van de X1900XT is te vervangen door een stillere. Goede merken zijn oa Artic Silencer en Zalman. Met boxed CPU koeler bedoel ik de koeler die standaard bij de CPU geleverd wordt. Die kan de CPU wel prima koel houden maar die koelers staan er niet bekend om dat ze ook nog stil zijn. Zalman heeft prima socket 775 koelers die beter koelen en stiller zijn. De 9500 en 9700 zijn hier goede voorbeelden van, helaas zijn ze niet echt goedkoop.

Je zou ook gewoon het systeem kunnen kopen en dan later als je het echt teveel lawaai vind koelers gaan vervangen. Persoonlijk hou ik van een heel erg stil systeem omdat ik al jaren waterkoeling heb. Misschien vind jij het systeem met alle standaard koelers al wel stil genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2006 @ 23:34:
je zei zelf dat je geen uren wilde wachten op het laden van maps etc, is raid0 geen alternatief?
deze pc wordt btw alles behalve stil als je het met deze coolers wilt koelen, zoek es op bijvoorbeeld zalman, artic cooling producten in de pricewatch voor graka en proc coolers.
Dus de coolers van de Grafische kaart en de processor maken dus het lawaai?
Want uit de test bleek dat de voeding vrijwel geen lawaai maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Vooral de koeler van de X1900XT maakt heel veel herrie als je gaat gamen. De CPU koeler valt nog wel mee en de casefans ook. In mijn systeem zitten alleen Papst fans en die draaien allemaal op 7 volt. De Zalman 460W voeding is zelfs nog stiller dan die fans. Tegenwoordig zijn er veel voedingen die erg stil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
PilatuS schreef op maandag 20 november 2006 @ 23:35:
De fan van de X1900XT is te vervangen door een stillere. Goede merken zijn oa Artic Silencer en Zalman. Met boxed CPU koeler bedoel ik de koeler die standaard bij de CPU geleverd wordt. Die kan de CPU wel prima koel houden maar die koelers staan er niet bekend om dat ze ook nog stil zijn. Zalman heeft prima socket 775 koelers die beter koelen en stiller zijn. De 9500 en 9700 zijn hier goede voorbeelden van, helaas zijn ze niet echt goedkoop.
Ik denk dat ik misschien die fan van de X1900XT ga vervangen voor een stillere. De cooler van de processor lijkt me een duur plannetje. dus als het goed is hoor ik na het evrvangen van de fans van de grafische kaart en kast, alleen nog maar de cooler van de processor? :+
Je zou ook gewoon het systeem kunnen kopen en dan later als je het echt teveel lawaai vind koelers gaan vervangen. Persoonlijk hou ik van een heel erg stil systeem omdat ik al jaren waterkoeling heb. Misschien vind jij het systeem met alle standaard koelers al wel stil genoeg.
Goede tip d:)b

Grappig, ik zie aan je singnature dat je een overeenkomende processor, videokaart & geheugen hebt. heb je nog problemen gehad met het overclocken naar 3,1Ghz? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als een systeem echt stil gaat worden zijn het altijd nog de HDD's die je blijft horen. Bij mijn systeem zijn het echt de HDD's die nu nog het meeste herrie maken. Misschien ga ik die nog een keer modden met wat schuimrubber ofzo. Als je 1 ding stiller maakt komt er gelijk iets anders dat je gaat horen. Pak je vervolgens dat onderdeel weer aan, hoor je weer iets anders. En zo blijft je bezig tot een punt waarop de PC echt heel erg stil is. (Het kan altijd stiller :P )

Een heel erg stille voeding is die Zalman die ik heb. Misschien is dat ook wel een aanrader, is ook nog redelijk goedkoop.

Het overklokken van de CPU naar 3.1GHz is geen enkel probleem, ook niet met de standaard koeler. Ik draai op 1.35 vCore ipv de standaard 1.3v. Mijn CPU en alle andere E6600's kunnen nog heel veel harder lopen dan 3.1GHz maar omdat ik nu met gamen 1 core maar 90% belast en geen 100% heeft het voor mij nu nog geen zin om em verder te overklokken. Als ik de videokaart ga vervangen en de CPU wordt weer de bottleneck dan ga ik er weer verder mee.

Die 3.1GHz is bij mij 100% stabiel. Eerst kreeg ik nog wel een paar spontane reboots maar met iets meer voltage werkt het prima zonder enige problemen. Ik kan gewoon uren gamen en beide core's van de CPU 100% belasten. Met PC6400 RAM kan ik in de toekomst sowieso naar de 3.6GHz. (400x9)

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 21-11-2006 02:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een echt stille grafische kaart wil neem je imo best geen ATi 90nm kaart zoals de X1900 reeks; neem ofwel een 7900GTO (broer heeft die en is bijna geruisloos), een 7950GT silent of een X1950pro/xt.

Een andere koeler voor de X1900, tja, die zalmans zijn eigenlijk niet krachtig genoeg in vgl met de stock koeler om dat kaartje deftig koel te houden. Voor een echt goeie koeler zul je dan ook wat dieper in de buidel moeten tasten.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2006 03:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-09 16:49

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

Ik zou ook voor de X1950XT gaan is in het algemeen 10% sneller dan de X1900XT en heeft een veel betere koeler qua geluid. De prijs is ongeveer hetzelfde even goed pricewatchen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
Frank1973 schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 08:05:
Ik zou ook voor de X1950XT gaan is in het algemeen 10% sneller dan de X1900XT en heeft een veel betere koeler qua geluid. De prijs is ongeveer hetzelfde even goed pricewatchen..
Hoe weet je dat de koeler qua geluid beter is? Heb je een recensie gelezen daarover of heb je zelf beide kaarten gehad? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
Na Tweakertips ben ik tot nu toe tot de volgende conclusie:

- Moederbord: GigaByte GA-9695P-DQ6(Best getest Computer totaal november2006)
- Voeding: Antec NeoHE 550 Watt(beste Qua vermogen, geluidsproductie en efficiciëntie)
- Processor: INTEL CORE 2 DUO E6600 2,4GHZ BOX 775(overklokbaar)
- Geheugen: Kingston (KVR800D2N5K2/2G) DDR2 2048MB (2X1GB)
- Videokaart: Asus Radeon X1950XT 256MB DDR3 (PCI-e, Dual DVI) EAX1950XT/HTVDP/256M(minder geluid en sneller, en dat voor 13€ meer)
- Harde schijf: Seagate Barracuda 7200:10 400GB(Best getest Computer totaal november2006)
- DVD speler: NEC 5170 DVD +/- Rewriter 18x + software zwart
- kast: Thermaltake Tsunami+window zwart

Als het is goed heb ik nu wel een: snelle&vrijwel geruisloze game pc, waarmee ik ook mijn multimedia toepassingen kan multitasken, voor rond de €1500,-

Ziet iemand misschien nog belemmeringen of kunnen sommige apparaten/behuizing niet met elkaar werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
Heb hem nog steeds niet besteld, aangezien ik de 8818 heb gekocht. De 8818 viel tegen en ruil hem weer in met de maand ALDI garantie.

De volgende pc ga ik waarschijnlijk bestellen(hij wijkt ietje af van hierboven)
• Moederbord: GigaByte GA-9695P-DQ6(Best getest Computer totaal > november2006)
• Voeding: Antec NeoHE 550 Wat
• Processor: INTEL CORE 2 DUO E6600 2,4GHZ BOX 775
• Geheugen: HP 2GB PC2-5300, DDR2 SDRAM (409967-001) (heb ik al besteld voor een spotprijs via een foutje van HP)
• Videokaart: Asus Radeon X1950 XT 256MB DDR3 (2xDVI)
• Harde schijf: Seagate Barracuda 7200:10 400GB(Best getest Computer totaal november)
• DVD speler: NEC 5170 DVD +/- Rewriter 18x + software
• kast: Thermaltake Tenor zwart
• Muismat: EyePad (heb ik al gekocht tijdens LAN-party)
• Cardreader: Aerocool CoolPanel
• Headset: PoV Gaming headphone 5.1 USB (heb ik al gekocht)
Pagina: 1