Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[DIY] 5.1 receiver mod

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Omdat ik sinds kort een mooie 70 cm breedbeeld tv heb en ik die aan de andere kant van de kamer heb neergezet moet ik een oplossing verzinnen om de luidsprekerkanalen te schakelen, aangezien ik geen center speaker heb was de oplossing vrij simpel, links-voor moest rechts-achter worden, rechts-voor moest links-achter worden enzovoorts.

Nou kun je natuurlijk een simpele schakelaar gebruiken maar dan heb je een aantal problemen: je hebt dan geen volumeregeling meer per luidspreker en je moet steeds opstaan om de schakelaar om te zetten :P

De oplossing was vrij simpel, de afstandsbediening van de receiver heeft extra knoppen om een dvd speler en md speler te bedienen, dus kon ik met een microcontroller het signaal van de remote uitgang uitlezen en aan de hand daarvan een paar relais schakelen.

Hierbij kwam de service manual van me Onkyo tx-l5 goed van pas, voor het volumeregeling IC zitten een aantal smd elco's om de gelijkspanning van de dac weg te filteren, als je die weghaalt heb je een paar mooie soldeervlakjes om de relais op aan te sluiten.

Dan begin je eerst met een schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/speaker%20switch/speaker_switch/schematic.png

Dan maak je een printje wat je vervolgens inbouwt, de schroefaansluitingen heb ik erop gemaakt zodat ik de configuratie aan kan passen zonder te hoeven solderen.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/speaker%20switch/speaker_switch/thumb_100_0564.jpeg

De smd elco's kreeg ik er niet onder een hoek op dus heb ik maar gewone elco's gebruikt.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/speaker%20switch/speaker_switch/thumb_100_0569.jpeg

Totaaloverzicht:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/speaker%20switch/speaker_switch/thumb_100_0562.jpeg

Toen kwam het schrijven van de software, het protocol van de remote uitgang was vrij simpel, de lijn blijft in de idle stand laag en wordt hoog als er data wordt verzonden, eerst komen er 2 startbits en vervolgens 32 databits, de bits duren elk 1 ms.

Nou is het heel erg lastig om 32 bits uit te lezen met de oscilloscoop, dus heb ik pullup weerstanden aan pin A2 en A3 gemaakt.
Als ik pin A2 laag maak en vervolgens een knop van de afstandsbediening indruk leest de microcontroller de 32 databits in en slaat die op in de eeprom, voortaan kun je met die knop de relais aanzetten. Voor pin A3 geldt hetzelfde om de relais uit te zetten.
De microcontroller bewaart ook de status van de relais in de eeprom zodat je bij het uitschakelen en opnieuw aanschakelen van de receiver de luidsprekers in dezelfde stand hebt staan.

Dit is een goed gelukte mod waar ik al veel gebruik van heb gemaakt :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Leuk gedaan, al is het me niet helemaal duidelijk wat je met die remote uitgangen doet (maarja, ik ben dan ook geen AV mens), maakt toch niet uit of je het met de oscilloscoop wel of niet kan uitlezen, laat je µC dat via RS232 doorzenden naar je PC als je wil weten wat verzonden wordt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Atmoz
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Erg leuk gedaan!! Aan zoiets heb ik ook vaker liggen denken, maar m'n front speakers zijn veel groter dan de rear, dus dat werk niet zo goed. Ook erg netjes dat je het met dezelfde AB kan aansturen.

P.S. had jij niet eerst een andere nick?

• bobo1on1
Op de remote uitgang kun je normaal een dvdspeler van hetzelfde merk aansluiten, zo kun je het apparaat bedienen met de afstandsbediening van je receiver.
De data met rs232 sturen naar de pc zou goed kunnen maar aangezien de microcontroller een eeprom intern heeft is het niet nodig.

Een andere nick heb ik nog nooit gehad :P

[ Voor 7% gewijzigd door bobo1on1 op 16-11-2006 14:16 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

bobo1on1 schreef op donderdag 16 november 2006 @ 14:16:

Een andere nick heb ik nog nooit gehad :P
Hmzz, dan ben ik je gewoon nog niet vaak tegengekomen :)

Weinig reacties trouwens voor zo'n mooi (en handig!!) project :|

Verwijderd

Nice; ik had hem al gezien maar toch even mijn aanmoediging/complimenten hierbij :).
*O* bobo1on1 *O*

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2006 12:48 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
bobo1on1 schreef op woensdag 15 november 2006 @ 18:31:
De oplossing was vrij simpel, de afstandsbediening van de receiver heeft extra knoppen om een dvd speler en md speler te bedienen, dus kon ik met een microcontroller het signaal van de remote uitgang uitlezen en aan de hand daarvan een paar relais schakelen.
Vrij simpel >:) Vrij simpel zou geweest zijn om een net-afstandsbediening-schakelaar in de aldi te halen en hierop een relais aanluiten.

Uitgang signalen van een receiver uitlezen en adhv het protocol een µC relais laten schakelen is al wat serieuzer werk. :o

Zou het trouwens niet wat minder destructief geweest zijn om ipv op de print componenten los te solderen en hier kabels aan te hangen om een bestaande uitgang te gebruiken (als die er was?) Is wel een minder mooie oplossing maar de achterkant is toch niet zo dikwijls zichtbaar.

Voor de rest mooi bedacht. d:)b

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Mooi gemaakt :) Het dubbele ic-voetje is voor het makkelijker eruit halen van de pic? ;) Zo ja, heel begrijpelijk, ik heb al een keer 2 pootjes voor de volle lengte in mn vinger gehad :X

Wat ik nog niet helemaal snap is hoe je nu schakelt. Schakel je normaal met de afstandsbediening de voedingsspanning van een dvd-speler oid? Of vang je gewoon het IR-signaal van je ab op, aangezien ik Rx zie staan?

Casemod: Cubeleon

• bobo1on1
kluyze schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 20:02:
Zou het trouwens niet wat minder destructief geweest zijn om ipv op de print componenten los te solderen en hier kabels aan te hangen om een bestaande uitgang te gebruiken (als die er was?) Is wel een minder mooie oplossing maar de achterkant is toch niet zo dikwijls zichtbaar.
Ik had gewoon de luidsprekeruitgangen kunnen schakelen maar dat heeft een nadeel, de volumeregeling schakelt ook mee.
Nu schakel ik voor de volumeregeling dus wordt de volumeinstelling per luidspreker behouden, dat is zeker handig aangezien ik me rears 9 db harder moet zetten dan me fronts.
brinkdinges schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 10:25:
Mooi gemaakt :) Het dubbele ic-voetje is voor het makkelijker eruit halen van de pic? ;) Zo ja, heel begrijpelijk, ik heb al een keer 2 pootjes voor de volle lengte in mn vinger gehad :X

Wat ik nog niet helemaal snap is hoe je nu schakelt. Schakel je normaal met de afstandsbediening de voedingsspanning van een dvd-speler oid? Of vang je gewoon het IR-signaal van je ab op, aangezien ik Rx zie staan?
Het dubbele IC voetje is idd voor het makkelijk eruit halen, anders ben je er van verzekerd dat je pootjes krom maakt, nu steek ik gewoon een schroevendraaier eronder en wip ik em er zo uit.

Mijn receiver heeft aan de achterkant een aansluiting waar je een jack stekkertje in kunt stoppen, op de afstandsbediening zitten extra knopjes om een dvdspeler te bedienen, als je daarop drukt dan stuurt de receiver 4 bytes uit die remote uitgang, die 4 bytes vang ik op met me microcontroller.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Nu schakel ik voor de volumeregeling dus wordt de volumeinstelling per luidspreker behouden
Idd het beste idee!!
Daarom erg netjes gedaan :)

Weet je ook welke bytes er uit die remote uitgang (jackplug) komen? Of check je gewoon of de uitgang hoog of laag wordt en dan de relais schakelen?

• bobo1on1
Ik weet het zelf niet, de microcontroller weet het wel, die heeft het namelijk in zijn eeprom opgeslagen.

Op pin A2 en pin A3 heb ik pullup weerstanden aangesloten, als ik pin A2 laag maak en ik druk een knop van de afstandsbediening in dan slaat hij de 4 bytes op in de eeprom en met die knop kun je dan voortaan de relais aanzetten, pin A3 is om de knop voor uit te programmeren.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Oke duidelijk. Mooie oplossing.
Stel je had ineens 8 bytes op de uitgang, werkte het dan ook nog? Dus kan jou programma ook met andere aantallen bytes werken? En andere snelheden? Dus kan ik het zien als een universeel iets? Of heb je het speciaal geschreven voor deze 4 bytes?

• bobo1on1
Ik heb het speciaal gemaakt voor 4 bytes op deze snelheid, de software is wel makkelijk aan te passen voor een ander protocol.

Pagina: 1