3D leren tekenen

Pagina: 1
Acties:
  • 393 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eSCe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-01 10:24
Hallo,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe uitdaging en 3D dingen ontwerpen vind ik wel cool en een grote uitdaging. Maar na even een kijkje te nemen in 3DS Max ben ik een beetje ontmoedigd: zo ingewikkeld :( :D Ik denk dat ik mischiem beter eerst met een ander (makkelijker) programma begin
maar ik zou graag makkelijk kunnen overschakelen naar een profesioneel programma
heb ook enkele tutorials geprobeerd van 3ds max maar liep nogal fout 8)7 :+

Hoe kan ik het best leren ontwerpen? bv met boek, tutorials, lessen... ik sta open voor alles
Ik zou ook graag iets verder doen in het hoger onderwijs met 3d ontwerpen (zit nu nog in het middelbaar)
Maar lijkt me leuk als je al een basis hebt. Welk programma wordt trouwens het meest gebruikt?

Hoe hebben jullie het geleerd? :?
Grtz

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:08

bakvis

Tweakers.Nerd

Al op GOT gezocht waar mense tekeningen mee maken? Kijk bijvoorbeeld eens in het "[3D] Post je 3D stuffmaar weer"
Hier staan veel verschillende programma's die gebruikt kunnen worden.

Mijn Specs

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Kijk eens in de startpost van \[3D] Post je 3D stuff maar weer - part 35 :)

Verwijderd

als je naar de site van 3dsmax gaat kan je de tutorials van de nieuwe 3dsmax9 gewoon downloaden, inclusief de files die je nodig hebt om ze te volgend. Ook al heb je geen max9 (ik heb max7), die tutorials daar zijn echt wel van de beste die ik tegengekomen ben, alleen wel héél veel (print ze dus NIET af gelijk ik met mijn inkjetje gedaan heb 8)7)

Wat is eigenlijk de bedoeling naar later, grafisch 3D of technisch 3D. Bij grafisch kom je snel op 3Dsmax uit, bij technisch zal het vooral solidworks/inventor worden die de standaardpaketten zijn. Met 3Dsmax krijg je schitterende plaatjes, met paketten gelijk solidworks en inventor gaat dat ook, maar die zijn véél meer op het ontwerpen van technische installaties gericht dan ze als doel hebben om mooie plaatjes op te leveren.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2006 14:26 ]

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:13

Just_I

What did you just say?

Wil je producten in 3D zetten om er een beeld van te krijgen of wil je een product in 3D zetten om het te kunnen maken.
Voor het maken van een visualisatie (rendering etc.) wordt hierboven een goede link gegeven.

Wil je product gaan teken om ze kunnen produceren dan zijn SolidWorks, SolidEdge of Inventor vaak de standaard. Deze programma's werken veelal ook anders dan 3DS Max. Tutorials voor deze programma's zijn er echter weinig te vinden dus zou je dit uit een boek moeten leren of een cursus nemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Just_I op 15-11-2006 14:26 ]

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:13
eSCe schreef op woensdag 15 november 2006 @ 14:17:
Hallo,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe uitdaging en 3D dingen ontwerpen vind ik wel cool en een grote uitdaging. Maar na even een kijkje te nemen in 3DS Max ben ik een beetje ontmoedigd: zo ingewikkeld :( :D Ik denk dat ik mischiem beter eerst met een ander (makkelijker) programma begin
maar ik zou graag makkelijk kunnen overschakelen naar een profesioneel programma

Hoe kan ik het best leren ontwerpen? bv met boek, tutorials, lessen... ik sta open voor alles
Ik zou ook graag iets verder doen in het hoger onderwijs met 3d ontwerpen (zit nu nog in het middelbaar)
Maar lijkt me leuk als je al een basis hebt. Welk programma wordt trouwens het meest gebruikt?

Grtz
Wat wil je precies ontwerpen? Ik zelf ontwerp ook wel eens wat dingetjes -klik- Dit doe ik met 3d max. Ik denk dat je toch eigelijk wel beter met 3d max door kan gaan. Andere programma's hebben toch iets minder functies enz. en zomaar overstappen van een simpeler programma naar 3d max is ook niet makkelijk. Veel programma's zijn toch anders.

3d max zelf word eigelijk niet echt vaak gebruikt om dingen te ontwerpen. Meestal word Rhino's gebruikt of Solidworks. (toch?)

Met wat voor tutorials begin je? Zijn deze te moeilijk, waar loop je tegen aan en wat ging er precies fout?

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-01 09:35
op sites als www.pixel2life.com staan heel veel tutorials om je langzaam dingen te leren. ik zelf ben iets van 3 jaar geleden begonne met 3dsmax en heb t mezelf aangeleerd. het is wel te doen, maar verwacht neit dat je t in een maandje kunt

en als alle programma's je te moeilijk lijken kun je het ook met de hand proberen. dat leren wij hier op de uni ;) . op deze site staan wel handige dingen voor t tekenen en inkleure http://www.io.utwente.nl/handtekenen/

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• misterw
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-08-2025
eSCe schreef op woensdag 15 november 2006 @ 14:17:
Hallo,

Grtz
haha ik zat echt met exact hetzelfde probleem... ik heb heel veel geleerd van tutorials van internet [/spam]tutorialized.com staan er heel veel zelfs die heeeeel makkelijk zijn [/spam] ik zou zeggen download gewoon een trial, zet je favo muziek op en zoek een tut die je denkt te kunnen. denk erbij dat het niet om het eindresultaat gaat maar om de dingen die je ervan leert.

je moet er wel de tijd voor nemen en niet te snel te veel willen kunnen (dat had ik ook namelijk), als je hier rondkijkt dan zie je heel veel dingen die er makkelijk uit zien maar schijn bedriegt meestal er zitten vaak vele uren in

"There will be very difficult days but you deal with it - that's what makes the experience richer"

• eSCe
had de begin pagina van "post je 3ds stuff" niet gelezen, héél handig wel!
Ik zou het liefst soort 'personen' en auto's maken
en die tutorials was gewoon te moeilijk voor een beginner als mij denk ik

en bijvoorbeeld spellen ontwikkelen met welk programma doen ze dat?

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:13
eSCe schreef op woensdag 15 november 2006 @ 14:33:
had de begin pagina van "post je 3ds stuff" niet gelezen, héél handig wel!
Ik zou het liefst soort 'personen' en auto's maken
en die tutorials was gewoon te moeilijk voor een beginner als mij denk ik

en bijvoorbeeld spellen ontwikkelen met welk programma doen ze dat?
Dat is toch wel voornamelijk 3d max.

• eSCe
Ik denk dat ik Tutorials ga volgen of
Is een boek beter?

• dottie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-01-2021
als je simpel wilt beginnen, kijk dan eens naar www.sketchup.com. Dit is een betaalde variant, google heeft ook een gratis versie beschikbaar.

• misterw
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-08-2025
eSCe schreef op woensdag 15 november 2006 @ 14:46:
Ik denk dat ik Tutorials ga volgen of
Is een boek beter?
maakt denk ik niet zo heel veel uit...je moet gewoon even kijken welke tutorials je makkelijk vindt en die volgen. daarna kan je vanzelf wat moeilijkere gaan volgen

"There will be very difficult days but you deal with it - that's what makes the experience richer"

• Tjeemp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-01-2015

Tjeemp

BEER N TEA

voor je door kunt naar personen en auto's zou ik toch zeggen dat je een degelijke basis moet hebben...

dus toch veel oefenen, tutorials, een boek kopen, cursus... al is het toch vooral uren erin steken...

www.timovanderzanden.nl | Beer 'n' Tea

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Sketch-up van Google is een heel makkelijk 3D-programma, waar je toch al een redelijke basis van kan krijgen. Blender3D is al iets moeilijker, maar is wel gratis, en geeft wat meer functies.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Verwijderd

Mijn advies: Swift 3d Version 4

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-01 12:45

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

swift 3d als 3D pakket? Dat is meer voor 3D naar flash om te zetten.

Elk 3D pakket is even moeilijk vermits het allemaal gebaseerd is op dezelfde manier van werken. Modeling/shading/lights. Enkel staan de knoppen en menu's anders. C4D, lightwave en 3dsmax zijn de beste om mee te beginnen. Xsi en Maya zijn goed als je een heel programmatie team achter je hebt die je scripts maken. Lightwave is het goedkoopste en kan ver alles recht uit de doos.
De community van lightwave is de grooste. www.flay.com voor plugins www.newtek.com forum voor info.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• Schuey
  • Laatst online: 21:24
mag ik van jou weten waarom Maya alleen goed is als je een 'programmatie team' achter je hebt staan?

Verwijderd

Een heel eenvoudig programma is anim8or. Ik gebruik het zelf ook en kijk wat ik er mee kan:
Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/mchuizenga/wip6.jpg

groot voordeel voor zuinige hollanders zoals ik: HET IS GRATIS !!!!
linkje:
http://www.anim8or.com/main/index.html

Verwijderd

Definieer eerst "programmatie team" maar eens :+

Maar voor Maya en XSI heb je absoluut geen programmeertalenten nodig. Het programmeer- en scriptspul is vooral bedoeld om bijzondere functionaliteit mee toe te voegen en zelfs dan is het nog relatief simpel (vooral met XSI word het je best makkelijk gemaakt).

Wanneer je een grote(re) productie start (zoals een animatiefilmpje) dan is het verdraaid handig, maar ik neem aan dat de topicstarter daar de komende jaren niet aan toe zal komen...

• Flapmo
  • Registratie: April 2000

Flapmo

and back is gigi!

Daarnaast heb je nog blender wat vorlgens mij volledig gratis is en waar steeds meer over te vinden is. Ik gebruik het zelf niet maar ken wat mensen die er mee werken. Het schijnt een vrij laag instapgehalte te hebben maar je kan er ook mooie dingen mee maken. Gewoon om even te vermelden daar ik zelf ook 3dmax gebruik.

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik kan je cinema 4d aanraden, vond ik toch wat toegankelijker dan 3dsmax om mee te beginnen. En ja, ik heb eerst 3dsmax geprobeerd :P

Verwijderd

Ik ken ook iemand die Blender gebruikt en hij is er best tevreden over, vooral qua prijs/prestatie-verhouding!

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

prijs? Heeft het een prijs dan?

Verwijderd

Ja, de kosten van je internetabbo, die je hard nodig zal hebben om naar tutorials en online documentatie te zoeken ;)

• Flapmo

Flapmo

and back is gigi!

hehe ok. Dan meteen voor het nut van deze post maar even:

www.blender.org

Staat veel mooi werk op ook. Kan je kijken of je het wat vindt. Volledig gratis dus :).

• ZipoBibrok5-108
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-08-2025
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 14:24:
[knip]

Wat is eigenlijk de bedoeling naar later, grafisch 3D of technisch 3D. Bij grafisch kom je snel op 3Dsmax uit, bij technisch zal het vooral solidworks/inventor worden die de standaardpaketten zijn. Met 3Dsmax krijg je schitterende plaatjes, met paketten gelijk solidworks en inventor gaat dat ook, maar die zijn véél meer op het ontwerpen van technische installaties gericht dan ze als doel hebben om mooie plaatjes op te leveren.
Kijk, dat is dus inderdaad de eerste vraag die je jezelf moet stellen: wat wil je ermee bereiken?
En mocht je wel een fotorealistisch plaatje van een technisch ontwerp willen hebben, dan kun je altijd nog van SolidWorks naar PhotoWorks exporteren (of naar een ander pakket naar keuze).
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 21:02:
Ik ken ook iemand die Blender gebruikt en hij is er best tevreden over, vooral qua prijs/prestatie-verhouding!
Inderdaad, ik ken ken er ook nog één, volgens mij heet die eerste persoon Aardbei. (jawel: puntje meegetypt) maar ik kan het fout hebben natuurlijk. :+ Zo sarcastisch genoeg?

@Just_I hieronder:
Weet ik wat betreft SolidWorks/PhotoWorks maar dit was ff de makkelijkste manier om het uit te leggen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door ZipoBibrok5-108 op 15-11-2006 22:43 ]

De lucht is groen, het gras is blauw. Ik ben niet dronken, wat lul je nou?

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:13

Just_I

What did you just say?

ZipoBibrok5-108 schreef op woensdag 15 november 2006 @ 22:21:
[...]
Kijk, dat is dus inderdaad de eerste vraag die je jezelf moet stellen: wat wil je ermee bereiken?
En mocht je wel een fotorealistisch plaatje van een technisch ontwerp willen hebben, dan kun je altijd nog van SolidWorks naar PhotoWorks exporteren (of naar een ander pakket naar keuze).
Hoezo exporteren? Photoworks zit (mits je in het pakket hebt zitten) ingebakken in SolidWorks dus je hoeft niks te exporteren ;) . Wat je wel kan doen is een SolidWorks bestand omzetten naar een IGES of STL en dat in een programma als 3DS Max importeren, maar mijn ervaringen hiermee zijn slecht. Veel problemen met het goed overzetten van de vorm.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Verwijderd

Ik als student krijg op IO (industrieel ontwerpen) solidworks. Dit programma is echt gericht op de technische kant van ontwerpen, maar je kan er ook hele mooie modellen mee maken. Het is super simpel te leren en de tutorials zitten ingebouwd in het programma. De tutorials zelf zijn erg simpel en makkelijk te begrijpen.

Ik zou zeggen, begin eerst eens met solidworks en als later blijkt dat je iets krachtigers nodig hebt dan stap je over op 3ds. :)

Na 5 x 4 uur kan ik best goed overweg met het programma. NIet prof, maar ik kan er wel wat mee :)

Maar mocht je geinteresseerd zijn in het bedenken van producten, dan kan je eens richten op io. Er gaat niets boven tekenen met de hand.

www2.io.tudelft.nl/designdrawing/

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2006 20:27 ]

Verwijderd

hier sluit ik me helemaal bij aan.
SolidWorks is inderdaad een goed programma om duidelijke en technische weergave van een object. Het is een erg handig programma om mee te beginnen als ontwerper. Een nadeel van SolidWorks is dat het vooral gericht is op de weergave van de werking en het (globale) uiterlijk van het product/object. Ook is met SolidWorks te berekenen of het object bepaalde krachten aankan, doorbuigingen, gewicht etc.
Zelf vindt ik de kwaliteit van weergave van de objecten niet zo heel erg goed. (ik weet niet of dit ook is in SolidWorks 2007)

Gelukkig zijn SolidWorks-modellen op een redelijke manier te fotorealistisch te maken met renderprogramma's.

Zelf studeer ik ook Industrieel Ontwerpen en als je een keer SolidWorks wilt uitproberen: er is een gratis student-edition te downloaden.

Verwijderd

Ik ben ooit in de MS-Dos periode gedompeld in de wereld van 3d studio, en gewoon in het diepe gesprongen. Wel ooit een New Riders boek gekocht over de basis, was gewoon even 99 gulden, maar prima boekwerk. Ik zou zelf nooit beginnen met minder dan 3d studio max, omdat er zoveel tutorials en handleidingen voor zijn, en het programma best wel een must is. Natuurlijk heb je Maya, maar dat is echt een grote stap verder.

• Schuey
  • Laatst online: 21:24
max is inderdaad wel een goed begin, maar het kan nogal overweldigend overkomen in het begin.
Pagina: 1