'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Tipje: X & Y coords swappen = roterenVerwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 02:47:
Dat roteren is inderdaad lastig, maar gewoon even op papier doen en je ziet meteen hoe de translatie moet zijn.

^^ Kijk eens goed
We gaan toch niet allemaal op die 2 uur mikken he?Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 02:47:
...je hebt maar 2 uur voor de output...
Ik zou het toch wel leuk vinden als er wat minder heftige "brute-force" deelnemers tussen zaten
Then again: doe wat je niet laten kunt
[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 15-11-2006 03:06 ]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
En dan gaat onze parser over zijn nek omdat die gewoon de oorspronkelijke, ongeroteerde blokkenset gebruikt.Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 02:47:
Overigens een tipje: Niet on the fly gaan roteren, das alleen maar overhead en je hebt maar 2 uur voor de output. Je hebt 10 vaste blokken (hoewel je dus niet weet hoe die eruit zien) en kunt ze dus gerust van te voren roteren en opslaan.
Je bent al de hele tijd bang dat 2 uur te kort is, maar intussen ben je wel bereid 3 commando's te geven waar er maar één nodig is? Aan dit soort micro-optimalisaties heb je zelden wat en je zou je daar helemaal (nog?) niet mee bezig moeten houden. 2 uur zou meer dan genoeg moeten zijn, en mocht het echt voor een te groot percentage van de inzendingen een probleem zijn, dan verkleinen we de blokkenset wel of verlengen de maximale run-tijd.Ook hoef je maar 1 rotatiealgoritme te gebruiken, namelijk 90 graden met de klok mee. Je kunt dan het resulaat van de vorige rotatie gebruiken om de volgende te berekenen.
En denk eraan: 3x met de klok mee roteren is hetzelfde als 1 tegen de klok in te roteren. Ik denk dus (maar weet het niet zeker) dat je het tegen de klok in roteren maar beter geheel kunt weglaten en enkel met de klok mee kunt gebruiken. Dat maakt qua score niets uit en scheelt je waarschijnlijk overhead (en denkwerk?)
Ik neem aan dat hij bedoelt dat je 10 blokken inleest, ze allemaal 3 stappen roteert en dus 10 x 4 blokken in het geheugen houdt. Dan voer je de rotatie maar 1 keer uit en kun je daarna telkens de "ge-cache-te" versies gebruiken. Daar was ik dan weer niet opgekomen voor mijn validator *schaam*-NMe- schreef op woensdag 15 november 2006 @ 02:51:
[...]
En dan gaat onze parser over zijn nek omdat die gewoon de oorspronkelijke, ongeroteerde blokkenset gebruikt.Je zal dus echt on the fly moeten gaan roteren.

Nog een andere tip (ik ben in een weggeef-bui
Denk er dus aan dat je regelmatig je buffers flushed naar je file want 2 uur = 2 uur en dan is het gewoon-NMe- schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:59:
Het is wat ruimer geworden: op een meer dan gemiddelde pc mag je programma 2 uur staan stampen, daarna wordt het afgekapt en de tot dan toe uitgevoerde output wordt gebruikt om je score te berekenen.

[ Voor 38% gewijzigd door RobIII op 15-11-2006 03:12 ]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Over mij
Verwijderd
InderdaadRobIII schreef op woensdag 15 november 2006 @ 03:00:
[...]
Ik neem aan dat hij bedoelt dat je 10 blokken inleest, ze allemaal 3 stappen roteert en dus 10 x 4 blokken in het geheugen houdt. Dan voer je de rotatie maar 1 keer uit en kun je daarna telkens de "ge-cache-te" versies gebruiken. Daar was ik dan weer niet opgekomen voor mijn validator *schaam*Die roteert elke keer netjes
Ik zal het aanpassen als ik er weer aan werk

Dus on-the-fly is tijdens het rekenwerk, ik zeg dus dat je dat ervoor moet doen.
Ik zeg nog expliciet dat je 10 vaste blokken hebt ook al weet je niet hoe die blokken eruit gaan zien.
Maar het is al laat he?
@NME:
En zo'n suboptimalisatie vind ik het niet. Ik denk dat als je de computer moet laten nadenken over of het nu linksom of rechtsom is redelijk lastig is.
Het probleem wordt voor mij alvast simpeler in m'n hoofd als ik stel dat je alleen met de klok mee kunt draaien. Vandaar dat ik zeg dat het je denkwerk scheelt en waarschijnlijk overhead. (ook al weet de computer dat ie 3x met de klok mee moet draaien dan hoef je dat niet te vertalen naar 1x tegen de klok in wat je overhead scheelt)
Ook maakt het voor het eindresultaat als RobIII de parser aanpast niets uit (terwijl daar ook geen tijdslimiet aan zit) en het is ook niet zo dat je 3 commando's geeft waar er 1 nodig is. Je gebruikt altijd diezelfde ge-cachede versie van de tegel en schrijft enkel 3 regels weg ipv 1 (wat echt geen overhead geeft gezien de grootte van de regels).
Het scheelt mij dus (en meer mensen tenzij ik een freak brain heb) denkwerk en in de programmatuur wellicht wat overhead. Het is dus geen suboptimalisatie maar gewoon een goede tip.
Of de tip voor iedereen even handig is weet ik niet, maar dat is altijd zo met tips.
Ik ben er overigens wel aan toe, ik heb het test en aanstuur gedeelte af en moet nu eens hard gaan denken over hoe de AI moet gaan werken. Ik ben niet zo bang voor de 2 uur hoor, mijn oplossing zal vast wel vlotjes gaan draaien. Alleen als je iedere keer 3x een rotatie gaat uitvoeren bij iedere stap dan gaat het wel krap worden in die 2 uur ja.
@RobIII:
Ik weet wel hoe het roteren werkt hoor, zoals ik zeg: Ik heb al een test progje af en daar zit die rotatie dus ook in. Ik wil alleen niet alles weggeven zoals jij dat doet
En waarom zou je die 2 uur niet optimaal gebruiken? Zoals ik al eerder genoemd heb: Je AI moet beslissingen gaan maken. Als je meer tijd hebt kun je dus nog eens terug komen op een beslissing en bekijken 'What if' als we nou eens een andere beslissing nemen.
Je zou met een multithreaded applicatie zelfs een hele boom kunnen bouwen van beslissingen waarbij je bijvoorbeeld 5 beslissingen opsplitst in 10 threads, dan na een bepaald aantal beslissingen bekijken hoe het verlopen is en een kansberekening maakt welke thread(s) het meeste kans van overleven hebben. Dan kill je de kansloze en splits je weer nieuwe threads af, gaat er eentje af dan splits je ook weer nieuwe af.
Op die manier kun je de 2 uur erg nuttig volmaken en zo naar een optimaal resultaat komen. Omdat er op bijna ieder moment een resultaat beschikbaar is kun je ook regelmatig de beste flushen zodat je in ieder geval altijd je beste resultaat in een file hebt staan.
Alles behalve brute force dus, in mijn ogen de beste en meest complexe oplossing. Helaas voor vele (waaronder mijzelf) onhaalbaar, voornamelijk wegens tijdgebrek
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2006 05:02 ]
Verwijderd
Jups, kan me nog goed herinneren zo'n 10 jaar geleden op de hogeschool.-NMe- schreef op woensdag 15 november 2006 @ 04:56:
Op mijn werk zit ik momenteel te knutselen met een 20Mhz microchip op een vrij eenvoudige microcontroller. Het zal je verbazen hoeveel dat ding kan doen in een fractie van een seconde, en dan hebben we het over een eenvoudig ding, in tegenstelling tot bijvoorbeeld mijn dual core AMD processor hier, waar het programma mogelijk op gaat draaien. 2 uur is zeer waarschijnlijk wel voldoende, in elk geval voor gecompileerde programma's; scripts zijn mogelijk wat trager.
Kijk jongens, nu schrijven we een progje op deze 3mhz microcontroller die deze rij leds laat knipperen.
Prof zet em aan, student zegt: "Meneer u heeft het verkeerd gedaan, de leds knipperen niet maar staan gewoon aan".
Prof zegt: "Klopt, het knippert zo snel dat je het niet kunt zien, das nu de snelheid van deze microcontroller".
Zelfs toendertijd al waren de thuis PC's vele malen sneller als zo'n microcontrollertje, tegenwoordig is het helemaal lomp.
Maar toch, iedere sec is er een
Ik had overigens nog wel een klein vraagje:
Wanneer je een blok laat vallen, maar deze komt met z'n bovenste topje boven de 40 regels uit, krijg je dan nog wel 10 punten wegens een geplaatst blokje? En analoog daaraan: Wanneer deze zorgt voor een lege rij (of meerdere) telt deze rij dan nog mee?
Ik heb aangenomen van niet, maar ik denk ik check het even?
En wanneer er rijen leeg komen en daarmee het blokje verder omlaag kan vallen, wordt dit dan nog gedaan? Of is een drop die niet meer past gewoon game over en geen verdere actie zoals puntentelling en zwaartekracht?
Ik ben bij mijn checker uitgegaan dat vallen buiten muren en boven buiten het veld gelijk is en dus direct zorgt voor game over en dus verder niets meer doet.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2006 05:48 ]
Ho, ho! Daar hoef ik de parser niet voor aan te passen; ik doelde er op dat ik ook wel die "rotatie-results" kon "cachen" i.p.v. iedere keer braaf die rotatie uit te voeren (en dus duizenden keren hetzelfde doen).Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 03:12:
[...]
Ook maakt het voor het eindresultaat als RobIII de parser aanpas niets uit (terwijl daar ook geen tijdslimiet aan zit)
Dus zowel ROTATE CW als ROTATE CCW blijven gewoon behouden. Ook als is 3x links hetzelfde als 1x rechts
Ik heb er even over getwijfeld om het uberhaupt te posten; maar "the meat" van je app zit 'm natuurlijk in het uitpuzzelen waar je blokjes moeten komen etc. Ik denk dat ik met het "tipje" voor roteren niets wezenlijks weggeef; doe ik dat wel dan denk ik dat je niet al te hoog zult eindigenVerwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 03:12:
Ik weet wel hoe het roteren werkt hoor, zoals ik zeg: Ik heb al een test progje af en daar zit die rotatie dus ook in. Ik wil alleen niet alles weggeven zoals jij dat doet
Dat zeg ik; doe wat je niet laten kuntVerwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 03:12:
En waarom zou je die 2 uur niet optimaal gebruiken? Zoals ik al eerder genoemd heb: Je AI moet beslissingen gaan maken. Als je meer tijd hebt kun je dus nog eens terug komen op een beslissing en bekijken 'What if' als we nou eens een andere beslissing nemen.
Tuurlijk niet. Blokje valt buiten het veld = ongeldig = game-over.Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 04:59:
Wanneer je een blok laat vallen, maar deze komt met z'n bovenste topje boven de 40 regels uit, krijg je dan nog wel 10 punten wegens een geplaatst blokje?
Nope. Game-overVerwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 04:59:
En analoog daaraan: Wanneer deze zorgt voor een lege rij (of meerdere) telt deze rij dan nog mee?
[ Voor 13% gewijzigd door RobIII op 15-11-2006 05:55 ]
Over mij
Verwijderd
Nee ik bedoelde dus dat er geen tijdslimiet zit aan het controleren van de resultaten (de resultaten hoeven enkel binnen 2 uur gemaakt te worden). Dus als jij de parser hebt aangepast zit er geen overhead meer in het controleren van de resultaten wanneer je 3x ROTATE CW doet ipv 1x ROTATE CCW. De parser heeft daar ongewijzigd nog wel overhead van gezien er 3x een operatie zou worden uitgevoerd waar er maar 1 nodig is.RobIII schreef op woensdag 15 november 2006 @ 05:53:
[...]
Ho, ho! Daar hoef ik de parser niet voor aan te passen; ik doelde er op dat ik ook wel die "rotatie-results" kon "cachen" i.p.v. iedere keer braaf die rotatie uit te voeren (en dus duizenden keren hetzelfde doen).
Dus zowel ROTATE CW als ROTATE CCW blijven gewoon behouden. Ook als is 3x links hetzelfde als 1x rechts
[...]
Ik heb er even over getwijfeld om het uberhaupt te posten; maar "the meat" van je app zit 'm natuurlijk in het uitpuzzelen waar je blokjes moeten komen etc. Ik denk dat ik met het "tipje" voor roteren niets wezenlijks weggeef; doe ik dat wel dan denk ik dat je niet al te hoog zult eindigen(en dan praat ik dus in het algemeen, niet specifiek op jou bedoeld).
[...]
Dat zeg ik; doe wat je niet laten kuntAnderzijds is de 3e "geheime" categorie misschien wel juist de beste score/tijd verhouding, weet jij veel...
[...]
Tuurlijk niet. Blokje valt buiten het veld = ongeldig = game-over.
[...]
Nope. Game-over
Ik bedoelde dus echt niet dat CCW weggelaten moet worden, ik gaf alleen als tip dat je het voor jezelf weg kunt laten mocht je dat willen. Er zitten geen nadelen aan, dus denk je er voordeel mee te doen dan laat je het weg. Ook kun je CW weglaten en CCW overlaten, tis maar waar je zelf zin in hebt.
Wat betreft het game over verhaal had ik het dus goed aangenomen, ongeldig = game over is niets geen punten zwaartekracht etc meer.
Wat betreft het rotatie verhaal heb ik ook zitten twijfelen om de formule te posten, zeker gezien er eerst een spoiler ergens was weg ge-edit. Maar inderdaad, als je al moeite hebt met het roteren zal er van de AI ook niet veel terecht komen. Aan de andere kant, misschien kun je wel geweldig out-of-the-box denken en heb je met dat soort praktische zaken meer problemen.
Wie zal het zeggen?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2006 06:16 ]
Verwijderd
RobIII schreef op woensdag 15 november 2006 @ 05:53:
Een boel...
Vroeg me af of jullie ook nog ooit slapen
Volgens mij alleen op voorwaarde dat de X op cöordinaat (m,m) ligt.RobIII schreef op woensdag 15 november 2006 @ 02:50:
[...]
Tipje: X & Y coords swappen = roteren
[afbeelding]
^^ Kijk eens goedWat gebeurt er als ik de X, Y swap ( Y, X )?
1
2
3
4
5
| 00000 00000 01000 0X100 00000 |
wordt (resp. CW, CCW en gespiegeld):
1
2
3
4
5
| 00000 00000 00000 00000 00000 001X0 00000 01000 00010 0X100 1X000 00000 01000 00000 00000 |
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Dit klopt al niet. Er is al aangegeven dat als er meerdere mensen met de zelfde score zijn, de score met de minste zetten wint.Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 02:47:
En denk eraan: 3x met de klok mee roteren is hetzelfde als 1 tegen de klok in te roteren. Ik denk dus (maar weet het niet zeker) dat je het tegen de klok in roteren maar beter geheel kunt weglaten en enkel met de klok mee kunt gebruiken. Dat maakt qua score niets uit en scheelt je waarschijnlijk overhead (en denkwerk?)
Dus in je code kan je wel drie keer met de klok mee draaien, als je dan maar in je output.txt CCW zet
Hmm, blijkbaar had FF de pagina niet goed geladen
[ Voor 5% gewijzigd door Evilbee op 15-11-2006 09:05 ]
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Standaard nerd-gedrag.Janoz schreef op woensdag 15 november 2006 @ 09:25:
Grappig, iedereen heeft het over de tijdslimiet en over of ze alle 100000 blokjes wel kunnen plaatsen. Probeer eerst uberhaupt maar eens 2 uur lang zetten te genereren zonder dat je een game over krijgt.
Afgelopen vrijdag kreeg ik de gelegenheid om tegen de top van de wereld squash te spelen. Kosten waren in eerste instantie 1 euro per verliespunt. Wat doe je dan: uitrekenen wat het gaat kosten.

[ Voor 8% gewijzigd door MrSleeves op 15-11-2006 09:29 ]
Ik hoop serieus dat je parser niet zo werkt, want dan voldoet ie niet aan de specs
Swappen is spiegelen tov de X=Y diagonaal, en spiegelen mag expliciet niet!
Leuk voorbeeldje van inconsequent gedrag bij swappen = roteren:
1
2
3
4
5
6
7
| 1 keer swappen = twee rotaties, een rotatie CCW of geen rotatie! 111 -> 100 111 -> 100 111 -> 111 001 -> 100 010 -> 111 100 -> 100 001 -> 111 010 -> 100 100 -> 100 |
En dat even los van het feit dat je totaal geen rekening houdt met rotatiepunten waarvoor niet geldt X=Y, maar je roteert al niet echt als je swapt.
Een simpel gegeven trouwens: SWAP(SWAP(X,Y))=(X,Y)
Als je roteert heb je vier mogelijkheden, als je swapt maar twee.
Goed zoMrSleeves schreef op woensdag 15 november 2006 @ 08:58:
[...]
Volgens mij alleen op voorwaarde dat de X op cöordinaat (m,m) ligt.
code:
1 2 3 4 5 00000 00000 01000 0X100 00000
wordt (resp. CW, CCW en gespiegeld):
code:
1 2 3 4 5 00000 00000 00000 00000 00000 001X0 00000 01000 00010 0X100 1X000 00000 01000 00000 00000
En toch maakt het geen fluit uit
Zo lang ik de X maar aanhoud bij het positioneren (droppen) van het blokje
Trust me, die voldoet aan de specsMrSleeves schreef op woensdag 15 november 2006 @ 08:58:
Ik hoop serieus dat je parser niet zo werkt, want dan voldoet ie niet aan de specs
Eh?RobIII schreef op woensdag 15 november 2006 @ 02:50:
Swappen is spiegelen tov de X=Y diagonaal, en spiegelen mag expliciet niet!
Leuk voorbeeldje van inconsequent gedrag bij swappen = roteren:
code:
1 2 3 4 5 6 7 1 keer swappen = twee rotaties, een rotatie CCW of geen rotatie! 111 -> 100 111 -> 100 111 -> 111 001 -> 100 010 -> 111 100 -> 100 001 -> 111 010 -> 100 100 -> 100
Dat hang maar af van je "referentiekader"RobIII schreef op woensdag 15 november 2006 @ 02:50:
En dat even los van het feit dat je totaal geen rekening houdt met rotatiepunten waarvoor niet geldt X=Y, maar je roteert al niet echt als je swapt.
[ Voor 55% gewijzigd door RobIII op 15-11-2006 09:41 ]
Over mij
Crisp gaat weer voor zijn favo taal hoop ik? Javascript
486DX2-50 16MB ECC RAM 4x 500MB Drive array 1.44MB FDD MS-Dos 6.22
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Klopt, maar dit framework geneuzel heeft nog weinig met een goede Tetris AI te maken, daar gaat de echte tijd in zitten (als het goed is). Zo ging het wel bij de GotBot contest, een paar dagen freubelen om een basic botje te bouwen, daarna weken lang zorgvuldig tunen om de botjes van zielig kanonnevoer watjes om te vormen tot moordadige vechtmachines.Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 08:14:
[...]
[...]
Vroeg me af of jullie ook nog ooit slapen. De sluitingsdatum is pas volgend jaar... niet morgen
Verwijderd
Kan ik er trouwens op rekenen dat het programma op een Dual Core /dual processor uitgevoerd wordt? Dat kan namelijk aardig wat uitmaken.
-
Ik geef drie mogelijke blokjes, bij alle drie swap ik de x en y coordinaten, en ik krijg de gegeven uitkomsten. Geen rotatie, 1 rotatie of zelfs twee rotaties.
Tenzij ik iets heel fundamenteels betreffende dat swappen over het hoofd zie, voer je een spiegeling uit, en roteer je niet.
Ik wil best geloven dat je parser aan de specs voldoet, maar als ie spiegelt als reactie op ROTATE dan voorspel ik rare resultaten.
Edit: Of je bent in de regel die ik oorspronkelijk quootte iets vergeten, zoals een ! voor de =?
In dat geval zit ik dus aan jou uit te leggen waarom je gelijk hebt, omdat je het tegengestelde beweerde

[ Voor 16% gewijzigd door Dido op 15-11-2006 11:42 ]
Dit vind ik een prachtig voorbeeld van wat mijn Java/C++ leraar eens tegen mij zei: vertrouw NOOIT gegeven informatie! Kijk ALTIJD eerst of wat er geschreven staat, wel klopt.RobIII schreef op woensdag 15 november 2006 @ 02:50:
[...]
[afbeelding]
[...]
Het diagram laat zien dat X, Y swappen gelijk staat aan spiegelen over de diagonaal, zoals eerder aangegeven, en dus NIET roteren
Overigens is het (voor iedereen wel, denk ik) goed om hier een keer tegenaan te lopen ('He? Waarom doetie het niet?'). Dus deze post niet lezen jongens
Verder: top idee. Ik zal kijken wat ik kan doen, ben bang dat ik een uurtje nog niet haal, dus over die tijdslimiet maak ik me geen zorgen. IMHO is de TS zeer duidelijk zoals die nu is (maar misschien komen bij het uitwerken van de details toch wat vragen naar boven).
Phenom II X4 945 \\ 8GB DDR3 \\ Crosshair IV Formula \\ R9 290
DIngen die duidelijk in de Startpost staan, die gewoon nog een keer gevraagd worden? Zal leuk worden als je dadelijk in het bedrijfsleven een stuk software aflevert, waar de helft niet van klopt, omdat er "niet goed gelezen is".
Memories of yesterday, will grow, but never die
Leuke contest wel en ik blijf meelezen, heb geen tijd om er zelf aan mee te doen.
Ik denk dat het zeker voor testdoeleinden makkelijk is om een GUI te gebruiken. Veel mensen hebben niet de capaciteit om adhv een setje MOVE_UP, MOVE_DOWN, etc. commands te evalueren of de laatste zet wel optimaal was, of dat er ergens een bug optreedt in de AIevaarties schreef op woensdag 15 november 2006 @ 11:58:
Wie maakt de GUI.
Leuke contest wel en ik blijf meelezen, heb geen tijd om er zelf aan mee te doen.
Nog een tip: helemaal niet gaan roteren, nergens voor nodig als je ze sec gaat gebruiken (als je bepaalde preprocessing ermee gaat doen dan natuurlijk wel, maar dan is het vrij obvious omdat rotatie dan net zo goed bij je preprocessing hoort). Want of je ze nou van links naar rechts, van boven naar beneden scant of van rechts naar links, van onder naar boven, je zal ze toch moeten scannen.Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 02:47:
Overigens een tipje: Niet on the fly gaan roteren, das alleen maar overhead en je hebt maar 2 uur voor de output. Je hebt 10 vaste blokken (hoewel je dus niet weet hoe die eruit zien) en kunt ze dus gerust van te voren roteren en opslaan.
Denk helemaal niet aan roteren maar gewoon aan de vier mogelijke orientaties die een blokje kan hebben.En denk eraan: 3x met de klok mee roteren is hetzelfde als 1 tegen de klok in te roteren. Ik denk dus (maar weet het niet zeker) dat je het tegen de klok in roteren maar beter geheel kunt weglaten en enkel met de klok mee kunt gebruiken. Dat maakt qua score niets uit en scheelt je waarschijnlijk overhead (en denkwerk?)
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Je moet wel degelijk rekening houden met rotatie wanneer je de MOVE LEFT/RIGHT commands geeft. De X blijft namelijk op dezelfde plaats bij rotatie en als je gewoon de oriëntatie van het blokje verandert, zul je die X toch nog even op de goede plaats moeten zetten voor je ermee kan doorrekenen..oisyn schreef op woensdag 15 november 2006 @ 12:05:
Denk helemaal niet aan roteren maar gewoon aan de vier mogelijke orientaties die een blokje kan hebben.
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
In pseudocode:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| [orientatie, x] = selecteer_beste_plek(speelveld, blokje); for (i = 0; i < orientatie; i++) output ("ROTATE CW"); x += orientatie_ijkpunt[orientatie]; if (x < 0) for (i = 0; i < -x; i++) output ("MOVE LEFT"); else if (x > 0) for (i = 0; i < x; i++) output ("MOVE RIGHT"); |
[ Voor 48% gewijzigd door .oisyn op 15-11-2006 12:36 . Reden: left/right omgedraaid :P ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Euh... érgens lullen we langs mekaarDido schreef op woensdag 15 november 2006 @ 11:35:
[...]
Ik geef drie mogelijke blokjes, bij alle drie swap ik de x en y coordinaten, en ik krijg de gegeven uitkomsten. Geen rotatie, 1 rotatie of zelfs twee rotaties.

Over mij
Daarnaast is het handig om te weten of een blokje uitsteekt over de rand of niet. Hoever het blokje geroteerd is, kan dus belangrijk zijn bij de bepaling van een vroegtijdige game over.Gerco schreef op woensdag 15 november 2006 @ 12:11:
[...]
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Je moet wel degelijk rekening houden met rotatie wanneer je de MOVE LEFT/RIGHT commands geeft. De X blijft namelijk op dezelfde plaats bij rotatie en als je gewoon de oriëntatie van het blokje verandert, zul je die X toch nog even op de goede plaats moeten zetten voor je ermee kan doorrekenen.
dat is toch WEL spiegelen?RobIII schreef op woensdag 15 november 2006 @ 02:50:
Tipje: X & Y coords swappen = roteren
kijk maar:
(1,1) -> (1,1)
(2,2) -> (2,2)
(3,2) -> (2,3)
(4,3) -> (3,4)
(1,4) -> (4,1)
(2,4) -> (4,2)
(3,4) -> (4,3)
(4,4) -> (4,4)
(5,4) -> (5,4)
(2,5) -> (5,2)
dit is roteren:
(1,1) -> (5,1) -> (5,5) -> (1,5)
(2,2) -> (4,2) -> (4,4) -> (2,4)
(3,2) -> (4,3) -> (3,4) -> (2,3)
(4,3) -> (3,4) -> (2,3) -> (3,2)
(1,4) -> (2,1) -> (5,2) -> (4,5)
(2,4) -> (2,2) -> (4,2) -> (4,4)
(3,4) -> (2,3) -> (3,2) -> (4,3)
(4,4) -> (2,4) -> (2,2) -> (4,2)
(5,4) -> (2,5) -> (1,2) -> (4,1)
(2,5) -> (1,2) -> (4,1) -> (5,4)
Onder swappen van x,y (4,5) versta ik x,y(5,4). Dus het kan zijn dat ik de term swappen niet snap, of het kan zijn dat jij het voud hebt.
EDIT:
anders wordt het, als je de x-as swapt met de y-as

PS: Nou lijkt mij het sterk dat jij het fout hebt, omdat ik maar net ga afstuderen, en jij al heel lang ervaring hebt, dus waarom ik hier de moeite in heb gestoken, weet ik ook niet. haha
Ervanuitgaande dat +x naar rechts is en +y naar onder, en rotaties CW, heb je deze situaties:
0 graden:
start: (0, 0)
right: (1, 0)
down (0, 1)
90 graden:
start: (0, 4)
right: (0, -1)
down: (1, 0)
180 graden:
start: (4, 4)
right: (-1, 0)
down: (0, -1)
270 graden:
start: (4, 0)
right: (0, 1)
down: (-1, 0)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| void rotateBlock(bool dest[5][5], bool src[5][5], int orientation) { int srcRowX = orientation_info[orientation].startX; int srcRowY = orientation_info[orientation].startY; for (int y = 0; y < 5; y++) { int srcX = srcRowX; int srcY = srcRowY; for (int x = 0; x < 5; x++) { dest[y][x] = src[srcY][srcX]; srcX += orientation_info[orientation].rightX; srcY += orientation_info[orientation].rightY; } srcRijX += orientation_info[orientation].downX; srcRijY += orientation_info[orientation].downY; } } |
[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 15-11-2006 12:47 ]
oh, dan had ik het toch goed.oisyn schreef op woensdag 15 november 2006 @ 12:43:
Rob III heeft het wél fout
Ervanuitgaande dat +x naar rechts is en +y naar onder, en rotaties CW, heb je deze situaties:
0 graden:
start: (0, 0)
right: (1, 0)
down (0, 1)
90 graden:
start: (0, 4)
right: (0, -1)
down: (1, 0)
180 graden:
start: (4, 4)
right: (-1, 0)
down: (0, -1)
270 graden:
start: (4, 0)
right: (0, 1)
down: (-1, 0)
C++:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 void rotateBlock(bool dest[5][5], bool src[5][5], int orientation) { int srcRowX = orientation_info[orientation].startX; int srcRowY = orientation_info[orientation].startY; for (int y = 0; y < 5; y++) { int srcX = srcRowX; int srcY = srcRowY; for (int x = 0; x < 5; x++) { dest[y][x] = src[srcY][srcX]; srcX += orientation_info[orientation].rightX; srcY += orientation_info[orientation].rightY; } srcRijX += orientation_info[orientation].downX; srcRijY += orientation_info[orientation].downY; } }
Hopen dat ie het wel goed had gedaan in zijn parser
Met X dus op (3,3). Oftewel: het blokje wat jij daar maakt, kan niet voorkomen, omdat (3,3) leeg is.Bintje809 schreef op woensdag 15 november 2006 @ 12:35:
dit is roteren:
[afbeelding]
(1,1) -> (5,1) -> (5,5) -> (1,5)
(2,2) -> (4,2) -> (4,4) -> (2,4)
(3,2) -> (4,3) -> (3,4) -> (2,3)
(4,3) -> (3,4) -> (2,3) -> (3,2)
(1,4) -> (2,1) -> (5,2) -> (4,5)
(2,4) -> (2,2) -> (4,2) -> (4,4)
(3,4) -> (2,3) -> (3,2) -> (4,3)
(4,4) -> (2,4) -> (2,2) -> (4,2)
(5,4) -> (2,5) -> (1,2) -> (4,1)
(2,5) -> (1,2) -> (4,1) -> (5,4)
En een leeg blokje kan geen rotatiepunt zijn. Maargoed, dat is in jouw voorbeeld niet relevant.
Ik ben overigens benieuwd wat ik hier van ga bakken. Bedrijfskunde is mijn studie en geen informatica ofzo, iets van AI heb ik dus nog nooit gehad.
(misschien dat ik win in de categorie minst overzichtelijke code?)
Je moet roteren en transleren los van elkaar zien. Of was jij van plan een 5x5 blokje met het rotatiepunt in de linkerbovenhoek in een 9x9 grid te zetten?MrSleeves schreef op woensdag 15 november 2006 @ 12:58:
Met X dus op (3,3). Oftewel: het blokje wat jij daar maakt, kan niet voorkomen, omdat (3,3) leeg is.
.edit: Rainmaker1987 snapt het helemaal
[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 15-11-2006 13:05 ]
Eigenlijk wel, als je de benaming "rotatiepunt" letterlijk neemt. Dat heeft echter weinig zin: het zogenoemde rotatiepunt is helemaal niet relevant voor de rotatie, de rotatie vindt altijd plaats om (3,3)..oisyn schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:04:
Je moet roteren en transleren los van elkaar zien. Of was jij van plan een 5x5 blokje met het rotatiepunt in de linkerbovenhoek in een 9x9 grid te zetten?
Om verwarring te voorkomen is het misschien handiger om het ding te hernoemen naar iets wat de lading dekt. Anchorpoint of zo. Het enige van de X is immers een eenduidige coordinaat verschaffen (alleen horizontaal is relevant) voor je blok.
* NMe gaat intussen spek en bonen koken, voor wanneer ik mee ga doen.
Rotatiepunt vind ik juist een hele duidelijke naam. Het maakt duidelijk dat wanneer je roteert, de X op zijn plaats blijft. Dat je dat doet door eerst te transformeren en dan pas te transleren is een implementatie detail.Dido schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:10:
Om verwarring te voorkomen is het misschien handiger om het ding te hernoemen naar iets wat de lading dekt. Anchorpoint of zo. Het enige van de X is immers een eenduidige coordinaat verschaffen (alleen horizontaal is relevant) voor je blok.
Misschien zijn er wel mensen die een echte rotatie om punt X willen uitvoeren en daar fouten bij maken, die vang je op deze manier ook in de contest. Die mensen waren dus niet handig genoeg
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Ehm, blokjes zijn maximaal 5x5 groot dus alleen bij de maximale grootte van een blokje is het rotatiepunt 3,3.Dido schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:10:
[...]
Eigenlijk wel, als je de benaming "rotatiepunt" letterlijk neemt. Dat heeft echter weinig zin: het zogenoemde rotatiepunt is helemaal niet relevant voor de rotatie, de rotatie vindt altijd plaats om (3,3).
Waarom zouden we het hernoemen? Het is aan de programmeur zelf om in te zien wat het handigst werkt.Om verwarring te voorkomen is het misschien handiger om het ding te hernoemen naar iets wat de lading dekt. Anchorpoint of zo. Het enige van de X is immers een eenduidige coordinaat verschaffen (alleen horizontaal is relevant) voor je blok.
Je bedoelt waarschijnlijk roteren. Transformeren is volgens mij niet toegestaan (anders ga ik transformeren naar 10x een blok van 5 bij 5)Gerco schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:14:
[...]
Rotatiepunt vind ik juist een hele duidelijke naam. Het maakt duidelijk dat wanneer je roteert, de X op zijn plaats blijft. Dat je dat doet door eerst te transformeren en dan pas te transleren is een implementatie detail.
Zit ook wel weer wat in, inderdaad.Gerco schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:14:
Rotatiepunt vind ik juist een hele duidelijke naam. Het maakt duidelijk dat wanneer je roteert, de X op zijn plaats blijft. Dat je dat doet door eerst te transformeren en dan pas te transleren is een implementatie detail.
Anyways, het lijkt me - het is al eerder aangehaald - niet zo'n heel gek idee als tzt de parser (of iig de functionaliteit ervan
Met transformeren bedoel ik hier het veranderen van de matrix op wat voor manier dan ook. Welke manieren volgens de spelregels zijn toegelaten laat ik me niet over uitZyppora schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:18:
Je bedoelt waarschijnlijk roteren. Transformeren is volgens mij niet toegestaan (anders ga ik transformeren naar 10x een blok van 5 bij 5)
Zou wel erg knap zijn trouwens, met een maximale hoogte van 5 blokjes per blok kun je met 5 blokken tot 25 van de 40 blokjes komen.Dido schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:19:
(en zeker als 99.9% van alle inzendingen binnen vijf blokken game-over is).
Bezoek eens een willekeurige pagina
Uit de TS:.oisyn schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:04:
[...]
Je moet roteren en transleren los van elkaar zien. Of was jij van plan een 5x5 blokje met het rotatiepunt in de linkerbovenhoek in een 9x9 grid te zetten?
Het is logisch dat bij een 5x5-blok het X-coördinaat op (3,3); anders is roteren niet echt mogelijk.Een 1 geeft, uiteraard, aan dat op die plaats een deel van het blokje zit, en een 0 dat er op die plaats niets zit. De X geeft, naast het feit dat er op die plaats een deel van het blokje zit, ook het rotatiepunt aan waaromheen een blokje geroteerd kan worden.
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat X-coördinaat dan maar weggelaten kan worden.
Anders is het misschien beter om altijd 5x5-raster in het textbestand te zetten met een virtuele X in het midden (op (3,3) of bij als de linkerbovenhoek (0,0) is, (2,2).
Ik denk dat ik heel die server gewoon vol ga pompen met een oneindige random left/right/rotate sequence voor 1 blokje
Bah, wat vervelend zo'n contest
Waarom niet? Je kan toch gewoon de complete matrix roteren en daarna de X op de goede plaats (waar hij al stond) positioneren. Dat is toch geen punt, of de X nu op (3,3) zit of op (2,5)?MrSleeves schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:25:
Het is logisch dat bij een 5x5-blok het X-coördinaat op (3,3); anders is roteren niet echt mogelijk.
Is helemaal niet moeilijk, in 1 beurt GO:EdwinG schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:25:
Zou wel erg knap zijn trouwens, met een maximale hoogte van 5 blokjes per blok kun je met 5 blokken tot 25 van de 40 blokjes komen.
ROTATE CW
MOVE RIGHT
MOVE RIGHT
MOVE RIGHT
MOVE RIGHT
MOVE RIGHT
MOVE RIGHT
MOVE RIGHT
MOVE RIGHT
MOVE RIGHT
DROP
Maar het zou dus kunnen dat je denkt dat het kan, omdat de positie van je kruisje bij de rotate naar links verplaatst
Er is denk ik wat verwarring betreffende het positioneren van je X binnen je 5x5 matrix, en het positioneren van je X boven je speelveld (waar jij, hoop ik, op doelt).-NMe- schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:30:
Waarom niet? Je kan toch gewoon de complete matrix roteren en daarna de X op de goede plaats (waar hij al stond) positioneren. Dat is toch geen punt, of de X nu op (3,3) zit of op (2,5)?
[ Voor 30% gewijzigd door Dido op 15-11-2006 13:34 ]
Worden inzendingen in Progress 4GL geaccepteerd (aangezien ik daar goed bekend mee ben), die kunnen namelijk alleen met de $$$$$-kostende Progress runtime gedraaid worden. Misschien heeft 1 van de juryleden Progress bij de hand?
Ik snap totaal niet wat die passage en jouw uitleg met mijn opmerking te maken heeft. Je moet een paar dingen van elkaar onderscheiden: de data van het blokje (dus welk subblokje wel is gevuld en welke niet, dit zou je met een 5x5 grid kunnen implementeren), en de configuratie waarmee hij uiteindelijk in het veld terecht komt.MrSleeves schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:25:
[...]
Uit de TS:
[...]
Het is logisch dat bij een 5x5-blok het X-coördinaat op (3,3); anders is roteren niet echt mogelijk.
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat X-coördinaat dan maar weggelaten kan worden.
De X is belangrijk voor de configuratie, niet voor de data. Een 5x5 blokje met het rotatiepunt in de linkerbovenhoek kun je dus prima binnen een 5x5 grid roteren. De plek van de X bepaalt echter wel op welke plaats hij uiteindelijk in het veld terecht komt, gegeven z'n initiele positie en een aantal MOVE en ROTATE commando's.
Omgekeerd gaat jouw algoritme waarschijnlijk in eerste instantie niet uit van MOVE en ROTATE commando's, maar bepaalt hij de beste configuratie van dat blokje in het speelveld. Aan de hand van die configuratie bepaal je vervolgens welke commando's je moet uitvoeren, en daar komt de X pas bij kijken, zoals ik hier liet zien (daar heb ik de X dus omgezet in een relatief x-coordinaat tov de hoofd-orientatie).
[ Voor 21% gewijzigd door .oisyn op 15-11-2006 13:44 ]
Het gaat er gewoon om dat tijdens het roteren de positie van de X totaal onbelangrijk is. Pas na het roteren moet je zorgen dat de X in het speelveld nog op dezelfde plaats staat als voor de rotatie, maar dat heeft niets te maken met het roteren om een punt (3,3). Sure, daar kán de X staan, maar dat hoeft zeker niet.Dido schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:31:
Er is denk ik wat verwarring betreffende het positioneren van je X binnen je 5x5 matrix, en het positioneren van je X boven je speelveld (waar jij, hoop ik, op doelt).
Ik snap de bedoeling. Ik ging er vanuit dat er binnen een 5x5-blok geroteerd werd. Maar dat hoeft natuurlijk niet..oisyn schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:37:
[...]
Ik snap totaal niet wat die passage en jouw uitleg met mijn opmerking te maken heeft. Je moet een paar dingen van elkaar onderscheiden: de data van het blokje (dus welk subblokje wel is gevuld en welke niet, dit zou je met een 5x5 grid kunnen implementeren), en de configuratie waarmee hij uiteindelijk in het veld terecht komt.
Hier wil ik toch nog even op inhaken. Je mag mazzel hebben als je gemiddeld in het bedrijfsleven tegen specs aanloopt waar zo goed lezen van toepassing is. Daarnaast kan je juist het beter nog een keer vragen dan het niet snappen en gaan programmeren en dan crap software afleveren. Je wil alles juist op een rij hebben voordat je begint aan de implementatie.Bintje809 schreef op woensdag 15 november 2006 @ 11:51:
DIngen die duidelijk in de Startpost staan, die gewoon nog een keer gevraagd worden? Zal leuk worden als je dadelijk in het bedrijfsleven een stuk software aflevert, waar de helft niet van klopt, omdat er "niet goed gelezen is".
[ Voor 5% gewijzigd door seamus21 op 15-11-2006 13:50 ]
Always shoot for the moon. Even if you miss you will land among the stars...
Nederlands misschien?eamelink schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:28:
Ja ho eens even, zo ga ik natuurlijk mijn nooit tentamens halen voor het komende blok
Ik denk dat ik heel die server gewoon vol ga pompen met een oneindige random left/right/rotate sequence voor 1 blokje
Bah, wat vervelend zo'n contest. Eerst maar eens een taal kiezen
nee geintje
Maar wel eerste plaats voor 'meest nutteloos ontwerp'eamelink schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:28:
Ja ho eens even, zo ga ik natuurlijk nooit tentamens halen voor het komende blok
Bah, wat vervelend zo'n contest. Eerst maar eens een taal kiezen
Daar heb je eigenlijk wel gelijk in, denk ik. Maar ik blijf erbij: goed lezen is altijd goed. voor de mensen die geen zin hebben om een hele lap tekst door te nemen:seamus21 schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:49:
[...]
Hier wil ik toch nog even op inhaken. Je mag mazzel hebben als je gemiddeld in het bedrijfsleven tegen specs aanloopt waar zo goed lezen van toepassing is. Daarnaast kan je juist het beter nog een keer vragen dan het niet snappen en gaan programmeren en dan crap software afleveren. Je wil alles juist op een rij hebben voordat je begint aan de implementatie.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
| Spelregels Voor tetrislike- AI: * Speelveld: - 15 vakjes breed - 40 vakjes hoog * Besturing: - MOVE LEFT: blokje een positie naar links - MOVE RIGHT: blokje een positie naar rechts - ROTATE CW: Draai blokje een kwartslag met de klok mee (naar rechts, voor de mensen die een digitale klok hebben thuis) - ROTATE CCW: Draai een blokje een kwartslag tegen de klok in (naar links dus). - DROP: Dropt het bloje naar beneden - NEW BLOCK: pak nieuw blokje (kan alleen als eerste zet in het spel, en NA een drop of discard!) - DISCARD: gooi het huidige blokje weg. Dit kan 5x! * De blokken worden pas na de contest vrijgegeven. - De blokken hebben een maximale afmeting van 5x5 - Deze blokken worden gedefinieerd in files met een numerieke naam: 0.txt .. 9.txt - De inhoud per file is als volgt: 010 1X1 - een 1 geeft aan dat er een blokje zit op die plek - een X geeft aan dat er een blokje zit, en het draaipunt. - een 0 geeft aan dat er niks is. - Door middel van enters worden er nieuwe rijen gemaakt in de files. Dit gebeurt volgens de windows manier: \r\n - Er wordt ook een game.txt geleverd. Deze bevat een onafgebroken rij getallen. elk getal representeert een blokje. voorbeeld: 4563234 betekent dat blokje 4 eerst komt, gevolgt door: 5, 6, 3, 2, 3, 4 - Over het aantal blokjes in de game.txt is weinig bekend: minimum: 1 maximum: 2^31-1 * Tijdens het spel: - Als het commando 'NEW BLOCK'is aangeroepen, verschijnt er een blokje in het midden van het veld, in kolom 8 dus. De X in het blokje bepaald het 'midden' van het blokje! - Je kunt het blokje op dat moment draaien, en naar links of naar rechts verplaatsen - Op het moment van drop valt het naar beneden, en dan is er geen verplaatsing//draai meer mogelijk - Als een deel van het blokje zich BUITEN het speelveld bevind na een DROP, ben je af. Je blokje telt dan niet meer mee voor de puntentelling. - Dit is dus links, rechts, of boven het speelveld! - Als er lijnen worden weggespeeld, zakken de blokjes die zich eventueel boven de lijn bevonden evenveel lijnen naar beneden als er weggespeeld zijn, ook als er ruimte vrij is onder de weggespeelde lijnen. Er is dus geen "zwaartekracht"! * Puntentelling: - plaatsen van een blokje: 10 punten - 1 lijn verwijderen: 50 punten - 2 lijnen verwijderen: 150 punten - 3 lijnen verwijderen: 300 punten - 4 lijnen verwijderen: 500 punten - 5 lijnen verwijderen: 750 punten - na game over: 400 punten PER DISCARD left. * De leiding gelooft je eigen puntentelling niet! daarom moet je AL je moves vastleggen in een output.txt * kan je output.txt niet gelezen worden, of snapt de parser hem niet: game over * Je progsel wordt 2 uur gedraait door de leiding: daarna ben je game over. Heb je je uitvoer na 2 uur nog niet weggeschreven: 0 punten! * het is verboden om brainfuck te gebruiken ;) * Lever een executable.. de leiding heeft geen zin om alles zelf te moeten compileren * er is maar 1 invoer mogelijk! dus heb je het vernaggeld om een of andere reden: je 2e invoer zal altijd naar /dev/null gaan! |
Is het niet een idee om eenDido schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:31:
[...]
MOVE RIGHT
MOVE RIGHT
MOVE RIGHT
MOVE RIGHT
MOVE RIGHT
MOVE RIGHT
MOVE RIGHT
MOVE RIGHT
MOVE RIGHT
[...]
MOVE x RIGHT
toe te voegen voor de parser? waar x van 1 tot 9 mag zijn bijvoorbeeld.
De MOVE RIGHT zijn al 12 tekens (inc CR/LF)
Bij gemiddeld 4 keer verschuiven kost dat 48 bytes, dan nog DROP en nieuw blokje vragen zit je snel op 60 a 70 keer meer bytes in de uitvoer dan in de invoer.
486DX2-50 16MB ECC RAM 4x 500MB Drive array 1.44MB FDD MS-Dos 6.22
Ja, ik zat er langs te lullen. Het was al laatBintje809 schreef op woensdag 15 november 2006 @ 12:49:
oh, dan had ik het toch goed
Hopen dat ie het wel goed had gedaan in zijn parser

Je moet namelijk niet X=Y en Y=X doen maar X=Hoogte-Y, Y=X doen
Anyway, maak je niet druk, die parser klopt echt wel (zeker omdat ik het kan controleren omdat ik een grafische schil er om heen heb die het gewoon toont
Over mij
Oftewel doe eerst al je rotatie behoeftes buiten het speelveld zorg dat de x weer terug op het achtste hokje komt en ga dan moven.-NMe- schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:43:
[...]
Het gaat er gewoon om dat tijdens het roteren de positie van de X totaal onbelangrijk is. Pas na het roteren moet je zorgen dat de X in het speelveld nog op dezelfde plaats staat als voor de rotatie, maar dat heeft niets te maken met het roteren om een punt (3,3). Sure, daar kán de X staan, maar dat hoeft zeker niet.
Maar als je dan toch wilt roteren binnen het speelveld bv in de volgende situaties. Mag dat?
I stukje

T stukje

Dit zijn gewoon voorbeelden maar ik kan me meer situaties voorstellen waarbij je een stuk wel door de bovenste rij kan proppen en daarna weer draaien om ergens tussen te krijgen. Mag je bij rotaties gedeeltes van blokken door andere heen draaien om de rotatie mogelijk te maken?
Volgens mij is dit in de TS al beantwoord: draaien is alleen mogelijk VOOR je een DROP doet.seamus21 schreef op woensdag 15 november 2006 @ 14:06:
[...]
Oftewel doe eerst al je rotatie behoeftes buiten het speelveld zorg dat de x weer terug op het achtste hokje komt en ga dan moven.
Maar als je dan toch wilt roteren binnen het speelveld bv in de volgende situaties. Mag dat?
I stukje
[afbeelding]
T stukje
[afbeelding]
Dit zijn gewoon voorbeelden maar ik kan me meer situaties voorstellen waarbij je een stuk wel door de bovenste rij kan proppen en daarna weer draaien om ergens tussen te krijgen. Mag je bij rotaties gedeeltes van blokken door andere heen draaien om de rotatie mogelijk te maken?
Als dat echt zo is en je werkt ook nog eens met exotische blokken dan wordt er namelijk niets aan. Je kan dan eigenlijk alleen maar blokken stapelen bovenop en hopen dat je boven wat lines kan maken. Als je dan met hele vage blokken komt te werken ben je zo af.Megamind schreef op woensdag 15 november 2006 @ 14:09:
Nee want er was al gezegd dat de blokjes niet naar beneden vallen. Draaien, moven en droppen.
Stel je eens voor dat je hele vage blokken hebt en je krijgt ze toevallig ook nog eens in een klote volgorde en je kan ze eigenlijk alleen maar bovenop plaatsen omdat je er niet eerst tussendoor mag moven. Voorbeeldje:

[ Voor 24% gewijzigd door seamus21 op 15-11-2006 14:18 ]
Hoeft helemaal niet. Er zullen vast een paar smerige blokken tussen zitten, maar ik denk (hoop) dat de organisatoren ons daarin een beetje zullen ontzien en wat meer (Tetris-)classic blokken zullen gebruiken. Daarnaast: als het voor jou (als naar ik aanneem doorgewinterde software devver) te pittig is, zullen er meer zijn die er problemen mee hebben, en zullen de blokken (of de sequentie uit game.txt) toch aangepast moeten worden.seamus21 schreef op woensdag 15 november 2006 @ 14:11:
[...]
Als dat echt zo is en je werkt ook nog eens met exotische blokken dan wordt er namelijk niets aan. Je kan dan eigenlijk alleen maar blokken stapelen bovenop en hopen dat je boven wat lines kan maken. Als je dan met hele vage blokken komt te werken ben je zo af.
Maar zoals al eerder gezegd: het gaat niet om de blokken, maar hoe jouw AI daarmee omgaat.
Verwijderd
Ja, en waar is "NEW BLOCK" voor? Na iedere DROP danwel DISCARD is een NEW BLOCK toch verplicht? Waarom die dan niet impliciet laten?Soultaker schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 17:29:
Cool idee!
Begrijp ik nu goed dat een blokje strict boven het speelveld verplaatst/geroteerd wordt voordat 'ie gedropt wordt? (Waarom zijn er dan aparte commando's voor het verplaatsen/roteren i.p.v. een "DROP <kolom> <rotatie>" commando?)
Kijk nog even naar het plaatje wat ik er net bij heb gepost. Het is dus wel van belang want je AI kan zo slim zijn als je wilt maar als je alleen maar eerst kan rotaten en na een drop is het klaar dan blijft het feit gewoon dat je heel snel krijgt dat je alleen maar aan het stapelen bent.Zyppora schreef op woensdag 15 november 2006 @ 14:17:
[...]
Hoeft helemaal niet. Er zullen vast een paar smerige blokken tussen zitten, maar ik denk (hoop) dat de organisatoren ons daarin een beetje zullen ontzien en wat meer (Tetris-)classic blokken zullen gebruiken. Daarnaast: als het voor jou (als naar ik aanneem doorgewinterde software devver) te pittig is, zullen er meer zijn die er problemen mee hebben, en zullen de blokken (of de sequentie uit game.txt) toch aangepast moeten worden.
Maar zoals al eerder gezegd: het gaat niet om de blokken, maar hoe jouw AI daarmee omgaat.
Wat mij een idee lijkt is om een MOVE DOWN of SOFT DROP te introduceren en een afspraak te maken of je wel of niet door bestaande blokjes heen kan rotaten. Zelfs als je niet met exotische blokken set werkt dan kan dat stapelen een issue zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door seamus21 op 15-11-2006 14:23 ]
Da's dus niet helemaal waar. De blokjes vallen niet helemaal naar beneden, wel worden blokjes zoveel naar beneden verplaatst als er lijnen zijn verwijderd (zie plaatjes in TS).Bintje809 schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:53:
[...]
- Als er lijnen worden weggespeeld, blijven de blokjes die zich eventueel boven de lijn bevonden, zweven. Ze zakken dus niet naar beneden!
Heb het plaatje gezien. Als jouw AI dat doet met die blokken, zou ik toch nog eens naar de code kijkenseamus21 schreef op woensdag 15 november 2006 @ 14:20:
[...]
Kijk nog even naar het plaatje wat ik er net bij heb gepost. Het is dus wel van belang want je AI kan zo slim zijn als je wilt maar als je alleen maar eerst kan rotaten en na een drop is het klaar dan blijft het feit gewoon dat je heel snel krijgt dat je alleen maar aan het stapelen bent.
Wat mij een idee lijkt is om een MOVE DOWN of SOFT DROP te introduceren en een afspraak te maken of je wel of niet door bestaande blokjes heen kan moven. Zelfs als je niet met exotische blokken set werkt dan kan dat stapelen een issue zijn.
Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk (zelfs vereist voor enigzins interessant resultaat, lijkt me) om vooruit te kijken welke blokken je allemaal krijgt. Je kan best een implementatie maken die 100 blokjes vooruit berekent om tot het beste resultaat te komen. Of je dan de 2 uur nog haalt is natuurlijk wel een probleempje..Zyppora schreef op woensdag 15 november 2006 @ 14:24:
De enige tijdslimiet die je hebt is de 2 uur die je krijgt om punten te sprokkelen.
Da's natuurlijk een afweging die je moet maken: hoever ga je vooruit rekenen vs. hoeveel tijd per blokje. Als er geen tijdslimiet was, lees je vrolijk het hele game.txt bestand uit en ga je adhv een of ander algoritme de blokken zo passen dat er geen gaten voorkomen. Duurt inderdaad veel te lang.Gerco schreef op woensdag 15 november 2006 @ 14:31:
[...]
Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk (zelfs vereist voor enigzins interessant resultaat, lijkt me) om vooruit te kijken welke blokken je allemaal krijgt. Je kan best een implementatie maken die 100 blokjes vooruit berekent om tot het beste resultaat te komen. Of je dan de 2 uur nog haalt is natuurlijk wel een probleempje..
Wat je kunt doen is kijken bij hoeveel blokken vooruit kijken, het plannen nuttig/tijdsefficient is.
[ Voor 3% gewijzigd door Zyppora op 15-11-2006 14:34 ]
Per blokje heb je maximaal 60 mogelijkheden, onnodige mogelijkheden ook meegerekent (dit is namelijk een voorbeeld met een blokje van 1 bij 1 en dan 15 dropmogelijkheden × 4 rotaties)
(daarbij aan te geven dat ik nog maar bezig ben met het roteren hoor)
Zyppora en ik zijn het volgens mij met elkaar eens
[ Voor 5% gewijzigd door Rainmaker1987 op 15-11-2006 14:37 . Reden: Rainmaker moet sneller typen ]
Er is *bewust* voor gekozen om niet meer te roteren zodra een blok is gedropt. Een paar regels droppen, vervolgens een rotate en een move is dus NIET mogelijk. Een horizontaal gat opvullen via de zijkanten is dus NIET mogelijk. Je zult dus de regels erboven leeg moeten spelen om dat gat op te kunnen vullen. En nee, dat gaan we ook niet veranderen. Het staat duidelijk in de regels uitgelegd en daar pas je je AI dan ook maar op aan. Zo wordt het wat moeilijker om een kant en klare tetris AI van het net af te plukken.seamus21 schreef op woensdag 15 november 2006 @ 14:20:
[...]
Kijk nog even naar het plaatje wat ik er net bij heb gepost. Het is dus wel van belang want je AI kan zo slim zijn als je wilt maar als je alleen maar eerst kan rotaten en na een drop is het klaar dan blijft het feit gewoon dat je heel snel krijgt dat je alleen maar aan het stapelen bent.
Wat mij een idee lijkt is om een MOVE DOWN of SOFT DROP te introduceren en een afspraak te maken of je wel of niet door bestaande blokjes heen kan rotaten. Zelfs als je niet met exotische blokken set werkt dan kan dat stapelen een issue zijn.
Aangezien het draaien dus boven het speelveld gebeurd bestaan er dus ook geen situaties dat je bij een draai moet controleren of het blokje uberhaupt wel kan draaien. Een DROP betekent dus ook altijd dat het blokje direct zo ver mogelijk naar beneden valt bovenop een ander blok. Na een DROP volgt dus ook altijd een NEW BLOCK.
Het is een tetris LIKE competitie. Het is dus geen tetris
[ Voor 21% gewijzigd door Creepy op 15-11-2006 14:44 ]
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Het was ook maar een voorbeeld. Maar het is wel om aan te geven als je niet de mogelijkheid om je blok naar beneden te moven en daarna te roteren dat je dus zo een stapel effect krijgt. Hoe exotischer de blokken hoe eerder je af bent en hoe eerder je dus wel alle blokken moet vooruitdenken wil je uberhaupt nog een aardige score halen.Zyppora schreef op woensdag 15 november 2006 @ 14:24:
[...]
Heb het plaatje gezien. Als jouw AI dat doet met die blokken, zou ik toch nog eens naar de code kijkenVooral het L-vormige grijze blok linksonder verdient volgens mij niet de 'I' in AI. Daarnaast krijg je alle tijd om een blok dusdanig to roteren en verplaatsen tot het zo is zoals jouw AI het 'goed' vindt. De enige tijdslimiet die je hebt is de 2 uur die je krijgt om punten te sprokkelen.
Wil niet wegnemen dat ik dat vervelend vind wilde het alleen duidelijk hebben voordat ik eraan begin
Lol ik bedoelde dus heel wat anders.. Ik vind het niet erg maar wil het wel duidelijk hebben voordat ik eraan begin
Totdat het txt bestand leeg is.Creepy schreef op woensdag 15 november 2006 @ 14:40:
[...]
Na een DROP volgt dus ook altijd een NEW BLOCK.
[ Voor 28% gewijzigd door seamus21 op 15-11-2006 15:11 ]
Ik denk overigens dat je het voor jezelf stukken moeilijker maakt als je met dat soort manouvreer-acties aan de haal gaat. Hoe berekent jouw AI dat het huidige blokje precies in dat gat past (inclusief de weg ernaartoe)? Tuulijk gaan we stapel-acties krijgen, maar ook 'past dit hier' en 'maak ik hier een volledige lijn mee'. En DAT is wat jouw AI dus moet gaan doen.seamus21 schreef op woensdag 15 november 2006 @ 14:44:
[...]
Het was ook maar een voorbeeld. Maar het is wel om aan te geven als je niet de mogelijkheid om je blok naar beneden te moven en daarna te roteren dat je dus zo een stapel effect krijgt. Hoe exotischer de blokken hoe eerder je af bent en hoe eerder je dus wel alle blokken moet vooruitdenken wil je uberhaupt nog een aardige score halen.
Het gaat er mij nu niet om hoe ik dingen moet oplossen maar wel welke regels ik moet hanteren. En nu zijn ze voor mij denk wel allemaal helder.Zyppora schreef op woensdag 15 november 2006 @ 14:48:
[...]
Ik denk overigens dat je het voor jezelf stukken moeilijker maakt als je met dat soort manouvreer-acties aan de haal gaat. Hoe berekent jouw AI dat het huidige blokje precies in dat gat past (inclusief de weg ernaartoe)? Tuulijk gaan we stapel-acties krijgen, maar ook 'past dit hier' en 'maak ik hier een volledige lijn mee'. En DAT is wat jouw AI dus moet gaan doen.
Het is alleen vervelend wanneer jou AI niet slim genoeg is om handig te draaien, wat je ook mooi hebt geïllustreerd met die fout geroteerde L die je ergens als eerste hebt neergezet.seamus21 schreef op woensdag 15 november 2006 @ 14:44:
Wil niet wegnemen dat ik dat vervelend vind wilde het alleen duidelijk hebben voordat ik eraan begin
D'oh.Totdat het txt bestand leeg is.
Overigens pas ik even de beknopte versie van de TS hierboven aan zodat er geen leugens in staan.
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Maakt de taal nog veel uit, voor de snelheid bijvoorbeeld?
ligt aan je skillsJo-hannes schreef op woensdag 15 november 2006 @ 15:05:
Ik heb hier waarschijnlijk absoluut niet de skills voor, maar als ik de tijd kan vinden ga ik het wel proberen
Maakt de taal nog veel uit, voor de snelheid bijvoorbeeld?
als je goed assembly kunt, zal het waarschijnlijk wel sneller zijn dan C#. Maar als je goed assembly kunt, zou je dit niet vragen waarschijnlijk. Voor de rest moet je eerst maar eens kijken of je die 2 uur wel vol krijgt, en dan maakt die snelheid opeens weinig meer uit
Lol ik had mn post aangepast ik bedoelde het dus niet zo met dat vervelend. Ik bedoelde dat ik het niet erg vond.-NMe- schreef op woensdag 15 november 2006 @ 14:55:
[...]
Het is alleen vervelend wanneer jou AI niet slim genoeg is om handig te draaien, wat je ook mooi hebt geïllustreerd met die fout geroteerde L die je ergens als eerste hebt neergezet.We gaan echt geen lading supersmerige blokjes maken, maar er zouden wat "gemene" blokjes bij kunnen zijn. Hoe dan ook is het voor een goeie AI geen probleem dat alles alleen van bovenaf in place kan droppen.
[...]
D'oh.
Overigens pas ik even de beknopte versie van de TS hierboven aan zodat er geen leugens in staan.
Hmm, we waren al verder in het topic
Pas dan ook regel 13 even aan, een NEW BLOCK mag ook na DISCARDquote: -NMe-Overigens pas ik even de beknopte versie van de TS hierboven aan zodat er geen leugens in staan.
[ Voor 30% gewijzigd door EdwinG op 15-11-2006 15:22 ]
Bezoek eens een willekeurige pagina
Zoals gewoonlijk is ook hier het gebruikte algoritme hetgene wat je in eerste instantie moet optimaliseren. Een brute force algo in asm gaat echt niet sneller zijn dan een degelijk algo in C#, hoe goed je ook bent met assembly. Daarna kun je evt. nog instructieneuken, maar dat scheelt echt niet meer zoveel performance.Bintje809 schreef op woensdag 15 november 2006 @ 15:09:
[...]
ligt aan je skills
als je goed assembly kunt, zal het waarschijnlijk wel sneller zijn dan C#.
Nou heb ik het woord "parser" al in veel contexten verkeerd gebruikt zien worden, maar dit slaat toch wel allesEdwinG schreef op woensdag 15 november 2006 @ 15:13:
[...]
Slechte parser, als die grote 'hoek' linksonder op die manier geplaatst wordt.

Het staat er toch echt in.Bintje809 schreef op woensdag 15 november 2006 @ 15:01:
nopg een vraagje.. heb het begintopic al een paar keer doorgelezen, maar de 0.txt .. 9.txt bestandjes, komen die in de root te staan, of in een speciale map? lijkt me wel dat je applicatie die dingen automagisch moet kunnen inlezen he
-NMe- schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 14:50:
8. Alle genoemde tekstbestanden bevinden zich in dezelfde directory als het uitvoerbare bestand van je programma.
Verwijderd
Zoals al genoemd is het gemakkelijkste om een 9x9 matrix te pakken met de X op 4,4. Op die manier kun je draaien wat je wil, je blokje blijft kloppend en je hoeft nergens iets te corrigeren.
Translatie is inderdaad nieuwe x = breedte - oude y, nieuwe y = oude x
Das een perfecte rotatie met de klok mee zonder ergens over na te denken.
Dit is de manier waarop ik het doe en grafisch ziet dat er prima uit. Ook omdat de X op een vaste plek staat hoef je met het positioneren niets meer te corrigeren.
Ook een klein tipje: Genereer van te voren wat statistieken over de blokjes (in alle standen), dat scheelt je rekenwerk on-the-fly.
Of mag ik niet meer zeggen dat het sneller moet omdat we anders de 2 uur niet halen?
Ik meen me te herinneren dat een hoop mensen juist gezegd hebben dat dat juist minder handig is omdat je dan die punten opnieuw moet berekenen, terwijl er geen rekenwerk nodig is als je het blokjesarray gewoon vanaf de andere kant begint uit te lezen.Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 15:20:
Om nog eens even op het roteren terug te komen.
Zoals al genoemd is het gemakkelijkste om een 9x9 matrix te pakken met de X op 4,4. Op die manier kun je draaien wat je wil, je blokje blijft kloppend en je hoeft nergens iets te corrigeren.
Je wordt er in elk geval niet geloofwaardiger op daar daarop te blijven hameren.Of mag ik niet meer zeggen dat het sneller moet omdat we anders de 2 uur niet halen?
Omg mensen dat is gewoon een voorbeeld in elkaar geknutseld om wat over rotatie te illustreren en exotische blokken. Dit is NIET mijn AI ofzo en al zeker niet mijn 'parser'.EdwinG schreef op woensdag 15 november 2006 @ 15:13:
[...]
edit:
Hmm, we waren al verder in het topic
[...]
Pas dan ook regel 13 even aan, een NEW BLOCK mag ook na DISCARD
En ik ben het wel met de mods eens over dat 2 uur geneuzel. Dat lijkt me nou niet echt een issue. Ik denk dat nu wel alles helder is.
[ Voor 13% gewijzigd door seamus21 op 15-11-2006 15:27 ]
Verwijderd
Ohwjah 9x9 scheelt tov 5x5.oisyn schreef op woensdag 15 november 2006 @ 15:21:
TRRoads: Als je tips wil geven hoe het sneller kan geef dan vooral niet die 9x9 grid als tip
Lees deze, deze en deze posts nog eens

Waar praten we over?
Ik vind het persoonlijk wel handiger omdat het X punt (het punt wat de positie van het blokje bepaald) statisch is.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2006 15:32 ]
Wat maakt dat nu uit? Je gaat toch zeker eerst je blokje op alle mogelijke manieren passen en als je besloten hebt waar het moet komen ga je eens kijken hoe je de X op de plaats krijgt waar je die hebben wilt?Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 15:29:
Ik vind het persoonlijk wel handiger omdat het X punt (het punt wat de positie van het blokje bepaald) statisch is.
Als het goed is, hoef je ieder blokje maar 3x te roteren voordat je begint toch? En als je daarna nog een setje aanmaakt waarin je bepaald waar je ieder blokje mag plaatsen, heb je van te voren een setje van maximaal 10x4x15 mogelijkheden die je direct kunt droppen. Die 15 is te hoog, omdat de meeste blokken breder dan 1 zijn en dus niet 7 naar links en 7 naar rechts mogen. Daarnaast zullen er bij de symmetrische blokken wat dubbelen zijn..oisyn schreef op woensdag 15 november 2006 @ 15:21:
TRRoads: Als je tips wil geven hoe het sneller kan geef dan vooral niet die 9x9 grid als tip
Lees deze, deze en deze posts nog eens
Verwijderd
Wat maakt dat uit? Je weet dat de X begint op kolom 8.Gerco schreef op woensdag 15 november 2006 @ 15:34:
[...]
Wat maakt dat nu uit? Je gaat toch zeker eerst je blokje op alle mogelijke manieren passen en als je besloten hebt waar het moet komen ga je eens kijken hoe je de X op de plaats krijgt waar je die hebben wilt?
De AI komt op een gegeven moment na passen en meten met het resultaat: Hij moet in kolom 3 komen. Dan weet je dus dat je 5x MOVE LEFT moet ingeven om em op de juiste plek te krijgen.
Natuurlijk kun je ook iets schrijven wat zegt van hij staat op 8 - de shift vanwege rotatie en dan vanuit daar gaan positioneren naar kolom 3. Maar dat geeft je dus weer wat meer te doen terwijl dat anders niet nodig is.
De simpelste oplossing was het makkelijkste toch?
Idd, want dan ga je 15*4*9 subblokjes controleren ipv 14*4*5.
Anyway, ik ga helemaal niet roteren, ik lees de subblokjes gewoon in een andere volgorde uit afhankelijk van de rotatie als ik ze ga plaatsen in het veld, mbv een startpunt en richtingsvectoren zoals ik hier al liet zien. En om te kijken wat de beste plek is gebruik ik gepreprocesste data
[ Voor 44% gewijzigd door .oisyn op 15-11-2006 15:42 ]
Maar hij staat niet op 8 - shift vanwege de rotatie! Hij staat altijd op 8, hoeveel je ook roteertVerwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 15:38:
Natuurlijk kun je ook iets schrijven wat zegt van hij staat op 8 - de shift vanwege rotatie en dan vanuit daar gaan positioneren naar kolom 3. Maar dat geeft je dus weer wat meer te doen terwijl dat anders niet nodig is.
Of je X naar een ander subblokje verhuist maakt niets uit, voordat je MOVE'd staat die X altijd op pos 8.
Als mijn AI dus zegt dat ie dat ding 1 keer gedraaid op pos 3 wil hebben is het simpelweg ROTATE CW, MOVE LEFT (5x).
Dit topic is gesloten.
Er worden nogal wat vragen gesteld die tot nu toe allemaal in de TS worden beantwoord. Lees voor je je vraag stelt dus érg aandachtig de TS door want de kans is groot dat het er gewoon in staat. Uiteraard ben je vrij vragen te stellen, maar kijk dan niet raar op als je een "Zie TS" antwoord krijgt.
De kunst van deze contest is onder andere het goed lezen en interpreteren van de gegevens die je gekregen hebt.