Help mij zoeken naar de juiste camera!!

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

• djfryslan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-12-2022
Hallo,

Een kunstschilder heeft mij gevraagd of ik een digitale camera voor hem kon vinden.

Hij heeft de volgende 'eisen':

- De camera moet op zeer hoge kwaliteit foto's van schilderijen kunnen maken (voor op zijn website). Geen kleurverschil m.b.t. het origineel, geen vervorming van het beeld.
- De camera moet zeer gemakkelijk te bedienen zijn. Niet al te veel functies, zodat een leek ermee om kan gaan.
- De foto's moeten op een zeer gemakkelijke manier up te loaden zijn naar de pc. Bijv d.m.v. een docking station, zodat het automatisch in een bepaalde map geplaatst wordt.

Wie heeft ervaring met een camera die (alle) bovenstaande eisen heeft?

Alvast bedankt voor de reacties!! d:)b

Verwijderd

djfryslan schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 14:21:
Hallo,

Een kunstschilder heeft mij gevraagd of ik een digitale camera voor hem kon vinden.

- De camera moet op zeer hoge kwaliteit foto's van schilderijen kunnen maken (voor op zijn website). Geen kleurverschil m.b.t. het origineel, geen vervorming van het beeld.
- De camera moet zeer gemakkelijk te bedienen zijn. Niet al te veel functies, zodat een leek ermee om kan gaan.
- De foto's moeten op een zeer gemakkelijke manier up te loaden zijn naar de pc. Bijv d.m.v. een docking station, zodat het automatisch in een bepaalde map geplaatst wordt.

Wie heeft ervaring met een camera die (alle) bovenstaande eisen heeft?

Alvast bedankt voor de reacties!! d:)b
Enig idee wat het budget is?

Voor het eerste punt zou ik zeggen: d-slr + 50 of 85 mm prime (optisch goede lens, met heel weinig vervorming) Maar dan moeten de schilderijen natuurlijk niet erg groot zijn, want dan moet je een heel eind er vanaf gaan staan. :P

Maar vergeet vooral niet de belichting en de witbalans die daar bij komt kijken (die zou ik zeker niet automatisch laten doen), anders wijken de kleuren nog steeds af.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
djfryslan schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 14:21:
Hallo,

Ik denk dat 1 en 2 samen eigenlijk niet te realiseren zijn. Enige wat me zo te binnen schiet is een goede compact met custom WB mogelijkheid, een statief en een paar studio lampen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• djfryslan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-12-2022
Het budget ligt ongeveer tot een €500,-.

Mag wel meer zijn, maar alleen als het echt nodig is.

Ik heb zelf ook al ff op internet zitten zoeken, maar een goede kwaliteit wat voor een leek goed in te stellen is, zodat het gemakkelijk te gebruiken is, is heeeel lastig.

Dat ben ik met je eens.

Bedankt voor de reacties!! _/-\o_

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01 23:30
De camera moet op zeer hoge kwaliteit foto's van schilderijen kunnen maken (voor op zijn website). Geen kleurverschil m.b.t. het origineel, geen vervorming van het beeld.
De beperkende factor is hier niet zozeer het toestel, maar de fotograaf, en de manier van het maken van de opname. (Gelijkmatige belichting, camera loodrecht tov schilderij, etc...)

https://fgheysels.github.io/

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik zou een dSLR aanraden, iets als een Nikon D50 met een 50mm prime lens (denk dat dit net boven zn budget stijgt). Compact/Prosumer kan ook. Ik denk dat je sowieso een statief nodig hebt + studio lampen zijn ook aan te raden.

Instagram / YouTube

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01 23:30
aramdin schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:08:
Ik denk dat je sowieso een statief nodig hebt + studio lampen zijn ook aan te raden.
En een lichtmeter.

https://fgheysels.github.io/

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-01 23:23

Rudedadude

Maybe we were born to run

Een budgetcamera met 5 megapixel, een boek digitale camera's voor beginners van 10 euro, een opslagkaartje voor je camera die je rechtstreeks in de usb-poort van je computer kunt steken, een hama statief van 20 euro, een bouwlamp en een leuk grafisch pakket om je foto's in na te bewerken voor publicatie op de website. Kost bij elkaar allemaal niet zoveel lijkt mij :)

Edit: en nog een witte paraplu van 15 euro om geen reflecties te hebben, zie ik hieronder ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Rudedadude op 14-11-2006 15:36 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Rudedadude schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:19:
Een budgetcamera met 5 megapixel, een boek digitale camera's voor beginners van 10 euro, een opslagkaartje voor je camera die je rechtstreeks in de usb-poort van je computer kunt steken, een hama statief van 20 euro, een bouwlamp en een leuk grafisch pakket om je foto's in na te bewerken voor publicatie op de website. Kost bij elkaar allemaal niet zoveel lijkt mij :)
bouwlamp?

Het belangrijkste lijkt me eigenlijk de belichting, vooral dat je indirect moet gaan belichten omdat je schilderij anders bol staat van de reflecties. Ik denk dat de meeste compactcamera's wel voldoende kwaliteit zullen zijn, statief erbij en goede indirekte belichting (met zo'n witte paraplu zeg maar ;)) moet voldoende zijn!

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Verwijderd

Hoge kwaliteit voor op een website. Dat klinkt tegenstrijdig. Ik begrijp dat het dus om een getrouwe weergave gaat? Zaken als megapixels spelen geen rol op webformaat. ISO ruis wel denk ik. Maar dat kan je met een simpel en goedkoop statiefje verhelpen. De schilderijen lopen immers niet weg. :) Dat voorkomt ook meteen dat je moet flitsen.

Ik neem aan als je dus een lage ISO kunt gebruiken en niet zo'n hoge resolutie nodig hebt een DSLR nogal overkill is. Of je moet bijvoorbeeld een tweedehands Canon 300D of Nikon D70 zien te vinden, dan vallen de kosten mee. Sluit een goede compactcamera niet uit, dat wil ik maar zeggen. Velen hier zullen al snel zeggen 'een spiegelreflex!', terwijl dat eigenlijk al meteen buiten het budget valt.

Nabewerken zal je echter niet aan ontkomen, met geen enkele camera. Kleurcorrecties zijn niet te voorkomen en aanpassen van tint en witbalans zal vaak nodig zijn. Het zou wat dat betreft een voordeel kunnen zijn als je camera in raw formaat kan schieten, dat maakt de nabewerking eenvoudiger (mits je Photoshop of een dergelijk pakket gebruikt - GIMP is gratis :) ). Maar goed, je zei leek, dus misschien moet je dat juist niet willen.

Wat betreft het overzetten naar een computer. Daar zit volgens mij zelden verschil in. Dockingstation of een kabeltje maakt vaak weinig uit, hooguit qua prijs. Soms wordt software bijgeleverd die dergelijke zaken doet. Als hij Mac OS X Tiger gebruikt is er wel wat te doen met Automator (zie Google).

Ik weet weinig van cameratypes, dus neus eens rond de verschillende threads hier. Bijvoorbeeld die voor camera's tussen de 250 en 500 euro.

Verwijderd

Hebben we voor dit soort vragen niet legio onderwerpen als:
[discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3*
Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro? - deel 3

Oh, ja, aanvullen met een statief lijkt me wel gewenst.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2006 15:35 ]

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Hoewel we je graag helpen, moet ik je toch verzoeken om (wat uitgebreider graag) alhier je vraag te stellen: Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro? - deel 3 (Dit gezien het budget)

Bericht hierboven

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.