Toon posts:

[XP] Versus SATA/150

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal. Ik ben net binnen en heb meteen een 'ik kom er niet uit'... Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

Probleem: Ik krijg WinXP(SP2) niet gerepareerd en niet opnieuw geïnstalleerd.

Mijn systeempje heeft jarenlang gedraaid, maar is uiteindelijk finaal gecrasht: BSOD 'unmountable boot volume' etc. De recovery console bood weinig uitkomst. De harde schijf in kwestie werd wèl gevonden, maar de gebruikelijke commando's à la bootcfg leverden niets op.

Dus heb ik een tweede harde schijf erbij gezet en om daarop een verse WinXP te zetten en van daaruit later te bekijken wat er nog over is van de originele HD (en extra opslagruimte kan nooit kwaad).

XP installatie start wel, laadt SATA drivers via F6 (meegeleverd met moederbord; werkten tot dusverre goed), formatteert de HD en kopieert alle bestanden vanaf de XP CD-Rom naar de HD. Na de reboot (ik laat de XP CD met rust; heb de driver diskette uit het station gehaald) wil WinXP niet starten/verder installeren: 'Hardware compatability issues, etc.' Gek, nietwaar? Want vlak daarvoor werd de schijf nog keurig aangesproken...

BIOS instellingen maken weinig uit. Of ik 'enable SATA via ROM' aanzet/uitzet, etc. Ook maakt het niets uit of de nieuwe HD de enige is in het systeem, of dat mijn oude HD's ernaast draaien.

Spullen: HD Maxtor DiamondMax 10 (200 Gb; SATA/150--'gecrashte' HD is een DiamondMax 9; 160 Gb SATA/150), KV8-MAX3 moederbord (met VIA VT8237 chipset en FlashAward BIOS).

Bij voorbaat dank!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat is nou de precieze error die je krijgt van Windows? Al eens een nieuwere driver geprobeert te laden in de winsetup.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
wss gaat er iets mis doordat de driver die je laadt een oude versie is (je hebt vorige keer wss geïnstalleerd met een non-SP2-cd?)
probeer alvast een nieuwe driver :)

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 11:17:
Wat is nou de precieze error die je krijgt van Windows? Al eens een nieuwere driver geprobeert te laden in de winsetup.
Sorry, weet 't niet precies, maar uit mijn hoofd komt 't erop neer dat Win me (in het engels, geen BSOD) vertelt dat er geen HD aanwezig is en dat er mogelijk hardware compatability issues zijn. Zal later de exacte test posten (heb ik nu niet bij de hand).

Ik heb inmiddels bij VIA een nieuwere driver gevonden; die ga ik binnenkort eens uitproberen. Wel vreemd dat exact de spullen die het eerst wel deden, legale WinXP-SP2 CD en driver diskette--beiden volgens mij niet beschadigd, het nu (gedeeltelijk) niet meer doen...

Verwijderd

Topicstarter
the_stickie schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 11:20:
wss gaat er iets mis doordat de driver die je laadt een oude versie is (je hebt vorige keer wss geïnstalleerd met een non-SP2-cd?)
Negative: 't zijn exact dezelfde items (zie vorige post). Dat vind ik ook zo wonderlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 11:17:
Wat is nou de precieze error die je krijgt van Windows?
Windows could not start because of a computer disk hardware configuration problem. Could not read from the selected boot disk. Etc.

Verwijderd

Topicstarter
the_stickie schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 11:20:
probeer alvast een nieuwe driver :)
De nieuwe driver is nu aan 't werk (viamraid i.p.v. viasraid). Wat meteen al opvalt, is dat het formatteren van de bestemmingspartitie veel langer duurt. Is wellicht een goed teken. Ik houd m'n vingers gekruist... Laat hier wel even weten hoe 't afloopt.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Mooi :) Denk de volgende keer even aan de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop als je binnen 24 uur reageert zonder dat iemand anders sindsdien heeft gereageerd. Zo komt het nogal over als het onder de aandacht schoppen van je topic en da's niet eerlijk t.o.v. de rest ;)

Maar viamraid is (geloof ik, maar ik ben geen expert hiermee) degene die je wilt hebben. En het verschil SP0 versus SP1/2 is inderdaad wel significant. Zeker als het om 1 partitie gaat: OM FAQ - limieten

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 20:58:
offtopic:
Mooi :) Denk de volgende keer even aan de [afbeelding] knop als je binnen 24 uur reageert zonder dat iemand anders sindsdien heeft gereageerd. Zo komt het nogal over als het onder de aandacht schoppen van je topic en da's niet eerlijk t.o.v. de rest ;)
Sorry, daarvoor. (Oeps, nu reageer ik alweer...)
F_J_K schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 20:58:Maar viamraid is (geloof ik, maar ik ben geen expert hiermee) degene die je wilt hebben. En het verschil SP0 versus SP1/2 is inderdaad wel significant. Zeker als het om 1 partitie gaat: OM FAQ - limieten
Wel, de gewone format bleef hangen op 97%... Nu heb ik een snelle NTFS format gedaan. De bestanden zijn van de WinXP CD naar de HD gekopieerd; WinXP startte vanaf de HD :) ; CHKDSK is flink in de weer geweest en heeft de oude HD behoorlijk onder handen genomen :X ).

Toen begon dan eindelijk de installatie van WinXP. Maar: BSOD: 'A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage... Stop: 0x000000F4 etc.'

Het systeem gereset. Een kreeg bij het VIA Technologies scherm een nog niet eerder vertoonde foutmelding: 'HardWare Initiate failed, Please Check Device!!! Thee Bios does not be installed. Press <g> to continue!'

WTF?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
misschien is je disk wel gewoon brak :?

[ Voor 5% gewijzigd door the_stickie op 14-11-2006 22:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
the_stickie schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 22:26:
misschien is je disk wel gewoon brak :?
De oude HD? Zou kunnen. Daar had CHKDSK de meeste moeite mee. De verse HD zou toch eigenlijk in orde moeten zijn...

Anyhow. Ik ben alweer een eindje verder, gelukkig.

Na het 'Bios not installed' :? drama van gisteravond heb ik het Bios geflasht. :o Daarna maar weer aan de slag gegaan met de installatie.

Uiteindelijk had ik beet: met de oude VIASRAID.SYS driver (werd bij moederbord geleverd, op diskette; doet 't blijkbaar toch beter dan de nieuwere VIAMRAID.SYS :? ) en een partitie (ca 100 Gb) aan te maken en te formatteren, i.p.v. de gehele nieuwe HD. Geen idee waarom dat beter zou zijn :| , maar na installatie op die partitie startte WinXP zowaar 'vanzelf' en kon ik verder frutten met de instellingen. :)

Heb nog niet veel meer gedaan dan de set-up te voltooien en een snelle blik op de oude HD werpen (kon er vanalles op vinden--dat belooft wat :> ). Vanmiddag ga ik verder klussen. Hopelijk blijft het zaakje draaien. Op de een of andere manier ben ik een beetje paranoïa geworden over dit systeem. ;(
Pagina: 1