2 patities op nieuwe laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 266 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• clonedonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01 16:22
Heb sinds vandaag een nieuwe laptop. Een Asus uit de A6 serie (heeft een lange naam maar op doos en laptop staat gewoon dat het een A6 is :) ). Nu bij het aanzetten ging hij automatisch winxp instaleren. Nu is dit allemaal klaar en nu zie ik dat ik 2 patities heb. Een c waar windows en alles opstaat en nog een d schijf met heel wat bestanden. Ik neem aan dat dit voor de instalatie is geweest. Nu vraag ik me alleen af heb je dit bestanden nog nodig of mag ik deze patitie gewoon helemaal leegmaken ? Zo ja is er ook nog een manier om dit gedeelte bij de huidige c schijf te voegen? En kan ik als die d schijf leeg is nog wel via de recovery cd alles terugzetten ? Alvast bedankt !

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Vooral NIET alles samenvoegen op 1 partitie. Zet je data op de tweede partitie, want anders ben je ze kwijt als je een recovery moet doen.

Zie ook dit topic waar dat uitgebreid wordt uitgelegd.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 16:38

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

ik denk dat je voor het antwoord op deze vragen eens een kijkje moet nemen in de handleiding die ongetwijfeld bij je laptop zal zitten. Wij kunnen immers niet vanaf hier in onze glazen bol/beeldbuis/tft turen en zien welke bestanden daar staan, wat ze bevatten en waar ze voor nodig zijn.

Het lijkt me overigens ook vanzelfsprekend dat we verwachten van je dat je dergelijke voor de hand liggende zaken al hebt bekeken. Lees eventueel ook de FAQ eens door m.b.t. richtlijnen van topics :)

Vooralsnog kan ik dus weinig voor je betekenen.

Launching containers into space

• BoyzNDaHood
  • Laatst online: 19-12-2022
Klopt heb ik ook. Ik wil ook weten waarvoor ze dienen etc. Het zijn mappen met talen namen (ENG voor engels bvb) met Asus bestanden. Ook wat pqa bestandjes los. Op de C:(1e partitie) ook nog wat sqm-bestanden. Ik wil ze ook verwijderen maar weet niet wat er pcies gaat gebeuren dan :P en de partities is bij mij (a6j) heel ongelukkig ingedeeld. 55 gb en 35. Echte crap. Ik wil liever 1 partitie met windows en de rest voor files. Maarja ik w8 ff tot ik mss een nieuwe hdd koop :P.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

BoyzNDaHood schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 00:44:
Klopt heb ik ook. Ik wil ook weten waarvoor ze dienen etc. Het zijn mappen met talen namen (ENG voor engels bvb) met Asus bestanden. Ook wat pqa bestandjes los. Op de C:(1e partitie) ook nog wat sqm-bestanden. Ik wil ze ook verwijderen maar weet niet wat er pcies gaat gebeuren dan :P en de partities is bij mij (a6j) heel ongelukkig ingedeeld. 55 gb en 35. Echte crap. Ik wil liever 1 partitie met windows en de rest voor files. Maarja ik w8 ff tot ik mss een nieuwe hdd koop :P.
Die partities kan je toh gewoon herverdelen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

originele windows, cd's etc alle software is meegeleverd ? of is het van te voren geinstalleerd ?

Als het van te voren door de fabrikant is geinstalleerd en je hebt de originele cd's niet dan zijn dat je installatie bestanden, en die kun je beter niet weggooien.

zelf al even gezocht op de extensies van die bestanden, je weet wel.. Google ?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:30
Op mn A6T heb ik nu gewoon 2 partities: 20GB voor windows en de rest voor data. Heb zelfs de recovery partitie er af gegooit, niet mijn prob maar die van Asus, verder lijkt me dat de 2 CD's genoeg data hebben om de recovery partitie te vervangen :)

• clonedonkey
Bij de aanschaf ging er vanuit de hdd automatisch een soort instalatie starten die heel windows erop zetten. Je kon hier verschillende talen kiezen die ik nu ook als mappen op de d schijf zie staan. Er zit ook standaaard een recovery dvd bij.

Verwijderd

Waarom wil je maar 1 partitie?? Je moet juist 2 partities willen! Veel veiliger en makkelijker....

• clonedonkey
Ja dat is ook niet zo zeer het probleem. Het probleem is meer of ik al die bestanden op die schijf mag verwijderen

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 20:30:
Waarom wil je maar 1 partitie?? Je moet juist 2 partities willen! Veel veiliger en makkelijker....
Je moet niks.
clonedonkey schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 20:54:
Ja dat is ook niet zo zeer het probleem. Het probleem is meer of ik al die bestanden op die schijf mag verwijderen.
Ligt eraan, je kan ze (nadat je even geinformeerd hebt waar ze voor zijn bij bijvoorbeeld de ASUS helpdesk) natuurlijk ook backuppen :)
Ik zou sowieso zorgen dat je drivers en de i386 map (zal wel in c:\windows staan) even op een DVD zet.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• clonedonkey
Er zit zowiezo nog een driver cd bij. Deze moest ik na de automatische instalatie zelfs nog instaleren. Maar heb ook Asus over deze vraag vandaag al gemaild dus maar even maximaal 48 uur wachten wat ze zeggen. Hoop dat hij wel leeg kan want anders mis je zo 21,5gb.

Verwijderd

joh...
clonedonkey schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 22:38:
Er zit zowiezo nog een driver cd bij. Deze moest ik na de automatische instalatie zelfs nog instaleren. Maar heb ook Asus over deze vraag vandaag al gemaild dus maar even maximaal 48 uur wachten wat ze zeggen. Hoop dat hij wel leeg kan want anders mis je zo 21,5gb.
Zit er voor 21,5GB aan data op die partitie??

• clonedonkey
nee 3,5gb maar heel die patitie is 21,5gb

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ik heb ook een Asus A6 (de Tc versie) en heb de schijf opnieuw ingedeeld met Partition Magic, een partitie van 20 GB gemaakt voor Windows en programma's en een van 80 GB voor data. In de Windows-map staat een i386-map van ongeveer 500 MB, dit zijn je setup-bestanden. Deze zijn echter standaard niet bootable.

Wat de recovery-CD's met je harddisk doen weet ik niet, dit heb ik niet durven uitproberen. Je krijgt dacht ik drie opties, en volgens mij wissen ze alledrie op z'n minst de eerste partite. Wanneer je de recovery-CD's toch wil gebruiken heb je de recovery-partitie niet nodig.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

clonedonkey schreef op woensdag 15 november 2006 @ 11:40:
nee 3,5gb maar heel die patitie is 21,5gb
Maar wat geeft het dan als er maar voor 3,5GB aan data erop zit? Dan kan je toch nog gewoon die partitie gebruiken?

• clonedonkey
Ja dat is ook zo maar heb liever heel die schijf leeg zodat ik er zelf mappen op kan aamaken etc. zoals ik het zelf wil. Het support centrum van asus had teruggemaild dat ik optie 3 van de recovery dvd moest kiezen om er 1 schijf van de maken. Dus ga er maar vanuit dat alles op die d patitie weg mag.
Pagina: 1