Toon posts:

Ben oude pc kotsbeu ! Maar zou ik wachten... ?

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal, dit is m'n eerste post op GoT :P , dus excuseer me als ik dingen ivm pc's en elektronica niet zo goed kan formuleren.

Dus hier zit het probleem: ik ben mijn oude pc echt erg beu.

Er is een groot probleem met mijn videokaart, wat als volgt verloopt:

-Ik start mijn pc op
-Alles word in 4-bit kleur en de laagste resolutie weergegeven
-Ik ga naar apparaatbeheer en installeer m'n drivers opnieuw
-Ik start hem opnieuw op, en alles is weer 'normaal'
-Maar als ik hem weer opnieuw opstart, is het weer datzelfde probleem, dus moet ik weer hetzelfde doen. Dus het blijft een soort vicieuze cirkel.

Mijn pc gaat ook erg traag. Wat ik nu niet weet is of dit door de games komt ofniet.

Hij crashed ook héél véél, bv: ik heb net Splinter Cell: Double Agent gekocht (zwaar spel, geef ik toe), maar het is gewoon virtueel onspeelbaar, net zoals al m'n laatst aangeschafte games.

Hier zijn een beetje specificaties van m'n pc:

-Intel Pentium 4 560 (S775, 3.6GHz, 1MB, 800MHz FSB, 115W)

-Asus EAX1900XTX (EAX1900XTX/2DHTV/512M/A)

-Asus P5GD1 Pro, 915P (Sound, LAN, SATA-RAID) Moederbord

-Maxtor 160GB 7200 6G160E0 8MB SAII HDD

-Aerocool Gatewatch (later toegevoegd)

-OCZ ModStream Power Supply

-Windows XP Professional

-Ik denk dat dit het belangerijkste is... :) (zeg maar als je nog iets moet weten)

Dus nu is mijn vraag:
-Zou ik wachten tot Quad-core uitkomt voor een nieuw moederbord, een DX10 kaart en dus een quad-core en 2 nieuwe HDD's te kopen (en eventueel al direct Windows Vista)? En zoja, zou iemand me dan een goeie combinatie kunnen aanduiden ;) want daar ben ik niet zo'n expert in (owja, ter informatie, ik ben een gamer, dus mijn budget ligt vrij hoog).

-Of zou ik meteen een dual-core kopen, bv: omdat het bij quad-core nog een tijd zal duren voor dat hij aan een redelijke prijs beschikbaar is.

Budget: 1800€ - 2000€

Dus dit was mijn eerste 'cry for help' topic, en in ieder geval héél erg bedankt om dit in de eerste plaats te lezen.

Ciao, ;)
Steven Meuleman

• Eksit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-01 14:25
aangezien je gewoon een goede pc hebt zou ik geen niewe kopen.

dingen die je kan proberen zijn:
andere driverversie gebruiken
alternative drivers gebruiken van bijvoorbeeld omega
pc niet afsluiten maar in slaapstand
pc opnieuw instralleren

Eksit

• DR161
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-01 01:30

DR161

is sarcasminist

Heb je al eens geprobeerd HEEL windoos opnieuw te instaleren?
Dat wil nl ook wel eens helpen.

pssst geld kopen?

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
wtf oude pc... die bak kan nog met gemak de laatste games aan. Hoeveel ram zit daar nog in? anyway doe es een memtest. 90 procent kans dat daar het probleem zit.

http://specs.tweak.to/16567

• Aloys
  • Niet online
Als gamer je zegt dat je een gamer bent, zou ik niet weten waarom je op de quadcores zal wachten. De meeste games halen amper profijt uit een dualcore, wat moeten ze dan met 4 cores? Het gaat nog wel even duren voordat de games jij quadcore dan gaan benutten. ;)

Qua videokaart geef ik je opzich gelijk, je zou kunnen wachten op een dx10 kaart, koop dan voor nood ff een andere kaart, en daarna koop je een mooie high-end dx10 kaart en klaar is jan alleman :P .

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-01 11:27
als ik jou was zal ik eff in de spiegel kijken en mezelf af vragen of ik gek was om met dat systeem nu al een nieuwe te kopen :S

nou even serieus:
formatteer je hele install een keer mischien dat dat helpt, aangezien ongeveer alle games zouden moeten draaien. je hebt iig een goede videokaart. en moederbord, je proc is niet zo super geweldig maar er is niks mis mee en je geheugen weet ik niet.
edit en lees hierboven memtest enz.

[ Voor 4% gewijzigd door dewil1990 op 13-11-2006 20:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, maar ik vrees dat instaleren er namelijk ook niet inzit.

Ik heb namelijk héél veel belangerijke files op m'n pc die ik niet kwijt mag geraken.
Normaal is back-up dan een redding, maar bij mij toch niet. Als ik de back-up service van Windows opstart, blijkt hij al direct vast komen te zitten bij 'het vinden van back-up apparaten'.

Hebben jullie misschien goeie software (liefst freeware) voor goeie back-ups te maken?

Thnx,
Steven Meuleman

• DR161
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-01 01:30

DR161

is sarcasminist

Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 20:41:
Bedankt voor de reacties, maar ik vrees dat instaleren er namelijk ook niet inzit.

Ik heb namelijk héél veel belangerijke files op m'n pc die ik niet kwijt mag geraken.
Normaal is back-up dan een redding, maar bij mij toch niet. Als ik de back-up service van Windows opstart, blijkt hij al direct vast komen te zitten bij 'het vinden van back-up apparaten'.

Hebben jullie misschien goeie software (liefst freeware) voor goeie back-ups te maken?

Thnx,
Steven Meuleman
je kan ook een"el-cheapo" externe HD/usb stick halen voor je files

pssst geld kopen?

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-01 11:17
beetje tweakert heeft gewoon 2 partities waardoor je je data op de 2e hebt en dan gewoon zonder problemen windows kan herinstallen zonder dataverlies

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:04

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

kopieer dan gewoon map voor map, bestand voor bestand..
Het is nog een prima pc, maar als die wizzard al niet werkt zo ik zeker een nieuwe install doen..

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je brandt je belangrijke data op CD/DVD; je wist je HD('s) en paritioneert - een aparte partitie voor Windows en een voor de rest. Je installeert Windows. Je verplaatst je 'Mijn documenten' map naar de tweede partitie. Je kopieert je backups van de CD/DVD naar de tweede partitie.

Klaar.

En dat allemaal zonder dataverlies... Wat denk je?

Ik heb de indruk dat je Windows install ondertussen al flink kreupel is. Dus: clean install, goeie firewall erop, goeie AV erop, account met beperkte rechten, en je bent wel voor een tijdje gerust :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:39

Als je een nieuwe pc koopt moet je ook windows installeren en je bestanden overzetten of wat dan ook. Er bestaan nog dvd-branders en dergelijke dingen. Als ze zo belangrijk zijn mag ik hopen dat je ze sowieso geback-uped hebt.

En zie je dit nog niet zitten koop alleen een nieuwe hardeschijf en installeer daar windows op en zet je oude schijf ernaast. heb je alles nog en je pc loopt als een zonnetje

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-01 11:27
PainkillA schreef op maandag 13 november 2006 @ 20:44:
beetje tweakert heeft gewoon 2 partities waardoor je je data op de 2e hebt en dan gewoon zonder problemen windows kan herinstallen zonder dataverlies
Ik heb ook geen 2 partities hoor :P vind dit niet fijn werken :P

Verwijderd

Topicstarter
skelleniels schreef op maandag 13 november 2006 @ 20:38:
wtf oude pc... die bak kan nog met gemak de laatste games aan. Hoeveel ram zit daar nog in? anyway doe es een memtest. 90 procent kans dat daar het probleem zit.
Momenteel 1Gig RAM

Verwijderd

Norton Ghost? Acronis True Image?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

je moet het toch ergens op kwijt.
usb/firewire disk extern?
Niets helpt als je toch al zoveel vastlopers hebt, maar je zou eens kunnen kijken naar Cobian backup.

Maar nu even serieus.
Oude PC? omg, wat is dat tegenwoordig, groeit het geld je op de rug ofzo?
Zeker geen huur of kost en inwoning te betalen dan?

[ Voor 12% gewijzigd door alt-92 op 13-11-2006 20:48 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• skelleniels
Doe die windows herinstall dan als laatste, doe nu maar eerst die memtest. Laat het gedurende heel de nacht draaien. Draai ook eens een HD benchmarktooltje, Tracht eens met oud pci kaartje te werken... Er zijn een heleboel dingen die je nog niet hebt geprobeerd.

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op maandag 13 november 2006 @ 20:46:

Maar nu even serieus.
Oude PC? omg, wat is dat tegenwoordig, groeit het geld je op de rug ofzo?
Zeker geen huur of kost en inwoning te betalen dan?
Ben 16 jaar LOL :P

Verwijderd

haha geen belangrijke bestanden op je pc zetten met internet aansluiting :P

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Niettemin... Een P4 is rommel (imho :P) maar voor de rest heb je een (heel) goeie PC... Dus kom niet af dat ie oud is. Hoeveel mensen hebben een X1900 in hun bak zitten?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik zou bijna denken dat je ons in de maling probeert te nemen. Oude PC... :(

Externe harde schijf kopen (320 gb voor 100 euro of zo), aansluiten via USB en alle bestanden veilig stellen. Eventueel opstarten via een PEBuilder boot CD of via Knoppix, dan heb je geen last van virussen, spyware etc.

Heb je trouwens wel anti-virus software, windows updates gedaan en een firewall? En antispyware software draaien? Of ben je een gamer die denkt dat zijn PC er trager van wordt (die heb je, echt waar |:( )

Enne, maar 1 partitie gebruiken omdat dit makkelijk is, is dus gewoon dom. Tweede partitie voor data gebruiken, dan kan je altijd de C-partitie herinstalleren, of een image via Ghost terugzetten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Koop een kant en klare Dell :X

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op maandag 13 november 2006 @ 20:54:
Ik zou bijna denken dat je ons in de maling probeert te nemen. Oude PC... :(

Externe harde schijf kopen (320 gb voor 100 euro of zo), aansluiten via USB en alle bestanden veilig stellen. Eventueel opstarten via een PEBuilder boot CD of via Knoppix, dan heb je geen last van virussen, spyware etc.

Heb je trouwens wel anti-virus software, windows updates gedaan en een firewall? En antispyware software draaien? Of ben je een gamer die denkt dat zijn PC er trager van wordt (die heb je, echt waar |:( )

Enne, maar 1 partitie gebruiken omdat dit makkelijk is, is dus gewoon dom. Tweede partitie voor data gebruiken, dan kan je altijd de C-partitie herinstalleren, of een image via Ghost terugzetten.
Ja lol, ik weet ook niet wat ik moet zeggen :( :P , met al die nieuwe technologie die opeens naar voor kwam, dacht ik dat die oud begon te worden :P

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10-2025

BruT@LysT

Fear and Loathing

Nou wat een actie zeg!, kom aan hey. Leer je PC te herinstalleren, das wel het minste wat je als PC gebruiker jezelf moet aanleren en je gaat daar een hoop profijt van hebben. Denk je dat een nieuwe PC niet ook binnen de korste keren totaal verneukt is? En dan!? Maar weer een nieuwe pc halen?
Laat me niet lachen! Je moet je DATA toch ook verslepen als je een nieuwe PC zou halen? of denk je dat dat automatisch gaat. Wat dat betreft is windows her-installeren op je huidige pc een stuk minder moeite.

Je moet inzage krijgen in waar je je eigen bestanden hebt staan, belangrijke bestanden heb je altijd op een 2e partitie of 2e (niet primaire) schijf staan zodat je eventueel de C drive helemaal leeg kan halen en vervolgens kan formatteren. Een paar kleine dingetjes die ik altijd even van mijn C partitie moet halen zijn dingen als mijn Outlook mailtjes en wat bestanden op de windows desktop. De rest verwijst allemaal naar andere partities en/of schijven. Spellen installeer je ook nooit op de Windows schijf, sowiezo al om de spul beter te scheiden en de boel te ontlasten. Hoe beter je weet waar al je data staat hoe makkelijker je windows in het vervolg even verwijdert en opnieuw installeert. Dit wordt een fluitje van een cent. En je leert je benodigde drivers en je hele systeemstructuur goed kennen waardoor je sowiezo al een veel beter gevoel krijgt over de opbouw van je PC. Leer je pc KENNEN, dat bevordert ALLES! De mentaliteit van, ach het werkt niet goed meer ik koop een nieuwe is echt het ergste wat ik ooit gehoord heb. Figuren zoals jij worden om de haverklap geconfronteerd met problemen omdat jullie te eigenwijs zijn en er geen zak van WILLEN begrijpen. Neem toch eens de moeite en je zal beloond worden.

Ook moet je accepteren dat jouw trage pc komt door jouw eigen toedoen, niet omdat de PC veroudert is. Een veel oudere pc kan waarschijnlijk veel betere prestaties leveren mits deze goed geinstalleerd en onderhouden is. Een nieuwe PC kan net zo goed verschrikkelijk traag zijn, dat ligt puur bij de gebruiker. En jij wil je eigen rompslomp gewoon even oplossen door er geld tegenaan te smijten. Foei :D

[ Voor 15% gewijzigd door BruT@LysT op 13-11-2006 21:03 ]

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:20

Appie

F1RST Racing

BruT@LysT schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:00:
Je moet inzage krijgen in waar je je eigen bestanden hebt staan, belangrijke bestanden heb je altijd op een 2e partitie of 2e (niet primaire) schijf staan zodat je eventueel de C drive helemaal leeg kan halen en vervolgens kan formatteren. Een paar kleine dingetjes die ik altijd even van mijn C partitie moet halen zijn dingen als mijn Outlook mailtjes en wat bestanden op de windows desktop. De rest verwijst allemaal naar andere partities en/of schijven.
Je outlook data file op een andere partitie zetten? In ieder geval dit doe ik altijd meteen al mijn contactpersonen, emails etc bewaard.

Ontopic: Lees de reacties van de anderen en haal er desnoods een bekende bij die wel verstand heeft van computers.
Overigens kan je je huidige HD nog spitsen via een partition manager alla Partition Magic of Paragon Partition Manager 2005 (zelf nog nooit gebruikt). Deze laatste is hier (legaal) te downloaden en dan je belangrijke data over te zetten naar de andere partitie waarna je je windowspartitie kan verblijden met een nieuwe versie van windows.

[ Voor 20% gewijzigd door Appie op 13-11-2006 21:07 ]

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• GENETX
  • Laatst online: 14:30
gambieter schreef op maandag 13 november 2006 @ 20:54:
Zo'n gamer ben ik :o*

*)Mits Norton Antivirus is geïnstalleerd, dat ding is wel degelijk een ramp tijdens het gamen.

Maar dit lijkt me idd een geval van formatteren die hap. Installeren van windows is een eitje en er kan niks mis gaan zolang je alle CD's met drivers keurig bij de hand hebt. Toen ik 16 was (ben nu ook pas 18) deed ik alles met de PC. Heb het 1 keer hoeven zien bij mn vader met Win98. Toen was het:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Afsluiten naar MSDOS
format c:
j (voor ja)
j (voor ja)

vervolgens de PC rebooten met opstart diskette er in

Windows 98 CD er in
D:
setup

Is eens bij mij behoorlijk verkeerd gegeana toen ik van ME af wilde. Die kon ik niet afsluiten naar MSDOS, dus eerst DOS geïnstalleerd. Na het instaleren had ik een 2Gb schijf over. Snapte er niks van, bleek dat MSDOS dus op een apparte partitie stond en ik de Win 98 partitie niet meer zag :P

Maar win XP is een eitje. Backup maken van je bestanden. In de bios checken of de CD speler op de eerste boot staat (of iig boven de HDD). Win XP CD er in drukken, rebooten. Niet vergeten de "Any key" in te drukken (ram op een willekeurige toets :P). Dan gewoon de aanwijzingen lezen, eitje.

Verwijderd

Thnx,
Steven Meuleman
Je koopt een extra, snelle schijf bij, plaatst die als master disc zodat je huidige schijf als data disk kan fungeren en je installeert een verse windows op die nieuwe schijf.

Verder heb ik het idee dat je hier maar wat onzin loopt uit te kramen want je huidige pc als 'rommel' bekijken enkel en alleen omdat er mogelijk een videokaart probleem is...

Verwijderd

Topicstarter
BruT@LysT schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:00:
Nou wat een actie zeg!, kom aan hey. Leer je PC te herinstalleren, das wel het minste wat je als PC gebruiker jezelf moet aanleren en je gaat daar een hoop profijt van hebben. Denk je dat een nieuwe PC niet ook binnen de korste keren totaal verneukt is? En dan!? Maar weer een nieuwe pc halen?
Laat me niet lachen! Je moet je DATA toch ook verslepen als je een nieuwe PC zou halen? of denk je dat dat automatisch gaat. Wat dat betreft is windows her-installeren op je huidige pc een stuk minder moeite.

Je moet inzage krijgen in waar je je eigen bestanden hebt staan, belangrijke bestanden heb je altijd op een 2e partitie of 2e (niet primaire) schijf staan zodat je eventueel de C drive helemaal leeg kan halen en vervolgens kan formatteren. Een paar kleine dingetjes die ik altijd even van mijn C partitie moet halen zijn dingen als mijn Outlook mailtjes en wat bestanden op de windows desktop. De rest verwijst allemaal naar andere partities en/of schijven. Spellen installeer je ook nooit op de Windows schijf, sowiezo al om de spul beter te scheiden en de boel te ontlasten. Hoe beter je weet waar al je data staat hoe makkelijker je windows in het vervolg even verwijdert en opnieuw installeert. Dit wordt een fluitje van een cent. En je leert je benodigde drivers en je hele systeemstructuur goed kennen waardoor je sowiezo al een veel beter gevoel krijgt over de opbouw van je PC. Leer je pc KENNEN, dat bevordert ALLES! De mentaliteit van, ach het werkt niet goed meer ik koop een nieuwe is echt het ergste wat ik ooit gehoord heb. Figuren zoals jij worden om de haverklap geconfronteerd met problemen omdat jullie te eigenwijs zijn en er geen zak van WILLEN begrijpen. Neem toch eens de moeite en je zal beloond worden.

Ook moet je accepteren dat jouw trage pc komt door jouw eigen toedoen, niet omdat de PC veroudert is. Een veel oudere pc kan waarschijnlijk veel betere prestaties leveren mits deze goed geinstalleerd en onderhouden is. Een nieuwe PC kan net zo goed verschrikkelijk traag zijn, dat ligt puur bij de gebruiker. En jij wil je eigen rompslomp gewoon even oplossen door er geld tegenaan te smijten. Foei :D
Nou ja, kijk man, ik ben hier ook een absolute noob in eh, dat geef ik eerlijk toe, ik ken hier geen shit van, dat is wel te merken aan de reacties van al de mensen in deze topic. Maar als ik doe wat jij zegt (dus alles plaatsen op een aparte partitie of schijf), kom ik dan ook niet in de problemen met 'Mijn Documenten' dat gekoppeld staat aan 'Documents and settings' in de C: schijf? Of Program Files of whatever?

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Appie_Pils schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:04:
[...]

Je outlook data file op een andere partitie zetten? In ieder geval dit doe ik altijd meteen al mijn contactpersonen, emails etc bewaard.

Ontopic: Lees de reacties van de anderen en haal er desnoods een bekende bij die wel verstand heeft van computers.
Overigens kan je je huidige HD nog spitsen via een partition manager alla Partition Magic of Paragon Partition Manager 2005 (zelf nog nooit gebruikt). Deze laatste is hier (legaal) te downloaden en dan je belangrijke data over te zetten naar de andere partitie waarna je je windowspartitie kan verblijden met een nieuwe versie van windows.
Jah beetje offtopic, maar ik hecht niet ZO veel waarde aan mijn contactpersonen en mailtjes, ik heb die outlook file dus op de standaard lokatie staan inderdaad. Maar dat zullen de meeste n00bs ook hebben, vandaar dat het me wel toepasselijke informatie leek :) Ik pleur gewoon even dat bestand op de D drive in een backup mapje en na herinstallatie kopieer ik het gewoon weer over het nieuwe bestand heen. Ik doe het dus ook niet op de goeie manier met import/export oid, maar goed, ik weet wel wat ik doe :) Beetje lax imho :o

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ok, hieronder mooi stappenplan voor je:

Stap 1.
Koop een externe harde schijf

Stap 2.
Koop een boek: "Windows XP for dummies" en lees het!

Stap 3.
Maak een backup van al je belangrijke bestanden en schrijf ze naar je externe harde schijf toe

Stap 4.
Pak je windows XP cd uit de kast, blaas het stof eraf en stop hem erin!

Stap 5.
Verdeel je harde schijf in minimaal 2 partities en installeer vervolgens windows

Stap 6.
Installeer Service Pack 2, al je drivers (Download voor het goede eventjes de laatste van de website van de fabrikant) en je virusscanner

Stap 7.
Zet je belangrijke bestanden weer terug (KOPIEËREN!!! Niet verplaatsen! Zo heb je altijd een extra kopie op je externe harde schijf staan)

Stap 8.
Installeer je spelletjes

Stap 9.
Onderhoud je systeem! Ga geen troep downloaden via limewire oid... Anders kan je deze stappen binnen de kortste keren weer herhalen.

Suc6! :>

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:09:
[...]

Nou ja, kijk man, ik ben hier ook een absolute noob in eh, dat geef ik eerlijk toe, ik ken hier geen shit van, dat is wel te merken aan de reacties van al de mensen in deze topic. Maar als ik doe wat jij zegt (dus alles plaatsen op een aparte partitie of schijf), kom ik dan ook niet in de problemen met 'Mijn Documenten' dat gekoppeld staat aan 'Documents and settings' in de C: schijf? Of Program Files of whatever?
Nee, want dat kan je veranderen. Rechtermuistoets op je Mijn Documenten icoon, en eigenschappen kiezen, en dan aanpassen naar de D-schijf. De Program Files laat je lekker op C staan, maar je maakt een image met Norton Ghost.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• GENETX
Installing Windows XP DIY http://www.youtube.com/watch?v=Bxeda6pxGBs

Hij zegt het zelf al, het is net als alle spellen etc, gewoon next, next, next (mischien net iets moeilijker). Het is simpel. Gewoon goed de instructies lezen en thats it.

Tip: Installeer daarna ook Windows Defender, mooi programma om spyware tegen te houden!

[ Voor 15% gewijzigd door GENETX op 13-11-2006 21:15 ]

• skelleniels
Hé, waarom meteen windows herinstalleren? Dit is toch echt het laatste wat je iemand moet aanraden!! Als hij nu al meteen es met 1 ramlatje test, dit kost veel minder tijd en je bent niets kwijt. En ik ben het echt redelijk zeker dat het een hardwareprobleem betreft, windows herinstalleren is ALTIJD de laatste optie.

Verwijderd

Wat Brutalyst zegt kan ik me helemaal in vinden. Elk probleem heeft een oorzaak, kwestie van het probleem oplossen. Misschien eens handig om iemand in je naaste omgeving te raadplegen wat je het beste kan doen of die je wat advies kan geven, naar aanleiding van je huidige install.

En even voor de goede orde, back-uppen van data is niet moeilijk en niet kostbaar in deze tijd, alleen het goed aanleren van het goed archiveren van je data, dat is wat anders :)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

BruT@LysT schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:10:
[...]
Jah beetje offtopic, maar ik hecht niet ZO veel waarde aan mijn contactpersonen en mailtjes, ik heb die outlook file dus op de standaard lokatie staan inderdaad. Maar dat zullen de meeste n00bs ook hebben, vandaar dat het me wel toepasselijke informatie leek :) Ik pleur gewoon even dat bestand op de D drive in een backup mapje en na herinstallatie kopieer ik het gewoon weer over het nieuwe bestand heen. Ik doe het dus ook niet op de goeie manier met import/export oid, maar goed, ik weet wel wat ik doe :) Beetje lax imho :o
Ach, dat is snel op te lossen met Outlook. Ik ga gelijk naar de Docs & Settings lokatie na installatie van Office en instellen Outlook, en hernoem outlook.pst naar outlook. ps!
Als je dan Outlook opstart, dan klaagt ie dat hij de file niet kan vinden, en dan mag je gaan bladeren naar de echte file op D. Dat is vanaf dat moment de standaard file.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

gambieter schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:23:
[...]

Ach, dat is snel op te lossen met Outlook. Ik ga gelijk naar de Docs & Settings lokatie na installatie van Office en instellen Outlook, en hernoem outlook.pst naar outlook. ps!
Beetje ranzige manier, gewoon de juiste PST als delivery location instellen werkt net zo goed.
Zo staat het zelfs in de Help ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Dit is geen hardware probleem, maar een software of user probleem. Een nieuwe windowsinstall na het raadplegen over wat topics met wat-is-praktisch is denk ik de oplossing...

Daarnaast ben ik benieuwd wie jij dacht dat die nieuwe PC voor je ging betalen??

• GENETX
skelleniels schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:17:
Hé, waarom meteen windows herinstalleren? Dit is toch echt het laatste wat je iemand moet aanraden!! Als hij nu al meteen es met 1 ramlatje test, dit kost veel minder tijd en je bent niets kwijt. En ik ben het echt redelijk zeker dat het een hardwareprobleem betreft, windows herinstalleren is ALTIJD de laatste optie.
Maar als de hele PC flipt en traag is dan vraag je er wel om. Mischien kun je het wel cleanen, maar er blijft met zoveel troep altijd wel wat over (zeker performance wise). Een format is dan lekker simpel en effectief, vind ik zelf dan iig. Ik format ieder jaar mn PC om hem lekker te laten lopen en ook zo te houden. Tis een soort van traditie die ik hanteer uit het win98 tijdperk (al was het daar vaak ieder half jaar)

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:09:
[...]

Noujah ik maak zelf nooit gebruik van "Mijn Documenten" etc. Ik maak daar zelf wel even een mapje als "D:\Belangrijk" oid waar ik al mijn documenten inzet. Sommige mensen maken wel gretig gebruik van dit soort standaard mapjes, maar ik kom nog uit het DOS tijdperk en heb een hekel aan dat soort 'verstopte' dingen. Verstopt onder het mom van dat het verstopt zit achter een dozijn directories op de C drive. Ik wil gewoon zelf mijn lokaties bepalen wat meer aan de oppervlakte. Dit kan je overigens met 3rd party programmatjes wel aanpassen enzo, maar toch. Liever my own way, want dan vergeet ik ook niet waar het staat.

Wat betreft programma's komen wel meestal in de programfiles directory en die verwijder ik meestal ook bij een reinstall. Zaak is dus wel om te weten welke programma's je allemaal gebruikt en dus opnieuw moet isntalleren. De bestanden die je echter aanmaakt met deze programma's (documenten, plaatjes, muziek etc) wel weer zoveel mogelijk op andere partities/drives opslaan. Programma's/Spellen kan je allemaal wel installeren op andere partities/drives maar hebben vaak registry sleutels nodig om goed te kunnen werken waardoor je ze over het algemeen alsnog moet herinstalleren nadat windows er opnieuw opstaat. Je kan het er dan bijvoorbeeld overheen installeren waardoor je je savegames nog wel blijft behouden. Niet elk programma/spel heeft hier last van overigens. Het kan best een hoop gekloot zijn als je niet weet wat je allemaal moet bewaren enzo. Ik begrijp best dat dat voor een leek een enorme drempel kan zijn, en heb veel leken hier dan ook mee geholpen.

Voor jou is het zaak om je te orienteren waar nou die echt heel belangrijke files staan. Deze te bewaren en dan alles gewoon verwijderen en opnieuw installeren. In dat proces zal je veel leren. Je bent dan misschien een aantal dingetjes kwijt, maar je weet precies welke drivers je nodig hebt, je hebt geen overbodige programma's en tools meer draaien. Alle spyware en rommel is er af. Imho een vorm van opgeruimd staat netjes. En hoe vaker je zoiets doet hoe meer overzicht je hebt en hoe makkelijker het wordt. Hoe het allemaal in zijn werk gaat is niet in een paar woorden samen te vatten, ik merk al weer dat ik zo weer lappen tekst loop te typen. Suggesties van anderen om eens zo'n dummy boek te lezen lijkt mij al een stap in de goeie richting. Iedereen is ooit n00b, daar is niets mis mee, probeer alleen niet alles bij anderen neer te leggen, doe er zelf ook wat aan ;)

Ook is het zo dat er niet 1 standaard goeie manier is om iets te doen, iedereen verzorgt zijn eigen methodes. Belangrijk is dat jijzelf het overzicht hebt. Ik heb jarenlange ervaring en kan dingen totaal anders doen dan iemand anders met dezelfde ervaringsperiode. Zo is de een wat effiecienter hier en de andere weer daar. Je kan oneindig van elkaar leren want een individu kan nooit ALLE handigheidjes kennen.

Genoeg geblaat, Veel suc6 ! ;)

[ Voor 6% gewijzigd door BruT@LysT op 13-11-2006 21:39 ]

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

gambieter schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:23:
[...]

Als je dan Outlook opstart, dan klaagt ie dat hij de file niet kan vinden, en dan mag je gaan bladeren naar de echte file op D. Dat is vanaf dat moment de standaard file.
Haha jah handig :) Zal ik dat ook es ff fixen, loop altijd maar zo te pielen met die stomme outlook :D

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

Ik zou een Intel P965 Bordje kopen en het opnieuw proberen.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Je had beter een goedkopere pc kunnen kopen, om de rest van het geld te gebruiken om meer te leren over pc's (cursus of gewoon boeken: iets in elk geval)

Ik vrees dat je windows inderdaad verziekt is. Backup maken. (koop inderdaad die externe schijf: is altijd handig om te hebben: ook voor school wellicht of anders in de toekomst).
Windows opnieuw installeren (nadat je wel voldoende hebt gelezen over hoe je dit moet doen), daarna updaten en antivirus en dergelijke installeren.
Pas daarna die externe schijf weer aansluiten en eerst een virusscan daarover doen, anders kopieer je dadelijk virussen weer netjes terug op je schone install.
Liefst voordat je je bestanden weer terug kopieert eerst controleren of je systeem nu wel goed is, want er is een kleine kans dat er een of ander onderdeel fysiek kapot is.

Norton moet je vanaf blijven: die maakt je pc te traag.
Je kan dan beter Antivir gebruiken: Gratis en best goed. (in elk geval zeker niet slechter dan norton)
In elk geval maakt het je pc nauwelijks trager.

Wil je je huidige install redden dan:
1. Deinstalleer al je download programma;s (kazaa, limewire, whatever)
2. Deinstalleer Norton (een karwei op zich :()
3. Download en installeer Antivir en laat dit na updaten draaien
4. Download een adawareprogramma (ad-aware van lavasoft, en op GoT zijn wel meer progjes te vinden)
5. Ga naar Windows Update en installeer alle noodzakelijke updates. Net zolang tot er niets meer is.
6. draai nogmaals een antivirusscan en anti spyware progjes
7. zet automatische updates aan

(voor tweakers: dit is mijn manier, er zijn natuurlijk meer manieren om hetzelfde te bereiken, of zelfs betere manieren)

Daarna moet je nog naar de videokaartdrivers kijken, maar das een verhaal opzich.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Topicstarter
BruT@LysT schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:28:

Voor jou is het zaak om je te orienteren waar nou die echt heel belangrijke files staan. Deze te bewaren en dan alles gewoon verwijderen en opnieuw installeren. In dat proces zal je veel leren. Je bent dan misschien een aantal dingetjes kwijt, maar je weet precies welke drivers je nodig hebt, je hebt geen overbodige programma's en tools meer draaien. Alle spyware en rommel is er af. Imho een vorm van opgeruimd staat netjes. En hoe vaker je zoiets doet hoe meer overzicht je hebt en hoe makkelijker het wordt. Hoe het allemaal in zijn werk gaat is niet in een paar woorden samen te vatten, ik merk al weer dat ik zo weer lappen tekst loop te typen. Suggesties van anderen om eens zo'n dummy boek te lezen lijkt mij al een stap in de goeie richting. Iedereen is ooit n00b, daar is niets mis mee, probeer alleen niet alles bij anderen neer te leggen, doe er zelf ook wat aan ;)
Nou ja, dit alles heb ik inderdaad ingezien, maar gaat een back-up niet veel sneller dan alles afzonderlijk te verplaatsen? En als dit zo is, dan zit ik met het probleem dat mijn back-up utility niet echt naar behoren werkt. Ik heb het zonet nog een keer geprobeerd en hij blijft maar zoeken naar back-up apparaten, hoe lang ik ook wacht.

Verwijderd

Topicstarter
Quacka schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:39:

Norton moet je vanaf blijven: die maakt je pc te traag.
Je kan dan beter Antivir gebruiken: Gratis en best goed. (in elk geval zeker niet slechter dan norton)
In elk geval maakt het je pc nauwelijks trager.

Wil je je huidige install redden dan:
1. Deinstalleer al je download programma;s (kazaa, limewire, whatever)
2. Deinstalleer Norton (een karwei op zich :()
3. Download en installeer Antivir en laat dit na updaten draaien
4. Download een adawareprogramma (ad-aware van lavasoft, en op GoT zijn wel meer progjes te vinden)
5. Ga naar Windows Update en installeer alle noodzakelijke updates. Net zolang tot er niets meer is.
6. draai nogmaals een antivirusscan en anti spyware progjes
7. zet automatische updates aan

(voor tweakers: dit is mijn manier, er zijn natuurlijk meer manieren om hetzelfde te bereiken, of zelfs betere manieren)

Daarna moet je nog naar de videokaartdrivers kijken, maar das een verhaal opzich.
Wel, ik heb inderdaad Norton (nog nooit echt problemen mee gehad), maar het enige probleem is dat ik geen legitieme Windows heb (wat dom is, en plz, ga dat nu niet duizend keer gaan herhalen), dus naar die automatische updates kan ik ook fluiten

• GENETX
BruT@LysT schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:28:
[...]
Noujah ik maak zelf nooit gebruik van "Mijn Documenten" etc. Ik maak daar zelf wel even een mapje als "D:\Belangrijk" oid waar ik al mijn documenten inzet.
Heb ik een trucje voor je:

Rechterknop op "Mijn documenten" -> Eigenschappen.
Zie daar, je kunt je hele map verplaatsen.
Zo heb ik hem nu op D:\Documenten. Staan ze mooi op de andere partitie en hoef ik ze niet bij een reïnstall te verplaatsen. Verder mooi een directe map zoals jij ook hebt. Het makkelijk eis dat je nu mooi die links voor Mijn Documenten kan gebruiken, dus ook in word oid om op te slaan :)

• Quacka
GremliN-Online schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:26:
[...]

Maar als de hele PC flipt en traag is dan vraag je er wel om. Mischien kun je het wel cleanen, maar er blijft met zoveel troep altijd wel wat over (zeker performance wise). Een format is dan lekker simpel en effectief, vind ik zelf dan iig. Ik format ieder jaar mn PC om hem lekker te laten lopen en ook zo te houden. Tis een soort van traditie die ik hanteer uit het win98 tijdperk (al was het daar vaak ieder half jaar)
ff offtopic.
Ik heb met mijn eerste XP-pc echt heel lang gedaan. Dat was met internet en zonder SP2 (zelfs zonder SP1?). Mijn pc was op t eind nog heel snel en echt nog niet zo vervuild.
(snel natuurlijk in verhouding: doordat ik steeds meer ging eisen werd de pc te traag, maar dat had weinig met mijn install te maken).
En echt niet omdat ik zo slim ben, maar meer door een beetje voorzichtig te zijn.
Ik installeer mijn systeem alleen opnieuw als ik vind dat het nodig is, of dit nu na een maand is, of na 3 jaar. (niet dat ik tegenwoordig zolang met een pc doe trouwens)

• Quacka
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:44:
[...]

Wel, ik heb inderdaad Norton (nog nooit echt problemen mee gehad), maar het enige probleem is dat ik geen legitieme Windows heb (wat dom is, en plz, ga dat nu niet duizend keer gaan herhalen), dus naar die automatische updates kan ik ook fluiten
Ja, maar de handmatige kan je wel doen. (tip: zoek naar Firefox en windows update, dat mag ik denk ik wel zeggen (hoop ik), wel eerst dus firefox downloaden)
Hoop wel dat je de engelse versie hebt...

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:26

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Zijn we hier tegenwoordig ook al helpdesk voor Computer idee klanten? :?

Dit mag de naam Tweaker niet dragen imho .. een nieuwe PC kopen als je bij iedere reboot fucked-up kleuren/resolutie hebt .. P4, ATI 1900XTX .. jeah right |:(

Begin eens bij het begin, re-install, en installeer de fatsoenlijke drivers en NOOIT je enige hd in 1 partitie opdelen als je serieus genomen wilt worden. Da's gewoon niet te onderhouden in geval van re-install.

Ga eerst maar eens wat proberen, fucked up issie toch al. 8)7
Ik vraag me sterk af hoeveel virussen, reclame banners en trojans je er onderhand al niet op hebt, want dit voorspelt weinig goeds ..

Die PC is iig rap zat :z

edit: vooruit, nog een hinweis .. begin je topic opening eens op een andere manier. Leg uit welke PC je hebt en welke eigenaardigheden je aantreft. Geef aan waar jij vermoed dat het probleem zit, wat je al geprobeerd hebt, en als je het niet meer weet, welke ideeën wij nog kunnen aandragen. Zo'n opening kan ik al een stuk beter waarderen dan deze opening .. dit gaat nergens over, laten we reëel zijn ..
GremliN-Online schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:07:
[...]

Zo'n gamer ben ik :o*

*)Mits Norton Antivirus is geïnstalleerd, dat ding is wel degelijk een ramp tijdens het gamen.
Bullshit .. er zijn wel lichtere pakketten, maar come 'on .. waar een wil is, en een beetje normale install-skilzz :O

[ Voor 51% gewijzigd door Alfa Novanta op 13-11-2006 21:57 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:41

aerofreak

Steve Jobs

[...]

daar zijn manieren voor O-) >:) :o :Y)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• needless to say
  • Laatst online: 14-01 13:19
lol, een oude pc.

anyway. Wat ik hier nog niet of amper gehoord heb:

(*) memtest gedaan?
(*) hoeveel watt is je voeding?

Dit is ofwel een probleem wegens kapot RAM, een te zwakke voeding of een zeer slecht geïnstalleerde pc.
Probeer eens op te starten met een minimum config:
1 latje ram
brol videokaar (laat die 1900xtx zitten als je geen ander hebt)
1 harde schijf
geen DVD-lezer/brander
geen andere insteekkaarten.

O ja, en ik kan het ook niet verdragen dat je voor zo een dure videokaart betaalt maar niet voor een goedkope legale WIndows XP OEM-disc.

Aan 16 jaar zat ik de 486's van iedereen uit mijn straat te herstellen, dus je leeftijd zou ook geen probleem moeten zijn voor een beetje troubleshooting.

[ Voor 25% gewijzigd door needless to say op 13-11-2006 21:58 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

needless to say schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:56:
lol, een oude pc.

anyway. Wat ik hier nog niet of amper gehoord heb:

(*) memtest gedaan?
(*) hoeveel watt is je voeding?

Dit is ofwel een probleem wegens kapot RAM, een te zwakke voeding of een zeer slecht geïnstalleerde pc.
Probeer eens op te starten met een minimum config:
1 latje ram
brol videokaar (laat die 1900xtx zitten als je geen ander hebt)
1 harde schijf
geen DVD-lezer/brander
geen andere insteekkaarten.

O ja, en ik kan het ook niet verdragen dat je voor zo een dure videokaart betaalt maar niet voor een goedkope legale WIndows XP OEM-disc.

Aan 16 jaar zat ik de 486's van iedereen uit mijn straat te herstellen, dus je leeftijd zou ook geen probleem moeten zijn voor een beetje troubleshooting.
Genoeg systemen met brak geheugen booten prima, draaien ogenschijnlijk als een zonnetje maar crashen op de gekste momenten ..

Joh, die hele install is gaar ... dat kunnen 1001 dingen zijn. Zonder specifiekere aanwijzingen valt er niets over te zeggen.

[ Voor 64% gewijzigd door Alfa Novanta op 13-11-2006 22:00 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• AJ1815
[...]

Nou dan is het euvel gevonden. :D Je compu zit waarschijnlijk vol met allerlei spyware/virussen/andere bagger... En its your own fault! Wat wel een grap is dat jij denkt dat je pappie een kleine 2000 euro gaat uitgeven aan een nieuwe compu (terwijl zijn huidige het prima zou moeten doen als jij hem niet verziekt had met je limewire troep) en geen geld over heeft voor een legale windows???

Maar goed: leer deze (harde les) KOOP altijd een legaal OS. ALs eht daar al kraakt, kan je wachten op ellende. Wil je het geld er niet aan uitgeven ga dan voor de gratis opensource alternatieven, maar voor jou is dat geen aanrader...

[ Voor 5% gewijzigd door AJ1815 op 13-11-2006 22:02 ]

• illstid
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-01-2024
@ all

Ik denk dat de term n00b hier wel terecht is.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:06

rapture

Zelfs daar netwerken?

[HK-modus]
Als je je ouwe pc uit het raam smijt, dan staan er veel tweakers klaar om het op te vangen.
[/HK-modus]

Ik denk dat het een gevalletje van: "Leer eens met het materiaal omgaan.". Je hebt nu precies een tank: waar het kanon eraf gesloopt is, de munitie ligt op de grond, geen brandstof aanboord, wapensystemen niet gecalibreerd, pantserpakket zit nog in de doos,... en de tankbestuurders zitten in een kring rond het kampvuur met een handleiding in hun handen.
Afbeeldingslocatie: http://www.ztrashbuckle.com/desert_storm/thumbnails/BattleDamage09_TN.jpg ===> Afbeeldingslocatie: http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/row/t-72-dmsd9901159_jpg-s.jpg
(denk dat de beeldspraak wel duidelijk is)

Een computer hoort ook zoals een tank: in elkaar gestoken worden, afgetweakt worden, bewapend worden, getest worden,...
  • Data backuppen zodat we veilig aan kunnen werken.
  • Voortesten, Memtest86 op een CDR branden, ermee booten, een nachtje laten draaien om zeker te zijn dat je processor/mobo/ram-combinatie een beetje stabiel is. Knoppix op een CDR branden, ermee booten, een avondje rondklikken in deze Linux om zeker te zijn dat je computer stabiel genoeg is.
  • Normaal gezien steekt je computer beetje normaal in elkaar. Indien niet, dan kan je het herbouwen (volledig demonteren, schoonmaken en daarna monteren zoals het hoort).
  • Datavernietigingsproces kan beginnen, haal DBAN af en doe de militaire format om zeker te zijn, dat er geen rommel op je harde schijf staat.
  • Zorg dat je zeker bent dat er geen netwerkkabel in je computer zit. (tijdens de herinstallatie kunnen de beestjes al langs je netwerkkabel binnenkruipen)
  • Dan kan je Windows XP installeren, drivers installeren, servicepack 2 installeren, antivirus (bv AVG Free Edition). SP2 is enorm belangrijk, het is vergelijkbaar met een nieuwe pantserpakket voor een tank, het maakt de virussen/spyware/wormen/... een pak moeilijker om binnen te geraken. Servicepacks en patches werken op voorhand, waar moeten de beestjes dan kruipen als de gaten dicht zijn? Anti-virus en anti-spyware werken achteraf, pas als men weet dat er beestjes door de gaten kruipt, dan verzint men iets om de beestjes tegen te houden. Windows Firewall dient om gebruikt te worden, dus niet uitschakelen, wel elke programma die met het Internet wilt verbinden instellen in de firewall. Normaal gezien heb je 2 linies, de NAT van je huishoudrouter houdt veel rommel buiten je thuisnetwerk, maar computers en laptops in je netwerk kunnen ook evil zijn, dus je moet je computer ook bewapenen.
  • Neem een image met bv Norton Ghost, deze kan je gebruiken als je de computer nog eens "fucked upt".
  • Nu kunnen de natesten beginnen. Meestal laat ik cpuburn, 3Dmark,... een aantal nachten draaien om de stabiliteit te checken en het eindigt met de "oncrashbaarheidsverklaring". Je computer kan tijdens 3D Mark crashen als bv de grafische kaart teveel stroom trekt, dan zou je voeding niet genoeg vermogen leveren.
  • Uiteindelijk wordt de computer ter netwerk gelaten, Windows update en anti-virus updaten.
  • Nu moet je nog leren een computer fatsoenlijk gebruiken. Afbeeldingslocatie: http://gaf.zeelandnet.nl/yp408/fotoboek/images/ksz59a.jpg Net zoals voertuigen kan je het voor veel, maar niet voor alles gebruiken.
  • En de computer leren onderhouden. Op tijd patches installeren, defragmenteren, anti-virus hoort regelmatig automatisch up te daten en te scannen. Spyware moet regelmatig verwijderd worden.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

AJ1815 schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:01:
[...]

Nou dan is het euvel gevonden. :D Wat wel een grap is dat jij denkt dat je pappie een kleine 2000 euro gaat uitgeven aan een nieuwe compu (terwijl zijn huidige het prima zou moeten doen als jij hem niet verziekt had met je limewire troep) en geen geld over heeft voor een legale windows???

Maar goed: leer deze (harde les) KOOP altijd een legaal OS. ALs eht daar al kraakt, kan je wachten op ellende.
nofi, maar da's onzin .. het grootste deel van de Tweakertjes draaien met gratis Windows versies O-)

iemand die ff een poll opzet? :P
rapture schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:02:
[HK-modus]
Als je je ouwe pc uit het raam smijt, dan staan er veel tweakers klaar om het op te vangen.
[/HK-modus]

Ik denk dat het een gevalletje van: "Leer eens met het materiaal omgaan.". Je hebt nu precies een tank: waar het kanon eraf gesloopt is, de munitie ligt op de grond, geen brandstof aanboord, wapensystemen niet gecalibreerd, pantserpakket zit nog in de doos,... en de tankbestuurders zitten in een kring rond het kampvuur met een handleiding in hun handen.
[afbeelding] ===> [afbeelding]
(denk dat de beeldspraak wel duidelijk is)

Een computer hoort ook zoals een tank: in elkaar gestoken worden, afgetweakt worden, bewapend worden, getest worden,...
:D d:)b _o_

[ Voor 42% gewijzigd door Alfa Novanta op 13-11-2006 22:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
ing._Buttje schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:49:
Zijn we hier tegenwoordig ook al helpdesk voor Computer idee klanten? :?

Dit mag de naam Tweaker niet dragen imho .. een nieuwe PC kopen als je bij iedere reboot fucked-up kleuren/resolutie hebt .. P4, ATI 1900XTX .. jeah right |:(

Begin eens bij het begin, re-install, en installeer de fatsoenlijke drivers en NOOIT je enige hd in 1 partitie opdelen als je serieus genomen wilt worden. Da's gewoon niet te onderhouden in geval van re-install.

Ga eerst maar eens wat proberen, fucked up issie toch al. 8)7
Ik vraag me sterk af hoeveel virussen, reclame banners en trojans je er onderhand al niet op hebt, want dit voorspelt weinig goeds ..

Die PC is iig rap zat :z

edit: vooruit, nog een hinweis .. begin je topic opening eens op een andere manier. Leg uit welke PC je hebt en welke eigenaardigheden je aantreft. Geef aan waar jij vermoed dat het probleem zit, wat je al geprobeerd hebt, en als je het niet meer weet, welke ideeën wij nog kunnen aandragen. Zo'n opening kan ik al een stuk beter waarderen dan deze opening .. dit gaat nergens over, laten we reëel zijn ..
Ok

-Ten eerste: ik zie dit absoluut niet als helpdesk geloof me, het enige dat ik hier krijg zijn reclamaties over mijn zogezegde domheid dat ik mijn pc oud en kapot noem maar dat het gewoon aan mij ligt. Alles behalve hulp dus.

-Ten tweede: heb ik ooit gezegd dat ik Tweaker was?

-Ten derde: Ik heb al gezegd dat ik hier niets van ken dus plz, bespaar me het gezever.

-Ten vierde: er is al veel gezegd dat ik mijn HDD niet mag opdelen in 1 partitie

-Ten vijfde: er staat geen trojans, virussen, spyware, malware, of andere zever op mijn pc

Dank u

• AJ1815
Serieus: ik zou je computer gewoon naar een computerwinkel brengen. Dingen zoals rapture ze je voorstelt gaan zeer waarschijnlijk boven de pet (als je alles gezever noemt, terwijl jij om hulp vraagt...) en maakt het van kwaad tot erger...

Oplossing is simpel: breng hem weg, geef geld aan iemand, haal hem een aantal dagen later weer op...

[ Voor 9% gewijzigd door AJ1815 op 13-11-2006 22:10 ]

• Quacka
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:04:
[...]

Ok

-Ten eerste: ik zie dit absoluut niet als helpdesk geloof me, het enige dat ik hier krijg zijn reclamaties over mijn zogezegde domheid dat ik mijn pc oud en kapot noem maar dat het gewoon aan mij ligt. Alles behalve hulp dus.

-Ten derde: Ik heb al gezegd dat ik hier niets van ken dus plz, bespaar me het gezever.

-Ten vierde: er is al veel gezegd dat ik mijn HDD niet mag opdelen in 1 partitie

-Ten vijfde: er staat geen trojans, virussen, spyware, malware, of andere zever op mijn pc

Dank u
sorry, maar rot dan op...
Jij plaatst een nieuw draadje, niet wij de mensen die je advies geven. Wees verdorie blij dat er mensen proberen te helpen. Normaal is het hier dat dit soort draadjes gesloten worden. (en begin nu te begrijpen waarom)

En over je 5e punt: hoe weet je dat je geen virussen of spyware hebt?

• Quacka
ing._Buttje schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:04:
[...]

nofi, maar da's onzin .. het grootste deel van de Tweakertjes draaien met gratis Windows versies O-)

iemand die ff een poll opzet? :P
niet nodig hoor, want een (goede)illegale versie is hetzelfde als de legale. Zolang het op eenvoudige wijze mogelijk blijft om aan updates te komen is er dus totaal geen verschil.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je krijgt volop hulp en tips in dit topic. Maar door de manier waarop je je vraag stelt stel je je open voor veel (terechte) kritiek. Dat die hard aankomt, tja; maar dit is dan ook geen forum voor beginners. Daar kun je inderdaad beter naar ComputerIdee gaan; al zal je daar ook wel wat opmerkingen krijgen.

Als je zoveel geld overhebt voor een nieuwe PC, koop dan inderdaad een legale Windows. Verder vooral geen Norton nemen. Backup maken via een externe harde schijf, XP overnieuw installeren, en dus je PC zo netjes mogelijk inrichten. Verder daarna een image maken met een programma als Ghost, zodat je altijd daarnaar terug kunt.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:58
Appie_Pils schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:04:
[...]

Als je op die manier met je partities bezig gaat zul je toch eerst moeten zorgen dat je bestanden ergens op een veilige plek staan, want grote kans dat 't misgaat en je alsnog alles kwijt bent.

/edit: Hmm, zag niet dat we inmiddels al zoveel reacties verder waren. Maar ja, zoals de rest ook al zegt, eerst even backuppen en daarna een verse install. Doet vaak wonderen.

[ Voor 73% gewijzigd door Nielson op 13-11-2006 22:28 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Quacka schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:13:
niet nodig hoor, want een (goede)illegale versie is hetzelfde als de legale. Zolang het op eenvoudige wijze mogelijk blijft om aan updates te komen is er dus totaal geen verschil.
ik bedoel maar :P
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:04:
Veel .. nee álles begint met een goede topic start, en misschien nog wel belangrijker, de toon die je op zet. Zo'n "ik weet het allemaal wel, maar ik wil gewoon wat nieuws" - toon is dan niet de meest tactvolle denk ik dan. Maar wie ben ik .. !? :P
maakt niet uit, we zijn ooit vanaf scratch begonnen .. ikzelf was er ook pas laat bij. Pas na de MAVO kreeg ik mijn eerste pc ... ik zal je de details besparen :P

Als je een serieuze toon opzet, of in ieder geval met gezonde humor en respect, en aangeeft waar je pijnpunten zitten, springt iedereen overeind om jou te helpen. Dat weet ik absoluut zeker! d:)b
Ach, het mag wel .. je mag er ook bloemen in gaan planten en je CD-rom tray als bekerhouder gebruiken ... wat jij wil. 't Is alleen niet handig zegmaar.
hmm .. ok, als jij dat zegt. :)

Verwijderd

Topicstarter
ing._Buttje schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:20:
[...]

ik bedoel maar :P

[...]

Veel .. nee álles begint met een goede topic start, en misschien nog wel belangrijker, de toon die je op zet. Zo'n "ik weet het allemaal wel, maar ik wil gewoon wat nieuws" - toon is dan niet de meest tactvolle denk ik dan. Maar wie ben ik .. !? :P

[...]

maakt niet uit, we zijn ooit vanaf scratch begonnen .. ikzelf was er ook pas laat bij. Pas na de MAVO kreeg ik mijn eerste pc ... ik zal je de details besparen :P

Als je een serieuze toon opzet, of in ieder geval met gezonde humor en respect, en aangeeft waar je pijnpunten zitten, springt iedereen overeind om jou te helpen. Dat weet ik absoluut zeker! d:)b

[...]

Ach, het mag wel .. je mag er ook bloemen in gaan planten en je CD-rom tray als bekerhouder gebruiken ... wat jij wil. 't Is alleen niet handig zegmaar.

[...]

hmm .. ok, als jij dat zegt. :)
Nou ja, sorry van die reactie, maar zoals ik al gezegd had, ben ik echt een dikke, ongelooflijke noob, en ja, sinds ik dat ben, denk ik direct aan nieuwe dingen kopen als het niet meer werkt, dat heb ik nu ingezien dat dat fout was, maar de manier waarop ze dat hier duidelijk maken had ik nou ook niet verwacht :P

Verwijderd

Jongens, zien jullie het niet.. Deze jongen probeerd jullie allemaal op te fokken.
Afbeeldingslocatie: http://www.beursfoon.nl/images/slotje.gif
Modbreak:Laat deze replies maar achterwege ...

[ Voor 19% gewijzigd door Thandor op 14-11-2006 18:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:27:
Jongens, zien jullie het niet.. Deze jongen probeerd jullie allemaal op te fokken.
[afbeelding]
En waarom zou ik dat willen doen? :P

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-01 13:56

Demo

Probleemschietende Tovenaar

• Geen freeware
• Niet echt geschikt om losse files te backuppen

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:25:
Nou ja, sorry van die reactie, maar zoals ik al gezegd had, ben ik echt een dikke, ongelooflijke noob, en ja, sinds ik dat ben, denk ik direct aan nieuwe dingen kopen als het niet meer werkt, dat heb ik nu ingezien dat dat fout was, maar de manier waarop ze dat hier duidelijk maken had ik nou ook niet verwacht :P
achjah, waar hadden we het ook alweer over? *;

Anyway, mijn tip .. zoek iemand waar je goed mee kunt opschieten, die veel van computers af weet en vraag hem met jou de boel opnieuw in te richten. Trek daar gerust een weekeindje voor uit .. en je leert meer dan wij je hier in 20 pagina's kunnen voorkauwen :)

Misschien als je, je woonplaats hier geeft dat er wel iemand opstaat om dit met jou te doen .. het is leuke hardware, dus een leuke uitdaging die fris getweaked op te leveren! :P

edit: Waasmunster ?! Onder Antwerpen ? :?

.. hmm, nahjah, veel verder weg kon het ook haast niet :+

[ Voor 5% gewijzigd door Alfa Novanta op 13-11-2006 22:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
ing._Buttje schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:44:
[...]

achjah, waar hadden we het ook alweer over? *;

Anyway, mijn tip .. zoek iemand waar je goed mee kunt opschieten, die veel van computers af weet en vraag hem met jou de boel opnieuw in te richten. Trek daar gerust een weekeindje voor uit .. en je leert meer dan wij je hier in 20 pagina's kunnen voorkauwen :)

Misschien als je, je woonplaats hier geeft dat er wel iemand opstaat om dit met jou te doen .. het is leuke hardware, dus een leuke uitdaging die fris getweaked op te leveren! :P

edit: Waasmunster ?! Onder Antwerpen ? :?

.. hmm, nahjah, veel verder weg kon het ook haast niet :+
Ik woon in Waasmunster ja :) , maar spijtig genoeg ken ik niemand die zich in computers interesseert (of misschien wel interesseert, maar er misschien niet zoveel van afweet), anders had ik het waarschijnlijk direct aan die persoon gevraagd :P , maarja, ik zal het proberen op m'n eentje, en als iemand ook in Waasmunster woont, die het in zich vind om me te helpen, zou dat heel fijn zijn, inderdaad :) , maar tot dan zal ik alle info vanuit deze topic gebruiken en me een legitieme Windows aanschaffen :P

• needless to say
ing._Buttje schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:04:
[...]

nofi maar er is een groot verschil tussen illegaal en gratis ;).

Ik draai Windows XP Pro gratis én legaal (leve MSDNAA).

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

needless to say schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:05:

nofi maar er is een groot verschil tussen illegaal en gratis ;).
Ze zijn nog steeds beide gratis :P

Verwijderd

Topicstarter
ing._Buttje schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:15:
[...]

Ze zijn nog steeds beide gratis :P
Maar is er enige manier om aan updates te komen als je illegale Windows hebt? of aan software zoals wmp11, ...

• needless to say
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:18:
[...]

Maar is er enige manier om aan updates te komen als je illegale Windows hebt? of aan software zoals wmp11, ...
Ik denk dat je deze vraag hier best niet stelt. Het is in elk geval belachelijk van wel een pc te willen kopen voor 1500-2000€ maar dan geen 75€ voor een Windows XP OEM-editie willen neerleggen.

Ik herhaal trouwens mijn vraag: hoeveel vermogen heeft jouw voeding?
En: brand een CD'tje met memtest86+ op en laat het een nacht draaien op je pc.

[ Voor 14% gewijzigd door needless to say op 13-11-2006 23:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Want dat is wel eens nodig bij mij, maar ik ga bij her-installatie legitieme Windows kopen.
Dat lijkt me in ieder geval makkelijker, alleen weet ik dan nog niet of ik direct zou overschakelen naar Vista, of nu nog wat wachten zodat ik geen 2 Windowsen vlug na elkaar moet kopen. :P

• Erwinvz1
  • Laatst online: 27-01 16:56
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:22:
Want dat is wel eens nodig bij mij, maar ik ga bij her-installatie legitieme Windows kopen.
Dat lijkt me in ieder geval makkelijker, alleen weet ik dan nog niet of ik direct zou overschakelen naar Vista, of nu nog wat wachten zodat ik geen 2 Windowsen vlug na elkaar moet kopen. :P
Je gebruikt het nu dus nu kopen.
En als je software illegaal gebruikt hoef je geen hulp van andere te verwachten als dingen niet werken zoals Windows Update.

Om dit probleem op te lossen, moet je meer details geven over je systeem.

Of een makkelijke optie:
Koop een nieuwe pc en pm je adres, dan kom ik de oude wel halen :P

Verwijderd

Als het hele verhaal waar is, ligt het waarschijnlijk aan je videokaart of aan de gebruikte drivers.
Wellicht gebruik je iederekeer de verkeerde.
Maar ik zie te veel vaagheden in de topic..

• Quacka
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:18:
[...]

ja hoor geen probleem. Alleen moet je zelf de oplossing zoeken en mogen wij je niet helpen...
Wmp11 is wat moeilijker (dacht ik), maar dat heb je in principe ook niet nodig. Ik heb een hekel aan die officiele wmp, dus nooit geprobeerd om een nieuwe versie te installeren.

• GENETX
Ik heb ooit het geluk gehad een WGA key te vinden :).Maar zoals gezegd mag ik niks zeggen. Ik heb echter nog een andere hint.

Vraag een CTP key voor Windows Vista aan. Dan kun je tot 1 juni Windows Vista RC2 draaien. Als je daarbij ook nog de frontpage leest van tweakers.net ;)

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:04

ultimateharry

Team Slayer:-)

Met verbazing dit topic doorgelezen. Absolute nOOb met een illegale versie van Windows die hij in de soep draait :(

Mag hopen dat deze snel op slot gaat.....

• GENETX
^^ mee eens.

BTW een tip: koop een oude PC op internet. Installeer daar eens windows op en pruts er wat mee als je bang bent om het direct op je eigen PC te doen. Haal de kast eens open, haal er eens een geheugenbankje uit, kijk eens waar de kabels heen gaan. Zeer leerzaam en effectief. Ik heb precies hetzelfde gedaan met een oude bak die we thuis hadden. Van proberen en vallen leer je het meest!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:05

Thandor

SilverStreak

Allereerst, dit topic voldoet niet aan Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? en gaat derhalve op slot. Naast dat zitten er zoveel replies in die niets met de initiële vraag te maken hebben (replies met een slotje :?) dat dit beter hier kan eindigen. Op deze manier heeft namelijk niemand er wat aan.

Aan de topicstarter: Als je de huidige PC wilt bewaren ga dan troubleshooten.
Pak de GoT Search er eens bij en zoek de 'hangen en opstarten troubleshooter' er eens bij. Indien je een nieuwe aan wilt schaffen schroom dan niet om even wat informatie uit benchmarks, reviews en ervaringen tot je te nemen :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.