Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waar gaat dat naartoe met die files?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 678 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 18:08:
Hoewel het vreselijk offtopic is vraag ik mij af hoe vaak het van 8 tot 10 en van 17 tot 19 regent...
Misschien even kijken naar de frequentietabellen. Helaas kun je niet op 'regen' selecteren, alleen op 'relatieve luchtvochtigheid'.
offtopic:
Als er 7% van de uren regen valt, zou je uit de tabel concluderen dat de RV rond de 99% ligt bij regen. Dat lijkt logisch, want bij 100% begint waterdamp uit te druppelen. Ik had alleen niet verwacht dat dat ook op grondniveau zou zijn, onder de wolk dus in plaats van in de wolk. Wellicht trek ik een geheel foute conclusie omdat de hoogste RV waarden worden gemeten tijdens de mist, en niet bij regen...

Addit: op deze pagina heeft de KNMI 'Tijdreeks met uurgegevens van de neerslag (zip, 2.5 Mb)' ter download. Succes ermee :)

[ Voor 44% gewijzigd door benoni op 14-11-2006 23:50 ]

• SeatRider
  • Laatst online: 08:26

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Even iets verduidelijken van mijn kant, het was niet zozeer de bedoeling van mijn kant om het OV te bashen. Ik vermeldde in de OP alleen dat in dit specifieke geval het OV geen reeel alternatief is voor de auto/file vanwege de enorm slechte verbinding - voor het geval ik het verwijt kreeg dat ik het OV niet eens in overweging neem.

Daarnaast loop ik liever ook niet in pak met een attachekoffer en een laptoptas over mijn arm door $insert criminele grote stad.

Gelukkig kan ik ook regelmatig thuiswerken en doe ik op die manier het nodige aan het verminderen van de verkeersdruk.

Iets offtopic: Overigens heb ik vandaag bijna 3 uur gedaan over de terugweg vanuit Leusden, waar vlak voor mij een afschuwelijk ongeluk was gebeurd op de A15, iemand in een Landrover had een Alto gereduceerd tot een hoop verwrongen staal wat nauwelijks nog de helft lang was, de eigenaresse zat nog achter het stuur maar zag er niet zo goed uit ... brrr, dat zet eea toch wel weer in perspectief. Ik zie dit soort dingen wel vaker, en wil dan altijd graag weten hoe het met de slachoffers is afgelopen, dit soort ongelukken haalt zelden het nieuws, hoe kom ik daar toch achter?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

112 weekend SBS6

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Helaas gebeuren de meeste ongelukken die ik zie niet in het weekend :S

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:24

Rudedadude

Maybe we were born to run

Het woord carpoolen is in het topic nog niet gevallen. Iedereen wil graag elke ochtend in de spits in z'n eentje zo'n 10 vierkante meter asfalt innemen. Wat is tegenwoordig met alle communicatiemiddelen ook alweer de reden dat er geen andere auto te vinden is die dezelfde kant op gaat?

Eigenlijk weet ik het denk ik ook wel. Individualiteit, status en gemakzucht. Niemand is bereid iets hiervan in te leveren wanneer dit mogelijk tot gevolg heeft dat iemand anders, die dit niet doet, hier voordeel van heeft.

Kortom: de situatie verslechtert langzaam totdat het prijsniveau van autorijden (tijdverlies stilstaan, prijsstijging benzine) zover stijgt dat zinvol en geaccepteerd wordt alle mogelijke communicatiemiddelen in te zetten om, waar mogelijk, thuis te werken en op afstand te communiceren en informatie uit te wisselen

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• benoni
  • Niet online
Rudedadude schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 21:06:
Het woord carpoolen is in het topic nog niet gevallen.
Inderdaad, wel aan gedacht, niet over gehad. De enige soort van carpoolen die nog populair is begint met zoiets als 'Ma, kun je me ff langs school rijden, mijn band is lek!'.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Goeie. Ik carpool graag, ALS de gelegenheid daar is. Ik zit graag samen in de auto, geeft de gelegenheid een vergadering voor en na te bespreken of anderszins van gedachten te wisselen over eea.

Te vaak komt het voor dat als ik naar een klant ga met een collega, hij helaas niet op de route woont. Voor normaal woon-werkverkeer kan ik me voorstellen dat het probleem vaak is dat de een graag vroeger begint, en/of niet wil wachten tot zijn collega eindelijk uit vergadering komt alvorens de thuisreis te aanvaarden. Maar er zullen evenzoveel voorbeelden zijn van mensen die wel perfect kunnen poolen.

• benoni
  • Niet online
Voor wie zich beter wil bekwamen in het veroorzaken van files: de filesimulator :P

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Rudedadude schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 21:06:
Het woord carpoolen is in het topic nog niet gevallen.
Ik heb jarenlang gecarpooled, maar dat bevalt niet erg. Misschien ben ik kritisch en vind ik dat anderen niet kunnen rijden; maar ik voel me niet altijd 100% prettig als een ander stuurt. Daarnaast kan je in een auto helemaal niet leuk uit het raam kijken of even anders zitten, laat staan de benen strekken. Het grootste deel van de tijd zit ik gewoon met de ander mee te rijden, niet relaxed dus.
En als ik zelf rijd zit ik me op te winden over de sufheid van het tussen de twee witte lijntjes moeten blijven en het prutser-gedrag van de automobilisten om mij heen.
Achja.. ik ben gewoon geen sociaal persoon, geloof ik. Geef mij maar een (motor)fiets, dan hoef je niet zo op je kilometerteller te letten en is inhalen lekker legaal (nouja.. op de motor tijdens de inhaalmanouvres zal de maximumsnelheid wel vaak overschreden worden.. ;-)
Anyway.. sinds ik per OV reis heb ik al meters boeken uitgelezen, mensen ontmoet, uitgerust, voorbereid, etc. Kortom: ik benut mijn tijd een stuk beter.

Ik vind de auto maar suf en simpel. Je moet al zo geestdodend saai volgens de regeltjes rijden, en als je stilstaat in de file kan je nog je krant er niet bijpakken... |:( Ik snap niet wat mensen nou zo vrij vinden aan autorijden.

Siditamentis astuentis pactum.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Varienaja schreef op woensdag 15 november 2006 @ 19:01:
[...]

Ik heb jarenlang gecarpooled, maar dat bevalt niet erg. Misschien ben ik kritisch en vind ik dat anderen niet kunnen rijden; maar ik voel me niet altijd 100% prettig als een ander stuurt. Daarnaast kan je in een auto helemaal niet leuk uit het raam kijken of even anders zitten, laat staan de benen strekken. Het grootste deel van de tijd zit ik gewoon met de ander mee te rijden, niet relaxed dus.
Knip
Ik vind de auto maar suf en simpel. Je moet al zo geestdodend saai volgens de regeltjes rijden, en als je stilstaat in de file kan je nog je krant er niet bijpakken... |:( Ik snap niet wat mensen nou zo vrij vinden aan autorijden.
Strict genomen kun je wel de krant erbij pakken of een boek lezen als je collega rijdt natuurlijk :)

• Wok
  • Laatst online: 22-11 20:28

Wok

Dakloos...

Ik heb zelf een klein jaar gecarpoold en dat is mij destijds erg goed bevallen. :)

Ik was net begonnen met mijn eerste baan in Harderwijk en ik reisde toen nog per OV (net student af, nog geen geld voor een auto, je kent het wel...). Terwijl ik bij de bushalte stond te wachten om weer huiswaarts te keren, kwam er een auto aanrijden die bij de halte stopte. Het bleek een oud-klasgenoot te zijn die 200 meter verderop werkte en ook in Zwolle woonde :D

Tijdens de terugreis hebben dus uitvoerig bijgepraat (had hem al twee jaar ofzo niet meer gesproken) en ook ons werk kwam ter sprake. Onze werktijden bleken aardig overeen te komen (hij begon een half uur eerder dan ik), dus al snel besloten we om te gaan carpoolen.

De eerste maand werd ik stipt om 7.30 bij huis opgehaald en chauffeurde hij me naar mijn kantoor en haalde me 's middags op. Na die maand, had ik zelf ook een auto aangeschaft en wisselden we onze 'dienst' om de week af. Dat hebben we zo bijna een jaar gedaan (en dat werkte uitstekend _O_ ), maar na dat jaar veranderden mijn werktijden en moest ik voor een project regelmatig naar Son, waardoor het carpoolen eigenlijk niet meer kon.

Nu is carpoolen voor mij (helaas) geen optie meer, omdat mijn klanten/collega's voornamelijk in het zuiden des lands zitten en ik de enige werknemer ben van 'boven de rivieren'. Ik verblijf nu twee dagen per week in een hotel.

Vooralsnog lijkt het er niet op dat onze klantenkring zich zal uitbreiden richting het noorden, dus momenteel ben ik wel voorzichtig aan het rondkijken naar woonruimte in de omgeving van Eindhoven (daar zit mijn kantoor).

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Bij carpoolen ben je zo afhankelijk van anderen. Ik heb het ook een tijdje gedaan, maar vond het niet prettig als de ander nog wat zaken moet afmaken en ik diezelfde avond nog wat dingen in de planning had. Of net andersom, dat een ander op jouw moet wachten.
Natuurlijk is carpoolen wel een oplossing als echt veel mensen het doen, maar als de wil er niet is dan houd het op. En ik denk niet dat er veel mensen op zitten te wachten.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-11 09:47

Metro2002

Memento mori

Meester_J schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:40:
beetje jammer ook trouwens dat de lokale overheid niet meewerkt.

op bijna alle provinciale wegen zijn ze automobilistje aan het pesten.
Volgens mij mocht je op een "N" weg altijd 80.
In bijna het hele gooi hebben ze de snelheden teruggeschroeft naar 60, 50, en soms zelfs 30!!!

tot overmaat van ramp hebben ze de meeste doorgaande wegen volgegooid met drempels en slingers in de weg.

als ik het dorp in rijdt moet ik minimaal 14 drempels op en af.
de ouders brengen de kinderen naar school, omdat het zo gevaarlijk is op de weg: ja, met andere ouders met kinderen op de achterbank, die ook 10 minuten te laat vertrokken zijn......

Natuurlijk krijg je files op de snelweg, als ze overal wegen afsluiten, eenrichtingsverkeer maken, bussluizen neergooien. Gek he, dat het 10 % drukker is geworden, als ze iedereen 10% laten omrijden. 8)7

Als je ziet wat je als automobilist met een buitendienst functie (65000 km/jaar) betaalt aan de overheid voor de auto, en wat je ervoor terugkrijgt.
Dat ze secundaire wegen af gaan sluiten daar kan ik met mijn verstand ook niet bij.
Het ontlasten van de snelwegen zou toch een topprioriteit moeten zijn, wat ze nu doen is het alleen maar extra belasten van de snelwegen. :/
alle alternatieve wegen richting delft vanuit rotterdam bv zijn ook voorzien van paaltjes, obstakels, drempels ,snelheidsverlagingen ed ed.
Ongeloofelijk echt :( en ook niet zo vreemd dat er dus file staat elke dag (bijna dag en nacht)

Verwijderd

Die stoplichten om je toe te laten op de snelweg zijn soms ook irritant.
Ik stond vroeger (= meer dan 6 jaar geleden :P ) bij oprit Everdingen een half uur stil op de provinciaal, kwam ik eindelijk bij die stoplichten die één auto per minuut oplaten, staat er helemaal geen file op de snelweg :(

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-11 09:47

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:14:
[...]

Dat is juist wat ik niet wil stimuleren. 20 KM is prima fietsbaar, op een gewone fiets doe je dat al in een uurtje, op een ligfiets of velomobiel nog een stukje sneller. En als je niet van fietsen houdt (weet ook niet of ik dat iedere dag zou willen), is het ook nog geen 30 minuten op een brommer/scooter. Hele volksstammen doen dat in de meest drukbevolkte miljoenensteden van de wereld... Mocht je dat allemaal nog steeds teveel gedoe vinden, dan verhuis je toch naar 2 KM van je werk?

Het feit dat jij je er automatisch in gaat berusten, is precies waarom jij in de file staat.
20km per uur gemiddeld fietsen , dan moet je wel HEEL hard doortrappen hoor. vergeet net dat je regelmatig voor verkeerslichten staat, soms wind tegen hebt ed ed. Ik denk dat anderhalf uur (misschien 2u) beter in de richting komt. Sneller ben je dus niet echt dan met de auto.

Ik heb overigens de perfecte oplossing gevonden, ben dichtbij mijn werk gaan wonen.
Al is dat lang niet voor iedereen een optie. De huizen bij mij in de buurt zijn veelal klein (niet handig als je kinderen hebt dus), verhuizen is gewoon duur. Je woont vaak wel midden in de stad (daar moet je maar net van houden) en zo zijn er nog wel meer redenen te verzinnen.

Voor mij wogen de nadelen wel op tegen de 4 uur reistijd die ik gemiddeld per dag had (was overigens 20km heen 20km terug)

Ben nu in 10 minuten thuis :9 en als het druk is pak ik de fiets en ben ik binnen 15 minuten thuis :+

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-11 15:51

Gerco

Professional Newbie

Metro2002 schreef op donderdag 16 november 2006 @ 10:44:
alle alternatieve wegen richting delft vanuit rotterdam bv zijn ook voorzien van paaltjes, obstakels, drempels ,snelheidsverlagingen ed ed.
Bij Zweth was het ook altijd wel extreem druk hoor. Mensen reden vaak met >50km/u door het gehucht heen, daarbij niet lettend op de vaak onveilige situaties die daarbij ontstonden. Bussen (lijn 129) konden er meestal niet meer door (want in Zweth staat vaak de helft van de weg vol met geparkeerde autos) en verkeer van Rotterdam naar Delft kon al helemaal vergeten om tussen 14.00 en 19.00 over die weg te rijden.

Nu is de file op de A13 misschien 1% langer geworden, maar Zweth is nu weer begaanbaar en de bus rijd weer op tijd. Ik ben er ook niet blij mee dat ze mijn sluipweg hebben weggenomen, maar ik heb alweer een andere dus ik zit er niet mee. Daar word het overigens ook al steeds drukker en gevaarlijker, dus die zullen ze binnenkort ook wel afsluiten.

Ik zit nu ook meestal twee uur per dag in de auto. Verhuizen naar mijn werk is wat lastig omdat dat wekelijks/maandelijks andere locaties zijn en OV is ook geen optie omdat ik dat dan zelf moet betalen (heb leaseauto en krijg dus geen vergoeding voor OV). Ik begin gewoon vroeg, als ik in Den Haag werk, begin ik uiterlijk om 08.00 en hetzelfde geld voor Eindhoven. Als ik in Alkmaar moet zijn, probeer ik altijd voor 07.30 aanwezig te zijn. Op die manier is het nog redelijk te doen. Alleen de thuisreis duurt meestal >2 uur, aangezien de "avondspits" al vanaf 15.00 begint tegenwoordig.

Het probleem ligt, volgens mij, bij de verdeling van de kosten en baten. Het kost werknemers tijd en geld (benzine) om in de file te staan. Daar zouden ze wel wat aan willen doen, zoals thuiswerken. Helaas kost het de werkgever echter niets als de werknemer in de file staat en het levert hem ook niets op als hij de werknemer thuis laat werken.

Kortom: Thuiswerken levert voor de werkgever niets op en aangezien hij de kosten van het filerijden toch niet draagt, heeft hij geen enkele motivatie om er iets aan te doen. Gevolg: 09.00 - 17.30 en daarmee basta. Een half uurtje speling mag er weleens inzitten, maar daar houd het meestal wel op.

[ Voor 37% gewijzigd door Gerco op 16-11-2006 11:13 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Een translocator :') of jetpack :')

Ik doe carpoolen en soms gebruik maken van de bus. De busrit is ongeveer het dubbele (een half uur i.t.t. een kwartier).

Verder zou de fiets wel goed en gezond zijn, alleen rijden er zoveel mensen asociaal dat een fiets gewoon te gevaarlijk is. Je kan beter sparen voor een SUV of Hummer tegenwoordig.
Het is nu al veel te druk, en dat in combinatie met de mensen die asociaal rijden is het al helemaal een gestress op de weg. Ik denk dat ze het OV enorm moeten verbeteren en aantrekkelijker moeten maken. Dus meer bussen (en treinen,trams en metro's) op meer tijden op meer verschillende ritten.

Verder zou thuiswerken indien mogelijk ook misschien een goed idee zijn.

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2006 11:09 ]

Verwijderd

Mijn geval:
OV?
15min lopen of 10 minuten met de fiets (fietsenstalling staat ver van bushalte)
Dan 15 minuten met een overvolle wiebelbus (lijn 50 zoetermeer - rijswijk vv).
25 minuten als er file staat.
Vervolgens óf in Rijswijk bij het EPO uitstappen en 20 minuten lopen naar mijn werk, óf nog een 40 minuten met een bus en een tram. (ter info voor de buurtbewoners: halte 's-Gravenmade is op 100m na de eindbestemming)
Alles bij elkaar ben ik dus zeker 50 minuten onderweg met een bus, en dan moet ik nog niet eens moeten wachten bij een halte.

Auto?
In het gunstigste geval (net als vanochtend, toen was het droog) 10 minuten heen en 15 minuten terug ('s middags om 17u is het nou eenmaal drukker dan 's ochtends om 6.45u).
Als het regent, net als gisteren, lijkt het gemiddelde rijvaardigheidsniveau van de wegmisbruiker sterk gedaal en kost het je 's ochtends en 's middags gewoon 10 minuten extra! (en dan mag het nog niet eens echt druk zijn.
Op dinsdagen en donderdagen is een ramp, dan is het steevast altijd druk.

Fiets?
Ja, dat blijft al met al de beste oplossing als je het mij vraagt. dat kost me over 12km nipt 25 minuten. Nadeel is wel dat ik me moet omkleden en als het klammig weer is ook nog eens moet douchen anders komt er geen collega in de buurt. En met een kostuum aan fietsen? no-way!
Maar ik hoef dan maar op 1 plek eigenlijk altijd te stoppen en dat is bij de nieuwe kruising in Nootdorp/ Ypenburg.

Slotsom:
Ik ga dus meestal met de auto. over het algemeen toch de kortste reistijd en het scheelt een hoop gedoe, ondanks de files. Als het extreem druk is, kan ik dat tijdig op matrixborden zien voordat ik de snelweg op zou gaan en kan ik nog voor een alternatief kiezen, om "achterdoor" te rijden via Leidschendam of Pijnacker. dat kost qua rijtijd iets meer, maar het is wel sneller (al vanaf 9km file richting Gouda, want dan staat het bij Zoetermeer ook stil).
Fietsen doe ik meestal in de zomer, onder voorwaarde dat het 's ochtends droog is en ik nergens heen hoef voor mijn werk. Lekker rustig, genieten van het weer en de omgeving.

Ik denk dat het fileprobleem pas oplost als thuiswerken en carpoolen meer regel dan uitzondering wordt en het OV zodanig is georganiseerd dat de reistij nooit langer dan 30 minuten is. Ik ben alleen bang dat deze idealen een utopie zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2006 17:30 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zelfde verhaal hier. Ik kan kiezen om met de fiets naar het station te gaan (5 minuten) of te lopen (10minuten tot een kwartier). Vanaf daar de trein naar Almelo. Daar kan ik wederom kiezen: 20 minuten wachten op de bus naar Aadorp en dan 15 minuten lopen of de trein richting Wierden pakken om daar de fiets weer te pakken richting werk (Bedrijvenpark Twente). Wat ik ook doe (langs Wierden kost iets minder tijd), ik moet geen rotweer treffen of ik kom kletsnat aan. Bovendien is de reistijd ruim een uur van deur tot deur.

Daarom ga ik dus met de auto en dan ben ik blij dat ik uit Enschede kom en in Almelo werk ipv andersom: op de heenweg dikke file bij afslag Enschede West, op de terugweg van Enschede tot Hengelo 1 dikke file. Mijn richting is meestal wel druk, maar staat amper vast. Alleen de rondweg rond Almelo is soms langzaamrijdend, maar dat hangt ook van mijn vertrektijd af: als ik 5 minuten eerder vertrek kom ik zo 10 minuten eerder aan, puur door de verminderde drukte op de weg :X

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• benoni
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 16 november 2006 @ 11:00:
20km per uur gemiddeld fietsen , dan moet je wel HEEL hard doortrappen hoor.
Jij moet echt eens een ligfiets of velomobiel proberen. Als je je in het zweet moet werken voor een kruissnelheid van 25 km/u dan rijd je een fiets die de helft van je energie verspilt :|

Als een normaal gezond mens zich 'merkbaar' inspant komt daar iets meer dan 200 watt uit. Getrainde athleten produceren ruim het dubbele. Op een sportieve ligfiets rijd je met 130 watt al 30 km/u, voor 40 km/u heb je 250 wat nodig. Mijn eigen ervaring is dat je bij gemiddelde wind op je gemak 25 km/u rijdt. In de jaren dat ik 22 km naar het werk fietste kon ik als ik haast had tussen de 40 en 46 km/u gemiddeld rijden (op een landelijk traject) :)

En als het niet aan de fiets ligt, zou je eigenlijk de plaatselijke gemeentelijke ambtenaar ruimtelijke ordening aan de schandpaal moeten nagelen omdat ie de infrastructuur voor fietsers heeft zitten verknippen tot een deprimerend doolhof van freubelfietspaadjes. Vooral in de Randstad worden de meest achterlijke en gevaarlijke verzinsels in de vorm van een stukje fietspad uitgevoerd omdat één of andere malloot die in geen jaren een fiets aangeraakt heeft daarmee de verkeersveiligheid denkt te verbeteren. Een 'geheel vrijliggend tweerichtingsfietspad' is in ambtenarenbegrippen het summum van veiligheid, echter dat in de praktijk om de haverklap het fietspad wordt onderbroken voor een oversteekplaats, een onoverzichtelijke bocht of een stuk woonwijk is bijzaak. En het erge is dat zo'n 'veiligheidsbeleid' nog werkt ook, want wie enkele keren zo'n fietsverwijderingsroute heeft moeten doorworstelen kiest al snel voor de auto 'waarmee je veilig over de rijbaan kan' |:(

Verwijderd

Met een simpel mountainbikeje haal je al de 25 km/uur zonder veel moeite te doen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 12:27:
Met een simpel mountainbikeje haal je al de 25 km/uur zonder veel moeite te doen.
nou, ik ben dan na 5 minuten compleet aan het hijgen, bezweet en duizelig.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Er bestaat ook nog iets als scooters en brommers,
helmloos model die je nog een klein extra zetje geeft tot 30 km/h en je hoeft niet in de auto te stappen, en ook niet op de fiets, en het OV is ook geen probleem.

Wat betreft goede fietspaden,
hier in tilburg-reeshof is het beter om tijdens spits of met lekker weer met de fiets naar het centrum/school/werk te gaan dan de auto. Daar zit je bijna elke dag vast, terwijl er twee fietspaden naar het centum lopen die bijna niet onderbroken worden (oostkant en westkant) van het spoor.

Tegen de tijd dat je de reeshof met de auto verlaat, ben je met de fiets al in het centrum.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 19:08

DinX

Motormuis

Hoe het voor mij zou zijn met OV:

- 5 minuten wandelen naar de bushalte
- daar even wachten en hopen dat hij op tijd is, weer 10 minuten +/-
- afhankelijk van de drukte 20-30 minuten op de bus zitten (lekker overvol)
- 5-10 minuten wachten aan het station (mogen de treinen al niet te laat zijn)
- 50 minuten rijden met de trein ongeveer
- 10/15 min wandelen of 5 min bus waar je eernog op moet wachten en dan nog wandelen

Dat maakt al 120 minuten als alles een beetje vlot gaat.

Met de motor doe ik over dit stuk 40-50 minuten, met de auto 50-75 (als er veel file is).
Moet je mij eens vertellen waarom ik met het OV zou gaan :? Dan ben ik al 4 uur per dag kwijt aan reizen alleen. Dan kan ik m'n andere activiteiten na het werk opzeggen.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:59

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Even een schopje:
Opnieuw stijging filedruk door toename autoverkeer

AMSTERDAM - De filedruk is in 2006 met 7,2 procent gestegen ten opzichte van 2005. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van de VerkeersInformatieDienst (VID). Volgens de dienst is de filedruk sinds 2000 met ruim 26 procent toegenomen. (bron nu.nl)
Zal het ooit ophouden met het toenemen van de files?

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik vind de alinea daaronder interessanter:
"Inmiddels mag worden verondersteld dat de maatregelen uit de Nota Mobiliteit van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, die de filedruk moesten beperken tot 60 procent van de in 2000 geregistreerde hoeveelheid, weinig effect hebben gehad," aldus de VID.
Wat heerlijk zou dat zijn, 60% van de filedruk zoals in 2000... Ik kan me niet meer heugen hoe het was om naar Utrecht of Den Haag te rijden zonder er anderhalf uur voor uit te moeten trekken...

Maar goed, de intentie is/was er in ieder geval.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-11 10:55
Ik vind het de laatste tijden ook aardig de pan uitrijzen. Ik moet voor mijn werk dagelijks 6 km over de A4 tussen Zoeterwoude en Roelofarendsveen.
Ze hebben laatst tussen Zoeterwoude en Roelofarendsveen het asfalt vernieuwd en het 3-baans gemaakt, voorbij Roelofarendsveen wordt dit echter weer 2 baans en dit is echt een typisch geval van een trechter.

Er staat overdag standaard 4 km file tussen Roelofarendsveen en Zoeterwoude vanwege deze wegversmalling. Wat mij betreft mogen ze de 3e baan gewoon dichtgooien en pas weer openstellen als de rest van de A4 ook 3 baans is ( als dit ooit gebeurd ), dit voorkomt opstoppingen omdat er immers niet ingevoegd hoeft te worden.

Deze files worden verder ook veroorzaakt door personen die PER SE links moeten blijven rijden tot het laatste moment en veel te hard rijden en vlak voor de wegversmalling in de ankers gaan en hem ertussen proppen, dit is zeer slecht voor de doorstroming.

Betreffende het OV: ik heb dit in het verleden voordat ik een auto had heel vaak gedaan en mij krijg je dus NOOIT meer terug in het OV! Gewoon een verschrikkelijke stap terug. Ik zie het echt als vervoer voor personen die het net iets minder breed hebben. ( studenten, dus no flame war intended :) )
Frustraties als het missen van een trein, vertraging, klote weer tijdens het wachten, irritante medepassagiers die muziek keihard aan hebben of stinken ervaar ik gelukkig niet in mijn eigen waggie waarbinnen je toch nog zelf de baas bent.

Nu is het nog redelijk rustig vanwege de vakanties en kan ik 1 keer zonder file naar huis doorknallen :)

[ Voor 23% gewijzigd door Vlassie1980 op 03-01-2007 16:44 ]

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 12:41:
nou, ik ben dan na 5 minuten compleet aan het hijgen, bezweet en duizelig.
Kom eens achter die computer vandaan joh. Een docent van mij fietst iedere dag naar school. Nou niets bijzonders dachten we totdat we erachter kwamen dat het 30km enkel rit was 8)7

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Rac-On
  • Niet online
ik rij iedere dag voor mijn werk van Delft over de A4 naar Hoofddorp. En weet je wat? Geen spatje last van files... Vergt wel zelfdicipline, een wekker om half 6 en een baan met flexibele werktijden ;)
's ochtends om 6 uur van huis, 's middags om half 4 weer terug. Als er iets tussen komt (vergadering oid) en het wordt later dan 4 uur, dan maar doorwerken tot 7 uur als de files weer weg zijn. Geen problemen hier!

moraal: zolang we allemaal maar om 9 uur op de zaak willen zijn en om 5 uur weer naar huis, lossen we het probleem nooit op. Thuiswerken (1 dag in de week hier) helpt natuurlijk ook. Probleem is dat werkgever met beide (werktijden en thuiswerken) naar mijn mening nog steeds niet altijd even makkelijk zijn.

mbt die *@()*() stukken waar het van 3 naar 2 banen gaat: lekker overal 2 baans laten. Afwisselend 2 en 3 baans levert meer file op bij de overgangen dan die extra baan oplost.

mbt mensen die tot het eind links blijven en daardoor file veroorzaken: mensen die niet accepteren dat je gewoon al het asfalt moet gebruiken daarom mensen er niet meer tussen laten na het bordje "ritsen over 300 meter" dragen daar net zo veel aan bij imho...

OV is imho geen waardige vervanging, je moet in een volle trein en vervolgens door de regen lopen. Combineer dat met een beetje representatief er uit willen zien en een tas vol laptop en papierzooi meezeulen dan wordt dan al vrij onmogelijk. Daarnaast zorgt een collega die je nog iets wil vragen gelijk voor 30 minuten vertraging en is de overstap in Leiden zo onmogelijk dat je die de helft van de tijd, ondanks rennen, niet haalt...

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:34

backupdevice

No Risk , Full Push

aah wat een genot om nu op de A2 te rijden. In 30 minuten van Den Bosch naar Nieuwegein........ Volgende week maandag kan ik daar weer een uur en een kwartier voor uittrekken......

Gelukkig kan ik veel thuis werken.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11 10:44

Goverman

not loaded

mbt die *@()*() stukken waar het van 3 naar 2 banen gaat: lekker overal 2 baans laten. Afwisselend 2 en 3 baans levert meer file op bij de overgangen dan die extra baan oplost.
Dit is de meest kortzichtige visie op verkeer sinds de Kamerverkiezingen waarbij een of andere SP'er zei dat je de snelwegen moest afschaffen...

Heb je ooit van het woord oprit gehoord? Als je alles twee stroken zou laten, dan krijg je bij elke oprit en afrit een file doordat er extra verkeer de weg op moet en andere mensen toch nog ff de weg weer af moeten. Ofwel: in plaats van 1 file van 6 km. (bij de wegversmalling) krijg je er 4 van 2, nl. bij elke op/afrit 1...

Het zou voor de verandering eens goed zijn om gehele tracés te verbreden. Dus niet de A4 van Amsterdam naar Den Haag per 6 km. verbreden, maar het hele tracé in een keer. De A2 tussen Utrecht en Den Bosch is daar ook al zo'n mooi voorbeeld van...

Maar goed, gezien de budgettaire en procedurele randvoorwaarden zal dat nog wel een tijdje op zich laten wachten...

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• Rac-On
  • Niet online
Goverman schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 10:47:
[...]

Dit is de meest kortzichtige visie op verkeer sinds de Kamerverkiezingen waarbij een of andere SP'er zei dat je de snelwegen moest afschaffen...

Heb je ooit van het woord oprit gehoord? Als je alles twee stroken zou laten, dan krijg je bij elke oprit en afrit een file doordat er extra verkeer de weg op moet en andere mensen toch nog ff de weg weer af moeten. Ofwel: in plaats van 1 file van 6 km. (bij de wegversmalling) krijg je er 4 van 2, nl. bij elke op/afrit 1...

Het zou voor de verandering eens goed zijn om gehele tracés te verbreden. Dus niet de A4 van Amsterdam naar Den Haag per 6 km. verbreden, maar het hele tracé in een keer. De A2 tussen Utrecht en Den Bosch is daar ook al zo'n mooi voorbeeld van...

Maar goed, gezien de budgettaire en procedurele randvoorwaarden zal dat nog wel een tijdje op zich laten wachten...
mjah overal 3 baans is natuurlijk het allermooiste, maar ik snap dat dat bij aquaducten en zo wat moeilijk te realiseren is.. Beter nog, de A4 vanaf nieuwvennep (?) richting amsterdam is 5 baans, wat een feestje!
Ik snap je punt over op en afritten alleen niet? Waarom zou er een file ontstaan bij een op- of afrit? En waarom zou dat afhankelijk zijn van of het 2 of 3 baans is?

maar goed, ik bedoel dus dat je overal moet verbreden of nergens, dat constant op en neer tussen 2 en 3 banen zorgt echt voor onmogelijk veel file. En geloof me, tijdens de spits staat de file bij die punten, niet bij de op en afritten. Altans, niet op de a4

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Rac-On schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 18:20:
ik rij iedere dag voor mijn werk van Delft over de A4 naar Hoofddorp. En weet je wat? Geen spatje last van files... Vergt wel zelfdicipline, een wekker om half 6 en een baan met flexibele werktijden ;)
's ochtends om 6 uur van huis, 's middags om half 4 weer terug. Als er iets tussen komt (vergadering oid) en het wordt later dan 4 uur, dan maar doorwerken tot 7 uur als de files weer weg zijn. Geen problemen hier!

moraal: zolang we allemaal maar om 9 uur op de zaak willen zijn en om 5 uur weer naar huis, lossen we het probleem nooit op. Thuiswerken (1 dag in de week hier) helpt natuurlijk ook. Probleem is dat werkgever met beide (werktijden en thuiswerken) naar mijn mening nog steeds niet altijd even makkelijk zijn.
Vrijgezel zeker? Leuk voor je gezin, als je kids je nooit zien, die liggen immers nog te pitten als je vertrekt, en slapen als je thuiskomt.

Ik reed zelf 3 jaar lang over de A4 van Berkel en Rodenrijs naar Amsterdam Sloten, en dat was best te doen. Meestal deed ik er maar 1 uur over, enkele reis (<70 km van deur tot deur). Ik reed echter wel binnendoor over de N206, Zoetermeer-Leiden/Zoeterwoude, dat scheelde me in elk geval de files op de A12 bij Zoetermeer en de A4 bij Leidschendam en Zoeterwoude. Creatief sluipen werkt best wel. http://maps.google.com/?i...spn=0.094713,0.16119&om=1

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 04-01-2007 11:03 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Rac-On
  • Niet online
Ramzzz schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 11:02:
[...]

Vrijgezel zeker? Leuk voor je gezin, als je kids je nooit zien, die liggen immers nog te pitten als je vertrekt, en slapen als je thuiskomt.

Ik reed zelf 3 jaar lang over de A4 van Berkel en Rodenrijs naar Amsterdam Sloten, en dat was best te doen. Meestal deed ik er maar 1 uur over, enkele reis (<70 km van deur tot deur). Ik reed echter wel binnendoor over de N206, Zoetermeer-Leiden/Zoeterwoude, dat scheelde me in elk geval de files op de A12 bij Zoetermeer en de A4 bij Leidschendam en Zoeterwoude. Creatief sluipen werkt best wel. http://maps.google.com/?i...spn=0.094713,0.16119&om=1
erg vreemde redentatie... Ik heb wel een vriendin maar geen kinderen trouwens, maar als ik kids zou hebben, zou ik die 's middags zien terwijl anderen dan nog op de zaak zitten? Ik geef toch aan dat ik om half 4 lekker naar huis ga? Dan ben ik toch een stuk vroeger thuis dan mensen die later beginnen en later naar huis gaan?

• Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-11 13:46

Xtremelead

powered by E-MU

Nippletwister schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 16:31:
Er staat overdag standaard 4 km file tussen Roelofarendsveen en Zoeterwoude vanwege deze wegversmalling. Wat mij betreft mogen ze de 3e baan gewoon dichtgooien en pas weer openstellen als de rest van de A4 ook 3 baans is ( als dit ooit gebeurd ), dit voorkomt opstoppingen omdat er immers niet ingevoegd hoeft te worden.

Deze files worden verder ook veroorzaakt door personen die PER SE links moeten blijven rijden tot het laatste moment en veel te hard rijden en vlak voor de wegversmalling in de ankers gaan en hem ertussen proppen, dit is zeer slecht voor de doorstroming.
Wat dacht je van de mensen die de afslag voor het tankstation (vanuit a'dam dus) nemen en bij toerit hoogmade er weer op komen om zo een kilometer te ontwijken?
Zij veroorzaken ook een groot deel van de file, want die willen natuurlijk weer gelijk naar de linkerbaan :(
Daar moet de politie eens voor "sluipverkeer" gaan controleren!

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Rac-On schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 11:09:
[...]

erg vreemde redentatie... Ik heb wel een vriendin maar geen kinderen trouwens, maar als ik kids zou hebben, zou ik die 's middags zien terwijl anderen dan nog op de zaak zitten? Ik geef toch aan dat ik om half 4 lekker naar huis ga? Dan ben ik toch een stuk vroeger thuis dan mensen die later beginnen en later naar huis gaan?
OK, verkeerd gelezen... ;)

Overigens dat vroegere vertrekken ('s middags) levert bar weinig reistijdverschil op op de A4, althans in mijn ervaringen, en 's ochtends valt het ook best mee. de werzaamheden aan de a4 hebben echter niet echt geholpen, eerst de HSL (viaduct/tunnelbak), toen de verbreding, het houdt niet echt op daar.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Rac-On
  • Niet online
Ramzzz schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 11:12:
[...]

OK, verkeerd gelezen... ;)

Overigens dat vroegere vertrekken ('s middags) levert bar weinig reistijdverschil op op de A4, althans in mijn ervaringen, en 's ochtends valt het ook best mee. de werzaamheden aan de a4 hebben echter niet echt geholpen, eerst de HSL (viaduct/tunnelbak), toen de verbreding, het houdt niet echt op daar.
kan gebeuren, np

ik moet zeggen dat 's middags om half 4 het opzich wel te doen is. Bij Hoogmade heb ik meestal wel een KM of 2 a 3 langzaamrijdend maar verder kan ik lekker doorrijden. Ik moet wel echt zorgen dat het niet later dan kwart voor 4/ 4 uur wordt, anders loopt de filelengte al snel op naar 6 km of meer en dan wordt je er niet meer vrolijk van.
Zolang ik tijdig weg ga, ben ik meestal in zo'n 50 minuten thuis, waar het volgens de routeplanner in 35 kan. Kwartiertje file vind ik nog wel overeen te komen.
Overigens rij ik wel altijd de A4 af tot het eind en ga dan Delft in, dat is een stuk sneller dan de A13 pakken en dan Delft-zuid eraf. Door al die ambtenaren in Den Haag (sry, generalisering) staat het daar vanaf 4 uur helemaal vast.

@Xtremelead: ik moet zeggen dat ik me daar ook wel eens schuldig aan maak. Niet zozeer om de km file te ontwijken maar meer om ff me linkervoet te ontspannen ;) ook vervelend zijn trouwens de mensen die er al een afrit eerder af gaan, binnendoor rijden en dan bij Hoogmade er weer opkomen.

Werkzaamheden zijn inderdaad naar mijn mening niet nuttig geweest. Probleem is natuurlijk dat je 2 knelpunten hebt (aquaduct en brug) waardoor ze daar niet kunnen verbreden naar 3 baans. Zoals gezegd leveren die stukjes 3 baans naar mijn mening nu meer file op dan ze oplossen

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Xtremelead schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 11:10:
[...]

Wat dacht je van de mensen die de afslag voor het tankstation (vanuit a'dam dus) nemen en bij toerit hoogmade er weer op komen om zo een kilometer te ontwijken?
Zij veroorzaken ook een groot deel van de file, want die willen natuurlijk weer gelijk naar de linkerbaan :(
Ik weet niet of dat op die locatie gebeurt, maar de politie controleert hier regelmatig op. Het is strafbaar, net als op de vluchtstrook rijden, maar gek genoeg hebben mensen er minder moeite mee dit te doen.

Verwijderd

Of die grapjassen die 100meter willen besparen door via een tankstation te rijden. Nou joepiedepoepie.

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11 10:44

Goverman

not loaded

hehe, via de parallelbaan of een verzorgingsplaats rijden om een stukje file te omzeilen is NIET strafbaar, zolang je je maar aan de verkeersregels houdt... Bij parkeerplaatsen staan niet voor niets vaak zone 30 borden, om de snelheid eruit te halen, anders zou je er in principe 80 mogen (verzorgingsplaats = geen snelweg = wel buiten BBK = 80 km/u). Volstrekt onveilig natuurlijk, maar... er staat nergens dat het niet mag, tenzij er een andere Vmax. is aangegeven.

Afsnijden via de verzorgingsplaatsen / parallebanen:
- Irritant? JA!!
- Laakbaar? JA!!
- Strafbaar? Nee...

Over de wegversmalling: maak gebruik van de HELE derde strook, totdat deze verdwijnt. Wanneer iedereen een kilometer van te voren al naar rechts gaat 'uit beleefdheid', dan schuift de file naar achteren op en ook nog op de feitelijke wegversmalling. Bovendien wordt een kostbaar stukje asfalt niet gebruikt, terwijl dit wel de bedoeling is. Het weggedrag van de weggebruikers die een km. van te voren naar links gaan is niet efficiënt.

Dus: pas gaan ritsten bij het bord "ritsen vanaf hier". Op sommige plaatsen, zoals de versmalling op de A27 bij Hilversum, is dat zelfs afgedwongen: de laatste km. ligt er tussen de linkse en middelste rijstrook een doorgetrokken streep, die pas ophoudt bij het bord 'ritsen vanaf hier'.

[ Voor 11% gewijzigd door Goverman op 04-01-2007 12:05 ]

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• Mirreke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

Van mij mag het iedere week kerstvakantie wezen! Heerlijk lekker rustig op de weg! Sta nu binnen 3 kwartier thuis, terwijl ik er tegenwoordig zeker als ik 's avonds naar huis rijdt (rond 16u/16u15 van uit Breda richting Roosendaal) minstens een uur voor uit moet trekken en zeker als het dan regent of waait ofzo... Dan lijkt het wel of mensen nog sneller dat rempedaal aan moeten raken ofzo :S

Verder heb ik ook overwogen met het OV te gaan maar in mijn geval is dit absoluut geen optie: Komende vanaf een dorp moet ik eerst naar Bergen op Zoom (1 keer per uur een bus), van Bergen op Zoom moet ik per bus of trein naar Roosendaal, van Roosendaal naar Breda en daar dan ook weer 15min lopen...Al met al duurt dit nog minstens dubbel zo lang als de tijd die ik dan kwijt ben aan het rijden in mijn autootje (waar je lekker naar je eigen muziek kan luisteren zo hard/zacht als je wilt, lekker mee kan blèren op de muziek, handsfree kan bellen en soms ook nog tegen iemand aan kletsen als er eens iemand meerijdt en niet te vergeten de VRIJHEID hebt om zelf te beslissen hoe laat je vertrekt en of je soms een andere route naar huis neemt en niet moet wachten tot een bus of trein vertrekt).

Al met al zijn de files geen pretje maar meestal probeer ik ze toch gewoon voor te zijn door 's ochtends op tijd te vertrekken (al heb ik steeds vaker het idee dat steeds meer mensen dit bedenken :P) en 's middags dan ook weer bijtijds naar huis..

• ThinkAboutIt
  • Laatst online: 22-11 13:05
Goverman schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 12:03:
[...]

Over de wegversmalling: maak gebruik van de HELE derde strook, totdat deze verdwijnt. Wanneer iedereen een kilometer van te voren al naar rechts gaat 'uit beleefdheid', dan schuift de file naar achteren op en ook nog op de feitelijke wegversmalling. Bovendien wordt een kostbaar stukje asfalt niet gebruikt, terwijl dit wel de bedoeling is. Het weggedrag van de weggebruikers die een km. van te voren naar links gaan is niet efficiënt.
Ideaal al die mensen die uit beleefdheid een kilometer van te voren al naar rechts gaan, kan ik tenminste nog een heel stuk rustig doorrijden op de lege linkerbaan.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Probleem bij het ritsen zijn niet die mensen op de linkerbaan die na het bordje "vanaf hier invoegen" gaan invoegen, maar de mensen op de middelste baan die verrekken een baantje naar rechts op te
schuiven waar meestal genoeg ruimte is.....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

ThinkAboutIt schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 19:25:
[...]

Ideaal al die mensen die uit beleefdheid een kilometer van te voren al naar rechts gaan, kan ik tenminste nog een heel stuk rustig doorrijden op de lege linkerbaan.
Ook een oorzaak van veel file- en ander oponthoud: mensen die omdat ze over 5 à 10 km een keer een splitsing naar links verwachten, alvast in het midden gaan sukkelen met dezelfde snelheid waarmee ze eerst uiterst rechts reden... met name bejaarden en onervaren rijders.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:34

backupdevice

No Risk , Full Push

nou heren,

Het was weer een mooi begin van de werkweek. Van Zaltbommel tot Deil in 1 uur en 10 minuten, en dat om 9 uur. :P respect _/-\o_

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Wok
  • Laatst online: 22-11 20:28

Wok

Dakloos...

backupdevice schreef op maandag 08 januari 2007 @ 22:41:
nou heren,

Het was weer een mooi begin van de werkweek. Van Zaltbommel tot Deil in 1 uur en 10 minuten, en dat om 9 uur. :P respect _/-\o_
Nou joepie }:|

Waar ik vorige week binnen anderhalf uur @ work was (Zwolle-Oirschot), stond ik vanochtend na 20 minuten al in de file bij Nunspeet (A50) :(

Godsamme... gebruik die rechterbaan toch eens ;(

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06 08:35
Ik heb het topic een beetje gelezen, dus heb niet alles meegekregen.

Ik rij vaak van Rotterdam naar Breda, en daar ondervind ik bijna nooit problemen. 's Avonds terug idem dito. Is een mazzeltje voor mij want de andere kant op is het altijd bingo.

Verder werk ik door het hele land. Als ik over Utrecht rij moet ik zorgen dat ik om 6 uur bij Gouda ben, en heb ik de rit (Groningen bijv.) zonder files. Ja misschien als ik Groningen inrij.
Maar daar is het net als in bijvoorbeeld Maastricht een ramp met de stoplichten. Ik bedoel, wie verzint er nu dat een snelweg stopt en verder gaat als autoweg weg met stoplichten? Aan de andere kant lijkt het niet veel uit te maken als je kijkt naar bijv. de randstad.

Ik zou ook voor de (geautomatiseerde?) supersnelwegen tussen grote steden gaan, alleen loop ik toch tegen een paar dingen aan.

Ik heb een kleine illustratie verzonnen, met dank aan de anwb :P

Afbeeldingslocatie: http://82.95.9.148/img/ssw.gif

Ik vermoed dat het probleem wel blijft bestaan bij de aansluitingen op het normale wegennet. Maar de doorstromers vallen voor een groot deel weg op de bestaande snelwegen wat filevorming bij huidige grote knooppunten verminderd. Verder kan je met aansluitingen op het buitenland natuurlijk veel vrachtverkeer van de normale wegen halen.

Wat dit gaat kosten? Teveel als je het mij vraagt. Imo kost het teveel tijd en geld om het aan te leggen. Als men nu begint is men in 2030 klaar? Is het dan niet al te laat?
Wellicht zijn er dan betere technieken om je te verplaatsen, wat ik eigenlijk betwijfel. Buiten dat zal het aantal auto's elk jaar vermeerderen wat het huidige probleem alleen maar groter maakt.

Wellicht zal het wel werken ism werktijdverspreiding en andere maatregelen. Maar veel beroepen kan je nou eenmaal niet 24/7 uitoefenen.

Een echt oplossing kan ik niet verzinnen. De sleutel ligt bij ontlasting van het wegennet denk ik. (minder verkeer)

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

• Rac-On
  • Niet online
Ramzzz schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 22:13:
[...]

Ook een oorzaak van veel file- en ander oponthoud: mensen die omdat ze over 5 à 10 km een keer een splitsing naar links verwachten, alvast in het midden gaan sukkelen met dezelfde snelheid waarmee ze eerst uiterst rechts reden... met name bejaarden en onervaren rijders.
inderdaad. ik kom bij hoofddorp de a4 op richting denhaag. 5 rijbanen maar omdat je voor den haag ter hoogte van nieuw vennep (mjah, 5 km verderop) de linker 2 banen moet hebben, zijn mensen thv hoofddorp maar vast voorgesorteerd. Helemaal gek wordt je ervan..

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Rac-On schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 10:46:
[...]

inderdaad. ik kom bij hoofddorp de a4 op richting denhaag. 5 rijbanen maar omdat je voor den haag ter hoogte van nieuw vennep (mjah, 5 km verderop) de linker 2 banen moet hebben, zijn mensen thv hoofddorp maar vast voorgesorteerd. Helemaal gek wordt je ervan..
Ik ken het... en vol in de ankers en maar 110 rijden (waar je 120 mag) omdat er misschien iets fout gaat met de trajectcontrole :/

Ik sjeesde er altijd langs (uiterst rechts of uiterst links) met 130 km/h, hetgeen mij in 2 jaar trajectcontrole op 0 boetes is komen te staan :)

hetzelfde overigens op de A13 en de A20 bij Rotterdam, vol in de ankers en 70 rijden waar je 80 mag, oeioeioei trajectcontrole... }:|

Verwijderd

Met de TomTom kun je tenminste zien hoe hard je echt rijdt. wel handig, ook bij trajectcontrole. Waarom zijn die dingen eigenlijk nog niet verplicht? :P

Vandaag werd ik bij hoogmade de snelweg af gestuurd en over de rotonde weer erop door TomTom omdat er file stond was dat de snelste route op dat moment... handig zo'n TMC!
Heb regelmatig dat ik over een provinciale weg wordt omgeleid door mijn navigatiesysteem, omdat dat op dat moment sneller is. Ik zet em dan ook meestal wel aan, al weet ik de weg. Soms is het sneller net wat anders te rijden (en een stuk minder irritant....). Daarnaast speelt het ding ook carkit dus aanzetten moet ik em toch.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:08

Wokschotel

Op 6 wielen

Vandaag vanuit Noordwijk via Leiden naar Den Bosch gereden, via de N11-A12-A2. Vertrokken om 17.00 uur, 18:19 aangekomen. Onderweg geen file gezien, behalve bij Everdingen een beetje. Erg vreemd voor de dinsdagmiddagspits, maarja, geen regen, dat scheelt.

De islam kan uw vrijheid schaden

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
SeatRider schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:25:
Nog een puntje. Een jaartje of wat geleden stond er een keer in een tijdschrift (VN oid) een artikel over plannen die ze een jaar of 50 geleden hadden met het snelwegennet. Dat zag er uit als een soort 'grid' over Nederland. De bedoeling was dat dat er in 1960 ofzo zou moeten liggen. Helaas besloten ze het toen over een andere boeg te gooien en is er hoog ingezet op OV. Gaandeweg zijn die plannen dus naar beneden toe bijgesteld, met als gevolg dat de toen al getekende uitbreiding van de A4 thv Delft werd geschrapt en pas over een paar jaar wordt gerealiseerd.
Zag zojuist dat hier 2 jaar geleden al een mooi topisch over liep: Originele snelwegennet Nederland

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-11 13:55

Sen

<-->

Maar mijn visie op dit probleem is het volgende. We maken van alle 3 baans wegen weer 2 baans wegen en laten de 3de baan alleen maar voor vrachtverkeer en caravan bussen etc gelden. Inhaalverbod op die baan en klaar.

Ik merk namelijk dat 3 baans wegen nooit werken omdat iedereen lekker in het midden gaat rijden waardoor ik van de meest rechtse baan helemaal naar links moet en dan weer helemaal naar rechts. (Doe je het een keer niet krijg je een ****** bekeuring voor het rechtsinhalen)

Die vrachtwagens kunnen niet meer voor afstoppingen zorgen ze kunnen zelf lekker doorrijden.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-11 15:14

Crazy D

I think we should take a look.

Zijn ze ook niet blij mee, want die vrachtwagens halen elkaar niet in om ons te pesten, maar omdat het irritant is om 3km langzamer te moeten rijden dankzij je voorganger... En caravans zijn ze al helemaal niet gelukkig mee. Was toevallig van de week bij Blik op de Weg. Vrachtwagen chauffeur kreeg een bekeuring voor bumperkleven, maar ze hadden daarna een praatje met 'm en kon hij het hele verhaal vertellen... En veel caravans rijden amper 80 op de teller (dus net 70 echte km's) , houden de snelheid niet constant op rechte stukken en bij tunnels en dergelijke is het al helemaal een ramp (aangezien de meeste rijders niet lijken te weten dat je met 80 km in z'n 5 niet zo bar veel trekkracht hebt....). Kortom, je idee is voor automobilisten wel ok maar voor chauffeurs een ramp..

Exact expert nodig?

• Par_Martinos
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn reiservaringen:

3 jaar heb ik de linkerrijstrook van Gouda naar Hilversum geterrorriseerd, totdat ik het filerijden echt beu was. En dat is nu 5 jaar geleden... Ik wil niet weten hoe het er nu aan toe is op die route...

Nu werk ik in mijn woonplaats. Als de verkeerslichten op rood staan doe ik twee keer zo lang over de tocht naar mijn werk. Dan is het een kwartiertje i.p.v. een minuut of 7.

Echt, dit is de uitkomst. "Niet iedereen kan het", "je hebt toch je werk", zijn kreten die ik vaak hoor. Maar als je doorvraagt, blijkt dat ze het nog nooit hebben geprobeerd, en meekraaien met de 'rest'.

Waarom hoor je niet dat mensen hebben geprobeerd dichter bij huis te werken of dichter bij hun werk te gaan wonen? Iedereen klaagt, maar omdat iedereen dat doet is het gewoon, dus heb je het maar te accepteren, hetgeen (bijna) iedereen met wat gezond Hollands gemopper doet.

Roken is slecht voor je, alcohol niet voor je 16e, regel op regel, gebod op gebod, maar de heilige koe blijft rijden, al kost het ons de kop.

Alleen heb ik weer van die agenten die je bekeuren als je nét niet dat oranje licht pakt of als het batterijtje van je licht weer eens op is.

Je moet geen zoute slakken op laag water spijkeren

Verwijderd

[bron]http://www.nrc.nl/binnenland/article596892.ece/OESO_dringt_aan_op_betere_aanpak_van_files_Randstad[/bron]
Rotterdam, 11 jan. De slechte bereikbaarheid van de Randstad moet met veel meer urgentie worden aangepakt. De filevorming is aanzienlijk ernstiger dan in andere grootstedelijke agglomeraties in West-Europa, zoals de Vlaamse Diamant (Brussel, Antwerpen, Gent) en het Duitse Rijn-Roergebied. De capaciteit van de spoorwegen is een van de meest onderontwikkelde in West-Europa.
Dat schrijft de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) in Parijs in een rapport over de Randstad, dat vandaag verschijnt. Door de moeilijke bereikbaarheid blijft de productiviteitsgroei van de Randstad met 1,2 procent al tien jaar sterk achter bij die van andere Europese steden, schrijft de OESO.
Om de Randstad beter bereikbaar te maken, moeten volgens de organisatie versneld nieuwe wegen worden aangelegd. Ook moet rekeningrijden veel eerder worden ingevoerd dan in 2012 zoals nu is gepland. Buitenlandse voorbeelden – Stockholm, Londen en Singapore – laten zien dat dit de meest effectieve manier is om files op te lossen, zegt Olaf Merk, een van de OESO-onderzoekers, in een reactie. De organisatie pleit ook voor investeringen in het openbaar vervoer om frequentere en snellere verbindingen van treinen te realiseren, zodat openbaar vervoer een serieus alternatief voor de auto wordt. Zo heeft rekeningrijden in Stockholm geleid tot een vermindering van het wegverkeer met twintig procent, aldus Merk. Ook in Londen zijn hiermee goede resultaten behaald.

De OESO acht op den duur een fusie van de vier Randstadprovincies (Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland) onontkoombaar, omdat alleen door meer centralisatie een samenhangend vervoers- en sociaal-economisch beleid kan worden gevoerd. „Veel maatregelen om de vervoers- en economische problemen op te lossen, zijn te fragmentarisch”, zegt Merk.
Goh, vraag het aan de gemiddelde forens en hij vertelt het je zonder duur OESO rapport.

@Par_Martinos: leuk evangelisch verhaal, maar je hebt iets te veel vertrouwen in de keuzevrijheid die mensen hebben als het gaat om 'de werkplek'. fijn dat jij werk dichtbij hebt gevonden, maar voor een hele grote groep mensen is het allemaal iets minder simpel.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Par_Martinos schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 20:17:
Mijn reiservaringen:

3 jaar heb ik de linkerrijstrook van Gouda naar Hilversum geterrorriseerd, totdat ik het filerijden echt beu was. En dat is nu 5 jaar geleden... Ik wil niet weten hoe het er nu aan toe is op die route...

Nu werk ik in mijn woonplaats. Als de verkeerslichten op rood staan doe ik twee keer zo lang over de tocht naar mijn werk. Dan is het een kwartiertje i.p.v. een minuut of 7.

Echt, dit is de uitkomst. "Niet iedereen kan het", "je hebt toch je werk", zijn kreten die ik vaak hoor. Maar als je doorvraagt, blijkt dat ze het nog nooit hebben geprobeerd, en meekraaien met de 'rest'.

Waarom hoor je niet dat mensen hebben geprobeerd dichter bij huis te werken of dichter bij hun werk te gaan wonen? Iedereen klaagt, maar omdat iedereen dat doet is het gewoon, dus heb je het maar te accepteren, hetgeen (bijna) iedereen met wat gezond Hollands gemopper doet.

Roken is slecht voor je, alcohol niet voor je 16e, regel op regel, gebod op gebod, maar de heilige koe blijft rijden, al kost het ons de kop.

Alleen heb ik weer van die agenten die je bekeuren als je nét niet dat oranje licht pakt of als het batterijtje van je licht weer eens op is.
Slechts aan de laatste alinea kan ik zien dat het inmiddels met de fiets gebeurt :P

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11 01:14

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

De capaciteit van de spoorwegen is een van de meest onderontwikkelde in West-Europa.
dat vind ik wel een beetje vage bewering, die volgens mij zeker _niet_ klopt, hoezeer je ook kritisch kunt zijn over de nederlandse spoorwegen, het is wel een redelijk dicht spoornet met zeer regelmatige treinen...

ik vermoed dat het hier enkel met het OV-transport binnen (groot-)stedelijke regionen vergeleken wordt, deels veel kleinere en 'gecentraliseerde' regionen om één grote stadskern heen, en geen 'ring' zioals bij de randstad.
Dan valt idd op dat bv in vergelijking tot het Undergound netwerk, of de Parijse metro het inderdaad slecht is, maar daarbij moet gemeld worden dat de NS nooit is opgezet als metronetwerk, en er tot nu toe uit allelei overwegingen ook weinig direkte sturing is daarnaar (en vanuit de NS zelf heeft het niet direkt voordeel, die krijgen meer inkomsten als mensen wel gedwongen worden de intercity's over de 'ring rdam-den haag-leiden-adam' te nemen, waar de kaartjes, die op km's gebaseerd zijn wat duurder zijn)...

de 'overgang' daarnaartoe is met 'Randstad Rail' wel aan de gang, en dat is volgens mij een erg moeilijke klus, die ook bemoeilijkt wordt doordat er dus ook lokale metro's blijven bestaan, welke niet gemerged worden binnen een 'omvattend' randstad rail programma, maar er op sommige punten dan weer een direkte concurrent van zijn: een punt dat volgens mij niet gericht wordt aangepakt

Persoonlijk zou ik, naast de vorming van een randstad-stadsprovincie het ook goed vinden als men randstadrail van de NS afneemt; desnoods afkoopt en dan laat mergen met een centraal 'interregionaal vervoersbedrijf' welke dan ook direkt de metro's, interregio-bussen en de stadslijnen zou moeten beheren.
Een andere optie zou zijn juist de concurentie op die lijnen te vergroten, zodat men ook binnen het OV een beter 'alternatief' heeft en de bedrijven als de NS of metro's wel gedwongen worden hun diensten te verbeteren, omdat ze anders reizigers verliezen (wat dat betreft zou er dan ook een overgang moeten zijn in de vorm van subsidieverlening: die is momenteel juist bewust zoveel mogelijk losgekoppelt van reizigersaantallen om de achtergebleven regionen niet te benadelen en een nog sterkere 'centrum-groei' te bewerkstelligen wanneer men juist het meeste geld steekt in de 'drukke' knooppunten .. het kan ook een keuze zijn echter bewust wél subsidie te verlenen voor de meest 'drukke' lijnen en op reizigeraantallen, om zo ook de vervoersbedrijven aan te sporen ook zoveel mogelijk klanten te bedienen)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

RM-rf schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 11:54:
[...]

dat vind ik wel een beetje vage bewering, die volgens mij zeker _niet_ klopt, hoezeer je ook kritisch kunt zijn over de nederlandse spoorwegen, het is wel een redelijk dicht spoornet met zeer regelmatige treinen...

ik vermoed dat het hier enkel met het OV-transport binnen (groot-)stedelijke regionen vergeleken wordt, deels veel kleinere en 'gecentraliseerde' regionen om één grote stadskern heen, en geen 'ring' zioals bij de randstad.
Dan valt idd op dat bv in vergelijking tot het Undergound netwerk, of de Parijse metro het inderdaad slecht is, maar daarbij moet gemeld worden dat de NS nooit is opgezet als metronetwerk, en er tot nu toe uit allelei overwegingen ook weinig direkte sturing is daarnaar (en vanuit de NS zelf heeft het niet direkt voordeel, die krijgen meer inkomsten als mensen wel gedwongen worden de intercity's over de 'ring rdam-den haag-leiden-adam' te nemen, waar de kaartjes, die op km's gebaseerd zijn wat duurder zijn)...

de 'overgang' daarnaartoe is met 'Randstad Rail' wel aan de gang, en dat is volgens mij een erg moeilijke klus, die ook bemoeilijkt wordt doordat er dus ook lokale metro's blijven bestaan, welke niet gemerged worden binnen een 'omvattend' randstad rail programma, maar er op sommige punten dan weer een direkte concurrent van zijn: een punt dat volgens mij niet gericht wordt aangepakt

Persoonlijk zou ik, naast de vorming van een randstad-stadsprovincie het ook goed vinden als men randstadrail van de NS afneemt; desnoods afkoopt en dan laat mergen met een centraal 'interregionaal vervoersbedrijf' welke dan ook direkt de metro's, interregio-bussen en de stadslijnen zou moeten beheren.
Een andere optie zou zijn juist de concurentie op die lijnen te vergroten, zodat men ook binnen het OV een beter 'alternatief' heeft en de bedrijven als de NS of metro's wel gedwongen worden hun diensten te verbeteren, omdat ze anders reizigers verliezen (wat dat betreft zou er dan ook een overgang moeten zijn in de vorm van subsidieverlening: die is momenteel juist bewust zoveel mogelijk losgekoppelt van reizigersaantallen om de achtergebleven regionen niet te benadelen en een nog sterkere 'centrum-groei' te bewerkstelligen wanneer men juist het meeste geld steekt in de 'drukke' knooppunten .. het kan ook een keuze zijn echter bewust wél subsidie te verlenen voor de meest 'drukke' lijnen en op reizigeraantallen, om zo ook de vervoersbedrijven aan te sporen ook zoveel mogelijk klanten te bedienen)
Dat van Randstad Rail, dat zou één systeem moeten worden, en is het ook, op de bedrijfsnamen op de treinstellen na dan. 'Metro's' uit Rotterdam rijden immers door naar Den Haag, via een aantal randgemeenten en achterland. Spijkenisse-Kijkduin, zeg maar :)

Het is vooral dankzij (niet dus ;)) de privatisering dat dit niet leidt tot volledige samengang van beie systemen. Dat eilandjes-denken in de steden en regio's hier ook... :/

Verwijderd

[...]

Gevoelsmatig spreek je je zelf tegen in je reactie ;) het is een dicht spoornet ja (en overbelast!!) en er rijden wel regelmatig treinen, maar toch echt te weinig en niet razend efficiënt. Dit geef je zelf ook al aan in de rest van je reactie volgens mij ;)
Mijn argumentatie nog even ten overvloede:
-slechts 2 sporen tussen A'dam en Utrecht (zijn ze nu pas mee bezig)
-slechts 2 sporen tussen Den Haag en Utrecht (wordt nu pas deels opgelost)
- weinig en ondermaatste oost-west verbindingen (R'dam - Gorinchem - Geldermalsen: enkelspoor!!)
- slechte aansluiting op regionaal vervoer (idd, ook de randstad rail)

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 12:38:
[...]

Gevoelsmatig spreek je je zelf tegen in je reactie ;) het is een dicht spoornet ja (en overbelast!!) en er rijden wel regelmatig treinen, maar toch echt te weinig en niet razend efficiënt. Dit geef je zelf ook al aan in de rest van je reactie volgens mij ;)
in het OESO rapport werd het nederlandse spoorwegennet 'een van de meest onderontwikkelde in West-Europa' genoemd ... echter, als je werkelijk vergelijkt naar de spporwegen in andere gedeeltes van europa, qua dichtheid en ook regelmatigheid van treinverbindingen, dan kun je niet zeggen dat dit in nederland slecht zou zijn, integendeel...

punt is hooguit dat deels ook door een enorme grote 'mobiliteit' de 'eisen ook steeds hoger is en zeker de randstad vergeleken kan worden met één stadsreegio, inclusief ook de vervoerseisen daar ...
Op dat punt is er eerder behoefte aan een systeem a la de Underground of Métro Parisien... waar dus werkelijk doorgaande treinen per 5 of 10 minuten kort op stations halt houden en er eigenlijk ook bija n geen noodzaak is exact voor één specifieke trein te gaan, maar daar ga je gewoon naar het station en pakt de 'eerstvolgende' ...

overigens is als stadsregio de Randstad ook wel wat groter dan de werkelijke centra van die urbane stadsregios rondom london of parijs en ontbreekt een duidelijk 'centrum' waar alle treinen ofwel heengaan of via een centrale 'Circle Line' omheen bewegen (zoals in de Underground: als je de cirkel van de randstad vergelijkt met die van de randstad moet je erkennen dat die in london iets van 25 km, in de randstad zou die ruim 100 kilometer zijn).

het is natuurlijk niet helemaal eerlijk om de randstad te gaan vergelijken met stadsregionen die veel kleiner zijn en die altijd al onder één bestuur ontwikkeld en bestuurd konden worden en één vervoerssysteem kennen...
de Uitdagingen van de randstad zijn veel groter en dat is volgens mij de hoofdverklaring voor de 'achterstand', al wil ik daarnaast ook erkennen dat de nederlandse overheid best meer en gerichter beleid kan ontwikkelen: Nederland had altijd een hele grote naam qua stadsontwikkeling en ruimte planning, maar die is volgens mij meer gebaseerd op de periode van 30, 40 jaar terug... recenter en op grotere schaal is er volgens mij erg weinig vooruitgang: te weinig werkelijk 'visionaire' bestuurders en ontwikkelaars, en teveel zakkenvullers.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

ik begrijp heel goed wat je zegt, kan me er ook in vinden, in die zin dat de stelling van de OESO zeker genuanceerd kan worden. Toch blijven de door jouw genoemde oorzaken verklaringen voor het feit dat er veel niet deugt, en geen argumenten die het rapport van de OESO onderuit halen. Vandaar de schijnbare tegenspraak.

Verwijderd

Ik hoop snel dat t knooppunt bij Eindhoven Acht/Ekkersrijt A2-A50 eens komt.

Rot stoplicht daar

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

RM-rf schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 12:52:
overigens is als stadsregio de Randstad ook wel wat groter dan de werkelijke centra van die urbane stadsregios rondom london of parijs en ontbreekt een duidelijk 'centrum' waar alle treinen ofwel heengaan of via een centrale 'Circle Line' omheen bewegen (zoals in de Underground: als je de cirkel van de randstad vergelijkt met die van de randstad moet je erkennen dat die in london iets van 25 km, in de randstad zou die ruim 100 kilometer zijn).

het is natuurlijk niet helemaal eerlijk om de randstad te gaan vergelijken met stadsregionen die veel kleiner zijn en die altijd al onder één bestuur ontwikkeld en bestuurd konden worden en één vervoerssysteem kennen...
de Uitdagingen van de randstad zijn veel groter en dat is volgens mij de hoofdverklaring voor de 'achterstand', al wil ik daarnaast ook erkennen dat de nederlandse overheid best meer en gerichter beleid kan ontwikkelen: Nederland had altijd een hele grote naam qua stadsontwikkeling en ruimte planning, maar die is volgens mij meer gebaseerd op de periode van 30, 40 jaar terug... recenter en op grotere schaal is er volgens mij erg weinig vooruitgang: te weinig werkelijk 'visionaire' bestuurders en ontwikkelaars, en teveel zakkenvullers.
Het gaat toch niet alleen om de afstand die zo'n trein aflegt (25/100 km), maar des te meer om de reizigersstromen die ermee worden verplaatst? De agglomeratie/stadsregio Londen heeft 20 miljoen inwoners, de Randstad nog niet de helft...

Het netwerk in de Randstad is niet fijnmazig genoeg, te weinig rijtuigen per uur, te winig rijtuigen/personencapaciteit, sec.

Als er een 'Metronet Randstad' zou komen, met meer inter- en (feitelijk) intraconnectiviteit, dan zouden er spoorlijnen direct van R'dam via Alphen naar - ik noem maar wat - Zaandam moeten lopen, met desnoods elkaar verlengende lijnen, die steeds een baanvak van zo'n 25 km beslaan. Een echt netwerk dis, in plaats van die vage niet echt rondlopende slinger-met-bottlenecks die het nu is.

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:52

Luke!

#Treinbaas
[...]
NS en ProRail hebben niets met RandstadRail te maken, RM-rf. De dienstuitvoering/beheer is in handen van de RET (Rotterdam) en HTM (Den Haag).

[ Voor 36% gewijzigd door Luke! op 12-01-2007 13:18 ]

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Nee, dat is een conglomeraat van RET en HTM, ik geloof ook Connexxion (niet gecheckt ;))

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Luccus schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 13:14:
[...]
NS heeft überhaupt niks met RandstadRail te maken, RM-rf...
nee, het is in naam van proRail... maar ik ben zelf niet zo overtuigd dat die naamswijzigingen nu werkelijk zoveel dieper gaan dan een nieuwe naam of nieuw logo, op heel veel punten (hun wijze van communcieren, de opzet van de plannen) herken ik er nog steeds gewoon de NS in....

Randstadrail is gewoon hoe het als plan is opgezet 100% gebaseerd op de plannen die de NS al langer had met die lijnen (ik heb vroeger vlak aan zo'n lijn gewoond en die plannen bestaan dus al sinds begin 80'er jaren)

edit
sorry, ik gooi volgens mij wat aanpjes door elkaar, Randstadrail is de vroegere Hofpleinlijn, samen met de Zoetermeerse Stadslijn.. en idd eigendom van de HTM en RET.... ik zat daar dus fout
ProRail is dan weer de eigenaar van het traject gouda, woerden, alphen ad Rijn en Leiden.

ik gooide die idd door elkaar, mijn excuses
Ramzzz schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 13:05:

Het netwerk in de Randstad is niet fijnmazig genoeg, te weinig rijtuigen per uur, te winig rijtuigen/personencapaciteit, sec.
hoho, als je het dus vergelijkt met een zeer gecentraliseerde stadsregio die kleiner is en veel meer bewoners op een beperkte ruimte kent ...

natuurlijk kun je stellen dat om dezelfde vorm van dienstverlening die in andere regionen verleend wordt via een fijnmazig metro-netwerk, en veel gedaan moet worden ...

maar dan moet je erkennen dat juist het lagere totaal aantal reizigers over een grotere reisafstand wél veel, heel veel uitmaakt..
daarom is het erg 'oneerlijk' de randstad zomaar te vergelijken met 'traditionele stadsregio's'...

een gelijksoortig vervoerssysteem over de vrandstad te 'onderhouden' (los nog van de aanleg) is al een heel stuk duurder en ingewikkelder

[ Voor 48% gewijzigd door RM-rf op 12-01-2007 13:27 ]

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 19:12

Royz

Kleurenblind!!

Persoonlijk hoop ik dat er een paar hoofdsnelwegen (intercity wegen) komen met geen op- en afritten, behalve bij de grote steden. Zou toch geen gek systeem zijn, als we net als met de treinen intercity wegen hadden, snelwegen voor middellange afstanden en stopwegen die bij elk klein dorpje een afslag heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Royz op 12-01-2007 13:22 ]

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Het is in elk geval een redelijke extra-vervoersstroom, potentieel beter dan de Hofpleinlijn was.

Afbeeldingslocatie: http://www.randstadrail.nl/img/map_tracees.gif

Wiki Randstadrail
Randstadrail-site

En in het kader van waarom rijdt dat zootje ongeregeld nog steeds niet... :/

[ Voor 37% gewijzigd door Ramzzz op 12-01-2007 15:19 ]

Pagina: 1 2 Laatste