Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waar gaat dat naartoe met die files?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 678 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:26

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Benzineprijzen doen me wat minder als leaserijder :)

Maar ik heb wel degelijk het idee dat de files de laatste paar jaar de pan uit rijzen. Vijf jaar geleden kon ik nog in de spits van Rotterdam naar Amsterdam komen in een uurtje (even langzaam rijden bij Delft, dat was het wel). Of naar Utrecht in 50 minuten. Dat kun je dus vergeten nu. Files langer dan 8 kilometer of op ongebruikelijke plaatsen dat is wat je hoort op de radio, de rest moeten we maar mee leven.

Ik moet de komende 4 dagen elke dag van Rotterdam naar Leusden, 80 kilometer, nog geen uurtje buiten de spits. Ik trek er morgen twee uur voor uit, maar als er ook maar 2 auto's elkaar aankussen dan kan ik het vergeten dat ik op tijd aankom.

Vandaag meer dan 500 kilometer file, 300 kilometer wordt als normaal ervaren... Ik durf niet na te denken over hoe dat er over nog eens 5 jaar uit gaat zien.

Meer asfalt leggen lost het probleem misschien op. Tijdelijk wordt gezegd. Het niet doen maakt de problemen echter alleen maar groter. Ikzelf zie veel heil in het uitbreiden van de 24 uurs economie. Als je dat wilt in het weekend werken, of vroeger beginnen, of juist veel later omdat je graag 's avonds werkt. Thuiswerken is ook vaak een optie. In de zomermaanden of tijdens vakanties zijn er hoegenaamd geen files. De totale hoeveelheid verkeer op de weg is dan misschien maar 5 of 10% minder, dat biedt toch perspectieven?

OV is vaak geen serieuze optie. Vaak vertragingen en als er een blaadje op de rails ligt ligt ook het hele treinnet stil. In mijn geval is OV morgen: er stoppen geen treinen in Leusden en met de bus en lopen erbij is de totale rit ook bijna 2 uur. Dan sluit ik net zo lief aan in de file, met mijn thermos koffie en relaxte radio om me te amuseren.

Wat doe jij om de files te omzeilen, of heb je andere ideeen over hoe we het met z'n alleen kunnen aanpakken? Pak je, ondanks de leasebak, nog wel eens het OV?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:52

Luke!

#Treinbaas
SeatRider schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:11:
OV is vaak geen serieuze optie. Vaak vertragingen en als er een blaadje op de rails ligt ligt ook het hele treinnet stil. In mijn geval is OV morgen: er stoppen geen treinen in Leusden en met de bus en lopen erbij is de totale rit ook bijna 2 uur. Dan sluit ik net zo lief aan in de file, met mijn thermos koffie en relaxte radio om me te amuseren.
Oh, het is geen serieuze optie omdat jij er van die bekrompen denkbeelden op na houdt? Dat verklaart natuurlijk veel. Om antwoord te geven op je vraag: mits bereikbaar met het OV (voor- en natransport vanaf een station moet goed binnen de perken blijven) kies ik daarvoor. In andere gevallen toch de auto en hopen dat je geluk hebt.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:10

The Third Man

The Third Jellyfish

Paar puntjes:

Over meer asfalt enz: het ministerie van Verkeer & Waterstaat heeft lange termijn visies gepresenteerd in de Nota Mobiliteit. Ik zou die eens doorlezen (gratis te bestellen) want het is niet zo simpel als 'meer wegen' zoals je menig automobilist hoort roepen.

Over OV: OV is niet alleen de NS, ook lightrail-projecten spelen in de Randstad steeds meer een rol en ook de sneller buslijnen (Zuid-Tangent is een goed voorbeeld, de ZoRo komt er nog aan). Los hiervan moet je niet blind gaan op de gangbare opinie over de NS met de bladeren-problematiek enzovoort, je kan beter kijken naar daadwerkelijke statistieken. Tel maar eens het aantal treinen die in de spits op tijd rijden om mee te beginnen.

Over de groeiende files: ook hier is simpelweg 'gokken' dat het vroeger allemaal beter was geen goede argumentatie. De VID presenteert eens in de zoveel tijd rapporten, kort geleden nog eentje met een flinke stijging over een de laatste tijd maar jouw verhaal gaat natuurlijk over de laatste 5 jaar. Vergelijk die eens met de toegenomen verkeersdrukte (bron o.a. de Nota Mobiliteit) en je zal er wellicht anders over gaan denken.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Nog een puntje. Een jaartje of wat geleden stond er een keer in een tijdschrift (VN oid) een artikel over plannen die ze een jaar of 50 geleden hadden met het snelwegennet. Dat zag er uit als een soort 'grid' over Nederland. De bedoeling was dat dat er in 1960 ofzo zou moeten liggen. Helaas besloten ze het toen over een andere boeg te gooien en is er hoog ingezet op OV. Gaandeweg zijn die plannen dus naar beneden toe bijgesteld, met als gevolg dat de toen al getekende uitbreiding van de A4 thv Delft werd geschrapt en pas over een paar jaar wordt gerealiseerd.

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:39
mijn ervaring is dat het niet zozeer de hoeveelheid asfalt is die voor veel files zorgt maar 2 dingen:

- slechte planning van verkeer/waterstaat waardoor een situatie niet goed doorstroomt, vaak helemaal erg tijdens werkzaamheden. maar dit geld voornamelijk bij knooppunten en op/afritten bij grote steden

- slecht rijden van automobilisten. allemaal in de spits vast, stoplicht gaat op rood en nog ff snel erdoorheen waardoor je midden op het kruispunt stil staat en dat een vicious circle oplevert waarbij het kruispunt langere tijd compleet vast staat. of niet doorrijden tot het eind om daar te ritsen maar zo snel mogelijk met zn allen op de baan ernaast zodat er al gauw 100-en meters asfalt ongebruikt gaat

ik erger me vrijwel dagelijks kapot aan slecht geplande situaties hier in de omgeving utrecht, voornamelijk bij de vleutenseweg/douwe egberts kruispunt. het staat daar nu iedere dag een uur of 2-3 tijdens de spits compleet vast door slechte planning, en slechte management van de stoplichten. dit soort problemen zijn heel simpel te zien zodra je ergens elke dag rijd, maar ik vraag me af of de mensen van verkeer/waterstaat ooit zelf weleens rijden :D

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Files? Welke files? Ik kan non-stop doorrijden van huis naar werk en weer terug. Goed, afstand is niet zo gek groot; 12 kilometer enkele reis. Toch zie ik genoeg auto's langzamer rijden dan ik...... Lang leve de fiets :Y)

Helaas voor redelijk wat mensen geen optie omdat de afstand te groot is (lees: veel groter dan 'mijn' 12 kilometer)

Maar als je het hebt over asfaltvermeerdering of OV dan denk ik dat je met inversteren in een goed OV een stuk verder komt dan met meer filestroken. Duidelijk is dat het OV verre van ideaal is (ik ken zelfs fietsers die het OV op grote afstand (lees: 50+ km) eruit rijden). Los van de 'eventuele' vertragingen zit je ook nog eens met overstap die beroerd is; bus komt aan op moment dat de trein net vertrekt en dat soort grappen. Verder is het OV van station naar plaats van bestemming ook vaak beroerd (ik heb zelf eens een 'wedstrijd' gereden als promotie van de fiets; auto, bus en fiets tegen elkaar van een buitenwijk naar centrum van de stad.... bus vertrok minuten eerder dan auto en fiets. Nog voor ik met de fiets de wijk uit was, had ik de bus al ingehaald).

Maar ik denk dat een GOED OV meer kan oplossen dan meer asfalt. Bij verkeer op de weg heb je te maken met énorm veel bestuurders die elk hun fouten kunnen maken. Bij het OV is dat een stuk minder. Kans op fouten zal daarbij dan denk ik minder zijn.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

SeatRider schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:25:
Nog een puntje. Een jaartje of wat geleden stond er een keer in een tijdschrift (VN oid) een artikel over plannen die ze een jaar of 50 geleden hadden met het snelwegennet. Dat zag er uit als een soort 'grid' over Nederland. De bedoeling was dat dat er in 1960 ofzo zou moeten liggen. Helaas besloten ze het toen over een andere boeg te gooien en is er hoog ingezet op OV. Gaandeweg zijn die plannen dus naar beneden toe bijgesteld, met als gevolg dat de toen al getekende uitbreiding van de A4 thv Delft werd geschrapt en pas over een paar jaar wordt gerealiseerd.
Dat is een artikel uit de Elsevier. Ik heb dat een jaar of 2 geleden ook gelezen en vond het wel vrij heftig. Het punt was dat er nu veel teveel problemen gemaakt worden met het aanleggen van wegen.

Ik weet niet of zo'n grid nu echt zo'n fantastische oplossing is hoor. Amerikaanse steden zijn een grid en het daar ook maar ergens vastloopt, dan werkt dat gelijk VER door in de grid.
De grootste problemen komen volgens mij door snelheidsverschillen bij in en uitvoegen, zoals op- en afritten en bij knooppunten. Met zon grid heb je alleen maar op en afritten bijna...

Ik denk dat het beter zou zijn als er naast de huidige snelwegen een soort van supersnelwegen zouden komen, die alleen rechtstreeks van stad naar stad gaan en ook alleen daar op en afritten hebben. Sluit die aan op de steden die de meeste mensen aantrekken (de grote vier van de randstad, Eindhoven wellicht ook) en zorg dat mensen vanaf daar naar de kleinere plaatsen kunnen. Wellicht dat dat wat kan helpen. Maar op een gegeven moment heb je ook gewoon de limiet van wat er per uur een stad in kan rijden... Ik vermoed dat er nogal wat studies naar gedaan zijn en ik vind het ook een behoorlijk interessant onderwerp, maar weet daar maar wat weinig vanaf.
ik erger me vrijwel dagelijks kapot aan slecht geplande situaties hier in de omgeving utrecht, voornamelijk bij de vleutenseweg/douwe egberts kruispunt. het staat daar nu iedere dag een uur of 2-3 tijdens de spits compleet vast door slechte planning, en slechte management van de stoplichten. dit soort problemen zijn heel simpel te zien zodra je ergens elke dag rijd, maar ik vraag me af of de mensen van verkeer/waterstaat ooit zelf weleens rijden :D
Ja maar dat kruispunt (ik heb er 5 jaar vlakbij gewoond) is ook echt een product van een mentaal zeer ziek figuur moet gezegd worden :P.

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 13-11-2006 22:35 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

OV wordt al tientallen jaren geprobeerd maar het werkt nooit. Verbindingen met het OV zijn altijd fantastisch, zolang je maar op een station woont en op een ander station werkt. Bussen zijn vermoeiend om mee te reizen. Niemand zit te wachten op dat geschommel tussen kansarmen en drankverslaafden (ze komen ook altijd naast mij zitten :( .

Meer wegen blijkt inderdaad ook alleen maar meer verkeer uit te lokken.

Blijft m.i. over:
* wegennet minder gevoelig maken voor knelpunten en ongelukken, (vooral dat laatste, geen idee hoe overigens).
* Variabele werktijden en thuiswerken
* stimuleer om een huis te kopen dicht bij de werkplek

Als je iets aan het OV wilt doen, moet je iets doen aan het busvervoer.
Goede werkplekken in de trein zou ook mooi zijn. Plek voor je laptop met muis en internet. Kun je in ieder geval je tijd nuttig maken. Maar waarschijnlijk happen daar ook maar weinig mensen op.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:35:
OV wordt al tientallen jaren geprobeerd maar het werkt nooit. Verbindingen met het OV zijn altijd fantastisch, zolang je maar op een station woont en op een ander station werkt. Bussen zijn vermoeiend om mee te reizen. Niemand zit te wachten op dat geschommel tussen kansarmen en drankverslaafden (ze komen ook altijd naast mij zitten :( .
Ah, jij houdt er dezelfde bekrompen denkbeelden op na als ik :)

@ Luccus :w

• GH45T
  • Laatst online: 08:10
(gedeeltelijke) afschaffing van de kilometervergoeding cq leaseauto's zie ik onderhand als een van de weinige oplossingen.

Ik weet dat ik hiermee geen vrienden maak hier, maar ik ben ervan overtuigd dat dit de mensen bewuster om laat gaan met keuzes maken waar te gaan werken. Vind je het echt nodig om dagelijks 200 KM voor je werk te rijden dan betaal je dat ook maar uit eigen portomonaie. Als je vertegenwoordiger bent en voor je werk klanten af moet reizen vind ik het een andere zaak, maar als je een kantoorbaan hebt is het imo je eigen verantwoordelijkheid hoe je op het werk komt.

Het komt misschien erg kort door de bocht over en ik weet ook dat je het werk niet altijd naast de deur te kiezen hebt maar het huidige systeem vraagt ook nutteloos kilometers maken. Ik hoor soms verhalen van mensen die het helemaal niet erg vinden om 100 KM naar het werk te rijden, naar hun eigen zeggen verdienen ze er zelfs nog wat aan met de kilomtervergoeding, over de waarheid daarvan twijfel ik maar het idee is duidelijk.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik ga ff doorverwijzen naar mijn post over mobiliteit/wegendesign.
rapture in "160 per uur op de snelweg dan toch beter..."

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 13-11-2006 22:48 ]

• BARO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-11 20:28
Zelf ben ik op zich wel fan van het OV in de Randstad. Ik woon in de omgeving van Rotterdam en het OV is daar optimaal. Dagelijks fiets ik of ga ik met de bus naar een metrostation. Zo'n 20 minuten duurt dat met de bus. Vervolgens is er altijd een perfecte verbinding: metro -> trein -> stukje lopen -> aankomst. In het OV kun je heerlijk lezen, dus ik heb zeker geen last van 'schommelende' bussen, zoals hierboven genoemd is (die bussen rijden tegenwoordig echt heeerlijk). Zeker in de spits is het OV sneller (in de Randstad).

Bij vele studies is men tot de conclusie gekomen dat meer asfalt geen zin heeft; er blijven dan files, maar die rijden dan gewoon op 5 banen ipv 4. Rekeningrijden (dat is dus anders dan kilometerheffing) zou het fileprobleem zeker verminderen. Ik ben niet 100% voor rekeningrijden, maar ik denk dat er, wanneer het ingevoerd wordt, minder files zullen onstaan.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

De milieubeweging loopt altijd te zeuren dat Nederland 'geasfalteerd' wordt.

Kijk eens naar een satellietfoto: snelwegen tussen de weilanden vallen niet eens op, de enige manier om ze te ontdekken is door de bebouwing te volgen, kijk maar naar Amersfoort-Nieuwland (noordkant): waar de bebouwing ophoudt zit de snelweg. Knp. Hoevelaken is net te zien.

De files worden steeds erger, omdat we eerst gaan bouwen, en dan pas denken: 'goh, zouden we ook nog een infrastructuur nodig hebben'. De gevolgen kan je dagelijks op de radio horen: vroeger stonden hier op de A1 nauwelijks files (altijd Amersfoort-Amsterdam), maar tegenwoordig is het ook vaak Amsterdam-Amersfoort, voor afrit 'mijn woonplaats' ;(, omdat ze eerst extra woonwijken (Nieuwland, Vathorst) uit de grond stampen, en nu pas gaan NADENKEN over het verbreden van de A1 hier.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BARO schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:55:
Bij vele studies is men tot de conclusie gekomen dat meer asfalt geen zin heeft; er blijven dan files, maar die rijden dan gewoon op 5 banen ipv 4. Rekeningrijden (dat is dus anders dan kilometerheffing) zou het fileprobleem zeker verminderen. Ik ben niet 100% voor rekeningrijden, maar ik denk dat er, wanneer het ingevoerd wordt, minder files zullen onstaan.
Sjah, toch geloof ik dat daar de oplossing ligt...

Alleen moet het wel consequent doorgevoerd worden... Vier banen heeft geen zin als het later weer twee banen worden...

Overigens, @baro... Probeer voor de gein is van zoetermeer naar rotterdam te komen... Verre van vlot...

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-11 20:28

Wok

Dakloos...

Het is gewoon een feit dat onze overheid qua infrastructuur al decennia lang chronisch achter de feiten aanloopt en zich alleen focussed op de doorstroming op de snelwegen. Bovendien bestaat er een welhaast panische drang om zelfs een gehucht als Boerenkoolstronksteradeel te ontsluiten op de snelweg.

Er moet meer aandacht worden besteed aan het secundaire wegennet in NL. Om maar even een voorbeeld te noemen in mijn directe omgeving. Ik woon in Zwolle. Zwolle heeft sinds een klein jaar een nieuwe industrieterrein/bedrijvenpark aan de noordzijde (voor de locals: Hessenpoort). Daar werkt ook veel personeel wat afkomsting is uit dorpen die in een straal van 20 a 30 km van Zwolle liggen (bijvoorbeeld: Nieuwleusen, Balkbrug, Staphorst etc..) Die mensen reizen allemaal via de A28, terwijl die plaatsen ook prima te bereiken zijn via de provinciale wegen. Sterker: via de provinciale wegen ben ik sneller in Nieuwleusen dan via de snelweg; juist omdat het via de snelweg ook nog eens meer dan 10 km omrijden is. Toch wordt het verkeer steevast via de snelweg gedirigeerd, met als gevolg dat er in de spits altijd een file staat tussen Zwolle-Noord en Nieuwleusen en vice versa.

De snelweg moet weer de weg worden waarvoor deze oorsprinkelijk bedoeld was: snel vervoer over grote afstanden. Het secundaire wegennet moet mijns inziens dusdanig op de schop worden genomen dat het weer loont om afstanden tot pakweg 50 km via die routes te nemen in plaats van de snelweg.

Nog een concreet voorbeeld uit mijn dagelijkse praktijk. Ik rijd vrijwel dagelijks de complete A50 op en neer (Zwolle-Eindhoven). Bij Epe/Nunspeet komt er een hele sloot extra verkeer op de snelweg, waarvan 80% de snelweg weer verlaat bij Apeldoorn (Noord). Dit is een afstand van hooguit 20 km. Zulke 'korte-afstand' forenzen moeten juist van de snelweg geweerd worden. Onnodige verkeersdruk imo. Tegenwoordig rijd ik persoonlijk zelf tot voorbij Apeldoorn vaak louter over de provinciale wegen. Veel rustiger en ten opzichte van de snelweg kost het me hooguit 5-10 minuten extra reistijd.

Ook het vrachtverkeer moet meer gereguleerd gaan worden. Ondanks diverse verboden vinden vrachtwagenchauffeur het nodig om de spits elkaar in te halen. Ik pleit voor een aparte transport rijbaan voor vrachtwagens en auto's met aanhanger/caravan, waarvoor dan ook een permanent inhaalverbod geld (en tevens een verbod op het gebruik van die rijbaan door overige automobilisten).

Bovenstaande is echter niet haalbaar als er niet ook wordt gesleuteld aan de mentaliteit van de NL automobilist. De huidige rijopleiding is feitelijk niets meer dan het aanleren van wat regeltjes. Er moet meer de nadruk worden gelegd op 'sociaal' en 'wenselijk' rijgedrag. Daarmee wil ik geen geitenwollen sokken/GroenLinks rijstijl propageren, maar het egoscentrische gedrag wat ons automobilisten kenmerkt moet veranderd worden. Ruimte kunnen geven aan een invoeger, snelheid aanpassen bij slecht weer/filevorming en meer van dat soort zaken.

Er is een mentaliteitsverandering nodig bij drie partijen:
- de overheid
- het bedrijfsleven
- de burger/automobilist

Zolang deze drie partijen elkaar chronisch blijven tegenwerken, zal een oplossing voor het fileprobleem nog ver te zoeken zijn en zal de situatie alleen maar verslechteren....

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@wok: We wonen wel in nederland hoor... Wat is de afstand tussen den haag en rotterdam? Den haag en utrecht?

Denk dat je opzich een goed punt hebt, maar de afstanden die je noemt zijn misschien wat overdone...

Voorbeeld: ik woon zelf in zoetermeer. Dat is echt één grote forenzenstad. Mensen werken over het algemeen in den haag, utrecht of rotterdam... Rotterdam is amper bereikbaar, want dan moet je over gouda of den haag/delft. En daar zit je de mensen die naar utrecht of den haag gaan weer dwars... Dit soort dingen legt in mijn ogen ook nodeloze druk op het wegennet...

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Luccus schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:17:
[...]
Oh, het is geen serieuze optie omdat jij er van die bekrompen denkbeelden op na houdt?
Nou, nou... Als ik zo om me heen kijk zijn de mensen die met enige regelmaat uren later dan gepland op een afspraak verschijnen altijd degenen die met het OV reizen. Zoals het nu georganiseerd is is het OV gewoon niet betrouwbaar genoeg om de concurrentie met de auto aan te gaan. Ook van die grapjes als reizigers bij een beetje sneeuw gewoon aan hun lot overlaten helpen bepaald niet mee om dit te verbeteren.

• Wok
  • Laatst online: 22-11 20:28

Wok

Dakloos...

MikeyMan schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:10:
@wok: We wonen wel in nederland hoor... Wat is de afstand tussen den haag en rotterdam? Den haag en utrecht?

Denk dat je opzich een goed punt hebt, maar de afstanden die je noemt zijn misschien wat overdone...

Voorbeeld: ik woon zelf in zoetermeer. Dat is echt één grote forenzenstad. Mensen werken over het algemeen in den haag, utrecht of rotterdam... Rotterdam is amper bereikbaar, want dan moet je over gouda of den haag/delft. En daar zit je de mensen die naar utrecht of den haag gaan weer dwars... Dit soort dingen legt in mijn ogen ook nodeloze druk op het wegennet...
Goed, mijn voorbeeld van pakweg 50 km is dan welllicht niet helemaal reëel (alhoewel het me hier in Zwolle en omstreken wel een mooie maatstaf lijkt), maar je schetst nu precies HET probleem wat ik heb aangekaart. Een stad groeit en op het moment dat de verkeersdruk al maxed out is, wordt besloten om al die nieuwe woonwijken te onsluiten en het liefst ook meteen op de snelweg...

Dat werkt niet.

Er moeten meerdere mogelijkheden zijn om het verkeer te onsluiten in plaats van alles zo snel mogelijk naar de snelweg te leiden. Voor zover ik weet (correct me if I'm wrong) ligt Zoetermeer ondertussen bijna tegen Den Haag aan. Waarom al die forenzen van Zoetermeer naar Den Haag via de snelweg als daarvoor een secundaire weg te gebruiken/geschikt te maken is?

Mijn punt blijft staan: korte-afstand forenzen moeten juist geweerd worden van de snelwegen. Algemener verwoord: de snwlwegen moeten ontlast worden van de verkeersdruk van de korte afstand rijders. Daarom ben ik van mening dat de overheid de aandacht moet verleggen naar het secundaire wegennet. Als het secundaire wegennet wordt verbeterd, kan de verkeersdruk worden weggenomen van de rijkswegen.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Files zijn m.i. te wijten aan 2 oorzaken: niet voldoende capaciteit van het wegennet en weersomstandigheden. Om met het laatste te beginnen: vandaag was dus weer een prachtig voorbeeld. Voor het eerst in tijden regende het weer eens tijdens de spits en meteen kunnen grote aantallen personen niet meer fatsoenlijk rijden. Met als gevolg ongelukken en files. Dit is ook weer gekoppeld aan het eerste punt: capaciteit. Diverse hoofdwegen zijn nog steeds 2 baans. Met dagelijks veel vracht verkeer die feitelijk de hele rechter baan in beslag nemen. Er blijft dus weinig meer over voor de personenauto's. Gevolg : trage doorstroming. Gooi hier nog wat regen tegenaan en je hebt diverse opstoppingen. Ook de dosering wat de snelweg op mag is bij sommige opritten gewoon te hoog of niet goed ingesteld, zoals bij genoemd kruispunt vleutenseweg. Maar zo zijn er wel meer. Neem de A12 richting Den Haag. Daar zijn ook een paar op en afritten die vanwege de slechte doorstroming weer de boel op de snelweg in de war gooien. Zo heeft het een weer impact op het ander. Dit soort punten moet dus opgelost worden. Tevens ben ik van mening dat 2 baans wegen niet meer van deze tijd zijn. Alle wegen moeten minstens 3 baans worden, zodat vrachtverkeer en personenverkeer beter gescheiden is, en zodat er meer mogelijkheden zijn indien zich een ongeluk voordoet. Tevens zou een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens ook wenselijk zijn. En misschien moeten we zelfs wel eens denken aan "intercity" snelwegen, dus wegen tussen de grote steden zonder afslagen. Want zoals aangegeven veroorzaken de diverse op- en afritten ook voor veel fileleed. Denk aan wegen tussen rotterdam-den haag-amsterdam, amsterdam-utrecht-den bosch-eindhoven-maastricht, rotterdam-utrecht-arnhem, enz.

En nee, ik pak ondanks een leasebak nooit het OV omdat ik niet met het OV kan komen waar ik wil, of het duurt onrendabel veel langer. Uitzondering zijn de diverse ministeries in Den Haag die naast het Centraal Station liggen. Dan pak ik wel de trein.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Microkid schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:33:
Voor het eerst in tijden regende het weer eens tijdens de spits en meteen kunnen grote aantallen personen niet meer fatsoenlijk rijden.
Ligt dat aan het weer of aan de personen...?

• Yotta
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 15:19

Yotta

0110101001111010

Afbeeldingslocatie: http://www.motor-forum.nl/forum/images/smilies/crossy.gif

0110101001111010

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 21:53

MeNTaL_TO

The future is not set

Als de overheid nu eens begint met een rechtstreekse verbinding tussen de 2 grootste steden in Nederland (Amsterdam en Rotterdam) dan worden de files bij Den Haag en Utrecht ook een stuk minder. Het is absurt dat ik vanuit Rotterdam of via DH of Utrecht naar Amsterdam moet, terwijl daar vandaan al genoeg verkeer naar Amsterdam moet. Klein stukje A20 doortrekken, moet dan helaas wel door het Groene Hart.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MeNTaL_TO schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:43:
Als de overheid nu eens begint met een rechtstreekse verbinding tussen de 2 grootste steden in Nederland (Amsterdam en Rotterdam) dan worden de files bij Den Haag en Utrecht ook een stuk minder. Het is absurt dat ik vanuit Rotterdam of via DH of Utrecht naar Amsterdam moet, terwijl daar vandaan al genoeg verkeer naar Amsterdam moet. Klein stukje A20 doortrekken, moet dan helaas wel door het Groene Hart.
Dwars door wat steden heen ofzo? Dr ligt nogal wat tussen...

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-11 17:41

Beugelfles

I love rusty spoons

Ik ben i.t.t. tot de meeste niet heel erg pessimistisch over het fileleed in Nederland.
Even mijn mening in het kort.

Als eerste een aantal oorzaken van de Nederlandse file's
- Groei mobiliteit, zie het tabbeltje:
Afbeeldingslocatie: http://img150.imageshack.us/img150/9306/snlhw1.png
- Teveel op- en afritten.
- Vrachtwagens op rechter rijbaan.
- Ongevallen en het langzaam afhandelen van ongelukken. Tevens is minimaal 50% van de capaciteit weg bij een ongeval en je hebt natuurlijk last van kijker

Mogelijke oplossingen voor het fileprobleem.
- Minder op- en afritten in combinatie met verbetering secundaire wegenstelsel en verbeterde doorstroming bij op- en afritten.
- Stimulering 24 uurs economie. Als mensen 2 uur moeten reizen om ergens te komen in de spits en 1 uur buiten de spits dan gaan ze vanzelf wel op andere tijden werken. Het probleem lost zich vanzelf een beetje op.
- Openbaar vervoer is alleen een oplossing in specifieke gevallen in bijvoorbeeld een stedelijk netwerk met een hoge dichtheid. Park en rail is wel een aardige oplossing (Elst in Gelderland is daar een aardig voorbeeld van naar mijn mening, maar is meer vanzelf ontstaan niet door overheidsbeleid.)
- Meer asfalt, is noodzakelijk op een aantal wegen. Niet meer snelwegen. Betere snelwegen, dus goede op- en afritten met veel capaciteit.
- Snelheidsverlaging (hier zal ik waarschijnlijk een aantal mensen mee tegen de schenen aan trappen), onderzoek (weet even niet welk) heeft aangetoond dat in specifieke situaties (ik meen bij bijvoorbeeld veel op- en afritten) een lagere snelheid helpt bij de doorstroming en de capaciteit aanzienlijk verhoogt.
- Vergrijzing en de verminderde groei van de Nederlandse bevolking. Als het goed is groeit de nederlandse bevolking steeds minder hard, dus minder werkende en minder mensen die in de spits ergens heen moeten.
- telewerken. Zou in de jaren '90 al onze mobiliteitsbehoeften oplossen. Dit is niet gebeurd en ik verwacht ook niet dat telewerken nog een grote opmars zal maken.
- Bufferstrook, klik voor link naar wikipedia
- Driver suppor systems. Kortom technische vooruitgang. De toekomst is wellicht dat je later in je auto op een of andere alternatieve brandstof stapt en intypt waar je naartoe wil, vervolvolgens sluit je aan op de snelweg met 200 km/h op 3 meter achter je voorligger, maar wel 100% veilig. En kom je precies op tijd aan op je plaats van bestemming.

Tevens wel ik nog toevoegen dat het fileprobleem in Nederland relatief meevalt. Ga maar eens kijken in andere grootstedelijke agglomeraties, daar is het probleem nog veel groter. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar New-York, London, Tokyo etc. Daar is de kilomter/tijd verhouding helemaal zoek. Wel is het zo dat als je een eenmaal een dichtbevolkt gebied heb het rendabeler is om hoogwaardig openbaar vervoer aan te leggen, bijvoorbeeld metro, lightrail etc.

In het kort wat hersenspinsel vanuit mijn kant, ik sta open voor kritiek omdat ik weet dat er in deze 'bulletpoints' nog aardig wat onvolkomenheden zitten.

Afbeeldingslocatie: http://img141.imageshack.us/img141/7628/rijkswegenplan1948ar3.png

Afbeeldingslocatie: http://img141.imageshack.us/img141/1289/structuurschemahoofdweguk5.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Beugelfles op 14-11-2006 00:29 ]

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een mens die geld heeft voor een auto gaat niet in de trein zitten, alleen al vanwege het feit dat het openbaar vervoer oncomfortabel is (herrie, stank, onvoldoende zitplekken, misselijkmakende wegligging van voertuigen, wachten op ijskoude stations in de winter), geen privacy kent, alle luxevoorziening ontbeert, onbetrouwbare reistijden heeft en ook nog gewoon saai is (je mag niet zelf sturen). Bovendien brengt het je niet daar waar je wilt zijn of alleen met een hoop gedoe.

Het openbaar vervoer is leuk als je van het centrum van de ene naar de andere stad of als je je binnen een stad wilt verplaatsen. Ik ben er helemaal voorstander van dat men toch probeert om mensen in het ov te krijgen, maar het is een oplossing die voor een beperkt aantal mensen kan werken. De realiteit is dus dat veel mensen met hun auto naar het werk willen.

Feit is gewoon dat de capaciteit op de snelwegen (en ook secundaire wegen) op veel punten ernstig te kort komt of inefficient gebruikt wordt. Op de A28 in Amersfoort zie ik dagelijks mensen de snelweg gebruiken tussen twee afritten die op nog geen twee kilometer van elkaar liggen. Ook is het idioot dat die fietsafstand tussen Amersfoort en Utrecht niet twee keer drie rijstroken heeft (en zo zijn er nog veel meer trajecten waarvan je je afvraagt hoe het kan bestaan dat ze nog niet verbreed zijn). Misschien moeten we Duitsers inhuren om onze wegen aan te leggen want zelf lijken we met bladgoud te asfalteren.
Het komt misschien erg kort door de bocht over en ik weet ook dat je het werk niet altijd naast de deur te kiezen hebt maar het huidige systeem vraagt ook nutteloos kilometers maken. Ik hoor soms verhalen van mensen die het helemaal niet erg vinden om 100 KM naar het werk te rijden, naar hun eigen zeggen verdienen ze er zelfs nog wat aan met de kilomtervergoeding, over de waarheid daarvan twijfel ik maar het idee is duidelijk.
Hier in het oosten zijn ook veel mensen die op vrij grote afstand van hun werk wonen. Die groep zal grotendeels bestaan uit hardliners die geen enkele behoefte hebben om zich in de randstad te vestigen of voor wie dat al een gepasseerd station is. Het opheffen van de verhuisoverdrachtsbelasting in combinatie met flexibelere werktijden en meer thuiswerken zou ook kunnen helpen om mensen sneller te laten verhuizen naar een plek in de buurt van hun werk. Er moeten dan wel huizen beschikbaar zijn en infrastructuur aanwezig zijn mensen efficient van huis naar snelweg te krijgen.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:59
Femme schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:57:
Een mens die geld heeft voor een auto gaat niet in de trein zitten,
De propositionele logica in dit zinnetje maakt me duidelijk dat al mijn dromen over m'n buitenaardse oorsprong toch kloppen. :+
alleen al vanwege het feit dat het openbaar vervoer oncomfortabel is (herrie, stank, onvoldoende zitplekken, misselijkmakende wegligging van voertuigen, wachten op ijskoude stations in de winter), geen privacy kent, alle luxevoorziening ontbeert,
Ik weet niet in welk millenium jij voor het laatst het OV gebruikt hebt, maar herrie en stank hangen in mijn wereld nauw samen met autootjes. Overigens, als je in de categorie "luxevoorzieningen" na je eerste koffie in je auto je behoefte doet, lijkt die stank me ook weer verklaart. (Oh, nee, in de file kan je helemaal geen koffie kopen, sorry)
onbetrouwbare reistijden heeft en ook nog gewoon saai is (je mag niet zelf sturen).
Als een trein een kwartier vertraagd is heet het onbetrouwbaar. Dat klopt ook wel, want de volgende dag is'ie weer op tijd. Die file is er iedere dag weer. :P En ach, voor spanning en sensatie heb ik een krant. De laatste keer dat ik die las tijdens het autorijden was misschien iets teveel spanning voor mijn tegenliggers.
Bovendien brengt het je niet daar waar je wilt zijn of alleen met een hoop gedoe.
En het ergste: probeer voor een trein eens een parkeerplek te vinden.
Het openbaar vervoer is leuk als je van het centrum van de ene naar de andere stad of als je je binnen een stad wilt verplaatsen. Ik ben er helemaal voorstander van dat men toch probeert om mensen in het ov te krijgen, maar het is een oplossing die voor een beperkt aantal mensen kan werken. De realiteit is dus dat veel mensen met hun auto naar het werk willen.
Welnee, de realiteit is dat een beperkte groep hard gillende automobilisten erin geslaagd zijn hun maatschappelijk onverantwoordelijke gedrag tot norm te verheffen (en iedere kritiek op hun uiterst tere, fijngevoelige mobiliteitsvorm als moraalridderlijk geitenwollensokkengeneuzel terzijde proberen te schuiven)
Feit is gewoon dat de capaciteit op de snelwegen (en ook secundaire wegen) op veel punten ernstig te kort komt of inefficient gebruikt wordt. Op de A28 in Amersfoort zie ik dagelijks mensen de snelweg gebruiken tussen twee afritten die op nog geen twee kilometer van elkaar liggen. Ook is het idioot dat die fietsafstand tussen Amersfoort en Utrecht niet twee keer drie rijstroken heeft (en zo zijn er nog veel meer trajecten waarvan je je afvraagt hoe het kan bestaan dat ze nog niet verbreed zijn). Misschien moeten we Duitsers inhuren om onze wegen aan te leggen want zelf lijken we met bladgoud te asfalteren.
Ik krijg de impressie dat we het nog eens eens worden :*)
Hier in het oosten zijn ook veel mensen die op vrij grote afstand van hun werk wonen. Die groep zal grotendeels bestaan uit hardliners die geen enkele behoefte hebben om zich in de randstad te vestigen of voor wie dat al een gepasseerd station is. Het opheffen van de verhuisoverdrachtsbelasting in combinatie met flexibelere werktijden en meer thuiswerken zou ook kunnen helpen om mensen sneller te laten verhuizen naar een plek in de buurt van hun werk. Er moeten dan wel huizen beschikbaar zijn en infrastructuur aanwezig zijn mensen efficient van huis naar snelweg te krijgen.
En jawel, we worden het (mits een busbaan bespreekbaar is) helemaal eens. Uiteindelijk zit de crux van het probleem m.i. in de al wat oudere (ik geloof jaren 50-60) ruimtelijke ordeningsgedachte dat "de forens" een positief verschijnsel is. Zie fenomenen als Almere of Zoetermeer.

• Chevy454
  • Niet online
grolschbeugel schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:46:
- Bufferstrook, klik voor link naar wikipedia
- Driver suppor systems. Kortom technische vooruitgang. De toekomst is wellicht dat je later in je auto op een of andere alternatieve brandstof stapt en intypt waar je naartoe wil, vervolvolgens sluit je aan op de snelweg met 200 km/h op 3 meter achter je voorligger, maar wel 100% veilig. En kom je precies op tijd aan op je plaats van bestemming.
Mijn auto, mijn vrijheid. In geen miljoen jaar dat mensen dat zullen willen.
:Y File? Ik snap niet dat mensen daar speciaal zo vroeg voor opstaan :P
Ik neem van tijd tot tijd wel de snelbus, staat ook wel eens in de rij maar het is een reisbus. Geen irritante 15 jarige klootjesvolk maar volwassen mensen welke gezamelijk lekker de krant zitten te lezen, met de laptop te werken etc. Het is dat die te vroeg vertrekt voor mij en dat ik op kamers zit :P Qua rijstijd duurt het 2 uur waar ik met de auto 1.5 uur over doe als ik niet in de file sta. Dat half uurtje gaat sneller voorbij dan het vloeken in de auto.

Ik vind het OV niet erg, ik vind vooral het klootjesvolk erop irritant. Ik heb nu een alternatieve OV-route gevonden welke 20 minuten langer duurt maar rustig is, modernere trein en geen klootjesvolk. Het OV brengt me waar ik moet zijn en de enkele keren dat het niet lukt moet ik de auto nemen. In de laatste 4 jaar niet meer nodig gehad.

Ik had ook een auto kunnen kopen maar ik verkies het geld in een motorfiets te pompen, kan je nog eens mee rijden ipv in de file te staan.

[ Voor 59% gewijzigd door Chevy454 op 14-11-2006 00:35 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Chevy454 schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 00:22:
[...]

*O*

• benoni
  • Niet online
Ik wil een intercity dubbeldekker met onderin over de hele breedte een vlakke vloer met roldeuren, die stopt op een ruim station met aan beide kanten een perron op de juiste hoogte, en een doorlopende rijbaan vanaf de perrons met aansluiting op de hoofdwegen. Dus geen gezeur met conducteurs die geen ruk van service en klantenbinding snappen, intimiderende perroncontroles, tourniquettes, roltrappen of andere schrikmaatregelen.

Gewoon met je fiets, velomobiel, motormobiel of whatever huplakee de trein in rijden, 20 minuutjes wachten, en zap je rijdt ineens midden in Amsterdam. Klaar.

* benoni reist soms met de NS en is laatst weer eens zwaar teleurgesteld

• Beugelfles

Beugelfles

I love rusty spoons

[...]

[...]
Een docent van mij had hier vorig jaar een hele verlichte opvatting over. De gemiddelde automobilist is blank, verdiend genoeg en wil met zijn dikke auto rondkarren. Hij vindt het best als iedereen met het OV gaat, dan heeft hij in ieder geval de ruimte. Alleen hij vindt dat de file's een groot probleem zijn. In mijn mening is hij wat dat betreft totaal niet maatschappelijk bewust bezig. Stel dat iedereen elke dag met zijn dikke V8 rond wil scheueren, dan is het probleem helemaal niet meer te overzien.

Alweer een hersenspinsel en relativatie van mijn kant O-)

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

MikeyMan schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:45:
[...]

Dwars door wat steden heen ofzo? Dr ligt nogal wat tussen...
Is dat bij iedere snelweg niet zo? Je kan er ook omheen plannen, tussen het einde van de A20 en Amsterdam liggen volgens mij zat weilanden.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Beugelfles

Beugelfles

I love rusty spoons

MeNTaL_TO schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 00:42:
[...]

Is dat bij iedere snelweg niet zo? Je kan er ook omheen plannen, tussen het einde van de A20 en Amsterdam liggen volgens mij zat weilanden.
Weilanden, oeh pas op! dan kom je echt aan de Nederlandse cultuur/milieu/linkse/boeren/bomenknuffelaars etc. Probleem binnen de Nederlandse Ruimtelijke Ordening is dat men veel teveel belang hect aan het zogenaamde open landschap en als die onzin weilanden met een economisch nut van 2 koeien en een paard.

• benoni
  • Niet online
* benoni meldt zich:
leg die snelweg maar door je eigen achtertuin, kun je er lekker van genieten op je balkonnetje >:)

• disjfa
  • Laatst online: 04-11 11:05

disjfa

be

grolschbeugel schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 00:49:
[...]
Weilanden, oeh pas op! dan kom je echt aan de Nederlandse cultuur/milieu/linkse/boeren/bomenknuffelaars etc. Probleem binnen de Nederlandse Ruimtelijke Ordening is dat men veel teveel belang hect aan het zogenaamde open landschap en als die onzin weilanden met een economisch nut van 2 koeien en een paard.
Och de boomknuffelaars maken zich eerder druk om of je een landschap in tact kan houden en er een reservaat van kan maken waarin toeristen zich kunnen vermaken. Of een asfaltweg dan beter is of niet is de grote vraag.

Wat ik minder zie is het economische nut. Als je een volle weg hebt moet je er wat aan doen. Wat vandaag gebeurde is alleen dat het regende. En ja dan is er 800 km file. Boeiend. Kan je beter regelen dat zodra het regend niet iedereen als een mongool gaat rijden :P

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Chevy454
  • Niet online
benoni schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 00:52:
* Chevy454 meldt zich:
leg die snelweg maar door je eigen achtertuin, kun je er lekker van genieten op je balkonnetje >:)
Zelfde als iedereen wilt naar de hemel maar niemand wil doodgaan. En als iemand er over klaagt dan vindt men dat die persoon niet moet lullen en aan het gemeenschappelijk belang moet denken. Zolang het maar ver van hun bed is.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Beugelfles

Beugelfles

I love rusty spoons

* Beugelfles meldt zich:
:*) Sorry dat ik zo kort door de bocht deed maar je hebt gelijk. Zogenaamde NIMBY probleem (Not In My Backyard)

Iedereen wil meer asfalt, als het maar niet in de achtertuin is.

offtopic:
ik hou er van om advocaat van de duivel te spelen, dan krijg je in ieder geval een levendige discussie

• disjfa

disjfa

be

grolschbeugel schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 00:55:
[...]
Iedereen wil meer asfalt, als het maar niet in de achtertuin is.
Meer asfalt is alleen maar meer mensen die als een mongool rijden :P Liever niet zeg

disjfa.nl

• Beugelfles

Beugelfles

I love rusty spoons

disjfa schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 00:56:
[...]

Meer asfalt is alleen maar meer mensen die als een mongool rijden :P Liever niet zeg
Spreekt hier de blanke, rijke automobilist die graag in zijn auto rondkart en het liefste heeft dat iedereen oprot van die snelweg >:) ?

offtopic:
ik ga nu maffen maar zal dit topic zeker in de gaten houden

[ Voor 10% gewijzigd door Beugelfles op 14-11-2006 00:59 ]

• Chevy454
  • Niet online
grolschbeugel schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 00:57:
Spreekt hier de blanke, rijke automobilist die graag in zijn auto rondkart en het liefste heeft dat iedereen oprot van die snelweg >:) ?
disjfa ging in het verleden voor zijn A-rbw, zal nu wel een prominent lid van de Hells Angels Zoetermeer zijn denk ik :+

• disjfa

disjfa

be

grolschbeugel schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 00:57:
[...]
Als je mijn vorige reactie leest niet bepaald. Maargoed dat is drie posts terug lezen. Maargoed.

Zoals vandaag regent het. Dan komen er direct ongelukken. Als mensen dat nou is afkappen zal het fileprobleem zich echt superveel en flink verminderen. Afkomst maakt toch niet uit als het uitkomt op hoe een auto vorruitkomt. Of ben ik nou gek. Zijn auto`s nou ook al relatief aan afkomst :P
Chevy454 schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 00:59:
[...]
disjfa ging in het verleden voor zijn A-rbw, zal nu wel een prominent lid van de Hells Angels Zoetermeer zijn denk ik :+
Nee ik ben graag belg die zijn buren graag wakker houd omdat ie weer een uitlaat heeft gevonden 8)7 :P

[ Voor 20% gewijzigd door disjfa op 14-11-2006 01:01 ]

disjfa.nl

• Chevy454
  • Niet online
disjfa schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 01:00:
Nee ik ben graag belg die zijn buren graag wakker houd omdat ie weer een uitlaat heeft gevonden 8)7 :P
Ik vind ze niet meer, ik probeer ze zelf nu te ontwerpen ;)
De headers toch, de demper is zo gepiept in vergelijk met de headers. Soms is een beetje kabaal juist goed tijdens de file, dan weet men dat je eraan komt :)

[ Voor 11% gewijzigd door Chevy454 op 14-11-2006 01:07 ]

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

* MeNTaL_TO meldt zich:
Er ligt al een snelweg door mijn achtertuin (De A-13) en komt er straks ook een door mijn voortuin (verlengde A4) maar het meeste last heb ik van de trein (qua geluid).

Dus je punt is?

• benoni
  • Niet online
Geniet je van al die verkeersdrukte om je heen of zou je het liever anders willen?

• GH45T
Femme schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:57:
Het is ook niet de bedoeling dat we mensen gaan verplichten naast hun werk te gaan wonen maar ze in ieder geval er bewust van te maken.

Simpel voorbeeld met het oosten, wat misschien wel een beetje zwart-wit is, daar zijn de huizen x-bedrag goedkoper. Goed, als je een goedkoper huis wil in een rustigere omgeving dan is het resultaat dat mensen meer geld kwijt zijn aan rijskosten, so be it.

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

[...]
[...]
Je hebt toch nog altijd de vrijheid om zelf te gaan en te staan waar je wilt? Als ik in 15 minuten van Arnhem naar Utrecht kan komen op zo'n manier juich ik dat van harte toe. Eenmaal van de snelweg af rij je toch zelf weer verder. Lijkt mij een prima idee.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Hebben jullie vanochtend vanmorgen ook meegekregen dat er een plan ligt om Super Snelwegen aan te leggen. Deze "Super snelwegen" zullen bijna geen op of afritten hebben. Misschien zelfs een max. snelheid van 140 km.

In mijn ogen zie ik hier gewoon een probleem ontstaan. Namelijk het probleem zit hem vaak niet op snelweg zelf, maar volgens mij zit het vaker aan het uiteinde van de snelwegen. Hoe snel kan een stad zijn verkeer doorsluizen van een grote snelweg naar lokale weggetjes zonder al te veel gebruik te maken van 2 baans naar 1 baan.

* Falcon denkt dat er eerlijk gezegd niet echt een oplossing voor het fileprobleem is. Maar wel kan het enigzins tegengehouden worden

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

JvS schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:33:
Ik denk dat het beter zou zijn als er naast de huidige snelwegen een soort van supersnelwegen zouden komen, die alleen rechtstreeks van stad naar stad gaan en ook alleen daar op en afritten hebben. Sluit die aan op de steden die de meeste mensen aantrekken (de grote vier van de randstad, Eindhoven wellicht ook) en zorg dat mensen vanaf daar naar de kleinere plaatsen kunnen. Wellicht dat dat wat kan helpen. Maar op een gegeven moment heb je ook gewoon de limiet van wat er per uur een stad in kan rijden... Ik vermoed dat er nogal wat studies naar gedaan zijn en ik vind het ook een behoorlijk interessant onderwerp, maar weet daar maar wat weinig vanaf.
In het kader van de voorspellende gaves, deel I:
'Supersnelwegen tegen files'

Uitgegeven: 14 november 2006 07:45
Laatst gewijzigd: 14 november 2006 07:51

AMSTERDAM - De VVD wil supersnelwegen aanleggen tussen de grote steden in de Randstad, met weinig op- en afritten om opstoppingen te voorkomen. Dubbeldeks-rijstroken zouden een oplossing zijn op plaatsen waar snelwegen niet kunnen worden verbreed.

De maximumsnelheid kan volgens de VVD buiten de Randstad omhoog naar 130 kilometer per uur.

Parallel aan de supersnelwegen lopen wegen voor het lokale verkeer met op- en afritten. "Het lokale verkeer moet worden gescheiden van het doorgaande verkeer", verklaarde VVD-fractieleider Mark Rutte dinsdagochtend. "De vermenging die nu plaatsvindt, leidt tot files." Rutte verwacht dat het aantal files de komende jaren met de helft kan worden teruggedrongen.

De liberalen hadden in hun verkiezingsprogramma al twee miljard euro uitgetrokken om het fileprobleem aan te pakken, maar hadden daar nog geen nadere invulling aan gegeven.
bron: nu.nl
Ja maar dat kruispunt (ik heb er 5 jaar vlakbij gewoond) is ook echt een product van een mentaal zeer ziek figuur moet gezegd worden :P.
Haha, ik woonde daar ook vlakbij, en ik ben het geheel met je eens!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 14:45

Reacher

oldschool

Ik hoop dat de overheid iets gaat doen om 'thuiswerken' te promoten. Dit zorgt voor algehele vermindering van verkeersdrukte, zowel OV als ander wegverkeer. Tevens heeft het veel meer voordelen als je bijvoorbeeld kijkt naar de drukte in supermarkten na 5 uur. Iedereen die nog even snel eten moet halen... sta je eerst in de file op de snelweg, sta je vervolgens in de file bij de kassa..

Voor de werkgever ook meer dan genoeg voordelen, minder kantoorruimte, lager energie verbruik, koffie automaten etc.

Met de huidige technieken is dit meer dan haalbaar. breedband internet, notebook, citrix sessie, sip phone en knallen maar.

Ik durf ook nog wel te stellen dat men meer uren per dag voor de zaak bezig zal zijn omdat de druk weg valt om op tijd thuis te zijn etc. Even snel iets afmaken is makkelijker als je dan toch al thuis bent.

In plaats van een lease auto, voorziet je werkgever je van een mooie thuiswerk plek.

Dit lijkt me iets wat op de korte termijn goed haalbaar moet zijn. Ik zie weinig heil op korte termijn op spannende verkiezingspraatjes over hoe we de wegennetten aan moeten passen.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Nou zeggen mensen wel dat in de Randstad het OV in de spits sneller is dan de auto, maar dat is helemaal niet zo. Ik reis zelf elke dag op en neer met het OV van Amsterdam naar Delft.

Nou, prima zou je dan denken, neem je lekker de intercity, ben je er in drie kwartier. Maar ik woon in Amsterdam-Zuid, met het OV naar het centraal station kost mij ruim 20 minuten, en dan moet je nog maar net aansluiting hebben. Ik moet dus eerst van een station in zuid met een stoptrein naar Schiphol, dan IC naar Den Haag, en dan weer een stoptrein naar Delft. Van en naar stations loop en fiets ik. Dat ook nog met het OV doen is totaal ondoenlijk. Van deur tot deur ben ik zonder vertraging met het OV anderhalf uur kwijt. En ik heb de afgelopen 3 maanden maarliefst 1 dag gehad waar ik geen vertraging had. Dat was op een dag dat ik toevallig heen en terug buiten de spits moet.

Ik heb ook twee weken een auto kunnen lenen, langste wat ik erover gedaan heb, 50 minuten. Met de trein heb ik er wel een bijna 3 uur over gedaan.

edit: hele topicstart vergeten

Ik die tijd dat ik met de auto ging, werd mij duidelijk wat de knelpunten zijn. Vaak file voor een oprit. En onbegrijpelijke versmalling van de A4 naar 2 banen per richting. Sta je in de file op het stuk daarvoor.

Ik denk dat binnen de Randstad het verbreden en afmaken van de A4. A6-A9 doortrekken en de A3 bouwen meer scheelt dan een hoop geld in het OV steken, want dat loopt nu al hopeloos achter op de auto.

[ Voor 18% gewijzigd door Ares408 op 14-11-2006 09:32 ]

• cooolkast
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

cooolkast

Meeeh

Reacher schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 08:28:
Ik hoop dat de overheid iets gaat doen om 'thuiswerken' te promoten. Dit zorgt voor algehele vermindering van verkeersdrukte, zowel OV als ander wegverkeer. Tevens heeft het veel meer voordelen als je bijvoorbeeld kijkt naar de drukte in supermarkten na 5 uur. Iedereen die nog even snel eten moet halen... sta je eerst in de file op de snelweg, sta je vervolgens in de file bij de kassa..

Voor de werkgever ook meer dan genoeg voordelen, minder kantoorruimte, lager energie verbruik, koffie automaten etc.

Met de huidige technieken is dit meer dan haalbaar. breedband internet, notebook, citrix sessie, sip phone en knallen maar.

Ik durf ook nog wel te stellen dat men meer uren per dag voor de zaak bezig zal zijn omdat de druk weg valt om op tijd thuis te zijn etc. Even snel iets afmaken is makkelijker als je dan toch al thuis bent.

In plaats van een lease auto, voorziet je werkgever je van een mooie thuiswerk plek.

Dit lijkt me iets wat op de korte termijn goed haalbaar moet zijn. Ik zie weinig heil op korte termijn op spannende verkiezingspraatjes over hoe we de wegennetten aan moeten passen.
Dat zou echt wel een goede oplossing zijn in mijn ogen. Mijn vader die al jaren thuis werkt gaat het echt ontzettend goed af. Hoeft niet meer elke dag over de A16 naar breda of brussel. En voor die enkele keer dat je wel naar kantoor moet, krijg je kilometervergoeding.

Ik zelf reis overigens elke dag met het OV Dordrecht<->Eindhoven. Heb vooralsnog 'weinig' vertraging gehad, gemiddeld 1x per week. Het echte nare is de drukte. Kan met moeite een krantje lezen of een dictaat lezen, of ik zit al met een elleboog in iemands zij. Ook kan ik m'n benen niet kwijt, en meurt het tegenwoordig met die natte jassen.
Die 5x die ik dan met de auto ben geweest vond ik dan ook heerlijk. Qua tijd is het zo goed als even snel, maar wat is het heerlijk om zelf te auto rijden, muziekje aan, comfortabel zitten, heerlijk gewoon.

Wat er hier ook al wel is gezegd, en wat mij het belangrijkste lijkt is de stroming op de wegen(afgezien van de debiele automobilisten).
De aan- en afvoer van snelwegen komt gewoon tekort, en knooppunten zijn helemaal erg(als ik in de file op dat traject sta, is het eeninvoeg- of uitvoegfile). Je kan het gewoon als een stukje stromingsleer zien. Je kan nog zo'n brede pijp hebben, als de aan- en afvoer ook niet wordt vergroot benut je de capaciteit nog niet optimaal.

Nu heb ik natuurlijk geen oplossin, maar dat extra asfalt heeft iig niet zomaar zin. En de enige manier om het OV echt aantrekkelijk te maken is door het comfortabeler te maken, en de verbinding van en naa station te verbeteren. De vertraging op de drukke trajecten is natuurlijk ook belangrijk maar lijkt me lastiger op te lossen.

• benoni
  • Niet online
Falcon schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 08:16:
Hebben jullie vanochtend vanmorgen ook meegekregen dat er een plan ligt om Super Snelwegen aan te leggen. Deze "Super snelwegen" zullen bijna geen op of afritten hebben. Misschien zelfs een max. snelheid van 140 km.

In mijn ogen zie ik hier gewoon een probleem ontstaan. Namelijk het probleem zit hem vaak niet op snelweg zelf, maar volgens mij zit het vaker aan het uiteinde van de snelwegen. Hoe snel kan een stad zijn verkeer doorsluizen van een grote snelweg naar lokale weggetjes zonder al te veel gebruik te maken van 2 baans naar 1 baan.

* Falcon denkt dat er eerlijk gezegd niet echt een oplossing voor het fileprobleem is. Maar wel kan het enigzins tegengehouden worden
Ik denk dat er een heel redelijke oplossing over het hoofd wordt gezien: light vehicle verbindingen. Ook wel bekend als flitsfietspaden of greenways. Zulk spul is veel goedkoper aan te leggen dan supersnelwegen, en het heeft bij dezelfde capaciteit minder ruimtegebruik, geluidsoverlast en vervuiling. Oftewel: minder gezeur met nimby-mensen en groene-hart-problemen, makkelijker inpasbaar in bestaande ruimtelijke indeling. Sommige van deze plannen liggen er al sinds begin negentiger jaren van de vorige eeuw: Fietssnelweg langs het Amsterdam-Rijnkanaal, Flitsfietspad Rotterdam - Delft, Fietssnelweg Eindhoven...

Het enige 'nadeel' van dit probleem is dat het is bedoeld voor een iets andere categorie voertuigen, en dat in die markt - ondanks de zicht op hoge benzineprijzen - nog niet zoveel ontwikkeld is dat het de consumenten bereikt. De human powered velomobielen en ligfietsen hebben een redelijke ontwikkeling doorgemaakt en zijn klaar voor een grotere markt (nog wel een beetje duur, maar dat wordt snel anders als de markt verbreedt). Wat ik echter nog bijna niet zie zijn gemotoriseerde light vehicles (en daarmee bedoel ik geen suffe brommobielen maar gestroomlijnde lichte motoren). Als deze voertuigen voor een deel van de consumenten interessant genoeg zijn om naast de auto te proberen zou je enkele tientallen procenten van het autoverkeer kwijt kunnen zijn.

• Il Ljama
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

vergeet ook net dat Nederlanders mobiel zijn qua werken en maar weinig obiel qua wonen. Als ik om me heen hoor wat een afstanden er dagelijks afgelegd worden, dan wordt de file al snel je grootste vijand.
Ik vind het wel grappig dat er afgegeven wordt op mensen die de selweg 1 a 2 afritten gebruiken terwijl zelf de hele snelweg afgesjeesd wordt..... Simpel gezegd, als je in drenthe, acherhoek of brabant wil wonen en in de randstad werkt, vraag je er zelf om. Geniet in de file van je lage hypotheeklasten!

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-11 09:47

Metro2002

Memento mori

Wok schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:29:
[...]

Mijn punt blijft staan: korte-afstand forenzen moeten juist geweerd worden van de snelwegen. Algemener verwoord: de snwlwegen moeten ontlast worden van de verkeersdruk van de korte afstand rijders. Daarom ben ik van mening dat de overheid de aandacht moet verleggen naar het secundaire wegennet. Als het secundaire wegennet wordt verbeterd, kan de verkeersdruk worden weggenomen van de rijkswegen.
Ik denk dat dat inderdaad heel goed kan werken. Maar wat doet de overheid? die zijn juist alle secundaire wegen aan het afsluiten! ivm zogenaamd 'sluipverkeer' .

:X (mooi voorbeeld: de wegen langs de a13 zijn allemaal afgesloten in de spits)
paar mogelijke oplossingen:

doortrekken van bepaalde wegen (a4 bv)
verhogen maximumsnelheid
secundair wegennet optimaal gebruiken
aantal op en afritten verminderen (om de 100 meter een afrit slaat nergens op natuurlijk)
nadenken over de infrastructuur als je woonwijken gaat bouwen.
verkeerslichten véél beter op elkaar af stemmen
meer rotondes

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 14-11-2006 09:54 ]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-11 09:47

Metro2002

Memento mori

grolschbeugel schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:46:

- Snelheidsverlaging (hier zal ik waarschijnlijk een aantal mensen mee tegen de schenen aan trappen), onderzoek (weet even niet welk) heeft aangetoond dat in specifieke situaties (ik meen bij bijvoorbeeld veel op- en afritten) een lagere snelheid helpt bij de doorstroming en de capaciteit aanzienlijk verhoogt.
In specifieke situaties kan het inderdaad helpen maar juist NIET op plaatsen met veel op en afritten

Mooi voorbeeld is de a20 waar het wemelt van de op en afritten en waar het verlagen van de snelheid
juist geleid heeft tot enorm veel meer files

reden is nogal simpel: verlaag je de snelheid dan verlaag je de afstand die mensen houden tussen hun voorganger en wordt invoegen schier onmogelijk. Dat kun je in de praktijk perfect zien op de a20.

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens

• Crazy D
  • Laatst online: 22-11 15:14

Crazy D

I think we should take a look.

benoni schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 09:29:
Als deze voertuigen voor een deel van de consumenten interessant genoeg zijn om naast de auto te proberen zou je enkele tientallen procenten van het autoverkeer kwijt kunnen zijn.
Tjah, als diezelfde mensen nu een motortje zouden kopen kunnen ze tussen alle files door zoeven. Als mensen geen motor willen, willen ze ook geen brommobiel achtig ding waarmee je over fietspaden kunt cruisen...

Maar ik blijf erbij (ook al eens in een ander topic gezegt): het grootste probleem is de mensen. Iedereen wil er asfalt bij, maar begin eens met het bestaande asfalt te gebruiken. Ik rij bijna dagelijks over de A13 naar Rijswijk, ze hebben een spitsstrook gebouwt (is nog niet open trouwens) maar ik geloof ook niet dat dat ding gaat helpen: de halve rechterrijstrook was vanmorgen leeg! En de linkse 2 waren wel behoorlijk vol en druk, rommelig (veel remmen en zo :(). En probeer dan maar eens op de rechter baan te komen (aangezien je vanuit Rotterdam op de meest linkerstrook de A13 op rijdt). En kun je eindelijk naar rechts, moet je 2 banen opschuiven en vervolgens ben je rechts aan het inhalen omdat de rechterbaan sneller gaat dan de overige 2.

Uiteraard spelen er wel meer problemen: de gemiddeld 25 op- en afritten binnen 3 km op de Nederlandse snelwegen helpen ook niet echt mee, 80 km zones die files veroorzaken, ongeduldjes die van links naar rechts zoeven, remakties veroorzaken, en 2 km verderop staat het daardoor bijna stil. Al die randdebielen die zo nodig op de rem moeten gaan staan bij een ongeluk om eens goed de schade te aanschouwen (ze zouden eens een dagje iedereen die remt bij een ongeluk moeten bekeuren...).

Openbaar vervoer is zelfs in de randstad lang niet overal een optie. Als ik naar mn werk wil met het OV ben ik minimaal anderhalf uur onderweg. Met de auto moet het extreem druk zijn om er anderhalf uur over te doen. En met de auto komt het niet op 5 minuten aan: als ik nog even wat wil afronden, mis ik daardoor niet net mn trein waardoor ik een half uur op t koude station moet wachten (want de stations worden er ook niet gezelliger op...)

Exact expert nodig?

Verwijderd

Il Ljama schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 09:40:
vergeet ook net dat Nederlanders mobiel zijn qua werken en maar weinig obiel qua wonen. Als ik om me heen hoor wat een afstanden er dagelijks afgelegd worden, dan wordt de file al snel je grootste vijand. Ik vind het wel grappig dat er afgegeven wordt op mensen die de selweg 1 a 2 afritten gebruiken terwijl zelf de hele snelweg afgesjeesd wordt..... Simpel gezegd, als je in drenthe, acherhoek of brabant wil wonen en in de randstad werkt, vraag je er zelf om. Geniet in de file van je lage hypotheeklasten!
Helemaal eens. Klagen over files, maar niet vlak bij het werk willen wonen. Ik was het reizen zat, en het OV an sich ook een beetje, en ben, nadat ik een nieuwe baan gevonden had, vlakbij mijn werk gaan wonen. Acht minuten met de fiets, tien minuten met de tram. Nou gaat dit natuurlijk niet direct meer op als ik van baan ga wisselen, maar ik ga zeker mijn best doen om een eventuele volgende betrekking weer in de buurt te vinden (ik moet toch wel ergens terecht kunnen in A'dam). Ik ken het begrip files ook nauwelijks meer, de laatste keer dat ik erin zat is zo'n 2 1/2 jaar geleden.

Ik denk dat ook hier de overheid sprongen kan maken: een tegemoetkoming in verhuiskosten als je dichter bij werk gaat wonen, of hogere lasten voor mensen die er voor kiezen om ver van hun werk te wonen. Dat is dan wel een beetje beroeps-afhankelijk, want van een consultant, aannemer, vertegenwoordiger of vervoerder kan je moeilijk vragen om dicht bij werk te gaan wonen. Maar als die grote groep mensen met een vaste baan op een vaste locatie dit doet, dan ben je zo van het verkeer af dat de filedruk veroorzaakt. Helemaal weg zullen de files wel niet gaan, maar dit kan zo ontzettend veel schelen (en dus kosten drukken, want filerijden is ontzettend duur).

• GH45T
Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 10:10:
[...]

Helemaal eens. Klagen over files, maar niet vlak bij het werk willen wonen. Ik was het reizen zat, en het OV an sich ook een beetje, en ben, nadat ik een nieuwe baan gevonden had, vlakbij mijn werk gaan wonen. Acht minuten met de fiets, tien minuten met de tram. Nou gaat dit natuurlijk niet direct meer op als ik van baan ga wisselen, maar ik ga zeker mijn best doen om een eventuele volgende betrekking weer in de buurt te vinden (ik moet toch wel ergens terecht kunnen in A'dam). Ik ken het begrip files ook nauwelijks meer, de laatste keer dat ik erin zat is zo'n 2 1/2 jaar geleden.

Ik denk dat ook hier de overheid sprongen kan maken: een tegemoetkoming in verhuiskosten als je dichter bij werk gaat wonen, of hogere lasten voor mensen die er voor kiezen om ver van hun werk te wonen. Dat is dan wel een beetje beroeps-afhankelijk, want van een consultant, aannemer, vertegenwoordiger of vervoerder kan je moeilijk vragen om dicht bij werk te gaan wonen. Maar als die grote groep mensen met een vaste baan op een vaste locatie dit doet, dan ben je zo van het verkeer af dat de filedruk veroorzaakt. Helemaal weg zullen de files wel niet gaan, maar dit kan zo ontzettend veel schelen (en dus kosten drukken, want filerijden is ontzettend duur).
Dat komt een heel stuk neer op wat ik zei, gewoon kilometervergoeding afschaffen voor mensen met een vaste werkplek, dan wordt het vanzelf minder aantrekkelijk om elke dag van Drenthe naar Rotterdam te rijden.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:08

Wokschotel

Op 6 wielen

Volgens mij is de enige oplossing een combinatie van een verbeterd OV én meer wegen. Het OV verbeteren moet je doen op die plekken waar het zinvol is, dus de Randstad, Brabant en daaromheen liggende agglomoraties. Randstadrail is een goede eerste stap, maar het ontbreekt gewoon aan samenhang in het OV. Daarnaast moet je waar snelweg en spoor elkaar raken goede, comfortabele P&R plaatsen aanleggen zodat je vanuit de auto zo de trein/metro in kan en in het hart van de stad terecht komt. Bijvoorbeeld, de A12 loopt tussen Gouda en Den haag zo'n beetje parallel aan het spoor, dus een overstappunt moet makkelijk realiseerbaar zijn!

Wegen moeten op 2 manieren worden verbeterd: verbreding en scheiding lokaal/doorgaand verkeer. Deze twee hangen uiteraard nauw met elkaar samen. Verbreding is noodzakelijk omdat de hoeveelheid verkeer gewoon te groot is voor de bestaande wegen. Je kunt wel je kop in het zand steken, maar we lopen gigantisch vast met z'n allen. Het ruimtebeslag voor 2 of 3 extra banen per kant is niet zo groot en hiervoor is plek genoeg in Nederland, zonder al te veel huizen hoeven te slopen.

De scheiding van lokaal/doorgaand verkeer zal het verkeersbeeld aanmerkelijk rustiger maken, met name het gedrag bij invoegen/uitvoegen. Op de één of andere manier zijn wij Nederlanders niet in staat ons te gedragen in het verkeer, dus moeten we daar maar iets anders op verzinnen. Alle belangrijke snelwegen (A4, A12, A2, A1, A27, A28) moeten voorzien worden van 2 doorgaande banen en 2 'lokale' banen. Voorbeeld: op de A27 rij je van Breda tot Gorinchem en van Gorinchem tot Utrecht over rijbanen zonder afslagen, het lokale verkeer of invoegers komen er bij de knooppunten wel bij. De aansluiting bij de knooppunten moeten uiteraard zodanig vormgegeven moeten worden dat je absoluut geen trechtereffect hebt. Ander voorbeeld: vanuit de A1 de A28 op richting Utrecht (bij Hoevelaken) is een ramp. Je moet ruim voor Hoevelaken al een scheiding maken tussen doorgaand/lokaal verkeer en het doorgaand verkeer richting Utrecht met een ongelijkvloerse kruising over het knooppunt leiden. Al die knooppunten met gelijkvloers kruisend verkeer zijn absoluut killing voor de doorstroming. Op sommige wegen zou je zelfs het vrachtverkeer van het overige verkeer moeten scheiden, bijvoorbeeld de A1 en A58 richting oosten.

In andere reacties lees ik dat het secundaire wegennet moet worden verbeterd. Ik denk dat dat niet haalbaar is, ik denk dat je juist het lokale verkeer zoveel mogelijk via de 'lokale' rijbanen van de snelwegen moet leiden. Liever de snelwegen zo breed mogelijk dan rondom steden/dorpen weer extra wegen aanleggen waar veelmeer gesloopt moet worden en veel meer mensen last van het verkeer hebben.

Bovenstaand verhaal is even een ideaalbeeld, los van de politieke en maatschappelijke haalbaarheid... Ook idioten als Wilders zullen nooit de te trage procedures kunnen omzeilen.

De islam kan uw vrijheid schaden

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik zelf rij welliswaar niet vaak auto en als ik dat doe ik dat hier in de regio, aangezien ik met het OV naar mijn stage/school ga. Maar heb wel een paar dingen die van mij beter mogen of anders mogen etc.
- Zorg ervoor dat bijvoorbeeld hele A2,A12 tenminste 3 baans is. En in de randstad alles 4 baans is.
- Verminder het aantal op en afslagen aan de snelwegen. Doe het zoals ze het in Frankrijk doen bijv. Leg langs de snelwegen een 80km/u wegen en en na de 20km of zo een op-afrit. Hierdoor dwing je de mensen die in de buurt werken van de snelwegen af.
- Door deze punten hierboven word de drukte al minder op de snelwegen. Hierdoor kan de snelheid buiten de randstad zoiezow omhoog, richting de 130/140.
- Zorg ervoor dat er een inhaal verbod is voor vrachtwagens op de echt drukke wegen zoals de: A2, A12 en dat het in het noorden wel mag, maar dan alleen buiten de spitsuren.
- Meer rotondes een mooi voorbeeld hiervan is hier bij ons in het dorp, met ons industrieterrein. Elk weekend is het hier namelijk weer raak. Door het volk wat naar de Ikea, Makro, Intratuin etc moest hier in Duiven. Eerst lag er eerst een T splitsing, nu hebben ze hier een mega rotonde neergelegt en nu is de lengte echt aanzienlijk minder (zelfs op de zondagen stonden er gewoon files voordat die rotonde er lag 8)7)
- Leg betere knooppunten aan, aangezien sommige echt te dom voor worden zijn, waarvan ik zeg dit kan veel makkelijker en beter (heb even geen voorbeeld beschikbaar).

Dit was het zo'n beetje over de autovervoer etc, nu het OV.
- Maak de trein stellen langer die tussen de grote steden rijden.
- Zorg ervoor dat eventueele bussen/metro's etc wachten op de treinen die aankomen of laat de bussen/metro's vaker rijden in een uur, dus inplaats van elke 15min een metro/bus elke 5min.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Denk ook dat het een idee is om wat meer te focussen op rijvaardigheid...

Als er wat minder ongelukken en gevaarlijk/dom rijgedrag zou zijn, zou het al een hoop schelen...

Vanmorgen stond het hier in de buurt weer helemaal vast door een ongeluk en kijkers...

Verwijderd

toch fijn als je werk in Duitsland zit en je alleen de A67 Ehv-Venlo hoeft af te rijden. Soms een file maar meestal niks te doen. Behalve die irritante inhalende vrachtwagens.

• GH45T
Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 13:02:
toch fijn als je werk in Duitsland zit en je alleen de A67 Ehv-Venlo hoeft af te rijden. Soms een file maar meestal niks te doen. Behalve die irritante inhalende vrachtwagens.
Daar heb ik vanmorgen ook nog 2 kilometer op gezeten en dit is typisch zo'n voorbeeld waar je gewoon geen andere fatsoenlijke weg kunt nemen.

Het was dus óf 5 kilometer snelweg (A73 en A67) nemen óf 10 kilometer midden door Venlo heen, dan is de keuze toch snel gemaakt bij mij.

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-11 15:16
Ik zie in Telewerken ook een flinke winst te behalen.

Ik zelf pas dit namelijk al toe. Als het op bepaalde ochtenden erg druk is, dan log in thuis in en rij ik pas na de file naar kantoor.

Die dag werk ik dan een paar uur op kantoor en rijd betijds weer naar huis.
Het heeft voor mij als voordeel dat ik binnen een half uur op het werk ben ipv 1 tot 1,5 uur.
Scheelt me ook weer in mijn prive tijd. :)

Alleen sommige bazen zijn tegen telewerken en huren liever dure kantoorpanden, schoonmaak, catering etc. ADSL en laptop is toch stukken goedkoper :)

wijze woorden

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:59

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ik snap er soms zelf ook weinig meer van waar het heen gaat, ik ben geen autofan en ga bijna altijd met het OV ergens naar toe, toevallig omdat mijn werk, reizen naar vriendin en naar thuis goed te doen zijn met het OV.

Ook al wonen mensen dicht bij een OV-mogelijkheid, dan nog zullen ze eerder de auto pakken, ik ken die mensen ook zelf in mijn omgeving.

Het probleem is dat mensen anders moeten denken. Sta je elke dag gigantisch lang in de file en loop je te klagen? Probeer dan in vredesnaam een baan dichterbij te zoeken. Kijk eens of je met de fiets of lopend stukjes kunt afleggen naar een plek waar je verder kunt met het OV. Ten eerste goed voor je conditie ipv dat half nederland gaat trainen een paar dagen per week in een binnenzaaltje, waar je ook nog voor betaald. Ook dat iedereen om half negen begint en om vijf uur stopt is erg nadelig voor de doorstroming. Maar ik snap ook dat niet iedereen zin heeft om tien uur te beginnen en acht uur te stoppen misschien. Sociale aspecten zoals je huisgenoot/partner/vrienden willen zien is ook belangrijk.

Sinds de opkomst van de auto is het allemaal heel mooi dat iedereen overal heen kan om te werken, maar het is toch belachelijk dat zoveel mensen zulke afstanden moeten afleggen voor werk en elke dag weer gestresst in de files moeten staan. Alles centraal op grote plaatsen (kantoren) is leuk, maar decentraliseren zou soms weer beter zijn voor de reistijd van werknemers.

Het blijft maar door gaan met de files en ik vraag me ook af hoe het over tien tot twintig jaar weer is, wat willen we de volgende generatie eigenlijk nalaten? Nog meer asfalt? Nog meer auto's?

Af en toe heb ik het idee dat het een gekkenhuis is in de Randstad en er gewoon weinig concreets kan worden gedaan om het op te lossen. Het kan toch niet zo zijn dat alleen "meer asfalt" de oplossing is? Zijn er nou echt niet meer alternatieven/oplossingen voor het fileprobleem? Moet het gewoon radicaal anders worden opgelost?

[ Voor 19% gewijzigd door Tjeerd op 14-11-2006 14:39 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Verwijderd

Ik heb vorig jaar 3 wiskundecolleges achter elkaar volledig gemist door vertragingen. Dat was dus serieus een probleem.
Ik heb een paar weken terug 5 dagen achter elkaar vertraging. De zesde dag was ik eerder doordat ik een vertraagde trein te pakken kreeg.

Los van het feit dat ik me altijd ongemakkelijk voel in een bus vol met rare figuren, zijn dat dingen waardoor ik echt geen zin meer heb in het OV. Gelukkig ben ik bijna afgestudeerd.

Wat me ook tegen staat is dat wanneer er iets is er bij de NS met gemak wordt gezegd:"reis maar even 100 kilometer om". Waar zijn de vervangende bussen gebleven?

Voordat ik ging studeren heb ik gewerkt. Ik heb me nooit geërgerd aan files. Lekker je eigen muziekje op, in je eigen auto met je eigen spulletjes (lees: een stapel aan verpakkingen van tankstationbroodjes :+ ). Niets mis mee. Onverwachte files zijn natuurlijk wat vervelender maar meestal ook nog wel te overzien.

Reizen in m'n eigen auto ervaar ik als ontspannend.
Reizen met het OV ervaar ik als vermoeiend.

Al met al denk ik dat je met een beter OV maar een kleine groep kunt winnen. De meeste zullen gewoon auto blijven rijden. Meer wegen is leuk, maar helpt maar tijdelijk. Persoonlijk vind ik een reistijd van een uur dichtbij. Als er dus minder files zijn ga ik vaker langere afstanden rijden. Met mij vele anderen, dus slipt het vanzelf weer dicht.

Dubbele wegen waarvan de bovenste laag voor langere afstanden is is een aardig idee. Kan zelfs eventueel met tol (je hebt immers een alternatief). Wel heb je het gevaar dat de fijnstofvervuiling vanaf zo'n hogere laag een breder gebied gaat bestrijken. Of misschien met haken die je auto elektrisch met 120km/u over de lange afstanden trekken zodat de motor uit kan </wild idee>.

Verder denk ik dat een financiële vergoeding voor mensen die verhuizen van ver naar een locatie dicht bij de werkplek wel kan helpen. Nu belemmeren kostenkopen je nog zomaar even ergens anders heen te gaan. Verder moeten we het hebben van telewerken.

• Tjeerd

Tjeerd

Reizen met de auto lijkt me (als ik het leuk zou vinden) ook hartstikke relaxed, je stapt thuis in de auto, zit alleen, eigen muziek op en stapt op je werk weer uit. Luxe eigenlijk. Ik kies er expres voor om met het OV te gaan (ook al vind ik het niet echt leuk) omdat het gewoon kan in mijn geval, ik voel me bijna schuldig als ik met de auto ga omdat ik het persoonlijk zie als onnodige belasting van het milieu. En alle kleine beetjes helpen. Het voordeel van OV (de trein dan tenminste) is dat je gewoon kunt doen waar je zelf zin in hebt. Je kunt een boek gaan lezen, internetten (bij een mobiel met GPRS of een laptop). Of iets anders. Je wordt gebracht van de ene naar de andere plek en ik reis meerdere malen per week met de trein, maar heb echt zelden last van vertragingen. Als ze er zijn zijn ze ook gelijk goed, dat wel. Maar ach, het zal nooit "perfect" zijn.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Verwijderd

Alleen moet het wel consequent doorgevoerd worden... Vier banen heeft geen zin als het later weer twee banen worden...
En daar gaat het nu precies mis. Er is altijd wel een plek waar een snelweg toch weer even tweebaans moet worden in verband met tunnels, bruggen, bestaande gebouwen, etc, etc. Ons land is veel voller dan in de jaren 60 toen dat plaatje eerder uit deze draad werd getekend. En als het al lukt, gaat het gewoon mis op de op- of afrit of vlak daarachter. Dat is waarom mee asfalt niets helpt. Probeer maar eens door het centrum van Den Haag te rijden in de spits, dan ben je blij wanneer je eenmaal de snelweg bereikt. 20 km/h is nog altijd beter dan een toeterende stinkende volmaakt stilstaande file in de stad.

De beste oplossing is helemaal niets doen aan de wegen. Laat mensen eerst maar eens na gaan denken over hun eigen situatie en wat ze eraan kunnen doen. Zolang mensen blijven geloven in het volslagen waanzinnige idee dat het fysiek mogelijk is om allemaal op 50+ km van ons werk te wonen en toch met miljoenen mensen exact tegelijk zonder files naar dezelfde plek te rijden, komt er geen oplossing. En al die automobilisten maar zeiken op de overheid...

Het mobiliteitsvraagstuk is bij uitstek een zaak voor eigen verantwoordelijkheid. Er zijn zat mogelijkheden om eronderuit te komen, dicht bij je werk wonen, fietsen, openbaar vervoer, niet in de randstad werken, noem maar op. Zo ben ik zelf in 10 minuten op de fiets (of 5 minuten met de bus en 5 minuten lopen) op mijn werk, wat nou mobiliteitsprobleem? Maar nee, iedereen moet op de ideale stek wonen qua woonomgeving en op de ideale stek werken qua werkomgeving. In de file staan is een onvermijdelijk gevolg van die keuze, en dat moet men eens in gaan zien.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 14:58:
[...]

De beste oplossing is helemaal niets doen aan de wegen. Laat mensen eerst maar eens na gaan denken over hun eigen situatie en wat ze eraan kunnen doen. Zolang mensen blijven geloven in het volslagen waanzinnige idee dat het fysiek mogelijk is om allemaal op 50+ km van ons werk te wonen en toch met miljoenen mensen exact tegelijk zonder files naar dezelfde plek te rijden, komt er geen oplossing. En al die automobilisten maar zeiken op de overheid...
Nee, berusten in het feit dat je om 20 kilometer af te leggen anderhalf uur uit moet trekken is iets wat we moeten stimuleren ja... :X

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
De mens is gewoon een kuddedier,

hoe kan het dat als ik 's morgens om 7:15 vanuit tilburg naar eindhoven vertrek ik daar ruim voor 8:00 ben,
maar wanneer ik een half uur later vertrek, ik niet verbaast hoef te zijn als ik daar pas om 9:00 pas kom aanjakkeren,

omgekeerd precies hetzelfde verhaal, als je pas om vijf uur klaar bent, vergeet het maar, ga eerst lekker eten en dan pas naar huis.

• benoni
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:02:
Nee, berusten in het feit dat je om 20 kilometer af te leggen anderhalf uur uit moet trekken is iets wat we moeten stimuleren ja... :X
20 kilometer in anderhalf uur, is dat inderdaad gebruikelijk in de ochtendspits? Ik heb jarenlang deze afstand naar de zaak gefietst, en dat ging zeker twee keer zo snel :X

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 19:08

DinX

Motormuis

benoni schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:07:
[...]

20 kilometer in anderhalf uur, is dat inderdaad gebruikelijk in de ochtendspits? Ik heb jarenlang deze afstand naar de zaak gefietst, en dat ging zeker twee keer zo snel :X
Die 20 km kan onderdeel zijn van een langere afstand :)

Deze morgen heb ik 50 minuten gedaan over een stuk van een km of 6 snelweg :p
maar dat is dan onderdeel van de 60km die ik afleg naar m'n werk. Ik was met de auto ipv de motor vandaag :p

Boeit me verder niet. Radio aan, en rustig aanschuiven :+

[ Voor 16% gewijzigd door DinX op 14-11-2006 15:14 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

benoni schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:07:
[...]

Ja, dat zou ook kunnen... Maar ik vind dat echt net te ver... 10á15km gaat wel... Maar dit is net storend...

Verwijderd

Nee, berusten in het feit dat je om 20 kilometer af te leggen anderhalf uur uit moet trekken is iets wat we moeten stimuleren ja...
Dat is juist wat ik niet wil stimuleren. 20 KM is prima fietsbaar, op een gewone fiets doe je dat al in een uurtje, op een ligfiets of velomobiel nog een stukje sneller. En als je niet van fietsen houdt (weet ook niet of ik dat iedere dag zou willen), is het ook nog geen 30 minuten op een brommer/scooter. Hele volksstammen doen dat in de meest drukbevolkte miljoenensteden van de wereld... Mocht je dat allemaal nog steeds teveel gedoe vinden, dan verhuis je toch naar 2 KM van je werk?

Het feit dat jij je er automatisch in gaat berusten, is precies waarom jij in de file staat.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2006 15:15 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:14:
[...]

Dat is juist wat ik niet wil stimuleren. 20 KM is prima fietsbaar, op een gewone fiets doe je dat al in een uurtje, op een ligfiets of velomobiel nog een stukje sneller. En als je niet van fietsen houdt (weet ook niet of ik dat iedere dag zou willen), is het ook nog geen 30 minuten op een brommer/scooter. Hele volksstammen doen dat in de meest drukbevolkte miljoenensteden van de wereld... Mocht je dat allemaal nog steeds teveel gedoe vinden, dan verhuis je toch naar 2 KM van je werk?

Het feit dat jij je er automatisch in gaat berusten, is precies waarom jij in de file staat.
Mjah, laat ik persoonlijk nou niet de keuze hebben waar ik woon...
Maar als 20 kilometer al een probleem wordt... Hell, op een goede dag zie ik mijn bestemming vanaf m'n balkon :X

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:14:
En als je niet van fietsen houdt (weet ook niet of ik dat iedere dag zou willen), is het ook nog geen 30 minuten op een brommer/scooter. Hele volksstammen doen dat in de meest drukbevolkte miljoenensteden van de wereld...
Wat toch wel een groot nadeel van tweewielers is, is dat je je kleding moet aanpassen. Mijn klanten pikken het wel als ik met de ligfiets kom en even naar het toilet ga om mijn shirt te wisselen, maar dat is voor wat betreft de Nederlandse zakencultuur wel een uitzondering.

Daarom vind ik het jammer dat er nog geen gemotoriseerde light vehicles zijn (zoals de Carver maar dan lichter en gestroomlijnder).

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Chaos schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:20:
[...]

Nou, nou... Als ik zo om me heen kijk zijn de mensen die met enige regelmaat uren later dan gepland op een afspraak verschijnen altijd degenen die met het OV reizen. Zoals het nu georganiseerd is is het OV gewoon niet betrouwbaar genoeg om de concurrentie met de auto aan te gaan. Ook van die grapjes als reizigers bij een beetje sneeuw gewoon aan hun lot overlaten helpen bepaald niet mee om dit te verbeteren.
Dat ben ik zeker niet helemaal met je eens. Autorijders kunnen reizen wanneer zij dat willen, dus gaan ze eerder weg. En ze calculeren een uur file in (bijv.).

Met het OV heb je geen invloed op de eerste/laatste trein/bus/whatever. Met het OV is een strakke planning op zich mogelijk (geen file immers) maar valt dat tegen (één stukje van de keten faalt -> alles faalt), dan kom je ineens ernstig te laat.

En dan nóg, als je te laat komt met de auto is men vaak begripvol als je even verzucht "ja die file, hè?". :)

Het OV is helaas in NL nogal 'lullig', al staat het misschien nog op eenzame hoogte in de wereld...

Voorbeeld van lulligheid van OV ten opzichte van het gemak van de auto:
  • Ik woon op (hemelsbreed) een kwartier rijden van R'dam en Den Haag, met de auto, geen file.
  • Met het OV: 35-45 minuten (en dan eerst naar de bus/trein op de fiets)
Mijn vrouw moet vaak in het weekend werken (in Den Haag)
  • Met de auto: 20 min (Centrum Den Haag!)
  • Met de trein: die rijdt niet zo vroeg...
  • Bus? Al helemaal niet
Lulligheid wegens slechte ontsluiting van het achterland van de grote steden, waar groeiende hoeveelheden mensen gaan wonen wegens woningnood/ontevredenheid met de buurt/whatever.
En dan dus maar met zijn allen de auto in. Terwijl de fiets waarschijnlijk nog het snelst is. Maar ja, douchen op het werk?

[ Voor 29% gewijzigd door Ramzzz op 14-11-2006 15:37 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-11 12:05
als je met de motor komt en zorgt dat je een kwartier eerder bent kan je je ook nog wel even omkleden denk ik.

Ik ben het grotendeels met Wok eens. Het lijkt wel of iedereen de snelweg op MOET ofzo, voor die kleine stukjes. Mij valt ook op dat de meeste files/traag rijdende verkeer voorkomt in de buurt van op- en afritten en knooppunten. Knooppunten kan ik inkomen, want dat is niet anders, maar er zou voor een reguliere afslag geen file moeten ontstaan..

Verwijderd

Ramzzz schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:30:
[...]
En dan nóg, als je te laat komt met de auto is men vaak begripvol als je even verzucht "ja die file, hè?". :)
Met het OV is men vaak ook wel begripvol hoor :)

Verder wordt je idd altijd de snelweg opgestuurd. Dit: http://maps.google.nl/map...=vianen&ie=UTF8&z=11&om=1 (lange link) reed ik vroeger altijd binnendoor, maar dat mocht eigenlijk niet. Bepaalde wegen waren tijdens de spits afgesloten en Vianen was (en is) afgesealed met blokken die eens per 30 seconde een auto doorlaten en die daarmee de reistijd binnendoor dienen te verlengen.
Allemaal om de plattelandbewoners te ontzien van hardrijdende spitsers.

Motor is mij te duur, daar moet ik een apart rijbewijs voor gaan halen, kleding voor aanschaffen, motor voor kopen en het is ook nog eens gevaarlijker en minder comfortabel.
paQ schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:38:
[...]

dan neem je toch een bus of trein eerder?
als de filerijder rekening moet/kan houden met file, dan kan de OV rijder dat ook met uitval / vertraging / missen van aansluiting
met die drie wiskundecolleges die ik op een rij miste had ik altijd een trein van een half uur eerder. De vertragingen zijn meestal of 5 minuten, of 2 uur.

Hier tussen Arnhem en Nijmegen gaat je argument overigens wel wat meer op. Hier rijden zo veel soorten treinen van zoveel richtingen dat je vertraging meestal wel beperkt blijft. En voor 180 euro per jaar heb je ook aan beide kanten een fiets in de stalling.
Blijft het punt dat het OV vermoeiend reizen is en de auto ontspannend.

Ander punt van bezwaar is de prijs. Retourtje met korting tussen Arnhem - Utrecht en 10 strippen voor de bus staat gelijk aan 10 liter benzine. Laat ik nou ook gelijk iets van 10 liter verrijden op die afstand. Als je een diesel hebt is het zelfs goedkoper. Laat ik toen lekker een nieuw cd'tje gebrand hebben en de auto gepakt hebben :)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2006 15:43 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

Ramzzz schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:30:
[...]

Dat ben ik zeker niet helemaal met je eens. Autorijders kunnen reizen wanneer zij dat willen, dus gaan ze eerder weg. En ze calculeren een uur file in (bijv.).

Met het OV heb je geen invloed op de eerste/laatste trein/bus/whatever. Met het OV is een strakke planning op zich mogelijk (geen file immers) maar valt dat tegen (één stukje van de keten faalt -> alles faalt), dan kom je ineens ernstig te laat.
als de filerijder rekening moet/kan houden met file, dan kan de OV rijder dat ook met uitval / vertraging / missen van aansluiting

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-11 06:57
beetje jammer ook trouwens dat de lokale overheid niet meewerkt.

op bijna alle provinciale wegen zijn ze automobilistje aan het pesten.
Volgens mij mocht je op een "N" weg altijd 80.
In bijna het hele gooi hebben ze de snelheden teruggeschroeft naar 60, 50, en soms zelfs 30!!!

tot overmaat van ramp hebben ze de meeste doorgaande wegen volgegooid met drempels en slingers in de weg.

als ik het dorp in rijdt moet ik minimaal 14 drempels op en af.
de ouders brengen de kinderen naar school, omdat het zo gevaarlijk is op de weg: ja, met andere ouders met kinderen op de achterbank, die ook 10 minuten te laat vertrokken zijn......

Natuurlijk krijg je files op de snelweg, als ze overal wegen afsluiten, eenrichtingsverkeer maken, bussluizen neergooien. Gek he, dat het 10 % drukker is geworden, als ze iedereen 10% laten omrijden. 8)7

Als je ziet wat je als automobilist met een buitendienst functie (65000 km/jaar) betaalt aan de overheid voor de auto, en wat je ervoor terugkrijgt.

• Crazy D
  • Laatst online: 22-11 15:14

Crazy D

I think we should take a look.

Tjah, dichter bij je werk wonen. Dat is leuk als je een vaste werkplek hebt, maar als je regelmatig bij klanten over de vloer komt wordt dat al een stuk lastiger. En erg gemakkelijk roepen voor sommigen, maar wie gaat er daadwerkelijk verhuizen, om je vrienden en kenissen die je nu 's avonds ziet (want je woont in de buurt) achter te laten? (niet letterlijk natuurlijk...).

Ik ben er voor mezelf in ieder geval nog niet over uit... (behalve dan dat ik te vaak bij klanten zit, en ik werk in Rijswijk, en vanuit Rijswijk is het nog een grotere ramp om naar plaatsen als Nieuwegein en Ede te gaan, dan vanuit Rotterdam (waar ik nu woon). En dan is het fijn dat ik 2 of 3 dagen per week op de fiets naar mn werk kan, maar de andere dagen zit ik vervolgens 2 keer zo lang in de auto om ergens te komen. Kweet niet waar ik blijer van wordt...

En als je samenwoont? Moet je partner dan maar die hele toffe baan opzeggen zodat jij je toffe baan kan behouden (en lekker dicht bij je werk kunt wonen?). Of andersom? Wonen bij je werk is een utopie, er hangen zoveel andere faktoren aan vast....

Maar het meest frustrerende aan de drukte en de files is dat er geen fatsoenlijke reden voor is. Hoevaak komt het niet voor dat je opeens stil staat, en 5 minuten later net zo spontaan weer 120 kunt rijden? Ik heb dat iig veel te vaak :( En files vind ik al niet de fijnste plaats om te zijn, maar als het dan ook nog eens niet duidelijk is waarom er file stond.....

Exact expert nodig?

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

paQ schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:38:
[...]

OV-gebruikers zijn mensen van de klok, die leven met/op de vertrektijden. een automobilist neemt dat meestal niet zo nauw... En dat OV heeft maar gewoon op tijd te rijden verdomme! :(

/kort door de bocht maar wel het gevoel dat ik vaak krijg.

Overigens, ik zit dagelijks in de bus :X

[ Voor 4% gewijzigd door Ramzzz op 14-11-2006 15:58 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:37:
... Vianen was (en is) afgesealed met blokken die eens per 30 seconde een auto doorlaten en die daarmee de reistijd binnendoor dienen te verlengen.
Allemaal om de plattelandbewoners te ontzien van hardrijdende spitsers.
Die wegen heb ik in de tijd dat er geen beperkingen waren vaak genoeg gefietst in de ochtendspits, en het was levensgevaarlijk. Dat kwam vooral door de automobilisten de te laat waren, en als 'oplossing' om nog tijd te komen de files van de A2 probeerden te ontwijken via de Tienhovenseweg. Twee van de tien automobilisten in de sliert zaten te dringen als gekken en konden je letterlijk van de weg drukken als ze niet langs je heen konden. Het weggetje langs het A'dam Rijnkanaal bij Schalkwijk was ook zo'n ramp (de verkeersmaatregelen die daar later zijn genomen trouwens ook 8)7 ).

Verwijderd

Maar er zijn tegelijkertijd ook fietspaden dwars door de polder aangelegd. Dus volgens mij kunnen de maatregelen voor de fietser inmiddels opgeheven worden.
Crazy D schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:42:

Maar het meest frustrerende aan de drukte en de files is dat er geen fatsoenlijke reden voor is. Hoevaak komt het niet voor dat je opeens stil staat, en 5 minuten later net zo spontaan weer 120 kunt rijden? Ik heb dat iig veel te vaak :( En files vind ik al niet de fijnste plaats om te zijn, maar als het dan ook nog eens niet duidelijk is waarom er file stond.....
Twee redenen:
a. het wegennet is overbelast. Er is maar iets kleins nodig en de boel loopt vast. Iemand komt nogal lomp een tankstation af rijden, iemand remt nogal lomp op die plotse reactie. De geen er achter wijkt uit, waardoor er nog een rij remt en de boel staat vast.
b. de voorkant van de file beweegt naar achteren. Terwijl de voorkant weer begint te rijden, blijven er achter auto's bijkomen die stoppen. De achterkant groeit harder dan de voorkant groeit. Zo ontstaat een file, maar tegelijkertijd verplaatst de voorkant zich naar achteren.
Let maar eens op, meestal zie je een kilometer na het oplossen van de file opeens een tankstation, een oprit of een vers slipspoor, een auto met een klapband, etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2006 15:50 ]

• Tjeerd

Tjeerd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 14:58:
[...]

Precies wat ik bedoel. Het klinkt heel hard, maar mensen moeten gedwongen worden en/of zelf nadenken: het moet gewoon ergens radicaal anders omdat het nooit ophoudt en alleen maar erger dreigt te worden.

Verder, alleen maar zeiken dat iedereen in de file staat schiet niemand wat mee op. Draag oplossingen aan, doe er zelf wat aan. Maar ik ben bang dat het niet alleen de wegen zijn die vol staan, maar dat het indirect ook weer te maken heeft met teveel mensen op een te klein stukje. Verhuizen is voor veel mensen geen makkelijke optie omdat er te weinig huizen zijn, te dure huizen en dat wordt er niet beter op ben ik bang. Er is op de huizenmarkt ook geen goeie doorstroming (lees: file).

• Il Ljama
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

Nestor schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:49:
[...]

Precies wat ik bedoel. Het klinkt heel hard, maar mensen moeten gedwongen worden en/of zelf nadenken: het moet gewoon ergens radicaal anders omdat het nooit ophoudt en alleen maar erger dreigt te worden.

Verder, alleen maar zeiken dat iedereen in de file staat schiet niemand wat mee op. Draag oplossingen aan, doe er zelf wat aan. Maar ik ben bang dat het niet alleen de wegen zijn die vol staan, maar dat het indirect ook weer te maken heeft met teveel mensen op een te klein stukje. Verhuizen is voor veel mensen geen makkelijke optie omdat er te weinig huizen zijn, te dure huizen en dat wordt er niet beter op ben ik bang. Er is op de huizenmarkt ook geen goeie doorstroming (lees: file).
Kort door de bocht. Niks doen is geen optie gezien het geld dat verspeeld wordt en de consequenties nu en mn op termijn voor het bedrijfsleven. Ook hier gaat het om een probleem dat niet slechts met 1 actie (meer asfalt) is opgelost. Het aan het individu overaten zal niet helpen, die kijkt alleen wat er hem/haar het best uitkomt (op zich ook logisch). Wat is nu de prikkel om alleen dan de weg op te gaan als het echt moet. Daar moet ook een antwoord op komen voordat je er alleen asfalt bijkwakt. Dat levert alleen extra aanbod op van mensen die zien dat het weer beter doorrijdt op de weg.

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

• benoni
  • Niet online
Ramzzz schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:44:
OV-gebruikers zijn mensen van de klok, die leven met/op de vertrektijden. een automobilist neemt dat meestal niet zo nauw... En dat OV heeft maar gewoon op tijd te rijden verdomme! :(
Wat mij ook prima uit zou komen is OV zónder dienstregeling op de drukke lijnen. Gewoon minimaal 6 maal per uur laten rijden die hap. Altijd binnen 10 minuten een aansluiting, geen stress en geen gezeur over in de war lopende schema's. Voor het spoorwegennet laat je de computer regelen welke trein het eerst passeert, en bij busdiensten is er sowieso geen planning meer nodig B)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

418O2 schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:32:
Ik ben het grotendeels met Wok eens. Het lijkt wel of iedereen de snelweg op MOET ofzo, voor die kleine stukjes. Mij valt ook op dat de meeste files/traag rijdende verkeer voorkomt in de buurt van op- en afritten en knooppunten. Knooppunten kan ik inkomen, want dat is niet anders, maar er zou voor een reguliere afslag geen file moeten ontstaan..
Ja, of ik over de snelweg ga of over de ene provinciale weg die mijn andere mogelijkheid voor moet stellen; ik sta vast... En dan sta ik liever vast op de snelweg, want die is vaak sneller weer gangbaar...

Verwijderd

Kort door de bocht. Niks doen is geen optie gezien het geld dat verspeeld wordt en de consequenties nu en mn op termijn voor het bedrijfsleven.
Die consequenties worden nogal overdreven. Er is geen plek op de wereld met vergelijkbare infrastructuur als de Nederlandse randstad die niet hetzelfde probleem heeft. En geen enkele plek heeft het opgelost. Al helpt een systeem zoals de londonse underground wel heel veel. Maar ook dat werkt niet voor iedereen.
Ook hier gaat het om een probleem dat niet slechts met 1 actie (meer asfalt) is opgelost. Het aan het individu overaten zal niet helpen, die kijkt alleen wat er hem/haar het best uitkomt (op zich ook logisch). Wat is nu de prikkel om alleen dan de weg op te gaan als het echt moet.
De file? Eigenlijk moeten de files juist erger worden in plaats van minder erg, want kennelijk vindt men de files nu nog niet ernstig genoeg om naar alternatieven te zoeken.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 16:41:

[...]

De file? Eigenlijk moeten de files juist erger worden in plaats van minder erg, want kennelijk vindt men de files nu nog niet ernstig genoeg om naar alternatieven te zoeken.
Zoals eerder aangegeven zijn die alternatieven er ook gewoon te weinig...

Verwijderd

Zoals eerder aangegeven zijn die alternatieven er ook gewoon te weinig...
Als jij de alternatieven niet ziet of afwijst, sta je toch gewoon lekker in de file? Zolang je maar beseft dat er echt geen oplossing vanuit de overheid kan komen en het dus volledig jouw keuze is om in die file te staan...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 16:56:
[...]

Als jij de alternatieven niet ziet of afwijst, sta je toch gewoon lekker in de file? Zolang je maar beseft dat er echt geen oplossing vanuit de overheid kan komen en het dus volledig jouw keuze is om in die file te staan...
Welke alternatieven zijn er dan? Voor altijd alleen blijven en elke paar jaar verhuizen naar een plaats bij m'n baan in de buurt? Zal positief uitwerken op de huizenmarkt...
Fietsen? Jah, heerlijk om met een stel blauwe ballen danwel bezweet op school/werk/afspraak aan te komen... Daarnaast is dat bij meer dan 15 kilometer sowieso niet comfortabel
OV? Ook geen alternatief zolang het niet beter geregeld is. En dat gaat samen met het oplossen van het fileprobleem...

Leuk dat je het populistische idee hebt dat het allemaal simpel voor jezelf op te lossen is, maar zo werkt het niet...

• Chevy454
  • Niet online
Waar een wil is is ook een weg. Aangezien iedereen stilstaat heeft men niet genoeg wil :?
15km met de fiets is goed mogelijk maar dan zou ik toch eerder gaan opteren voor een klein brommertje :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Chevy454 schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 17:12:
Waar een wil is is ook een weg. Aangezien iedereen stilstaat heeft men niet genoeg wil :?
15km met de fiets is goed mogelijk maar dan zou ik toch eerder gaan opteren voor een klein brommertje :)
Ja, want dat is fijn gedurende de 6 maanden per jaar dat het hier regent... :X

• Chevy454
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 17:17:
Ben jij van suiker ofzo? Ik wandel iedere dag 2x2km naar school / winkel, ook als het regent.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nee, dat niet... Maar ik kan niet zeggen dat ik er toonbaar uitzie als ik ergens helemaal verregend aankom... En wandelen is in dat geval al helemaal wat anders dan op de brommer...

Verwijderd

Chevy454 schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 17:19:
[...]

Ben jij van suiker ofzo? Ik wandel iedere dag 2x2km naar school / winkel, ook als het regent.
Keus tussen acht uur met compleet doorweekte kleren zitten druppen of comfortabel in de auto is natuurlijk ook snel gemaakt. (zonder regenpak doorweekt van de regen en met regenpak doorweekt van het zweet)

• Chevy454
  • Niet online
Dan moet je niet klagen over files sinds jij het alternatief afwijst :) Fatsoenlijke kledij scheelt wel ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Chevy454 op 14-11-2006 17:42 ]

• benoni
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 17:17:
Nounou, zo hard is het nu nog niet gelopen met het broeikaseffect hoor....
KNMI: Fietsweer
Toch hebben de fietsers doorgaans niet te klagen. Gemiddeld over het jaar mogen we hier op iets meer de helft van het aantal dagen regen verwachten, maar vaak is dat maar weinig. Op ongeveer 130 van die regendagen valt er 1 mm of meer en op 20 daarvan regent het hard met 10 mm of meer. Jaarlijks regent het zo'n 600 uur, wat betekent dat er 8160 droge uren overblijven. Een deel van die regen 's nachts valt dus daar merken we weinig van. Iemand die twee keer per dag een uur buiten vertoeft, voelt gemiddeld slechts eens in de tien dagen regen, vaak maar een paar druppels.
600 van de 8760 uur regent het, dus iets minder dan 7%. Dat moet je naar beneden bijstellen omdat de meeste regen 's nachts valt, en vervolgens weer iets omhoog bijstellen aan de hand van je reisduur, want bij een langere rit wordt de kans dat je natregent iets groter B)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoewel het vreselijk offtopic is vraag ik mij af hoe vaak het van 8 tot 10 en van 17 tot 19 regent...
Pagina: 1 2 Laatste