Beleid met studentenonderzoek op GoT?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:06
Ik vraag me af wat het beleid is over onderzoeken en spam van derden op het forum. Concrete aanleiding is dit topic:
[ONDERZOEK] Consumentenelektronica
Hier wordt een onderzoek geplaatst door een 'gebruiker' die geen persoonlijke informatie heeft ingevuld (ook geen persoonlijk e-mailadres) en nog nooit iets op GoT heeft bijgedragen. Inhoudelijke discussie is niet aan de orde, want de enige content staat op een externe site. Wat is dan de meerwaarde om dit toestaan op GoT?

Er zijn honderden onderzoekjes door studenten, omdat dit vaak een verplicht onderdeel van de studie is. Ik denk niet dat het de bedoeling is dat die hier allemaal hun project komen spammen, helemaal niet als ze daarvoor fake-accounts gebruiken zoals deze 'Greetje de Vries' (wat een andere naam is dan op de website staat). Tweakers.net (terecht) heel moeilijk over kloon-accounts en account-sharing; hoe kan het dan dat dit soort overduidelijke niet-persoonlijke accounts door moderators expliciet goedgekeurd worden?

Persoonlijk zie ik al die spamtopics zonder inhoud liever helemaal verdwijnen. Het werven van personeel en het promoten van websites is expliciet niet toegestaan (en terecht) juist om dit soort flauwekul van niet-betrokken users die het forum alleen voor hun eigen doeleinden misbruiken te voorkomen. Ik snap eigenlijk niet waarom dat in deze situatie anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

De basis van het beleid is dat je toestemming moet vragen aan een moderator / admin van het forum waar je je enquete wil plaatsen. Het gevolg daarvan is dat er in principe voor enquetes per hoofdgroep een verschillend beleid kan worden gehouden.

In het algemeen is het volgens mij echter zo dat het topic een toegevoegde waarde moet hebben en er inderdaad gediscussieerd kan worden, zodat het niet zo is dat de enige zinnige post "ik heb hem ingevuld!" is. Dat is in mijn ogen ook het gewenste beleid, aangezien er maar weinig meerwaarde is aan het slechts plaatsen van een enquete. Leuk voor de persoon die hem houd, en leuk voor degene die hem invullen, maar verder zie ik het verschil eigenlijk niet met ordinaire spam. Ook dat kan leuk zijn voor zowel poster als een deel van de lezers, maar toch is dat ongewenst :) .

Dat de gebruiker niets aan GoT heeft bijgedragen doet in mijn ogen niet ter zake :) . Ook van frequente bezoekers is spam niet gewenst.

Met betrekking tot dit specifieke topic: Het zou nog interessant kunnen zijn omdat de resultaten op GoT gepost worden. Het lijkt me echter veel beter als de topicstarter aanzet geeft tot discussie, het zou vermoedelijk een beter topic opleveren :) .

Overigens is voodooless in "[ONDERZOEK] Consumentenelektronica" wel intressant. Hij geeft hier aan dat de voorwaarde was dat het topic ruimte voor discussie zou bieden. Op deze manier doet dat het niet echt. Het lijkt mij beter om in de toekomst éérst de topicstart te zien voor er toestemming wordt gegeven om het topic te openen.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Laatst online: 10:17

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Aangezien enquettes veelal in de HK of in SG gehouden worden, zal ik hier even reageren. Allereerst is het een regel dat je eerst toestemming vraagt. Zie hiervoor Het algemeen beleid #spam.

Wanneer we een aanvraag krijgen, dan kijken we altijd naar de discussiewaarde van een enquette. Welke discussie wil de persoon met de enquette loskrijgen. Daarnaast vragen wij de persoon die een enquette plaatst het resultaat met ons te delen en dat op een afgesproken datum. De selectie hiervoor gaat verder puur subjectief, maar wel op basis van common sense. Het is dus ook een paar keer voorgekomen dat we een enquette gewoon niet hebben toegestaan. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ik kreeg van desbetreffende gebruiker een keurig mailtje waarin diegene aangaf niet veel op internetfora te komen en niet wist wat het beleid was en/of dit als spam aangemerkt zou worden.

Nu is het normaal gesproken de normale gang van zaken dat de meeste enquetes in SG gepost worden, nadat er toestemming is gevraagd bij de sg-moderators. Aangezien impliciet bleek dat hij/zij geen toegang daar tot had, heb ik met de moderators van desbetreffende forum overlegd of het misschien niet mogelijk was om het in het AV forum te houden (aangezien het over consumentelektronica ging. Als er een discussie uit kon komen, is dat toch weer een leuke aanvulling en weer eens wat anders in het forum).

Na akkoord heb ik de gebruiker gemaild dat het mocht onder de voorwaarden:
1) Geef even in je topic aan wat het doel van het onderzoek is en voor wie
je het uitvoert. Geef ook aan dat je bereid bent om de resultaten bekend te
maken na afloop (wel zo leuk voor degenen die de moeite nemen de enquete in
te vullen).
2) We zien graag dat er een discussie uit het topic voortkomt (dus niet dat
je alleen maar reacties als 'ingevuld' krijgt, maar dat er enige mate van
interactie/discussie op gang gebracht wordt). Dit is simpel op te lossen
door bijv een inleidend verhaaltje te doen en een stelling te deponeren. Dit
in relatie tot je onderzoek uiteraard.
3) Wanneer de resultaten bekend zijn, dit ook even te delen in het topic.
(zie ook 1)
4) Geef even aan dat je uitdrukkelijke toestemming hebt gekregen van de crew
om het topic te plaatsen.
Uiteindelijk blijkt dat punt 2 helaas maar matig in uitvoering is gebracht. Voorwaarden leken mij duidelijk, maar soms komt het niet helemaal over blijkt. (misschien is dan eerst de topicstart goedkeuren wel beter, maarja, met een nieuwe gebruiker en dat dan van tevoren al eisen, lijkt me wat overkill (zeker als je mag aannemen dat iemand van TU Delft bovenstaande tekst goed kan interpreteren... Lijkt me tenminste...)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:37

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Misschien is het gewoon handiger om allerhande enquete topics buiten SG maar gewoon helemaal te verbieden. Een discussie uitlokken kan ook keurig zonder enquete en uit die discussie zijn vervolgens ook wel punten voor het mogelijk onderzoek of het opstellen van de enquete te halen (vooral dat laatste punt lijkt me wel wat. ALs ik zie hoe veel van die enquetes in elkaar steken moet ik huilen).

Door een strikte grens te stellen los je de volgende problemen op:
1: Er worden geen clones of 1 malige bezoeker acounts aangemaakt simpel voor de exposure van hun enquete.
2: Enkel aan 'gewaardeerde' gebruikers wordt de mogelijkheid geboden om eventueel onder stricte voorwaarden een enquete onder de aandacht te brengen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

LuNaTiC schreef op maandag 13 november 2006 @ 17:17:
(...) misschien is dan eerst de topicstart goedkeuren wel beter, maarja, met een nieuwe gebruiker en dat dan van tevoren al eisen, lijkt me wat overkill
Tja, je voorkomt er wel dit soort topics mee. En zo heel veel moeite is het voor de gebruiker niet :) .
(zeker als je mag aannemen dat iemand van TU Delft bovenstaande tekst goed kan interpreteren... Lijkt me tenminste...)
Ook TU'ers willen zich er denk ik wel graag met een jantje van leiden vanaf maken :) .

Janoz: Dat vind ik eerlijkgezegd wat rigoreus :) . Alhoewel je er inderdaad mee voorkomt dat mensen zich registreren voor het plaatsen van een enquete mis je er potentieel wel wat topics mee die een zinnige discussie op kunnen werpen. Maar dan zou je volgens mij wel het tonen van de topicstart als voorwaarde moeten stellen.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@JHS: Misschien heb ik het gemist (serieus, niet sarcastisch), maar ik kan me zo geen enquete voor de geest halen waarbij de discussie verder ging dan over de vraagstelling, de vooringenomenheid en of je een inkomen netto of bruto moet vragen.

Neem bijvoorbeeld het aangehaalde topic. 90% van de berichten is "ik heb 'm ingevuld" of "ik zal hem even invullen". Als er uberhaupt al een discussie in zit, dan is die compleet ondergesneeuwd. Daarnaast , er is niet eens een onderzoeksvraag dus is de discussie bij voorbaat zo goed als kansloos (anders dan de eerder door mij genoemde onderwerpen, die je inderdaad ook weer in deze draad terug ziet).

[ Voor 45% gewijzigd door Janoz op 13-11-2006 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Dat is nog altijd een andere beweegreden dan het idee dat alleen 'gewaardeerde' gebruikers 'recht' hebben op een enquete :) . Maar dat is volgens mij vooral een reden om enquetetopics vantevoren te bekijken en streng te beoordelen, niet een reden om enquetes buiten SG te verbieden.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik bedoel ook niet dat gewaardeerde gebruikers recht hebben op enquete's, ik bedoel eerder dat non SG leden per definitie geen recht op enquetes hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Laatst online: 01:06
JHS schreef op maandag 13 november 2006 @ 17:37:
Dat is nog altijd een andere beweegreden dan het idee dat alleen 'gewaardeerde' gebruikers 'recht' hebben op een enquete :) .
Dat wilde ik ook niet zeggen, maar ik vind het op z'n minst verdacht dat het onderzoek georganiseerd wordt door "Greetje Boezeman" en "Berny de Vries" en dat er dan een account wordt aangemaakt met de voornaam van de ene persoon en de achternaam van de ander, met een gedeeld/niet-persoonlijk e-mail adres erbij. Noem me achterdochtig, maar het lijkt mij dan overduidelijk dat het de bedoeling is dat deze personen dat account gaan delen wat specifiek niet mag.

Ik kan me voorstellen dat op het beleid van persoonlijke useraccounts een uitzondering gemaakt kan worden, maar ik vind het raar dat dit dan gebeurt om een topic mogelijk te maken wat i.m.o. eigenlijk niets aan het forum bijdraagt. Zoals ik al zei zijn er honderden van dit soort onderzoekjes per jaar; ik zou het persoonlijk wel fijn vinden als het nut voor het forum bij het nemen van een beslissing belangrijker zou zijn dan het persoonlijk belang van een student die verder niets met GoT heeft. (Ik begrijp dat de individuele beslissing natuurlijk door moderators van de specifieke groep genomen wordt. :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Janoz schreef op maandag 13 november 2006 @ 17:55:
Ik bedoel ook niet dat gewaardeerde gebruikers recht hebben op enquete's, ik bedoel eerder dat non SG leden per definitie geen recht op enquetes hebben.
Daar zit volgens mij maar een klein verschil tussen :) . Je moet topics in mijn ogen beoordelen op hun merites en niet op de gebruiker die erachter zit. Via een omweg zou je dat nu toch doen. Als een enquete op zijn plaats is in, bijvoorbeeld, PRG én er een goede topicstart welke een aanzet tot een discussie bied is een topic daar volgens mij te verdedigen. Dat er misschien maar weinig van dat soort topics zouden bestaan bij wat strengere eisen aan de topicstart doet er niks aan af :) .
Soultaker schreef op maandag 13 november 2006 @ 17:59:
(...) maar ik vind het raar dat dit dan gebeurt om een topic mogelijk te maken wat i.m.o. eigenlijk niets aan het forum bijdraagt.
Het mag duidelijk zijn dat de crew nooit een topic heeft gewild wat géén bijdrage aan het forum zou leveren :) . Nu vraag ik me ook af wat het nut van dat topic is en kan je afvragen of het niet beter gesloten kan worden met het verzoek een betere startpost te maken, maar dat is niet gebeurt. Iniedergeval denk ik niet dat er gedacht wordt een enquete maar toe te staan omdat een student dat zo nodig wil. Het algemeen belang van het forum zou voorop moeten staan bij de overweging. En volgens mij gebeurt dat ook, alleen kan je je afvragen of de handhaving niet op een andere manier zou kunnen.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Ik vind het vreemd dat het topic toegestaan wordt; er is nagenoeg geen ruimte voor een discussie. Dit is als voorwaarde gesteld in de mail. Daaraan wordt niet voldaan en zodoende is het een eenzijdig verkeer. GoT is een discussieforum en geen 'go fix'-dumpplek.
Pagina: 1