[Vista] Optimaliseren

Pagina: 1
Acties:
  • 5.852 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:05

Inleiding optimalisering Vista

Het probleem
Vista is het prachtige en veilige nieuwe besturingssysteem van Microsoft. Maar al die dingen zorgen er ook voor dat Vista nogal geheugenhongerig is. Daarom wil ik hier een aantal 'profielen' maken met instellingen, zodat voor elke situatie waarvoor de computer gebruikt wordt, je het maximale eruit haalt.
De oplossing
Om voor een ieder de beste oplossing te krijgen, wilde ik hier de discussie en het experiment starten om Vista te optimaliseren. Dit kan voornamelijk bereikt worden door dingen uit Vista te verwijderen m.b.v. bijvoorbeeld NLite, het uitschakelen van services, registeroptimaliseringen, het uitschakelen van Windows' programmatuur en het uitschakelen van opstart-items.
De doelstelling
Om zoveel mogelijk resources vrij te krijgen, zodat een optimale snelheid van de computer wordt bereikt. Omdat voor een ieder de wensen anders liggen, zullen we een aantal 'profielen' opstellen, die als goede basis kunnen dienen. Onder opstart-items, services etc. zal worden uitgelegd wat het programma/de service doet en wat er gebeurt als deze is uitgeschakeld. We hopen een zo compleet mogelijke lijst te krijgen.
De regels
Dingen die interessant zijn om in de TS te worden opgenomen, moeten dikgedrukt worden (is het makkelijker te vinden). Geef duidelijk aan wat het gewenste effect is, wat de bijeffecten zijn en of dingen niet meer werken. Ook als je er later achter komt dat het uitschakelen van een bepaalde service of bepaald programma negatieve effecten heeft, geef dat aan. Dan kan dat in de TS worden opgenomen.
Tools
De tools die gebruikt kunnen worden om Windows van zijn 'lasten' te ontdoen:
  • msconfig (voor opstart-items)
  • services.msc (voor het uitschakelen van services)
Tips
Algemeen
Services
  • Stop eerst een service, voordat je hem op 'disabled' zet. Zo kun je zien wat het effect is. Mocht hierdoor belangrijke functionaliteit missen, dan is het met een reboot weer terug.
Opstartitems

Optimalisering

De opstart-items
Adobe Acrobat
Beschrijving

Positieve effect
  • Komt geheugen vrij
  • Windows start sneller op
Negatief effect
  • Adobe start langzamer op
De services
Desktop Window Manager Session Manager
Beschrijving

Positieve effect
  • Komt veel geheugen vrij
Negatief effect
  • Geen Aero meer!
  • De knop Switch Between Windows geeft geen mooi 3D overzicht van achterelkaar gesorteerde vensters, maar geeft het oude vertrouwde Alt-tab menu.
  • Geen preview vensters meer als je met je muis over de items in de taakbalk gaat.
  • Windows+Tab scrollt tussen knoppen op de taakbalk, geeft geen overzicht meer van vensters.
De profielen
We zullen uitgaan van een vrijwel kale Windows Vista Ultimate (omdat deze het uitgebreidst is) met slechts één gebruiker(snaam) De softwarelijst bevat alleen Office, Deamon Tools, Adobe Reader, WMP11, Ati of NVidia drivers voor de videokaart, Creative X-Fi drivers en Firefox als basis. De mediacenter functionaliteit wordt niet gebruikt. De computer is verbonden met een thuisnetwerk en d.m.v. een router met het internet. Bovendien heeft deze computer als randapparatuur een Bluetoothstick en een printer (al dan niet via het netwerk). Al de dingen die hiermee gerelateerd zijn en je niet gebruikt, zou je dus ook nog kunnen uitschakelen :). Het is slechts een voorbeeldmachine en zal enkel als uitgangspunt dienen. Mocht er iets in de lijst voorkomen dat bij jou negatieve effecten heeft, meld het dan! Dus ook bijv. als je functionaliteit moet inleveren, terwijl dat in het profiel staat aangegeven dat het niet zo zou moeten zijn. Denk bijv. aan netwerkfunctionaliteit, waar al gauw wat verloren gaat bij het uitschakelen van services.
Minimalist
Beschrijving
Wil zoveel mogelijk uithebben, geeft niets om de veiligheid, grafische hoogstandjes van Vista en andere dingen. Wil alleen maar zijn eigen programmatuur en niet dat van MS. Deze zal de volgende dingen willen uitschakelen/aanpassen:

Services

Opstart-items

Registeringrepen
Die-hard gamer
Beschrijving
Wil zoveel mogelijk geheugen vrijhebben en zo min mogelijk achtergrond processen, maar moet Windows moet hem nog steeds voldoende veiligheid bieden. Hij wil geen losse software aanschaffen om zijn pc van veiligheid te voorzien. Maar hij doet er alles aan ook maar net die ene frame meer te krijgen. Grafische hoogstandjes van Vista zijn leuk, maar niet voor deze persoon weggelegd.

Services

Opstart-items

Registeringrepen
Gamer
Beschrijving
Wil zoveel mogelijk geheugen vrijhebben en zo min mogelijk achtergrond processen, maar moet Windows moet hem nog steeds voldoende veiligheid bieden. Bovendien mag ook de grafische interface er niet onder lijden, want de pc wordt niet alleen als game-rig gebruikt. Mooie overgangen etc. zijn echter geen must, want dat gaat ten koste van de snelheid.

Services

Opstart-items

Registeringrepen
Maximale productiviteit
Alleen de services en programma's die nooit gebruikt worden kunnen weg, maar er moet verder zoveel mogelijk overblijven om de nieuwe functies van Vista niet verloren te laten gaan. Dus de veiligheid en grafische schil mogen niets lijden. Hier zullen dus ook de gadgets gewoon vrolijk op het scherm blijven.

Services
  • DHCP Client
  • Diagnostic Policy Service
  • Distributed Link Tracking Client
  • DNS Client
  • Internet Connection Sharing (ICS)
  • IP Helper
  • Net.tcp Port Sharing Service
  • Offline Files
  • Portable Device Enumerator Service
  • ReadyBoost
  • Remote Access Auto Connection Manager
  • Remote Access Connection Manager
  • Routing And Remote Access
  • Secondary Logon
  • Tablet PC Input Device
  • Telephony
  • Windows Connect Now - Config Registrar (geen flauw idee wat dit is :X)
  • Windows Error Reporting Service
  • Windows Media Center Extender Service
  • Windows Media Center Receiver Service
  • Windows Media Center Scheduler Service
  • Windows Media Center Service Launcher
  • Windows Media Player Network Sharing Service
  • Windows Time
  • Windows Update
De rest staat gewoon op de standaardinstelling.
Opstart-items
  • CtHelper Application
  • GrooveMonitor Utility
  • NVidia Media Centre Library
  • Microsoft Windows Operating System (WMPNSCFG.exe, niet sidebar.exe!)
  • Adobe Acrobat
Registeringrepen
Waarschuwing
Iedere wijziging die je aanbrengt n.a.v. dit topic, is op eigen risico. Experimenteren is op eigen risico. Als het bij de één werkt, is het geen garantie dat het ook bij jou werkt. Mocht het fout bij je gaan, hou het dan niet voor jezelf, maar deel het met de anderen in dit topic, zodat anderen ervoor gewaarschuwd zijn.
Tot slot
Zoals je kunt zien, is dit topic nog helemaal incompleet. Ikzelf zal hem nog wel uitbreiden, maar ik heb te weinig tijd om dit helemaal alleen te doen (bovendien is er dan ook geen lol aan :P). Daarom vraag ik om jullie medewerking dit topic tot een succes te maken, zodat we er nog lang wat aan hebben. Zo hoef je niet voor elke herinstallatie precies aan te geven wat je wel en niet ingeschakeld wilt hebben en kun je bovendien de prestaties van je computer verbeteren.
Dus als je aanvullingen hebt voor de TS, noem het! Iemand misschien nog ideeën voor profielen? BTW als je echt je best wilt doen, neem dan het deel van de TS over waar je wat aan toe wilt voegen en zet het hier tussen [code] tags, mail of PM de UBB code naar me, dan zet ik het zo gauw mogelijk in de TS :).

[ Voor 15% gewijzigd door The__Virus op 14-11-2006 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:38
Dit is precies waar ik naar zocht hoop dat je het snel aanvult!

[ Voor 35% gewijzigd door bokkow op 12-11-2006 21:29 ]

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Als jij en anderen helpen :P. Ik heb niet genoeg tijd aaaal die services etc. langs te gaan. Denk dat het samen best te doen is :). Misschien dat ook een aantal handige tools kennen (liefst freeware uiteraard ;))?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Deze kunnen uit zonder problemen. Wel checken of je ze zelf toevallig niet nodig hebt:

Digital ID Management Service
- Listens for Digital ID related events and invokes the registered Providers to perform their tasks. The order that the Providers are invoked is specified by the dependency settings. If this service is stopped or disabled, this computer and all logged on users will be unable to use the automated functionality. This sounds like a fancy service, but your probably don't have a use for it unless you use any DRM technologies.

Distributed Link Tracking Client - Maintains links between NTFS files within a computer or across computers in a network.

Group Policy Client - The service is responsible for applying settings configured by administrators for the computer and users through the Group Policy component. If the service is stopped or disabled, the settings will not be applied and applications and components will not be manageable through Group Policy. Any components or applications that depend on the Group Policy component might not be functional if the service is stopped or disabled. Are you using any of the new account restrictions in Windows Vista, if not, and if this computer is not on a enterprise network, disable this service to free up some bytes.

IKE and AuthIP IPSec keying modules - IKE and AuthIP IPSec keying modules. Unless you are doing crazy VPN stuff, home users have little use for this service.

Infrared monitor service - Supports infrared devices installed on the computer and detects other devices that are in range. Still have any infrared device sitting around? Yeah right!, disable this unless you are still using any legacy devices that require infrared. If so, consider upgrading sometime in the future to this thing called Blue tooth.

Network Access Protection Agent - Allows windows clients to participate in NAP. If you have no use for NAP or don't know what it is, disable this, you probably don't need it.

Peer Name Resolution Protocol - Enables Serverless Peer Name Resolution over the Internet. DNS lookups without a DNS server? Possibly, but still no use for it.

Peer Networking Identity Manager - Provides Identity service for Peer Networking. P2P service that performance users don't need. Unless you are using the new P2P networking features.

Pen Service - Tablet PC Pen Input Service. This service is running by default on my laptop which is not a tablet PC!

PnP-X IP Bus Enumerator Service - The PnP-X bus enumerator for network connected devices. If you do not have any devices that use this feature (I don't know of any, if any of you do, post a comment!) consider disabling it.

Remote Registry - Enables remote users to modify registry settings on this computer. If this service is stopped, the registry can be modified only by users on this computer. I do not understand why Microsoft always decides to have this service started by default in Windows. This service is really only useful for system administrators in enterprise environments. Although my faith in Microsoft security is growing, for home users and most power users this service is just waiting to be exploited by the latest virus/Trojan. It provide no useful functionality to us so just disable it.

Software Licensing Service - This service provides licensing technology APIs in Windows. Don't use any software that needs this? Not many do right now. Disable it.

SSDP Discovery Service - Discovers networked devices and services that use the SSDP discovery protocol, such as UPnP devices. Also announces SSDP devices and services running on the local computer. If this service is stopped, SSDP-based devices will not be discovered. If this service is disabled, any services that explicitly depend on it will fail to start. Do you have any UPnP devices? No, then disable this.

UPnP Device Host - Allows UPnP devices to be hosted on this computer. If this service is stopped, any hosted UPnP devices will stop functioning and no additional hosted devices can be added. If this service is disabled, any services that explicitly depend on it will fail to start. Do you have any UPnP devices? No, then disable this as well.

WebClient - Enables Windows-based programs to create, access, and modify Internet-based files. If this service is stopped, these functions will not be available. If this service is disabled, any services that explicitly depend on it will fail to start. This service is used for things like web folder and WEB DAV. If you are like me and don't use these services, then disable them.

Windows Image Acquisition (WIA) - Provides image acquisition services for scanners and cameras. Not used? disable it.

Windows Management Instrumentation - Provides a common interface and object model to access management information about operating system, devices, applications and services. If this service is stopped, most Windows-based software will not function properly. If this service is disabled, any services that explicitly depend on it will fail to start. This service is used a lot in the enterprise environment in scripting events on computers. In the home area, there is no use for it and can be disabled. If in the future you ever have any problems with installing programs, try re-enabling this service again since some, not all, tend to use it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Hmm gewoon van internet gekopieerd zo te zien :P. Zal morgen eens toevoegen, moet nu weg. Heb je ze toevallig zelf al geprobeerd? Wat zijn je bevindingen (dus qua snelheid, geheugengebruik, gemis aan features...)? Wat misschien ook handig is, is om het per service te proberen, kunnen we ook zien hoeveel geheugen het scheelt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
The__Virus schreef op zondag 12 november 2006 @ 21:47:
Hmm gewoon van internet gekopieerd zo te zien :P. Zal morgen eens toevoegen, moet nu weg. Heb je ze toevallig zelf al geprobeerd? Wat zijn je bevindingen (dus qua snelheid, geheugengebruik, gemis aan features...)? Wat misschien ook handig is, is om het per service te proberen, kunnen we ook zien hoeveel geheugen het scheelt :).
Ik ga het nu proberen post dalijk wel of het merkbaar sneller is met: opstarten/games ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

The__Virus schreef op zondag 12 november 2006 @ 21:47:
Ik heb zelf alleen Infrarood uitgezet. Voor de rest doe ik er niets mee :)

Ik heb 2gb in beide laptops, en vertrouwen in het Vista Memory Management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Kun je zeggen waar je het dan vandaan heb? Misschien dat ik of anderen daar nog wat vandaan kan halen om te proberen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

The__Virus schreef op zondag 12 november 2006 @ 21:59:
Kun je zeggen waar je het dan vandaan heb? Misschien dat ik of anderen daar nog wat vandaan kan halen om te proberen :).
Het lijstje had ik nog ergens in mijn mail staan. Als ik mij niet vergis staat hij ergens op www.tweakvista.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
opstarten gaat miss iets sneller maar niet merkbaar :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

PWM schreef op zondag 12 november 2006 @ 21:43:
Distributed Link Tracking Client - Maintains links between NTFS files within a computer or across computers in a network.
Zorgt er onder andere ook voor dat je shortcuts automagisch aangepast worden bij het verplaatsen van bestanden.
Remote Registry

Windows Management Instrumentation
Onder andere voor scripts (remote) erg handig, overigens. Ik krijg automagisch een mail bij sommige events (d.m.v. eventtriggers of met WMI scripting), soort van cheap-ass monitoring systeem.

Dit soort lijstjes zijn leuk, maar voor alle duidelijkheid:
Net zoals overstripped NLite installaties voor XP en andere service-tweak sites zoals die er tijden terug al waren voor XP is je winst minimaal, en het risico op vage problemen alleen maar groter.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er ook een XP home/pro topic over het optimaliseren van je OS ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je WMI service stoppen zou ik zeker niet doen, volgens mij werkt dan je security center bijvoorbeeld al niet meer en je gaat vast vaker vervelende zaken tegen komen.

Hetzelfde geld overigens voor je group policy service, door middel van group policies kan een echte tweaker heel veel aanpassen, als je dir service gaat uit zetten verlies je dus feitelijk een boel 'tweakbaarheid' van je systeem, niet slim dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 23:07:
Nee die had ik nog eens willen openen, maar dat ging niet door. Maar als de lijst hier wat completer is, kun je zeker ook voor XP het nodige aanpassen :).

En door WMI uit te zetten, kun je in services.msc geen services meer aan en uit zetten, dan moet je het register in om dat ongedaan te maken :).

[ Voor 18% gewijzigd door The__Virus op 13-11-2006 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Over Desktop Window Manager Session Manager, gebruikt dat ook veel geheugen als je niet Windowstoets + TAB doet? Of alleen als je Windowstoets + TAB gebruikt? Want als je het niet gebruikt, en het toch aan staat, dan maakt het mij niet zo veel uit, maar als het bakken geheugen gebruikt, schakel ik het mooi uit :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makavelibrox2
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-04-2021
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 23:07:
Nee, wel een topic dat daarop lijkt.

P.S. Goed plan dit topic, als ik Vista draai wil ik zeker meehelpen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
FnF schreef op maandag 13 november 2006 @ 07:01:
Over Desktop Window Manager Session Manager, gebruikt dat ook veel geheugen als je niet Windowstoets + TAB doet? Of alleen als je Windowstoets + TAB gebruikt? Want als je het niet gebruikt, en het toch aan staat, dan maakt het mij niet zo veel uit, maar als het bakken geheugen gebruikt, schakel ik het mooi uit :)
Het gebruikt altijd geheugen, of je het nou gebruikt of niet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Ik heb een heel handig programmaatje gevonden dat werkt voor Vista RC1 32 Bit (vanaf Build 5600) het heet TweakVI en voort de aanpassingen die je wilt maken voor je uit in register en optimaliseert ook het geheugen gebruik (al is dta voor de betaalde versie helaas) de gratis evrsie heeft (niet verassend) minder schokkende optimalisties maar alle kleine beejes helpen toch ;)
TweakVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Hmm heb nu al de meeste services die ik niet (merkbaar) mis uitgeschakeld. Heb nu dus nog volledige Aero etc.:
  • DHCP Client (handmatig IP adres)
  • Diagnostic Policy Service
  • Distributed Link Tracking Client
  • DNS Client
  • Internet Connection Sharing (ICS)
  • IP Helper
  • Net.tcp Port Sharing Service
  • Portable Device Enumerator Service
  • ReadyBoost
  • Remote Access Auto Connection Manager
  • Remote Access Connection Manager
  • Routing And Remote Access
  • Tablet PC Input Device
  • Telephony
  • Windows Connect Now - Config Registrar (geen flauw idee wat dit is :X)
  • Windows Error Reporting Service
  • Windows Media Center Extender Service
  • Windows Media Player Network Sharing Service
  • Windows Time
  • Windows Update
Dit scheelt behoorlijk op het geheugenverbruik merkte ik :).
Zal de TS binnenkort wel updaten, maar misschien is wat meer input ook wel handig :P

[ Voor 3% gewijzigd door The__Virus op 13-11-2006 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Windows Connect Now:
"Part of Windows XP Service Pack 2 (SP2), Windows Connect Now technology makes it easier for you to add devices such as printers and routers to your existing wireless network, or create a new one from scratch."
Zal wel hetzelfde gelden voor Vista

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Aah voor het draadloze netwerk :). Dat heb ik niet, dus kan gewoon uit :P. Wat me opvalt is BTW het geheugengebruik tijdens het opstarten, tot wel 92%! Daarna zakt het in één keer in tot 42%, hetgeen nog redelijk acceptabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Ja bij mij dus ook heb jij ook maar 1 GB? bij mij blijft ie namelijk ook hangen op 40-50% na het opstarten.

offtopic:
Ik heb nu trouwens klein probleempje (uiterlijk alleen dus niks ernstigs) mijn taskbar is niet meer doorzichtig hoe kan ik dit weer aan zetten, krijg het maar neit gevonden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
DWM uitgezet (zie TS)? Ik heb BTW een profiel vast gemaakt. Heb die zelf nu draaien tot volle tevredenheid: zo min mogelijk services en toch zoveel mogelijk functionaliteit. Heb niets ingeleverd t.o.v. van een kale Windows, omdat ik die dingen simpelweg niet nodig heb of niet gebruik. Als iemand hem heeft toegepast en toch wat mist, meld het dan even :).

Ik zal de komende tijd wat meer experimenteren en nog wat info over services, tools en opstartitems toevoegen, maar ik hoop ook op wat input van jullie kant :).

[ Voor 29% gewijzigd door The__Virus op 14-11-2006 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
bokkow schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 12:50:
Ja bij mij dus ook heb jij ook maar 1 GB? bij mij blijft ie namelijk ook hangen op 40-50% na het opstarten.

offtopic:
Ik heb nu trouwens klein probleempje (uiterlijk alleen dus niks ernstigs) mijn taskbar is niet meer doorzichtig hoe kan ik dit weer aan zetten, krijg het maar neit gevonden..
heb je toevallig een programma gemaximaliseerd?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Nee niets van dat alles.. :/
waar ik btw eig best benieuwd naar ben is de scores van anderen met dat meegeleverde programmaatje
Is daar al een topic voor?
Ik kreeg het volgende:
-CPU: 4,9
-MEM: 4,5
-GFX: 5,9
-Gaming GFX: 5,8
-HDD: 5,9
TOTAL: 4,5

En dan staat er bij geheugen "Memory operations per second" dat heeft dan toch meer te maken met hoe snel je geheugen is en niet met de hoeveelheid? Dus als ik mijn geheugen met 1 GB aanvul zou dit niet omhoog gaan? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Vista heeft standaard allemaal hele mooie icon's voor b.v. word, my computer enz. Maar zijn er ook high res icons voor bv photoshop te vinden?

Update:

http://www.vistaicons.com/icon_collections.htm :*)

[ Voor 20% gewijzigd door Danielson op 15-11-2006 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:53
Heb de services doorgelopen...

Offline files heb ik uit
Firewall ook uit

Heb geen netwerk, enkel inet, dus konden ook uit:

Workstation
ComputerBrowser
TCP/IP NetBIOS

Verder wat dingen van boven overgenomen, scheelt alles bij elkaar wel enigszins,boot sneller op. Qua geheugen zie ik weinig verschil. Stonden bij mij 67 services aan, heb er 15 uitgeschakeld.

Moet nog gaan kijken of ik WindowsSearch uitschakel (indexing dus), scheelt dit veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceQb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:59
Ik vond de service Problem Reports ook een beetje zonde van mn geheugen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
WindowsSearch zal behoorlijk in het geheugen snijden, aangezien daar standaard (bij mij althans) 2 processen van draaien, samen goed voor zo'n 15MB. Dat lijkt niet veel, maar zodra hij aan het indexen slaat, kan dit oplopen tot wel 80MB. Bovendien is die indexing service redelijk overbodig, die zal ik dan ook uitzetten in het volgende profiel (ben bezig met de volgende, maar nog te weinig tijd om concreet dingen neer te zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Sjah schreef op woensdag 15 november 2006 @ 17:38:
Heb de services doorgelopen...

Offline files heb ik uit
Firewall ook uit

Heb geen netwerk, enkel inet, dus konden ook uit:

Workstation
ComputerBrowser
TCP/IP NetBIOS

Verder wat dingen van boven overgenomen, scheelt alles bij elkaar wel enigszins,boot sneller op. Qua geheugen zie ik weinig verschil. Stonden bij mij 67 services aan, heb er 15 uitgeschakeld.

Moet nog gaan kijken of ik WindowsSearch uitschakel (indexing dus), scheelt dit veel?
WindowsSearch scheelt gigantisch veel. En ik vind nog steeds, als je alles logisch indeelt, wie heeft er dan search nodig? De laatste keer dat ik search heb gebruikt, is zeker meer dan een half jaar geleden, ik zou niet weten wat ik op moet zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Ok, hem hem uitgezet. tJa Ggoogle desktop installde ik ook ooit weleens, weer gelijk eraf gedonderd, wat moet je ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Een andere optimalisatie is autom. inloggen, dus zonder WW in te typen booten, te vinden als je in Run intypt:

control userpasswords2

[ Voor 4% gewijzigd door Sjah op 15-11-2006 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormstreber
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Ik heb de proef op de som genomen en de services van hierboven uitgezet.

Ik ging op een 512MB laptop van 327MB geheugen gebruik naar 266MB geheugen gebruik, dat is een verschil van 61 MB, niet slecht.

Maar wel 2 opmerkingen die ik wil maken:
1) 300 MB geheugengebruik in Vista is niet hetzelfde als 300MB geheugengebruik in XP. Door het superfetchen van Vista is het niet duidelijk wat daadwerkelijk gebruikt wordt en wat klaarstaat voor het geval dat.
2) Wat vrij opmerkelijk is is dat Vista begint met een geheugengebruik van ruim 360MB en daarna langzaam terugloopt naar 245MB, wat ervoor zorgt dat er een verschil van 115MB is weet ik niet.

www.gijsbesselink.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Verder, ik weet niet of het hier thuishoort, maar meesten hebben wel van uxtheme.dll in Xp gehoord. Nu is er ook een patch voor Vista RTM. Volgens mij is deze link niet illegaal: http://www.anti-tgtsoft.c...heme/Windows%20Vista/SP0/

Kunnen we weer de VisualStyles gebruiken die we willen (belachelijk dat Ms die signing heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
vormstreber schreef op woensdag 15 november 2006 @ 22:05:

Ik ging op een 512MB laptop van 327MB geheugen gebruik naar 266MB geheugen gebruik, dat is een verschil van 61 MB, niet slecht.

1) 300 MB geheugengebruik in Vista is niet hetzelfde als 300MB geheugengebruik in XP. Door het superfetchen van Vista is het niet duidelijk wat daadwerkelijk gebruikt wordt en wat klaarstaat voor het geval dat.
2) Wat vrij opmerkelijk is is dat Vista begint met een geheugengebruik van ruim 360MB en daarna langzaam terugloopt naar 245MB, wat ervoor zorgt dat er een verschil van 115MB is weet ik niet.
Dat 2e punt had ik ook al eens gemerkt, bij mij is het echter nog extremer: van tot wel 91% net na het opstarten tot 31% na verloop van tijd (1GB RAM!). Ik kan er geen oorzaak voor vinden, maar ben al lang blij dat er steeds minder RAM wordt gebruikt :). Vista is wat dat betreft nog zuiniger dan XP x64 bij mij! En ik heb nog zat mogelijkheden tot tweaken, die waren bij x64 bij mij al wel allemaal zo'n beetje gedaan. Als het niet voorzien was van DX10, dan was het een topbesturingssysteem geweest. IMO is dat nog steeds hét minpunt van Vista: ik kan vrijwel elk programma draaien, behalve games vanwege de slechte performance. Bovendien wordt hardwarematig versnellen van DirectSound niet meer ondersteund, alleen nog van OpenAL. Echt een gemis, hoop dat er een oplossing voor komt, maar ik ben bang van niet :(.

[ Voor 21% gewijzigd door The__Virus op 15-11-2006 22:53 ]

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Sjah schreef op woensdag 15 november 2006 @ 20:43:
Een andere optimalisatie is autom. inloggen, dus zonder WW in te typen booten, te vinden als je in Run intypt:

control userpasswords2
Of je maakt gewoon geen wachtwoord aan bij de setup :)

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zie Adobe Acrobat in de TS staan. Is het niet makkelijker, sneller en meer geheugenvriendelijk om Foxit te gebruiken? :)
Verder is dit een heel interessant topic :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

anandus schreef op donderdag 16 november 2006 @ 07:21:
Ik zie Adobe Acrobat in de TS staan. Is het niet makkelijker, sneller en meer geheugenvriendelijk om Foxit te gebruiken? :)
Verder is dit een heel interessant topic :)
Ach, met superfetch valt Adobe Acrobat ook wel weer mee qua snelheid.

offtopic:
Wat doet iedereen om half 8 s'ochtends op GoT? :P

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2006 07:31 ]

• The__Virus
En ik zal nog een programma zoeken dat de plugins kan uitschakelen, dat scheelt ook aanzienlijk :). Foxit is een handig, klein programma, maar het werkt niet zo fijn als ik zou willen: de browserintegratie laat (liet in elk geval) te wensen over.

BTW hoeveel instanties van svchost.exe hebben jullie lopen? Ik heb er hier 11 :X.

[ Voor 14% gewijzigd door The__Virus op 16-11-2006 08:24 ]

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 15:55

SideShow

Administrator

12 hier

• Sjah
FnF schreef op donderdag 16 november 2006 @ 07:17:
[...]

Of je maakt gewoon geen wachtwoord aan bij de setup :)
Ja ok ,maar vereist RDP geen wachtwoord dan?

• potatox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-05 17:02

potatox

unz unz unz

Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2006 @ 07:30:
[...]

Ach, met superfetch valt Adobe Acrobat ook wel weer mee qua snelheid.

offtopic:
Wat doet iedereen om half 8 s'ochtends op GoT? :P
Of je installeerd Adobe Reader 8 pre-release, welke rete snel is vergeleken met Reader 7.

--

• DizzyWeb
  • Laatst online: 05-09 14:30

DizzyWeb

Ondertiteld

potatox schreef op donderdag 16 november 2006 @ 13:29:
[...]

Of je installeerd Adobe Reader 8 pre-release, welke rete snel is vergeleken met Reader 7.
En waar is die te vinden dan?

edit:
Nevermind, al gevonden.

[ Voor 21% gewijzigd door DizzyWeb op 16-11-2006 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
vormstreber schreef op woensdag 15 november 2006 @ 22:05:

Welke versie van Vista draai jij? Ik draai Vista Ultimate x86 op mn Laptop:
CoreDuo T2400, 2GB DDR2, 160GB HDD, ATI X1600 Mobile

En in idle toestand trekt die rond de 25%... wat dus 512MB is...
Maar dat betekent dus dat die dat niet standaard gebruik :? en heb jij AERO aanstaan?

Tijdens booten loopt het op tot 50%..
En na 6 minuten niks doen komt die in idle stand, dat merk ik ook aan de fan die langzamer gaat draaien...
Maar in tabblad performance zie ik dit staan:
Physical Memory:
Total: 2049
Cached:1688
Free:14MB

Daar klopt wat niet :P? en zoiezo.. das veel gecached?

Maar merk wanneer ik game start: UT2004, geen vertraging ofzo :?...

Wat ik wel merk, het lijkt alsof in de standaard windows drivers voor ATI kaarten, de instellingen hoger staan dan normaal.. alsin FSAA en AF aan... hij werkt nog wel vloeiend genoeg (X1600 256MB) maar kan dat kloppen?... Zoiezo is de overall beeldkwaliteit verbeterd ten opzichte van XP :P

En nog een ander vraagje naar: Danielson, hoe kan je in Vista bij de file types komen? zodat ik de icons van mn filetypes kan aanpassen... bij xp was dat in folder options...

[ Voor 28% gewijzigd door BiG-GuY op 03-12-2006 20:45 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Die procenten zijn zeer misleidend. Dit is dus van het RAM + pagefile. In de praktijk houdt het in dat Vista ongeveer altijd je geheugen helemaal volstopt. Als je namelijk kijkt bij performance, kun je zien dat er om en nabij 0MB RAM vrij is, wat dus te verklaren valt door Superfetch, want zodra je iets laadt, meer je niet dat ie als een gek gaat swappen. Zo is het bij mij althans. Als ik superfetch uit zou zetten, zou dat dus keiveel in RAM gebruik moeten schelen. Vervelend dat ze het in procenten aangeven :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

BiG-GuY schreef op zondag 03 december 2006 @ 20:20:
[...]

Welke versie van Vista draai jij? Ik draai Vista Ultimate x86 op mn Laptop:
CoreDuo T2400, 2GB DDR2, 160GB HDD, ATI X1600 Mobile

En in idle toestand trekt die rond de 25%... wat dus 512MB is...
Maar dat betekent dus dat die dat niet standaard gebruik :? en heb jij AERO aanstaan?

Tijdens booten loopt het op tot 50%..
En na 6 minuten niks doen komt die in idle stand, dat merk ik ook aan de fan die langzamer gaat draaien...
Maar in tabblad performance zie ik dit staan:
Physical Memory:
Total: 2049
Cached:1688
Free:14MB

Daar klopt wat niet :P? en zoiezo.. das veel gecached?

Maar merk wanneer ik game start: UT2004, geen vertraging ofzo :?...

Wat ik wel merk, het lijkt alsof in de standaard windows drivers voor ATI kaarten, de instellingen hoger staan dan normaal.. alsin FSAA en AF aan... hij werkt nog wel vloeiend genoeg (X1600 256MB) maar kan dat kloppen?... Zoiezo is de overall beeldkwaliteit verbeterd ten opzichte van XP :P

En nog een ander vraagje naar: Danielson, hoe kan je in Vista bij de file types komen? zodat ik de icons van mn filetypes kan aanpassen... bij xp was dat in folder options...
Ik heb de mijne verandert via het register. Er is momenteel geen andere plaats waar je het kan aanpassen. Lees het Vista ervaringen topic deel 7 even door (ergens vanaf pagina 20 ofzo, ik heb er meer over gepost). Er zal misschien een programma komen die deze aanpassingen kan doen dmv een GUI, maar het zit nog niet op Vista.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Die plek is er wel hoor:
Control Panel -> Programs -> Default Programs -> Set Associations :). Daar staan ze allemaal genoemd. Toegegeven, ik heb er lang naar gezocht en eerst ook het register geraadpleegd :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Daar kan je toch niet icoontje veranderen?? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Oeps fout gelezen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1992
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:48
Hier nog een paar handige links:

Windows Vista Services Tweak Guide
Vlite Is algemeen denk ik wel bekend, maar zet hem er toch even bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 22:40

Ligone

Moeha!

mmmm... ik heb bovenstaande link gebruikt om services te disablen, scheelt een pak maar nu heb ik om één of andere reden geen autoplay meer wanneer ik een dvd'tje insteek. dat is het enige nadeel dat ik tot nu toe ondervonden heb.

toevallig iemand die weet welke service hier voor zorgt?

/edit: never mind... in de registry:
HKEY_LOCAL_MACHINE/System/CurrentControlSet/Services/Cdrom

autorun weer op 1 zetten en alles is weer ok! :)

[ Voor 21% gewijzigd door Ligone op 11-12-2006 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb nog een (naar mijn idee) geweldig alternatief gevonden voor Flip3D:

SmartFlip

Werkt op ongeveer dezelfde manier, is alleen volledig customizable.. En heeft een hotcorner functie evenals in Mac OS X, een geweldige feature dacht ik zo!
Het is nog wel in de beta stage, dus verwacht dat het niet al te soepel zal lopen, of dat het nóóit crash, maar het ziet er veelbelovend uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit er nog leven in dit topic of word het ergens anders voortgezet want dit is precies waar ik naar op zoek was!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
*schop

Niet zozeer een optimalisatie, of toch wel. :P

Na lezen van dit artikel is mij wel duidelijk geworden dat ik voor 64bit Vista moet gaan. Lezen zeker waard!

komt er ongeveer op neer, dat er nu al games zijn die op de 2 Gb grens van 32bit stuiten, en het zal alleen maar erger worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Sjah schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 18:43:
*schop

Niet zozeer een optimalisatie, of toch wel. :P

Na lezen van dit artikel is mij wel duidelijk geworden dat ik voor 64bit Vista moet gaan. Lezen zeker waard!

komt er ongeveer op neer, dat er nu al games zijn die op de 2 Gb grens van 32bit stuiten, en het zal alleen maar erger worden.
offtopic:
Hoor dit niet meer hier:
[Vista] Kiezen tussen 32- en 64-bits editie ?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
je hebt gelijk...
Pagina: 1