ata/133 hdd over. externe schijf van maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BertvanErnie
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Besten,

Ik heb een nieuwe configuratie, met louter 1 ide aansluiting, bezet door dvdrec.
Vanuit oude comp nog een 120 ata/133 maxtor hdd over. Die past dus niet in de nieuwe comp. Of is er nog een mij niet bekende methode om het ding erin te hangen?

Wanneer dit niet mogelijk is, kan iemand dan een tip doen voor een externe behuizing, ik daar nog nimmer naar gekeken, laat staan dat ik de producten ken.

Thnx a lot.

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Misschien handig om te vermelden wat voor een behuizing je hebt ?

Edit :

Dit is ook een oplossing :

http://www.azerty.nl/prod...promise-ultra100-tx2.html

Afbeeldingslocatie: http://www.azerty.nl/_azerty/data/producten/PR_3608_N.jpg

Edit 2 :

Als je voor een Externe behuizing wilt gaan.. ik heb zelf een Coolermaster Xcraft

[ Voor 75% gewijzigd door -Thunder- op 12-11-2006 14:25 ]

Blij Met Wilco

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Je kunt een extra IDE controller kopen en die in een PCI slot prikken (mits je die vrij hebt)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt de drive natuurlijk als slave naast je DVD hangen (er kunnen 2 apparaten op 1 connector).
Anders kun je gewoon zoeken naar een ext behuizing, maar daar is genoeg over te vinden.
zie o.a.: [Ervaringen] Externe harde schijven en behuizingen

[ Voor 15% gewijzigd door TERW_DAN op 12-11-2006 14:22 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02 06:01
Je kunt hem in een externe behuizing doen (die zijn gewoon te koop) dan kun je hem aansluiten via een USB of Firewire kabel.

Je kunt ook een PCI ide (RAID) kaartje kopen en dan kan hij intern aangesloten worden.

/Typte wat sloom

[ Voor 4% gewijzigd door Cave_Boy op 12-11-2006 14:22 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

als je nog ruimte in je kast hebt kan je een pci ide kaartje kopen en hem daar aan hangen...
nieuwe hd is natuurlijk wel sneller...
ik ook ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Mr_gadget op 12-11-2006 14:23 ]

• BertvanErnie
  • Niet online
behuizing heb ik dus niet, ik zit met een 3.5" schijf. Die kan ik toch ombouwen tot externe schijf door een behuizing (imo een soort adapter) aan te schaffen, zodat ik het kan aansluiten op usb of firewire? Of heb ik het altijd verkeerd begrepen?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

BertvanErnie schreef op zondag 12 november 2006 @ 14:24:
behuizing heb ik dus niet, ik zit met een 3.5" schijf. Die kan ik toch ombouwen tot externe schijf door een behuizing (imo een soort adapter) aan te schaffen, zodat ik het kan aansluiten op usb of firewire? Of heb ik het altijd verkeerd begrepen?
Ja dat klopt, kijk maar naar het linkje dat ik je net gegeven heb.

Maar waarom hang je het ding niet gewoon naast je DVD die je nu al in je systeem hebt zitten?

• BertvanErnie
  • Niet online
Wow!! wat een snelle reacties, sneller dan dat ik accuraat kan reageren, thnx.
NB IDE is bezet met twee dvdrommetjes. Dus echt vol. Ik zoek weer wat verder!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

BertvanErnie schreef op zondag 12 november 2006 @ 14:25:
Wow!! wat een snelle reacties, sneller dan dat ik accuraat kan reageren, thnx.
NB IDE is bezet met twee dvdrommetjes. Dus echt vol. Ik zoek weer wat verder!
dan heb je dus 3 opties

- extra PCI IDE controller
- ext behuizing (USB/firewire/netwerk)
- ATA -> S-ATA converter en je hdd op een S-ATA connector hangen.

• BertvanErnie
  • Niet online
Beste mensen, zeer bedankt, ik zal gaan voor de usb oplossing, pci zit ook helemaal vol. Genoeg waardevolle info om mee aan de gang te gaan. Fijne zondag nog.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

BertvanErnie schreef op zondag 12 november 2006 @ 14:36:
Beste mensen, zeer bedankt, ik zal gaan voor de usb oplossing, pci zit ook helemaal vol. Genoeg waardevolle info om mee aan de gang te gaan. Fijne zondag nog.
Heb je nog wel S-ATA connectors over? Want dan zou ik het ding gewoon daar aanhangen, vind ik makkelijker dan extern.

Verwijderd

Als je de hd enkel maar op 1 pc gaat gebruiken zou ik ze gewoon door een converter aan een SATA poort hangen (vb: Serillel 2 van abit). Het voordeel hiervan is dat de dataoverdracht geen bottleneck wordt voor de snelheid van de harde schijf.
Het voordeel van de hd te gebruiken als externe hd is dat ze mobiel is en je ze dus op meerdere systemen kan gebruiken. Je hebt dan een bijkomende rack nodig waar je ze kan inbouwen (vb: Icybox). Het nadeel is dan weer dat je altijd een adapter nodig hebt. USB snelheid zal lichtelijk bottleneck worden, hoewel de sneleid van USB 2 zeker nog acceptabel is.

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-02 12:31
keb zelf ook 3 van die ata -> sata converters in mijn systeem zitten
2 optical drives en 1 ata schijf en das m´n windows schijf

[ Voor 4% gewijzigd door xtrme op 12-11-2006 14:47 ]

• BertvanErnie
  • Niet online
Ja s-ata connectors over. En idd. mobiele mogelijkheid heeft geen prioriteit. Ik zal derhalve jullie advies opvolgen en deze optie nader bezien. Snelheid en gemak heeft wel prioriteit, dus het lijkt idd. wijs wat jullie voorstellen.
Pagina: 1