JvS schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:38:
ahzo

. Is het dan ook zo dat de kwaliteit aan de rand beter is dan in het midden? Aangezien daar de naald sneller door de groef gaat dan in het midden (en dus meer afstand per seconde aflegt en dus meer 'data' leest)?
De groef bepaald meer de volume sterkte. Ik heb vroeger wel eens 1 gelijke versie van een nummer op 7inch, 12 inch en LP vergeleken en daar zit qua dynamiek, oa de geluidssterkte, een groot verschil in. Daarmee wil ik dus aangeven, dat de grafiekjes die werden vertoond, er anders uit zouden te komen zien. De grafieken nu laten bij de CD iets anders zien dan bij de LP, maar als ik een 12inch ter vergelijk neutraal zou opnemen zou deze eerder een grafiek laten zoals de CD inplaats van de grafiek van de LP. En nee, het begin, midden of einde maakt niet uit, de groef blijft overal hetzelfde, ben alleen kwijt wat vroeger de richtlijn was voor een 12inch, qua aantal maximale minuten voor opname, om een bepaalde kwaliteit te kunnen krijgen, meen dat het rond de 8 minuten lag.
Het is jammer dat vorige week mijn Technichs draaitafel is afgekoppeld, anders had ik even een opname gemaakt ermee op de PC/CD om het te visualiseren.
Maar waar ik heen wil is dat dat zimbab stelt dat " Bij CD's zie je dus vaak dat ze heel erg gecompressed worden om zo over de gehele linie een luide CD te krijgen. Dit is namelijk handig met de beperkte mobiele spelers en kleine stereosetjes en autoradio's " waar ik het niet eens mee ben omdat iedereen die opneemt volgens mij de nullijn hanteert bij opname's. Vroeger met çasette's en nu op CD-recorders doet men ook niet anders, zolang je de pieken maar in de gaten houd die voor vervorming kunnen zorgen.
Wat de grafieken niet laten zien, en wat Brian Bragg suggereert, is dat een een CD dus word overstuurd als het ware en dat de nuances niet hoorbaar zijn op de CD en op de LP wel. Trekt hij deze conclusie voor of na het zien van de wave forms ? Want dan is hij niet objectief en zou alleen vanwege de grafieken zijn oordeel vellen.
Verder, en misschien wel het belangrijkste, beide technieken zijn niet tot nauwelijks te vergelijken puur omdat ze een andere weergave methode hebben. Wat ik wel zelf ondervind, met vergelijk met vroeger, is dat hedendaagse versterkers en speakers veel minder goed, op hoge geluidssterkte, de kwaliteit van een vinyl slecht laten klinken, denk mede omdat nu alle apperatuur is afgestemd op CD gebruik. Als ik nu een een set opstelling zou nemen met een Yamaha eindtrap in combinatie met een JBL glijbanen set, zoals ik die vroeger gerbuikte, dan klinkt vinyl heel anders als dat ik het nu op een hededaagse vergelijkbare set zou afspelen. Ik heb nog niet zo lang geleden bij NederlandMuziek in hun grote zaal vinyl gedraaid op een set Terminators van Gladiator en het geluid was gewoon niet om aan te horen. De technieken zijn veranderd en op elkaar afgestemd, en daarmee wil ik eigenlijk alleen maar aangeven, CD is nu niet slechter dan vinyl, en gezien de ontwikkelingen door de loop der jaren, eigenlijk alleen maar beter geworden.
Vinyl, het heeft charmes, zeker met beatmixen en scratchen, maar ook de vervangers doen niet meer onder ervoor, met name Denon en Pioneer hebben goeie vervangers geproduceerd, daar komt bij, de nieuwe generatie weet niet beter

2 voordelen echter wbt. vinyl, geen last meer van krassen, maar belangrijker, geen last meer van vervorming door zwalkende naalden over de groeven of de hobbels die je veelal al had door transport en warmte.
Maar er zit veel verschil in de recordings met CD's, maar dat ligt meer aan de opname studio's.
Persoonlijk vind ik dit de mooiste opname die ik tot nog toe op CD ben tegengekomen :
http://www.cduniverse.com...ic/pid/6819069/a/Duke.htm
Helaas zijn er maar weinig zulke mooie opname's