CD verkopen tegenover platen verkopen

Pagina: 1
Acties:
  • 244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eviltweaker
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik heb met iemand de discussie gaande welke tegenwoordig nou beter verkoopt. Ik zeg dat er nog steeds meer CD's worden verkocht. Hij beweerd het tegendeel en onderbouwt dit door te zeggen dat er erg veel DJ's zijn die alles alleen maar op plaat kopen omdat het beter klinkt.

Zou iemand met bron kunnen aangeven welke tegenwoordig het meest verkocht worden?
Ik kan er niks over vinden op google, in iedergeval wat een beetje recent is.

DDPEEKIW

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:16
Volgens mij zijn er tegenwoordig juist steeds meer dj's die ook met CD's werken, naast hun platen. En volgens mij zijn er nog altijd veel minder dj's dan algemene muziekliefhebbers dus mijn gezond verstand zegt dat CD's het duidelijk winnen.

Al weet ik dat niet precies, cijfers zijn mij niet bekend en met het huidige downloadgedrag wordt het allemaal een stuk moeilijker in te schatten natuurlijk. Toch ga ik voor de CD :D

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gezien de overweldigende meerderheid van mensen die wel een CD speler hebben en geen platenspeler vs. mensen die wel een platenspeler hebben lijkt het me schier onmogelijk dat er meer platen verkocht worden dan cd's. Helaas. Er zijn gewoon niet genoeg vinyl-only dj's om dat te compenseren.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Minkie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:53

Minkie

Groazers Unite.

Dan moeten er wel erg veel dj's zijn om het gebruik van lp's te compenseren tegenover het gebruik van cd's.

Joke, stop toch met koken, kom uit de keuken. Want ik wil zo graag samen met je neu......tronenbommenstickers op mijn nieuwe tas gaan plakken.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Alle gegevens in dit bericht zijn afkomstig uit de officiële verkoopsresultaten zoals vrijgegeven door de Recording Industry Association of America (RIAA)

Aantal verkochte exemplaren in 2004 in Amerika:
Albums (cd): 766,900,000
Albums (vinyl): 1,300,000
Albums (muziekcassette): 5,200,000

Aantal verkochte exemplaren in 2005 in Amerika:
Albums (cd): 705,400,000
Albums (vinyl): 1,020,000
Albums (muziekcassette): -

Wat kunnen we hieruit afleiden? Dat er per verkochte lp maar liefst 691 cd's verkocht werden (met de singles erbij is dat iets lager, maar nog steeds veel). Vinyl populair? Zelfs de oude cassette deed het in 2004 vier keer beter... Gegevens van 2006 heb ik nog niet, maar gezien de trend van de afgelopen jaren hoeven we geen spectaculaire veranderingen bij cd en vinyl te verwachten.

1999->2000:
cd: +0.4%
lp: -24.1%
aantal cd's per lp: 428

2000->2001:
cd: -6.4%
lp: +4.5% (zeer sterk jaar voor vinyl - eerste en enige groei van deze markt sinds '98)
aantal cd's per lp: 383

2001->2002:
cd: -8.9%
lp: -23.7%
aantal cd's per lp: 473

2002->2003:
cd: -7.1%
lp: -11.5%
aantal cd's per lp: 497

2003->2004:
cd: +2.8%
lp: -11.9%
aantal cd's per lp: 590

2004->2005:
cd: -8.0%
lp: -25.0%
aantal cd's per lp: 691

De cd krijgt wat klappen, en vinyl zet z'n steile neergaande koers verder. De online muziekdistributie daarentegen is sterk in opkomst. In 2005 werden er 13,600,000 albums online verkocht. Dat is een toename van +198.5% tegen het jaar daarvoor. De kracht van online muziekverkoop ligt echter bij de mogelijkheid om losse nummers te kopen. Wanneer we daar de cijfers van bekijken wordt het pas echt spectaculair: 366,900,000 nummers werden in 2005 online verkocht - een +163.3% toename. En het ziet er naar uit dat die online verkoop nog lang niet z'n top behaald heeft.

Gezien deze cijfers is het eigenlijk onvoorstelbaar dat cd in 2003->2004 nog een lichte vooruitgang boekte en in 2004->2005 slechts een verlies van 8%. Vinyl dat veel minder onderhevig is aan verkoopsverliezen door illegale kopieën en een andere doelgroep heeft dan de mensen die online muziek kopen, heeft een drie keer groter procentueel verlies! De verkoop van singles (vinyl) kent een nog veel groter verlies in 2005 van maar liefst -35.4%. Als dit op een comeback van vinyl duidt, dan slaag ik er echt niet in om dit uit de verkoopsresultaten op te maken...

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:56

mr_petit

opperprutser

Er worden veel en veel meer cd's verkocht dan platen.
volgens dit artikeltje zou ongeveer 1% van de verkopen uit vinyl bestaan.
Misschien is vinyl wel de snelst groeiende markt (maar dat kan ook als je heel weinig verkoopt).
Mensen die denken dat er veel DJ's zijn hebben niet door hoeveel mensen er in het totaal wel niet zijn :D
Van het vinyl wat verkocht wordt zullen (amateur)DJ's wel een groot deel uit maken. Evenals audiofielen.

Ha, SatCP komt met een hele lijst cijfers :D
Helaas is dat (zo te zien) gebaseerd op het aantal verkochte albums. De omzetten zouden imo wat interessanter zijn (geld is het belangrijkste in deze industrie) (online kost een album minder dan op cd. Wat een plaat nieuw hedentendage kost weet ik helemaal niet)

als ik even snel naar het lijstje van de riaa kijk (ik neem aan dat SatCP 2005 yearend had) kloppen de cijfers uit mijn linkje helemaal niet:
de totale cd verkopen (2005) zouden ongeveer 10 miljard zijn, en de LP/EP verkopen 14 miljoen (ongeveer 0,14% dus).
Wat wel interessant is, zijn de verkopen CD single (10,9 miljoen) en de verkopen vinyl single: (13,2 miljoen). Als ik dat goed interpreteer worden er meer vinyl singletjes verkocht dan cd singletjes. Het is me niet duidelijk of ze met een cd single een 8cm cd'je bedoelen (bijna uitgestorven) of een cdsingle ongeacht het formaat. datzelfde geldt voor vinyl (LP/EP sales staat ook onder 1 noemer, en vinyl single is apart.).
Gebaseerd op http://www.riaa.com/news/newsletter/pdf/2005yrEndStats.pdf

[ Voor 64% gewijzigd door mr_petit op 12-11-2006 03:25 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• teacher
  • Laatst online: 01:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

eviltweaker schreef op zondag 12 november 2006 @ 02:47:
Hij beweerd het tegendeel en onderbouwt dit door te zeggen dat er erg veel DJ's zijn die alles alleen maar op plaat kopen omdat het beter klinkt.
Er komen juist steeds minder DJ's die alles op plaat kopen; De pioneer en denon CD spelers zijn daar debet aan. Verder zie je ook steeds meer mp3 software.
En nee, platen klinken niet "beter".

* teacher hoort nog tot het oude ras en koopt nog wel vinyl....

Wise enough to play the fool

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:59

voodooless

Sound is no voodoo!

En alsof DJ's zo'n groot deel van de hele muziekmarkt uitmaken :X

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• satcp
  • Niet online
mr_petit schreef op zondag 12 november 2006 @ 03:09:
Helaas is dat (zo te zien) gebaseerd op het aantal verkochte albums. De omzetten zouden imo wat interessanter zijn (geld is het belangrijkste in deze industrie) (online kost een album minder dan op cd. Wat een plaat nieuw hedentendage kost weet ik helemaal niet)
De vraag van de topic starter is welk medium het meeste verkocht wordt. Dus daar heb ik cijfers van gegeven. Winst en omzet is van geen belang in deze vraagstelling. Wil je toch naar de dollarwaarde kijken dan zie je dat hier de verhouding zelfs nog stijgt waaruit blijkt dat de cd gemiddeld iets duurder verkocht wordt dan vinyl.
als ik even snel naar het lijstje van de riaa kijk (ik neem aan dat SatCP 2005 yearend had) kloppen de cijfers uit mijn linkje helemaal niet:
de totale cd verkopen (2005) zouden ongeveer 10 miljard zijn, en de LP/EP verkopen 14 miljoen (ongeveer 0,14% dus).
Hoezo kloppen de cijfers niet? Ik zie in uw link exact dezelfde getallen staan als in mijn lijstje hierboven.
Wat wel interessant is, zijn de verkopen CD single (10,9 miljoen) en de verkopen vinyl single: (13,2 miljoen). Als ik dat goed interpreteer worden er meer vinyl singletjes verkocht dan cd singletjes. Het is me niet duidelijk of ze met een cd single een 8cm cd'je bedoelen (bijna uitgestorven) of een cdsingle ongeacht het formaat. datzelfde geldt voor vinyl (LP/EP sales staat ook onder 1 noemer, en vinyl single is apart.).
Volgens de definitie van RIAA is een single een schijfje met 2 nummers. "Singles" met extra tracks worden onder CD / EP geschaard. Het formaat is dus niet van belang. Hoe dan ook, hoewel er schijnbaar meer vinyl singles verkocht worden dan cd singles zijn beide aan een steile neergaande koers bezig en maken ze nauwelijks invloed op het gigantische overwicht van de cd-verkopen.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik denk dat je erg naïef moet zijn om te denken dat er meer platen verkocht worden dan CD's.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

teacher schreef op zondag 12 november 2006 @ 14:03:
En nee, platen klinken niet "beter".
Een betere reden om platen te kopen is omdat ze (en da's ook subjectief) hanteerbaarder zijn. Je zit met iets in je handjes ipv met iets dat ergens binnen in een speler ronddraait. Aan de andere kant, 2 x een CDJ-800, gaaaf speelgoed :9.

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Ik heb met iemand de discussie gaande welke tegenwoordig nou beter verkoopt. Ik zeg dat er nog steeds meer CD's worden verkocht. Hij beweerd het tegendeel en onderbouwt dit door te zeggen dat er erg veel DJ's zijn die alles alleen maar op plaat kopen omdat het beter klinkt.
Alsof je een theoretisch betere geluidskwaliteit zou kunnen horen met een Stanton 500 elementje.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 14:44:
Alsof je een theoretisch betere geluidskwaliteit zou kunnen horen met een Stanton 500 elementje.
Theoretisch is er niks beter. Als het beter is, dan is dat "praktisch" aka subjectief ;)

De vraag van de TS is ook nog veel makkelijker te beantwoorden: stap eens een platen/cd winkel binnen. Ik denk dat je binnen 10 seconden gezien hebt wat meer verkoopt :)

[ Voor 22% gewijzigd door voodooless op 12-11-2006 15:01 ]

• teacher
  • Laatst online: 01:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

voodooless schreef op zondag 12 november 2006 @ 14:54:
[...]

Theoretisch is er niks beter. Als het beter is, dan is dat "praktisch" aka subjectief ;)
tja.. het is maar wat je onder "beter" verstaat.

Ik heb idd stanton 500 elementen én ortofon electro's. Die laatste klinken echt beter. vind ik dan :+

Wise enough to play the fool

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:01
ik hoorde laatst wel iemand van een amsterdamse grote shop over een groei in de vinyl verkopen..

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

voodooless schreef op zondag 12 november 2006 @ 14:54:
[...]

De vraag van de TS is ook nog veel makkelijker te beantwoorden: stap eens een platen/cd winkel binnen. Ik denk dat je binnen 10 seconden gezien hebt wat meer verkoopt :)
Dat lijkt me niet zo zinvol. De TS stapt dan in Asten ( :? ) waarschijnlijk de FRS binnen en moet daaruit een betrouwbare afleiding kunnen maken dat dit representatief is voor de rest van de wereld? Maar ietsje zinvoller is is nagaan hoeveel mensen in je omgeving platen kopen en hoeveel er CD's kopen.
Overigens kopen DJ's wel veeeeeel meer muziek dan de gemiddelde concument, dus de DJ's die platen gebruiken moet je me misschien wel vergelijken met een 8 maal grotere groep van de gemiddelde consument (als het niet meer is), maar dan nog blijft de DJ een klein deel van de doelgroep. De muziek-kopende consument is namelijk vrijwel iedereen ouder dan een jaartje of 12 in de westerse wereld.
418O2 schreef op zondag 12 november 2006 @ 15:49:
ik hoorde laatst wel iemand van een amsterdamse grote shop over een groei in de vinyl verkopen..
Het ligt dus inderdaad aan de winkel waar je bent. In sommige winkels nemen de verkopen toe, maar daar staan dan alle winkels tegenover waar de verkopen dalen.

Maar vinyl zal niet snel verdwijnen denk ik en persoonlijk ga ik er binnenkort ook aan (hoogstwaarschijnlijk).

[ Voor 18% gewijzigd door zimbab op 12-11-2006 16:04 ]

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-02 21:07
Ik ben zelf ook een Dj.

Ik koop zo nu en dan ook een aantal platen maar ik heb tog het meeste cd's

Als ik zo mijn cd koffers vergelijk met mijn platen koffers kom ik er op uit dat ik bijna 5 a 6 keer zoveel cd's heb dan platen.

Nu kunnen jullie zeggen van ja jij bent maar één Dj uit de zovele.

Maar 90% van alle dj's die ik ken gebruiken allemaal in de meerderheid cd's

En waarom? omdat je nu veel meer kan met cd's dan platen.
want die cd's spelers van tegenwoordig die je tegen komt kun je alles met de cd's (functies,mixen)

Daarom denk ik dat (vooral voor de nieuwe dj's) platen nog weinig meerwaarde heeft dan cd's

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

zimbab schreef op zondag 12 november 2006 @ 16:02:
Dat lijkt me niet zo zinvol. De TS stapt dan in Asten ( :? ) waarschijnlijk de FRS binnen en moet daaruit een betrouwbare afleiding kunnen maken dat dit representatief is voor de rest van de wereld?
Ach, loop van mijn part 10 platenzaken binnen, resultaat is hetzelfde. Dan weet je wel hoe het er in Nederland uitziet. De rest van de wereld zal niet significant anders zijn.

Anyway, last time I looked kun je voor 30 euro een DVD speler krijgen op iedere straathoek. Probeer maar eens voor dat geld een nieuwe platenspeler te vinden, of ueberhaupt eentje te vinden in de doornsee audiowinkel (en dan heb ik het niet over de high-end zaken). Dat zegt al meer dan genoeg. Ik zie ook geen enkele rede om aan te nemen dat het in de rest van de wereld opeens zoveel anders zou zijn.

Vermoedelijk WIL men niet eens dat er meer platen verkocht worden dan CD's, om de simpele rede dat men op CD's veel meer winst kan maken.

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

willyfreak schreef op zondag 12 november 2006 @ 16:10:
Ik ben zelf ook een Dj.

Als ik zo mijn cd koffers vergelijk met mijn platen koffers kom ik er op uit dat ik bijna 5 a 6 keer zoveel cd's heb dan platen.

want die cd's spelers van tegenwoordig die je tegen komt kun je alles met de cd's (functies,mixen)

Daarom denk ik dat (vooral voor de nieuwe dj's) platen nog weinig meerwaarde heeft dan cd's
Ik heb al een keer eerder gereageerd op iemand in een ander topic die hetzelfde ongeveer zei als jij nu. Toen zei ik dus ook dat het ligt aan in welke scene je je bevindt als DJ zijnde. Kijk maar eens bij de Hiphop en Techno scene. Daar zijn weinig DJ's die met CD's draaien. In de Techno scene heb je er wel een aantal die veel Ableton doen, maar dat zijn meestal dan ook live sets. De reden waarom velen ook nog platen kopen is omdat veel releases gewoon op 12" uitkomen en niet op CD. Op CD zijn het in ieder geval meestal andere uitvoeringen. Veel DJ's die met CD's draaien hebben vaak ook de platen thuis liggen en hebben voor de gigs de platen op CD's gezet of op de Apple. ;)
voodooless schreef op zondag 12 november 2006 @ 16:11:
Ik zie ook geen enkele rede om aan te nemen dat het in de rest van de wereld opeens zoveel anders zou zijn.
Dat is gewoon omdat je dat weet van de media de afgelopen jaren en cijfers zoals hierboven zijn gegeven. Maar dat kan je niet afleiden van 10 platenzaken in Nederland. Dat is het enige dat ik wilde zeggen.

[ Voor 13% gewijzigd door zimbab op 12-11-2006 16:31 ]

Verwijderd

418O2 schreef op zondag 12 november 2006 @ 15:49:
Dit is een golfbeweging, mensen zien iets op tv of lezen iets in een krant en willen dat ook proberen.
Gisteren m'n Pro-ject preamp verkocht aan een man die weer platen wilde draaien op z'n SL-1200, ik denk dat nostalgie ook wel een rol speelt.
Ik keek ook nog ff op marktplaats maar vind dat er toch minder gehandeld wordt in draaitafels dan zeg één jaar geleden.

Verwijderd

voodooless schreef op zondag 12 november 2006 @ 16:11:
[...]
Anyway, last time I looked kun je voor 30 euro een DVD speler krijgen op iedere straathoek. Probeer maar eens voor dat geld een nieuwe platenspeler te vinden, of ueberhaupt eentje te vinden in de doornsee audiowinkel (en dan heb ik het niet over de high-end zaken). Dat zegt al meer dan genoeg. Ik zie ook geen enkele rede om aan te nemen dat het in de rest van de wereld opeens zoveel anders zou zijn.
http://www.hema.nl/site/HEMA-NL/ACTUEEL/default.aspx druk op Online Brochure
Nieuwe platenspeler voor 59 euro. :+

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Psst, dat hoeft niemand te weten :+

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

SatCP schreef op zondag 12 november 2006 @ 14:28:
[...]
Hoezo kloppen de cijfers niet? Ik zie in uw link exact dezelfde getallen staan als in mijn lijstje hierboven.
[...]
offtopic:
Ik bedoelde de cijfers in mijn eerste linkje (deze dus: https://tv.ku.edu/news/20...-lagging-record-industry/)
ten opzichte van mijn tweede linkje (deze dus: [url]http://www.riaa.com/news/newsletter/pdf/2005yrEndStats.pdf[/url)
(de universiteit van Kansas zit er in mijn ogen bijna een factor 10 ernaast. zij refereren echter wel aan cijfers van 2006, terwijl de riaa alleen 2005 nog heeft vrijgegeven)

• eviltweaker
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-12-2025
Ah dus er worden nog steeds meer cd's verkocht dan platen. Hij wou er al al zijn geld om wedden en daarom was ik dus niet meer zeker wat er meer verkocht werd.

DDPEEKIW

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:39

BHQ

CD's worden idd. nowadays in shitloads meer verkocht, wat nogal logisch is eik. Geen ruis enzo meer toen-ie geintroduceerd was, volgens velen was-ie beter, volgens velen was vinyl beter..

Op de hele geluidskwaliteitdiscussie kan je hele discussies houden, feit is dat CD's tegenwoordig helemaal doodcompressed zijn en en clippen als de ziekte, op vinyl lukt die audio-carnation je bijna niet..

[ Voor 17% gewijzigd door BHQ op 12-11-2006 18:01 ]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

op Vinyl lukt die audio-carnation je niet
Zeg dat niet al te vlug, een vinylpostmix kan zo slecht zijn dat de naald zelfs uit de groef stuitert :)
Beide media hebben zo z'n toleranties.

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hij beweerd het tegendeel en onderbouwt dit door te zeggen dat er erg veel DJ's zijn die alles alleen maar op plaat kopen omdat het beter klinkt.
Het is toch zo dat platen alleen beter klinken als tijdens vrijwel de gehele productie het analoge domein niet wordt verlaten? Zodra alles gemastered wordt in 16bit maakt het toch niet meer uit of het op CD of Vinyl komt qua geluidskwaliteit?

Verwijderd

Wat de genadeklap nu geeft aan vinyl is dat er steeds meer gewerkt word met time coded vinyl's. Platenspeler fungeert dan als afspeel unit maar bestuurt en controlled softwarematig mp3's. Voordeel hiervan is dat je de ouderwetse feel houd met vinyl, met name het grote oppervlak is een voordeel om mee te werken, krassen maken niets meer uit en je kan ze ook gewoon als draaitafel gebruiken.

Je ziet nog wel online shops ook die vinyl verkopen, oa. Ramshorn is daar 1 van, maar op = op en er komen geen nieuwe persingen meer bij van een bepaald nummer. Meestal zijn deze al remastered ook naar CD.

Het lijkt mij interessanter om de vraag te stellen, wat word nu meer verkocht, CD's of mp3's, met misschien in het verlengde daarvan harde schijven. Veel DJ's werken nu ook steeds meer met machine's doormiddel van een harde schijf, niet eens meer met CD's, ook geen CD's met mp3 bestanden erop. Werkt sneller, is makkelijker een spare back up van te maken en is handiger om mee te nemen naar een gig.

En om er op door te breien wat betreft de geluidskwaliteit, ten einde van de CD intrede klonk het inderdaad slechter destijds, vanwege de oude technieken versterkers en speakers. Door de loop der jaren is dat allemaal aangepast aan de CD en klinkt deze nu gewoon beter, afhankelijk van de opname kwaliteit, want daar ligt het grootste verschil op het moment, beetje het vergelijk van vroeger met de vinyl opgenomen Japanse persingen.

Vinyl zal nooit helemaal verdwijnen, maar als je al wat wil hebben/vinden dan zal het vanuit de huiskamers moeten komen. Nieuw werk daarintegen zal denk ik over een jaar ook niet meer op vinyl uitkomen, word te duur voor die paar persingen. Het enige betreurenswaardige is dat je veel oud werk niet meer allemaal op CD kunt krijgen. Ben zelf een liefhebber van de '80s, en veel kleine labels hebben de rechten van dat materiaal in handen, op de plank liggen en doen er niets mee. Wanneer je interesse toont om het op CD of verzamel CD uit te brengen dan moet je teveel betalen.

DJ Ben Liebrand, bekend van de jaarmixen vroeger bij Veronica en welke hij nu weer opnieuw maakt voor 538, wil meer disco editions uitbrengen, zowel verzamel als gemixed, maar ook hij geeft de strijd zolangzamerhand op vanwege het gezeur van de kleine maatschappij'tjes, die grof willen verdienen aan 1 nummertje.

Jammer dat vinyl verdwijnt, het is voor mij ook nostalgisch, maar de nieuwe generatie's weten al bijna niet meer wat vinyl is en hebben er ook geen band mee. Logisch, het is net zoals TV ooit eens begon, zwart/wit, niemand die zich dat nog kan voorstellen, of tiptoets bediening van vroeger :)

Ga maar na, eerste thuis computer was pong, en kijk wat er nu allemaal is en mogelijk is.

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

El Cid schreef op zondag 12 november 2006 @ 18:23:
[...]

Het is toch zo dat platen alleen beter klinken als tijdens vrijwel de gehele productie het analoge domein niet wordt verlaten? Zodra alles gemastered wordt in 16bit maakt het toch niet meer uit of het op CD of Vinyl komt qua geluidskwaliteit?
Nee. Het ligt er aan wat de uiteindelijke keuze van mastering is voor het op het medium wordt gezet. Bij CD's zie je dus vaak dat ze heel erg gecompressed worden om zo over de gehele linie een luide CD te krijgen. Dit is namelijk handig met de beperkte mobiele spelers en kleine stereosetjes en autoradio's. Vinyl wordt vaak toch door (audio)liefhebbers gekocht en er wordt een hogere prijs voor betaalt. Op vinyl zie je dus vaker geluidssignalen die iets meer met rust zijn gelaten.....meer in de originele vorm dus. Zie ook hier voor een vergelijking van Depeche Mode:
http://brianstagg.co.uk/p_t_a_clipressed/

Overigens zijn er ook gewoon goede CD's en er zijn ook CD's van een audiofiele persing.

Edit: toch maar even de vergelijking toevoegen:

Precious van CD (Depeche Mode - Playing the Angel)

Afbeeldingslocatie: http://brianstagg.co.uk/p_t_a_clipressed/precious.jpg

Precious van LP (Depeche Mode - Playing the Angel)

Afbeeldingslocatie: http://brianstagg.co.uk/p_t_a_clipressed/precious_vinyl.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door zimbab op 12-11-2006 18:33 ]

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
zimbab schreef op zondag 12 november 2006 @ 18:30:
[...]

Nee. Het ligt er aan wat de uiteindelijke keuze van mastering is voor het op het medium wordt gezet.
Ja, dat snap ik. Maar er wordt wel beweert dat Vinyl ook intrinsiek beter klinkt dan CD, onafhankelijk van de wijze van masteren. Dit dus omdat bijvoorbeeld Vinyl analoog is, en er daarom geen informatie verloren gaat door AD-conversie. En er zijn geloof ik ook nog andere voordelen.

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Het lijkt me dat het enige lichtpuntje in de verkoop van Vinyl en platenspelers vooral moet komen van een select groepje audiofielen die het medium zullen behoeden van de dood. Ik reken mezelf daar graag bij, als het even kan. Ik heb ondanks mijn leeftijd (19 jaar) nog veel voeling met de LP en het zal voor mij ook nooit verdwijnen. :)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

El Cid schreef op zondag 12 november 2006 @ 18:43:
Ja, dat snap ik. Maar er wordt wel beweert dat Vinyl ook intrinsiek beter klinkt dan CD, onafhankelijk van de wijze van masteren. Dit dus omdat bijvoorbeeld Vinyl analoog is, en er daarom geen informatie verloren gaat door AD-conversie. En er zijn geloof ik ook nog andere voordelen.
Dat is natuurlijk volledige onzin, want tegenwoordig komen Vinyl en CD van de zelfde studio, die over het algemeen gewoon digitaal gemasterd tegenwoordig (en dat doen ze echt niet in 16 bit, maar in 24 bit, of zelfs DSD).

Verwijderd

Draaitafels en vinyl gaan nooit verloren, ik lees eigenlijk teveel dat men de verkopen toespitst op DJ's maar ook de gewone consument koopt nog nieuw vinyl, er zijn voldoende online stores die nieuw vinyl verkopen, ook vaak recente uitgave's.

Ik ben een vinyl liefhebber in hart en nieren, ik heb in de 80's al mijn lp's verkocht :'( , maar sinds 2 jaar weer helemaal into vinyl, ik heb nu zo'n 700 LP's, ik zoek nu de originele uitgave's uit de begin jaren 90, zijn vaak moeilijk te vinden, of voor absurd hoge prijzen, maar vaak kan je ook mazzeltjes hebben ;)

Mochten ze niet 2e hands te koop zijn, ga ik op zoek naar de herpersing van het album, die zijn vrij gemakkelijk nieuw te verkrijgen.

Zo hoor ik van veel handelaren dat er steeds meer vinyl aanhangers bij komen, die zowel nieuw als 2e hands kopen.

Ik ben begonnen met een simpele Technics draaitafel, maar binnen een jaar had ik een Thorens, deze heb ik geheel gemodificeerd en voorzien van een prachtig element, mijn cd-speler verbleekt erbij, ofwel, cd's worden niet meer gedraaid.

En zo zijn er nog vele die nog het vinyl een warm hart toe dragen, zowel jong en oud en zolang er nog mensen het mooie geluid van vinyl blijven ontdekken, zal de LP niet uitsterven, ook al is het een kleine groep die vinyl blijft kopen, de fabrieken waar het vinyl geperst wordt, hebben daar nog handen vol werk aan ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 19:29: maar sinds 2 jaar weer helemaal into vinyl, ik heb nu zo'n 700 LP's, ik zoek nu de originele uitgave's uit de begin jaren 90
Jij koopt dus bijna iedere dag een LP :? Misschien tijd voor een nickchange: LP-freak :+

* voodooless wil ook nog wel eens aan LP's beginnen. Voorlopig staat dat echter nog achterin de queue.

[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 12-11-2006 19:37 ]

Verwijderd

voodooless schreef op zondag 12 november 2006 @ 19:34:
[...]

Jij koopt dus bijna iedere dag een LP :? Misschien tijd voor een nickchange: LP-freak :+
d:)b goeie tip ;) , maar nee ik koop niet elke dag LP's, ik heb de eerste 300 gekregen van iemand die ging emigreren, met een bezoekje aan een kringloop, kom je soms met een aantal LP's thuis voor nog geen 10 euro, ja dan gaat het hard, ook met nieuwe lp's gaat het wel eens fout, ooit 2 nieuwe besteld, eenmaal in huis, zo krom als een hoepel, bleek de hele zending te strak zijn ingeseald in de fabriek, ik ben toen maar op zoek gegaan naar de originele persingen in mint conditie, dat is voor mij ook een vereiste, ze moeten in mint conditie zijn.

Thuis worden ze nog gewassen in de knosti platenwasser met de speciale vinyl cleaner, dit voor behoud van je lp's en naald ;)

Verwijderd

zimbab schreef op zondag 12 november 2006 @ 18:30:
[...]

Edit: toch maar even de vergelijking toevoegen:

Precious van CD (Depeche Mode - Playing the Angel)

[afbeelding]

Precious van LP (Depeche Mode - Playing the Angel)

[afbeelding]
Daarbij mag wel aangemerkt worden dat de LP wel 1 van de slechtste vinyl soorten was, want je hebt vinyl en vinyl. Vroeger kon je dat duidelijk merken aan de verschillende merken labels. Philips had zwiebel platen, erg dunne vinyl's dus, daar waar Ariola 2-3 keer zo dik waren en CBS er tussenin zat, met als gevolg, de dikkere groeven die je zag in een Ariola plaat gaven gewoon veel meer dynamiek en een beter hoog-midden-laag balans. Singeltje's waren over het algemeen 1 dikte en lp's waren de slechtste, qua geluid, hele dunne groeven.

Daarbuiten had je de Japanse persingen die het beste waren, zelf op LP, omdat de masters destijds in Japan beter waren maar ook de persingen.

Hang maar eens een goeie 12inch als vergelijk naast de Depeche Mode CD, dan komt het plaatje er al weer heel anders uit te zien ;)

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Ik volg even niet wat je nu zeggen wilt.

• JvS
  • Laatst online: 20:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik vermoed dat Parabellum denkt dat je met dat plaatje wilt zeggen dat een CD meer geluid heeft, terwijl je bedoelt dat een LP (of nee, die specifieke opname) juist een veel betere dynamiek heeft omdat het niet tegen de -0db aan gecompressed is :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

JvS schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:15:
Ik vermoed dat Parabellum denkt dat je met dat plaatje wilt zeggen dat een CD meer geluid heeft, terwijl je bedoelt dat een LP (of nee, die specifieke opname) juist een veel betere dynamiek heeft omdat het niet tegen de -0db aan gecompressed is :).
Wat ik wilde aangeven is dat de LP, imo 1 van de slechtste vinyl dragers, een slecht vergelijk is. Dan zou je ook onderling hetzelfde nummer moeten weergeven in een 7inch en 12 inch formaat om tot een beter vergelijk te komen. Een 12 inch over het algemeen heeft ook een veel grotere dynamiek dan een LP, puur omdat die meer informatie weggeschreven heeft staan over een groter oppervlak dan een LP, grotere groeven, dus meer dynamiek. Maar dat wil niet per definitie zeggen dat een CD die harder is gemastered beter of slechter is.

En met een LP zit je gebonden aan kwaliteit, omdat je vaak 5 nummers op 1 kant kwijt kan daar waar een 12 inch, over het algemeen 7 minuten, de volle 30 centimeter pakt en dus vaak een stuk dynamischer is, ongeacht de kwaliteit van de opname.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:36

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
willyfreak schreef op zondag 12 november 2006 @ 16:10:
Ik ben zelf ook een Dj.

En hoeveel van die 5 a 6 keer zoveel cd's zijn er zelf gebrand, en hoeveel zijn er 'officieel gekocht' in een dj-zaak ;)

Ik denk dat er geen twijfel bestaat over dat er meer cd's wereldwijd in zijn geheel verkocht worden dan vinyl, vinyl maakt nu nog maar een heel klein stukje uit van de muziekmarkt. Er zijn de mensen die per se alles op vinyl willen hebben (klassieke muziek, sommige popmuziek komt nog uit op vinyl), en de dj's.
Op dj gebied denk ik dat het grootste gedeelte nog steeds uit vinylverkoop bestaat. De meeste dj's die ik tegenkom kopen namelijk eerst de vinyl, en zetten hem dan op cd. Nieuwe tracks komen namelijk vrijwel zonder uitzondering eerst uit op vinyl. Sterker nog de wat 'grotere' dj's slaan de stap over en draaien hun onuitgebrachte tracks op een cd'tje, omdat dat veel goedkoper is dan een partij vinyl promo's te laten persen. Dat vertekent het beeld denk ik wel aardig, plus dat er natuurlijk ook nog de 'amateurs' zijn die hun muziek gewoon van het internet af trekken en op cd branden. Dan lijkt het al heel wat meer.

Met cd's draaien vanwege de 'mogelijkheden' zijn er maar heel weinig dj's die daar ook echt gebruik van maken, de meeste dj's (en dan niet pietje van de discotheek/jongerenkeet om de hoek) die ik gesproken heb draaien met cd's omdat het enorm scheelt in kilo's vinyl sjouwen die ze van optreden naar optreden moeten slepen, of vanwege de nog onuitgebrachte promo's en eigen producties/edits.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• JvS
  • Laatst online: 20:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

ahzo :). Is het dan ook zo dat de kwaliteit aan de rand beter is dan in het midden? Aangezien daar de naald sneller door de groef gaat dan in het midden (en dus meer afstand per seconde aflegt en dus meer 'data' leest)?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:32:
[...]

Wat ik wilde aangeven is dat de LP, imo 1 van de slechtste vinyl dragers, een slecht vergelijk is. Dan zou je ook onderling hetzelfde nummer moeten weergeven in een 7inch en 12 inch formaat om tot een beter vergelijk te komen. Een 12 inch over het algemeen heeft ook een veel grotere dynamiek dan een LP, puur omdat die meer informatie weggeschreven heeft staan over een groter oppervlak dan een LP, grotere groeven, dus meer dynamiek. Maar dat wil niet per definitie zeggen dat een CD die harder is gemastered beter of slechter is.

En met een LP zit je gebonden aan kwaliteit, omdat je vaak 5 nummers op 1 kant kwijt kan daar waar een 12 inch, over het algemeen 7 minuten, de volle 30 centimeter pakt en dus vaak een stuk dynamischer is, ongeacht de kwaliteit van de opname.
Ah...op die manier. Maar dan alsnog vind ik dit vergelijk een stuk beter, want hier wordt gewoon een "normale" CD vergeleken met de "normale" Vinyl-drager. Als we dan de (betere) 12" er bij zouden pakken dan zouden we eigenlijk ook een audiofiele persing van de CD moeten nemen (of wellicht een SACD). Nu worden gewoon de meest gangbare formaten vergeleken.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:36

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Aan de andere kant worden er volgens mij wel veeeeeeel meer 12" vinyls verkocht dan dat er nog LP's in de schappen liggen. Dus op vinyl gebied lijkt me dan wel logischer om de meestverkochte type vinyl aan te houden.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Chiron schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 12:15:
Aan de andere kant worden er volgens mij wel veeeeeeel meer 12" vinyls verkocht dan dat er nog LP's in de schappen liggen. Dus op vinyl gebied lijkt me dan wel logischer om de meestverkochte type vinyl aan te houden.
Vanuit een DJ standpunt gezien wel ja. Ik weet niet of dat werkelijk de grootste verkopen zijn. Misschien wel, misschien niet. Feit is gewoon dat albums van artiesten 9 van de 10 keer op LP worden gekocht en niet op 12". En het vergelijk van hierboven is het vergelijk van een album op twee verschillende media en niet een 12" release van 2 nummers ofzo zoals je die in de DJ-wereld wel veel ziet.
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:56:

Hang maar eens een goeie 12inch als vergelijk naast de Depeche Mode CD, dan komt het plaatje er al weer heel anders uit te zien ;)
Ik snap overigens nog steeds niet wat je met deze opmerking dan precies bedoelde Parabellum. Volgens mij blijft de strekking van het plaatje en mijn verhaal dan gewoon hetzelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door zimbab op 14-11-2006 13:02 ]

Verwijderd

JvS schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:38:
ahzo :). Is het dan ook zo dat de kwaliteit aan de rand beter is dan in het midden? Aangezien daar de naald sneller door de groef gaat dan in het midden (en dus meer afstand per seconde aflegt en dus meer 'data' leest)?
De groef bepaald meer de volume sterkte. Ik heb vroeger wel eens 1 gelijke versie van een nummer op 7inch, 12 inch en LP vergeleken en daar zit qua dynamiek, oa de geluidssterkte, een groot verschil in. Daarmee wil ik dus aangeven, dat de grafiekjes die werden vertoond, er anders uit zouden te komen zien. De grafieken nu laten bij de CD iets anders zien dan bij de LP, maar als ik een 12inch ter vergelijk neutraal zou opnemen zou deze eerder een grafiek laten zoals de CD inplaats van de grafiek van de LP. En nee, het begin, midden of einde maakt niet uit, de groef blijft overal hetzelfde, ben alleen kwijt wat vroeger de richtlijn was voor een 12inch, qua aantal maximale minuten voor opname, om een bepaalde kwaliteit te kunnen krijgen, meen dat het rond de 8 minuten lag.

Het is jammer dat vorige week mijn Technichs draaitafel is afgekoppeld, anders had ik even een opname gemaakt ermee op de PC/CD om het te visualiseren.

Maar waar ik heen wil is dat dat zimbab stelt dat " Bij CD's zie je dus vaak dat ze heel erg gecompressed worden om zo over de gehele linie een luide CD te krijgen. Dit is namelijk handig met de beperkte mobiele spelers en kleine stereosetjes en autoradio's " waar ik het niet eens mee ben omdat iedereen die opneemt volgens mij de nullijn hanteert bij opname's. Vroeger met çasette's en nu op CD-recorders doet men ook niet anders, zolang je de pieken maar in de gaten houd die voor vervorming kunnen zorgen.

Wat de grafieken niet laten zien, en wat Brian Bragg suggereert, is dat een een CD dus word overstuurd als het ware en dat de nuances niet hoorbaar zijn op de CD en op de LP wel. Trekt hij deze conclusie voor of na het zien van de wave forms ? Want dan is hij niet objectief en zou alleen vanwege de grafieken zijn oordeel vellen.

Verder, en misschien wel het belangrijkste, beide technieken zijn niet tot nauwelijks te vergelijken puur omdat ze een andere weergave methode hebben. Wat ik wel zelf ondervind, met vergelijk met vroeger, is dat hedendaagse versterkers en speakers veel minder goed, op hoge geluidssterkte, de kwaliteit van een vinyl slecht laten klinken, denk mede omdat nu alle apperatuur is afgestemd op CD gebruik. Als ik nu een een set opstelling zou nemen met een Yamaha eindtrap in combinatie met een JBL glijbanen set, zoals ik die vroeger gerbuikte, dan klinkt vinyl heel anders als dat ik het nu op een hededaagse vergelijkbare set zou afspelen. Ik heb nog niet zo lang geleden bij NederlandMuziek in hun grote zaal vinyl gedraaid op een set Terminators van Gladiator en het geluid was gewoon niet om aan te horen. De technieken zijn veranderd en op elkaar afgestemd, en daarmee wil ik eigenlijk alleen maar aangeven, CD is nu niet slechter dan vinyl, en gezien de ontwikkelingen door de loop der jaren, eigenlijk alleen maar beter geworden.

Vinyl, het heeft charmes, zeker met beatmixen en scratchen, maar ook de vervangers doen niet meer onder ervoor, met name Denon en Pioneer hebben goeie vervangers geproduceerd, daar komt bij, de nieuwe generatie weet niet beter :) 2 voordelen echter wbt. vinyl, geen last meer van krassen, maar belangrijker, geen last meer van vervorming door zwalkende naalden over de groeven of de hobbels die je veelal al had door transport en warmte.

Maar er zit veel verschil in de recordings met CD's, maar dat ligt meer aan de opname studio's.

Persoonlijk vind ik dit de mooiste opname die ik tot nog toe op CD ben tegengekomen :

http://www.cduniverse.com...ic/pid/6819069/a/Duke.htm

Helaas zijn er maar weinig zulke mooie opname's :'(

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 17:06:
Maar waar ik heen wil is dat dat zimbab stelt dat " Bij CD's zie je dus vaak dat ze heel erg gecompressed worden om zo over de gehele linie een luide CD te krijgen. Dit is namelijk handig met de beperkte mobiele spelers en kleine stereosetjes en autoradio's " waar ik het niet eens mee ben omdat iedereen die opneemt volgens mij de nullijn hanteert bij opname's. Vroeger met çasette's en nu op CD-recorders doet men ook niet anders, zolang je de pieken maar in de gaten houd die voor vervorming kunnen zorgen.
Inderdaad, maar je kan je nullijn afstemmen op die pieken of je kan de pieken afkappen. Dat is een keuze die de studio heeft. Mijn punt is dat (zoals je zelf ook aangeeft) het medium en de weergevers verband met elkaar houden. Tegenwoordig wordt veel muziek afgespeeld op design-setjes, home-cinemasetjes, computers, Ipods etc. Daar wordt bij CD's door veel studio's rekening mee gehouden en derhalve creëren ze vaak een "luide" CD. Vinyl wordt tegenwoordig grotendeels gekocht door liefhebbers en daarom valt voor die mastering de keuze vaak op een audiofielere variant.

Ik zeg dus niet dat Vinyl beter is dan de CD. Ik zeg alleen dat het ook vaak zo is dat de Vinyl variant een audiofielere inslag heeft juist vanwege de doelgroep die het koopt. Tuurlijk heb je ook goede CD's....dat zei ik eerder ook al, maar als men een verschil ondervindt in het voordeel van de LP dan kán dit één van de oorzaken zijn.
Wat de grafieken niet laten zien, en wat Brian Bragg suggereert, is dat een een CD dus word overstuurd als het ware en dat de nuances niet hoorbaar zijn op de CD en op de LP wel. Trekt hij deze conclusie voor of na het zien van de wave forms ? Want dan is hij niet objectief en zou alleen vanwege de grafieken zijn oordeel vellen.
Je kan uit die grafiek van de CD wel opmaken dat er nauwelijks dynamiek in zit, of niet? En als je zijn verhaal mag geloven heeft hij naar aanleiding van zijn luistersessie de boel eens onder de loep genomen. Maar ja....ik weet ook niet of hij betrouwbaar is. Ik weet dit voorbeeld in ieder geval nog uit een ander topic dat over dit fenomeen handelde.

Edit: dit was het topic: Kwaliteit cd's tegenwoordig belabberd
Pagina: 1