Compaq proliant server.

Pagina: 1
Acties:
  • 255 views sinds 30-01-2008

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-01 11:27
Ik heb een compaq proliant (ML370) server, de hardware enz werkt wel allemaal. Het enige probleem is dat ik er niks op geinstalleerd kan krijgen, geen bestruings systeem dus. Dit komt omdat de server altijd vanaf een boot server is geboot, nu vind de install geen hdd's. Ik weet eigenlijk niet echt of dit op te lossen is. Met een linux ubuntu cd kan ik wel gewoon opstarten, maar ik kan dus niks installeren.

Ik heb geprobeerd om een keer het bios batterijtje eruit te halen, aan te zetten, bios batterijtje erin. opnieuw aangezet had geen nut, een keer drivers gezocht op internet dit hielp ook niet. Het zou fijn zijn als iemand wist hoe ik dit probleem op kan lossen?

De specs weet ik niet precies, het is een pentium 3 iig, moederbord support dual proc. er zit volgens mij 384mb ecc registerd ram in can compaq zelf.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:53
Mooie dingen die Proliants ;)

Er zijn een aantal mogelijke oorzaken. Naast een normale IDE en SCSI controller kan er ook een RAID controller in zitten. Zoek dus uit of je IDE of SCSI disks hebt. Bij de installatie van Windows zal je waarschijnlijk op F6 moeten drukken om de setup de SCSI disks te laten zien.

Er zijn legio mogelijkheden maar ik zou als ik jou was op zoek gaan naar de SmartStart CD. Probeer het daar eens mee te installeren.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• dewil1990
het zijn SCSI schijven hot swap. Wat is de smart start cd (A), en volgens mij zit er idd een raid controller in :(. Zou het mogelijk zijn om er een gewone ide schijf in te hangen?

[ Voor 49% gewijzigd door dewil1990 op 11-11-2006 19:35 ]

• Cablekevin
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 16:10

Cablekevin

CCCP Baby!

whiplash1990 schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 19:34:
het zijn SCSI schijven hot swap. Wat is de smart start cd (A), en volgens mij zit er idd een raid controller in :(. Zou het mogelijk zijn om er een gewone ide schijf in te hangen?
Naar mijn weten kan je in die proliants geen IDE schijfjes plaatsten, heb je hem al open gehad of niet?

• dewil1990
Ja ik heb hem al open gehad :P anders had ik het bios batterijtje er ook niet uit kunnen halen he ;).
Als je het probeert met F6 tijdens de install heb je drivers nodig?

[ Voor 25% gewijzigd door dewil1990 op 11-11-2006 20:33 ]

• dewil1990
Wat was dat nou met de smart start cd. Misschien iemand nog andere ideen ik zoek verder op google iig ;)

sorrie dat ik niet had ge-edit

[ Voor 14% gewijzigd door dewil1990 op 11-11-2006 21:56 ]

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 18:04

Spoooky

Core temp 37°C

Zo'n smartstart CD is een speciale opstartcd voor een compaq server. Hiermee kan je snel en goed installeren, en je hardware uitlezen en aansturen.

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

En mocht dat niet lukken, dan kan je altijd uitzoeken wat voor controller er in zit en daar de drivers voor laden tijdens de Windows setup.
Wel ff opletten dat je RAID ook juist geconfigureerd is anders zal je misschien nog niets kunnen installeren. Vaak kan je dat in het bios van de RAID controller setuppen...

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• dewil1990
ik kom niet in de bios :S, waar kan je zon smart start cd vinden gewoon op internet? ik ben nu aan het zoeken naar zon cd,diskette oid.

[ Voor 68% gewijzigd door dewil1990 op 11-11-2006 22:13 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Hier kan je zien welke versie je nodig hebt...

Voor meer SmartStart info kan je het beste ff op de HP site rondsnuffelen dan kom je bijv al snel hier terecht
http://h18000.www1.hp.com...ent/smartstart/index.html

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• asing
Oke, SCSI incl RAID controller dus. Je kan het BIOS instellen op booten van floppy, CD, HDD aan het normale SCSI kanaal, of booten van de RAID controller. Met iets als DEL, F2 oid kom je in het BIOS, maar als je de server even verder laat starten, dan kan je met F9 oid in het menu van je RAID controller komen om die te configureren.

Met de juiste SmartStart CD kan je je server automatisch configureren, inclusief de bijbehorende drivers. Overigens ondersteunt SmartStart alleen server edities. Dus als je die CD niet meer hebt moet je met een driver diskette aan de gang en F6 drukken in de setup.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Alfa Novanta
  • Nu online

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

whiplash1990 schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 19:18:
Ik heb een compaq proliant (ML370) server ..
Wat voor? De ML 370, ML 370 G2, G3, G4, G5 .. !?

De oer-ML370 is volgens mij een witte Compaq ..

Vanaf de ML370 G2 zijn ze zwart/donker ..
Afbeeldingslocatie: http://www.shs-hamburg.de/shop/catalog/images/CPQ-ML370G3.jpg

Als je naar www.hp.com gaat, en je doet software and drivers, en je typt dan ML 370 in, krijg je dit overzicht ..

http://h20180.www2.hp.com...370&submit.x=0&submit.y=0

Als ik er voor het gemak eens vanuit ga dat je de ML370 G2 .. dan kom je bij een menu met de keus welk OS je wilt gaan installeren.

Nah, even niet belangrijk .. ik klik dan RHEL 4 en dan kom ik hier ..

http://h18023.www1.hp.com...er/us/locate/61_1119.html

Allereerst adviseer ik je de Firmware update CD er doorheen te halen voordat je ook maar iets anders doet ..

Firmware Maintenance CD 7.50
http://h18023.www1.hp.com...er/us/download/24777.html versie 7.50 dus

Aangezien jij zegt niet in de bios lijkt te kunnen komen,

Voor deze is er de SmartStart CD 7.51
http://h18023.www1.hp.com...er/us/download/24733.html

^ hier gaat er een wereld voor je open :)

Je configureert de Smart Array controller, maakt RAID sets aan, en dan de logische volumes. Daarna kun je booten vanaf CD en het OS installeren. Installeren vanaf PXE is met RHEL Kickstart ook een genot :)

Wat zijn je plannen ermee?

[ Voor 22% gewijzigd door Alfa Novanta op 12-11-2006 00:24 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• dewil1990
Het is dus de witte OER ML370 ;) kan dit gewoon met een cd, of moet dit met een diskette, diskette station op mijn pc werkt niet meer :S. Ik zal is even gaan kijken. Bedankt voor de reacties iig.

Ik heb alleen geen een van de OS'en die in de lijst staan :X :X , die kan ik wel aankomen maar dat duurt paar dagen.

[ Voor 31% gewijzigd door dewil1990 op 12-11-2006 11:24 ]

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:54
Heel gek maar de smartstart CD is inderdaad een CD
Je hoeft dus niet met diskettes aan de gang

Deze zal de hardware vinden en configureren
Vervolgens zet hij het OS erop (Originele Windows CD) en start de setup

Succes !

• Woodski
Overigens heb je natuurlijk wel verrekt weinig horsepower voor heel veel stroomverbruik.
Het is natuurlijk wel leuk om even wat mee te spelen

• dewil1990
ja ik nam al aan dat het een cd was :P ik ben aan het downloaden de firmware als eerste, dit is nodig volgens ing..buttje. Het is idd even om wat te spelen, ding maakt een tering herrie dus echt fijn in gebruik is hij niet :P

• dewil1990
mm ik heb de firmware op een cdtje gezet, maar als ik die erin doe kan ik alle toetsen proberen ik kan er niks mee.

en tijdens het opstarten kan ik wel dit maar dat kon ik al.
option ROM configuration for Arrays
dan kan ik kiezen uit dit

9,1gb Raid 1 driver, mirrored, fault tolerand, no online spare
en
18,2 Raid 0 drive, no fault tolerance

http://h18023.www1.hp.com...er/us/download/20277.html <link, daar kan ik niks downloaden :S volgens mij is dat de smart start disk.

ik heb de smart start cd al gevonden.

[ Voor 70% gewijzigd door dewil1990 op 12-11-2006 12:24 ]

• Woodski
Je hebt dus 2 HD's van 9.1GB
Kan je in ieder geval een OS op kwijt

Begin nou maar met die smartstart CD

• dewil1990
nee ik heb een 18,2 gb hdd en eentje van 9,1gb. En ik ben de smart start cd aan het downloaden ;).

• Woodski
Ik kan met erg vergissen... maar er zijn 2 smartstart CD's

Tot en met versie 5 of 6 voor de oudere Server's
En daarboven voor de nieuwere

Het kan zijn dat je versie 5.40 of zo nodig hebt voor deze oude bak

[ Voor 3% gewijzigd door Woodski op 12-11-2006 12:39 ]

• Alfa Novanta
  • Nu online

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Nou, bij de oerrrrr ML370, dus de witte, staat op de site geen vewijzing naar een smartstart cd.. ik vermoed dus dat die er toen nog niet waren. Alsof hij wel een bios hebben zou ...

Het kan heel goed zijn dat je voor de bios idd een diskette gebruiken moet, maar dan moet ik nog ff beter lezen, maar daar heb ik nu geen tijd voor.

Voor een dergelijke machine moet je niet de nieuwste Firmware cd hebben igg... mogelijk zelfs 7.40

De fans maken idd een bak herrie.. ik zou gaan kijken of je ze kunt modden, aansluiten tussen de 12V en 5V voor 7V aansluiting, of zelfs tussen 0V en 5V voor 5V aansluiting.Of andere fans plaatsen die minder rpm's maken. Meestal hangen die dingen toch in een serverruimte en daar wil je toch niet lang blijven rondhangen ;)

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 17:18

TheZoo

Animals Behind Bars

Ook voor de oer ML370's zijn smartstart cd's. Let inderdaad wel op welke je download, want de hogere versie's werken niet op zo'n oude. Ik zal ff kijken of ik de link nog kan vinden naar de compatibily schema'tje.
Hier is de support matrix. Kijk bij de Retired HP Proliant servers. Denk dat je smartstart 5.5 nodig hebt, en die vind je hier.
Zo'n ML370 heeft trouwens niet echt een BIOS, die doe je namelijk mbv de smartstart cd installeren op een klein stukje van je HD.

[ Voor 52% gewijzigd door TheZoo op 12-11-2006 13:04 ]

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• dewil1990
ik heb de smart start cd, maar ik kan niks opstarten met cd lukt gewoon niet :S ik snap der niks van.

• Alfa Novanta
  • Nu online

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

whiplash1990 schreef op zondag 12 november 2006 @ 11:18:
Ik heb alleen geen een van de OS'en die in de lijst staan :X :X , die kan ik wel aankomen maar dat duurt paar dagen.
» Microsoft Windows Server 2003
» Microsoft Windows 2000
» Microsoft Windows NT 4.0
» Microsoft Windows NT 3.51
» Red Hat Enterprise Linux 2.1
» Red Hat Linux 8.0
» Red Hat Linux 7.3
» Red Hat Linux 7.2
» Red Hat Linux 7.1
» UnitedLinux 1.0/SUSE Linux Enterprise Server 8
» SUSE LINUX Enterprise Server 7
» Novell NetWare 6.5
» Novell NetWare 6.0
» Novell NetWare 5.1
» Novell NetWare 4.x
» Novell NetWare 3.x
» SCO Open UNIX 8
» SCO UnixWare 7
» SCO OpenServer 5
» SCO OpenServer 2.1
» Sun Solaris 8 x86 Platform Edition
» Sun Solaris 7 Intel Platform Edition
» Sun Solaris 2.6 Intel Platform Edition
» IBM OS/2
» Microsoft MS-DOS
» Banyan VINES
Sjah, afhankelijk van je Unix/Linux kennis ..
SUSE Linux Enterprise Server 8
Red Hat Linux 7.1
zijn wel geinig denk ik, zonder hopeloos verouderd te zijn.

'k Vraag me af hoe ver je komt met een Fedora Core 5 installatie eigenlijk. Misschien wel een leuke testcase :)

Voor de MS gebruikers lijken mij Windows 2000 en Server 2003 de aangewezen producten.
whiplash1990 schreef op zondag 12 november 2006 @ 13:06:
ik heb de smart start cd, maar ik kan niks opstarten met cd lukt gewoon niet :S ik snap der niks van.
Booten vanaf CD vertikt ie? Hmm .. das wel gaar. Misschien issie kapot? Volgens mij is het gewoon een laptop drive, gewoon IDE, dus even de kap eraf en een losse IDE CD-rom er aan van een thuis PC om dit uit te sluiten.

Ik kan maandag nog wel eens bij mijn collega's rondvragen .. ikzelf ken alleen de G2 en booten doen we doorgaans vanaf PXE m.b.v. een PXE enabled netwerkkaart en dan laden we een Kickstart image voor een RHEL 3 of RHEL 4 installatie.
TheZoo schreef op zondag 12 november 2006 @ 12:57:
Ook voor de oer ML370's zijn smartstart cd's. Let inderdaad wel op welke je download, want de hogere versie's werken niet op zo'n oude. Ik zal ff kijken of ik de link nog kan vinden naar de compatibily schema'tje.
Hier is de support matrix. Kijk bij de Retired HP Proliant servers.

Denk dat je smartstart 5.5 nodig hebt, en die vind je hier.
^ wat hij zegt :)

.. download ff de smartstart 5.5 CD .. misschien is de nieuwere gewoon niet compatible met jouw hardware.

[ Voor 36% gewijzigd door Alfa Novanta op 12-11-2006 17:17 ]

• dewil1990
met smart start doet ie dus gwon helemaal niks, en het licht niet aan de cd rom speler, want met een ubuntu live cd boot hij gewoon :s

• dewil1990
Iemand die nog een id heeft :S

• asing
Het is een hele tijd geleden dat ik met dat oude spul gewerkt heb.... Als hij boot van de linux cd dan werkt booten in ieder geval. Probeer de smartstart eens in een andere PC, en dan zien of die wel boot. Er moet in beeld verschijnen : Attempting to boot from smartstart CD gevolgd door een hoop puntjes. Voor zover ik weet hoefde er niet ook nog een floppy bij.

Ter geruststelling : de herrie neemt aanmerkelijk af als je er eenmaal Windows oid op gezet hebt.

• dewil1990
in mijn gewone pc kan ik ook niet booten met de smart start cd, als ik hem in windows zelf erin doe kan ik het programmatje wel starten. Ik denk dat dat het probleem is verkeerd gebrand mischien.

edit ok nice ik heb hem opnieuw gebrand en nu doet hij het wel dus is zien wat we krijgen. :)

[ Voor 19% gewijzigd door dewil1990 op 14-11-2006 15:35 ]

• dewil1990
damn tijdens het installeren vraagt hij naar een server Profile diskette

The server Profile diskette is used for temporary data storage during the smartstart, de diskettes die ik heb geprobeerd werken niet :S

zojuist gegoogled
Go to any NT computer and create a Notepad file and save it as SPD.INI and that is it. There should be a cog wheel that shows up on the file and that means that you created the file successfully. Put that file on a Floppy and you have made a SERVER PROFILE DISKETTE.

alleen mijn diskette drive is dus kapot oid.

[ Voor 44% gewijzigd door dewil1990 op 14-11-2006 15:49 ]

• Wisey
  • Laatst online: 12:57

• dewil1990
Ik was dus net gaan googlen ;) alleen mijn diskette drive werkt dus nie :(
even die uit een oude pent 2 halen kijken of dat lukt.

edit: jah ik zal voortaan editten sorrie ;) ik heb een oud diskette station gebruikt en die werkt wel dus eventjes kijken nu.

Ik krijg nog steeds Please insert a server profile diskette into A:

[ Voor 44% gewijzigd door dewil1990 op 14-11-2006 16:21 ]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 16:47

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Let even op het gebruik van de Edit knop, ik begrijp dat je helemaal blij bent met je nieuwe speeltje en door je enthousiastme het vergeet. Maar je wilt vast geen boze moderator :)

This footer is intentionally left blank

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

whiplash1990 schreef op zondag 12 november 2006 @ 12:31:
nee ik heb een 18,2 gb hdd en eentje van 9,1gb. En ik ben de smart start cd aan het downloaden ;).
uhm? volgens de opties die je noemt heb je 2 HDDs van 9.1GB.
je kan mirrormode (RAID1) kiezen, daarbij is 1 schijf een kopie van de andere, en heb je dus effectief de helft van de totale fysieke schijfruimte bruikbaar. (9.1GB + een kopie daarvan van 9.1GB)
De andere optie is Stripe (RAID0), waarbij 2 schijven aan elkaar gekoppeld zijn als 1 grote schijf.
9.1+9.1=18.2GB)

Dat houd dus niets meer in als dat je 2 schijven hebt van 9.1GB die je in 2 verschillende RAID configuraties kan zetten waarbij 1 een totaal bruikbare ruimte van 9.1GB oplevert en de ander 18.2GB.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• dewil1990
Er zijn een aantal reacties geweest moet ik dan weer editten anders het spijt me

Maar die server profile diskette het werkt niet :S.

ik dacht dat ik het had maar het werkt dus nog niet :S

toch weer iets verder gekomen,

[ Voor 42% gewijzigd door dewil1990 op 14-11-2006 17:24 ]

• asing
McKaamos schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 16:16:
[...]

uhm? volgens de opties die je noemt heb je 2 HDDs van 9.1GB.
je kan mirrormode (RAID1) kiezen, daarbij is 1 schijf een kopie van de andere, en heb je dus effectief de helft van de totale fysieke schijfruimte bruikbaar. (9.1GB + een kopie daarvan van 9.1GB)
De andere optie is Stripe (RAID0), waarbij 2 schijven aan elkaar gekoppeld zijn als 1 grote schijf.
9.1+9.1=18.2GB)

Dat houd dus niets meer in als dat je 2 schijven hebt van 9.1GB die je in 2 verschillende RAID configuraties kan zetten waarbij 1 een totaal bruikbare ruimte van 9.1GB oplevert en de ander 18.2GB.
Je maakt misschien een denkfout. De regel voor RAID is dat de disks even groot moeten zijn. Beter is om te zeggen dat de partities even groot moeten zijn. In het geval van TS kan 2 * 9.1 prima, waarbij de 18GB maar voor de helft voor de RAID gebruikt wordt.

• asing
whiplash1990 schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 16:28:
Er zijn een aantal reacties geweest moet ik dan weer editten anders het spijt me

Maar die server profile diskette het werkt niet :S.

ik dacht dat ik het had maar het werkt dus nog niet :S

toch weer iets verder gekomen,
http://forums1.itrc.hp.co...45+1163577179568+28353475

Het lijkt erop dat op de SmartStart CD een utility moet staan om de diskette aan te maken. Probeer eens met een diskette van www.bootdisk.com of je van de diskette kan starten. Misschien is de controller gaar oid.

• Alfa Novanta
  • Nu online

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

As aspected, ik ga vandaag aan een ML370 freubelen en ik mag zelfs van 2, 1 maken omdat er nog 1 uit gaat, dus ff lekker hands-on, en kijken of ik er de 2 beste cpu' s en het meeste ram in zetten kan, wat grotere HD's en dan RHEL 4, update 3 er op. ILO voor remote shutten en starten .. best geinig :9

Installeren gaat bij ons via PXE boot, dus vanaf het netwerk, maar ik zal ook wel eens naar de diskette meuk gaan vragen ;)

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 16:22
Probeer eens te booten met een winxp cd.... Had bij mijn compaq ook moeite met booten van andere windows besturingssystemen..... er is ook een toets meen zo ff F8 waarmee je handmatig het bootdevice kunt selecteren.....

Carpe Diem

• dewil1990
de schijven zijn niet evengroot, hij heeft nou partities oid gemaakt, als ik F10 druk tijdens opstarten zie ik er nu wel 1 staan van 18,2 gb en 1 van 9,1 gb dat klopt ook staat ook op de schijven als ik die eruit trek. Maar xp kan niet met SCSI schijven overweg dus xp gaat iig al niet werken aangezien ik geen drivers heb.

[ Voor 4% gewijzigd door dewil1990 op 15-11-2006 13:43 ]

• asing
whiplash1990 schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:36:
de schijven zijn niet evengroot, hij heeft nou partities oid gemaakt, als ik F10 druk tijdens opstarten zie ik er nu wel 1 staan van 18,2 gb en 1 van 9,1 gb dat klopt ook staat ook op de schijven als ik die eruit trek. Maar xp kan niet met SCSI schijven overweg dus xp gaat iig al niet werken.
Wel als je XP de driver voor je RAID controller voert door op F6 te drukken }:O 8)7 8) _/-\o_

• dewil1990
ja ok dat weet ik maar ik heb dus geen drivers ;)

met PE builder heb ik een opstart bare xp disk gemaakt dus een live cd eigenlijk. hier kan ik mee opstarten en volgens mij doen hdd's het wel.

[ Voor 59% gewijzigd door dewil1990 op 15-11-2006 13:47 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:07

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Woodski schreef op zondag 12 november 2006 @ 12:35:
Ik kan met erg vergissen... maar er zijn 2 smartstart CD's

Tot en met versie 5 of 6 voor de oudere Server's
En daarboven voor de nieuwere

Het kan zijn dat je versie 5.40 of zo nodig hebt voor deze oude bak
SmartStart versie 5.50 is de meest recente voor G1 Servers. Na versie 5.50 is HP overgestapt op de "Linux gebasseerde varianten" van SmartStart en deze draaien niet op G1 Servers.

Download die versie even, en probeer hiervan te booten. Boot het systeem niet vanaf CD, download dan even de Proliant System Erase Utility om een complete system erase te doen. Deze tool draait vanaf flop. Hierna zou het systeem weer alle ooit gedane config wissen, en weer default instellingen staan. Hierna zou het systeem dus gewoon vanaf de SmartStart cd moeten kunnen booten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Alfa Novanta
  • Nu online

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

^ wat hij zegt :)

Zojuist zelf ondervonden. Compaq Smartstart 5.50 er in, booten vanaf CD gaat automatisch. Je krijgt een Windows-like menu met een stuk of 8 iconen. De eerste is min of meer de bios van de server! Deze optie moet je hebben voor IDE boot of SCSI boot, ook CD-rom en floppy kun je hier in/uitschakelen. Ook kun je op 2 plaatsen opgeven welk OS er op het systeem geinstalleerd zal worden. Waarschijnlijk voert ie dan een paar optimalisaties uit qua cache gebruik oid.

De tweede optie is de Array configuration utility. Hier kun je arrays aanmaken en er schijven aan koppelen. Op iedere array kun je vervolgens logische drives aanmaken in diverse RAID smaken.

Overige opties heb ik hier niet gebruikt. Ook de system erase utility staat hier op btw.

Voordat ik overigens aan het Smart Starten toegekomen ben, ben ik eerst nog de firmware wezen upgraden. Ik kan je uit de droom helpen, Firmware CD's 7.60 en 7.50 kun je vergeten. De nieuwste die hij nog wel pakt, is Firmware upgrade CD 7.40b :)

Momenteel run ik een PXE boot voor de RHEL 4, Update 4 installatie.

edit:
Owjah, ik kwam ook nog een Server configuration diskette tegen. Deze diskette gebruik je als de hardware kapot is gegaan en je een nieuwe machine hebt aangerukt, dan kun je met deze diskette in 1x alle settings van de oude op de nieuwe overnemen. In jouw geval niet relevant dus.

[ Voor 15% gewijzigd door Alfa Novanta op 15-11-2006 15:21 ]

• asing
whiplash1990 schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:43:
ja ok dat weet ik maar ik heb dus geen drivers ;)

met PE builder heb ik een opstart bare xp disk gemaakt dus een live cd eigenlijk. hier kan ik mee opstarten en volgens mij doen hdd's het wel.
Als je goed hebt opgelet zie je waarschijnlijk dat er een zooi adaptec drivers geladen wordt. Compaq maakt standaard gebruik van Adaptec SCSI spullen.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:27

lier

MikroTik nerd

asing schreef op woensdag 15 november 2006 @ 15:19:
[...]

Als je goed hebt opgelet zie je waarschijnlijk dat er een zooi adaptec drivers geladen wordt. Compaq maakt standaard gebruik van Adaptec SCSI spullen.
Tenzij het om een RAID controller gaat...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dewil1990
met smart start werkt ook allemaal volgens mij is het zo ongeveer wel ingesteld.

• Alfa Novanta
  • Nu online

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

nice :)

Als je meer 9 Gig schijven zoekt, moet je maar ff een seintje geven, heb er op mijn werk net 6 op de plank gelegd en verruild voor 36 Gigjes :P

Misschien kan ik wat regelen .. you never know :)

De 'mijne' is inmiddels up and running! Zoals ik zei van 2, 1 gemaakt.

Setup nu:

2x P!!! 800/133 256kb cache
1.5 Gig geheugen
CD-rom en diskette drive
Dual 1000mbit netwerkkaart
Compaq ILO kaart (Integrated Lights Out)
6x 36 Gig ULTRA3 SCSI, 4x 10k en 2x 15k
3x Powersupply

best geinig :)

[ Voor 42% gewijzigd door Alfa Novanta op 15-11-2006 23:40 ]

• dewil1990
Een vriend van me heeft er thuis ook nog 2,3 of 4 liggen volgens mij het zelfde bedrijfe waar ik ze van heb gekregen heb ze ook gekregen via hem alleen die van hem deden het allemaal meteen :P.
Mischien krijg ik er nog 1 maak ik er denk ik ook 1 goeie van of dat heeft hij zelf al gedaan :P iig wat meer ram zou fijn zijn hier zit maar 384mb in.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:20
whiplash1990 schreef op woensdag 15 november 2006 @ 19:33:
Een vriend van me heeft er thuis ook nog 2,3 of 4 liggen volgens mij het zelfde bedrijfe waar ik ze van heb gekregen heb ze ook gekregen via hem alleen die van hem deden het allemaal meteen :P.
Mischien krijg ik er nog 1 maak ik er denk ik ook 1 goeie van of dat heeft hij zelf al gedaan :P iig wat meer ram zou fijn zijn hier zit maar 384mb in.
Als jij of je vriend er 1 over heeft, dan heb ik wel interesse. Ik ben nog op zoek naar een leuk servertje om wat ervaring mee op te doen.....

• dewil1990
Welk OS heb jij erop gezet ing._Buttje? heb jij wel drivers ? Of weet iemand eenOS dat standaard met die SCSI schijven overweg kan?

[ Voor 36% gewijzigd door dewil1990 op 18-11-2006 19:51 ]

• Alfa Novanta
  • Nu online

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

whiplash1990 schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 17:09:
Welk OS heb jij erop gezet ing._Buttje? heb jij wel drivers ? Of weet iemand eenOS dat standaard met die SCSI schijven overweg kan?
nou, euh .. dat is ondermeer waarom ze voor zulke industriële/professionele apparatuur dergelijke lijsten samenstellen ..
http://h18023.www1.hp.com...&submit.x=0&lang=en&cc=us
Operating systems - certified and supported matrices

» Microsoft Windows Server 2003
» Microsoft Windows 2000
» Microsoft Windows NT 4.0
» Microsoft Windows NT 3.51
» Red Hat Enterprise Linux 2.1
» Red Hat Linux 8.0
» Red Hat Linux 7.3
» Red Hat Linux 7.2
» Red Hat Linux 7.1
» UnitedLinux 1.0/SUSE Linux Enterprise Server 8
» SUSE LINUX Enterprise Server 7
» Novell NetWare 6.5
» Novell NetWare 6.0
» Novell NetWare 5.1
» Novell NetWare 4.x
» Novell NetWare 3.x
» SCO Open UNIX 8
» SCO UnixWare 7
» SCO OpenServer 5
» SCO OpenServer 2.1
» Sun Solaris 8 x86 Platform Edition
» Sun Solaris 7 Intel Platform Edition
» Sun Solaris 2.6 Intel Platform Edition
» IBM OS/2
» Microsoft MS-DOS
» Banyan VINES
Deze OSsen zijn gecertificeerd voor deze hardware, m.a.w. ze hebben de juiste drivers on-board en zijn daarmee uitvoerig getest en in orde bevonden. Windows XP staat daar o.a. dus niet tussen, waarschijnlijk met reden, naarhoogstaangrenzendewaarschijnlijkheid omdat ze de driver niet op de CD meeleveren.

Echter, ik zie op de website, wanneer je bijvoorbeeld Windows server 2003 aanklikt, dat HP wel storage drivers aanbiedt op de website ..
http://h18023.www1.hp.com...us/locate/69_1119.html#16
Driver - Storage Controller
» HP ProLiant Drive Array Driver for Windows 2000/Windows Server 2003
» HP ProLiant 32-Bit SCSI Controller Driver for Windows 2000/Windows Server 2003
» HP ProLiant Storage System Driver for Windows 2000/Windows Server 2003

» HP ProLiant 64-Bit/66-Mhz Dual Channel Wide Ultra3 SCSI Controller Driver for Windows 2000
» HP ProLiant Smart Array 5x and 6x Controller Driver for Windows 2000/Windows Server 2003
Zo te zien executables, dus da's lastig tijdens installatie, je moet zien de .inf bestanden eruit te halen. Wellicht door ze te proberen te draaien op een ander systeem, waarbij een tijdelijke map met files (.inf !!) wordt aangemaakt alvorens te gaan installeren.

edit:
owjah, ik heb dus RHEL 4 update 4 geïnstalleerd, dus Redhat Enterprise Linux .. staat wel niet in die lijst, maargoed .. Redhat kun je dat wel toevertrouwen 8)

Afbeeldingslocatie: http://koalasoft.homelinux.net/albums/TUX/TuxRedHat.thumb.png

[ Voor 10% gewijzigd door Alfa Novanta op 18-11-2006 22:09 ]

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:36
Modbreak:Doe dat maar niet
.

[ Voor 83% gewijzigd door Thandor op 23-11-2006 20:29 ]

• dewil1990
Ik heb het liefst een Windows erop zitten daarom, windows weet ik tenminste van hoe het werkt Linux enz niet echt ervaring mee. Dus ik zal is even rondvragen voor een "gratis versie" :X

Als iemand een ISO heeft?
Modbreak:FAQ
Verboden zaken:

* Porno.
* Schokkend materiaal.
* Spam.
* Verbaal geweld.
* Criminele praktijken.
* Licentie- of copyright-schendingen zoals links naar warez, cracks, MP3's en divx.

[ Voor 47% gewijzigd door Thandor op 23-11-2006 20:29 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:27

lier

MikroTik nerd

whiplash1990 schreef op zondag 19 november 2006 @ 15:24:
Ik heb het liefst een Windows erop zitten daarom, windows weet ik tenminste van hoe het werkt Linux enz niet echt ervaring mee. Dus ik zal is even rondvragen voor een "gratis versie" :X

Als iemand een ISO heeft?
Interesse in een ISOotje NT4 ?
Modbreak:FAQ
Verboden zaken:

* Porno.
* Schokkend materiaal.
* Spam.
* Verbaal geweld.
* Criminele praktijken.
* Licentie- of copyright-schendingen zoals links naar warez, cracks, MP3's en divx.

[ Voor 28% gewijzigd door Thandor op 23-11-2006 20:29 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Warez m8, warez ;) zou die opmerking maar weghalen voor je een waarschuwing of een ban aan je broek krijgt ;)

• Alfa Novanta
  • Nu online

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

whiplash1990 schreef op zondag 19 november 2006 @ 15:24:
Ik heb het liefst een Windows erop zitten daarom, windows weet ik tenminste van hoe het werkt Linux enz niet echt ervaring mee.

[censuur]
In dat geval zou ik gaan rondkijken naar Microsoft Windows Server 2003

Maar het wil niet zeggen dat XP niet werkende te krijgen is, maar je zult iets meer moeite moeten doen om de drivers elders te bemachtigen (zoals ik zei door de HP executables ergens ' uit te pakken' voor de .inf files)

edit: je bent 16 ? Nice dat je dan al met zulke hardware gaat stoeien! Kun je veel van leren als je er straks nog eens je werk van gaat maken! d:)b

[ Voor 11% gewijzigd door Alfa Novanta op 20-11-2006 08:58 ]

• asing
2003 zou ik niet doen. De SmartStart kent die versie hoogstwaarschijnlijk niet. Dus NT4 of Windows 2000 Server erop knallen. Dan heb je iets om mee te spelen. Iets lawaaiigs. >:) :X

• Alfa Novanta
  • Nu online

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ik denk dat een ML370 zo'n bekende en weidverspreide machine is, waarbij 2003 bovendien in de lijst van gesupporte OSsen staat, dat ik daar niet zo bang voor ben :)

en de herrie van de fan's is fors, maar vrij eenvoudig te voltmodden naar 5V of 7V

[ Voor 20% gewijzigd door Alfa Novanta op 20-11-2006 21:22 ]

• dewil1990
lier schreef op maandag 20 november 2006 @ 08:38:
[...]

Interesse in een ISOotje NT4 ?
(A) ja :)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ik zou die reactie maar ff weghalen... Denk dat jij ook een waarschuwing aan je broek hebt als een mod dit ziet.

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif
Het begint met een T en eindigt op een T ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Thandor op 23-11-2006 20:31 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:05

Thandor

SilverStreak

Dit topic gaat op slot. Het vragen of aanbieden van ISO's is niet toegestaan.
Zie daarvoor de FAQ

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.