SATA power kabels zelf maken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.873 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
hey!

maybe kennen jullie mij als de freak die 18 hdd's in zn pc wil... well, thats me. volgend dingetje waar ik tegenaan liep:
de stroomvoorziening van de SATA schijven. ik heb bij mn DFI Lanparty UT NF4 SLI-D een paar connectortjes gekregen die je op stroomkabeltjes kan zetten/knijpen, en nou vroeg ik af waar je meer van die dingen kan halen (kan ze nergens vinden op t i-net) wil dan dus gewoon op 1 rits 6 stroomconnectoren plaatsen. of heeft iemand n andere optie om zelf sata kabels te maken?
checked:
conrad
azerty
salland
4launch
google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:50
misschien een domme opmerking, maar stuur eens een mailtje naar molex.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
krek! die zocht ik _/-\o_ held! _/-\o_
kan iemand me vertellen of die normale draadjes t trekken als er stroom voor 6 hdd's doorheen gaat? of moet ik dan extra dikke kabels er in frotten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 17:23
werp eens een blik hier http://www.windowsdevcent.../12/PerfectPC.html?page=5
Daar kun je wat van opsteken :P

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
staat alleen hoe ze die dingen dr op zetten... dat kon ik ook wel verzinnen... heb er al 2 liggen namelijk. maar hier zeggen ze niets over 6 aansluitingen op n connector... ze hebben t over n derde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 02:15

Jimbolino

troep.com

Mr Alfabet schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 01:46:
[...]
kan iemand me vertellen of die normale draadjes t trekken als er stroom voor 6 hdd's doorheen gaat? of moet ik dan extra dikke kabels er in frotten?
Ik zou iig niet dunnere kabel nemen.
Bij het starten van een pc wordt best wel veel (piek) vermogen verbruikt. Omdat dit op een laag voltage gebeurt (12volt) kan de stroom best wel groot zijn.
Sowieso moet je met 18hdds een flinke voeding hebben. (iig eentje met een flink piekvermogen)

Je zou ff kunnen meten (multometer) hoeveel ampere een hdd trekt bij het opstarten.

[ Voor 10% gewijzigd door Jimbolino op 11-11-2006 02:29 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:36
De kabel zal niet zomaar smelten ofzo, daarvoor moet je gedurende lange tijd erg veel stroom verbruiken. Je voeding zal in dat geval vrijwel altijd de beperkende factor zijn. Mocht je een andere stoombron regelen dan moet je er voor zorgen dat je de dikte van de bekabeling even berekend middels de daarvoor beschikbare formules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De kans dat zo'n kabel te warm wordt is wel heel erg klein. 5 hdds op 1 kabel gaat in elk geval zonder problemen :), dat had ik voorheen in mijn werkstation :)

[ Voor 16% gewijzigd door TERW_DAN op 11-11-2006 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je 6 connectoren aan eenzelfde boom hangt lijkt het mij niet direct een probleem. Probeer allenszins vertakkingen, mechanische contacten en Y-splitsingen te voorkomen.
Het gedeelte kabel tussen de voeding en de eerste connector krijgt 6*2A=12A te verwerken (6 stuks samsung met elk spin up peak van 2 A).
Het gedeelte tussen 1ste connector en 2de connector krijgt 5*2A=10A te verwerken.
Het gedeelte tussen 2de connector en 3de connector krijgt 4*2A=8A te verwerken.
Het gedeelte tussen 3de connector en 4de connector krijgt 3*2A=6A te verwerken.
Het gedeelte tussen 4de connector en 5de connector krijgt 2*2A=4A te verwerken.
Het gedeelte tussen 5de connector en 6de connector krijgt 1*2A=2A te verwerken.
Dit is het geval waarbij alle schijven op deze kabelboom tegelijkertijd opspinnen.

Kortom het uiteinde van de kabel gaat sowieso geen probleem vormen. Het is het gedeelte vlak bij de voeding dat de meeste stroom moet verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-08 14:43

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Houd er wel rekening mee dat het opspinnen maar kort duurt, en het dus niet echt een probleem is als de kabels een klein beetje warm lopen. 10A lijkt wel veel, en dat is het ook over lange tijd, maar als je die schijven in een paar seconden redelijk op snelheid hebt dan zal de stroom ook weer snel afnemen. Daar komt bij dat als je de onderlinge afstand kort houd de weerstand van de kabel ook weer kleiner zal zijn. Waar je wel goed op moet letten is de manier van aansluiten van het eerste deel van de kabel waar de 10A zal gaan lopen, je wilt geen brakke contact overgangen in dat stuk hebben zitten ;)
Als je slim bent dan kijk je of je ergens 1 mm^2 teflon kabel vandaan kan halen :)

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
MidiMaze schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 11:47:
Houd er wel rekening mee dat het opspinnen maar kort duurt, en het dus niet echt een probleem is als de kabels een klein beetje warm lopen. 10A lijkt wel veel, en dat is het ook over lange tijd, maar als je die schijven in een paar seconden redelijk op snelheid hebt dan zal de stroom ook weer snel afnemen. Daar komt bij dat als je de onderlinge afstand kort houd de weerstand van de kabel ook weer kleiner zal zijn. Waar je wel goed op moet letten is de manier van aansluiten van het eerste deel van de kabel waar de 10A zal gaan lopen, je wilt geen brakke contact overgangen in dat stuk hebben zitten ;)
Als je slim bent dan kijk je of je ergens 1 mm^2 teflon kabel vandaan kan halen :)
met 6 hdd's komt er zo'n 12A door te lopen bij veel activiteit (bij opstarten meer, maar dat buiten beschouwing gelaten door korte tijdsduur en het gebruiken van "staggered spinup"... krijg de indruk dat n normale kabel dat wel kan trekken.

in het topic gepost door n0ne kan ik vrij weinig vinden wat ik nog niet wist... wat wel vragen bij me opriep.. ze hebben t daar over combined en gesplitte 12V rails... mijn hdd voeding heeft een 15A 12V rail en een 17A 12V rail, maar kan nergens vinden of deze combined is of niet... hoe kom ik daar achter?

de onderste in het plaatje is de voeding die ik dedicated voor de hdd's wil gaan gebruiken, als deze het niet meer trekt evt vervangen door n voeding met 3 12V rails of de 12V rail van mn main PSU erbij trekken (antec 500W voeding, ook 2 12V rails, maar deze trekt een SLI opstelling)
Afbeeldingslocatie: http://www.chieftec.com/products/psu/PIC/b2.jpg

molex.com gemaild... nog geen antwoord.
als iemand nog n ander adres heeft... graag! fh vraagt 8E verzendkosten ofzo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jou voeding kan volgens die tabel 17A op de ene rail, 15A op de andere rail en max 204W (=17A) op beide rails samen aan.

*Slik* dus maar 17A op beide rails samen (zie ik nu...)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2006 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 12:15:
Jou voeding kan volgens die tabel 17A op de ene rail, 15A op de andere rail en max 204W (=17A) op beide rails samen aan.

*Slik* dus maar 17A op beide rails samen (zie ik nu...)
hoe kom je daar dan bij? 204W delen door 12V? dan kom ik ook op 17 uit idd... zou dat betekenen dat ik maar iets van 8 hdd's dr aan kan hangen? |:( *is genaaid* |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Mr Alfabet schreef op zondag 12 november 2006 @ 15:16:
[...]

hoe kom je daar dan bij? 204W delen door 12V? dan kom ik ook op 17 uit idd... zou dat betekenen dat ik maar iets van 8 hdd's dr aan kan hangen? |:( *is genaaid* |:(
Wat jij wilt (18 schijven) in één systeem is ook wel erg extreem. Daar heb je zeker redelijk zware en stabiele voeding voor nodig. Wanneer je ook gebruik kunt maken van staggered spinup, zou ik dit ook zeker doen. Om nu te zeggen dat je "genaaid" bent ... nee. :D

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik denk laat ik er ook een paar bestellen. Hiermee kan ook ik mijn kabelmanagement wat beter uitvoeren. Blijken ze niet meer leverbaar. :'(

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
_Dune_ schreef op zondag 12 november 2006 @ 22:38:
[...]

Ik denk laat ik er ook een paar bestellen. Hiermee kan ook ik mijn kabelmanagement wat beter uitvoeren. Blijken ze niet meer leverbaar. :'(
arg... meen je niet ;( verder zoeken dan blijkbaar... iemand anders nog een shop voor die dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
http://shop.freezinghardw...Pagina=00003&i=2356&c=104

Andere link, omdat de website is aangepast. :)
Nog wel leverbaar dus (maar niet op voorraad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Staan d'r toch echt nog tussen? En ze kunnen nog gewoon in de winkelwagen. Denk dat de url niet helemaal volledig is.

http://shop.freezinghardw...ex.asp?Pagina=00002&c=104 ... ook nog met enge kleurtjes :)

[ Voor 0% gewijzigd door Bastien op 12-11-2006 23:28 . Reden: nah da's net te laat ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
Bastien schreef op zondag 12 november 2006 @ 23:28:
Staan d'r toch echt nog tussen? En ze kunnen nog gewoon in de winkelwagen. Denk dat de url niet helemaal volledig is.

http://shop.freezinghardw...ex.asp?Pagina=00002&c=104 ... ook nog met enge kleurtjes :)
had t net gezien idd... wilde t al aanpassen ;)
maarruh.. zoals al eerder gezegd.. die site vraagt standaard 7.50 verzendkosten, weet iemand nog een andere shop? evt ook met verzendkosten, maar iets dichter bij eindhoven in de buurt ;) fh is > 3uur reizen voor mij. (ov s*cks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Stuur ze even een mailtje of bel even... het weegt niets en kan zo in een enveloppe... misschien dat er wat te regelen is. Want ik denk dat je bij ongeveer elke webshop ongeveer dezelfde prijzen tegenkomt.

Zitten er in Eindhoven geen electronica kluszaken die losse zut verkopen?

En Losser wil je niet naartoe met het OV :X

[ Voor 7% gewijzigd door Bastien op 12-11-2006 23:51 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Oke, beter. Ik was al aan het zoeken geweest, maar kon niets op hun site vinden. :) Ik had ook mogelijk een ander alternatief gevonden ik weet alleen niet of het daadwerkelijk om alleen de connector gaat. Ik heb daarover net een e-mailtje naar ze verzonden.

http://www.cool-prices.nl...0voor%20sata%20schijven)#

Overigens zouden ze wel een stuk duurder zijn.

Ik vraag mij af of je de connector van Freezinghardware ook halverwege een kabel kunt bevestigen.

[ Voor 14% gewijzigd door _Dune_ op 12-11-2006 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
Bastien schreef op zondag 12 november 2006 @ 23:51:
Stuur ze even een mailtje of bel even... het weegt niets en kan zo in een enveloppe... misschien dat er wat te regelen is. Want ik denk dat je bij ongeveer elke webshop ongeveer dezelfde prijzen tegenkomt.

Zitten er in Eindhoven geen electronica kluszaken die losse zut verkopen?

En Losser wil je niet naartoe met het OV :X
de enige goeie electronicazaak hierzo is vorig jaar weggegaan... en losser is 3.5uur idd :S

iets anders maybe... zijn er geen dedicated 12V voedingen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 03-09 09:15
Terw_Dan schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 09:54:
De kans dat zo'n kabel te warm wordt is wel heel erg klein. 5 hdds op 1 kabel gaat in elk geval zonder problemen :), dat had ik voorheen in mijn werkstation :)
Te warm worden van de kabels zal geen probleem worden.
De weerstand van te dunne kabels echter wel.
Doordat je een grote stroom trekt, zal de spanning best wel dalen op de stekkers en ik weet niet hoe goed harde schijven kunnen werken wanneer de spanning te laag is.
Best kans dat er dan toch nog dingen stuk gaan.
Stel de weerstand is 0.1 Ohm, dan zal met 10A de spanning (U=I*R) 1V lager worden en op 3.3 of 5V is dat best een groot verschil.
Als het even kan zou ik een 2e voeding gebruiken voor de stroomvoorziening van een aantal van die schijven.
Als je een beetje handig bent, zou je ook rails kunnen maken waar je dan losse connectoren aan vast kunt schroeven, dan hoef je ook niet zo gauw zorgen te maken over de weerstand. Hooguit over kortsluiting :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
TD-er schreef op maandag 13 november 2006 @ 04:13:
[...]

Te warm worden van de kabels zal geen probleem worden.
De weerstand van te dunne kabels echter wel.
Doordat je een grote stroom trekt, zal de spanning best wel dalen op de stekkers en ik weet niet hoe goed harde schijven kunnen werken wanneer de spanning te laag is.
Best kans dat er dan toch nog dingen stuk gaan.
Stel de weerstand is 0.1 Ohm, dan zal met 10A de spanning (U=I*R) 1V lager worden en op 3.3 of 5V is dat best een groot verschil.
Als het even kan zou ik een 2e voeding gebruiken voor de stroomvoorziening van een aantal van die schijven.
Als je een beetje handig bent, zou je ook rails kunnen maken waar je dan losse connectoren aan vast kunt schroeven, dan hoef je ook niet zo gauw zorgen te maken over de weerstand. Hooguit over kortsluiting :)
euhm... daar gaat heel dit topic bekant over... dat ik een 2e voeding ga gebruiken dedicated voor mn hdd's.. :)

qua weerstand heb je wel een puntje, maar is dit met de normale kabels niet gewoon prima? kijk eens naar een videokaart, die trekt ook al behoorlijk wat watt (hahah) en daar is ook niets aan de hand.

waar ik nu naar opzoek ben is de optie om een 230>12V converter die stabiel genoeg is om de hdd's te trekken te gebruiken (als 2e optie zeg maar, als dit op niets uitloopt). kan helaas vrij weinig vinden met genoeg powerrrr.... allemaal zo van 50-100W ofzo (lang niet genoeg dus) iemand n nuttig linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 22:03

Twarp

just grin...

Pak dan gewoon een oudere AT voeding, die trekt zonder problemen je HD's.

Alle onnodige kabels eruit solderen en het ziet er ook nog eens netjes uit.
Er zijn tevens ook wel schakelingen te maken/kopen waarbij de tweede voeding tegelijk met je hoofdvoeding aan gaan.

Succes...

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het sowieso het goedkoopst gaat uitdraaien, als je nog een bijkomende okkasie voeding kan weten de vinden met doch genoeg power op de 12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 09:17:
Ik denk dat het sowieso het goedkoopst gaat uitdraaien, als je nog een bijkomende okkasie voeding kan weten de vinden met doch genoeg power op de 12V.
Ik denk niet dat je zozeer voor de goedkoopste voeding moet gaan. Wanneer je zoveel schijven wilt aansluiten op één voedig moet je een voeding nemen welke voldoende vermogen kan leveren op de 12Volt lijnen, maar ook stabiel is anders sterven je schijven door onstabiele lijnen. Door het opspinnen van de schijven krijg je namelijk ook fluctuaties (electro motoren) in je lijnen, deze moeten opgevangen kunnen worden door je voeding. Ik zou gewoon voor een goede veoding gaan van een net merk bijvoorbeeld: Enermax, Zalman, Tagan etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Mr Alfabet schreef op maandag 13 november 2006 @ 04:22:
[...]

qua weerstand heb je wel een puntje, maar is dit met de normale kabels niet gewoon prima? kijk eens naar een videokaart, die trekt ook al behoorlijk wat watt (hahah) en daar is ook niets aan de hand.

[...]
Een videokaart heeft zelfs een voedingcircuit onboard, die van de 12V een lagere spanning maakt. Daarbij maakt het echt niet uit of het een 12V is of 10V wat er binnen komt en hoe stabiel dat is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 08:31
TD-er schreef op maandag 13 november 2006 @ 04:13:
[...]
Een kabel met 1mm doorsnede heeft een weerstand van (ongeveer) 0.0299 Ohm/m. Een van een 0.5mm heeft een weerstand van 0.119 Ohm/m. Ik geloof dat de kabels van een power supply 1mm doorsnede zijn. Een kabel van een halve meter heeft dus (even ongunstig ingeschat) een weerstand van 0.02 Ohm. Dit zal een spanningsval van ongeveer 0.2 volt zijn. Dit zal iets meer worden door de connectoren, maar niet significant. Zeker op de 12V rail zal dit verschil niet veel uitmaken.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ShadowLord schreef op maandag 13 november 2006 @ 11:39:
[...]
Een kabel met 1mm doorsnede heeft een weerstand van (ongeveer) 0.0299 Ohm/m. Een van een 0.5mm heeft een weerstand van 0.119 Ohm/m. Ik geloof dat de kabels van een power supply 1mm doorsnede zijn. Een kabel van een halve meter heeft dus (even ongunstig ingeschat) een weerstand van 0.02 Ohm. Dit zal een spanningsval van ongeveer 0.2 volt zijn. Dit zal iets meer worden door de connectoren, maar niet significant. Zeker op de 12V rail zal dit verschil niet veel uitmaken.
Je vergeet 2 dingen:
• De weerstand is afhankelijk van de temperatuur. Hogere temp is hogere weerstand. De temp zal het hoogst worden bij de punten met de hoogste weerstand en dat is bij de overgang van draad naar stekker.
• Je stroom moet ook nog weer terug, dus dat is 2x die weerstand.

Waar heb je die waarde van 0,0299 Ohm/m vandaan? Is dat de weerstand van een kabel met massieve kern, of juist met een niet-massieve kern?
Maar goed, je zult er in de 12V lijn inderdaad niet direct echt veel last van hebben. Bij de lagere spanningen is het verschil veel groter. (relatief gezien)
Daarnaast gebruik je vrijwel nooit 1 kabelboom voor alle schijven, maar verdeel je dat.

[ Voor 4% gewijzigd door TD-er op 13-11-2006 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 09:17:
dat is dus het probleem... als ik op een geven moment echt op 18 schijven zit, is dat zo'n 20A die ik nodig heb (thank god for staggered spinup) en dat kan niet zomaar elke voeding leveren. ik heb nu een 360W chieftec voeding van een maat gekregen, en die levert maar 17A op de 12V rails MAX.

_Dune_ heeft gelijk met wat ie zegt, maar zo'n voeding kost ook knaken, iets waar ik dus niet genoeg van heb... voor dat geld kan ik beter 2 simpelere voedingen van marktplaats af halen (er is plaats voor 3 voedingen in mn systeem) omdat ik dan maar zo'n 15-25 euro kwijt zal zijn, en bv 2x 15A zal hebben (vrijwel elke voeding haalt de 15A wel) waarmee ik dus ruim uitkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:31

KhaZ

Alfa Romeo

Ik heb nu een Antec TruePower 480W en die trektzonder crashes of wat dan ook:

AMD64 4000+, 2x7900GTX, 2xRaptor74GB, 5 SATA en 3 PATA schijven.

Totaal 3 stroomslurpers: cpu en gpu, en 10 harde schijven. Héél veel vertakkingen en Y splitsingen, heb veel verlengkabeltjes in gebruik.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
KhaZ schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:41:
Ik heb nu een Antec TruePower 480W en die trektzonder crashes of wat dan ook:

AMD64 4000+, 2x7900GTX, 2xRaptor74GB, 5 SATA en 3 PATA schijven.

Totaal 3 stroomslurpers: cpu en gpu, en 10 harde schijven. Héél veel vertakkingen en Y splitsingen, heb veel verlengkabeltjes in gebruik.
hmm... nice! is je CPU overclocked? want anders trekt mijn x2 duidelijk wat meer dan jou 4000+ ;) en zitten je hdd's allemaal in 1 array? of spinnen die appart van elkaar?
maar wat jij bedoeld denk ik is dat ik mijn setup + 10 hdd's wel zou kunnen trekken met mn main psu, en de andere 8 met de hdd-psu... maar dat gaat denk ik niet echt op, bovendien wil ik gewoon 100% stabiel zijn, en niet op t randje zitten (wat ik nu al doe met 4 hdd's)
ff als verschil:
-mijn DFI bord vraagt meer prik dan jou asus.
-jouw psu kan 460W (38A) aan op de 12V rails, mijn psu kan wel 480W aan op de 12V rails, maar dat vermogen zal ook gebruikt worden voor andere shizzle, en niet alleen de 12V.
-bedenk wel dat alles oc'ed is in mijn geval, zowel mijn SLI als mijn CPU zal meer vragen dan jouw systeem.
-het is niet voor niets dat alle DFI recommended PSU's voor SLI > 600W zijn.
-en last but not least: 18 hdd's is bijna het dubbele van 10 ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Mr Alfabet op 14-11-2006 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Mr Alfabet schreef op maandag 13 november 2006 @ 18:11:

[...]
voor dat geld kan ik beter 2 simpelere voedingen van marktplaats af halen (er is plaats voor 3 voedingen in mn systeem) omdat ik dan maar zo'n 15-25 euro kwijt zal zijn, en bv 2x 15A zal hebben (vrijwel elke voeding haalt de 15A wel) waarmee ik dus ruim uitkom.
Dat is de verkeerde instelling. Zelfs op Marktplaats kom je qua voedingen voor ongeveer 20 euro niet echt boven de Sweex uit en dat is dus weggegooid geld.
Als je staggering spinup kunt doen, kun je met een simpelere voeding toe en hoef je geen geld weg te gooien aan goedkope bagger (goedkope voedingen bestaan niet, laag geprijste kastjes met fans en stekkers wel)
Dus spaar aub even door tot zo'n 50 a 60 euro en koop iets waar je je schijven ook echt aan wilt hangen en niet een budget voeding.
Een slechte voeding kan je al je schijven (en de data erop) kosten, dus bespaar daar niet op.
* TD-er is van mening dat Q-tec en Sweex voedingen verboden zouden moeten worden op straffe van het volledig verlopen van elke vorm van garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
TD-er schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 03:41:
[...]

Dat is de verkeerde instelling. Zelfs op Marktplaats kom je qua voedingen voor ongeveer 20 euro niet echt boven de Sweex uit en dat is dus weggegooid geld.
Als je staggering spinup kunt doen, kun je met een simpelere voeding toe en hoef je geen geld weg te gooien aan goedkope bagger (goedkope voedingen bestaan niet, laag geprijste kastjes met fans en stekkers wel)
Dus spaar aub even door tot zo'n 50 a 60 euro en koop iets waar je je schijven ook echt aan wilt hangen en niet een budget voeding.
Een slechte voeding kan je al je schijven (en de data erop) kosten, dus bespaar daar niet op.
* TD-er is van mening dat Q-tec en Sweex voedingen verboden zouden moeten worden op straffe van het volledig verlopen van elke vorm van garantie.
heb al verschillende "redelijke" voedingen gevonden rond die prijs hoor... denk aan chieftec, aopen, wat in mijn ogen toch redelijke voedingen zijn, boven de sweex kwaliteit. (correct me if wrong)
zit overigens wel te overwegen om mn huidige voeding door te verkopen en dan meteen n 650-700W psu te nemen, maar ook die zal niet mn systeem+18hdd's kunnen trekken vrees ik... of wel?

-edit- bovendien ben ik er niet zo happig op om de kabels van n gloednieuwe voeding te gaan modden (garantie), vandaar dat ik er liever n 2ehandse chieftec bijhang waar ik aan kan knutselen en draden die niet nodig zijn kan wegsolderen enzo

[ Voor 8% gewijzigd door Mr Alfabet op 14-11-2006 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 08:31
TD-er schreef op maandag 13 november 2006 @ 13:12:
[...]

Je vergeet 2 dingen:
• De weerstand is afhankelijk van de temperatuur. Hogere temp is hogere weerstand. De temp zal het hoogst worden bij de punten met de hoogste weerstand en dat is bij de overgang van draad naar stekker.
• Je stroom moet ook nog weer terug, dus dat is 2x die weerstand.

Waar heb je die waarde van 0,0299 Ohm/m vandaan? Is dat de weerstand van een kabel met massieve kern, of juist met een niet-massieve kern?
Maar goed, je zult er in de 12V lijn inderdaad niet direct echt veel last van hebben. Bij de lagere spanningen is het verschil veel groter. (relatief gezien)
Daarnaast gebruik je vrijwel nooit 1 kabelboom voor alle schijven, maar verdeel je dat.
De temperatuur is geen issue. Als die significant hoger gaat worden dat dit een echte invloed heeft heb je toch al een probleem. Daarom rond ik mijn berekening ook ongunstig af overigens.

De terugweg had ik niet meegerekend. Het getal word 2x zo hoog. Maar dat is (voor een 1mm doorsnede dan) nog niet veel. Met nog dikkere kabels (je gaat toch zelf de kabels maken) neemt de weerstand nog veel meer af.

De waarde heb ik van een paar lijsten en calculators met standaardwaarden voor kabels van internet af. Deze waarde is voor een niet-masieve kern. Het gebruik van meerdere kabelbomen is sowieso aan te raden om te voorkomen dat je kabels smelten.
Mr Alfabet schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 18:21:
*knip*

-edit- bovendien ben ik er niet zo happig op om de kabels van n gloednieuwe voeding te gaan modden (garantie), vandaar dat ik er liever n 2ehandse chieftec bijhang waar ik aan kan knutselen en draden die niet nodig zijn kan wegsolderen enzo
Je kan ook zo'n voeding kopen waar je kabels in kan pluggen ipv een waar de kabels vast zitten. Dan hoef je de voeding niet te modden en zit je qua garantie goed.

[ Voor 15% gewijzigd door ShadowLord op 15-11-2006 13:25 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:06
Ik draai 13 HD's en een Ati Radeon 9800XT (en nog een AMD Athlon XP 2400+ :X ) op een Tagan 480 Watt voeding. Staggered spinup heb ik niet, nog nooit problemen mee gehad, ik weet bijna zeker dat deze wel 18 schijven trekt en anders kan je nog een zwaarder modelletje pakken.

Als je nog uitbreidingsplannen in de toekomst hebt kan je ook de Tagan Turbojet nemen :Y)

[ Voor 19% gewijzigd door sig69 op 15-11-2006 13:51 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
ShadowLord schreef op woensdag 15 november 2006 @ 13:23:
*knip*
Je kan ook zo'n voeding kopen waar je kabels in kan pluggen ipv een waar de kabels vast zitten. Dan hoef je de voeding niet te modden en zit je qua garantie goed.
i know, maar dan hangt er alsnog de 24pins conector aan, die is namelijk nooit modulair.

@sig69
die tagan klinkt wel goed als dedicated hdd voeding... maar is ook duur ;) duurder dan 25E iig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:06
Dat zeker, maar dan heb je ook écht goed spul. Maar las je je wel 18 HD's kan veroorloven moet een beetje een knappe voeding er ook wel vanaf kunnen toch?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
sig69 schreef op woensdag 15 november 2006 @ 17:25:
Dat zeker, maar dan heb je ook écht goed spul. Maar las je je wel 18 HD's kan veroorloven moet een beetje een knappe voeding er ook wel vanaf kunnen toch?
heb je wel een puntje, maar ik zal zeker geen 18 hdd's in 1x aanschaffen, begin met 2 raptors en 4x 320gig, de rest komt er later bij, schijf vol = 2 bijbestellen enzo... ben maar studentje ;)

heb vandaag van die aardige meneer van dfi 7 molex>2 sata connectors gehad, heb nu dus al 14 connectors, plus nog wat gesloopt van mn andere kabels = 18 sata power connectors :D
Pagina: 1