SATA power connectors los te kopen (plugjes)?

Pagina: 1
Acties:
  • 553 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 02:49
Mijn nieuwe systeem zal een flink aantal harde schijven bevatten welke ik aan zal moeten sluiten via SATA. Ook de power-aansluiting is alleen via de SATA-manier aan te sluiten, er zitten dus geen oude molex-aansluitingen meer op. Aangezien ik dit netjes wil gaan maken wil ik zelf m'n powerkabel hiervoor maken (Dus één kabel met zo'n 10 tot 12 SATA power plugs hieraan). Dit omdat het een stuk netter staat dan allemaal losse kabels of molex -> sata converters.

Afbeeldingslocatie: http://home.carolina.rr.com/philsbacklot/images/sata_powerconnector_448x336-cr.jpg

Het gaat dus om de middelste plug. Waar kan ik deze los halen? Los halen, zodat ik ze zelf in een kabel kan zetten. De middelste plug is hier ideaal voor, aangezien ik zo één HDD kan voeden en gelijk de draden door kan trekken naar de HDD erboven.

Vroeger verkocht Conrad altijd molex-plugjes, maar hier kan ik niets over terugvinden van vergelijkbare SATA-connectors. Zelfs de molex-plugjes die ik daar eerst vandaan had kan ik nu niet meer terugvinden. Google is helaas ook niet echt behulpzaam, vandaar dat ik op mijn medetweakers een beroep doe. Wellicht dat er mensen zijn met een vergelijkbare situatie en een winkel hebben gevonden waar deze plugjes worden verkocht?

Edit: Ik kan natuurlijk ook losse kabels halen, deze kapot snijden en weer aan elkaar solderen, maar dat is eigenlijk een laatste optie. Het mooiste zou zijn als ik de kabel helemaal zelf kon maken met de plugjes ivm de afwerking.

[ Voor 10% gewijzigd door Milenco op 07-07-2006 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 16:30

Gamo

Research Before You Buy

Is het zowiezo aan te raden om 12 harde schijven op 1 enkele kabel te hangen? Misschien beter om deze te verdelen over 2 verschillende 'rails' in de voeding (moeten ze wel individueel zijn ;)), dit voor maximale stabiliteit. Verder werk ik in een computerzaak, en heb die dingen nog nooit gezien. Dat wordt knippen en plakken ben ik bang :) Succes iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
De 12v rails in mijn voeding zijn combined, dat zal het probleem niet zijn. Daarnaast valt het energieverbruik van die schijven wel mee, de voeding moet het in ieder geval wel aankunnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 15:47
Ze worden zeker verkocht, Zo weet ik dat Cool Case ze verkoopt (http://www.coolcase.nl/) helaas wordt de site tijdelijk verbouwd.

Zelf heb ik gewoon kabeltjes gekocht die in je start post staan, je kan daar namelijk heel makkelijk de sata connectors van af halen. Is een stukje goedkoper en je hebt een haakse kleine stekker. Alleen moet je ff uitkijken met het losmaken can de conector dat het plastic lipje niet afbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-08 13:10
probeer eynstein.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
Daar vind ik er helaas niets van terug. Heb je hier zelf wel wat gevonden of was het een wilde gok? ;)
kippy schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 23:34:
Ze worden zeker verkocht, Zo weet ik dat Cool Case ze verkoopt (http://www.coolcase.nl/) helaas wordt de site tijdelijk verbouwd.

Zelf heb ik gewoon kabeltjes gekocht die in je start post staan, je kan daar namelijk heel makkelijk de sata connectors van af halen. Is een stukje goedkoper en je hebt een haakse kleine stekker. Alleen moet je ff uitkijken met het losmaken can de conector dat het plastic lipje niet afbreekt.
Complete kabels is inderdaad ook nog wel een optie, en dan de plugjes eraf halen. Heb al wel wat sites gevonden die goedkoop (70 cent) die kabels verkopen, maar dat is dan nog één plug, die niet doortrekbaar zijn. De kabel zoals op het plaatje hierboven betaal je al snel het belachelik bedrag van 5-8euro voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zou eens op reichelt.de kunnen kijken. Die hebben ook heel veel (probleem is alleen dat je dus ook heel veel moet doorzoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
De oplossing lag een stuk dichterbij dan ik dacht! Na veel mails te hebben gestuurd naar fabrikanten van kabels en connectors (zelfs Molex nog gemailt) bleek ik gewoon in de 'lokale' computerwinkel hier in m'n dorp de oplossing te hebben gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/productimages/2356-2425.jpg

Precies wat ik zoek dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
Hier trouwens nog het uiteindelijk resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.milenco.net/foto/thumbs/lrg-1844-img_2171.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:24
Ziet der goed uit, en wordt de kabel ook een beetje warm?

They who buy the dip, deserves the rip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 08:31
Ik hoop voor je dat je HDD controller(s) en HDD's staggered spin up ondersteunen, anders gaan je HDD's het niet fijn vinden. Ik zie nu pas je post, ik zou je namelijk hebben aangeraden iig verschillende kabels te gebruiken. (bovenste 4, middelste 4, onderste 4 bijvoorbeeld. Dat dan netjes over elkaar en aan elkaar maken. Of nog cooler, 4 kabels, en dan door elkaar weven en dan bovenste disks, 2e disks, etc.

Nu zul je denken: ik heb toch maar 1 12V rail in m'n voeding, dus wat blaat je nu? De aders die je gebruikt zijn eigenlijk niet dik genoeg. Vooral bij het opstarten gaat er veel stroom lopen. Nu zal het met de warmte wel meevallen, maar door de grote stromen door dat dunne kabeltje krijg je bijeffecten waardoor het vermogen dat je HDD's kunnen trekken als een kaartenhuis in elkaar valt. Zorg dus dat je checked dta je HDD's tijdens het opstarten niet heel de tijd aan en uit gaan, maar netjes in 1x opstarten!

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er mooi uit. Houdt de kabel het qua elektrische stroom? Wordt het gedeelte tussen de voeding en de connector het dichtst bij de voeding niet warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
Hier nog even een plaatje van het uiteindelijk resultaat (klikbaar voor de hele serie)

Afbeeldingslocatie: http://www.milenco.net/foto/thumbs/lrg-1902-img_2209.JPG

Ik heb toch een nieuwe kabel gemaakt, aangezien de kleur van de plugjes me niet aanstond. Ook gelijk andere kabels gebruikt. Alles lijkt goed te werken op het moment: Al m'n HDD's worden goed herkend, m'n voltages blijven stabiel en de kabels worden totaal niet warm. Valt me reuze mee. Op het moment hangen er trouwens 10 schijven achter (8x320GB, 2x36GB Raptors), één SATA DVD speler en 7 fans (waarvan 6 120mm). Al met al een geslaagd experiment dus!
Pagina: 1