Toon posts:

AMD AM2 perikelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu reeds 2 maanden geleden toch maar een dual core processortje geprobeerd.

Heb hierbij gekozen voor een AMD AM2 platform met een all-in-one moederbord van Gigabyte (GA-M51GM-S2G) en een 3800+ processor.

Eerste setup was een beetje slordig (maarja)- heb gewoon dit moederbord gemonteerd met processor en geheugen (TwinMOS DDR2 dual channel) en mijn bestaande installatie van windows XP (die initieel op een Athmon XP gebeurd was) gebruikt.
Dit gaf natuurlijk een paar (driver-)problemen die ik stelselmatig opgelost heb door drivers te vervangen.
Computer was echter niet echt stabiel te krijgen. Crashte add random ongeveer 1* per dag (bij 24/24 operation). Vooral fouten door andere programma's winzip/quickpar deden me denken aan memory problemen.

Heb dan verschillende memory test gerund en memory bleek inderdaad niet je dat. Heb deze binnengebracht en nieuwe gekregen (zelfde type).

Bleek echter nog niet het definitieve einde van mijn problemen :

Dan maar eens een properdere approach geprobeerd een gegaan voor een verse install.
Jammer maar helaas; windows XP weigert te installeren op dit systeem. (random bluescreens en soms ook gewoon blijven hangen).

Ben dan maar een nieuw moederbord (asus M2NPV-MX) en later ook processor(Sempron 2800+) gaan halen (winkel vroeg assemblagekosten en ik dacht het varkentje wel eens snel zelf te wassen)

Nu zit ik dus met 1 paar processors, 1 paar moederborden en 1 paar geheugenlatjes maar met geen enkele combinatie van deze onderdelen is het GEINSTALLEERD TE KRIJGEN :'(.

Wat er verder nog in de kast zit :
- Harddisk (ook al 2 verschillende geprobeerd).
- Voeding Zalman (420W) werkte tot op dat moment perfect met mijn athlon XP
- DVD Writer NEC werkte tot op dat moment perfect met mijn athlon XP

Iemand enig idee ? Ben zo langzaam aan het einde van mijn latijn. |:(
Alle hulp welkom !

Oh ja bijna vergeten : moederborden met laatste BIOS, ook al een andere CD geprobeerd

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ook al geprobeerd te installeren met een minimum aan hardware erin?
(Mobo, cpu, 1 reepje geheugen, hdd, cd-rom, videokaart (pci eventueel))

[ Voor 5% gewijzigd door NitroX infinity op 10-11-2006 15:18 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
In de kast zit echt wel het absolute minimum:
- Harddisk
- CDROM voor windows xp cd
- voeding
- Moederbord all-in-one
- processor
- memory

Voor de rest zit er niets meer in

ik zie niet direct wat ik hier nog kan uithalen en toch nog windows XP geinstalleerd krijgen.

Verwijderd

je zegt zelf dat je geheugen niet goed en dan koop je een ander moederbord en processor :X
wat is de logica daarvan?
je was best gewoon een ander merk van ramlatjes gaan halen. gewoon even op de QVL lijst van gigabyte gaan kijken en daar eentje uit kiezen.
veel kans dat je probleem opgelost geweest was

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Hoe oud is je Zalman voeding? Heeft deze een 24 pin ATX-power connector?

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03 21:31

William/Ax3

We are Starstuff

(jarig!)
1. Probeer is inderdaad zoals hierboven staat is een andere merk ram reepjes. (Kingston/Corsair bijvoorbeeld).

2. Pak is een geaard stopcontact.

3. Probeer andere voeding.

4. Pak een winxp install cd met sp2 erbij in gebakken c.q een een andere distributie/slipstream (weet ik veel wat je nu gebruikt ^^).

5. Probeer anders is gewoon met een bootdisk of je zowiezo wat kan doen.

[ Voor 8% gewijzigd door William/Ax3 op 10-11-2006 16:21 ]

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

Verwijderd

Topicstarter
Zalman is een voeding met een 20 pin connector en een aparte 12V connector. Dus geen 24 pins. Maar dit kan volgens mij toch weinig kwaad ? Of zijn hier al andere stories over ?

Memory doet het in de memtest nu perfect dus denk ik niet dat daar het probleem zit. Anderzijds hebben ze mij in de shop gemeld dat dezelfde combinatie van RAM en moederbord nog verkocht is geweest zonder problemen.

Alle stopcontacten zijn geaard.

Maar de geslipstreamde XP met servicepack 2 lijkt me wel een plausibele oplossing, ik probeer dit eerste en laat jullie iets weten.

Daarna probeer ik eens een andere voeding heb hier nog eentje van 420 Watt liggen (noname), lijkt me sterk moest dit het probleem zijn. Maar ik ben zo op het punt dat ik nu alles wel wil proberen (zou het niet beter gaan moest ik de PC op zijn kop zetten :) ).

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2006 17:04 ]

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-03 19:45
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 16:56:Memory doet het in de memtest nu perfect dus denk ik niet dat daar het probleem zit. Anderzijds hebben ze mij in de shop gemeld dat dezelfde combinatie van RAM en moederbord nog verkocht is geweest zonder problemen.
maar dat wil niet zeggen dat diegene ook daadwerkelijk de combinatie heeft gebruikt
ik koop ook wel eens een mobo voor mezelf, en geheugen voor me vader ofzo

geheugen support list:
http://www.gigabyte.com.t...oard_memory_m51gm-s2g.pdf

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

• Tittah
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09-2025
Ik heb in het verleden ook al problemen gehad met het asus mb-tje. DDR667 wilde voor geen meter draaien, onderclocken naar 533 was voor mij de oplossing...

Verwijderd

Topicstarter
Dit weekend niet veel thuis geweest dus niet veel kunnen testen. De XP met SP2 versie lukte niet.

Ik probeer deze avond eens een andere voeding eventueel DVD rom.

Ik probeer dan ook eens de memory onder te klokken. Heb dit al eens geprobeerd naar 400mhz, maar dit gaf andere problemen. Maar heb nu ook al gelezen dat 400mhz te weinig zou zijn voor een AMD AM2. Ik probeer eens op 533.

Hou jullie op de hoogte.

• Farmerpeter
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-12-2024

Farmerpeter

`'t kan verkeren

is je cd niet slecht of vol met krasjes, heb zelf ook wel eens problemen gehad tijdens setup, bestand zoveel is missing. de cd eruit halen ff poetsen en weer verdergaan.

AM2 X2 3600 @ 3.0Ghz Asrock AliveNF4G-DVI OCZ pc5300

Verwijderd

Het zou kunnen dat de processor gaar is. Ik had een soortgelijk probleem met m'n AMD X2/4600. Volkomen random crashes.. processor bleek gewoon niet in orde te zijn. Vervangen, nu loopt ie als een trein.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

gooi er eens 2 HDD's in, en zet ze in RAID, en probeer dan eens te installeren.
Ik kreeg mijn M2N-E niet geinstalleerd zonder RAID. Altijd na setup crash.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-01 11:17
Welke type/merk HDD gebruik je?

Verwijderd

Topicstarter
Even update :
Heb gisteren een andere voeding (weliswaar ook een 20pin voeding) en CDrom aan het systeem gehangen -> geen soelaas.

Ben dan maar naar de winkel getrokken met de 'Qualified Vendor list' om een gecertifieerd latje geheugen te kopen. Geen van de memories gespecifieerd bleek beschikbaar (Ze hadden een hoop keus maar geen enkel model nummer kwa overeen). Heb dan maar gekozen voor een latje van corsair. jammer maar helaas -> nog steeds werkt het niet.

Als harde schijf heb ik 2 verschillende maxtor diamondmax 10 SATA schijven gebruikt. waarvan er net eentje nieuw (terug uit RMA). En ja, voor beide bordjes heb ik de laatste nieuwe SATA drivers toegevoegd gedurende de windows install.

Probeer vanavond nog eens met een oude IDE harddisk (6gb maar is het enigste dat ik nog heb liggen). Als dit niet lukt gaat alles hier buiten en stap ik over op een Intel platformpje .. 8)7 :( |:(

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Dat "nieuwe'' moederbord + processor werkend gezien?
Het hoeft natuurlijk niet goed te zijn, -wel vaker meegemaakt namelijk-

And this !! Is to go even further beyond!!!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik zit een beetje met vergelijkbare problemen, alleen in veel mindere mate.
Windows wil ook niet echt lekker lopen, start wel snel, maar voelt toch niet zo solide als met m'n oude AthlonXP.
Ik draai ook met een 20Pin ATX (waar ik zelf ook nog eens een 4pin P4 connector aan toe heb gevoegd :X). Wat ik vermoed is dat een mobo met een 24 pin connector meer vermogen uit de 3.3, 5 en 12 volt lijnen trekt dan een 20pin moederbord (dat zijn namelijk 3 van de 4 extra draden). Daarnaast is de p4 connector nodig voor extra vermogen over de 12volt lijnen.
Mijn PSU lijkt niet extreem zwaar belast te worden (hij blaast niet hard en de lucht is vrij koel), maar m'n 12Volt lijn schommelt wel veel als ik de bios kijk.

Als jouw voedingen op 1 van die 3 lijnen niet genoeg vermogen kan leveren (en ja, dat is heel goed mogelijk met een +400 Watt voeding), dan kan dat heel goed je instabiliteit verklaren.
Ik kan deze theorie op het moment nog niet toetsen, omdat ik nog in afwachting ben van een nieuwe kast en PSU en ik voor de tijd geen geld wil verspillen aan een voeding die naderhand heel waarschijnlijk overbodig zal zijn.

Aangezien je al ander geheugen, proc en cpu hebt geprobeerd in verschillende combinaties, lijkt het me sterk dat je of 2 defecte mobo's, cpu's of geheugen hebt... (of je moet wel heel veel pech hebben). Het enige wat je hebt wat niet volledig aan de specs voldoet is je voeding, vandaar mijn vermoeden naar je PSU...

[ Voor 12% gewijzigd door deepbass909 op 16-11-2006 11:29 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-01 11:17
Beide moederborden hebben een Nforce 430 chipset en die zijn incompatible met Maxtors Dm 9 en 10.

Zou daar de schoen kunnen vringen?

Zie ook:

nForce4 + Maxtor SATA problemen nog steeds actueel?

OM FAQ / Beleid

[ Voor 11% gewijzigd door Basement op 16-11-2006 12:32 ]

• pascaldv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:27
En kkop gewoon een 20 nar 24pins verloopkabeltje, is dat meteen ook uitgesloten

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:29

Beugelfles

I love rusty spoons

Beetje offtopic:
Misschien is het al gezegd maar hetvolgende is mij niet helemaal duidelijk
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 15:04:
Nu reeds 2 maanden geleden toch maar een dual core processortje geprobeerd.

en een 3800+ processor.
Een AMD 3800+ is toch geen dualcore, misschien was het maar een typfoutje maar toch.
Succes met je problemen.

Kan je niet bij andere consequent onderdelen testen om ze af te strepen dat ze goed zijn? dus mb, CPU, geheugen bij andere testen? Anders kan het overal nog aan liggen. Dus zaken uitsluiten anders blijf je maar aan het gokken.

[ Voor 4% gewijzigd door Beugelfles op 16-11-2006 12:57 ]

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Verwijderd

met ddr2 moet je aantal Mhz per processor core deelbaar zijn door 400Mhz, in plaats van 200Mhz bij ddr1 op het am2 platform. misschien dat gigabyte hier wat vaags van maakt en dat windows zoiets heeft van wtf ofzo.

probeer ff zelf die berekeningen te maken en in bios in te voeren, soort van "onderklokken". ik zou zelf overklokken maar misshcien moet je nog mee trug naar de winkel dus doe dat nog maar even niet.

succes

• deepbass909

deepbass909

pascaldv schreef op donderdag 16 november 2006 @ 12:44:
En kkop gewoon een 20 nar 24pins verloopkabeltje, is dat meteen ook uitgesloten
Het verloopkabeltje heeft geen invloed. De 4 extra pinnen staan parallel aan de andere voedingslijnen en daar win je dus niet ineens extra vermogen uit je voeding mee. Daarnaast is de 24pins connector volledig pin compatible met een 20pins (zelfs de haak om de stekker vast te zetten is 2 posities breed, zodat een 20pins connector ook vast zit). Vaak gaan uitbreidingen van de voedingspinnen gegezelt met een andere eis aan vermogen over bepaalde voedingslijnen (zie de geschiedenis van de 4 pins p4 connector, die nodig was vanwege hogere stroomopname op de 12volt lijn).
Als je de voeding uit wilt kunnen sluiten, zul je een voeding moeten pakken die op alle lijnen aan de minimale eis voldoet. Helaas blijft het alleen altijd een uitdaging om de stroomeisen van een moederbord te achterhalen...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb laatst iets gelezen van iemand die windows ook niet geinstaleerd kreeg, lag aan zijn nec brander...

Jij hebt ook een nec, al op een andere manier geprobeerd te installeren (vanuit je huidige windows met de installatie bestanden op schijf (voorzover dat tegenwoordig nog kan))

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-03 01:03

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Rotte IDE, SATA kabels maybe? heb ik ook wel eens gehad.. of ergens iets wat het kan beinvloeden? (pomp van watercooling ofzo.. als je dat hebt)

[ Voor 43% gewijzigd door DAMAGE op 16-11-2006 13:53 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-03 21:25

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

De AM2 processor gaat niet goed samen met een oudere installatie van windows aangezien die klaarblijkelijk niet ondersteund wordt gedurende de installprocedure. Snor een nieuwe installatie-cd op en hij zal keurig installeren.
* hufkes heeft er nog frustraties van... Alles uitgewisseld en niets hielp. Drie verschillende versies van XP cd's geprobeerd, officiele en illegale, niets werkte. Alleen een gloednieuwe installatiecd xp loste alle problemen in één keer op.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• deepbass909

deepbass909

@hufkes
kijk, daar heb ik ook wat aan :D
Nu nog een nieuwe versie ergens op zien te duiken... Mijn XP install cd is inmiddels al weer een jaar of 2/3 oud namelijk en installeren ging ook niet echt bepaald van een leien dakje (linux ging nog makkelijker, terwijl het normaal toch andersom is...)

• hufkes

hufkes

Eventueel kun je ook nog kijken of je de missende drivers alvast als extra driver tijdens de install kan toevoegen, dat zou moeten kunnen. Ik weet alleen niet of je zo een zinvolle driverflop voor het moederbord en/of de proc kan maken, meestal zit daarvoor alleen een sata-driverflop mogelijkheid op, ik kan zo gauw niets vinden op de site van amd in ieder geval, misschien via de moederbordfabrikant.

---

Verwijderd

Topicstarter
@hufkes ... _/-\o_

3 maanden miserie dankzij jou opgelost. Heb de laatste versie van de windows CD gedownload van msdn.
En alle problemen zijn van de baan. _/-\o_

Dank aan iedereen voor zijn bijdrage.

• hufkes

hufkes

Fijn dat het gelukt is, wie weet hebben nog meer mensen er wat aan.

---

Pagina: 1