Ervaringen routers voor grootverbruikers

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Situatie
Mensen kloppen vaak bij mij aan met vragen over ICT gerelateerde zaken. Nu werd aan mij gevraagd of ik een goed koopadvies had voor een nieuwe router voor een studentenhuis (15 personen). Normaal raad ik altijd linksys of alcatel modems en routers aan. Dit is een geval apart. Er wordt extreem veel gedownload en veel mensen in dat huis zijn voor hun studie afhankelijk van internet. Het is dus erg belangrijk dat er een betrouwbare router komt te staan met enn grote routertabel zodat hij niet snel vastloopt bij extreem veel gelijktijdige connecties. (zeg 15 gelijktijdige frostwire gebruikers). Ook zou het handig zijn dat er een vorm van trafficshaping of QoS aanwezig is. Edit: Het betreft dus een 20 Mbit aansluiting.

De mogelijke opties zijn:

Software router
Een linuxserver met daarop smoothwall of mOnOwall of iets dergelijks. Deze optie viel af: Stroom verbruik is hoog, duur om een stille server te maken en als belangrijkste: er is lang niet voldoende kennis in de flat aanwezig om het bij een storing weer draaiende te krijgen. (dus dan ben ik weer de lul en daar heb ik geen zin in)

Hardware router
Ik denk zelf dat een simpele Linksys, Alcatel of Asus modem geen optie zijn doordat deze de extreme aantallen gelijktijdige open connecties niet aankunnen. Ook hebben deze modellen (naar mijn weten) geen QoS. Overbleven een Draytek 2700-A (120 euro) en een aantal ciso routers (200+ euro). Omdat het butget ook een grote rol speelt, vielen ook de Cisco routers af. Dus bleef eigenlijk alleen de Draytek over.

Nu mijn vragen:
Heeft iemand ervaring met Draytek routers?
Of misschien zeggen jullie wel dat een simpele Alcatel al voldoende is?
Of misschien is zelfs de 2700 niet voldoende?
Of hebben jullie een compleet andere oplossing?

Verwijderd

En ze hebben een fiber 1Gbit aansluiting of ?

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Waarschijnlijk loopt hij eerder vast door het grote aantal verbindingen :)

Heb ik hier thuis ook btw, heel irritant, ik zoek ook nog een oplossing :/

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

DarthPlastic schreef op donderdag 09 november 2006 @ 20:01:
Waarschijnlijk loopt hij eerder vast door het grote aantal verbindingen :)

Heb ik hier thuis ook btw, heel irritant, ik zoek ook nog een oplossing :/
Tuurlijk, maar het is ook wel belangrijk om te weten wat voor aansluitingen er op moeten zitten en wat de maximale doorvoer is. Je kunt immers beter alle informatie weten voordat het een vragen stel topic word voor de eerste 20 replies.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2006 20:05 ]

• KC_Kaas
  • Niet online
Ow sorry, dat vergat ik te melden.

Het betreft een 20 Mbit verbinding.

Het gaat inderdaad (zoals ook in de TS staat) vooral om een inzakkende snelheid bij veel (heel veel) gelijktijdige connecties. Ook zou trafficshaping erg welkom zijn...

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Niet alleen het aantal connecties is problematisch, maar ook je up- en downstream is problematisch.
  • Aantal connecties kan je gedeeltelijk oplossen met een router met voldoende ram aanboord, maar je blijft nog altijd je internet-verbinding met allerlei piepkleine datapakketjes plat te spammen.
  • Je hebt een bepaalde minimale hoeveelheid upstream nodig voordat een p2p-programma goed draait. Aangezien zulke programma's steeds meer en meer meer upstream proberen op te eisen zodat iedereen voor iedereen zijn voeten loopt. Dus begrenzen zodat iedereen zijn eigen stukje upstream heeft.
  • Dan kan je downstream begrenzen om te voorkomen dat gebruikers met elkaar vechten voor bandbreedte.
De oplossing? Centrale leech-server, meestal is dat een Linux-server met p2p-applicatie aanboord. De gebruikers kunnen via een interne website hun downloads bestellen en de leechserver gaat het rijtje af. Bovendien wordt er elk item slechts 1x gedownload, dus als 10 gebruikers een bepaalde film willen zien, dan wordt het in de wachtlijst slechts 1x besteld en het staat op een gedeelde schijf zodat iedereen eraan kan. Met een 320GB harde schijf kan je al serieus wat cachen en sharen.

Dan heb je nog de router, ik zou een hardwarematige neerzetten. Het is onderhoudsvrijer, verbruikt minder stroom,...

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

KC_Kaas schreef op donderdag 09 november 2006 @ 19:55:
[Hardware router
Ik denk zelf dat een simpele Linksys, Alcatel of Asus modem geen optie zijn doordat deze de extreme aantallen gelijktijdige open connecties niet aankunnen. Ook hebben deze modellen (naar mijn weten) geen QoS. Overbleven een Draytek 2700-A (120 euro) en een aantal ciso routers (200+ euro). Omdat het butget ook een grote rol speelt, vielen ook de Cisco routers af. Dus bleef eigenlijk alleen de Draytek over.
QoS is bij een redelijk aantal Linksys WRT54G/GL/GS mogelijk.
Zeker als je er de DD-WRT firmare opzet, wel letten op het model / versie.
Zit je alleen met die 4096 connections...

Vraag me af of die Draytek 15 zware gebruikers aan kan....

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• KC_Kaas
  • Niet online
Hexley schreef op donderdag 09 november 2006 @ 20:12:
Vraag me af of die Draytek 15 zware gebruikers aan kan....
Dat is ook mijn vraag.. ;)

Kijk ik gebruik thuis een linuxserver en die ligt totaal niet wakker van een paar duizend connecties. Maar nu dus nog een hardware router vinden die er ook zo over denkt...

Het is overigens niet dat iedereen er constant de hele dag zit te downloaden. Er zijn zeg maar 7 mensen die echt veel downloaden, de rest download regelmatig.

Edit:
Voor een download server is overigens geen butget. Bovendien is ook hiervoor de benodigde kennis voor beheer niet aanwezig. Het laatste wat ik wil is dat ik daar een server plaats die na een half jaar gehacked is wegens niet updaten en als spamrelay werkt...

[ Voor 19% gewijzigd door KC_Kaas op 09-11-2006 20:22 ]

Verwijderd

Ik heb als grootverbruiker een aantal jaar een draytek gehad. Dit was niet hun beste model, maar voor mij in ieder geval nóóit draytek meer. De GUI was vol fouten, dat sowieso. Er waren zelfs patches die het alleen maar erger maakten. De portforwarding enzovoorts werkten gewoon niet. Ik moest met een omweg bepaalde dingen voor elkaar krijgen. Ik heb een week met ze gecorrespondeert over de problemen, maar tot een oplossing zijn ze nooit gekomen. Na een paar maanden had hij helemaal de geest gegeven en dat is me nog nooit gebeurd bij routers.

Nu heb ik een U.S. Robotics. Ook deze slibt weleens dicht en dat is zéér irritant, maar makkelijk te herstellen en ik weet waar het van komt, dus met 15 seconde loopt 't allemaal weer als een speer.
Dus hoewel ik niet helemaal tevreden ben ermee is dit merk misschien ook iets om naar te kijken. Vooral de duurdere modellen zijn misschien wel de moeite waard.

iig geen draytek.

• KC_Kaas
  • Niet online
Kijk daar heb ik iets aan. Bedankt voor het delen van je ervaring. Dus misschien dan toch maar een Linksys..

Nog meer mensen met ervaringen?

• marrik
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-07-2025

marrik

Live long and prosper

Ik heb een van de nieuwste Draytek's, die 2910G. Dit is een zeer goede en stabiele router!
Firmware is gewoon goed, veel instelmogelijkheden zoals VLANs (wired en wireless!), firewall, QOS enz. Leuk extraatje: 2 WAN aansluitingen! Je kunt letterlijk het verkeer verdelen over de 2 WAN poorten of als fallback enz. Bereik is ook prima, zelfs zonder zo'n SuperG kaartje.

De (engelse) support van Draytek vind ik ook super. Ik had wat vragen gesteld en die hebben ze snel en goed opgelost.

Overigens heb ik ook de Vigor600 gehad. Dit is een usb SuperG stick. Bereik hiervan viel me echter enorm tegen. Snelheid was wel ok, maar het bereik was zeker 40% minder dan een intern Intel 2200BG kaartje...

Linksys blijft mijn favoriet als het gaat om bereik: de pre-N serie heeft een echt super bereik. Enige probleem hierbij is dat wisselen tussen 40MHz band (802.11n) en 20MHz band (802.11g) niet altijd even goed gaat. Gevolg is dan een reset van de router.

Support van Linksys is een heel stuk minder dan die van Draytek. Ze proberen door middel van standaard vragen je naar een antwoord te sturen zonder echt te lezen wat je vraag nu echt is.

Marrik

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

KC_Kaas schreef op donderdag 09 november 2006 @ 20:05:
Ow sorry, dat vergat ik te melden.

Het betreft een 20 Mbit verbinding.

Het gaat inderdaad (zoals ook in de TS staat) vooral om een inzakkende snelheid bij veel (heel veel) gelijktijdige connecties. Ook zou trafficshaping erg welkom zijn...
Uhm, up and down? Of zo'n ADSL2 met 1,x upload?
In het laatste geval, :/

Maar denk dat zogoed als alle consumenten modellen er niet echt geschikt voor zijn.
RAM is meestal maar een 16 soms 32MB en dan heb je ook nog het CPU'tje.

Denk dat je toch bij een Linux doos uitkomt, zeker met een beperkt butget.
En stroom verbruik... Ach dat is met 15 man toch wel tedelen...

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• KC_Kaas
  • Niet online
Misschien dat we anders voor een Vigor 2800 moeten gaan? Dit is de grote broer van de 2700 (logisch). Hoewel deze volgens mij als enige verschil heeft dat hij een VPN server voor 32 verbindingen heeft.

Zoals ik al eerder melde is de belangrijkste reden dat een server geen oplossing is, het gebrek aan kennis. Wanneer er een storing (bijvoorbeeld een kapotte HD) is er niemand in de buurt die dat even voor ze kan fixen. Stroom is bijzaak. Geluidsniveau is ook erg belangrijk aangezien de server naast de woonkamer komt te staan. Oude pctjes (P3 800 Mhz) heb ik nog genoeg alleen zorgen dat ze geen geluid maken is altijd erg prijzig. (nieuwe kast / koelers) Maar het is vooral het onderhoud waar ik bang voor ben...

Bovendien moet er toch een nieuwe modem komen omdat de huidige stuk is. (dat is nog zo een oude zwarte alcatel met daarachter een netgear router)

[ Voor 65% gewijzigd door KC_Kaas op 09-11-2006 20:43 ]

Verwijderd

De support was "in mijn tijd" ook al goed, daar geen slechte woorden over. Ik ben blij dat ze de firmware hebben aangepast zodat dat nu wel goed is. Bij mij was het, zoals ik al zei, helemaal niks. Ik had dan ook een oudere versie, de 2200E als ik het goed heb. Wie weet is het merk toch niet zo slecht meer als indertijd.

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-10-2025
Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 22:43:
[...]

De support was "in mijn tijd" ook al goed, daar geen slechte woorden over. Ik ben blij dat ze de firmware hebben aangepast zodat dat nu wel goed is. Bij mij was het, zoals ik al zei, helemaal niks. Ik had dan ook een oudere versie, de 2200E als ik het goed heb. Wie weet is het merk toch niet zo slecht meer als indertijd.
Zelf ben ik eigenaar van die 2200E. In het begin was de firmware vrij brak, maar Draytek heeft echt zeker 2 jaar geupdate en uiteindelijk ben ik zeer tevreden over draytek. Verder heeft Draytek goede support...

Hoe dan ook zijn het toch high end routers onder de "consumenten routers" als ik had voor het kiezen had (buiten de prijs) zette ik er een dikke Cisco neer, die hebben zoveel opties maarja, dat is hier niet ter sprake.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Tsja, misschien dat een linuxrouter toch wel een idee is.

Maar met wat aanpassingen aan de hardware.

bijv. een Compaq Deskpro EN SFF (Small form factor) evt. Slimline pc'tje als router, met een CF to IDE converter erin, en een CF kaartje van bijv. 1 gig.

Die krengen hoor je gewoon niet, want de hdd maakt de meeste herrie, en die heb je er nu uit.
Een CF kaartje crasht ook zo snel niet lijkt me, want het ding heeft geen bewegende delen.

Pleur daar een geschikte distro (Clarkconnect?) op en je hebt een prima router :)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-03 16:19
Anti-XP schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 00:17:
Tsja, misschien dat een linuxrouter toch wel een idee is.

Maar met wat aanpassingen aan de hardware.

bijv. een Compaq Deskpro EN SFF (Small form factor) evt. Slimline pc'tje als router, met een CF to IDE converter erin, en een CF kaartje van bijv. 1 gig.

Die krengen hoor je gewoon niet, want de hdd maakt de meeste herrie, en die heb je er nu uit.
Een CF kaartje crasht ook zo snel niet lijkt me, want het ding heeft geen bewegende delen.

Pleur daar een geschikte distro (Clarkconnect?) op en je hebt een prima router :)
CF hoeft geeneens 1Gb te zijn, 64 of 128 is al zat, en die hebben veel mensen (na upgrades) toch nog wel liggen.
Stroomverbruik valt reuze mee. Een P2 of P3 (of celeron variant) trekt niet zo enorm veel stroom. Icm een groot koelblok (ala Compaqs) met 1 grote fan is voldoende airflow voor het hele spul. Een simpele Via Epia is nog zuiniger.

Kwa softwaresupport/crashgevoeligheid.... Wat is het verschil tussen een Linksys (GL) die op linux draait intern tov een via epia met linux?

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Idd, linux routertje in SFF, en vervolgens QoS goed instellen per applicatie/gebruiker.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Wat is het verschil?

Het geheugen en de processorsnelheid.
Die Linksysjes hebben maar 32 MB Ram, terwijl je in een pc rustig 128 of 256 kunt zetten.
Je gooit er ook makkelijker een 1 Ghz proc in tegen een 200 in de linksys ;)

Tis gewoon net wat krachtiger allemaal.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mischien domme vraag maar wat zijn de minimum systeemeisen voor een pc als router en vuurmuur (monowall) als ik mijn 8mbit @home bbtje volledig wil kunnen benutten en ook héél wat connecties (emule+torrents) wil kunnen aanmaken?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Mijn ervaring met Draytek routers is dat het eigenlijk dezelfde routers zijn als bv aan worden geboden door linksys maar dan voor meer geld. Dit prijs verschil word vaak veroorzaakt doordat de Drayteks vaak VPN tunnels op de router zelf kunnen terminaten (vraagt meer processing power en licenties) en de andere shoho routers vaak niet meer dan VPN passthrough aanbieden. Gebruik je dit niet dan zou het prijsverschil voor mij voldoende groot zijn om van de aanschaf van een Draytek af te zien. Het probleem waar je met de meeste routers tegen aanloopt is niet alleen de omvang van de routetabel maar ook gewoon de erg beperkte processing power.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-03 18:58

DinX

Motormuis

Vandaar ook dat er al een paar keer geopperd is voor een software router hierboven.
Een linuxserver met daarop smoothwall of mOnOwall of iets dergelijks. Deze optie viel af: Stroom verbruik is hoog, duur om een stille server te maken en als belangrijkste: er is lang niet voldoende kennis in de flat aanwezig om het bij een storing weer draaiende te krijgen. (dus dan ben ik weer de lul en daar heb ik geen zin in)
Als het stroomverbruik en lawaai echt een probleem is neem je een via epia bordje. Fanless case errond en je hebt een linux servertje wat maar net groter is dan zo'n linksys/draytek bakje.

Thuis gebruik ik Endian. Dat is een commerciele oplossing met ook een gratis community versie erbij.
2 netwerkkaarten in een pc, endian installeren en makkelijk configgen via de web interface.

Het punt dat aangehaald wordt dat er geen kennis in huis is buiten jou gaat ook niet op. Distributies als endian, monowall, shorewall,... zijn allemaal configureerbaar via een webinterface, net zoals een hardware router. Een hardware router is trouwens niets meer dan ook zo'n mini linux distibutie wat de boel regelt.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

DJSmiley schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 00:31:
[...]

CF hoeft geeneens 1Gb te zijn, 64 of 128 is al zat, en die hebben veel mensen (na upgrades) toch nog wel liggen.
Stroomverbruik valt reuze mee. Een P2 of P3 (of celeron variant) trekt niet zo enorm veel stroom. Icm een groot koelblok (ala Compaqs) met 1 grote fan is voldoende airflow voor het hele spul. Een simpele Via Epia is nog zuiniger.

Kwa softwaresupport/crashgevoeligheid.... Wat is het verschil tussen een Linksys (GL) die op linux draait intern tov een via epia met linux?
Ik zou niet eens voor een CF-kaartje gaan, maar gewoon lekker voor een floppydrive.
FreeSco anyone? :Y)
Past op een floppy, laadt in RAM, lekker veel opties, retestabiel en gaat als de brandweer :Y)
HDD oid gebruiken kan ook, zal dan iets sneller opstarten (duh) en heeft dan ook de mogelijkheid tot inbouw van allerlei modules. Maar als het alleen voor routing gaat, zou ik voor Freesco gaan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-03 09:14
Ik heb hier een Draytek 2800 staan. Super veelzijdig, super stabiel, super veilig, niets dan lof.
Had hiervoor een Draytek 2200e maar nu niet meer omdat ik nu ADSL2+ heb.

Iig, een aanradert, het ding gaat gewoon niet plat.

There is no replacement for displacement!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DinX schreef op donderdag 30 november 2006 @ 11:27:
Vandaar ook dat er al een paar keer geopperd is voor een software router hierboven.

[...]

Als het stroomverbruik en lawaai echt een probleem is neem je een via epia bordje. Fanless case errond en je hebt een linux servertje wat maar net groter is dan zo'n linksys/draytek bakje.

Thuis gebruik ik Endian. Dat is een commerciele oplossing met ook een gratis community versie erbij.
2 netwerkkaarten in een pc, endian installeren en makkelijk configgen via de web interface.

Het punt dat aangehaald wordt dat er geen kennis in huis is buiten jou gaat ook niet op. Distributies als endian, monowall, shorewall,... zijn allemaal configureerbaar via een webinterface, net zoals een hardware router. Een hardware router is trouwens niets meer dan ook zo'n mini linux distibutie wat de boel regelt.
is een via epia bordje ook geschikt voor pc als router+vuurmuur??
Moet er dan nog extra spul (afgezien van de epia zelf) aangeschaft worden? (heb geen ervaringen met die bordjes)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
bartgrefte schreef op donderdag 30 november 2006 @ 14:21:
[...]

is een via epia bordje ook geschikt voor pc als router+vuurmuur??
Moet er dan nog extra spul (afgezien van de epia zelf) aangeschaft worden? (heb geen ervaringen met die bordjes)
please geen topic-kaping...

en lees je even in wat epia bordjes zijn op www.mini-itx.com dan weet je zo wat er mee mogelijk is enzo....
(geheugen ,harde schijf nodig en OS en ge zijt vertrokken met ne mini-itx...)

• UTP
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10-2025

UTP

Unshielded Twisted Person

Zoals hierboven al een aantal keer wordt geschreven: Linux-router! Ik gebruik zelf ClarkConnect. Wat je zoekt, trafficshaping zit er ook in en nog zoveel meer...

Bij stroomuitval start het vanzelf weer opnieuw op en je kunt via een webinterface van afstand het routertje beheren. Ook is het systeem zelfupdatend.

2e hands kun je voor rond de 30 euro een bv. Compaq SFF bakje vinden met een zeer stille fan in de voeding. Plant er een zwik geheugen in en eventueel een grote hdd + 1 gbit nic. Gbit switch er aan en dat netwerk krijg je niet meer plat met 15 man. Het aantal connecties van je modem zal de bottleneck zijn.

Stroomverbruik valt reuze mee zeker als je voor de IDE to CF converter gaat. (geen ervaring mee)

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
kan het alleen maar met de mensen hierboven eens zijn, lekker een linux bakje nemen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-03 06:47
idd, heb hier m0n0wall op cd staan (config op stick), pc is P3 800 met 256 mb (ode deskpro) zonder fans en zonder hd, draait al 300 dagen nonstop, valt de stroom uit, boot ie automagisch weer en start op van de cd......

Redelijk fail safe dacht ik zo... Throughput is lan2lan super, rond de 8MB/s (megabyte that is)

/edit:

M0n0wall ondersteunt ook traffic-shaping, captive portal, dhcp dns etc, maar ook pptp (vpn) en gebruikersspecifieke toegang

[ Voor 19% gewijzigd door LiquidSmoke op 01-12-2006 18:26 ]

Pagina: 1