Wat zijn goede routers bij veel internetgebruik*

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Doineann
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-11-2024
Hoi mede-tweakers,

Ik bezit momenteel een Sitecom DC-203 router, maar deze kan sinde we hier glasvezel (10mbit) hebben gekregen de boel niet zo lekker meer aan... Soms een crash, in andere gevallen enorm traag in het maken van connecties... Een beetje router moet toch zo'n 200-300 connecties aankunnen zou je zeggen... deze kennelijk niet...

Nou wat speurwerk hier op het forum, heb ik gemerkt dat dit een generiek probleem is onder de 'goedkopere' merkjes...

Goede merken die genoemd worden zijn:

3Com
LinkSys (alleen nog v5. leverbaar van de WRT54G?)
Vigor
Asus

Echter wordt mij nog niet duidelijk welke hiervan nu het beste werkt bij veel connecties en tevens ook nog voldoende aan in te stellen is etc...

Zie ook dit en dit topic... Met name wat de persoon in het eerste topic omschijft komt overeen met mijn probleem...

Ik ben niet persee op zoek naar Wireless, maar mocht het er voor een ongeveer zelfde prijs bijzitten is het mooi meegenomen..

Volgens mij komen dit soort vragen op zich veel voor, misschien is er iemand die goeroe op dit gebied is en er een FAQ met wat tips bij aanschaf kan geven, afgestemd op verschillende catagorieen gebruikers of zo?...

Wie kan mij wat tips geven?

dus... samengevat... ik ben op zoek naar:

- WAN<->LAN router incl 4 of liever zelfs 8 poorts switch
- die weinig of geen vertragingen ondervindt, niet crasht en met veel (simultane) verbindingen overweg kan ! (500+?)
- regelmatig of goed up-to-date zijnde firmware / ondersteuning .... ??evt. open-source variant?!?
- goed te bedienen (Web)UI, waar het nodige efficient in te stellen is
- eventueel wireless (maar niet perse nodig)
- eventueel met USB/LPT?
- Static, Dynamic and 'preferred' (based on MAC) DHCP, NAT, DMZ, VPN-passthrough, dynDNS
- eventueel dingen als VPN? Qos? etc...
- verder zijn, naar mijn smaak, zo veel mogelijk extra features welkom, zolang het de snelheid maar niet gaat beinvloeden ;)
- etc...

Ik hoop dat jullie veel tips voor mij (en anderen met dezelfde vraag) hebben...

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one. - Albert Einstein

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Wat dacht je van een 2e hands Thinclient met een leuke Linux configuratie erop? Het is wel even zoeken voordat je er eentje hebt gevonden met zowel 100Mbit als wireless geintegreerd als een vrij PCI slot, maar als je zoiets eenmaal gevonden hebt is dat wel de ultieme router. In het PCI-slot kan dan een Gigabit LAN kaartje met daaraan een 8 poorts 3Com Gbit switch en je hebt een 1GHz router met genoeg ram.

Heeft een router toch je voorkeur dan zou ik kijken naar de nieuwste exemplaren met Gbit poorten erop, deze zijn gebouwd op hogere snelheden en meer connecties. Die routers worden ook wel gaming routers genoemd. :P

[ Voor 8% gewijzigd door frankknopers op 20-06-2006 12:35 ]

Goud is geen geld

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Je bent het belangrijskte vergeten: wat is je budget?

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:42

AirX

Tweak Guru

Een mini-itx bordje of mini-atx (denk aan een Via Epia) met een kant-en-klare linux router distro zoals PFsense is hiervoor ideaal. Op deze manier zal je router de komende jaren iig geen bottleneck gaan vormen en heb je totale vrijheid qua functionaliteit.

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

AirX schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 13:03:
Een mini-itx bordje of mini-atx (denk aan een Via Epia) met een kant-en-klare linux router distro zoals PFsense is hiervoor ideaal. Op deze manier zal je router de komende jaren iig geen bottleneck gaan vormen en heb je totale vrijheid qua functionaliteit.
Ik ben ook bezig met een Linux servertje thuis aan het opzetten om oa internet te delen, om oa die reden. Ook om nog andere redenen als hosting en bestanden delen met rest van thuis netwerk. Ik ga PFsense hier mischien ook voor gebruiken.

• Doineann
Tweakertje schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 13:00:
Je bent het belangrijskte vergeten: wat is je budget?
Tja budget... Hangt uiteraard ook een beetje af van wat je er voor terug krijgt ... maar +- 50 euries ofzeau?

Ik zie alvast een paar goede linuxdistro tips... Maar mijn voorkeur gaat in eerste instantie toch uit naar een kant-en-(bijna)-klaar doosje ;)

Maar zeer-light-weight-linux-based tips zijn desalniettemin welkom, al is het maar voor eenieder die dit leest en hier wel zijn voorkeur voor heeft ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Doineann op 20-06-2006 14:09 ]

Verwijderd

B) Hollander, voor een duppie op de voorste rij zitten ;) (grapje)

50 eurie kan je dus al zowieso de drayteks schrappen van je lijstje en ook een antal 3com (je gaat dan richting de 3com officeconnect dingen met paar poorten)

ik zou voor die centen ook eens idd kijken naar een linux distro

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2006 14:09 ]

• Doineann
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 14:08:
B) Hollander ;) (grapje)

50 eurie kan je dus al zowieso de drayteks schrappen van je lijstje en ook een antal 3com (je gaat dan richting de 3com officeconnect dingen met paar poorten)

ik zou voor die centen ook eens idd kijken naar een linux distro
voor een echt goede mag 50-100 euro ook hoor ;)... Maar het is in principe maar voor een pittig thuisnetwerkje...

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

juniper vergeet je ook nog :)

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-03 12:51
Een bakkie met Smoothwall er op heeft bij mij een aantal jaren gedraaid zonder ook maar een probleem. Ik ben een paar maanden geleden overgestapt op een Linksys WRT54G v3.1, hier heb ik ook geen enkel probleem mee, staat een gemodde firmware op.
Ik heb daarvoor ook andere geprobeerd (ik wilde eigenlijk van die computer af), maar ze deden het geen van allen goed, liepen allemaal vast bij emule en bittorrent gebruik.
Ik kan je een Linksys WRT54G aanraden, maar dan wel een die ouder is dan versie 5 (dus geen versie 5, die zijn niet goed). Tevens heeft de WRT ook QOS en een hoop andere features. Vind het een fijn apparaat. :)

• empheron
  • Laatst online: 09-02 22:39
Ik maak uit je verhaal niet goed op of e.e.a. zakelijk is of privé (heb je bijv. KPN glas Metro ofzo?)

Voor 50 euro heb je echt niet veel... Voor bijna het driedubbele heb je een Vigor 2900 die zo ongeveer kan wat je aan functionaliteiten hebt opgenoemd.

[ Voor 45% gewijzigd door empheron op 20-06-2006 15:30 ]

Verwijderd

Waar scoor je nog een v3.1 of een gemodde firmware?

Verwijderd

ASUS WL-700g raad ik aan.

Wireless: 125 Mbit (turbo-boost, moet je wel de goede netwerkkaartjes hebben)
Wired: 100 Mbit (of 10 Mbit)
160 Gb hardeschijf
Ingebouwde webserver, ftp-server en bittorrentclient.
Schijnt een goeje OS te hebben. (dus weinig crashes)

ASUS WL-700g == E. +/- 240,-

Maar dan heb je ook wat. :9~

• Doineann
Way2Smart schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 15:27:
Ik maak uit je verhaal niet goed op of e.e.a. zakelijk is of privé (heb je bijv. KPN glas Metro ofzo?)

Voor 50 euro heb je echt niet veel... Voor bijna het driedubbele heb je een Vigor 2900 die zo ongeveer kan wat je aan functionaliteiten hebt opgenoemd.
oh nee... glasvezel klinkt idd nogal zakelijk .... Voor mij is het echter de normaalste zaak hier inmiddels :P Ik woon in Eindhoven, en ook nog eens in een wijk waar we (met subsidie van de overheid) voorzien zijn van glasvezel ;)... 100Mbit up/down (ikzelf denk dat het vast nog meer is), waarvan vooralsnog 10 door internet in beslag is genomen... was 1 jaar lang gratis (ivm met kinderziektes etc... die overigens meevielen).... vanaf augustus 39,50 in de maand (ofziets)...

Dus het is gewoon voor (excessief) thuisgebruik ;) :P

Verwijderd

De WRT54G lager dan versie 5 zal niet meer in de winkel te verkrijgen zijn denk ik, aangezien de v5 versie er al een behoorlijke tijd is.

Linksys heeft na veel gezeur de WRT54GL op de markt gebracht, deze is qua hardware en OS geloof ik gelijk aan de oudere (versie 4) van de WRT54G.

• Doineann
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 15:32:
ASUS WL-700g raad ik aan.

Wireless: 125 Mbit (turbo-boost, moet je wel de goede netwerkkaartjes hebben)
Wired: 100 Mbit (of 10 Mbit)
160 Gb hardeschijf
Ingebouwde webserver, ftp-server en bittorrentclient.
Schijnt een goeje OS te hebben. (dus weinig crashes)

ASUS WL-700g == E. +/- 240,-

Maar dan heb je ook wat. :9~
Had ik idd ook al gespot, maar is het een goede router?... een netwerk HDD is inderdaad geen 'vervelende' extra luxe ;) .... Lijkt deze een beetje op de SL-500 van Asus (maar dan zonder VPN geloof ik)??? En wat zijn jullie ervaringen met de Asus routers... Ik heb ergens gelezen dat 1 van de Asus routers ook dezelfde custom firmware zou ondersteunen als Linksys WRT54G ??? Klopt dat? Welke?

Is die WRT54G v<5 nog leverbaar? of heb ik het goed begrepen dat de 54GL versie nog wel van de generatie <5 is?

[ Voor 4% gewijzigd door Doineann op 20-06-2006 15:55 ]

• Doineann
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 15:43:
De WRT54G lager dan versie 5 zal niet meer in de winkel te verkrijgen zijn denk ik, aangezien de v5 versie er al een behoorlijke tijd is.

Linksys heeft na veel gezeur de WRT54GL op de markt gebracht, deze is qua hardware en OS geloof ik gelijk aan de oudere (versie 4) van de WRT54G.
LOL, je was me net voor ;)... Thx... Dat klinkt wel interessant... dus die L staat alleen voor het feit dat ie de 'oude' doch betere firmware bevat?

Is de 54G (zonder L) v5 niet te downgraden naar <v5 ? of is de hardware ook verpest?

• Doineann
Was er trouwens niet nog een andere router die volledig op linux gebaseerde open-source firmware draait? Of ben ik in de war en is dat gewoon de Linksys WRT54G(L)?

(edit: ik zie dat ik niet zoveel berichtjes achter elkaar moet posten :P had net zo goed in 1 gekunt... excuus)

[ Voor 27% gewijzigd door Doineann op 20-06-2006 15:49 ]

Verwijderd

Eerlijk gezegd, heb ik niets anders dan problemen gehad met Linksys. Veel bugs in de software, veel klachten om me heen van crashes, en dat hoor ik niet van de Asus kant. Imho ga ik zelf kijken naar de nieuwe Asus serie, veel goede verhalen :)

• Doineann
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 15:48:
Eerlijk gezegd, heb ik niets anders dan problemen gehad met Linksys. Veel bugs in de software, veel klachten om me heen van crashes, en dat hoor ik niet van de Asus kant. Imho ga ik zelf kijken naar de nieuwe Asus serie, veel goede verhalen :)
Heb je het dan over de WRT54G? met originele v<5, V5 of custom firmware?

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

even over iets anders dan routers:

welke internetprovider kan je meer dan 125 connecties maken?

ik neem aan uit je verhaal dat je provider 300 a 500 connecties toelaat.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

TheGathering schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 15:45:
[...]

LOL, je was me net voor ;)... Thx... Dat klinkt wel interessant... dus die L staat alleen voor het feit dat ie de 'oude' doch betere firmware bevat?

Is de 54G (zonder L) v5 niet te downgraden naar <v5 ? of is de hardware ook verpest?
Nee, het gaat juist om de hardware. Op de wikipedia pagina is te zien dat de modellen ooit 16MB ram en 4 MB rom hadden, en dat is nu 8/2. De oudere modellen hebben dus nog meer geheugen. De nieuwe modellen hebben naast dat mindere geheugen ook andere hardware waardoor de oude firmware niet meer werkt.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Doineann
the_virus schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 15:55:
even over iets anders dan routers:

welke internetprovider kan je meer dan 125 connecties maken?

ik neem aan uit je verhaal dat je provider 300 a 500 connecties toelaat.
Is glasvezel... misschien maakt dat wat uit...

Hier een tekstdump van speedtest.nl:
code:
1
2
3
Download  3606.1 KByte/sec  (=28849 kbps) 
Upload  566.4 KByte/sec  (=4531 kbps) 
Connection  2720.0 Conn/min

(beetje trage upload ?!? .... speeddump vertrouw ik ook niet helemaal :| )

Anyway... eigenlijk maakt het niet uit of mijn provider het toelaat of niet... Ik wil niet dat mijn routertje er van over zijn nek gaat... Nu hangt ie, of er is maar nog sporadisch een connectie mogelijk... heb je supersnel vezeltje, komen pagina's nog supertraag binnen gedruppeld... Zet ik vervolgens alle 'internetbelasting' (any connectievretende app) uit gaat alles weer prima, mits de router niet vastgelopen is...

[ Voor 23% gewijzigd door Doineann op 20-06-2006 16:09 ]

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:43

Tjark

DON'T PANIC

eigenlijk ook wel geinteresseerd.
Welke router kan een beetje goed een 100Mbit verbinding aan?

m'n huidige servertje is soms 40-50% cpu kwijt aan ZoneAlarm. :(

*insert signature here

Verwijderd

@TheGathering

Je bedoelt denk ik de WL-500.
De WL500 heeft na mijn weten de volgende dingen niet:
Geen FTP server
Geen Web server
Geen BT client
Geen hardeschijf (wel optioneel, 2,5 inch hardeschijf)

Zoek maar effe in de zoekfunctie. Is een heel groot topic over, daar staan ook alle vergelijkingen.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

TjarkVerhoeven schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 16:15:

Rare computer is dat dan, of heel oud.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Doineann
TjarkVerhoeven schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 16:15:

Ik weet niet wat de verder specs van je servertje zijn (netwerkkaart, cpu, mem, OS), maar een goede (niet-el-cheapo) netwerkplank doet veelal al wonderen bij het verlagen van cpu-gebruik, kan ik je vertellen...

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De WRT54GL is eigenlijk alweer vervangen door de WRTSL54GS. Deze heeft 2x zoveel Ram, 2x zoveel geheugen en een 266 Mhz cpu in plaats van 200 Mhz.

Ik heb zelf een WRT54GL en ben er erg tevreden mee. Ding werkt gewoon perfect: goede performance, nooit vastgelopen, veel instelbaar (nog verder uit te breiden met andere firmware, nog niet nodig gehad). En redelijk betaalbaar.
Een verademing vergeleken met mijn vorige wifi-router, een 11 Mbit Belkin ding dat 50% van de tijd niks deed.

Kwam laatst wel een review tegen waar in werd verteld dat het niet de beste router was voor veel connecties tegelijkertijd. Ze noemde een router die daar stukken beter in was. Zal eens kijken of ik die review weer kan vinden.
edit: Gevonden. Daar wordt de vergelijking gemaakt met een Zonet router die schijnbaar goedkoper en beter is op dit gebied.

Hier staat nog een klein lijstje met de maximale hoeveelheid connecties die een modem aan kan. Er staan nog niet zo heel veel router bij, maar als Netgears en D-link's maar 180 verbindingen halen gaat het volgens mij niet echt lukken met jouw honderden verbindingen.

[ Voor 52% gewijzigd door Gizz op 20-06-2006 16:39 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:25

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 16:20:
Je bedoelt denk ik de WL-500.
De WL500 heeft na mijn weten de volgende dingen niet:
Geen FTP server
Geen Web server
Geen BT client
Geen hardeschijf (wel optioneel, 2,5 inch hardeschijf)
Je verhaal klopt niet. De Asus WL500 modellen hebben standaard een FTP server. Plug je USB drive aan de router en de FTP server is direct toegankelijk.

De rest kan ie ook allemaal met de Oleg firmware. En als je een beetje handig bent kun je je eigen firmware samenstellen door er precies in te hangen wat je nodig hebt. Ik heb een WL500g Deluxe met 280GB storage op 2 schijven draaien, inclusief UPnP A/V server, itunes server, webserver, FTP server en Samba server.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:43

Tjark

DON'T PANIC

TheGathering schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 16:24:
[...]
Ik weet niet wat de verder specs van je servertje zijn (netwerkkaart, cpu, mem, OS), maar een goede (niet-el-cheapo) netwerkplank doet veelal al wonderen bij het verlagen van cpu-gebruik, kan ik je vertellen...
met 't gevaar dit topic half te kapen.... 't is een duron 1000 met 512mb. Meestal staat ie weinig te doen CPU < 5% maar als er bv veel downloads zijn (bv via dc++) dan zie ik ook vsmon.exe van zonealarm opspelen.

kijk, verder is 't een prima dingetje wat weinig hoeft te doen, maar alleen omdat die firewall er op draait wil de cpu wel eens beperkt zijn. Ik zat dus te denken om er een apart routertje voor te zetten om die taak af te handelen, maar: kan zo'n ding wel 6-8 MB/s (ja, megabyte / s) aan?

*insert signature here

Verwijderd

Gizz schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 16:29:
De WRT54GL is eigenlijk alweer vervangen door de WRTSL54GS. Deze heeft 2x zoveel Ram, 2x zoveel geheugen en een 266 Mhz cpu in plaats van 200 Mhz.

Ik heb zelf een WRT54GL en ben er erg tevreden mee. Ding werkt gewoon perfect: goede performance, nooit vastgelopen, veel instelbaar (nog verder uit te breiden met andere firmware, nog niet nodig gehad). En redelijk betaalbaar.
Een verademing vergeleken met mijn vorige wifi-router, een 11 Mbit Belkin ding dat 50% van de tijd niks deed.

Kwam laatst wel een review tegen waar in werd verteld dat het niet de beste router was voor veel connecties tegelijkertijd. Ze noemde een router die daar stukken beter in was. Zal eens kijken of ik die review weer kan vinden.
edit: Gevonden. Daar wordt de vergelijking gemaakt met een Zonet router die schijnbaar goedkoper en beter is op dit gebied.

Hier staat nog een klein lijstje met de maximale hoeveelheid connecties die een modem aan kan. Er staan nog niet zo heel veel router bij, maar als Netgears en D-link's maar 180 verbindingen halen gaat het volgens mij niet echt lukken met jouw honderden verbindingen.
Bedankt voor de url's!
Daar kom ik weer een stuk verder mee. :)

• Doineann
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 17:17:
[...]

Bedankt voor de url's!
Daar kom ik weer een stuk verder mee. :)
Yep eensgelijks... inderdaad nuttige info...

WEL vreemd van die grote hoeveelheid verbindingen die kennelijk beperkt zijn... Zou het meer gaan om het 'moment' van het maken van de verbinding ipv het 'onderhouden' van een verbinding!?! Met name bij p2p software zie ik op hetmoment dat er veel zoekacties en conneties met p2p's 'in de maak zijn'/'worden gelegd' er traagheidsproblemen optreden... Waar ik me dan aan erger is dat de router daarvan 'over zijn nek' gaat... Waarom niet bepaalde belangrijke 'poorten' (zoals HTTP etc) niet een hogere prio geven dan overige? Bestaat een dergelijke functionailteit? is dat met QoS in te stellen?

Anyways... Ik denk dat kiezen voor zo'n gigibit/gaming router dan wel gewoon een goede Asus of Linksys.. toch iig een betere een betere router op zal leveren...

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-03 08:35

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Titlechange voor de taalpuristen onder ons :+
Pagina: 1