Toon posts:

7800GS compabiliteit / aansluiting?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen van Gathering of Tweakers.
Ik kan bepaalde spellen niet meer op vol vermogen spelen, dus ik heb besloten een Sparkle of PoV GeForce 7800GS voor AGP te kopen. (kheb alleen een AGP moederbord). (pricewatch: Sparkle GeForce 7800 GS 256MB DDR3 (AGP, DVI, TV-Out, D-Sub) SP-AG70SDT)

Er staat op internet in bepaalde reviews dat je een goeie voeding nodig hebt en een Molex connector (iets met harde schijven of zo), want standaard geeft een AGP slot niet genoeg stroom.
Hoe kom ik er achter of ik een goeie voeding heb met genoeg stroom en of ik een Molex stekkertje heb?

Mijn huidige configuratie is
Intel Pentium 4 Northwood 3GhZ Hyperthreading 800fsb
1024MB RAM - Windows XP Pro
Ati Radeon 9600XT overclocked.
Gigabyte 81k1100 (bios recentelijk nog geupdate, maar nog steeds kut, want je hebt nauwelijks opties die met de videokaart te doen hebben).
Soundblaster 5.1 Player
Acer 1916Was (19" widescreen monitor op VGA aansluiting).
Enlight 7280 tower black (systeemkast).
Maxtor 160GB / 7200rpm

Is er bepaalde software voor om te kijken of de kaart compatible is met mijn huidige systeem, ik zou mijn kast open maken, maar ik heb geen idee waar ik naar moet kijken, hoe ziet een molex stekker er uit, en waar zie ik of mijn voeding genoeg watt heeft?

Alvast bedankt.

Xav.

Verwijderd

Omdat er via het AGP slot niet genoeg stroom voor de videokaart komt, moet je er een aparte stekker op aansluiten. Ik zag op de site dat er een speciale connector wordt bijgeleverd waarmee je de kaart kan aansluiten op een molex stekker, waar elke pc-voeding er een aantal heeft.
Afbeeldingslocatie: http://www.computerhope.com/pictures/power/molex.jpg
De aansluiting is dus geen probleem, aangezien je deze zonder twijfel hebt.
Wat misschien wel een probleem zou kunnen zijn, is het vermogen van je voeding.
Je moet dan even je kast openmaken en kijken wat voor merk en type het is, en kijken wat voor vermogen (in Watt) hij kan leveren.
Voor meer info over voedingen, zie Welke voeding heb ik nodig? Deel 15 :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 18:18:
Omdat er via het AGP slot niet genoeg stroom voor de videokaart komt, moet je er een aparte stekker op aansluiten. Ik zag op de site dat er een speciale connector wordt bijgeleverd waarmee je de kaart kan aansluiten op een molex stekker, waar elke pc-voeding er een aantal heeft.
[afbeelding]
De aansluiting is dus geen probleem, aangezien je deze zonder twijfel hebt.
Wat misschien wel een probleem zou kunnen zijn, is het vermogen van je voeding.
Je moet dan even je kast openmaken en kijken wat voor merk en type het is, en kijken wat voor vermogen (in Watt) hij kan leveren.
Voor meer info over voedingen, zie Welke voeding heb ik nodig? Deel 15 :)
Die heb ik wel een keer gezien ja toen ik een DVD brander in bracht. Ik denk wel dat dat lukt dan, bedankt :)

Ik heb mijn kast maar eens gegoogled (Enlight 7280, tower, black).
Komt dit uit: http://www.centralpoint.n...r_7280_420w_P4_Black.html

naam: Atx tower EN7280 420w p4 black
specs:
Voeding 340 W
Soort voeding PS/2 ATX 12V P4
Het merk (Enlight) staat ook onder die topic bij A-Merken :9

Maar is 340 W genoeg? Want dat kan ik dus niet vinden. De titel zegt 420, maar de specs zeggen 340.

En op de site van de kaart staat:
This graphics card requires:
A minimum 350W system power supply
An AGP 2.0 ( or higher ) compliant motherboard. Some motherboards violate the AGP specification
and therefore this card may not physically fit in some systems.
Two available hard disk drive power dongle ( smaller floppy disk drive connector is not sufficient ).
A vacant PCI slot adjacent to the AGP slot. This board occupies two slots : one AGP and one PCI.

past dat dus? :| 420 of 340? :O
I dont get it! :O

Verwijderd

Je moet twee van die connectors vrij hebben om de kaart aan te kunnen sluiten. Eventueel kun je van splitters gebruikmaken als je er te weinig hebt:
Afbeeldingslocatie: http://home.iprimus.com.au/maslovsky/zalman/molex_splitter.gif
Of je voeding sterk genoeg is kun je het beste even in dat topic over voedingen vragen, daar zitten de mensen met verstand ervan ;)
(Wel vreemd trouwens, het is nu niet echt duidelijk of er een 340W of 420W voeding in je kast zit. Om dit zeker te weten kun je het beste gewoon even op je voeding kijken -> 3 seconden werk...)

Bovendien moet je naast je AGP-slot (aan de onderkant) één PCI slot vrij hebben, omdat de koeler van de videokaart wat uitsteekt.

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:25
Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 18:44:
Je moet twee van die connectors vrij hebben om de kaart aan te kunnen sluiten. Eventueel kun je van splitters gebruikmaken als je er te weinig hebt:
[afbeelding]
Of je voeding sterk genoeg is kun je het beste even in dat topic over voedingen vragen, daar zitten de mensen met verstand ervan ;)
(Wel vreemd trouwens, het is nu niet echt duidelijk of er een 340W of 420W voeding in je kast zit. Om dit zeker te weten kun je het beste gewoon even op je voeding kijken -> 3 seconden werk...)

Bovendien moet je naast je AGP-slot (aan de onderkant) één PCI slot vrij hebben, omdat de koeler van de videokaart wat uitsteekt.
De 7800GS heeft slechts 1 Molex connector nodig, en er zit een single-slot koeler op.. Het is aanbevolen om eronder 1 vrij PCI slot te hebben, maar _niet_ verplicht

Verwijderd

Topicstarter
SyS_ErroR schreef op donderdag 09 november 2006 @ 18:46:
[...]

De 7800GS heeft slechts 1 Molex connector nodig, en er zit een single-slot koeler op.. Het is aanbevolen om eronder 1 vrij PCI slot te hebben, maar _niet_ verplicht
Ik ga even naar training, en daarna ga ik mijn PC is openmaken en kijken of er op de voeding een wattage staat aangegeven, I'll keep you posted, danku aan allen :)

Verwijderd

SyS_ErroR schreef op donderdag 09 november 2006 @ 18:46:
[...]
Ok, ik baseerde het op de info zoals die op de Sparkle site staat.

Verwijderd

Topicstarter
http://img295.imageshack.us/my.php?image=afbeelding80zy9.jpg
(foto van moederbord en kaarten. Ik heb dus een PCI slot vrij er naast.

http://img295.imageshack.us/my.php?image=afbeelding81pb3.jpg
(foto van stekkertjes, volgens mij best veel Molex, dus dat is geen probleem.

http://img297.imageshack.us/my.php?image=afbeelding82sd1.jpg
(foto van voeding, ik heb de hele voeding afgezocht, maar er zitten alleen 2 garantie stickertjes op, geen typenummers zelf. In iedergeval geen wattages / volt. Raar.).

Zal ik mijn PC maar naar de winkel terugnemen en vragen of ze er een 7800GS in kunnen zetten, + kijken naar de voeding?

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 06:20

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Let wel dat je processor niet snel genoeg zal zijn om het maximale uit die videokaart te halen.

Maar als hij standaard op 3 GHz loopt dan kun je hem ws zonder problemen overclocken naar de 3,4 / 3,6 GHz. :)

Ik had een tijd terug een 2,66 GHz northwood en die had ik op 3,20 GHz geclocked.
Dit leverde een prestatie winst op van 1000 punten in 3dmark05 met mijn XFX Xtreme 7800GS.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Topicstarter
DJ_The_SP schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 17:53:
Let wel dat je processor niet snel genoeg zal zijn om het maximale uit die videokaart te halen.

Maar als hij standaard op 3 GHz loopt dan kun je hem ws zonder problemen overclocken naar de 3,4 / 3,6 GHz. :)

Ik had een tijd terug een 2,66 GHz northwood en die had ik op 3,20 GHz geclocked.
Dit leverde een prestatie winst op van 1000 punten in 3dmark05 met mijn XFX Xtreme 7800GS.
Helaas heb ik een kudtmoederbord met kudtkoeling.
Kut Gigabyte! Ik haat jullie!
Misschien toch maar eens dat Easytune proberen.

EDIT: Maar zal dat echt veel prestatieverlies betekene? Het gaat me vooral om spellen als Half Life 2, Counter Strike Source, Battlefield 2, F.E.A.R. , Splinter Cell 1,2,3 en 4 etc. Daar komen toch niet zo gek veel processorintensieve taken bij kijken?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2006 19:08 ]

Verwijderd

Het valt best wel mee hoor. Zo'n 3 GHz pentium 4 kan nog heel aardig mee, en je zult er dan ook weinig tot niets van merken dat de rpocessor wat 'ouder' is. Het grootste gedeelte wordt gewoon door de videokaart berekend.
@ DJ_The_SP: je hebt het nu wel over een langzamere CPU én snellere videokaart. Het bottleneck-effect zal bij de TS dus een stuk kleiner worden :)

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 06:20

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 20:43:
Het valt best wel mee hoor. Zo'n 3 GHz pentium 4 kan nog heel aardig mee, en je zult er dan ook weinig tot niets van merken dat de rpocessor wat 'ouder' is. Het grootste gedeelte wordt gewoon door de videokaart berekend.
@ DJ_The_SP: je hebt het nu wel over een langzamere CPU én snellere videokaart. Het bottleneck-effect zal bij de TS dus een stuk kleiner worden :)
Ik heb het over een 3,20 GHz CPU, dat is dus een hogere snelheid dan waar die van de TS nu op loopt.

Uiteraard zijn spellen als F.E.A.R. en Half Life 2 goed speelbaar, maar wat ik bedoel is dat er meer uit de kaart te halen valt zonder deze over te clocken.
Hij word gewoon teruggehouden door de processor, zelfs op 3,2 GHz.

Dit waren mijn 3Dmark05 Score's met niet overgeclockte kaart:
(Let op: Ik had wel een XFX Xtreme Edition, die zijn standaard best redelijk overgeclocked)
2,66 GHz Northwood ----------> 5219
3,20 GHz Northwood ----------> 6120
Pentium M760 @ 2,4 GHz -> 6440

Huidig met mijn andere kaart, de Gainward Bliss 7800GS+ op 527 /1400 haal ik:
Pentium M760 @ 2,4 GHz -> 8620.

:)

[ Voor 9% gewijzigd door Da_maniaC op 10-11-2006 23:33 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Pagina: 1