Laptop van €800, HP of DELL

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:51
Titel moet natuurlijk zijn: Laptop van E800: HP of Dell? Kan een modje zo lief zijn om dat te veranderen? :>

Voor mijn studie heb ik een nieuwe laptop nodig. Het zal vooral het betere kantoorwerk zijn waar ie voor nodig is, maar een gamepje is natuurlijk altijd leuk. Ik ben nog aan het twijfelen tussen een HP en een Dell. Voor het bedrag van 808,50 heb ik deze laptop bij dell in elkaar kunnen draaien, inclusief verzendkosten.

De Dell (E808,50)
  • Processor: AMD Turion 64 X2 TL50
  • Beeldscherm: 15,4-inch WXGA met TrueLife
  • Geheugen: 1.024MB 533 Mhz Dual Channel
  • Grafische kaart: ATI Radeon® Xpress 1150 256 MB HyperMemory
  • Harde schijf: 60 GB (5.400 rpm)
  • Optisch station: 8x DVD +/- RW
  • Batterij: 9-cell (80Wh)
En de HP:
De HP dv6132 (E780)
  • Processor: AMD Turion 64 X2 TL50
  • Beeldscherm: 15,4-inch WXGA met Brightview
  • Geheugen: 1.024MB 533 Mhz Dual Channel
  • Grafische kaart: NVIDIA® GeForce; Go 6150 128 MB gedeeld geheugen
  • Harde schijf: 100 GB (5.400 rpm)
  • Optisch station: ?x DVD +/- RW
  • Batterij: ?
Om het even allemaal op een rijtje te zetten, de verschillen waar ik met vragen bleef zitten:
- Videokaart: De Dells hebben een ingebouwde x1150 chip, de HP heeft een NVIDIA® GeForce™ Go 6150. Volgens deze website scoort de x1150 lichtelijk beter, en volgens deze website scoort de x1150 zelfs beter dan de niet geintegreerde x1300 die ik eerst op het oog had.
- De batterijduur: Ik kon niet vinden wat voor accu er in de HP zat, maar ik ga van een gewone 6-cell uit. Dus zwakker dan die van de Dell. Maar zeker weet ik dit dus niet..
- Het beeldscherm: Kan iemand wat vertellen over de verschillen in kwaliteit van het beeld? De resolutie is hetzelfde.
- Garantie: De Dell geeft maar 90 dagen garantie officieel.. Alhoewel dit volgens de Nederlandse wetgeving volgens mij helemaal niet mag (Normaal gesproken mag je verwachten dat ie langer dan 90 dagen meegaat bij normaal gebruik). Bij HP stond het ook niet duidelijk op de website.
- En verder natuurlijk de kwaliteit van de behuizing :) Ik heb over allebei de fabrikanten positieve verhalen gehoord opzich, welke is steviger?

Overigens heb ik al door dit topic heengebladerd, ik wou echter het topic niet kapen ;)

EDIT: Overigens ben ik een Toshiba tegen gekomen voor ongeveer dezelfde specs met een x1600. Voor 814 euro bij 4launch.
De Toshiba A100-727
  • Processor:Intel Core Duo T2050
  • Beeldscherm: 15,4-inch WXGA
  • Geheugen: 1GB (2x512MB) DDR2 PC4300
  • Grafische kaart: ATI Mobility Radeon X1600 128MB VRAM
  • Harde schijf: 80 GB (5.400 rpm)
  • Optisch station: 8x DVD +/- RW
  • Batterij: 6-cell

[ Voor 10% gewijzigd door Timorad op 19-11-2006 15:51 . Reden: Toshiba toegevoegd ]

Verwijderd

Het verschil in beeldscherm is het WXGA en XGA.

WXGA staat voor Wide eXtended Graphics Array en ondersteunt een resolutie van 1366x768. Widescreen dus.
XGA heeft een resolutie van 1024x768 pixels.

TrueLife en Brightview is hetzelfde het heeft als eigenschap om antireflecterend te zijn. Met een glans op het scherm.

Verder zal er niet bijster veel verschil in de beeldschermen zitten.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

(jarig!)
titlefix om het duidelijker te maken :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Timorad schreef op donderdag 09 november 2006 @ 00:15:
- Garantie: De Dell geeft maar 90 dagen garantie officieel.. Alhoewel dit volgens de Nederlandse wetgeving volgens mij helemaal niet mag (Normaal gesproken mag je verwachten dat ie langer dan 90 dagen meegaat bij normaal gebruik). Bij HP stond het ook niet duidelijk op de website.
Die 90 dagen is een andere garantie dan jij denkt. Je hebt gewoon een jaar fabrieks garantie, net zoals standaard bij HP. Bij Dell weet ik het fijne er niet van, informeer dat gewoon even bij Dell zelf.

Dit topic is wel aan te raden om te lezen; [Ervaringen] Dell garantie

Trouwens, als je 90 dagen CAR garantie neemt koop je zelf een vorm van garantie af. Hence, de lagere prijs. Zoiets kan je juridisch aanvechten maar of je sterk staat als er na 90 dagen iets stuk gaat is de vraag aangezien je het zelf bewust hebt gekozen voor een mindere garantie vorm. Ik ben er ook niet zo wild van maar het is niet zo dat het onduidelijk op de website staat.

[ Voor 35% gewijzigd door Gunner op 09-11-2006 08:38 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
In mijn ervaring zijn HP notebooks wat degelijker dan die van Dell. (Vroeger: Compaq vs. Dell.)

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

WXGA > XGA

Dit had voo mij de doorslag gegeven in ieder geval, we wil er nou tegenwoordig nog met een 1024x768 resolutie werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2006 08:34 ]

• Aapiethaaap
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-11-2025
op 15.4 inch is 1024 ruim genoeg, weet je hoe klein dat is? en de videokaart bij hp heeft shared geheugen dat betekent dat de kaart geheugen steelt van je systeem dus veel minder performance.

BUH

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-12-2025
ik vind hp altijd stuk degelijker aanvoelen en heb ook goede ervaringen met hp, ik vond dell toch over het algemeen wat goedkoop aanvoelen. Met name het toesten bord.

[ Voor 8% gewijzigd door -NRG- op 09-11-2006 09:24 ]

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:42
kijk eens bij dell naar de e-value ci - n11645a.

Dit is een systeem dat de budget notebook test van de computer idee heeft gewonnen.

Basis config inc verzenden is 750 euro, kan evt nog upgraden naar 1024 gb of high res scherm

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Aapiethaaap schreef op donderdag 09 november 2006 @ 09:16:
op 15.4 inch is 1024 ruim genoeg, weet je hoe klein dat is? en de videokaart bij hp heeft shared geheugen dat betekent dat de kaart geheugen steelt van je systeem dus veel minder performance.
1024 op 15.4" ruim genoeg... dat ben ik totaal niet met je eens :P Ik heb hier een 12.1" widescreen op mijn notebook en die zit al op 1280*800 en dat is prima. Een scherm dat groter is zou ik meer pixels op willen.

• Timorad
Bedankt voor de vroege reacties :)

Het is wel degelijk een Widescreen scherm, op het boodschappenlijstje stond het verkeerd weergeven :/ Het is dus gewoon WXGA, net als de HP.
caspervc schreef op donderdag 09 november 2006 @ 09:28:
kijk eens bij dell naar de e-value ci - n11645a.

Dit is een systeem dat de budget notebook test van de computer idee heeft gewonnen.

Basis config inc verzenden is 750 euro, kan evt nog upgraden naar 1024 gb of high res scherm
Ik heb inderdaad ook naar de core duo's gekeken. Het geheugen upgraden kost echter al 125 euro extra, en dan zit er nog maar een 6-cell accu en een langzamere geintegreerde grafische kaart in.

De garantieperiode van Dell staat me wel tegen.. Het is 60 euro extra voor een jaar ipv 90 dagen. Daarintegen staat wel weer een betere accu en een iets beter grafische kaart. Choices, choices..

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-01 21:47

doc

De garantie is gewoon een jaar. Geen probleem, staat ook in de algemene voorwaarden. Ze bieden alleen slechts 90 dagen service. Dus daarna kan het wat langer duren als je problemen hebt.

Algemene voorwaarden:

# Garantie

1. Dell garandeert dat Producten anders dan Producten van Derden gedurende twaalf maanden vanaf de Leveringsdatum vrij zullen zijn van gebreken tenzij anders in de orderbevestiging is overeengekomen. Indien het Product binnen de garantietermijn een gebrek vertoont zal Dell het binnen een redelijke termijn kosteloos herstellen of vervangen.
2. Voor door Dell aan Consumenten geleverde Producten van Derden is Dell gedurende zes maanden verantwoordelijk dat het afgeleverde Product aan de overeenkomst beantwoordt. Indien het Product binnen deze garantietermijn een gebrek vertoont zal het binnen redelijke termijn worden hersteld of vervangen. De Klant kan zich rechtstreeks tot de fabrikant of toeleverancier wenden om een Product te herstellen of vervangen. Door fabrikant en toeleverancier aan Dell gegeven garanties voor Producten van Derden zullen steeds aan Klanten worden overgedragen. De garantie voor Software wordt door de licentiegever van de Software gegeven.
3. Voor Niet-Consumenten is de aansprakelijkheid van Dell, ongeacht of deze voortvloeit uit contract of onrechtmatige daad, voor gebreken aan Producten die Dell na aflevering zijn meegedeeld beperkt tot de nakoming van deze garantieverplichtingen, met uitzondering van de in artikel 12 door Dell aanvaarde aansprakelijkheden.
4. Deze garantie is niet van toepassing indien het gebrek het gevolg is van een van buiten komende oorzaak en / of niet aan Dell toe te rekenen waaronder ongelukken, beschadiging, blootstelling aan water en kortsluiting.
5. Dell herstelt met gebruikmaking van componenten die nieuw zijn of daaraan technisch volledig gelijkwaardig in overeenstemming met de binnen de industrie geldende normen en gebruiken. Accu's voor Notebooks worden met een 12 maanden durende, niet voor verlenging vatbare, garantie geleverd.
6. Deze garantiebepalingen tasten de wettelijke rechten van Consumenten niet aan.

Me Tarzan, U nix!

• BoyzNDaHood
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2022
Tjah, X1150 is wel beter dan de 6150 (volgens een site +- zo'n 30% beter). Maar ik denk niet dat het beter dan de x1300 is. Bron: Notebookreview.com. Vaak heeft de X1300 ook meer eigen geheugen (128 ofzo en de x1150 64 volgens dell.nl).

Maarja, de 9-cel accu steekt wel uit. Dus let daarop of je er problemen mee heb of niet (laptop tas? lelijk?)

• new_born89
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:10
Ff een vraagje over die HP DV6132, is dit de laptop uit de DV6100-serie met zwart 'glans' op de andere kant van het scherm (buitenkant)?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:30
Die beeldschermen zijn beide 1280x800 gok ik zo. Dell zal wel weer een typo hebben maar 15.4" = Widescreen en met dit budget ook die resolutie, ik durf er op te wedden.

Beide laptops lijken me ok. Gamen moet je toch niet doen met zo'n graka en Aero kunnenze beide aan. Ook hebben ze beide Hardwarematige HD encode capaciteiten dus dat lijkt me verder niet een belangrijk verschil.

• Timorad
De laptops hebben inderdaad allebei een WXGA scherm, heb het voor het gemak er even bijgezet.

Verder een flinke schop, de Toshiba lijkt mij momenteel de beste keus voor iemand met een budget tot ongeveer 900 euro. De processor is best redelijk, en de videokaart is heel goed voor deze prijsklasse, lijkt me.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zou een HP business laptop doen, veel degelijker. Wel duurder voor dezelfde specs, maar ik heb persoonlijk liever een degelijke laptop die wat trager is dan een waaibomending met toeters en bellen.

Tsja en het begrip budget vind ik persoonlijk ook een beetje beperkend werken, je kan volgens mij beter kijken wat je nodig denkt te hebben en dan kijken wat het kost, anders draai je de boel om. Als wat je nodig hebt immers eigenlijk niet in je budget past stel je jezelf voor een onmogelijke opgave of koop je iets wat eigenlijk net niet voldoet.

[ Voor 46% gewijzigd door smvs op 19-11-2006 16:34 ]

Pagina: 1