Pixal schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 20:13:
Jongens jullie success verhalen kunnen me geen bal schelen, ik doe tech support en ik ben GEEN verkoper dus val me niet lastig met welke wet dan ook, ze interesseren me totaal niet en ik zal ook niets aan de info hebben. Jullie weten blijkbaar ook niet precies hoe het zit want bedrijven hoeven niet alles op te volgen wat de consumentenbond toevallig vindt.
Jij typt toch een reply hier en het zijn juist de verhalen die de TS in dit geval kan intresseren. Ik heb het niet over de consumentenbond (slap gelul daar imo) maar gewoon over mijn ervaring en de EU wetgeving. Jij roept dingen waar ik het niet mee eens bent en de TS heeft wat aan praktijk ervaringen, dus die geef ik. Dat jij er bij blijft dat het niet kan....ik kijk voorbij die regeltjes.
Doe asjeblieft niet te denigrerend, ik heb je totaal niet aangevallen, er is letterlijk GEEN directe mogelijkheid om met een hogere afdeling in contact te komen als je je zin niet krijgt bij de technische ondersteuning.
Klopt, die is er idd niet. Maar met enige aandringen wordt je wel doorverwezen naar de hoge afdeling. Telefoonnummers, emails of andere contact mogelijkheden voor die hogere afdelingen krijg je ook nooit (tenminste ik niet) te pakken en dat is misschien ook wel verstandig. Maar het is wel degelijk mogelijk om die mensen te spreken.
Want Dell is een amerikaans bedrijf, in Nederland gelden de Amerikaanse procedures vaak en soms klinkt het bot maar klanten weten precies waar ze wel en niet op kunnen rekeken omdat Dell de procedures nakomt.
Amerikaanse procedures is leuk, maar dit USA bedrijf moet zich gewoon aan de EU wetgeving houden hoor

Als jij garantie hebt gekregen omdat je accountmanager niet lullig wil doen en je als klant wil bewaren dan moet hij dat weten, maar in dat geval zal Dell het niet zelf betalen maar heeft je accountmanager daar een potje voor.
Dat weet jij beter dan ik dus dat zal vast kloppen. Ik spreek dat potje blijkbaar gewoon aan aangezien ik dat een normale zaak vindt.
Maar doe niet alsof ik de procedures niet ken en alsof er een geheim netwerk achter mijn rug om is want ik weet precies bij wie de zaken terecht komen als klanten het er niet mee eens zijn. Als Dell in het verleden of in de toekomst coulant is geweest is dat omdat ze coulant zijn, niet omdat je er recht op hebt.
Ik weet zeker dat jij beter weet hoe het daar werkt, maar zodra jij roept dat iets onmogelijk is en mij lukt het, waarom blijft het dan onmogelijk

?
En ik noem het WEL stom als je 90 dagen garantie neemt. Als ik dat zou doen zou ik namelijk ook stom zijn. Je kan overdrijven in het vertrouwen in elektronica. Ik heb vertrouwen in Philips maar ik heb echt niet zoveel vertrouwen dat ik 2500 euro in hun televisie prop met maar 3 maanden garantie. Ik heb in m'n hele leven genoeg systemen door mijn handen gehad om te weten dat harddisks soms ook wel na 4 maanden kapot kunnen gaan.
True, helaas kunnen zulk soort dingen gebeuren. Een verwachte levensduur kan 3 jaar zijn, maar na een week kan dat ding stuk gaan. Absoluut waar. Maar die 3 maanden garantie is dan ook onzin voor die TV. En dat jij zulke mensen stom noemt. Ach, ik vind jou weer apart (niet stom, domme uitdrukking) dat jij extra wilt betalen voor iets wat de EU jou toch al voor heeft behoed: namelijk een behoorlijke garantie. Jij betaalt die xx euro graag, ik niet. Ik krijg mijn garantie met wat telefoontjes, jij zonder al te veel werk (aangezien het in het systeem staat). So be it. Ik heb dat telefoontje of 4 er wel voor over

Deze discussie leidt verder nergens toe, elk gesprek wordt bijgehouden dus die 2 reparaties van jou zou ik weleens willen zien voor de grap. Dat zou waarschijnlijk een hoop verklaren.
Dat weet ik, mijn gesprekken voor 1 systeem is ook een behoorlijke waslijst aldus een Dell medewerker. Maar wat dat dan zou moeten verklaren weet ik niet precies. Feiten zijn simpel. Ding stuk, ik eis garantie, garantie periode is afgelopen, hij kan niks voor me betekenen, ik dring aan, krijg iemand anders aan de lijn, nog iemand anders en na veel gesprekken wordt het toch gefixed. Ik schelt niet, dreig niet met brieven what so ever. Gewoon een normaal behoorlijk beschaafd gesprek.
Over het al dan niet kaas eten van rechten en plichten zeg ik dus niks, als ik in de auto te hard rij en ik word geflitst baal ik en betaal ik de boete, als ik 90 dagen garantie neem en daarbuiten gaat mijn scherm kapot dan baal ik en hoor je me niet zeiken. In beide gevallen heb ik het risico genomen en er zelf voor gekozen.
Andere levensopvatting. Die van de bekeuring gaat niet op en die van het scherm geeft de EU je gelukkig geen gelijk. Gewoon garantie claimen, moet kunnen

. Leve de EU.
Om even toe te voegen, mijn computer bedrijf zou nooit op zo'n grote schaal computers kunnen produceren voor zo'n lage prijs als ik iedere klant garantie for life zou geven. In elke supermarkt kantine en op elk werkoverleg kom je hem tegen. Als je wil dat al je klanten super tevreden zijn ben je snel failliet.
Ik vraag niet om garantie voor life. Ik vraag om een behoorlijk garantie. Als mijn pc na +- 3 jaar stuk gaat ga ik geen garantie claimen, want dat is niet redelijk. Gaat mijn pc stuk na 1 jaar of 90 dagen (whatever) dan zeker wel
WAT is er nu zo moeilijk te begrijpen aan de verwijzing naar het wetboek (2 keer gedaan) en de praktijk ervaring dat de regels bij Dell (en meer bedrijven hebben die, en ik geloof gelijk dat ze bestaan) niet op gaan als je maar aandringt. Jij noemt het coelant van de Dell medewerker en aanspraak op zijn potje, ik noem het normaal en de wetgeving geeft mij hier support aan. Zowel voor zakelijk als consument.
[
Voor 14% gewijzigd door
We Are Borg op 20-09-2005 20:38
]