Core2Duo systeem voor studie/gamen, €1200

Pagina: 1
Acties:

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:55
Informatie, gebruiksdoel, budget
Aangezien mijn huidige desktop teveel gebruikt wordt door mijn ouders en ik een nieuwe nodig heb om fatsoenlijk te kunnen gamen & studeren, heb ik besloten een nieuwe desktop te kopen.
Omdat het een vrijwel volledig nieuwe pc wordt, heb ik besloten om voor het Core 2 Duo platform te gaan.
Het gaat dus gebruikt worden zowel om mee te gamen (HL2, CS:S, FM07, GR:AW, NFS: MW/Carbon) en voor de studie (waarbij ik vrij veel gebruik moet maken van SPSS).
Het maximale budget is € 1200,-. Dit is inclusief een legale Windows XP licentie, maar zonder Office (daar gebruik ik wel OO.o voor).
edit: Misschien ook wel makkelijk om te zeggen dat ik geen problemen heb met het overclocken van verschillende onderdelen, dus wbt. het mobo speelt dat ook mee. O-)

Eigen boodschappenlijstje met alle relevante specificaties
Zelf heb ik het volgende samengesteld op de website van Zercom Eindhoven:
Kast Chieftec Dragon Series / ATX (USB/Firewire) without PSU
PSU CoolerMaster iGreen Power 430W
Mobo Asrock Conroexfire-esata2
CPU Intel Core 2 Duo E6400 S775
RAM Corsair 2GB XMS2-5400 DDR2 TWIN2X CL4
Graka Asus GeForce 7900GS
HDD Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA-II
OS Windows XP Home SP2, UK, OEM
TOTAAL (incl. btw) € 1083,10

Dingen als een dvd brander (16x, samsung dl +/-) heb ik al, net als een tobo, muis, monitor en speakers. Dat heb ik dus ook niet nodig. Niettemin ben ik wel in de markt voor een nieuw LCD scherm, het liefst 19". Suggesties zijn wat dat betreft dus zeker welkom!

Onderbouwing van het boodschappenlijstje (waarom heb je hiervoor gekozen?)
Omdat ik zoals gezegd een nieuw desktopsysteem nodig had, fatsoenlijk wil gamen maar ook genoeg snelheid voor met name SPSS.
Voor het Core 2 Duo platform heb ik gekozen omdat dat op dit moment de snelste processor is.
De graka is niet de allersnelste, maar zeker wel een van de snelste die er beschikbaar zijn. Een GT of GTX kaart zou te duur worden (en bovendien is de GT niet echt veel sneller).

Vragen over het boodschappenlijstje (waarop loop je vast? waarom twijfel je?)
Mijn vragen betreffen het mobo, de cpu en de graka. Er zijn redelijk wat moederborden uit al voor de C2D, maar echt een topper heb ik nog niet kunnen vinden. Heeft ook te maken met het feit dat ik het niet al te goed heb bijgehouden en ook niet echt tijd heb om veel reviews te lezen. Mijn vraag is dus of er een beter (lees: sneller/stabieler/meer features) mobo is, maar waarmee ik nog wel binnen mijn budget blijf.
Verder vraag ik me af of het wel verstandig is om de E6400 te kopen, is een andere C2D niet een betere keuze voor dit systeem? Ook hier geldt dat ik wel binnen mijn budget moet blijven bij een eventueel andere C2D.
Daarbij komt de 8800GTS/GTX vrij binnenkort uit. Ik heb de GTS in de schappen gezien voor ongeveer 430 - 450 euro, is het verstandig om nog ff iets langer te sparen en een 8800GTS in dit systeem te zetten, of is de 7900GS 'goed genoeg'? (Er rekening mee houdend dat ik houd van visuele effecten en zoveel mogelijk spellen op de maximale instellingen wil spelen.)

Bronnen (waar heb je gezocht? hoe had je gezocht? wat had je doogenomen?)
"The [H]", T.net (reviews,shopsurvey), Anandtech, fora van die sites.

Alvast bedankt voor de reacties :)

[ Voor 3% gewijzigd door PauseBreak op 07-11-2006 19:57 . Reden: Aanvullende informatie ]

Nee, merp!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:21

Thandor

SilverStreak

Er zijn redelijk wat moederborden uit al voor de C2D, maar echt een topper heb ik nog niet kunnen vinden. Heeft ook te maken met het feit dat ik het niet al te goed heb bijgehouden en ook niet echt tijd heb om veel reviews te lezen.
Die tijd moet je toch even maken :)
ASRock ConRoeXFire-ESATA2. Deze ondersteunt de Intel Core 2 Duo. In principe geen enkel probleem mits je niet gaat overclocken. Over het algemeen zijn ASRock borden minder geschikt voor flinke overclocks dan de ietwat duurdere borden. Wil je snel wat reviews lezen van het ASRock bord kijk dan even aan de linkerkant van de productpagina. Daar zie je wat logo's van reviewsites staan, een klik daarop zal je naar de review brengen :)
De conclusie van OCWorkBench ziet er niet slecht uit. Mocht je die-hard gaan en het bord flink willen overclocken dan is er altijd nog een voltmod guide voorhanden :Y)
Verder vraag ik me af of het wel verstandig is om de E6400 te kopen, is een andere C2D niet een betere keuze voor dit systeem?
Bekijk deze benchmarks eens. Je kunt zelf het beste bepalen of je de hogere prestaties van de Intel Core 2 Duo E6600 de meerprijs waard vindt :)
Ik zou zeggen bekijk of de processor binnen het budget past. Wil je snel, neem dan de E6600. Neem je genoegen met een snelle, maar iets minder snelle PC --> E6400. Blijf in ieder geval niet té lang piekeren op dit soort dingen :)
Daarbij komt de 8800GTS/GTX vrij binnenkort uit. Ik heb de GTS in de schappen gezien voor ongeveer 430 - 450 euro, is het verstandig om nog ff iets langer te sparen en een 8800GTS in dit systeem te zetten, of is de 7900GS 'goed genoeg'? (Er rekening mee houdend dat ik houd van visuele effecten en zoveel mogelijk spellen op de maximale instellingen wil spelen.)
Wat mij betreft is een nVidia GeForce 7900GS een leuke kaart. Wellicht zijn kaarten zoals de nVidia GeForce 7900GTO ook interessant. Deze kaart kost zo'n €250,- euro. De 7900GS zal daar met zo'n 30 á 50 onder zitten (7900GS TOP / 7900 GS) aldus de pricewatch.

De nVidia GeForce 7900GTO lijkt mij een betere keus dan de nVidia GeForce 7900GS. Of jij dit de meerprijs waard vindt kan ik niet bepalen. Wel lees ik dat je eye-candy wel kunt waarderen dus een stevige videokaart zal geen overbodige luxe zijn. Wellicht zijn er naast de voorgenoemde kaarten ook nog andere interessante kaarten (van bv. ATi). De Tom's Hardware VGA Charts kunnen je wellicht helpen bij het selecteren van een andere kaart :)
Bekijk eens hoeveel geld je over houd als je alles rond hebt op de videokaart ná. Selecteer dan een aantal kaarten die binnen het budget vallen en bekijk de prestaties. De afvalles streep je af en zie daar: Jouw ideale kaart :Y)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
is er niet een mogelijkheid om goedkoper aan je windows-licentie te komen als je student (ik weet niet wat je studie is natuurlijk)?
In elk geval bieden veel scholen dit aan. Wellicht kan je er eens naar zoeken, kan wellicht weer wat euro schelen.

edit:
dit misschien: http://www.surfspot.nl/

[ Voor 8% gewijzigd door Quacka op 07-11-2006 20:00 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Goed idee...

Misschien is je school wel aangesloten bij www.surfspot.nl of www.slim.nl
Slim!
Alle VO, VMBO, MBO of ROC instellingen die een licentie- overeenkomst hebben afgesloten bij SLBdiensten kunnen de bijbehorende software bestellen bij Slim!

Hoi!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:21

Thandor

SilverStreak

Gebruik overigens ook even de search. Als ik zoek naar 'Conroexfire' binnen CSL dan zie ik een flink aantal topics voorbij komen. Ook topics die zelfs tussen de actieve topics staan binnen CSL kunnen interessant zijn. Deze bijvoorbeeld: Nieuwe all-round computer (Het door jou gekozen moederbord komt er ook in voor.)

Uiteraard kan het ook geen kwaad om met de andere onderdelen een snelle zoekpoging te nemen. Ook buiten CSL zoeken is niet onverstandig omdat in subfora zoals PMG de problemen met moederborden naar voren komen. Die zijn ook interessant om te lezen bij de aanschaf van nieuwe hardware.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• PauseBreak
Thandor schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 19:57:
[...]

Die tijd moet je toch even maken :)
ASRock ConRoeXFire-ESATA2. Deze ondersteunt de Intel Core 2 Duo. In principe geen enkel probleem mits je niet gaat overclocken. Over het algemeen zijn ASRock borden minder geschikt voor flinke overclocks dan de ietwat duurdere borden. Wil je snel wat reviews lezen van het ASRock bord kijk dan even aan de linkerkant van de productpagina. Daar zie je wat logo's van reviewsites staan, een klik daarop zal je naar de review brengen :)
De conclusie van OCWorkBench ziet er niet slecht uit. Mocht je die-hard gaan en het bord flink willen overclocken dan is er altijd nog een voltmod guide voorhanden :Y)
Daar ben ik me van bewust, echter gaat dat nogal lastig op dit moment (tentamens, interviews afnemen, transcripten schrijven, analyses ervan maken enzo).
Het is (stiekem :P) wel de bedoeling dat er overgelockt gaat worden, dus dan is de ASRock niet de beste keuze zo te lezen.
Welk moederbord zou je wél aanraden?
[...]

Bekijk deze benchmarks eens. Je kunt zelf het beste bepalen of je de hogere prestaties van de Intel Core 2 Duo E6600 de meerprijs waard vindt :)
Ik zou zeggen bekijk of de processor binnen het budget past. Wil je snel, neem dan de E6600. Neem je genoegen met een snelle, maar iets minder snelle PC --> E6400. Blijf in ieder geval niet té lang piekeren op dit soort dingen :)
Daar heb je gelijk in, komt bij dat ik verschillende goede dingen hoor m.b.t. het overclockpotentieel van de E6300/E6400 cpu's. Dat komt wel goed dus.
[...]
Wat mij betreft is een nVidia GeForce 7900GS een leuke kaart. Wellicht zijn kaarten zoals de nVidia GeForce 7900GTO ook interessant. Deze kaart kost zo'n €250,- euro. De 7900GS zal daar met zo'n 30 á 50 onder zitten (7900GS TOP / 7900 GS) aldus de pricewatch.

De nVidia GeForce 7900GTO lijkt mij een betere keus dan de nVidia GeForce 7900GS. Of jij dit de meerprijs waard vindt kan ik niet bepalen. Wel lees ik dat je eye-candy wel kunt waarderen dus een stevige videokaart zal geen overbodige luxe zijn. Wellicht zijn er naast de voorgenoemde kaarten ook nog andere interessante kaarten (van bv. ATi). De Tom's Hardware VGA Charts kunnen je wellicht helpen bij het selecteren van een andere kaart :)
Bekijk eens hoeveel geld je over houd als je alles rond hebt op de videokaart ná. Selecteer dan een aantal kaarten die binnen het budget vallen en bekijk de prestaties. De afvalles streep je af en zie daar: Jouw ideale kaart :Y)
Ik zal er eens naar gaan kijken. Wat betreft ATi kaarten zeg ik "nee", ik hou niet van de manier waarop je hun drivers moet updaten, op dat vlak vind ik NVidia gebruiksvriendelijker :)
Bedankt voor je tips, ik zal eens gaan kijken naar de alternatieven die je me gegeven hebt!

Verder zal ik ook ff kijken of er via Surfspot niets te regelen valt m.b.t. Windows (ik studeer Toegepaste Psychologie btw) en/of Office. Daar had ik nog niet aan gedacht, bedankt dat het ff onder m'n aandacht gebracht is :)

Ik had overigens al eens rondgekeken in dit deelforum, zal ook eens rondneuzen in de andere deelfora :)

[ Voor 1% gewijzigd door PauseBreak op 07-11-2006 20:07 . Reden: Meer info ]

Nee, merp!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:51
Ik weet niet wat voor studie je doet, maar mischien toch een goede gewetens vraag: Heb je al een laptop? Ik weet niet hoe belangrijk een computer voor je is op school, maar voor veel studenten is de laptop echt onmisbaar! Ik zelf zou niet weten hoe ik zonder laptop zou moeten op school! voor €1200 heb je ook een mooie laptop. Tuurlijk kracht moet je inleveren, maar al het moois in me sig is maar 1070 euro. Ik zou daar toch eerst over nadenken of je meer aan een laptop of desktop hebt bij je studie.

• PauseBreak
Ik heb inderdaad al een laptop (Asus A6B00V / Z92V). Bedankt voor de suggestie, die dingen zijn inderdaad behoorlijk gemakkelijk om op de studie zelf te gebruiken.
Thuis wil ik echter gewoon een desktop gebruiken (omdat mijn eigen dus door mijn ouders wordt gebruikt, het is beter en makkelijker uit te breiden etc etc) en niet mijn laptop. Scheelt ook weer gedoe met iedere keer de accu erin en eruit doen (ja ik ben lui :P).
Even zo goed bedankt voor de suggestie!

Nee, merp!

• PauseBreak
Goed, bovenstaande aanbevelingen meenemende heb ik het mobo en de graka veranderd:

Kast Chieftec Dragon Series / ATX (USB/Firewire) without PSU
PSU CoolerMaster iGreen Power 430W
Mobo Asus P5B
CPU Intel Core 2 Duo E6400 S775
Koeler Arctic Cooling Freezer 7 Pro Socket 775
RAM Corsair 2GB XMS2-5400 DDR2 TWIN2X CL4
Graka MSI nVidia 7900GTO 512MB PCI-expressx16
HDD Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA-II
TOTAAL (incl. btw) € 1112,30

Nou zit ik met de volgende vragen:
Is de MSI 7900GTO hetzelfde als de Asus 7900GT TOP, of heb ik het verkeerd gelezen?
Is de voeding wel sterk genoeg? Ik kom namelijk genoeg reviews tegen waarin een dikke voeding wordt aangeraden icm een GTO/GTX kaart. Zou ik er verstandig aan doen om mijn voeding op te waarderen naar bijvoorbeeld de Cooler Master iGreen Power 500W?

Nee, merp!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dat heb je verkeerd gelezen, de 7900GTO is sneller dan de 7900GT, zie ook het 7900GTO topic in VB. Over de voeding is een apart topic. Maar ik verwacht dat ie het wel gaat trekken.
Overigens, check even of de 7900GTO nog wel leverbaar is. Hij is slechts bij heel weinig winkels nog leverbaar en het loopt snel af. Anders is de X1950Pro misschien een goede optie, veel bang for the buck.

• PauseBreak
Ok bedankt, dan bestel ik in ieder geval de 7900GTO alvast, heb ik die maar binnen :)
Ik zal dat voeding-topic wel ff opzoeken, bedankt!

Nee, merp!

Pagina: 1