HDD na maanden verticaal naar horizontaal

Pagina: 1
Acties:
  • 280 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
In mijn Recom kast (vergelijkbare Lian Li pc60) hebben mijn hdd's altijd verticaal in het hddrek rondjes gedraaid. Dit ongeveer voor 9 maanden.

Nu wil ik een andere kast kopen (LL V1000) maar daarin zijn alleen rekken waarin de hdd op de " normale" manier gemonteerd worden. Dus horizontaal.

Uit de topics hier op got blijkt dat het vroeger nog allemaal wel gevoelig kon liggen als je hdd's een geruime tijd (dat is 9 maanden wel te noemen) in een bepaalde positie hebben gedraaid en vervolgens in een andere positie gezet worden.

Echter deze topics zijn van 2001 en mij lijkt dat er tegenwoordig door liquid bearing (en andere technieken) een hoop veranderd kan zijn.

Zijn er al mensen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen, maar wel met onderbouwde beredenering: reacties in de trant van " ach ja, mij lijkt van wel" of "als het anders kan doe dat dan, tweak je v1000 naar verticaal" kan ik niet echt gebruiken; ik wil het graag zeker weten, want om nou 150 gb aan pr0n (en 350gb andere zooi natuurlijk) kwijt te raken zou niet echt je van het zijn.

De hdd's zijn van de types:

Maxtor DiamondMax10 300GB | 6V300F0 met Fluid Dynamic Bearings;

draaien allebei in spanning dus als er 1 eruit vliegt, heb ik ook geen reet meer aan de info op de ander.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Of het technisch zo is kan ik je niet zeggen.

Maar was het ook niet altijd zo dat als je bijvoorbeeld een schijf in een server had zitten die 24/7 aan stond, dat uitzetten van die server en het later aanzetten tot gevolg kon hebben dat de schijf kapot ging, terwijl die daarvoor nog perfect werkte.

Dat heeft meer met de warmte/bedrijfstemperatuur te maken, maar toch.

Ik zelf denk dat het toch wel van invloed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:29

_AvA_

en dat ben zo.

ach ja, mij lijkt van wel , als het anders kan doe dat dan, tweak je v1000 naar verticaal.

:+

Ik heb zelf ook zo vaak harde schijven geruime tijd (maand of wat) op de meest vage posoties gehouden, en daarna naar een andere verplaatst, ook horizontaal>verticaal en andersom.
T ligt er maar net aan hoe oud je harde schijf is. Als het er inderdaad een uit 2001 is zou ik ermee oppassen (gezien de verhalen uit die tijd). Mij is het altijd gelukt, en ik zou niet weten waarom het zou mislukken. Harde schijven zijn tegenwoordig van veel betere kwaliteit. slechte schijven zijn er ook bijna niet meer.

Groeten.

Droogkloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
_AvA_ schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 14:33:
ach ja, mij lijkt van wel , als het anders kan doe dat dan, tweak je v1000 naar verticaal.

Ik heb zelf ook zo vaak harde schijven geruime tijd (maand of wat) op de meest vage posoties gehouden, en daarna naar een andere verplaatst, ook horizontaal>verticaal en andersom.
T ligt er maar net aan hoe oud je harde schijf is. Als het er inderdaad een uit 2001 is zou ik ermee oppassen (gezien de verhalen uit die tijd). Mij is het altijd gelukt, en ik zou niet weten waarom het zou mislukken. Harde schijven zijn tegenwoordig van veel betere kwaliteit. slechte schijven zijn er ook bijna niet meer.

Groeten.
Nah deze zijn niet uit 2001, ze zijn 9 maanden oud, maar in dit geval heb ik liever niet trail en dan een error krijgen. Er staat data op zoals drivers, proggies, foto's, muziek, films en de nodige savegames die ik in 9 jaar heb verzameld. Ik heb geen zin dit aan gort te helpen omdat ik zonodig iets eerst moest proberen voordat ik het zeker wist. Maar als niemand mij echt " met zekerheid" kan vertellen mail ik die lui eens van Maxtor. Ben toch benieuwd hoe dit staaltje techniek zich tegenwoordig gedraagd. Nu zijn de Maxtors sowieso al geen betrouwbare wonders....ze willen er nog al eens mee uitscheiden, mechanisch gezien.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

_AvA_ schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 14:33:

Groeten.
als ik m'n servicedesk leraar moet geloven klopt dat wel degelijk, hij beweert namelijk dat het vroegah zo erg was dat je als je een hd kocht een briefje erbij kreeg waar op stond welke sectoren beschadigd waren _O-

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Topics uit 2001? Welnee, nog maar enkele weken terug was er een posting.

http://gathering.tweakers...rizontaal&where=Dit+forum en dan deze Hardeschijf veranderen van horizontaal vaar verticaal

Waar heb je op gezocht dan?

[ Voor 21% gewijzigd door Guardian Angel op 07-11-2006 14:53 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Mja ik heb hier zo'n mechanisch Maxtor wonder van 40GB 7200rpm lopen... De disk had kuren dus is vervangen en nu ben ik er mee aan het spelen.
Deze heeft altijd horizontaal gedraaid en hij doet het inmiddels niet meer zo geweldig in die houding. Zo nu en dan valt hij uit tijdens een leesoperatie en spint weer opnieuw op. Wat weer gevolgen heeft dat het OS terugschakeld naar PIO modus.
Nu heb ik hem verticaal in een machine zitten en hij is al 2 dagen non-stop bezig zonder ook maar enige foutmelding.
Dus ik denk dat het zelfs met die oudere disks moet kunnen.

Tegenwoordig is de 7200rpm techniek zo goed als standaard en worden er ook vaak liquid bearings gebruikt. Horizontaal -> verticaal en vice versa zou geen problemen op moeten leveren afaik.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Waar heb je op gezocht dan?
naja.....lekker dan, normaal lukt het me altijd wel de juiste topics te vinden, maar nu even niet :P.

I.i.g. heb ik maxtor zojuist gemaild (rotsite, rotcontact), maar wie weet komen zij met een definitief zinnig antwoord. Mss beetje voorbarig omdat hier genoeg wijsheid aanwezig is die me kan helpen, maar zo kan ik het lot mss een hart onder de riem steken. Dan hoeven we het voortaan ook niet meer bij aanname's of beredeneringen te houden maar hebben we het woord van de fabrikant.
Dit betekent niet dat ik niet meer open sta voor antwoorden hoor!, ik zal zelf de reactie hier posten.

edit:
typfouten

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 13:41

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik denk juist dat verticaal en horizontaal (+variaties) altijd veilige posities zijn. Als je specificaties en installatiemethodes leest wordt dit ook altijd aangeraden. Wat wel ten strengste wordt afgeraden is schuin (in welke richting dan ook).

Dit merk je ook als je een harde schijf in je handen hebt die loopt, zodra je hem schuin draait worden de trillingen anders dan wanneer je hem recht houdt.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Dukey schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 16:32:
Ik denk juist dat verticaal en horizontaal (+variaties) altijd veilige posities zijn. Als je specificaties en installatiemethodes leest wordt dit ook altijd aangeraden. Wat wel ten strengste wordt afgeraden is schuin (in welke richting dan ook).

Dit merk je ook als je een harde schijf in je handen hebt die loopt, zodra je hem schuin draait worden de trillingen anders dan wanneer je hem recht houdt.
maar dat is niet het punt. het gaat erom dat de hdd's nu 9 maanden verticaal hebben gedraait (en dus zodanig ingesleten zijn) en da het kan zijn dat als ik ze nu horizontaal monteer dat door de slijtage opgetreden verticaal nie tmeer de horizontale krachten aan kan. Dat je die dingen hori en verti kan ophangen zonder problemen weet ik.......daar hangen de kasten vol mee.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 22:12
Het probleem met de houding van schijven veranderen is dat de lagers ingesleten raken. Als je de schijf dan draait raakt die in onbalans. Echter, of het hier nu 9 maanden oude kogellagers of 9 maande oude FDB lagers zou betreffen, zou het gewoon kunnen. Lagers die na 9 maanden al dermate inslijten gaan sowieso niet lang overleven (oftewel, je HDD zou dan toch kapot gaan).

Zover ik weet zullen FDB lagers ook niet of veel langzamer inslijten. Je kan dus zonder problemen je HDD's heroriënteren. Zorg wel dat ze uit staan. Draaiende HDD's heroriënteren kan een headcrash opleveren wegens de krachten die dan gaan werken. Maar zit zal bij jou niet het geval worden neem ik aan :)

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 01:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

ShadowLord schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 22:07:
Je kan dus zonder problemen je HDD's heroriënteren. Zorg wel dat ze uit staan. Draaiende HDD's heroriënteren kan een headcrash opleveren wegens de krachten die dan gaan werken. Maar zit zal bij jou niet het geval worden neem ik aan :)
Gewoon voorzichtig draaien :+
Maar uitgeschakeld is idd het beste, dan kunnen ze een stuk meer hebben.

Als je antwoord krijgt van Maxtor dan post je het hier he? ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
cybersteef schreef op woensdag 08 november 2006 @ 12:30:
[...]

Als je antwoord krijgt van Maxtor dan post je het hier he? ;)
Vanzelfsprekend, en vanzelfsprekend dat me hdd's uitstaan....zo ver was ik ook gekomen met mijn hersenspinsels......bdw toch ook lastig toch om ze over te zetetn in een andere kast zonder ze uit te zetten :P..............

Komt goed, heowel ik er een hard hoofd in heb dat ik antwoord ga krijgen.

[update]

UPDATE! antwoord gekregen van Maxtor, maar niet echt duidelijk of je na 9 maanden gebruik mag wisselen van positie. Ik vat het maar als een ja op, want ik neem aan dat ze anders ontkend hadden! Hieronder een copy-paste van onze lieve hdd bakker:

Dear Sir or Madam,

all Maxtor's internal hard drives can be fitted sideways or upside down. As long
as they can not be moved during use and get enough cooling it is irrelevant in
which direction they are mounted.

If you have any questions please don't hesitate to contact us. In order to
allow us to deal with all enquiries as efficiently and accurately as possible we
would ask that you include any previous emails when replying to us.

Kind Regards,

Technical Support Team, Maxtor Ireland Ltd.

-----Original Message-----
From: Julias_caesar@hotmail.com [mailto:Julias_caesar@hotmail.com]
Sent: Tuesday, November 07, 2006 2:27 PM
To: Assistance, EuroTech
Subject: mounting a hdd from vertical to horizontal after 9 months

********************** Submitter Details ***************************
FirstName: Caesar
LastName: xxx
Email: xxx
Phone: xxx
Address: xxx
xxx
The Netherlands
********************** Support Request Details **********************
Language: English
Request Type: Technical
Manufacturer: Maxtor
Drive Model: 6V300F0
Product Line: ATA/IDE Drive
Connection Interface:
Product Serial #:
Product Part #:
Operating System: Windows XP Version:
Computer System:
CPU: Pentium IV
CPU Speed: 2.4
Controller Card: none

********************** For SCSI Products ****************************

SCSI Adapter:

Description:
Can I mount a maxtor 6V300F0 horizontally in a computer case after it has been
operating in a vertical mounted position for 9 months (hdd is also 9 months
old). Will there be no damage to the (fluid) bearings or something? I don't want
to get my hdd a mechanical failure because of repositioning the hdd.
This because I got myself a new computer case.

Asjeblief, dank je wel!

[ Voor 71% gewijzigd door Seesar op 08-11-2006 16:27 ]

T60P Widescreen

Verwijderd

Hier staan mooi het verschil uitgelegd tussen kogellagering en FDB lagering in HDD's, voor de mensen die het wat interesseert :)

http://www.hitachigst.com.../FD_White_Paper_FINAL.pdf

In die FDB worden geen kogeltjes meer gebruikt het lijkt meer op glijlager, dat slijt nauwelijks..

mzl.

• Drama
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-11-2024
Zelf twee Maxtor DM 9 schijfjes na +/- 1 jaar van horizontale montage naar verticale montage veranderd. Draait nu ondertussen weer een half jaar zonder enige problemen, en we mogen er toch wel vanuit gaan dat DM10 schijfjes minimaal gelijk zijn qua kwaliteit dan de DM 9 schijfjes.

\0/

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 17:36
Seesar schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 14:46:
[...]

Nah deze zijn niet uit 2001, ze zijn 9 maanden oud, maar in dit geval heb ik liever niet trail en dan een error krijgen. Er staat data op zoals drivers, proggies, foto's, muziek, films en de nodige savegames die ik in 9 jaar heb verzameld. Ik heb geen zin dit aan gort te helpen omdat ik zonodig iets eerst moest proberen voordat ik het zeker wist. Maar als niemand mij echt " met zekerheid" kan vertellen mail ik die lui eens van Maxtor. Ben toch benieuwd hoe dit staaltje techniek zich tegenwoordig gedraagd. Nu zijn de Maxtors sowieso al geen betrouwbare wonders....ze willen er nog al eens mee uitscheiden, mechanisch gezien.
Offtopic: waarom het risico met Raid0 nemen als er data opstaat die je echt niet kwijt wil? Er zijn tegenwoordig veiligere manieren om je data op te slaan :)

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
dvl-2 schreef op donderdag 23 november 2006 @ 15:22:
[...]

Offtopic: waarom het risico met Raid0 nemen als er data opstaat die je echt niet kwijt wil? Er zijn tegenwoordig veiligere manieren om je data op te slaan :)
omdat dit me enige hdd's zijn die ik heb? ik heb niet de luxe om ze in raid 1 te zetten zodat ze gemirrored zijn...dan lever ik de helft van mijn capaciteiten in: zo belangrijk is de data nou ook weer niet, maar zou toch klote zijn als ik mijn in 8 jaar verzamelde gegevens door zo'n stomme fout zou verliezen...maar geen reden om ze daarom maar in capaciteit te halveren. Daarnaast heb ik de kracht van raid 0 nodig...veel parren en rarren en bewerken van geluid..dus ik heb de snelheid daarnaast nodig.

T60P Widescreen

Pagina: 1