Hardeschijf veranderen van horizontaal vaar verticaal

Pagina: 1
Acties:
  • 407 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Matched: horizontaal
Ik heb hier een hardeschijf liggen, maar die heeft altijd horizontaal gedraaid.
Nou heb ik nog een plaats vrij maar dan verticaal, ik heb gehoord dat het slecht is voor een hd om
hem van hori naar verti of van verti naar hori te veranderen.

zou hier graag meer uitleg over willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:57

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Geen matches
De theorie is eigenlijk heel simpel: de lagers van de harde schijf slijten net als ieder ander bewegend onderdeel. In de praktijk merk je daar niet veel van, maar als je de schijf gaat draaien, worden de lagers anders belast. Het gevolg is dan dat de harde schijf kan crashen.

Ik vind de theorie best plausibel klinken, ik heb er echter geen eigen ervaring mee.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
dus je raad het me niet aan om het te doen want de hd is al aardig oud en veel gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Geen matches
Hoe lang is 'altijd' geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
4 jaar ongeveer denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Geen matches
Hoewel ik de theorie zelf nog niet kende, vind ik het zeer aannemelijk. Ik zou hem dan niet zomaar verticaal zetten idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:49
Ik heb een seagate hd ongeveer 2 jaar lang verticaal laten werken. En dit heb ik een jaar geleden ongeveer (december 2005) veranderd naar horizontaal. Ik heb er tot nu toe helemaal niks van gemerkt. Hij draait alweer een jaar lang vrolijk rondjes.

Hetzelfde heb ik trouwens met een maxtor gedaan alleen omgekeerd en een kortere tijd, ongeveer 1 jaar horizontaal en nu een half jaar verticaal. En ook deze schijf doet z'n werk nog steeds vrolijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27

Standeman

Prutser 1e klasse

Geen matches
Ik had ergens een gerucht gehoord dat het met fluid-baring HD's het niet meer zou uitmaken. Dus misschien is het waard om uit te zoeken of de HD dit heeft.

Overigens denk ik dat met normaal gelagerde HD's de kans klein is dat deze daadwerkelijk gaat crashen.Als je niet enorm veel waarde aan de HD hecht, zou ik het gewoon proberen en kijken waar het schip strand.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Geen matches
Standeman schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 16:15:
Ik had ergens een gerucht gehoord dat het met fluid-baring HD's het niet meer zou uitmaken. Dus misschien is het waard om uit te zoeken of de HD dit heeft.
Dat lijkt me ergens ook wel logisch. Hoe moet vloeistof/gas slijten? :P

Ik heb er zelf nog nooit problemen mee gehad, met oudere schijven. Denk niet dat het een erg groot probleem is dus. Maar de theorie klinkt inderdaad zeer aannemelijk...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Geen matches
Hier heb ik het al twee maal meegemaakt dat een HD kort na een dergelijke verandering overleed. Ik kan me voorstellen dat het een kwestie is van leeftijd of het probleem optreedt of niet.

Mijn advies: korter dan 2 jaar: doen. Langer dan 3 jaar: niet doen. Ertussen: gokje!

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:39
Geen matches
Ik zou me er niet zo druk om maken, los van het feit of het een plausibele theorie is of niet. Je moet er namelijk gewoon niet vanuit gaan dat een hardeschijf een betrauwbaar instrument is en altijd voorbereid zijn op het kapot gaan ervan.

Verder heb ik hier een aantal PC's vol met hardeschijven en ik heb al veel met hardeschijven gedaan. Mijn conclusie is toch wel dat ze het gewoon doen als er stroom op staat en je hem interfaced met een PC. Als je weeet waar een HDD allemaal aan kan overlijden, stroom stoten door bliksem bijv., omvallen van je PC of een andere schok, head crash, oververhitting, enz, enz, dan zou ik me in relatie tot die dingen geen zorgen maken over het veranderen van positie van je HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geen matches
Mja. een HD van 4 jaar oud zou daar volgens mij wel tegen moeten kunnen. SOwieso hebben die dingen toch niet het eeuwige leven, dus wat let je? ;)

Daarnaast: was het binnewerk van een HDD niet vacuum gezogen? Dan zou dat dus niet uit moeten maken volgens mij (in een vacuum geen G-krachten meen ik me te herinneren :? ) Maar kan d'r ook langs zitten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
The Eagle schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 18:26:
Mja. een HD van 4 jaar oud zou daar volgens mij wel tegen moeten kunnen. SOwieso hebben die dingen toch niet het eeuwige leven, dus wat let je? ;)

Daarnaast: was het binnewerk van een HDD niet vacuum gezogen? Dan zou dat dus niet uit moeten maken volgens mij (in een vacuum geen G-krachten meen ik me te herinneren :? ) Maar kan d'r ook langs zitten :)
Geen luchtweerstand, maar wel zwaartekracht !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 13:28
Geen matches
HDD's zijn niet vacuum, en in een vacuum heb je nogsteeds net zo veel g krachten hoor.

[ Voor 0% gewijzigd door Zjosh op 07-10-2006 18:30 . Reden: GRRR... net te laat;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Geen matches
The Eagle schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 18:26:
:D :'( :D No offence, maareuhm.. Enig idee wat G-krachten zijn? Enig idee wat de relatie met vacuum/lucht is?

"G-krachten" slaat eigenlijk nergens op, 1 G is 9,81 Newton, aangezien de aarde met die kracht aan ons trekt (valversnelling is 9,81 m⋅s-2). 2 G is dus 2⋅9,81. Da's t enige waar G-krachten om draaien: krachten... En krachten zijn nou niet echt afhankelijk van een atmosfeer, anders zou de Space-shuttle 't ook niet meer doen in de ruimte of iets dergelijks :+

Overigens is een hardeschijf helemaal niet vacuum :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Bekijk je HDD en je zult ergens een gaatje aantreffen. Zou niet goed zijn als de luchtdruk intern veranderde met de temperatuur in je kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
Geen matches
Verwijderd schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 18:48:
Bekijk je HDD en je zult ergens een gaatje aantreffen. Zou niet goed zijn als de luchtdruk intern veranderde met de temperatuur in je kast.
dit zou overigens met n vacuum opgelost zijn... geen massa = geen drukverschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik verwissel heel vaak met verticaal, horizontaal, schuin en op zijn kop (Test schijfje) en dit is een normaal gelagerde schijf (Geen vloeistof dus), en de schijf werkt toch al een jaartje of 5, gewoon goed dus. Naar mijn ervaring maakt het gewoon niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
Geen matches
wat een onzin theorieen, bij mij draaien er meerdere al een tijdje op zijn kop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Geen matches
IRCfreAk schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 23:18:
wat een onzin theorieen, bij mij draaien er meerdere al een tijdje op zijn kop..
Prima, maar de vraag was wat er zou gebeuren als je ze plotseling van positie zou veranderen, niet of je ze op hun kop kon monteren ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Blueone schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 23:00:
ik verwissel heel vaak met verticaal, horizontaal, schuin en op zijn kop (Test schijfje) en dit is een normaal gelagerde schijf (Geen vloeistof dus), en de schijf werkt toch al een jaartje of 5, gewoon goed dus. Naar mijn ervaring maakt het gewoon niet uit.
Juist als je vaak verwisselt is het niet erg; de disk gaat er dan niet naar staan. Het wordt erger als je 'm eerst 5 jaar horizontaal laat draaien en daarna opeens verticaal. Geloof me nu maar: de kans is best groot dat hij dan vrij snel kapot gaat (ik heb het te vaak meegemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Geen matches
vage bug

[ Voor 98% gewijzigd door pinockio op 23-10-2006 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brbr4thepc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:41
Ik heb dit probleem ook gehad, het was zo'n standaard HD van Packard Bell, had eerst 2 jaar verticaal gestaan, en toen nieuwe Case gekocht en daarin horizontaal geplaatst, deed het perfect tot 2 dagen, toen ik de computer voor een reden moest rebooten. Kreeg hem niet meer aan de praat. Dus meteen als Sinterklaas cadeautje HD gevraagt van me opa en oma:D:D:D en nieuwe Excelstor 80GB gekregen. Draait nu bijna een jaar horizontaal. Eigenlijk ben ik wel weer toe aan vervanging, 120GB erbij:P

Ik zou alleen experimenteren als er geen belangrijke bestanden op staan, en als het niet je primary HD is.

[ Voor 0% gewijzigd door brbr4thepc op 23-10-2006 21:26 . Reden: foutje:P ]

Pagina: 1