Backup maken van PowerBook installatie, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:09

alienfruit

the alien you never expected

Topicstarter
Ik wil graag een backup van mijn powerbook maken omdat een MacBook Pro volgende week eerder dan verwacht aankomt. Alleen nu vraag ik mij af hoe kan ik het makkelijkst een backup maken van de programma's en data op mijn Powerbook?

Zijn hiervoor speciale programma's te downloaden, zo ja waar?

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Stappenplan:
1. Sluit externe FW schijf aan.
2. Maak een partitie met grootte naar wens (mag ook eentje ter grootte van de hele schijf zijn).
3. Open Terminal en run: sudo asr -source /Volumes/$SOURCE/ -target /Volumes/$DEST/ -erase

$SOURCE = de naam van je huidige volume, bijvoorbeeld "iBook" of "Powermac".
$DEST = de naam van het volume op de externe schijf, bijvoorbeeld "Andijvie" of "Appeltaart".

Al je data word nu van je ene schijf gekopieerd naar de ander. Het is een een-op-een kopie, waar je zelfs van kan booten. Dit is tevens het commando wat Disk Utility onder water gebruikt bij het uitvoeren van een disk copy.

Dus geen gepruts met images en/of compressie... Scheelt je weer wat tijd en is meteen goed inzetbaar.
Ik heb dit uit een topic wat ik ooit geopend had omdat het maken van een image met het meegeleverde diskimage tool niet werkte in eerste instantie. Nadat ik compressie uitgezet had werkte het ook met het diskimage tool.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:53

Nitai

Live the life you love.

Je kan je data en gebruikers instellingen simpel overpompen naar je nieuwe mac he? Maar dat wist je waarschijnlijk wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Nitai op 07-11-2006 16:00 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Firewire kabeltje er tussen spannen en de Migration Assistant starten ;)

• daniëlpunt
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

Maar wat als je je oude Mac al verkocht hebt?
Welke mappen moet je dan overzetten als je je bookmarks en woordenboek met je eigen woorden die je hebt toegevoegd, widgets ed?

• KeaveXL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Die migration assistan neemt ook al je software installaties + instellingen + documenten + widgets + email + etc. over ? Maakt gewoon een 1 op 1 kopie ? Ik wil namelijk asap mijn macbook om gaan ruilen voor een MacbookPro en het zou wel handig zijn als ik zonder al te veel moeite de boel kan overgooien.

PSN: KeaveXL

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Toen ik mijn macbookpro vervangen kreeg van Apple heb ik ook met de migration assistant gewerkt. Ik had mijn oude laptop al een half jaar in gebruik, dus hij was qua instellingen redelijk 'customized'. Gewoon migreren naar mijn nieuwe laptop, heeft me een stevig uurtje gekost, maar ik kon daarna het verschil niet meer merken tussen mijn oude en mijn nieuwe, afgezien dan van het defect waarvoor mijn laptop terug ging naar Apple :)

Echt, mail instellingen, applicaties, documenten, zelfs specifieke instellingen van alle andere apps werden gewoon overgezet.

• daniëlpunt
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

Maar ik verkoop mijn PowerBook en kan pas daarna een MacBook Pro kopen. Dus overzetten met Migratie Assistent is dan niet mogelijk.

zonoskar: word er met jou tip ook de hele (originele) schijf gewist?

[ Voor 5% gewijzigd door daniëlpunt op 15-11-2006 16:10 . Reden: halve zin afgemaakt ;) ]

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
Ik zal het dit weekend eens proberen, ik heb alleen geen ruimte over (80gig) op mijn firewire hardeschijf. Maar als ik dus een nieuwe zou kopen daar een 'kopie' maak van de hardeschijf in mijn PowerBook dan kan ik het gewoon doorblijven gebruiken via onze MacMini (PPC) ?

Verwijderd

met het commando 'dd' --> zie 'man dd'

• daniëlpunt
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

alienfruit schreef op woensdag 08 november 2006 @ 15:40:
Ik zal het dit weekend eens proberen, ik heb alleen geen ruimte over (80gig) op mijn firewire hardeschijf. Maar als ik dus een nieuwe zou kopen daar een 'kopie' maak van de hardeschijf in mijn PowerBook dan kan ik het gewoon doorblijven gebruiken via onze MacMini (PPC) ?
Theoretisch gezien wel.

Maar wat doet dd in de terminal
* daniëlpunt is noob in de terminal/UNIX, doe het liever via een app

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 22:06

wouterve

Swinger of States

alienfruit schreef op woensdag 08 november 2006 @ 15:40:
Als je een externe Firewire hardeschijf aanschaft, dan is het allemaal heel simpel te realiseren :).

Open dan Disk Utility, selecteer je interne harde schijf en dan het tabblad "Restore". Hiermee kun je je harde schijf volledig klonen naar een externe harde schijf en andersom. Sleep je interne harde schijf naar het vak Source volume, en sleep de externe hardeschijf naar Destination. Kies voor 'erase destination' en daarna op restore en na een tijdje wachten staat er op je externe harde schijf een volledige, bootable kopie van je interne exemplaar.

Deze kopie kun je daarna ook gewoon benaderen vanaf je Mac Mini en sterker nog, als je straks eenmaal je MacBook hebt kun je de Migration Assistant gebruiken om vanaf dat externe volume je instellingen weer terug te krijgen :) !

Unix-commando's heb je dus niet nodig, een paar keer klikken en slepen en alles is voor elkaar ;) .

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
Ja, het werkte super. Alleen jammer dat je niet van de hardeschijf kan booten op de MacMini. Maar ja, zal wel door de hardware verschillen komen.

Verwijderd

Dat kan wel, maar alleen als het patitietype 'mac' is...
En als je dat wel hebt gedaan heb je net die ene FW controller waarbij booten niet mogelijk is.

Of je hebt een intel mini en die kan natuurlijk niet starten van een PPC partitie 8)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2006 20:21 ]

• alienfruit

alienfruit

Topicstarter
Het is een eerste generatie PowerPC MacMni, en ik heb een Maxtor OneTouch 200GB
Pagina: 1