A8n sli BIOS termen

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

• djokkel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-03 15:20
Hallo,

Ik ben al een hele tijd op forums e.d. op zoek naar een goede tutorial om mijn systeem te oc-en. Echter kom ik op alle topics weer andere termen tegen die dan meestal niet terug te vinden zijn in de mijn BIOS. Ook de technieken om te oc-en worden erg verschillend beschreven.

Ik heb een a8n-sli deluxe mb, 3500+ venice, 2X 512 en 1X 1024 reepje. Verder heb ik BIOS versie 1005 draaien.

Wat ik graag wil bereiken met mn oc is dat mn CPU wat lekkerder gaat draaien want deze is nu de serieuze bottleneck voor mn systeem. Ik hoop dat jullie mij hier in een beetje op weg willen helpen zodat ik zelf lekker aan de slag kan.

Ik verwacht echt niet dat men een hele pasklare oplossing biedt maar door de ernorme berg informatie die beschikbaar is zie ik door de bomen het bos niet meer.

Gr Patrick

Verwijderd

Heb je ook al gekeken naar de FAQ T&C die bovenin dit forum staat? Er staat echt heel nuttige info in, en als je alles rustig doorleest zal het al een stuk duidelijker moeten zijn.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:36
Jep, de FAQ is sowieso een aanrader. Verder gaat je geheugen in deze opstelling niet echt lekker werken. Je moederbord ondersteunt dual channel, maar dan moet er in het linker en rechter slot wel evenveel geheugen zitten.

Links en recht blauw: 512
links en rechts zwart: 1024

Goede koeling is belangrijk en verder is er met dat bordje niet heel veel kunst aan, ga eerst een spelen met Asus NOS, leuk tootlje, kun je lekker in windows aan het prutsen met snelheden. In je Bios moet je dan wel je clock op auto zetten geloof ik. En C'nQ moet uit staan

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• djokkel
De FAQ heb ik inderdaad al gelezen en deze zal ik dan nu als leidraad hanteren.

Ik heb wel in mn ene bank 1024 geprikt en in de andere 2X 512. Is dat ok of is het beter om er 1 uit te halen?

Verder met Asus NOS wat problemen gehad. Sloeg uit en kreeg foutmeldingen. Toen stond de c&q nog wel aan, misschien is dat de reden geweest?

Edit: Het geheugen stond trouwens standaars in de BIOS op 333, heb het nu op 400 gezet. lijkt beter.

[ Voor 13% gewijzigd door djokkel op 07-11-2006 11:33 ]

• djokkel
ok, ik ben een beetje gaan proberen met die asus tools en heb um nu volgens CPUZ op het volgende staan.

CPU:
voltage 1.42
core speed 2421.8 MHz
multiplier x 11.0
bus speed 220.2
HT link 1100.8 MHz

Memory:
Type DDR
Channels Single
Size 2048 MBytes
Frequency 173.0 MHz
FSB:DRAM CPU/14
CAS# Latency 2.5 clocks
RAS# te CAS# Delay 2 clocks
RAS# Precharge 3 clocks
Cycle Time (Tras) 7 clocks
Bank Cycle Time (Trc) 10 clocks
Command Rate 2T
DRAM idle Timer 16 clocks

Verder heb ik net 3,5 uur Prime95 laten lopen zonder errors.

Iemand tip wat ik nu kan doen?

Verwijderd

HT link multiplier naar 4x;
Dan kan je bus speed ook weer wat omhoog.
Doe dit soort dingen echter alleen als je weet waar je mee bezig bent. Houd in ieder gevel de temperaturen in de gaten! Verder, het klinkt bot, maar lezen (icm proberen uiteraard ;) ) blijft het beste wat je kunt doen :)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-12 15:29
djokkel schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 11:21:
Verder met Asus NOS wat problemen gehad. Sloeg uit en kreeg foutmeldingen. Toen stond de c&q nog wel aan, misschien is dat de reden geweest?
yep, had ik zelf ook vaak. Maar ik raad je aan om vooral NIET AI NOS te gebruiken. Deze zette bij mij de VCore op 1.45, terwijl mijn CPU met gemak stabiel loopt t/m 2.8 gHz. Door dit op de gewone default VCore te zetten (kweet niet wat de default is voor een 3500+) kun je je cpu een stuk cooler houden.

Even een quote naar een post van mij in een andere thread:
Zo, net ook weer even verder gegaan met het overclocken van mijn 3700+, nadat ik gisteren een Arctic Alpine 64 erop heb gemonteerd. Dit deed ik op een Asus A8N-SLI SE moederbord. Ik begon met kleine stapjes, maar ik zag dat het niets deed, dus ik had iets van: fock it, ik gooi hem wel meteen naar 2.80 gHz :).

Dus eventjes de HTT op 254 gegooid, de mem divider op 166 mHz (333 mHz dus, dual channel). En een VCore van 1.375 of iets dergelijks. De temperatuur stressed is 41 graden, en idle is hij 30 graden. Aan de temperatuur en de stabiliteit (hij is op 1.375 volt nog stabiel op 2.8 gHz) te zien kan ik waarschijnlijk nog veel verder komen, maar 2.8 gHz is voorlopig voldoende voor me. Overigens draait me cpu fan in idle op 900 rpm, en stressed op 1200 rpm. En het geheugen loopt dankzij mijn overclock nu weer op 200 (400) mHz, dus dat is wel mooi. Timings staan op 2.5-3-3-8.

Ik heb meteen even die zwaar irritant lawaaige cooler van Asus die op mijn chipset zat vervangen door een Zalman NB47J heatsink.

spex:
A8N-SLI SE + Zalman NB47J
Athlon 64 3700+ @ 2.80 gHz stabiel, stressed 41C
GeForce 7900GT + Zalman vf700 Cu @ 500/1320

Al met al een geslaagd mod/overclockje :)

Foto's kunnen hier gevonden worden voor de liefhebber.
MAW een Alpine 64 halen voor 12 euro, en dan lekker overclocken :).
Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 19:21:
HT link multiplier naar 4x;
Dan kan je bus speed ook weer wat omhoog.
Doe dit soort dingen echter alleen als je weet waar je mee bezig bent. Houd in ieder gevel de temperaturen in de gaten! Verder, het klinkt bot, maar lezen (icm proberen uiteraard ;) ) blijft het beste wat je kunt doen :)
Zoals hij zegt ;).
In de A8N-SLI moederborden wordt het wel iets anders genoemd (ben de precieze naam kwijt), maar dan moet je gewoon ff je BIOS een beetje doorlopen, en zoeken naar iets wat je kunt instellen op Auto, 1x, 2x, 3x, 4x of 5x. Als het goed is staat dit bij CPU Configuration of JumperFree configuration.

[ Voor 15% gewijzigd door Avalaxy op 07-11-2006 19:24 ]

• djokkel
Ok bedankt ik ga er mee aan de slag.

Maar hebben jullie enig idee wat ik nu het beste met dat geheugen kan doen?

• Avalaxy
djokkel schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 20:12:
Ok bedankt ik ga er mee aan de slag.

Maar hebben jullie enig idee wat ik nu het beste met dat geheugen kan doen?
weggooien >:)

Als je gaat overclocken zou ik het iig weer terug zetten naar 333 mHz. Maar als je bedoeld of je die 2x512 of 1x1024 mb er moet uithalen: Geef je om snel geheugen? Haal dan die 2x512 er uit en probeer een identiek latje van 1024 op de kop te tikken en draai het in Dual Channel. Maakt het allemaal nix uit? Lekker laten zitten ;).

edit: Ahhh schiet me net wat te binnen... \[OC-939]Asus A8N-SLI Deel 2
Alle overclock termen, maar dan in de A8N-SLI taal ;). Lees deze TS maar eens door, dan weet je precies wat alles is.
En om heel eerlijk te zijn had je dat zelf ook wel kunnen vinden nietwaar? ^__^

[ Voor 21% gewijzigd door Avalaxy op 07-11-2006 20:30 ]

• djokkel
leonpwner1 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 20:28:

Geef je om snel geheugen? Haal dan die 2x512 er uit en probeer een identiek latje van 1024 op de kop te tikken en draai het in Dual Channel. Maakt het allemaal nix uit? Lekker laten zitten ;)
Hoeveel zal het uitmaken denk je? Ik game voornamelijk op mn pc.
leonpwner1 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 20:28:

edit: Ahhh schiet me net wat te binnen... \[OC-939]Asus A8N-SLI Deel 2
Alle overclock termen, maar dan in de A8N-SLI taal ;). Lees deze TS maar eens door, dan weet je precies wat alles is.
En om heel eerlijk te zijn had je dat zelf ook wel kunnen vinden nietwaar? ^__^
Ik was die page ook al eerder tegen gekomen, maar omdat ik ook een tutorial vond die het over HTT, CPU multiplier en Dividers had begreep ik echt niet meer wat wat was. In elk geval erg bedankt _/-\o_

• Avalaxy
djokkel schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:58:
[...]

Hoeveel zal het uitmaken denk je? Ik game voornamelijk op mn pc.
Tja, ik weet niet echt wat het uitmaakt in de praktijk, en natuurlijk ligt het er ook aan of je geheugen op een lagere snelheid is gaan draaien door de 'grote' hoeveelheid modules. Sowieso draait het ook wel op 2T wat in de theorie langzamer is. Je kunt het gewoon zo laten staan, en als de geheugenprijzen weer iets zakken zou je nog een identieke 1024mb module kunnen aanschaffen en die 2x 512mb voor 60% van de prijs ofzo verkopen aan een kennis. MAW: als je er geen last van heb maar zo laten zitten ;).

• djokkel
leonpwner1 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 22:02:
[...]

Tja, ik weet niet echt wat het uitmaakt in de praktijk, en natuurlijk ligt het er ook aan of je geheugen op een lagere snelheid is gaan draaien door de 'grote' hoeveelheid modules. Sowieso draait het ook wel op 2T wat in de theorie langzamer is. Je kunt het gewoon zo laten staan, en als de geheugenprijzen weer iets zakken zou je nog een identieke 1024mb module kunnen aanschaffen en die 2x 512mb voor 60% van de prijs ofzo verkopen aan een kennis. MAW: als je er geen last van heb maar zo laten zitten ;).
Ok bedankt!

Ik ben inmiddels druk bezig geweest met vanalles en ik heb mn systeem stabiel gekregen op:
Bus 250
Cs 2758
Ht link 1002.9

Alles bleef lekker koel :9~

Echter toen ik mn Ht link multiplier op 4X had gezet en de bus op 255, liep hij 2812 met 766 ht link. In Prime gaf hij wel de volgende fout: "Rounding was 0.5, expected less then 0.4"
Is dit het moment om de vcore op te schroeven of ligt het ergens anders aan denk je?

Verwijderd

Je CPU voert nu zoveel berekeningen uit dat de pulsjes zo dicht op elkaar zitten dat ze in elkaar verstrikt raken. Inderdaad zal een hogere vcore waarschijnlijk helpen, maar het belangrijkste is: check de temperatuur continu! Ook is het handig om niet teveel in één keer te verhogen, maar kleine stapjes te maken, en na elk stapje te testen of je CPU stabiel blijft.

• djokkel
Ik heb stapgewijs de Vcore verhoogd tot 1.42 (standaard 1.39). Echter nog steeds de zelfde foutmelding... :?

Zal het nog effect hebben om de Vcore te verhogen of ligt het probleem ergens anders?

[ Voor 12% gewijzigd door djokkel op 08-11-2006 00:51 ]

• J.E.T
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-12 19:19
Als je temperatuur goed is.

Goed betekend onder de 60 graden minimaal.

Dan kan je overwegen de vcore op 1,45 te zetten.

Dat moet voldoende zijn voor jou overclock.

Let wel op dat de temperatuur niet te hoog wordt!

• djokkel
Ik heb de Vcore verhoogd tot 1.45, de bus op 253 gezet en zowel 3x als 4x geprobeerd. Beide keren was het na 3 minuten Prime draaien al afgelopen.

Ik laat hem denk ik maar op de vorige goede settings staan dan draait ie toch nog 2750MHz :) Hiermee draaide Prime 7,5 uur stabiel waarna ik um uit heb gezet.
Heb ook Memtest86 2 uur gedraaid en ook zonder fouten.

Wat zijn goede manieren om mijn geheugen timings goed af te stellen?

• Avalaxy
djokkel schreef op woensdag 08 november 2006 @ 11:38:
Ik heb de Vcore verhoogd tot 1.45, de bus op 253 gezet en zowel 3x als 4x geprobeerd. Beide keren was het na 3 minuten Prime draaien al afgelopen.

Ik laat hem denk ik maar op de vorige goede settings staan dan draait ie toch nog 2750MHz :) Hiermee draaide Prime 7,5 uur stabiel waarna ik um uit heb gezet.
Heb ook Memtest86 2 uur gedraaid en ook zonder fouten.

Wat zijn goede manieren om mijn geheugen timings goed af te stellen?
Daar is niet echt een test voor, maar dit moet je zelf proberen volgens het Trial & Error principe dus. Wel bestaan er richtlijnen voor. Zo zal pc3200 geheugen om de standaard snelheid met 2.5-3-3-8 kunnen lopen, en op lagere snelheid (dmv Divider) zou het makkelijk op 2-2-2-7 kunnen lopen. Dit moet je dus echt even zelf testen.

Hier heb je nog een handige link met de betekenis van alle geheugen-timings termen (tRas, tRC, RAS, CAS etc.). Hier staan als het goed is ook richtlijnen tussen waarmee je het geheugen optimaal kunt laten draaien.

*link staat er nu wel :P ik heb niet alles op die pagina gelezen, maar ik denk dat het wel nuttig is*

[ Voor 7% gewijzigd door Avalaxy op 08-11-2006 12:56 . Reden: ooooh shit link vergeten :P ]

• djokkel
leonpwner1 schreef op woensdag 08 november 2006 @ 12:37:
[...]

Hier heb je nog een handige link met de betekenis van alle geheugen-timings termen (tRas, tRC, RAS, CAS etc.). Hier staan als het goed is ook richtlijnen tussen waarmee je het geheugen optimaal kunt laten draaien.
Ok, ga ik zelf aan de slag ;) maar waar is de link? >:)

Verwijderd

leonpwner1 schreef op woensdag 08 november 2006 @ 12:37:
[...]

Daar is niet echt een test voor, maar dit moet je zelf proberen volgens het Trial & Error principe dus. Wel bestaan er richtlijnen voor. Zo zal pc3200 geheugen om de standaard snelheid met 2.5-3-3-8 kunnen lopen, en op lagere snelheid (dmv Divider) zou het makkelijk op 2-2-2-7 kunnen lopen. Dit moet je dus echt even zelf testen.
Dat is niet waar natuurlijk. Het hangt er vanaf wat voor geheugen je hebt.
PC-3200 geheugen zál misschien wel op 2,5 kunnen lopen, maar er is ook een goeie kans da het niet werkt. Idem voor cas2, op lage speeds. Waarom denk je dat er verschillende specificaties zijn, die variëren van 1,5 tot 3?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2006 13:00 ]

• djokkel
Nadat ik mn memory wilde tunenen met Nvidia Performance, startte mn systeem opnieuw op en loopt het niet zo lekker meer als voorheen. |:( Ik heb dus gekozen voor de memory tuneing. Het programma start nu niet meer op dus resetten via het programma gaat niet. In de BIOS heb ik alles gecontroleerd en daar staat alles nog het zelfde. :?

Iemand een oplossing?

Edit: Ik zie dat Everest nu nog maar 1024 geheugen leest ipv 2048 terwijl CPUZ nog wel 2048 ziet zitten 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door djokkel op 08-11-2006 19:23 ]

• Avalaxy
Verwijderd schreef op woensdag 08 november 2006 @ 13:00:
[...]

Dat is niet waar natuurlijk. Het hangt er vanaf wat voor geheugen je hebt.
PC-3200 geheugen zál misschien wel op 2,5 kunnen lopen, maar er is ook een goeie kans da het niet werkt. Idem voor cas2, op lage speeds. Waarom denk je dat er verschillende specificaties zijn, die variëren van 1,5 tot 3?
Ja, maar bij pc3200 geheugen ligt dat meestal zo dicht bij elkaar dat het zowat hetzelfde is. Kijk maar eens bij Alternate ofzo, daar zie je ook bijna alleen maar CL2.5 geheugen voor de pc3200 DDR modules. En daarom zeg ik er ook bij dat het slechts richtlijnen zijn.
djokkel schreef op woensdag 08 november 2006 @ 19:19:
Nadat ik mn memory wilde tunenen met Nvidia Performance, startte mn systeem opnieuw op en loopt het niet zo lekker meer als voorheen. |:( Ik heb dus gekozen voor de memory tuneing. Het programma start nu niet meer op dus resetten via het programma gaat niet. In de BIOS heb ik alles gecontroleerd en daar staat alles nog het zelfde. :?

Iemand een oplossing?

Edit: Ik zie dat Everest nu nog maar 1024 geheugen leest ipv 2048 terwijl CPUZ nog wel 2048 ziet zitten 8)7
Tja, nTune en andere programma's die vanuit windows proberen te 'auto-tunen' werken nou eenmaal kut. Ik zelf heb ook altijd dat hij alles extreem (en fout) instelt, en dan krijg ik ook BSOD's etc. Dat alles in het BIOS nog normaal staat zou wellicht kunnen komen doordat het een software overclock is (geen idee of het zo is hoor?). Daarom gewoon altijd in je BIOS overclocken, dat blijft gewoon staan, en dan weet je tenminste zelf wat je aan het doen bent.

Verwijderd

Programma deïnstalleren en BIOS reset zou een hoop kunnen schelen.

• djokkel
Heb de BIOS gereset en het programma verwijderd. Probleem was toen nog niet opgelost. Daarna een systeemherstel uitgevoerd van een toevallige installatie enkele uren ervoor en alles werkte weer als een zonnetje 8)

Enkel probleempje nog, mn geheugen draait nog niet lekker. Ik heb de HT Frequency op 4X, CPU Frequency op 250, CPU multiplier op 11X en de Vcore op 1.42. Echter nog niets aan het geheugen veranderd omdat ik dit niet kon vinden in mn BIOS. Geen dividers of wat dan ook zo ver ik begrijp. }:O
Wel DDR voltage en DRAM configuration op auto laten staan omdat ik echt niet kan bedenken wat ik daar mee aan moet... :/

[ Voor 4% gewijzigd door djokkel op 08-11-2006 23:42 ]

• Avalaxy
djokkel schreef op woensdag 08 november 2006 @ 23:24:
Heb de BIOS gereset en het programma verwijderd. Probleem was toen nog niet opgelost. Daarna een systeemherstel uitgevoerd van een toevallige installatie enkele uren ervoor en alles werkte weer als een zonnetje 8)

Enkel probleempje nog, mn geheugen draait nog niet lekker. Ik heb de HT Frequency op 4X, CPU Frequency op 250, CPU multiplier op 11X en de Vcore op 1.42. Echter nog niets aan het geheugen veranderd omdat ik dit niet kon vinden in mn BIOS. Geen dividers of wat dan ook zo ver ik begrijp. }:O
Wel DDR voltage en DRAM configuration op auto laten staan omdat ik echt niet kan bedenken wat ik daar mee aan moet... :/
Heel makkelijk te vinden allemaal. Als ik me niet vergis staan je Mem instelling hier:

Advanced Configuration (die 2e tab bovenaan die balk) > CPU Configuration > DRAM Configuration.

Vervolgens zet je dit op Manual, stel je je timings in (2.5-3-3-8 oid), zet je de divider op 333, dat andere ding onderaan op 2T en dan save je hem.
djokkel schreef op woensdag 08 november 2006 @ 23:24:
DDR voltage heb ik ook op Auto laten staan, maar DRAM Config is dus wat ik bedoel. Dat gewoon op Manual zetten en een beetje instellen.

[ Voor 14% gewijzigd door Avalaxy op 09-11-2006 09:51 ]

• djokkel
leonpwner1 schreef op donderdag 09 november 2006 @ 09:50:
[...]

Heel makkelijk te vinden allemaal. Als ik me niet vergis staan je Mem instelling hier:

Advanced Configuration (die 2e tab bovenaan die balk) > CPU Configuration > DRAM Configuration.

Vervolgens zet je dit op Manual, stel je je timings in (2.5-3-3-8 oid), zet je de divider op 333, dat andere ding onderaan op 2T en dan save je hem.

[...]

DDR voltage heb ik ook op Auto laten staan, maar DRAM Config is dus wat ik bedoel. Dat gewoon op Manual zetten en een beetje instellen.
Ik heb een screenshot gemaakt van mn instellingen en daar is ook te zien dat het ene programma wel 2048 ziet en de anders slecht 1024 |:(

Ik kan het hier niet uploaden maar kan ik het je mailen?

[ Voor 61% gewijzigd door djokkel op 09-11-2006 12:43 ]

• Avalaxy

Verwijderd

In je tweede screenshot zie je dat Everest alle drie bankjes herkent. Ik zou me er dus niet te druk om maken. Je zou eventueel kunnen proberen Everest opniuew te installeren...

• djokkel
Nu 3DMark gestart en daar ook weer het zelfde, ligt dus niet aan Everest. Zou ie wel alle 2048 Mb's gebruiken? :?

http://img221.imageshack.us/img221/6643/3dmarkap3.jpg

• Avalaxy
djokkel schreef op donderdag 09 november 2006 @ 18:40:
Nu 3DMark gestart en daar ook weer het zelfde, ligt dus niet aan Everest. Zou ie wel alle 2048 Mb's gebruiken? :?

http://img221.imageshack.us/img221/6643/3dmarkap3.jpg
anders ga je even BF2 ofzo met alles op high spelen, en test je het voor jezelf? :) Battlefield 2 gebruikt namelijk iets van 1.3gb met alles op high, dus als je hard lagt (swapt) dan weet je dat het niet benut wordt, maar loopt het redelijk soepel zonder duidelijke lag-stoten dan weet je dat je 2048mb gewoon benut wordt. Afaik is hier niet echt een test voor, maar je kunt het dus wel redelijk goed op gevoel merken. Swap-lag herken je wel aan de hevige lag stoten.

• djokkel
tja, battlefield2 loopt prima, andere zware spellen ook. 3dmark06 scoort hoger dan ooit maar gewoon standaard onder windows heeft ie af en toe lange laadtijden :/
ik ga voorlopig maar van een software probleem uit. :O

in ieder geval iedereen bedankt voor de hulp!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Geen dank hoor ;)

Maar het was wel een beetje gemakkelijk zelf allemaal uit te zoeken, daarom doe ik deze toch even op slot :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.