Vreemde Socket houder, welke processorkoeler past?

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• svandelft.nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-02-2024
Goedemiddag Gotters,

Ik was mijn server aan het schoonmaken. Deze staat in een kast met de deur open.
Tot mijn verbazing zag ik dat mijn koelblok heel erg los zat. Deze heb ik verwijderd en heb hierbij de CPU mee getrokken..

Nu heb ik gelezen in verschillende topic's dat je hem kan invriezen of verhitten en dan je hem dan voorzichting los moet draaien. Dit is dus geen probleem.

Nu werdt mijn CPU zo rond de 60 graden ok het is rendabel maar ik zie toch liever een nieuwe processorkoeler tegemoet. Kunnen jullie mij vertellen welk sockethouder dit is:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/76d99bcd10182a1429e35526a7bfcd5c/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1cb584a5674845adc7c7e16f474f410f/thumb.jpg

In mijn andere pc ziet Socket 478 houder (waar ik zelf aan dacht) er heel anders uit namelijk:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e2a09961ce0bc4c311ef43f485b17f4b/thumb.jpg

Mijn vraag: Welke Processorkoeler past hier op?

Done:
FAQ
Search: socket 478b
Onderandere gezocht op de volgende trefwoorden: Processor koeler 478B, 478B
Topic gelezen: mobo met socket 478B

[ Voor 0% gewijzigd door svandelft.nl op 06-11-2006 15:24 . Reden: Typo... ]

System Spec

Verwijderd

Klemmetjes niet vastgezet ?

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2006 15:22 ]

• svandelft.nl
Hoe bedoel je?

Ik had de klemmen losgehaald omdat ik het koelblok wilde schoonmaken omdat deze volzat met stof. Echter trok ik dus de CPU mee en nu het koelblok er toch (eindelijk) af is, leek het me een goed idee om er meteen een nieuw koelblok op te zetten.

Alleen vroeg ik me af of een 478 Koeler wel past. Omdat, het niet een standaard koelblokhouder is.

[ Voor 5% gewijzigd door svandelft.nl op 06-11-2006 15:30 ]

System Spec

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

SiS 645 chipset = Socket 478. Dit staat ook op de socket zelf geschreven >:)

webOS all the way!

• svandelft.nl
Hermanvh schreef op maandag 06 november 2006 @ 15:27:
SiS 645 chipset = Socket 478. Dit staat ook op de socket zelf geschreven >:)
Het gaat me om de koelblok houder.
Omdat het niet een standaardhouder is zoals de normale 478 houder.

System Spec

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Is die een medion computer ofzo ?

Je kan zoeken naar een normale houder en die op het moederbord zetten. Zo kan je wel de normale koelers gebruiken.

Verwijderd

svandelft.nl schreef op maandag 06 november 2006 @ 15:28:
[...]

[...]
Ik zal je de echte term eventjes geven: Zo'n ding heet: "Retention Module" ;)

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

svandelft.nl schreef op maandag 06 november 2006 @ 15:28:
[...]

Omdat het niet een standaardhouder is zoals de normale 478 houder.
Als ik het zo zie, wordt ie vaak los bijgeleverd. Die op het betreffende mobo zit er nl. opgeschroeft. Dus je zou moeten zoeken naar een S478 waar de houder ook bij zit ;)

webOS all the way!

• svandelft.nl
Verwijderd schreef op maandag 06 november 2006 @ 15:31:
[...]

Ik zal je de echte term eventjes geven: Zo'n ding heet: "Retention Module" ;)
Excusses ;)

System Spec

• svandelft.nl
Hermanvh schreef op maandag 06 november 2006 @ 15:31:
[...]

Als ik het zo zie, wordt ie vaak los bijgeleverd. Die op het betreffende mobo zit er nl. opgeschroeft. Dus je zou moeten zoeken naar een S478 waar de houder ook bij zit ;)
Deze zit er inderdaad opgeschoeft.
Ik ga even opzoek naar CPU koeler met Retention module.

even voor de duidelijkeheid deze Retention module zit er dus niet op:
Afbeeldingslocatie: http://support.intel.com/support/processors/pentium4/Img/figure8.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door svandelft.nl op 06-11-2006 15:35 . Reden: Retention ipv Retentie :9 ]

System Spec

Verwijderd

dit is een van de vroegere P4 koelblok houders (<2GHz).

je die dingen er gewoon af halen bijvoorbeeld vervange met een wat later model. de 4 pootjes zitten namelijk op dezelfde afstand. echter zal het een aardige klus worden om hier nog een koeler voor te krijgen dus kun je beter op zoek gaan naar een kapot p4 moederbord, daar de houder af haalen en hier opzetten.

• svandelft.nl
Verwijderd schreef op maandag 06 november 2006 @ 15:39:
dit is een van de vroegere P4 koelblok houders (<2GHz).

je die dingen er gewoon af halen bijvoorbeeld vervange met een wat later model. de 4 pootjes zitten namelijk op dezelfde afstand. echter zal het een aardige klus worden om hier nog een koeler voor te krijgen dus kun je beter op zoek gaan naar een kapot p4 moederbord, daar de houder af haalen en hier opzetten.
Ik heb gelukkig nog een Koelblok gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/26589.jpg

Dus dat gaat wel lukken :)

System Spec

Verwijderd

Trouwens bij veel S478 koelblokken krijg je er eentje erbij; Tenminste wel bij de forse blokken die ik heb gekocht.

Maar bij die forse blokken van mij was het ook nodig, een Hyper48 weegt ca 950 gram :P Dus een extra stevige retention module, die ook nog eens wordt geschroeft aan een backplate (een verstevigingsplaat voor achter/onder je mobo, om te zorgen dattie niet breekt ofzo) was erg nodig :+

Dus eventueel kan je omzien naar een blok waar je de hele santekraam (dus ook een standaard S478 ret.module) erbij krijgt ;)

• svandelft.nl
Verwijderd schreef op maandag 06 november 2006 @ 15:42:
[...]

Trouwens bij veel S478 koelblokken krijg je er eentje erbij; Tenminste wel bij de forse blokken die ik heb gekocht.

Maar bij die forse blokken van mij was het ook nodig, een Hyper48 weegt ca 950 gram :P Dus een extra stevige retention module, die ook nog eens wordt geschroeft aan een backplate (een verstevigingsplaat voor achter/onder je mobo, om te zorgen dattie niet breekt ofzo) was erg nodig :+

Dus eventueel kan je omzien naar een blok waar je de hele santekraam (dus ook een standaard S478 ret.module) erbij krijgt ;)
Dat ziet er inderdaad goed uit..
Echter vraag ik me af of het past kwa gaten in het moederbord.
Toch die ene die ik had gevonden of de Hyper48?
Wat zou jij doen voor een P4 2.0Ghz 265Ram Server

System Spec

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De gaten rond de socket zijn voor beide brackets/retention modules even groot. Je kunt het ding dus ook altijd nog vervangen door een standaard P4 bracket en dan kun je kiezen uit veel meer koelers.

• svandelft.nl
Terw_Dan schreef op maandag 06 november 2006 @ 15:51:
De gaten rond de socket zijn voor beide brackets/retention modules even groot. Je kunt het ding dus ook altijd nog vervangen door een standaard P4 bracket en dan kun je kiezen uit veel meer koelers.
ok thnx :)
offtopic:
heb je die mistmaker al binnen?

[ Voor 6% gewijzigd door svandelft.nl op 06-11-2006 15:57 ]

System Spec

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

svandelft.nl schreef op maandag 06 november 2006 @ 15:56:
[...]

ok thnx :)
offtopic:
heb je die mistmaker al binnen?
offtopic:
Ja, ding is eindelijk binnen. aankomend weekend zal er wel weer een mooie update komen, dus houd dat CME topic even in de gaten

• svandelft.nl
Terw_Dan schreef op maandag 06 november 2006 @ 15:58:
[...]

offtopic:
Ja, ding is eindelijk binnen. aankomend weekend zal er wel weer een mooie update komen, dus houd dat CME topic even in de gaten
offtopic:
Gelukkig maar... ik zit in AR van ia.net vandaar anders ging ik er even achteraan

System Spec

Verwijderd

svandelft.nl schreef op maandag 06 november 2006 @ 15:46:
[...]

Dat ziet er inderdaad goed uit..
Echter vraag ik me af of het past kwa gaten in het moederbord.
Toch die ene die ik had gevonden of de Hyper48?
Wat zou jij doen voor een P4 2.0Ghz 265Ram Server
Voor een 2GHz dingetje zou ik het zeker niet doen ... een hyper48 is dan gigantische overkill (hoewel je die CPU zeer waarschijnlijk wel passief zou kunnen koelen met dat ding).

Alleen weet ik niet zeker of ze de maatvoering hebben veranderd bij de overgang naar de volgende generatie retention modules. --> Volgens Terw_Dan zijn de formaten gelijk.

Die kleinere koeler die eerder werd voorgesteld past dan beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2006 16:04 ]

• svandelft.nl
Verwijderd schreef op maandag 06 november 2006 @ 16:03:
[...]

Voor een 2GHz dingetje zou ik het zeker niet doen ... een hyper48 is dan gigantische overkill (hoewel je die CPU zeer waarschijnlijk wel passief zou kunnen koelen met dat ding).

Alleen weet ik niet zeker of ze de maatvoering hebben veranderd bij de overgang naar de volgende generatie retention modules. Die kleinere koeler die eerder werd voorgesteld past dan beter.
Ok, thnx voor mee denken.

Ik heb nu me koelblok verhit en de pc los gedraaid. Wat een vieze stik troep zit daar op :(
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0ede3ee68eb718c6c9aafd9e38041c46/thumb.jpg
Slechte foto

Maar goed ik ben dus geholpen allemaal bedankt _/-\o_

ik ga voor de Akasa CPU Koeler AK-360 Koper

System Spec

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 06 november 2006 @ 16:03:
Alleen weet ik niet zeker of ze de maatvoering hebben veranderd bij de overgang naar de volgende generatie retention modules. --> Volgens Terw_Dan zijn de formaten gelijk.
Het is niet zo zeer een volgende generatie, het is gewoon een variatie. Als eerste had je de S423 dingen, die waren nog anders. Maar alle so478 brackets zijn hetzelfde (enkele compaqs en oem bordjes daargelaten). Het gaat gewoon om de koeler die gebruikt wordt dat die evt anders is.

Verwijderd

ik heb zelf deze pasive koeler: http://www.nexustek.nl/sppseries.htm

echt goede kwaliteit, zit een speciale retention module, is niet zo groot en weegt ook niet belachelijk veel. heb er een enkele 80mm casefan bij voor wat airflow en cpu wordt niet warmer dan 40 graden.

zorg trouwens altijd voor goede koelpasta tussen je heatsink en cpu. en altijd je cpu en heatsink schoonmaken voordat je nieuwe koelpasta erop smeert. dit kun je goed doen met wat wasbenzine en wat keukenrol.

zeker voor een server is pasive koeling echt een zege.

• svandelft.nl
Verwijderd schreef op maandag 06 november 2006 @ 16:36:
ik heb zelf deze pasive koeler: http://www.nexustek.nl/sppseries.htm

echt goede kwaliteit, zit een speciale retention module, is niet zo groot en weegt ook niet belachelijk veel. heb er een enkele 80mm casefan bij voor wat airflow en cpu wordt niet warmer dan 40 graden.

zorg trouwens altijd voor goede koelpasta tussen je heatsink en cpu. en altijd je cpu en heatsink schoonmaken voordat je nieuwe koelpasta erop smeert. dit kun je goed doen met wat wasbenzine en wat keukenrol.

zeker voor een server is pasive koeling echt een zege.
Thanks voor je tips :)

Ik heb nu een cheap videokaartje passief ipv de lucht gekoelde.
Verder ja hij staat op m'n kamer continue te loeien zonder scherm etc... en opzich gaat het nu wel goed :) Verder heb ik natuurlijk Artec Silver 5 besteld _/-\o_

System Spec

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Bekend probleem.

Zoals al gezegd kun je er gewoon een normale retentionmodule op plaatsen. Meeste computerwinkels hebben wel zo'n ding liggen van een dood moederbordje over. De pinmaten zijn iig normaal.

Om precies te zijn is jouw server zeker een medion bord. (MD5000). Ik heb daarvan al meerdere malen een normale S478 koeler op gemonteerd. (Die dingen breken bij bosjes af)

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Medion en Acer gebruiken meestal van die soort aangepastte retention modules.

Erg klote om daar een fatsoenlijke koeler op de krijgen. (Dat lukt eigenlijk niet zonder te improviseren).

Beter koop je ergens een losse retention module van een orginele s478 socket en koop je een leuke A-merk koeler. :)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Pagina: 1