[P5W DH] Systeem freezed random

Pagina: 1
Acties:

• Willson
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-03 16:33
Hallo

Op dit moment ben ik in bezit van een pc met de volgende specs:

Asus P5W DH Deluxe
C2D 6600
Club3D 1950XTX
2x 1GB DDR2 800 CL4 OCZ
1x Maxtor 160GB / 1x Maxtor 300GB / 1x WD 300GB / 1x Seagate 80GB
600Watt Coolermaster voeding
Creative Audigy4

SCHONE WINDOWS INSTALLATIE

Het probleem

Het probleem is dat het systeem random een soort van freeze heeft. Het systeem hangt dan gemiddeld 4 a 5 seconden. De input van de gebruiker wordt geregistreerd, alleen wordt dan 5 sec later pas uitgevoerd. Dit is zowel tijdens gamen, als windows gebruik. Ik vermoed dat het een IRQ probleem is. Wanneer ik bij windows device manager kijk, zie ik dat mijn videokaart en beide netwerkpoorten op IRQ 16 staan, gesamelijk met nog wat andere apparaten.

Mijn pogingen

Ik heb uiteraard eerst even rond gezocht op got en op google. Kwam daar een paar intressente dingen tegen, helaas mocht dit niet baten.

Ik heb dus geprobeerd de IRQ settings aan te passen. Dit is mij niet gelukt. In de bios kan ik het niet per device toewijzen, en ik windows kan ik het niet aanpassen.

Tevens heb ik de BIOS versie gecontroleerd. Dit is de 1108 meen ik, De opvolger hiervan biedt volgens de asus site geen verbetering behoudens meer CPU support.

Heb BIOS naar defaults gezet, ook geen succes

Heb geheugen snelheid aangepast van 667 naar 800, geen verschil

Ik weet niet meer waar ik moet zoeken, iemand aub suggesties ?

Verwijderd

Wat standaard dingen om te proberen:
- Disable onboard sound in bios
- Disable alle andere devices voor zover mogelijk in bios
- Systeem terugbrengen naar minimum configuratie (1 HD, soundcard eruit, alleen toetsenbord/muis/monitor aansluiten)
- Drivers updaten, Bios toch naar laatste versie updaten

Dat sommige IRQ's gedeeld zijn lijkt me normaal. Zelf toewijzen moet niet nodig zijn.

• Koelie73
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-04 09:16
Ik had ook stabiliteitsproblemen dit weekend (trage PC, trage harddisks/file access, LAN speed gehalveerd, aantal keren muis-freeze (paar sec), soms gevolgd door BSOD.

Hardware: Asus p5w DH deluxe, Intel E6600, 2x1GB Ram (Team), Ati1950XTX, X-Fi, 1 raptor op Jmicron en 3x samsung 2504C in Raid 5 op intel. Voeding Neo550W.

Ik had toen net het memory naar DDR2-800 gezet, de timings veranderd en voltage van Auto op 2,1V gezet. Echter had ik ook net een faulted drive in mijn raid 5, maar de problemen bleven toen ik die eruit had gehaald. Ook had ik problemen met de X-Fi. Deze gaf opeens (na een middag goed gewerkt te hebben) harde, continue ruis/kraak toen ik windows opstartte en dat hield niet op...
Toen X-Fi uitgebouwd, WinXP paar stappen terug met system restore, en BIOS settings (dus ook geheugen) terug naar default en toen werkte alles weer stabiel. Weet dus niet precies de reden, maar vermoed geheugen of X-Fi (PCI #2, IRQ 21, niet gedeeld). Of een voedingsprobleem, maar 550W lijkt me genoeg. In welke PCI slot zit jouw audigy?

Het Team geheugen staat niet op de QVL van Asus, maar werd wel genoemd als stabiel en erg goed overklokbaar... Ik heb nu alles weer op default; alleen wel op DDR2-800, wat het ook aan moet kunnen. Tot nu toe alles stabiel, maar voltage en timings aanpassen stel ik nog ff uit...

Volgens mij is mijn Bios versie 1407, dus dan loop je wel achter, maar ik moet dat ff checken...

[ Voor 23% gewijzigd door Koelie73 op 06-11-2006 18:28 ]

Verwijderd

als je een drive aan de jmicron hangt moet je van internet de nieuwste jmicron jmb363 driver halen.
Doe je dat niet dan zal het hele systeem zich ophangen op het moment dat de jmicron controller wordt aan gesproken.

Verder, bios update kan wel degelijk helpen, ook updaten van de andere drivers, met name de intel chipset driver.

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-05 18:43

Vuurvoske

Nunquam cede!

ik hoorde van een clanmate dat bios 1503 er inmiddels is en dat deze een hoop problemen verhelpt, ik raad je dan ook aan deze bios zeker te proberen.

Beroeps brabander

• Koelie73
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-04 09:16
Vuurvoske schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 11:42:
ik hoorde van een clanmate dat bios 1503 er inmiddels is en dat deze een hoop problemen verhelpt, ik raad je dan ook aan deze bios zeker te proberen.
Klopt, maar is een beta... Er zijn positieve berichten maar ook problemen met updaten:

Bios flas Asus P5WDH Deluxe mislukt!!
Pagina: 1