+/- 5x automatische reset bij koude boot

Pagina: 1
Acties:

• brianb
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-03-2023
Volgende is het probleem:

Telkens als m'n PC een nacht heeft uitgestaan, en ik hem de volgende dag 'koud' aanzet, start hij door tot het Windows opstartscherm. Vervolgens zou het 'welkom' scherm moeten komen, maar zodra hij daar naartoe wilt springen, crasht de pc in één keer. Geen verdere melding of niks, hij schiet gewoon als het ware uit, en boot opnieuw. Dit doet hij zo'n 5x en dan start hij wel gewoon door.
Het vreemde hiervan is, dat er totaal geen meldingen komen. Windows werkt ook gewoon foutloos zodra hij doorgestart is. In de eventviewer zie ik ook niks vreemds staan...

Specs:
AMD AthlonXP 2200+
Asus A7N8X
512 ddr en alle standaard snuffeltjes...

Na lang zoeken kom ik uit bij opties zoals Bios updaten, default settings, memtest etc...
Heb de volgende dingen al geprobeerd:
- bios geupdate naar de laatste versie.
- eventlog bekeken, maar zoals eerder gezegd zie ik hier niets geks staan.
- standaard bios instellingen ingesteld -> blijft probleem voorkomen
- memtest gedraaid -> ok

Vreemde blijft gewoon dat hij na 5x herstarten foutloos werkt, maar het is uiteraard erg irritant als dit steeds gebeurd..

Iemand dit vaker gezien met eventuele oplossing?

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik denk dat je harde schijf wat opstartrproblemen heeft. Probeer eens een checkdisk test of een test tooltje van je HDD fabrikant. Als dat allemaal geen problemen geeft kun je eens proberen een andere IDE/SATA kabel aan je harddisk te hangen.

Ook een te zwakke voeding kan de boosdoener zijn. Probeer indien mogelijk eens een andere. :)

Goud is geen geld

Verwijderd

Het kan zjn dat de voeding aan het sterven is.
Dat herstarten bij een koude start zal in dat geval steeds erger worden.
Als je de pc aanzet( bij een koude start) ga dan eens naar het bios en kjk daar ff wat de waardes zijn van de +3,3V,+5V, en de +12V lijn.
Bij mijn oude Antec was de +5V gezakt naar de <4,6V, na wat restarts werd dat wat hoger.
Eenmaal aan totaal geen stabiliteits problemen, en als hij warm is, is aan en uit zetten ook geen probleem

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-05 08:52

TommyGun

Stik er maar in!

Probleem had m'n zusje ook. Lekkende en bollen condensators waren de oorzaak. Kijk daar eens naar!

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:36
Ik heb hetzelfde probleem.

AMD 2000+
A7V8X-X
Asus N6600 TD 256MB
Huntkey 550Watt PSU

Nu laat ik mijn pc maar zoveel mogelijk aan.
Maar bij een koude start, dan loopt ie vast in 1-10 min. Daarna nog een aantal keer. Dan gaat het op een gegeven moment goed, en kan ik de hele dag werken op de pc.

Ik denk dat het aan het moederbord ligt, maar ook de videokaart sluit ik niet uit.

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Met het 'welkom scherm' bedoel je het scherm waar je je account kan aanklikken? In dat geval is de harde schijf al op toeren (want Windows is al geladen tijdens de fase met het XP logo met laadbalkje), en lijkt het erop dat je een BSOD (Blue Screen of Death) krijgt en dat Windows XP nog op de standaardinstelling staat dat 'ie moet herstarten zodra dat gebeurd. Zie Windows Clients - FAQ: Windows herstart op een willekeurig moment, hoe los ik dit op? om die optie uit te schakelen en Windows XP en 2000 BSOD guide om er wijzer van te worden wat er precies aan de hand is.

Aangezien Windows bij het welkomstvenster ook overschakelt naar het gebruiken van de videodrivers (zodat 2D-acceleratie mogelijk is en mogelijk meer vermogen van je voeding vraagt) zou je voeding er ook mee te maken kunnen hebben, of zelfs de bron van je probleem kunnen zijn.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

die van mij blijft al hangen bij komt niet eens tot de bios. Krijg geeneens beeld. Ding blijft zichzelf continu resetten maar als ik em een tijd laat staan of ik druk een tijdje om en om op de aan en resetknop dan start ie door alsof er niks aan de hand is.....

Alles gecheckt. kan maar 1 oorzaak vinden: de afwezigheid van randaarde.... mischien hier ook het geval?

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 06-11-2006 10:27 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• brianb
Rafe schreef op maandag 06 november 2006 @ 10:24:
Met het 'welkom scherm' bedoel je het scherm waar je je account kan aanklikken?
Dit zie ik nog niet eens. Op het moment dat hij hier wel naar zou moeten springen, krijg ik de 'freeze' dan boot hij dus opnieuw.

Ik zal er thuis naar kijken, zit nu nl. op m'n werk. Vreemde is dat ik dit probleem nog niet eerder heb gehad, maar pas na een herinstallatie een tijdje terug.

Qua voeding lijkt me sterk omdat er geen componenten bij zijn gekomen, maar heeft altijd gewerkt. Dan zou hij gewoon aan zn einde moeten zijn...ik zal zoeken naar een reserve dan hang ik die er eens aan.

Ik zal ook een hdd tooltje laten lopen, en kijken wat hij aangeeft.

hoe check ik die randaarde :X ?

[ Voor 3% gewijzigd door brianb op 06-11-2006 10:34 ]

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

brianb schreef op maandag 06 november 2006 @ 10:30:
[...]hoe check ik die randaarde :X ?
Men neme de linkerhand en legge deze op een geaard object (verwarming / kraan). Vervolgens neme men de rechterhand en raken hiermee de achterzijde van de voeding aan. :+

Krijg je een schok, dan is je PC niet geaard. Geen schok, dan is de PC wél geaard.

Succes 8)

Ik draag geen verantwoordelijkheid voor letsel ten gevolge van bovengenoemde methode. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het wel even zeer doet, maar dat het onschadelijk is.

[ Voor 18% gewijzigd door frankknopers op 06-11-2006 10:48 ]

Goud is geen geld

• brianb
ik probeer wel eerst het probleem op te lossen door de andere reacties uit te proberen ........
laat later vervolg weten.

[ Voor 12% gewijzigd door brianb op 06-11-2006 11:33 ]

Pagina: 1