Asus P4C800 blijft random uitvallen... maar waarom?

Pagina: 1
Acties:
  • 503 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Ik heb hier een nogal vervelend bordje liggen. Het gaat om een Asus P4C800 deluxe die op het eerste gezicht prima werkt, maar compleet random uitvalt. Het uitvallen gebeurt ongeacht wat je aan het doen bent, beetje internetten, photoshoppen, simpel spelletje spelen. Je kunt uren achter elkaar werken zonder problemen. En dan valt het systeem ineens uit. Er is geen eenduidig iets aan te geven waardoor het syteem uitvalt, het is dus totaal willekeurig. Het systeem zwaar belasten kan prima werken, 1 internetpagina open kan het systeem uit laten vallen.

Als het systeem uitvalt dan kun je het gewoon weer aanzetten, dus hij gaat echt uit net alsof je de powerbutton indrukt. Er is overigens geen kortsluiting in het powerknopje en er lijkt ook geen kortsluiting in de PS-on jumpers te zitten, gezien hij wel gewoon boot en uren, zelfs dagen achtereen aan blijft staan.

In dit geval gaan we troubleshooten. Ik kreeg dit bordje al van iemand die dezelfe problemen had. Als eerste had ik het idee dat het euvel aan de voeding lag. Een nieuwe voeding loste niets op (wat de oude was weet ik zo niet, nieuwe was een 400W Asus als ik me niet vergis). Omdat het bord zo brak draaide kwam het uiteindelijk naar mij toe, waar ik het getest heb met mijn Celeron 2,00GHz (er zat voorheen een P4 2,40GHz op).

Ik had een demootje van theproduct.de gedownload en daarmee het systeem eens laten testen. Het leuke van deze dingen is dat ze en veel van je cpu vragen, veel geheugen nodig hebben en je geluid en videokaart ook aan het werk zetten. Al met al een aardige test dacht ik zo.

Toen ik deze testsetup echter gebouwd had zat er nog een irritante error in het bordje. De cpu tempsensor lijkt namelijk aan gort. Het ding geeft namelijk altijd aan dat de cpu -169C graden is (en dat deed hij eerder ook met de P4). Gepoogd dat op te lossen door middel van een biosflash. Biosflashen lukte zonder probs, maar het probleem blijft.

In het begin leek het demootje prima te werken, bak liep niet vast en viel ook niet uit.
Dit was met een
FSP 250W voeding,
celeron 2,00GHz,
256MB PC3200 twinmos mem,
200GB WD hdd,
Mitsumi DVD speler
Radeon 9200
WinXP.

Het systeem heeft aan een multimeter gehangen, en bij de belasting was de 12V lijn 11.96V en de 5V lijn zat op 5.04V. Dat leek mij dus heel erg netjes.

Vervolgens het systeem ietwat verbouwd en aan mijn moeder gedoneerd, specs met dat geval.
300W Powerman voeding
Celeron 2,00GHz
2x 256MB PC2100 Kingston mem
80GB WD hdd
Radeon 8500pro
WinXP

En toen begon het gezeik weer, bak viel continu uit. De voeding blijft stabiel, geen afwijking in de voltlijnen en alle hardware die erin zit werkte prima op andere systemen.
Uiteindelijk heb ik alle onderdelen vervangen (9200je er weer in, andere hdd, andere voeding, ander mem) maar weer de errors. Enige dat ik niet meer dubbel heb is de cpu (maar die is heel zeker goed, gezien ik die al in meerdere andere systemen gehad heb... alle hardware eigenlijk).
Om niet het AGP pro slot de schuld te geven ook een mooi Matrox PCI kaartje geprobeerd, maar dat helpt ook totaal niets.

Ook memtesten met memtest86 gaat zonder problemen. Ten eerste worden er geen errors gevonden en de bak valt ook niet uit.

verder is het ding niet overclocked, de bus staat gewoon netjes op 100MHz (wat cpu en mem prima aankunnen). Daarbij wordt de cpu ook niet te heet, volgens de bios en andere progsels is hij dan wel -169C, ni het echt zal hij iets tussen de 30 en 40C worden (als ik het even voel met mijn handen, ding wordt ongeveer net zo warm als de zalman 7000^2 op mijn Athlon MP). Dus ik vermoed niet dat het een temp issue is.

Mijn conclusie, dit bord is dood. Nou is dat niet echt heel schokkend, die conclusie heb ik al enkele honderden keren eerder moeten stellen, maar wat ik zo ongelovelijk vervelend vind aan die Asus bordjes is dat ze meestal niet echt dood dood zijn, maar gewoon extreem gaar draaien. Een willekeurige MSI of Gigabyte vind ik dan fijner. Ze doen het, of ze doen het niet. Dat is tenminste duidelijk.

Het bord is fysiek prima in orde. De condensatoren zijn allemaal in orde. Er zit geen gare bios op, alle sloten en sockets zijn onbeschadigt. De printbanen aan zowel de voorkant als de achterkant van het bord zijn helemaal in orde en er zijn geen hittevlekken te zien.

Garantie is overigens geen optie, het bordje is al een Asus RMAgeval, ik heb er geen bonnetje van, evenals de persoon waar het ding vandaan komt. En voor zover ik weet heeft zij er ook geen rare dingen mee gedaan.

Als laatste lijkt het OS ook geen bal uit te maken, zowel win2k als winXP geven problemen en ook een livelinux doet het niet feilloos. Een incomptibility issue met de powermanagment van de NT kernel lijkt me daardoor ook niet echt aan de orde te zijn.

Enige dat ik nog zou kunnen doen is een draadje solderen op de achterkant van het bord waarmee ik permanent de PS-on verbind. Maar eerlijk gezegd zie ik dat niet zitten en vertelt me nog niet waar het eigenlijke probleem vandaan komt.

Waar het mij voornamelijk om gaat, is weten waar het probleem vandaan komt. Dat het bordje enkel nog maar bruikbaar is als behang is niet zo boeiend, maar van eigenlijk iedere plank weet ik waarom ze dood zijn en dat wil ik bij deze ook weten, vandaar dat ik vraag of jullie nog ideeën hebben.

Verwijderd

Ik herken dit probleem, mijn p4p800 heeft precies hetzelfde gehad.
Zit er een onboard netwerkkaart in? zet deze dan maar eens uit in de bios en kijk dan nog maar eens of het probleem zich nogmaals voordoet.
Probleem met mijn crossed netwerk

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 06 november 2006 @ 13:07:
Ik herken dit probleem, mijn p4p800 heeft precies hetzelfde gehad.
Zit er een onboard netwerkkaart in? zet deze dan maar eens uit in de bios en kijk dan nog maar eens of het probleem zich nogmaals voordoet.
Probleem met mijn crossed netwerk
Ah, dat was ik vergeten te vermelden. De onboard lan heeft uitgestaan. Dit omdat die niet standaard in windows werd herkent en ik nog een sloot aan 3com kaartjes had liggen.

Voor het netwerk heb ik dus enkel gebruik gemaakt van een 2tal 3coms (verschillende kaartjes dus). Ook dit probleem was dus uitgesloten ;)

Verwijderd

heb je die uitgeschakeld in de bios of op het moederbord, en het probleem deed zich nogsteeds voor?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 06 november 2006 @ 13:15:
heb je die uitgeschakeld in de bios of op het moederbord, en het probleem deed zich nogsteeds voor?
Dat is gewoon in de bios gedaan (ik heb er geen jumper voor kunnen vinden namelijk). En het probleem doet zich daarmee ook voor. En ik vermoed eigenlijk geen problemen met 3 verschillende netwerkkaarten (de onboard, een 2 verschillende 3coms).

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:20

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb nog een idee: staat er nog iets geks vermeld in je logboeken?
Nav:
maar weer de errors
welke errors?

offtopic:
wat is dit raar, Terw_Dan met een probleem :D

[ Voor 19% gewijzigd door Outerspace op 06-11-2006 14:07 ]

Wauw, een sig!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Outerspace schreef op maandag 06 november 2006 @ 14:06:
Ik heb nog een idee: staat er nog iets geks vermeld in je logboeken?
Nav:
[...]

welke errors?

offtopic:
wat is dit raar, Terw_Dan met een probleem :D
Nouja, errors. het spontaan uitvallen vind ik toch een fatal error op een mobo :P

Ik heb ook in de logs gekeken, maar die maken geen melding van iets dat mis zou gaan (ik weet de tijdstippen waarop het ding uitviel, dus dat was makkelijk zoeken).

En ja, Terw_Dan heeft ook wel eens problemen (wel meerdere, maar niet allemaal pc gerelateerd natuurlijk ;)) maar dit is het eerste mobo waarvan ik niet kan zeggen waar het fout gaat.

Het bord gaat straks zeker dood, gaatjes boren gaat over het algemeen niet goed zijn voor mobos :P maar eerst wil ik weten wat er mis is.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:20

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Mja, een BSOD is natuurlijk de mooiste melding die je maar kan krijgen denk ik dan. Maar als je alles al hebt vervangen dan is het denk ik de mobo die idd vreemde dingen doet. Wat het zou kunnen zijn weet ik niet, dus succes met behangen alvast d:)b ;)

Wauw, een sig!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Outerspace schreef op maandag 06 november 2006 @ 14:43:
Mja, een BSOD is natuurlijk de mooiste melding die je maar kan krijgen denk ik dan. Maar als je alles al hebt vervangen dan is het denk ik de mobo die idd vreemde dingen doet. Wat het zou kunnen zijn weet ik niet, dus succes met behangen alvast d:)b ;)
Ja, kreeg ik maar een BSOD :P het ding gaat gewoon uit zonder enig traceerbare reden.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:53

Dark

who tweaked the light?

probeer eens of je met een non-windows stresstest ook uitval krijgt? memtest en/of mprime... dat sluit os related probs uit...

wat ook zou kunnen is dat er een soldeerblob onder de montage van de bracket is platgedrukt...
dit zie je dan aan de achterkant van het mobo met de bracket los:
http://img156.imageshack.us/img156/6968/badasustw1.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door Dark op 06-11-2006 21:57 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dark schreef op maandag 06 november 2006 @ 21:48:
probeer eens of je met een non-windows stresstest ook uitval krijgt? memtest en/of mprime... dat sluit os related probs uit...
Daar ligt het ook niet aan.
Als laatste lijkt het OS ook geen bal uit te maken, zowel win2k als winXP geven problemen en ook een livelinux doet het niet feilloos. Een incomptibility issue met de powermanagment van de NT kernel lijkt me daardoor ook niet echt aan de orde te zijn.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Dark schreef op maandag 06 november 2006 @ 21:48:

wat ook zou kunnen is dat er een soldeerblob onder de montage van de bracket is platgedrukt...
dit zie je dan aan de achterkant van het mobo met de bracket los:
http://img156.imageshack.us/img156/6968/badasustw1.jpg
Ding is getest met ubuntu en met memtest.

Die solderingen achterop zijn perfect in orde (ding is ook gewoon uit de kast getest, juist om kortsluiting e.d. uit te sluiten.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

die soldeerblob van het plaatje was op een p4c800e en zat onder de backplate van dat cpu-rekje, maar als je die eraf gehad hebt en het is okee, dan weet ik het ook niet... blijf het draadje wel even volgen om te zien of je er nog uit komt, succes ermee!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Dark schreef op maandag 06 november 2006 @ 22:09:
die soldeerblob van het plaatje was op een p4c800e en zat onder de backplate van dat cpu-rekje, maar als je die eraf gehad hebt en het is okee, dan weet ik het ook niet... blijf het draadje wel even volgen om te zien of je er nog uit komt, succes ermee!
Er zat een standaard plastic bracket op, dus niet eentje met een metalenplaatje aan de achterkant. Kortsluiting daarop is eigenlijk ook wel uitgesloten :P

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Retention module noemen ze zo'n dingetje. :z

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
DJ_The_SP schreef op maandag 06 november 2006 @ 22:38:
Retention module noemen ze zo'n dingetje. :z
Bracket of retention module. het wordt beide door elkaar gebruikt. Maar het is duidelijk waar het om gaat lijkt me ;)

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Terw_Dan schreef op maandag 06 november 2006 @ 22:26:
[...]

Er zat een standaard plastic bracket op, dus niet eentje met een metalenplaatje aan de achterkant. Kortsluiting daarop is eigenlijk ook wel uitgesloten :P
de sluiting is ook niet met het bracket (of beter de backplate van het bracket) zelf, maar met een soldeerpunt naast de dikke blob soldeer die aanvankelijk net onder het plastic past maar langzaam wordt platgedrukt door de spanning op de backplate en het minimaal doorbuigen van het bord door de druk op de cpu.

edit: veduidelijking

[ Voor 6% gewijzigd door Dark op 06-11-2006 23:28 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Dark schreef op maandag 06 november 2006 @ 23:25:
[...]

de sluiting is ook niet met het bracket (of beter de backplate van het bracket) zelf, maar met een soldeerpunt naast de dikke blob soldeer die aanvankelijk net onder het plastic past maar langzaam wordt platgedrukt door de spanning op de backplate en het minimaal doorbuigen van het bord door de druk op de cpu.

edit: veduidelijking
Ik weet niet precies wat jij dan voor bracket op je bord hebt zitten, maar die blob soldeertoei zit achterop het mobo en het enige dat je daar hebt zijn de 4 plastic pinnetjes van de bracket. Dus ik zie niet hoe dat druk kan veroorzaken.

Hoe dan ook, dat is hier niet aan de orde.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Terw_Dan schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 08:39:
[...]

Ik weet niet precies wat jij dan voor bracket op je bord hebt zitten, maar die blob soldeertoei zit achterop het mobo en het enige dat je daar hebt zijn de 4 plastic pinnetjes van de bracket. Dus ik zie niet hoe dat druk kan veroorzaken.

Hoe dan ook, dat is hier niet aan de orde.
hier zat er een soort plastic vierkantje (backplate) achter/onder het bracket, aan de onderkant van het mobo, dat het probleem veroorzaakte, maar dat doet er dus verder niet toe.

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-05 16:11

Vuurvoske

Nunquam cede!

onboard lan uitschakelen, los pci lankaartje erin en kijken of het dan nog gebeurd. Marvell yukon suckz0rzz ;)

Beroeps brabander

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Vuurvoske schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 11:37:
onboard lan uitschakelen, los pci lankaartje erin en kijken of het dan nog gebeurd. Marvell yukon suckz0rzz ;)
Ik heb het probleem dus ook met een losse 3com he ;)

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-05 22:31
Ik denk dan toch gewoon aan een brak moederbord. Maar ja, dit kun je pas echt uitsluiten als je van iemand een ander bordje kan lenen. Eigenlijk heb je dit zelf al uitgesloten door alle andere hardware te vervangen. :>

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Kaap schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 13:16:
Ik denk dan toch gewoon aan een brak moederbord. Maar ja, dit kun je pas echt uitsluiten als je van iemand een ander bordje kan lenen. Eigenlijk heb je dit zelf al uitgesloten door alle andere hardware te vervangen. :>
Heb je de startpost gelezen?
Ik denk dat ik wel genoeg ervaring heb om brakke plankjes te kunnen ontdekken en problemen te kunnen achterhalen. Zoals je kunt lezen heb ik alle hardware al eens vervangen (op de cpu na dan, gezien ik enkel een Cel2,00 heb liggen).

Alle hardware is op andere borden getest en werkt daar zonder gezeik en door de grote hoeveelheid verschillende andere hardware die op deze plank is geprobeerd kan ik compatibility issues ook uitsluiten.

Waar het mij om gaat is wel stukje op het mobo het probleem veroorzaakt.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Al eens geprobeerd alles in de BIOS uit te zetten, dus alle onboard dingen uit, alles handmatig instellen op minimale waarden (bijv. geheugentimings zo los mogelijk) etc. etc?

• Logi
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-12-2022
Ik had precies dezelfde problemen met de Asus P4C800. Het random uitvallen is inderdaad erg vervelend. Bij mij is het probleem niet meer voorgekomen sinds ik mijn oude processor (2.4Ghz 512 cache fsb 533 northwood) erin had gedaan. Voorheen had ik er een 2.8 ghz (1mb cache fsb800 presscott) in zitten.
Ook ik had toen bijna alles vervangen behalve processor en toch viel hij random uit / opnieuw opstarten. Volgens mij kan de P4C800 niet goed overweg met een presscott. De andere versies van P4C800, zoals de -deluxe kunnen dat wel.
Hierdoor heb ik een processor en diverse onderdelen te veel en ging ik nog een systeem bouwen. Nu valt die weer random uit :( . (Kan natuurlijk ook zijn dat mijn presscott kapot is.)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
The__Virus schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 16:14:
Al eens geprobeerd alles in de BIOS uit te zetten, dus alle onboard dingen uit, alles handmatig instellen op minimale waarden (bijv. geheugentimings zo los mogelijk) etc. etc?
De bios stond op failsafe settings, dus vrijwel alles uit (dat doe ik sowieso standaard, meuk die niet gebruikt wordt gaat uit). Verder geheugentimings volgens SPD (die ook daadwerkelijk overeen kwamen met wat de chips konden).
Logi schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 16:14:
Ik had precies dezelfde problemen met de Asus P4C800. Het random uitvallen is inderdaad erg vervelend. Bij mij is het probleem niet meer voorgekomen sinds ik mijn oude processor (2.4Ghz 512 cache fsb 533 northwood) erin had gedaan. Voorheen had ik er een 2.8 ghz (1mb cache fsb800 presscott) in zitten.
Ook ik had toen bijna alles vervangen behalve processor en toch viel hij random uit / opnieuw opstarten. Volgens mij kan de P4C800 niet goed overweg met een presscott. De andere versies van P4C800, zoals de -deluxe kunnen dat wel.
Hierdoor heb ik een processor en diverse onderdelen te veel en ging ik nog een systeem bouwen. Nu valt die weer random uit :( . (Kan natuurlijk ook zijn dat mijn presscott kapot is.)
Hmm, dan vraag ik het ongeveer af of mijn probleem exemplarisch is of dat er meer niet oged was. Maar ik heb maar een Celeron Northwoodje erin hangen, dat zijn nou niet echt geweldig veeleisende cpus.

Inmiddels draait die bak vrolijk met een MSI k7T icm A900, dus die bak werkt gelukkig weer :)

Verwijderd

kijk eens naar het rijtje elco's naast de cpu.
die staan warschijnlijk bol.....

bij mij wel in ieder geval....
heb dezelfde problemen...

groet,
rob.
Modbreak:Terw_Dan weet beter dan wie dan ook dat je de elco's op een bord moet controleren. En dat heeft hij ook gedaan - lees de topicstart voordat je post :o

Verder kun je elco's prima zelf vervangen. Er zijn genoeg topics over (zoek in de posts van Terw_Dan (& Atlas) voor erg mooie voorbeelden :) tip: gebruik Florida als zoekterm).

Tenslotte doen wij Tweakers elkaar continu de groeten, dus hoef je dat niet onder iedere post te doen. Wil je toch zoiets? Gebruik dan je sig, daar is hij voor...

[ Voor 62% gewijzigd door dion_b op 22-08-2008 21:56 ]

Verwijderd

Nu doe je het weer, na 2 jaar weet Terw_Dan wel wat het probleem is waarschijnlijk hoor. ;)
Asus P4 borden overlijden namelijk met bosjes tegelijk.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-05 22:37
Hoewel het topic al meer dan 2 jaar oud is (zoals -The_Mask- hierboven al aangeeft) heb ik toch de startpost een gelezen. Nu blijkt dat dit probleem verdacht hard op mijn probleem in mijn topic lijkt:
computer sluit af na een korte tijd
Het enige verschil dat ik kan vinden is dat mijn computer nog wel deftig afsluit en deze gewoon uitvalt.
Alles is al vervangen maar niks verhelpt het probleem. Echt raar en echt kut als je ermee zit :(

[ Voor 12% gewijzigd door Malantur op 22-08-2008 21:26 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 21:10:
kijk eens naar het rijtje elco's naast de cpu.
die staan warschijnlijk bol.....

bij mij wel in ieder geval....
heb dezelfde problemen...

groet,
rob.
Nee, dat was het probleem niet. De elcos zien er prima uit (en je mag er toch wel vanuit gaan dat ik dat soort dingen wel weet). Overigens staat dit ook in de startpost vermeld.

Het bord hangt nu al een tijdje tegen de muur, maar ben er nooit achter gekomen waar het probleem precies vandaan kwam.

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:19

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Outerspace schreef op maandag 06 november 2006 @ 14:43:
Wat het zou kunnen zijn weet ik niet, dus succes met behangen alvast d:)b ;)
:o

Enige optie om echt uit te sluiten of het aan je mobo ligt ja of nee is toch wel alle onderdelen op een ander bord testen. Jij moet al helemáál de mogelijkheid hebben om dit op een ander bord te testen, dunkt mij. ;)

Ik heb trouwens hetzelfde bord maar dan in andere setup en draait al 4 jaar als een zonnetje

[ Voor 43% gewijzigd door Techno Overlord op 23-08-2008 00:52 ]

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Pagina: 1