Goedkope allround machine (max 400)

Pagina: 1
Acties:

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:53
Mijn vader heeft me gevraagd een nieuwe pc voor hem in elkaar te zetten. Hij ergert zich nu namelijk scheel aan de p1 233 mhz met 32 mb ram. Het streven is: goedkoop, maar future-proof.
En vooral ook: stilte!

Gebruik van de pc:
- vooral veel idle staan draaien ;)
- briefjes tikken in word
- internetten
- in de toekomst zal hij er digitale foto's naar toe willen sturen (verwacht geen uitgebreide photoshop sessies ;))
- tot slot zal er wellicht ooit eens (zeg, over minimaal een jaar!) video op bewerkt gaan worden (maar dat moet ik nog zien gebeuren ;))

Met het idee in mn achterhoofd dat de pc vooral goedkoop en stil moet, heb ik het volgende systeempje samengesteld. Ik twijfel vooral over de processor en het moederbord (en een beetje over de brander!). Wellicht kan iemand me adviseren!

Het voorgestelde systeem:

Behuizing: AOpen QF50A, 350 watt, Zwart, 46 euro
Een redelijk goed bekend staande kast met voeding. Er zit een 12 cm fan in, die dus op lage toeren al lekker koelt. Daarnaast is dit de enige kast uit de QF50 serie met een 350 watt voeding. Ik weet dat de 300 watt voedingen een 8 cm fan hebben, volgens mij hebben de 350 watt voedingen een 12 cm fan (m'n broertje althans wel in zijn 'mycom kast' (wat eigenlijk aopen is)). Op zich zou een kleinere kast, die net zoveel kwaliteit biedt voor ongeveer hetzelfde bedrag ook mooi zijn!

Processor: AMD Sempron 64, 3400+, Socket AM2, Boxed, 68 euro
Deze processor leek me wel geschikt voor de lichte toepassingen die mn vader wilt ondernemen, en bezit ook de cool-n-quiet techniek. Deze techniek leek me wel handig, want de pc zal soms de hele dag aanstaan terwijl er om de 2 uur even voor 5 minuten naar gekeken wordt. AM2 socket zodat er nog geupgrade kan worden (zal vast niet gebeuren...). Ik heb ook nog naar een goedkope athlon 64 of een celeron d351 gekeken welke ook 64 bit waren. De athlon leek me vooral voor spellen beter, de celeron kwam in een test als iets slomer naar voren. En volgens mij is de sempron 64 3400+ ook nog wel enigzins over te klokken. Iemand met andere ideeën?

Moederbord: Asrock ALIVENF6G-DVI, 62 euro
Het leek me handig om een moederbord met geïntegreerde videokaart te nemen, welke ook een dvi output heeft (gezien mn vader binnenkort een tft zal kopen waar dvi op zit). Er zit een geforce 6100 op, samen met een nforce 430 chipset. Ik kon weinig over dit bordje vinden, dus ik twijfel nogal...misschien is de gigabyte GA-M61PM-S2 een betere keus...ik weet het niet! Iemand advies? DVI is een verplicht iets...

Geheugen: 2x TwinMos Memory, 512 MB, DDR2, PC4300, 533 MHz, 93 euro
Maar gelijk 1GB ram erin (2x 512 voor dual channel). Mn vader houdt niet zo van regelmatig upgraden, en een gigje kan sowieso geen kwaad ;) Is vroeg of laat toch nodig... Dit geheugen is als ik het goed heb wel snel genoeg toch? (die 533 / 2 = 266 mhz moet ie dus aankunnen...die amd heeft 200 nodig als ik het goed heb).

Harde schijf: Samsung Spinpoint, 160 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300, 60 euro
De samsungs schijnen stil te zijn, en gezien de toekomst maar gelijk voor sata gekozen. 80 GB was amper goedkoper, vandaar de 160gb variant.

Brander / speler: NEC AD-7173, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM, 33 euro
Een dvd speler was maar 10 a 15 euro goedkoper dan deze brander. Ik twijfelde tussen deze 7173 en de 5170. Ik kon geen verschil ontdekken, maar de 7173 was 2 euro duurder, en dus beter...aldus mijn redenatie ;) Enig commentaar?

Totaal prijs: 364 euro

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Koop dan gewoon PC6400 of 3200, dan draait het syncroon.

Voor de rest mooie opstelling.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

de QF50 E, C, en D zijn ook bescikbaar met 350watt voeding ;) (ikzelf vind ze wat mooier)

en ze hebben allemaal een 80mm fan aan de achterkant (outlet) en worden gemaakt door Fortron

[ Voor 35% gewijzigd door Colan op 05-11-2006 21:53 ]

Simplicity is de bom...

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik zou nog ff kijken naar een andere CPU koeler...
Als het goedkoop moet is de CoolerMaster XDream voor Socket AM2 aan te raden :) Ook Arctic Cooling heeft hele mooie goedkope en toch stille oplossingen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Kijk eens naar de upgrade special in de BBG van november. reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2006

[ Voor 28% gewijzigd door jealma op 05-11-2006 21:54 ]

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:10

Thandor

SilverStreak

McKaamos schreef op zondag 05 november 2006 @ 21:52:
Ik zou nog ff kijken naar een andere CPU koeler...
Als het goedkoop moet is de CoolerMaster XDream voor Socket AM2 aan te raden :) Ook Arctic Cooling heeft hele mooie goedkope en toch stille oplossingen.
Als het moederbord (BIOS) technieken bevat om de ventilator trager te laten draaien en de kast voldoende koeling biedt dan is een optionele koeler absoluut niet nodig. Een AMD Sempron 2800+ (Zowel S754 als AM2) kan IDLE prima zonder actieve CPU fan draaien in een Antec SLK3000B met een 120MM casefan op de laagste stand. De kast heeft overigens wel een blowhole met pijp voor directe frisse lucht naar de processor.

De processor zelf is een leuke keuze. Je kunt met een trager model (AMD Sempron 2800+, méér dan voldoende voor tikwerk en Microsoft Windows Vista zal er ook goed genoeg op draaien.) wel wat geld besparen. Het is aan jouw de keus of dat performance verschil de ~ € 15,- waard is (De AMD Sempron 2800+ AM2 zal ongv. €40.- kosten). Check hierover wat benchmarks als je cijfers wilt zien.

Moederborden zoals de ASUS M2NPV-VM spreken mij dan ook aan als het gaat om stille budget PC's. Er zit een nVidia GeForce 6150 grafische chipset op die voldoende prestaties levert en passief gekoeld is :). Interessant om te weten is dat het bord over een DVI-D connector en Q-FAN2 technologie beschikt. Het bord is wel iets duurder dan de ASRock ALIVENF6G-DVI, het kost namelijk ~80 euro.

De MSI K9NGM-L zou dan alternatief kunnen zijn maar deze heeft minder goede opties om de FAN in te stellen (al is het IMHO wel voldoende) en ontbreekt de DVI connector.

Wat betreft de hardeschijf. Ik zweer altijd nog bij Seagate Barracuda schijven omdat deze in de praktijk toch nét even wat betrouwbaarder zijn. Neemt niet weg dat de Samsung schijf alsnog een leuke keus is en prima zal voldoen. Zeker in een systeem dat niet zo intensief gebruikt wordt.
Let overigens wel op de koeling van het apparaat. Bij sommige kasten zal de plek van de hardeschijf niet zo goed ventileren met een warme/hete schijf als gevolg. Over het algemeen geldt namelijk: De koeler de schijf is de langer deze mee gaat en de stiller ze blijft na verloop van tijd :)

Ik zie overigens dat er nog iets ontbreekt: De software. Gaat je vader in Linux tikken of wordt de eindprijs onverwacht hoger omdat Microsoft Windows XP Home toch zo'n € 85,- op de eindprijs zal zetten? ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Ik ben net als Thandor voorstander van een ander moederbord (van een A-merk): je wilt immers een duurzaam systeem.
Voor de rest heb ik niet zoveel opmerkingen.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• marteltor
Snakiej schreef op zondag 05 november 2006 @ 21:51:
Koop dan gewoon PC6400 of 3200, dan draait het syncroon.

Voor de rest mooie opstelling.
pc6400 en pc3200 is wel allebei duurder dan de pc4300...maakt het niet synchroom draaien veel uit?
Colan schreef op zondag 05 november 2006 @ 21:51:
de QF50 E, C, en D zijn ook bescikbaar met 350watt voeding ;) (ikzelf vind ze wat mooier)

en ze hebben allemaal een 80mm fan aan de achterkant (outlet) en worden gemaakt door Fortron
ah ok ;) bij de winkel waar ik het wilde halen (azerty niet namelijk). Die 12 cm fan waarover gesproken wordt op de website van aopen zal dan wel de fan van de voeding zijn! :o

Ik heb nu de Artic Alpine 64 toegevoegd aan de bestelling :) Hopelijk is die stiller dan de boxed cooler :)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Quacka schreef op zondag 05 november 2006 @ 22:25:
Ik ben net als Thandor voorstander van een ander moederbord (van een A-merk): je wilt immers een duurzaam systeem.
Ter verduidelijking: Ik wil met mijn reactie absoluut niet zeggen dat het ASRock slecht is. Integendeel: Ik ben tot nu toe erg te spreken over de producten van ASRock :)

Enig 'nadeel' (ligt aan de situatie/eisen) is dat bepaalde features ontbreken (features t.b.v. overclocken bv.). Bij die features denk ik ook aan de instellingen om de fanspeed te regelen. Ik ga er vanuit dat die feature niet aanwezig is op het ASRock moederbord tenzij een review, ASRock medewerker (e-mail ze ;)) of een andere Tweaker die ervaring heeft met dit bord aangeeft dat de feature er wel op zit.

Uiteraard is een nieuwe CPU fan kopen een prima oplossing. Persoonlijk vind ik het dan wel fijn dat de fan thermisch gestuurd is (Q-FAN kan dat dus). Een knopje is leuk maar dan is het wel de vraag of de stilste stand altijd afdoende is. Mocht je een nieuwe heatsink/fan te duur vinden dan kan een fancontroller (Zalman Fan Mate bv.) wellicht ook uitkomst bieden :)
marteltor schreef op zondag 05 november 2006 @ 22:32:
[...]

pc6400 en pc3200 is wel allebei duurder dan de pc4300...maakt het niet synchroom draaien veel uit?
De opstelling die jij gekozen hebt zal wat betreft prestaties niet zo'n probleem vormen. Sneller geheugen is nét even iets beter voor de prestaties maar levert ook een hoger kostenplaatje op ;)

De vraag luidt wel of het geheugen dat je nu gekozen hebt compatible is met de geheugencontroller die in dit geval op de processor zit. Ik kan mij herinneren dat ik gezien heb dat bepaalde Corsair modules niet altijd even vlekkeloos draaiden met AMD processoren die gebaseerd waren op de K8 architectuur. Hoe dit zit met TwinMos weet ik zo niet. Wellicht doe je er verstandig aan om de GoT Search er even op na te slaan. Indien je direct al veel negatieve berichten leest die ook voor jou relevant zijn (alsin: problemen met ongv. dezelfde hardware) dan zou je kunnen uitwijken naar een ander merk geheugen :)

[ Voor 50% gewijzigd door Thandor op 05-11-2006 22:41 ]

• Quacka
Thandor schreef op zondag 05 november 2006 @ 22:33:
[...]
Ter verduidelijking: Ik wil met mijn reactie absoluut niet zeggen dat het ASRock slecht is. Integendeel: Ik ben tot nu toe erg te spreken over de producten van ASRock :)

Enig 'nadeel' (ligt aan de situatie/eisen) is dat bepaalde features ontbreken (features t.b.v. overclocken bv.). Bij die features denk ik ook aan de instellingen om de fanspeed te regelen. Ik ga er vanuit dat die feature niet aanwezig is op het ASRock moederbord tenzij een review, ASRock medewerker (e-mail ze ;)) of een andere Tweaker die ervaring heeft met dit bord aangeeft dat de feature er wel op zit.
Ik zeg ook niet dat het slecht is. Ik vind alleen wel dat asrock toch als een wat minder merk bekend staat. De vader van de TS werkt nu met een pentium 1, dus dan kan je wel na gaan hoe lang dit systeem moet gaan draaien.
Ik zou dan geen risico nemen met een moederbord van een wat minder betrouwbare bouwer.

Maar natuurlijk kan een Asrock net zo lang mee gaan als een a-merk moederbord, of zelfs langer. Wat dat betreft moet je een beetje geluk hebben. Ik (wij moeten onze mening immers geven) zou het risico niet nemen, voor die paar euro die je extra moet uitgeven.

• marteltor
Thandor en anderen, erg bedankt voor het uitgebreide advies!
Ik bestel toch maar een Asus moederbord gegaan. De mx versie, aangezien ik de opties van de VM niet zal gebruiken; dus de M2NPV-MX. Ik heb toch wel goede ervaringen met Asus en een investering in een goed moederbord lijkt het me zeker waard.

Hier op de Aopen site staat dat er wel een 12 cm fan in gaat :?

wat betreft de software; linux tot vista :)

Het geheugen is lastig. Ik heb de compatibiliteitslijst van het asus moederbord gezien, maar daar worden echt maar enkele types genoemd. Ik zou de gok kunnen nemen :/

[ Voor 20% gewijzigd door marteltor op 06-11-2006 00:30 ]

• marteltor
nog even over dat geheugen...
Lijkt me dat ik daar een divider voor moet instellen. Weet iemand misschien hoe die divider verdeling er normaal gesproken uitziet? Want als ik 667 geheugen neem, en dat keer 1/3 doe, zit ik precies op 200 mhz :)

• marteltor
Thandor schreef op zondag 05 november 2006 @ 22:16:
[...]
De processor zelf is een leuke keuze. Je kunt met een trager model (AMD Sempron 2800+, méér dan voldoende voor tikwerk en Microsoft Windows Vista zal er ook goed genoeg op draaien.) wel wat geld besparen. Het is aan jouw de keus of dat performance verschil de ~ € 15,- waard is (De AMD Sempron 2800+ AM2 zal ongv. €40.- kosten). Check hierover wat benchmarks als je cijfers wilt zien.
Uiteindelijk is het zelfs de 3500+ geworden. Ik had bij Dicecomputers (zit om de hoek) een 3400+ besteld (zou snel leverbaar zijn), toen bleek dat die moeilijk leverbaar was hebben ze me aangeboden de 3500+ te leveren voor dezelfde prijs: _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Thandor

Thandor

SilverStreak

marteltor schreef op maandag 06 november 2006 @ 23:18:
nog even over dat geheugen...
Lijkt me dat ik daar een divider voor moet instellen. Weet iemand misschien hoe die divider verdeling er normaal gesproken uitziet? Want als ik 667 geheugen neem, en dat keer 1/3 doe, zit ik precies op 200 mhz :)
"667 geheugen" draait niet op 667MHz of iets dergelijks. Voor alle dingen over geheugen doe je er verstandig aan om de PMG FAQ of de RAM FAQ door te bladeren.

Terugkomende op jouw vraag:
Met die '667' doel je op 333MHz DDR2-SDRAM (PC2-5300, DDR2-667). Gezien je een AMD processor hebt die gebaseerd is op de K8 technologie bevat de processor een on-die geheugen controller. De snelheid van het geheugen wordt in dit geval door de processor zelf bepaald. Een AMD Athlon 64 3000+ (S939) zou met een klokfrequentie van 1800MHz een divider van 9 hebben zodra er 200MHz DDR-SDRAM (DDR400, PC3200) in de PC steekt. Dit omdat het geheugen dan op 1/9ste van de klokfrequentie gaat draaien. Hierbij zien we meteen de reden waarom AMD geen oneven klokfrequenties heeft, deze zijn niet zo goed deelbaar.

Bij DDR2-SDRAM ligt het ietwat anders. Klokfrequenties van 333MHz (PC2-5200, DDR2-667) voor het geheugen zijn lastig te behalen. In geval een AMD Athlon 64 3500+ zou er een divider van 6 2/3e nodig zijn. Immers: 2200 / 333 = 6,66. Dergelijke dividers bestaan niet en dat gaat problemen opleveren. Dividers zoals 6 en 7 zijn wel beschikbaar. Rekenen we dat uit dan zien we het volgende:
• 2200 / 6 = 366
• 2200 / 7 = 314

De divider op 6 zou prestatiegewijs het leukste zijn. Qua stabiliteit wellicht minder omdat het geheugen dan 33MHz overclocked zou zijn. Gezien AMD logischerwijs liever niet heeft dat de hardware overclocked verkocht wordt kiest men voor de divider met 7. Daarmee valt alles binnen de JEDEC standaard en is er niets overclocked.

Nu zullen er vragen komen zoals: Kan ik dan niet beter een divider van 5,5 nemen met 400MHz DDR2-SDRAM? (2200 / 5,5 = 400)
Neen, dividers in een AMD Athlon 64 kunnen enkel een integer zijn. Deze wordt naar boven afgerond zodat het zaakje niet overclocked wordt (zie hierboven). Naast dat zal 400MHz DDR2-SDRAM (PC2-6400, DDR2-800) aanzienlijk duurder zijn en weinig performance met zich mee brengen.

• marteltor
Colan schreef op zondag 05 november 2006 @ 21:51:

nog even een correctie: de door mij bestelde aopen (zie startpost voor type), heeft wel degelijk een 12 mm fan out! De voeding heeft een 80mm fannetje!

Systeempje draait overigens heel erg lekker, bijna onhoorbaar. Ik had ook nog wat oude fietsband tussen de hd en de kast gedaan om trillingen tegen te gaan. De 12 mm fan draait op 6 volt (ik had nog een kabeltje van mn oude Silverado koeler die 12 volt omzet naar 6 volt). Daardoor draait deze nog maar iets van 1000 tot 1200 toeren. De cpu koeler draait vrijwel altijd 800 toeren. Ondanks deze lagen toerentallen, is de proc idle niet warmer dan 27 graden :) (en de kast temperatuur is ook dik in orde).

Vista loopt ook lekker :) Zelfs aero!

[ Voor 38% gewijzigd door marteltor op 29-11-2006 14:12 ]

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:41

aerofreak

Steve Jobs

Modbreak:Dit is topickaping.
Zoek eerst zelf even het e.e.a. uit en stel op basis daarvan een systeem samen. Mocht je nog specifieke vragen hebben (geen vragen á la 'past dit bij elkaar?' en 'hoe zouden jullie het doen?') open dan een topic welke voldoet aan Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?. Gelieve daarbij geen afbeeldingen van een winkelwagen posten maar een topic openen op de manier zoals de topicstarter van dit topic dat gedaan heeft :)

[ Voor 75% gewijzigd door Thandor op 30-11-2006 22:23 ]

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Quacka
maak liever een eigen draadje aan, met onderbouwing voor deze 2 systemen.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
en daar buiten om:

splits die 1gb ram in 2x512, dualchannel indien mogelijk. vertel in dat draadje ook ff waar je ze/het voor wil gebruiken, anders wordt adviseren ook een stuk moeilijker ;)

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:41

aerofreak

Steve Jobs

aerofreak schreef op donderdag 30 november 2006 @ 20:25:
[modbreak]Dit is topickaping.
Zoek eerst zelf even het e.e.a. uit en stel op basis daarvan een systeem samen. Mocht je nog specifieke vragen hebben (geen vragen á la 'past dit bij elkaar?' en 'hoe zouden jullie het doen?') open dan een topic welke voldoet aan Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?. Gelieve daarbij geen afbeeldingen van een winkelwagen posten maar een topic openen op de manier zoals de topicstarter van dit topic dat gedaan heeft :)[/modbreak]
sorry zal zelf beginnen maar had wel al goed onderzoek gedaan ;)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

marteltor schreef op woensdag 29 november 2006 @ 14:09:
[...]

nog even een correctie: de door mij bestelde aopen (zie startpost voor type), heeft wel degelijk een 12 mm fan out! De voeding heeft een 80mm fannetje!
ik had het over de fan van de voeding, die is 80mm ;)
de nieuwere 350watt kasten hebben inderdaad een 120mm fan, en de oudere hadden een 92mm...van Yate Loon, een groot merk die voor heel veel fabrikanten fans e.d. maakt

Simplicity is de bom...

Verwijderd

Yo,

Ik heb met Asrock bordjes eigenlijk wel een goede ervaring, ik heb 4,5 jaar geleden een MSI bordje gekocht voor 140 euro, die gelijk binnen anderhalf jaar kapot ging, en tussen die tijd viel die steeds uit etc etc. Toen heb ik maar een goedkope Asrock voor 40 euro gekocht. En die draait nog steeds tot me verbazing (na incidenten zoals stroomuitval, water, warmte) incl minimale overclock opties haha.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-01 02:14
ik zou voor een athlon 3200 gaan,, kost net zoveel.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Quacka
SPEEDDRAGON schreef op zondag 03 december 2006 @ 11:44:
ik zou voor een athlon 3200 gaan,, kost net zoveel.
die is 10 euro duurder...
http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-01 11:17
Ik heb al een paar machientjes voor mensen gebouwd met een beperkt budget. Ook voor dezelde doeleinden als die jij beschrijft.

Dit was de configuratie:

Processor AMD Sempron 3000+ AM2
MB ASUS AM2 M2NPV-VM
512 Mb PC5300 DDR2 PQI,
HDD Hitachi Deskstar T7K SATA II 80GB
DVD RW NEC AD-7173 18x12xRAM LF BlackBLK
Behuizing Coolermaster Centurion 534
Cooler master eXtreme Power Passive PFC 380W

Kosten bij een lokale computerboer hier €379,- Incl BTW
Bij alternate kom je ongeveer op dezelfde prijs uit.

Toch een budget systeem, maar wel met A-merk spullen.

Je zou nog kunnen overwegen om een Sempron 3200+ te pakken, deze heeft namelijk cool & quit aanboord, scheelt je wat ernergiekosten als de machine veel idle draaid.

Het geheugen zal idd niet helemaal volgens de specs lopen, zoals Thandor beschrijft.
DDR 2 pc5300 zou op 667Mhz moeten lopen, maar in de configuratie zal die niet verder komen dan 300Mhz = 600MHz. Dit heb ik uit eigen ervaring.

Er staat een interresant artikel over op Toms hardware, http://www.tomshardware.c...invents_itself/page9.html

[ Voor 19% gewijzigd door Basement op 03-12-2006 13:38 ]

• Soyuz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:02
marteltor schreef op zondag 05 november 2006 @ 21:49:
Moederbord: Asrock ALIVENF6G-DVI, 62 euro
Het leek me handig om een moederbord met geïntegreerde videokaart te nemen, welke ook een dvi output heeft (gezien mn vader binnenkort een tft zal kopen waar dvi op zit). Er zit een geforce 6100 op, samen met een nforce 430 chipset. Ik kon weinig over dit bordje vinden, dus ik twijfel nogal...misschien is de gigabyte GA-M61PM-S2 een betere keus...ik weet het niet! Iemand advies? DVI is een verplicht iets...
Ik zou voor het Gigabyte moederbord gaan. Tuurlijk zijn er mensen met goede ervaringen met Asrock, maar Gigabyte is tenminste een 'echt' A-Merk met een goede reputatie.
Pagina: 1