SATA HDD als slave

Pagina: 1
Acties:
  • 520 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195954

Topicstarter
Ik heb onlangs een paar keer achter elkaar een computer crash gehad. De afgelopen week had ik een keertje geen hulp die mij assisteerde bij het restoren van mijn systeem en heb ik een oudere IDE-HDD te voorschijn gehaald. Deze heb ik opnieuw geformatteerd en een clean install van Windows XP gedaan. Dat werkt.

Nu wil ik mijn SATA HDD (HITACHI 82.43 GB) als slave aansluiten (er staat een vracht aan muziek en andere gegevens op). Ik heb in de BIOS van mijn mobo (ASUS P4VT8+) de IDE-HDD als master ingesteld; ook de jumper ingesteld en aan de primaire IDE kabel aangesloten als Master. Ik heb geen idee hoe je de SATA-HDD kunt instellen. In de BIOS vind ik dat niet en op de HDD zelf zie ik geen jumpertjes.

Als ik beide heb aangesloten start Windows (natuurlijk) niet op. Windows blijft hangen in het zwarte scherm met onderin het blauwe "nightrider" balkje dat aangeeft dat ie bezig is.

Wat doe ik verkeerd :? ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-06 22:29
Je moet binnen de bios de SATA drive niet laten booten. dit doe je door boot order in te stellen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

SATA heeft geen onderscheid tussen master of slave.

Over je hangende bootscreen van Windows. Staat op de SATA schijf nog een windowsinstallatie?

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[b][message=26791568,noline]
Over je hangende bootscreen van Windows. Staat op de SATA schijf nog een windowsinstallatie?
Klopt, maar deze is corrupt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Fear
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09-2024
Wat to_tall al zei, gewoon ff de boot sequence anders instellen,
Je IDE eerst en daarna je SATA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:19
Klopt... SATA kent ook geen master/slave configuratie, t is immers maar 1 kabeltje! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb e.e.a. net gecontroleerd. Alleen mijn IDE HDDstaat in de boot sequence. De andere 3 devices staan op "disabled" en Boot other devices staat op "No".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoomSayerSantos
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-06 00:52
in mijn dfi bios kan ik instellen welke schijf hij als windows schijf gebruikt.
als ik mij niet vergis geeft asus dit ook ergen staan.
dit is btw niet hetzelfde als wat er juist boven me gepost staat ter verduidelijken

[ Voor 23% gewijzigd door DoomSayerSantos op 08-11-2006 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SwornEnemy schreef op woensdag 08 november 2006 @ 18:50:
in mijn dfi bios kan ik instellen welke schijf hij als windows schijf gebruikt.
als ik mij niet vergis geeft asus dit ook ergen staan.
dit is btw niet hetzelfde als wat er juist boven me gepost staat ter verduidelijken
Ik kan je even niet volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik vermoed dat je ook een softwareprobleem hebt. Mogelijk heb je aan de FAQ van WC Problemen met booten, hoe kan je ze oplossen. iets.

Je zult de eerste absoluut niet meer zijn die met 2 Windows versies, waarvan 1 al of niet corrupt, in de problemen raakt.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Guardian Angel schreef op woensdag 08 november 2006 @ 19:08:
Ik vermoed dat je ook een softwareprobleem hebt. Mogelijk heb je aan de FAQ van WC Problemen met booten, hoe kan je ze oplossen. iets.
Dit is voor mij te veel van het goede. Ik kom er daar niet mee uit 8)7 . Ik heb iets concreters nodig. Thanks anyway .

PS: dat van dat SW probleem zal wel kloppen. Vandaar ook dat boot-probleem ("crash")

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 195954 op 08-11-2006 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Nog concreter? Hoe concreet moet iets dan wel niet zijn? Je moet je, wil je überhaupt een probleem oplossen, toch enige kennis van de materie willen opdoen.

GoT is géén helpdesk waar pasklare oplossingen worden gegeven.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
take a Kit Kat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:42

sapphire

Die-hard pruts0r

booten vanaf je IDE, terwijl je de sata kabel los hebt.....en zodra je in windows zit de sata kabel inpluggen :?

Dat doe ik altijd als ik weer met schijven heb zitten spelen en Windows de NTLDR vanaf de verkeerde schijf wil lezen.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behzo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 31-03 09:27
Ik dacht altijd dat SATA schijven "hot-swapable" waren,... anders boot je via je IDE schijf, en als windows draait plug je je SATA schijf in...

Dat zeg ik,... mooie timing Sapphire... :)

[ Voor 17% gewijzigd door Behzo op 09-11-2006 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dude, zo werkt het hier helemaal niet :/ Dit soort flames worden hier niet gewaardeerd, zie ook de Algemene gedragsregels (Netiquette) voor een uitleg over de werking van GoT.
Anoniem: 195954 schreef op woensdag 08 november 2006 @ 21:15:
Dit is voor mij te veel van het goede. Ik kom er daar niet mee uit 8)7 . Ik heb iets concreters nodig. Thanks anyway.
Dit had je anders kunnen formuleren. Ik had dit en dat geprobeerd, ik had zus en zo commando's geprobeerd, de resultaten waren zus en zo, ik snap dit en dat eigenlijk niet, etc.

Ik zal maar een inkopper geven: fixboot. Ook zou ik de oude systeempartitie op de SATA disk de-activeren, je kunt maar 1 actieve systeempartitie hebben, zie ook OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?, onder "Bootvolgorde". Je zou eventueel via DOS of Knoppix de oude Windows-install verwijderen (incl de pagefile) :)
Pagina: 1