Toon posts:

Dia's fotograferen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.486 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand ervaring met het fotograferen van DIA's ?

Ik ben in het bezit de Nikon D50 en de volgende lenzen
AF-S DX Nikkor ED 18-55mm 1:3.5-5.6G
AF-S DX Nikkor ED 55-200mm 1:4-5.6G
en een statief.

Ik ben pas enkele maanden in het bezit van de Nikon D50 en deze bevalt mij prima.
Omdat ik nog geen tijd had om me in de handleiding te verdiepen, heb ik tot nu toe de meeste opnamen op AUTO gemaakt en dit tot volle tevredenheid.
Ik ben ervan overtuigd als ik de komende winter me nog meer in deze camera ( handleiding ) ga verdiepen het resultaat nog beter zal zijn.

De komende winter ben ik van plan mijn honderden dia's te gaan fotograferen met de Nikon D50.
De dia's projecteer ik op een scherm met behulp van een dia-projector.
Omdat er in de handleiding niets over het fotograferen van dia's vermeld staat,
daarom de volgende vragen :
hoe kan ik de dia's het beste fotograferen ?
1) welke formaat van de projectie ( dia-projector ) op het scherm
2) welke lens
3) op AUTO
of handmatig en dan met welke snelheid, diafragma
en is een Nikon MC-30 compatible afstandsbediening aan te bevelen ?

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 18:58
waarom fotograferen??

daar zijn toch dia scanners voor?? of is met fotograferen de kwaliteit beter?

gang is alles

Verwijderd

met een D50 dias fotograferen , hoe had je dat gezien ??

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Voor de Coolpix had je zoiets. Begreep wel dat een scanner beter resultaat levert.

Afbeeldingslocatie: http://images-eu.amazon.com/images/P/B000052190.03.MZZZZZZZ

Verwijderd

kan je ze dan eigenlijk digitaal ook opsturen en in laten ramen ?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Meest voorkomende oplossingen:
- via een diascanner
- via een projector en een scherm en dan fotograferen via een statief. Formaat zo groot mogelijk (scherm vullend), licht gevoelige lens, en altijd via een timer, zodat je geen beweging hebt,

Zie ook dia vs negatief en digitaliseren hiervan

[ Voor 198% gewijzigd door Microkid op 05-11-2006 13:14 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-12 22:14

Dennahz

Life feels like hell should.

Heb er laatst iets over gelezen dat het wel mogelijk was. Je moet zelf even een constructie maken waarbij je de dia belicht en je de camera zo neerzet dat je precies de dia ziet. Heb laatst even snel een testje gedaan en het lukte redelijk!

Zie ook hier :)

edit:
Oh, je wilt foto's van dia's op je projectiescherm maken :+ Zo kan het ook natuurlijk :)

[ Voor 26% gewijzigd door Dennahz op 05-11-2006 13:15 ]

Twitter

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12 11:12

Zoefff

❤ 

Move -> FGW

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Verwijderd

Topicstarter
alle berichten gelezen.

Ga eens kijken wat een dia-scanner kost.
Het enigste nadeel van een dia-scanner is dat als je hem gebruikt hebt,
je hem niet meer nodig hebt.
Ik ga ook de verschillende genoemde constructies en de informatie bij de opgegeven links uitproberen.

Allen bedankt voor de snelle reacties!!!!!!!!!
wtell...........

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-12 02:47

Nic

Vrij

Japidoff schreef op zondag 05 november 2006 @ 13:01:
waarom fotograferen??

daar zijn toch dia scanners voor?? of is met fotograferen de kwaliteit beter?
Scannen van een dia via een diascanner duurt toch al snel zo'n hele minuut, als het niet langer is, en je kunt er niet meer dan een stuk of vier tegelijk doen voordat je weer met de hand die dingen moeten wisselen. Fotograferen van dia's van het diascherm is even wat geklooi, maar stukken goedkoper (laatst een perfecte diaprojector gekocht bij de kringloopwinkel voor 5 euro, 'defect' stond erop, wat betekent dat je het snaartje van het diatransport binnenin even moet vervangen ;-) en stukken sneller, maar de kwaliteit is wat minder.

Ik ben zelf ook aan het experimenteren met het digitaliseren van m'n dia-archief, door ze gewoon te fotograferen. Nog geen resultaten, maar wel alvast een paar tips:
  • de camera zo dicht mogelijk bij de lens van de diaprojector zetten, om vertekening te voorkomen. Theoretisch moet een doorzichtscherm ook mogelijk zijn, maar dat ga ik niet speciaal aanschaffen
  • ik ga mijn 50mm/f1.8 lens gebruiken, een eerste testje lijkt goed te gaan daarmee
  • alle dia's even horizontaal (landscape) in de slede zetten, zodat je altijd het hele beeld hebt. De 'scans' zijn achteraf makkelijk te draaien op de pc, je moet ze sowieso nog nabewerken. Als je je dia's achteraf weer heel graag in de juiste stand terugplaatst, zet dan voordat je ze gaat draaien even met viltstift en lineaal een lijntje over de zijkant van alle dia's in de slede, dan zie je in een oogopslag welke je gedraaid hebt. Zo'n lijntje (liefst iets uit het midden) is trouwens een oud truukje dat vroeger handig was voor mensen die wel eens een slede met 50 dia's per ongeluk op z'n kop houden ;-)
  • ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik denk dat ik m'n camera handmatig ga instellen. Even geen dia erin, witbalans handmatig meten op het 'witte' belichte scherm. Belichting mbt je histogram zo kiezen dat een volledig wit beeld precies tegen de rechterkant ligt.
  • nabewerken in batch, bv. autolevels en autocrop, en handmatig draaien.
Als ik resultaten heb dan zal ik hier nog wat ervaringen plaatsen, maar dat wordt vast ergens eind december of zo...

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-12 13:25
Je weet dat je DR verliest, en dat 't kwalitatief erg weinig is, de lens van je projector moet je ook nog meerekenen. Ik ben érg en érg blij met m'n Dimage Scan Dual IV :)

|>

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:02
Ik heb een test setup van een zelfgemaakte dia-houder met daarachter een lamp. Dan maak je dus een foto van een van achter belichte dia (lichtbak idee). De eerste resultaten, met een consumercam zijn al best aardig (en een stuk sneller dan een negatief scanner) nu nog met mijn 50mm lens proberen.

Verwijderd

kan je niet met een Macro (1:1) objectief dan de dia op beeldvullende afstand houden (dus plusminus 1.5 a 1.6x vanaf minimale focusafstand van de lens) en dan een softboxje erachter?

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Als je klaar bent met het scannen van je archief dia's, en je niet van plan bent nieuwe te schieten, kan je natuurlijk die scanner gewoon 2de hands verkopen. Je hoeft niet bang te zijn dat het lastig is die dingen te verkopen, bestaat nog een levendige interesse in.
En bij de goedkopere scanners duur het scannen idd vrij lang, maar je hoeft natuurlijk niet naar het progress balkje te staren. Gewoon wat diatjes scannen terwijl je zit te internetten bijv gaat perfect :)

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Tegenwoordig kosten tweedehandse negatieven/dia-scanners niet zoveel meer, dankzij de overstap naar digitaal. De straatwaarde van Nikon Coolscan LS-2000 is gezakt tot € 150.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 08-11-2006 05:20 ]

Pagina: 1