[stille pc] Beste geluidsisolatiemateriaal uit de bouwmarkt?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.479 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Na lang zoeken toch maar een topic. Ik wil een nieuwe computerkast kopen, omdat de huidige niet voldoet (alleen maar 80mm fans op vreemde plaatsen). Deze krijgt dan ook alleen maar 120mm of grotere fans.
Nu was ik van plan de hele binnenkant te voorzien van geluidsabsorberend materiaal. Echter, ik weet niet waar ik goed aan doe.
Er zijn kant en klare, universele oplossingen in de vorm van matten in je pc, maar die vind ik belachelijk duur voor wat het voor profijt oplevert (reviews spreken niet van 'wonderen').

Waar ik dus naar op zoek ben is goedkoop en werkend spul. Bovendien mogen er ook geen nare geurtjes vanaf komen, wat nog wel eens het geval was met kant en klare oplossingen. Over de temperaturen zit ik niet zo in: zolang de airflow niet gehinderd wordt, stijgt deze nihil (kan zelfs dalen, omdat in sommige gevallen de airflow minder verstoord wordt door roosters).
Nu heb ik gelezen van spullen van de gamma waar geen gangbare namen voor zijn:
- 'noppenschuim', zwart spul dat uitstulpingen heeft in de vorm van een eierdoos. Nadeel is, is dat het redelijk dik is (~ 2.5cm, maar zou verder weinig uit moeten maken). Is makkelijk met schaar te bewerken.
- bitumen platen. Deze zijn alleen loodzwaar en ik weet niet hoe goed dat te bewerken is.

Nou heb ik geen idee van de prijs van beide. Heeft iemand ervaring met één van deze twee of zelfs allebei? Zijn er betere materialen? Of is dit gewoon waardeloos en kan ik toch beter gaan voor dure matten uit een pc-winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:34

DaWaN

'r you wicked ??

Beide materialen zou ik combineren, bitumen platen om resonantie tegen te gaan en evt dat noppenschuim om reflectie tegen te gaan.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Nu online
Waar zou resonantie door veroorzaakt worden? Ik ga namelijk mijn schijven al in silencers hangen, die volgens de reviews die ervoor zorgen dat de trillingen vrijwel geheel worden geabsorbeerd en dus resonantie uitblijft. En wat bedoel je precies met reflectie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:07
dat geluid gaat kaatsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Nu online
Ja ok en het zichzelf daardoor versterkt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb ook eens van die die matten van de Gamma gehaald (tientje voor 2 matten van 1x1 meter oid, ruim genoeg iig). Ze zijn idd erg dik, waardoor ik heel wat moest bijknippen voordat mn kast uberhaupt dicht wilde. Let er ook op dat je de gehele binnenkant moet bedekken voor het beste resultaat. Bij mijn kast bleek alleen maar het linker zijscherm eraf te kunnen. De rechter en de bovenste zitten vastgeklonken, zodat ik die niet kon isoleren. Het resultaat was ook niet echt super. Het ging me nl. om het geluid van een resonerende harde schijf, en die hoorde ik daarna nog net zo hard ;) Je kunt het probleem dus beter bij de bron aanpakken. Je zegt wel dat je je schijven in silencers hebt hangen, maar mijn kast (antec sonata) heeft ook van die rubberen dopjes om de hd's op te monteren en rubber geeft natuurlijk ook gewoon trillingen door. Zei het in wat mindere mate dan direct op metaal. Ik zou dus eerst eens verifieren of die silencers echt geen trillingen meer doorlaten.

Overigens heb ik mijn harde schijf toen maar gewoon op de bodem van de kast gelegd op een stukje van dat isolatiemateriaal :P Resonantie was toen over, maar natuurlijk niet een super-oplossing ;) (HD overigens wel op de kop, zodat de printplaat niet tegen dat - wellicht statische? - schuim aankwam). Toen ik later mn PC ergens anders neerzette heb ik die schijf maar weer even in zn oorspronkelijke plek gemonteerd. Sindsdien heb ik ineens geen last meer van resonantie en het dus maar zo gelaten.

[ Voor 20% gewijzigd door Palomar op 05-11-2006 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Nu online
Gelukkig kunnen bij mij straks wel beide zijpanelen los, zodat ik ook isolatie achter de mobotray kan stoppen.
Verder heb ik nog wat elastieken (niet van de postbode, die uitdrogen en vergaan, maar nog hele oude 'stieken' die nog steeds rekbaar zijn :). en aangezien er alleen maar 5,25 inch bays zijn, kan ik dat eerst wel eens proberen.
Nu zat ik wel even te denken: aangezien bijna alle gaten dichtzitten, op de voeding na en evt. een rearfan, is het niet verstandiger om helemaal geen rearfan te nemen? Bedoel, de lucht kan er toch alleen maar achteruit, het is weer iets minder geluid en bovendien: de luchtstroom naar binnen is bijna dubbel zo groot als wat eruit gaat. Ben namelijk van plan deze kast te kopen:

Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/28687.jpg

De Sharkoon Rebel 9 Value edition

Is het niet verstandiger de rearfan gewoon weg te laten? Aangezien die fan een behoorlijke overdruk zal veroorzaken. Ik ben bang dat die fan de boel alleen maar ophoudt en er dus geluidsproductie is voor niets. De lucht kan er namelijk alleen maar achter uit.
Hier een plaatje van de achterkant: (plaats voor 1x120mm of 2x80mm)
Afbeeldingslocatie: http://www.download.orthy.de/reports/rebel9eco/t07.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door The__Virus op 05-11-2006 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het beste is om gewoon een tijdje de temperaturen in de gaten te houden met en zonder die extra fan.
Termen als overdruk en onderdruk zijn heel leuk als je een nucleaire duikboot aan het ontwerpen bent, maar voor een PC'tje vind ik dat een beetje overbodige blabla ;)
Bij mijn PC wordt de chipset (northbridgechipje oid) zonder rearfan meer dan 50 graden, terwijl het met een 12CM fan op 5V nog maar 35 is. Maar zo te zien aan die kast van jou zit er aan de zijkant ook al een huge fan, dus dan zal de rearfan bij denk ik geen meerwaarde hebben. Ik zou hem in eerste instantie gewoon weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Nu online
Ja zal dat inderdaad wel eens proberen. Mijn NB zit op de plek van een southbridge (rechtsonderonder eerste PCI-e slot) (NForce4) en wordt niet gauw warm, omdat de HTT link nooit op volle snelheid draait (bug van het moederbord). En overdruk en onderdruk overbodig: tja je zult zeker geen enorme verschillen meten, maar zien te des te meer. Door een overdruk in mijn kast krijg ik amper stof binnen, terwijl ik vloerbedekking heb. Dezelfde kast, alleen dan bij ons in de woonkamer, waar overal pakket ligt en in de buurt geen objecten van stof zijn, zuigt zich helemaal vol met stof, puur omdat die alleen outtake fans heeft. Dus ook al is de naam wat overdreven, het effect zeker niet! :)

edit:
Heb wat zitten lezen over HDD silencing en ik wordt niet echt vrolijk daarvan: als je de boel in elastieken ophangt, wordt niet alleen je schijf warmer (geen conductie meer met kast, dus wordt ie warmer), maar het kost je ook nog eens performance, wat soms echt aanzienlijke verschillen kan geven!
http://img342.imageshack.us/my.php?image=hdtune21ba.png

Kan het topic niet meer vinden, maar dit plaatje was afkomstig van iemand van GoT die een silencer gebruikt had en dit beeld was reproduceerbaar :o. Nu ben ik ernstig aan het denken over wat de beste oplossing is, misschien dat ik een ervaringen topic open...

[ Voor 31% gewijzigd door The__Virus op 05-11-2006 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
In mijn vorige PC had ik de HDD's beide op schuimrubber liggen wat heel erg veel herrie scheelde. Met een 80mm fan op 7 volt die er overheen blies was het nog redelijk koel.

In mijn vorige PC en in mijn huidige heb ik dat noppenschuim zitten waar je het in de TS over hebt. Bij mij zit het er meer in voor de looks dan tegen de herrie al helpt het wel een beetje. Dat noppenschuim werkt net zo goed als dat dure spul dat je speciaal voor de PC kan kopen. 2 viekante meter noppenschuim is iets van 7 euro bij de praxis of gamma.

Voor een echt stille PC heb je in mijn mening waterkoeling nodig maar ik snap goed dat de meeste mensen het geld daar niet voor over hebben. Wat ook kan met luchtkoeling is heel erg grote lompe heatsinks met 120mm fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-10 11:38

gakkethijs

niks

Wil het enig effect moet je de complete pc inpakken dus geen gaten in de kast. Dit betekent ook geen airflow. Het beste oplossing is zorgen dat alles wat bewegende onderdelen heeft (voeding, ventilatoren, hardeschijven, opticals) los te 'koppelen' van de kast doormiddel van bijv rubber. Dit zorgt voor vrijwel geen resonantie. Zorg er ook voor dat zo min mogelijk dingen de luchtstroom blokkeren. Dus draaden netjes bundelen en weg werken, eventuele rooster weg zagen. En zoals jezelf al aangaf grote ventilatoren. Groter betekent over het algemeen de zelfde cfm bij minder rpm dus minder lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Nu online
Ik heb inmiddels een apart topic geopend over HDD-silencers, ben benieuwd wat daar uitkomt. PilatuS, zou je daar misschien je post ook nog een keer kunnen plaatsen? Hebben andere mensen er misschien ook nog wat aan :).
[Ervaringen]Harddisk Silencers

@gakkethijs:
Tja airflow is echt onmisbaar in de huidige systemen. Daarom die grote fan van 250mm. De achterkant zal ik gewoon openlaten, om de lucht te laten ontsnappen. Ik denk wel dat het zeker een verschil maakt of de voorkant dicht zit of de achterkant. De achterkant staat namelijk van mij af en het geluid kan dus alleen maar indirect op me af komen. Bovendien legt het een langere weg af. Dat zal allicht een stuk beter zijn, dan helemaal geen isolatie :).
Dat loskoppelen heb ik inderdaad meer gehoord, maar heb je daar geen last mee met aarding etc?

[ Voor 50% gewijzigd door The__Virus op 05-11-2006 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook een kast bouwen van mdf, verkrijgbaar bij bouwmarkt, en resoneert ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:22

Zenix

BOE!

Ik heb noppenschuim gekocht, lekker goedkoop en makkelijk bewerkbaar zoals je al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Nu online
Kan noppenschuim ook statisch of iets worden, waardoor het je computeronderdelen zou kunnen beschadigen?
Pagina: 1