[Ervaringen]Harddisk Silencers

Pagina: 1
Acties:
  • 211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:50
Ik mijn quest naar een stille computer, ben ik tegen het fenomeen Harddrive silencers gekomen.

Nu zijn er een aantal manieren om je hardeschijf in je kast te monteren:

Kant-en-klaar oplossingen:

• Standaard 3,5inch bay

Voordelen:
    • Gemakkelijk, vaak zelfs toolless.
    • Zonde om ze niet te gebruiken: vaak kun je je 5,25inch bays wel voor iets beters gebruiken.
    • Door de warmtegeleiding met de kast koelen je schijven, beter als gewoon zo in de lucht.
    Nadelen:
    • De kast gaat vaak meetrillen en resoneren, geluid wat je niet zomaar kunt dempen.
    • Koeling is niet optimaal.
    Oplossing voor geluid:
    • De cage van je 3,5inch bays op de bodem zetten op schuim of ophangen aan elastieken met evt. schuim om de speling te verminderen. Maar niet alle cages zijn verwijderbaar.
    • Rubberen ringen tussen de HDD en de cage, maar dit past niet altijd en is ook niet super effectief.
    Oplossing warmte:
    • Ventilator erop of ervoor, maar niet iedereen heeft daar de ruimte voor.

• HDD aan beugels in 5,25inch bay. Voorbeeld is de Nexus Disktwin.

Voordelen:
    • Door de rubberen blokken worden de trillingen nauwelijks nog doorgegeven.
    • Door de koelribben wordt de schijf minder heet.
    • Is niet zo duur als een echte HDD behuizing, zoals een SilentMaxx HD Silencer.
    • Eenvoudig te installeren in 5,25inch bay.
    Nadelen:
    • Performance degradatie en kortere levensduur HDD? Zie verderop
    • Is niet gratis of heel goedkoop.
    • Geluid wordt nog steeds afgegeven aan lucht.
    • Kost je een 5,25inch bay, die niet iedereen vrij heeft. Kan ook niet op de bodem gelegd worden.
    Oplossing warmte:
    • Warmte wordt al beter afgevoerd door de koelblokken.
    • Ventilator ervoor, maar niet iedereen heeft er plek voor. Bovendien zul je in de meeste gevallen zelf een ophanging voor de ventilator moeten verzinnen.
    Oplossing geluid:
    • De rubberen blokken dempen al veel trillingen.

• HDD in aparte HDD-behuizing, bijvoorbeeld een SilentMaxx HD Silencer.

Voordelen:
    • Houdt het geluid goed tegen, omdat het de hardeschijf helemaal omringt en er vaak nog schuim aan de binnenkant ook.
    • Is op de bodem te leggen van je kast
    • Gemakkelijk te installeren in een 5,25inch bay.
    Nadelen:
    • Warmte kan vaak geen kant uit en de HDD's worden dan ook warmer. Als dit niet zo is, lever je vaak weer in op geluidsisolatie.
    • Is geen goedkope oplossing.
    • Niet iedereen heeft een 5,25inch bay vrij.
    • Tijdens het seeken van de HDD kan het geluid minder gedempt worden als met de 'beugel-oplossing' van bijv. Nexus.
    Oplossing warmte:
    • Als de binnenkant van isolatie is voorzien, zou je dat bijv. aan één of meerdere kanten weg kunnen halen.
    • Ventilator erop laten blazen. Maar als hij van binnen al geïsoleerd is, zal dat niet veel helpen.
    Oplossing geluid:
    • De Silencer dempt van zichzelf al veel geluid.
    • De Silencer op schuim op de bodem van je kast leggen.

Doe-het-zelf-oplossingen:

• HDD's in elastieken ophangen in een drivecage (en dan geen postbode elastieken die uitdrogen en kapot kunnen gaan, maar het wat stevigere, wat je vaak in de onderkant van bijv. jassen ziet op ze wat strakker aan te trekken.

Voordelen:
    • Kan zowel in je 5,25inch cage als daaronder laten hangen.
    • Goedkoop, hoeft alleen maar wat elastiek te kopen.
    • HDD's kunnen hun warmte aan de lucht kwijt, zitten niet ingesloten.
    • Totaal geen geluidsoverdracht meer naar de kast.
    Nadelen:
    • Geluid wordt nog doorgegeven aan de lucht.
    • Temperatuur zal stijgen, omdat het geen contact meer maakt met goed geleidend materiaal.
    Oplossing warmte:
    • Ventilator er tegenaan laten blazen.
    Oplossing geluid:
    • Door de elastieken wordt het geluid nauwelijks nog overgedragen,
    • Door de boel in schuim te pakken, voorkom je afgifte van trillingen aan de lucht. Dit warmt de boel wel weer op.

• HDD's op schuim leggen of in schuim inpakken.

Voordelen:
    • Goedkoop.
    • Makkelijk op de bodem te plaatsen.
    • Dempt het geluid goed, ook nog wat aan de lucht (helemaal als je ze inpakt in schuim).
    • Gemakkelijk te doen/maken.
    • Je kan de hardeschijf oriënteren zoals je wilt. Maar het is vaak het beste ze plat neer te leggen, als ze altijd al zo gedraaid hebben.
    Nadelen:
    • Warmte! Vooral als je ze inpakt, wordt de warmte volledig geïsoleerd.
    • Als je het op de bodem legt, heb je misschien geen ruimte voor meer dan één schijf.
    • Als je meer dan één schijf op de bodem legt, is het erg lastig koelen, mocht je er een ventilator over willen laten blazen.
    • Statisch?
    Oplossing warmte:
    • 'Kanalen' in het schuim maken aan boven en/of onderkant en dan een fan erlangs laten blazen, zodat de schijf zijn warmte kwijt kan.
    • Alleen op schuim leggen en niet inpakken, zodat hij vrij in de lucht ligt. Vaak geen oplossing bij meerdere schijven.
    Oplossing geluid:
    • Inpakken in schuim

De discussie:
Ik ben zelf druk op zoek naar de beste oplossing. Bij elke oplossing zit er wel een voor- en nadeel aan.
Want als je stilte wilt, krijg je vaak te maken met warmte. Ga je dan een fan gebruiken, dan kan het effect weer teniet worden gedaan: je HDD's zijn stil, maar de fan maakt weer geluid.
Ook hebben silencers een belangrijk nadeel, waar ik tegenaan ben gelopen: de achteruitgang in performance en misschien zelfs wel levensduur.
Hier bijv. de resultaten van HD tune met een silencer in gebruik:
Afbeeldingslocatie: http://img342.imageshack.us/img342/5886/hdtune21ba.png
De persoon vertelde dat die enorme dippen reproduceerbaar waren en zonder de silencers niet optraden.
Ook wordt de access-time verhoogt, vanwege de trillingen die weer terugkomen of het vrije hangen van de schijf, de speling.
Zal dit enige invloed hebben op de levensduur?

Ik zou graag van mensen willen weten hoe zij hun HDD's stil hebben gekregen en ook nadelen in performance en/of levensduur hebben ondervonden. Misschien heeft er iemand wel dé oplossing voor zowel warmte, geluid als performance en levensduur.
Bovendien zou ik wel wat willen weten over aarding, is het bijv. nodig om een klein draadje van je geïsoleerde apparaten naar je kast te brengen?

Kom niet aan met koop een nieuwe, stille HDD, dat is omzeilen van het probleem en een ongewenste reactie: daar schiet niemand wat mee op.

[ Voor 184% gewijzigd door The__Virus op 05-11-2006 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Op verzoek hier mijn oplossing om HDD's stiller te krijgen.

Ik had 2 oude bagger HDD koelers liggen waar ik niet meer mee deed. Ik heb alles er uit gehaald zodat ik alleen nog een soort van bakje over hield. Daar in wat schuimrubber leggen en vast maken met tape. Op het schuimrubber de HDD's leggen en sate prikkers er over heen zodat ze redelijk vast lagen.

Achter die 2 bakjes een 80mm fan op 7 volt. Aan de voorkant van die bakjes kwamen 2 roostertjes zodat de lucht er uit kon en het er goed uit zag.

Hier onder een plaatje van de 2 HDD's.
Afbeeldingslocatie: http://img86.imageshack.us/img86/5324/212243003qt3.jpg

De HDD's werden op die manier wel een stukkie warmer maar zelfs op LAN parties zat de temp zo rond de 40 graden wat op zich nog prima te doen is. Met deze oplossing werd het geluid van de HDD's ongeveer gehalveerd.

Als iemand nog vragen heeft kom maar op :)

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 05-11-2006 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Ik moet zeggen, superorigineel :*). Hoe en waar heb je ze in je kast vastgemaakt? En liggen ze een beetje stevig, dus als je met je kast gaat sjouwen ofzo, kunnen ze er dan niet uitvallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De sate prikkers duwen de HDD's in het schuimrubber zodat ze behoorlijk vast liggen. Als ik met die kast naar een LAN ging maakte ik bij aankomst de kast ff open om ze weer goed recht te leggen want ze verschoven wel iets bij het vervoeren. Die 2 bakjes zitten gewoon vast geschroeft aan de kast en kunnen dus helemaal niet bewegen.

De HDD's kunnen er onmogelijk uitvallen.

Nog een plaatje met de roostertjes er voor.
Afbeeldingslocatie: http://img248.imageshack.us/img248/504/imwadage1ka4.jpg

Deze PC heb ik verkocht en heb de koeling nog wat aangepast. Er zitten nu 2 standaard 5,25" plaatjes voor met daar achter de 80mm fan op 7 volt. In 2 plaatjes past precies een 80mm fan. Je neemt 2 van die dingen en maakt er een rond gat in met 4 gaatjes voor een fangrill. De fangrill hou de 2 plaatjes bij elkaar en ook de fan die er achter zit. Deze manier koelt veel beter en houd de HDD's onder de 30 graden.

[ Voor 42% gewijzigd door PilatuS op 05-11-2006 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Niemand anders? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-10 19:49
Ik heb zelf een silentmaxx hd silencer (n.a.v. tweakers.net tests), en die werkt super. (Eerst die zalman dingen maar die dempen minder goed.) Mijn luidruchtige hdd (maxtor dm 10) is goed de mond gesnoerd, en de temp ging ook aardig omlaag.
Detzelfde kwam ook uit de resultaten van de tweakers.net tests:
reviews: Zes harde schijfkoelers/geluidsdempers getest
reviews: Meer hardeschijfkoelers/geluidsdempers getest

Enige behoorlijk grote nadeel is dat ik er erg veel kracht voor nodig was om mijn hdd erin te drukken, en de warmtegeleidingsfolie aan een van de zijkanten van mijn hdd daardoor ook ietwat opgefrommeld is. Ik ben bang dat ik em er nooit meer uitkrijg zonder em te slopen, maar dat is van later zorg.
Dit probleem ben ik btw nog nergens anders tegengekomen.

Het levensduurargument lijkt me onzin omdat mijn temp omlaag gaat. Het performanceargument heb ik zelf nog nooit wat van gemerkt. Als HD Tune vrij te downloaden is dan kan ik daar vanavond wel een testje mee doen.
Prijs is een duidelijk geldig nadeel, maar in dit geval kost kwaliteit gewoon wat.

[ Voor 62% gewijzigd door Jesse op 06-11-2006 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
HDTune is inderdaad vrij te verkrijgen. Ben zeer benieuwd naar de resultaten :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Ik heb HD Tune gedraaid.
De blauwe kromme loopt in feite af van ongeveer 53 MB/sec naar 30 MB/sec. Alleen bij 10% krijg ik een wat typische piek omlaag naar 30 MB/sec.

Cijfertjes:
Transfer rate minimum: 27,9 MB/sec.
Transfer rate maximum: 55,6 MB/sec.
Transfer rate average: 43,4 MB/sec.
Acces time: 14,4 ms.
Burst rate: 92,7 MB/sec.
CPU Usage 6%.

Als je wilt kan ik een screenshotje naar je mailen. Ik ben zelf niet in de gelegenheid em fatsoenlijk te hosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb drie van de Zalman heatpipe HD koelers/silencers en ze bevallen me prima. In de review van t.net wordt al aangegeven dat je geen groot verschil moet verwachten qua geulildsproductie als je voorheen al geen last had van een rammelbak. Deze ervaring deel ik ook en ik merkte een klein verschil in de geluidsproductie met deze koeling. Vandaar dat ik er ook 2 achteraan heb besteld. Ik heb de silencers/koelers nu al zo lang in gebruik dat ik niet zo gemakkelijk in getallen kan gaan vergelijken hoeveel invloed dit heeft op mijn disken.

Overigens is een lagere temperatuur vaak juist goed voor de disken. Vroeger werd ook altijd bij 7200rpm disken een extra HD koeler aangeraden. Een te hoge temperatuur zorgt juist voor een lagere MTBF.

HD Tune geeft hier overigens normale resultaten voor mijn disken.

[ Voor 9% gewijzigd door Laurent op 06-11-2006 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Jesse schreef op maandag 06 november 2006 @ 19:55:
Ik heb HD Tune gedraaid.
De blauwe kromme loopt in feite af van ongeveer 53 MB/sec naar 30 MB/sec. Alleen bij 10% krijg ik een wat typische piek omlaag naar 30 MB/sec.

Cijfertjes:
Transfer rate minimum: 27,9 MB/sec.
Transfer rate maximum: 55,6 MB/sec.
Transfer rate average: 43,4 MB/sec.
Acces time: 14,4 ms.
Burst rate: 92,7 MB/sec.
CPU Usage 6%.

Als je wilt kan ik een screenshotje naar je mailen. Ik ben zelf niet in de gelegenheid em fatsoenlijk te hosten.
Je zou het op imageshack kunnen hosten, als je dit zou willen doen, heel graag! :*).
Aikeleer schreef op maandag 06 november 2006 @ 20:05:
Ik heb drie van de Zalman heatpipe HD koelers/silencers en ze bevallen me prima. In de review van t.net wordt al aangegeven dat je geen groot verschil moet verwachten qua geulildsproductie als je voorheen al geen last had van een rammelbak. Deze ervaring deel ik ook en ik merkte een klein verschil in de geluidsproductie met deze koeling. Vandaar dat ik er ook 2 achteraan heb besteld. Ik heb de silencers/koelers nu al zo lang in gebruik dat ik niet zo gemakkelijk in getallen kan gaan vergelijken hoeveel invloed dit heeft op mijn disken.

Overigens is een lagere temperatuur vaak juist goed voor de disken. Vroeger werd ook altijd bij 7200rpm disken een extra HD koeler aangeraden. Een te hoge temperatuur zorgt juist voor een lagere MTBF.

HD Tune geeft hier overigens normale resultaten voor mijn disken.
Ook aan jou zou ik graag willen vragen of je een screenshot kunt plaatsen. Misschien dat we dan ook wat referentiemateriaal opbouwen voor verschillende soorten oplossingen.

Ik heb zelf eens zitten nadenken en ga in eerste instantie maar eens geen HDD-silencers kopen, maar eens creatief aan de gang met een ventilator i.c.m. noppenschuim. Aangezien ik straks aardig wat ga halen om mijn pc te dempen (heb daar al een topic over), heb ik genoeg over om eens te experimenteren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Afbeeldingslocatie: http://img130.imageshack.us/img130/7696/hdtunegz7.png
Bijdeze toch maar op imageshack.us dan.

Dit is dus een Maxtor DM10, 7,2 krpm, 8 MB cache, p-ata, in een silentmaxx hd silencer.

[ Voor 30% gewijzigd door Jesse op 06-11-2006 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

The__Virus schreef op maandag 06 november 2006 @ 20:14:
[...]
Ik heb zelf eens zitten nadenken en ga in eerste instantie maar eens geen HDD-silencers kopen, maar eens creatief aan de gang met een ventilator i.c.m. noppenschuim.
Een HD-silencer is het enige wat ik nog nooit heb geprobeerd om m'n PC stil te krijgen> Mijn gedachte hierachter is simpel. HD's zitten in je kast dus zorg ervoor dat er uit de kast zo min mogelijk geluid komt met toch voldoende airflow en koeling.

Met een aan de binnenkant met kurk en noppenschuim beplakte kast blijkt het e.e.a. erg goedkoop te realiseren. De volgende poging wordt misschien het beplakken met tapijttegels omdat ik toevallig een hoop resten heb liggen. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Kurk lijkt mij anders ook aardig de boel door te geven? Is namelijk behoorlijk hard. Ik zal eens moeten kijken hoe het bij mijn komende kast zit met de 5,25inch bays (heeft geen normale 3,5inch cage), of dat goed te dempen valt. Anders ga ik nog eens expirimenteren met verschillende oplossingen, liefst eerst doe het zelf, voordat ik een HD Silencer of iets koop (daar koop je bijna een HDD van, helemaal als je er 2 nodig hebt :X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Kurk heeft een hoge isolatiewaarde. Men legt het niet voor niets op vloeren als onder- of toplaag.
Elke cm3 kurk bevat miljoenen met lucht gevulde cellen, waardoor een kurkvloer zowel warmte als geluid uitstekend isoleert. Kurk voelt altijd aangenaam warm aan, óók in de winter. De geluiddempende eigenschappen maken de kurkvloer uitstekend geschikt voor appartementen en flats. Verder is het materiaal brandwerend en gemakkelijk te onderhouden. Kurk is waterafstotend en stoot dankzij de antistatische werking stof en huismijt af. Hierdoor is de vloer ook een uitkomst voor mensen met een allergie of aandoeningen aan de luchtwegen.
Aardig topic: [cooling]hoe krijg ik mijn computer helemaal stil?

[ Voor 7% gewijzigd door Guardian Angel op 06-11-2006 21:57 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Daar heb ik inderdaad ook al heel veel gelezen, maar ik vind het niveau een beetje laag: er worden alleen maar vragen gesteld en de info is nogal karig, meestal. Er staat nergens iets van iemand die meerdere dingen heeft geprobeerd of echt een goede ervaringsindruk achterlaat. Maar toch nog wel informatief topic :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Niemand verder ervaringen met HDD silencers of methodes daarvoor?
Pagina: 1