Ik mijn quest naar een stille computer, ben ik tegen het fenomeen Harddrive silencers gekomen.
Nu zijn er een aantal manieren om je hardeschijf in je kast te monteren:
Want als je stilte wilt, krijg je vaak te maken met warmte. Ga je dan een fan gebruiken, dan kan het effect weer teniet worden gedaan: je HDD's zijn stil, maar de fan maakt weer geluid.
Ook hebben silencers een belangrijk nadeel, waar ik tegenaan ben gelopen: de achteruitgang in performance en misschien zelfs wel levensduur.
Hier bijv. de resultaten van HD tune met een silencer in gebruik:

De persoon vertelde dat die enorme dippen reproduceerbaar waren en zonder de silencers niet optraden.
Ook wordt de access-time verhoogt, vanwege de trillingen die weer terugkomen of het vrije hangen van de schijf, de speling.
Zal dit enige invloed hebben op de levensduur?
Ik zou graag van mensen willen weten hoe zij hun HDD's stil hebben gekregen en ook nadelen in performance en/of levensduur hebben ondervonden. Misschien heeft er iemand wel dé oplossing voor zowel warmte, geluid als performance en levensduur.
Bovendien zou ik wel wat willen weten over aarding, is het bijv. nodig om een klein draadje van je geïsoleerde apparaten naar je kast te brengen?
Kom niet aan met koop een nieuwe, stille HDD, dat is omzeilen van het probleem en een ongewenste reactie: daar schiet niemand wat mee op.
Nu zijn er een aantal manieren om je hardeschijf in je kast te monteren:
Kant-en-klaar oplossingen:
- Standaard 3,5inch bay
Voordelen:- Gemakkelijk, vaak zelfs toolless.
- Zonde om ze niet te gebruiken: vaak kun je je 5,25inch bays wel voor iets beters gebruiken.
- Door de warmtegeleiding met de kast koelen je schijven, beter als gewoon zo in de lucht.
- De kast gaat vaak meetrillen en resoneren, geluid wat je niet zomaar kunt dempen.
- Koeling is niet optimaal.
- De cage van je 3,5inch bays op de bodem zetten op schuim of ophangen aan elastieken met evt. schuim om de speling te verminderen. Maar niet alle cages zijn verwijderbaar.
- Rubberen ringen tussen de HDD en de cage, maar dit past niet altijd en is ook niet super effectief.
- Ventilator erop of ervoor, maar niet iedereen heeft daar de ruimte voor.
- HDD aan beugels in 5,25inch bay. Voorbeeld is de Nexus Disktwin.
Voordelen:- Door de rubberen blokken worden de trillingen nauwelijks nog doorgegeven.
- Door de koelribben wordt de schijf minder heet.
- Is niet zo duur als een echte HDD behuizing, zoals een SilentMaxx HD Silencer.
- Eenvoudig te installeren in 5,25inch bay.
- Performance degradatie en kortere levensduur HDD? Zie verderop
- Is niet gratis of heel goedkoop.
- Geluid wordt nog steeds afgegeven aan lucht.
- Kost je een 5,25inch bay, die niet iedereen vrij heeft. Kan ook niet op de bodem gelegd worden.
- Warmte wordt al beter afgevoerd door de koelblokken.
- Ventilator ervoor, maar niet iedereen heeft er plek voor. Bovendien zul je in de meeste gevallen zelf een ophanging voor de ventilator moeten verzinnen.
- De rubberen blokken dempen al veel trillingen.
- HDD in aparte HDD-behuizing, bijvoorbeeld een SilentMaxx HD Silencer.
Voordelen:- Houdt het geluid goed tegen, omdat het de hardeschijf helemaal omringt en er vaak nog schuim aan de binnenkant ook.
- Is op de bodem te leggen van je kast
- Gemakkelijk te installeren in een 5,25inch bay.
- Warmte kan vaak geen kant uit en de HDD's worden dan ook warmer. Als dit niet zo is, lever je vaak weer in op geluidsisolatie.
- Is geen goedkope oplossing.
- Niet iedereen heeft een 5,25inch bay vrij.
- Tijdens het seeken van de HDD kan het geluid minder gedempt worden als met de 'beugel-oplossing' van bijv. Nexus.
- Als de binnenkant van isolatie is voorzien, zou je dat bijv. aan één of meerdere kanten weg kunnen halen.
- Ventilator erop laten blazen. Maar als hij van binnen al geïsoleerd is, zal dat niet veel helpen.
- De Silencer dempt van zichzelf al veel geluid.
- De Silencer op schuim op de bodem van je kast leggen.
Doe-het-zelf-oplossingen:
- HDD's in elastieken ophangen in een drivecage (en dan geen postbode elastieken die uitdrogen en kapot kunnen gaan, maar het wat stevigere, wat je vaak in de onderkant van bijv. jassen ziet op ze wat strakker aan te trekken.
Voordelen:- Kan zowel in je 5,25inch cage als daaronder laten hangen.
- Goedkoop, hoeft alleen maar wat elastiek te kopen.
- HDD's kunnen hun warmte aan de lucht kwijt, zitten niet ingesloten.
- Totaal geen geluidsoverdracht meer naar de kast.
- Geluid wordt nog doorgegeven aan de lucht.
- Temperatuur zal stijgen, omdat het geen contact meer maakt met goed geleidend materiaal.
- Ventilator er tegenaan laten blazen.
- Door de elastieken wordt het geluid nauwelijks nog overgedragen,
- Door de boel in schuim te pakken, voorkom je afgifte van trillingen aan de lucht. Dit warmt de boel wel weer op.
- HDD's op schuim leggen of in schuim inpakken.
Voordelen:- Goedkoop.
- Makkelijk op de bodem te plaatsen.
- Dempt het geluid goed, ook nog wat aan de lucht (helemaal als je ze inpakt in schuim).
- Gemakkelijk te doen/maken.
- Je kan de hardeschijf oriënteren zoals je wilt. Maar het is vaak het beste ze plat neer te leggen, als ze altijd al zo gedraaid hebben.
- Warmte! Vooral als je ze inpakt, wordt de warmte volledig geïsoleerd.
- Als je het op de bodem legt, heb je misschien geen ruimte voor meer dan één schijf.
- Als je meer dan één schijf op de bodem legt, is het erg lastig koelen, mocht je er een ventilator over willen laten blazen.
- Statisch?
- 'Kanalen' in het schuim maken aan boven en/of onderkant en dan een fan erlangs laten blazen, zodat de schijf zijn warmte kwijt kan.
- Alleen op schuim leggen en niet inpakken, zodat hij vrij in de lucht ligt. Vaak geen oplossing bij meerdere schijven.
- Inpakken in schuim
De discussie:
Ik ben zelf druk op zoek naar de beste oplossing. Bij elke oplossing zit er wel een voor- en nadeel aan.Want als je stilte wilt, krijg je vaak te maken met warmte. Ga je dan een fan gebruiken, dan kan het effect weer teniet worden gedaan: je HDD's zijn stil, maar de fan maakt weer geluid.
Ook hebben silencers een belangrijk nadeel, waar ik tegenaan ben gelopen: de achteruitgang in performance en misschien zelfs wel levensduur.
Hier bijv. de resultaten van HD tune met een silencer in gebruik:

De persoon vertelde dat die enorme dippen reproduceerbaar waren en zonder de silencers niet optraden.
Ook wordt de access-time verhoogt, vanwege de trillingen die weer terugkomen of het vrije hangen van de schijf, de speling.
Zal dit enige invloed hebben op de levensduur?
Ik zou graag van mensen willen weten hoe zij hun HDD's stil hebben gekregen en ook nadelen in performance en/of levensduur hebben ondervonden. Misschien heeft er iemand wel dé oplossing voor zowel warmte, geluid als performance en levensduur.
Bovendien zou ik wel wat willen weten over aarding, is het bijv. nodig om een klein draadje van je geïsoleerde apparaten naar je kast te brengen?
Kom niet aan met koop een nieuwe, stille HDD, dat is omzeilen van het probleem en een ongewenste reactie: daar schiet niemand wat mee op.
[ Voor 184% gewijzigd door The__Virus op 05-11-2006 15:16 ]