mobo voor htpc

Pagina: 1
Acties:

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Om gelijk met de deur in het spreekwoordelijke huis te vallen: zie HTPC samenstellen of kant en klare

Hier worden wat vragen beantwoord over het systeem wat ik voor ogen heb alleen heeft niemand advies over welk moederbord er goed bij kan.
Sinds de topic start heb ik zelf natuurlijk ook nog wat langer gezocht maar iets wat volledig aan me eisen voldeed kwam ik niet tegen.
De eisen die ik heb zijn:
PCI-e voor videokaart (maar dat is bijna standaard ;) )
minimaal 2 PCI sloten (3 zou ook mogen).
Onboard sound met het liefst een tos-link of Coax uitgang (voor me versterker)
Firewire is mooi mee genomen (geen vereiste)
Passief gekoelde northbridge
minimaal 2 SATA poorten met NCQ
Lan onboard (gigabit is pre maar niet eigenlijk totaal overbodig :Y) )

Verder zou bluetooth onboard ook mooi wezen maar kan daar natuurlijk ook altijd een usb poort voor op offeren ;)

Ik koop er ook een hdd bij die NCQ ondersteund maar nu blijken de meeste southbridges dat niet te ondersteunen en hebben ze daarvoor een extra chip geplaatst op het moederbord.
Enigste nadeel is dat deze chip maar 1 SATA aansluiting heeft ( JMicron® JMB361 )

De MSI P965 Neo-F voldoet bijna aan al me eisen alleen deze heeft weer geen NCQ. De platinum heeft dat weer wel maar ook weer maar 1 poort.

Ik heb ondertussen zoveel mainboard bekeken voor me toekomstige Intel E6300 dat ik het bijna niet meer weet wat ik wel en niet heb gehad.

Taal fouten inbegrepen ;)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Volgens mij moet je gewoon aan dat hele NCQ niet zoveel waarde hechten.

Kijk overigens is bij Intel, die hebben ook mooie bordjes.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
smvs schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 22:09:
Volgens mij moet je gewoon aan dat hele NCQ niet zoveel waarde hechten.

Kijk overigens is bij Intel, die hebben ook mooie bordjes.
Nadeel is dat de chipsets van hen het niet ondersteund ;)
Verder neig ik uit eindelijk toch naar de Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Nou omdat ik later toch naar de htpc wil overstappen met het systeem wat ik voor ogen heb, is zo min mogelijk schijf activiteit (lees zo min mogelijk lees/schrijf kop bewegingen) toch een positief iets voor de geluids ontwikkeling...

Taal fouten inbegrepen ;)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
klaasbram schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 12:43:
[...]

Nadeel is dat de chipsets van hen het niet ondersteund ;)
Verder neig ik uit eindelijk toch naar de Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Nou omdat ik later toch naar de htpc wil overstappen met het systeem wat ik voor ogen heb, is zo min mogelijk schijf activiteit (lees zo min mogelijk lees/schrijf kop bewegingen) toch een positief iets voor de geluids ontwikkeling...
Wat bedoel je nou? Ik heb het niet over chipsets, of je nou een Gigabyte of een Intel moederbord neemt, een Intel chipset heb je toch. ICH8 ondersteunt idd geen NCQ.

Ik vind het verband NCQ - minder geluid een beetje ver gezocht. Koop gewoon een stille schijf zou ik zeggen.