Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektronica draadloos detecteren

Pagina: 1
Acties:
  • 1.144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• compie
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik hoorde laatst van mijn vriendin het verhaal dat er veel laptops uit kofferbakken van auto's werden gestolen. De dieven zouden blijkbaar een apparaatje hebben wat ze gebruiken om een laptop (of andere elektronica) op te sporen, zelfs al staan de apparaten uit.

Ik ben hier nogal sceptisch over, vandaar hier de vraag of dit wel mogelijk is.
Zelf dacht ik misschien aan bluetooth of wireless lan waarmee je een laptop op kunt sporen. Maar dat werkt toch niet als zo'n apparaat op standby staat of uit staat?

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:43

Barrycade

Through the...

Als de laptop echt uit staat zal je hem niet zo snel kunnen vinden.
Zodra je bluetooth of wifi aan laat staan in de stand-by stand kan je 'm vinden. Zowel met een pda/telefoon met bluetooth of met een netsniffer.

• compie
  • Niet online
littlejoannes schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:06:
Als de laptop echt uit staat zal je hem niet zo snel kunnen vinden.
Zodra je bluetooth of wifi aan laat staan in de stand-by stand kan je 'm vinden. Zowel met een pda/telefoon met bluetooth of met een netsniffer.
Ja dat dacht ik ook al. Maar mijn vriendin dacht 'zeker' :) te weten dat ze je laptop konden vinden ook al stond ie uit.
'Uit' betekent 'windows afsluiten' voor mij, en dan staan wlan en bluetooth echt niet meer aan.

Ik kan wel zeggen tegen m'n vriendin dat het niet kan, maar dan krijg ik natuurlijk weer zo'n "ja maar de politie heeft het echt gezegd" verhaal :)

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-11 14:44
Mijn ervaring is dat je ze beter gewoon gelijk kan geven en niet er tegenin gaan. :D

Voor zover ik weet is het echter niet echt mogelijk om die dingen te detecteren als wlan en bluetooth uit staat. Of ze moeten misschien de magnetische straling van de harde schijf meten... ? :P

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:22
Is al eens eerder een draadje over geweest:
laptop detecteren terwijl hij uit staat?

Lijkt me niet dat het waar is :)

[ Voor 5% gewijzigd door Tarzan op 03-11-2006 14:45 ]

..:: ::..

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
In principe.... met veel vijven en zessen... moet het met een vrachtwagenlading vol erg dure en gesofisticeerde apparatuur, en een nest richtantenne's op het dak, mogelijk zijn om een laptop die uitgeschakeld is te detecteren. In de praktijk is het niet te doen en onbetaalbaar.

Vertel je vriendin dat de RTC (real time clock) inderdaad door blijft draaien als de laptop uitgeschakeld is, en je dus de storing die het kristal uitzend kan detecteren, maar dat dit signaal zo zwak is ten opzichte van alle andere storingssignalen dat je toch tegen de miljoen € aan apparatuur nodig hebt voor de detectie. Als ze je dan nog van weerwoord kan dienen, petje af.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Daar komt bij dat als de laptop in de kofferbak ligt hij in een kooi van Faraday zit, nog moeilijker te detecteren dus :p

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 17:33
Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 23:15:
Daar komt bij dat als de laptop in de kofferbak ligt hij in een kooi van Faraday zit, nog moeilijker te detecteren dus :p
Waarom denk je dat kristallen voor een frequentie in een metalen doosje zitten? Vormt de kooi van Faraday en houdt een hoop storing die het kristal uitzendt al tegen.

naftebakje, de kans lijkt me echt heel klein dat je de storing van een kristal kan detecteren, als die in een auto ligt.. Er is much too much andere storing daarvoor.

• naftebakje
Ricvdp schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 19:33:
[...]naftebakje, de kans lijkt me echt heel klein dat je de storing van een kristal kan detecteren, als die in een auto ligt.. Er is much too much andere storing daarvoor.
Inderdaad, dat is exact het punt dat ik maak, in theorie is het wel mogelijk, maar in de praktijk is het zo goed als onmogelijk.

Maar zo goed als onmogelijk is niet gelijk aan onmogelijk, onderschat nooit wat je kan doen met hele bergen geld en kennis (om een stom voorbeeldje te geven, de deeltjesversneller in het CERN is een heel preciese indicator van de waterstand van het meer van Genéve vlakbij, je kan uit de meetresultaten de waterstand exact bepalen 8)7 ).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Verder, maar dit is wederom meer theoretisch dan in de praktijk toe te passen, zitten er ook LRC-netwerkjes in een laptop. Dit soort netwerkjes hebben, naast de nuttige dingen die ze in voedingen enzo kunnen doen, de eigenschap om op 1 bepaalde frequentie te 'reageren' door vrolijk mee te gaan oscilleren. Je zou dus een device kunnen bouwen die continue op bepaalde frequenties loopt te 'chirpen' en die een indicatie geeft als zo'n RLC-netwerkje mee-'chirpt'. Punt is alleen dat de kooi van Faraday die een auto eigenlijk is ook daar verrekte veel invloed heeft: binnenin de auto komt de uitgezonden chirp niet door en als wel, zal de resonantie niet naar buiten komen. Wederom theoretisch mogelijk maar practisch niet makkelijk.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik hoor mijn laptop altijd een hoge toon geven, zo'n hoogfrequent geluid. Als dat al te horen is van 3m afstand op een slaapkamer, zal het ook wel te meten zijn.
Maar IDD, makkelijk zal het niet zijn, je moet op veel frequenties scannen, en als je een moderne auto hebt met weet ik het wat voor elektronische snufjes en functies, kunnen die best wel eens hetzelfde effect geven.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Maakt jou laptop een geluid als die afstaat? Volledig af? Dan is er toch iets mis.

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 18:02
Misschien dat de restspanning in de condensatoren dingen als bluetooth of wifi nog een tijdje wat storing laten uitzenden? Of zeg ik nu iets geks?

• naftebakje
@Tha Lord: dat zal niet meer dan enkele seconden zijn. Dat ze in standby misschien wel nog gevoed worden, is hier niet de kwestie (het gaat om volledig uitgeschakelde laptop's).

@_ferry_: spoeltje dat teveel DC voor zijn kiezen krijgt, komt vaak voor bij geschakelde voedingen. Maar dat mag zoals kluyze al opmerkt niet gebeuren als de laptop uitgeschakeld is (bij ingeschakelde laptop is dat idd een "goeie" storingsbron om te detecteren, gezien het grote energieverbruik van een laptop kan je "gemakkelijk" onderscheid maken tussen achtergrondruis en een laptop.

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 15:01
Mijn vriendin gelooft mij eerder dan dat ze de politie gelooft! (op het gebied van elektronica dan)

Actions speak louder than words

• Chatslet
Dan lijkt het mij inderdaad alleen mogelijk om laptops in standby te detecteren waarbij bluetooth aan staat en waarbij de laptop "vindbaar" is voor andere bluetooth apparaten, iets wat standaard uitgeschakeld is in Windows XP SP2.

Verwijderd

Zelfs dan, zo'n auto vormt een flinke kooi van faraday. M'n mobiel detecteerd de TomTom ook niet meer als ik uit de auto stap hoor ;)

• Chatslet
Een auto vormt geen kooi van faraday. De openeningen in de kooi van faraday mogen niet groter zijn dan de frequentie van het signaal. Voor wifi en bleutooth signalen zijn deze openingen dus vele malen kleiner dan de ramen in je auto.

• Cablekevin
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-11 09:34

Cablekevin

CCCP Baby!

Kijk eens naar dit filmpje van Defcon 14 (i-hacked).
Zoals je daar kunt zien loopt deze gozer iedereen af te scannen of deze apparatuur bij zicht heeft, ook staat er: "Fun with RFID".
http://www.i-hacked.com/content/view/235/2

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 17:33
Tha Lord schreef op zondag 05 november 2006 @ 18:53:
Een auto vormt geen kooi van faraday. De openeningen in de kooi van faraday mogen niet groter zijn dan de frequentie van het signaal. Voor wifi en bleutooth signalen zijn deze openingen dus vele malen kleiner dan de ramen in je auto.
Dan heb je dus geen volwaardige kooi, maar wel bijna. Daardoor wordt de straling een aanzienlijk stuk verminderd.

Verwijderd

Tha Lord schreef op zondag 05 november 2006 @ 18:53:
Bij veel moderne auto's zit een coating op het glas wat redelijk dat tegen blijkt te houden. Verder had de TS het over de kofferbak.

• Chatslet
Verwijderd schreef op zondag 05 november 2006 @ 22:22:
[...]

Bij veel moderne auto's zit een coating op het glas wat redelijk dat tegen blijkt te houden. Verder had de TS het over de kofferbak.
En daar sla je de spijker op zijn kop! Bij de meeste auto's kun je namelijk in het midden van de achterbank een soort armleuning naar beneden klappen voor als je bijvoorbeeld ski's mee wilt nemen. Ook heb je bij veel auto's een hoedenplank boven de kofferbak. Deze 2 openeingen in de kofferbak variant van de kooi van faraday zijn dus te groot. Bij WiFi en bleutooth signalen mogen deze openingen uit mijn hoofd niet groter dan een centimeter zijn.
Wat de coating op de ramen betreft: ik kan perfekt bellen in de auto, de demping hier van zal dus wel mee vallen aangezien GSM's op een veel lagere frequentie werken en dus veel grotere openingen in de kooi van faraday nodig hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Chatslet op 06-11-2006 02:35 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Misschien is die laag wel helemaal niet kooi van faraday achtig, maar filtert hoge frequenties?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:05
denk je dat gasten die zoiets kunnen maken (ik bedoel, als iedereen het hier al raar vind en nofi, maar hier zitten wel electronica geeks (in a good way)) dat zulke gasten laptops uit auto's gaan jatten?

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-10 13:18
Veel auto's hebben tegenwoordig spatborden en kofferkleppen van kunstof, dus dan heb je niet bepaald meer een kooi van Faraday. Dus het lijkt me niet echt onmogelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 07-11-2006 11:40 ]

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wat betreft de laptop die ik hoor: Het is een wat oudere p4 2Ghz, en je hoort gewoon een smoorspoeltje, hetzelfde geluid als dat je uit veel geschakelde voedingen kunt horen.

De voorruit van een auto wil wel eens straling tegenhouden, zo moet een collega van mij zijn GPS muis op de hoedenplank leggen, vanwege een coating op de voorruit.

• compie
  • Niet online
Het is dus bluetooth volgens de politie:

nieuws: Bluetooth zorgt voor toename van auto-inbraken

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

mensen, dat je auto een kooi van faraday is klopt niet helemaal.
1) waarom doen gsm's het wel in de auto ?
2) waarom werkt het bv achter de voorruit niet maar onder de achterruit wel
3) hoewel wardriven met een externe/extra antenne gedaan wordt ter verbetering v.d ontvangst hoef kan je bij een locatie ook best in je auto internetten.

Met wifi/bt scanners is het heel simpel als je langs auto's loopt om te kijken of je signaal ontvangt.

de "duurdere" apparaten zijn voor lokaalisering op grote afstanden.
Tegen domheid van de mens valt niet te bewapenen.

Iedereen weet dat dure apparatuur niet in de auto hoort als je er niet inzit. teminste niet zichtbaar. Waar gaat het om is dat men gewoon zorgenloos (meestal) met bedrijfs appartuur omgaat. Erger nog als het gestolen wordt krijgt men een nieuwe als beloning.
De last is een aangifte doen bij de politie.
Mijn dure spullen laat ik niet onbeheerd in de auto of ik zorg dat het veilig opgeborgen is en uit het zicht en niet dedecteerbaar is.

Tja vanalles

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:33
Dat nieuwsbericht heb ik ook gehoord. Maar het ging dus wel effectief over laptops die NIET volledig uitgeschakeld waren :) Daarom raadde de politie aan om een laptop, pda, gsm die uitgerust is met bluetooth en/of wifi altijd uit te schakelen als je die in de wagen laat liggen. En beter nog, niks laten liggen :)
vso schreef op maandag 27 november 2006 @ 21:50:
mensen, dat je auto een kooi van faraday is klopt niet helemaal.
Ja want tegenwoordig zitten er ook steeds meer kunststoffen in de wagens :P
1) waarom doen gsm's het wel in de auto ?
Omdat een gsm werkt op een hoge frequentie. De ramen vormen veel te grote "gaten" waardoor die straling in en uit de wagen kan. Lagere frequenties kunnen het wel lastiger hebben.
2) waarom werkt het bv achter de voorruit niet maar onder de achterruit wel
Normaal zou het onder zowel de voorruit als de achterruit goed moeten werken. Maar bij een wagen met voorruitverwarming ligt dit weer anders. Zo'n voorruit heeft zeer veel fijne draadjes die relatief dicht tegen elkaar in de voorruit zitten. Deze zorgen voor een soort van afscherming en kunnen GSM en GPS signalen verstoren. De verwarmingsdraden van de achterruitverwarming liggen dan weer te ver uit elkaar om GSM en GPS signalen af te schermen.
3) hoewel wardriven met een externe/extra antenne gedaan wordt ter verbetering v.d ontvangst hoef kan je bij een locatie ook best in je auto internetten.
Zie mijn uitleg bij 1. Wifi werkt ook op een hoge frequentie en ondervindt dus iets minder last van de wagen. Als afscherming voor wifi is een wagen zo lek als een zeef. ;)

[ Voor 71% gewijzigd door D-Three op 27-11-2006 22:09 ]

Pagina: 1